LOV nr 604 af 31/05/2023
Skatteministeriet
Betalingsfristudskydelses- og dagplejerfradragsloven § 1
For indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens § 2, stk. 5, er den sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for juni 2023 den 31. oktober 2023, og for juli 2023 er den sidste rettidige betalingsdag den 12. februar 2024, jf. dog § 3.
Forarbejder til Betalingsfristudskydelses- og dagplejerfradragsloven § 1
RetsinformationI kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1. og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§ 43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i §§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2. og 3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse angivelser i januar måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag, jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Det gælder ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det skønsmæssigt fastsatte beløb efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger det af 3. pkt., at betalingsfristen efter § 2 gælder. Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4, stk. 1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Ifølge ændringslovens § 19, stk. 5, fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin nyaffattede ordlyd skal have virkning. Den nyaffattede ordlyd har endnu ikke fået virkning, hvilket betyder, at foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
Der er i opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2, stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder) efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan disse midler – påbud og tvangsbøder – således tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at har en virksomhed ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige beløb. Det følger af § 5, stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling af for meget udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret vedrører, ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag, som tilsvaret vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2. pkt., at har en virksomhed modtaget et for stort beløb som negativt tilsvar eller godtgørelse, og kan størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvaltningen tilsvarende fastsætte beløbet skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af henholdsvis tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14. juni 2022, dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor nyaffattede opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter den tidligere affattelse af § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende beløb betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som efter den tidligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2, følger, at den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni 2022 anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når indberetningen er indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det følger af ændringslovens § 19, stk. 7, at skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag opkrævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal have virkning for bl.a. krav på efterbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som ikke er blevet korrekt indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, dvs. 14-dages fristen i den tidligere affattelse.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret, forfalder til betaling den 1. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden – som er kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. – og skal indbetales senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Denne ordning gælder for små og mellemstore virksomheder.
Det foreslås i § 1, at for indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens § 2, stk. 5, vil den sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for juni 2023 skulle være den 31. oktober 2023, og for juli 2023 vil den sidste rettidige betalingsdag skulle være den 12. februar 2024, jf. dog § 3.
Efter den foreslåede § 1 skal der for små og mellemstore virksomheder – dvs. virksomheder, der ikke er store virksomheder i henhold til opkrævningslovens § 2, stk. 6 – således gælde følgende betalingsfrister:
| | | | | |