Udgave 1, 4. juli 2006
I medfør af § 6, stk. 1, i lov om offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999 samt § 24, stk. 3, i lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 670 af 19. august 1999 og efter bemyndigelse i § 2, stk. 2, i lov om offentlige veje og § 10 i lov om private fællesveje fastsættes:
1. Referencedokumenter
1.1. Vejregler for opsætning af broautoværn og -rækværker.
1.2. Vejregler for opsætning af vejautoværn og påkørselsdæmpere i åbent land.
2. Definitioner
2.1. Brorækværk er en konstruktion til at sikre eller lede fodgængere og cyklister, men uden egentlig autoværnsfunktion.
2.2. Udfyldning er lodrette, vandrette eller plane elementer monteret i autoværn eller brorækværk, som skal forhindre eksempelvis børn i at kravle igennem.
2.3. Overgangsstrækning er en strækning til gradvis udligning af forskelle i autoværnsstivhed.
3. Anvendelsesområde
3.1. Bestemmelserne gælder kun for nyanlæg eller ved udskiftninger af konstruktioner på offentlige veje i åbent land og byområder samt private fællesveje i byer og bymæssige områder. Bestemmelserne gælder kun, hvor den ønskede hastighed samtidig er over 50 km/h med mindre andet anføres særskilt.
4. Generelle opsætningskriterier
4.1. Broautoværn skal opsættes, hvor der i tilknytning til konstruktionen inden for en afstand af 2,0 m fra autoværnets forkant forekommer et nedadgående lodret spring større end 1,0 m ned til niveauet for andre trafikårer, terræn eller vandområder.
5. Broer kun med motortrafik
5.1. På broer kun med motortrafik skal broautoværn opsættes på broens kantbjælker.
5.2. Såfremt vejbestyrelsen ønsker en passagemulighed for drift- og vedligeholdelsespersonale m.fl. på broautoværnets bagside kan dette placeres længere inde på broen, og kantbjælken forsynes i stedet med brorækværk.
6. Broer med kombineret trafik
6.1. På broer, hvor gang- og cykeltrafik ikke adskilles fra motortrafik med broautoværn, skal broautoværn opsættes på broens kantbjælker og forsynes med udfyldning, således at det også fungerer som rækværk.
6.2. På broer, hvor gang- og cykeltrafik adskilles fra motortrafik med broautoværn, skal der opsættes brorækværk på broens kantbjælker, og broautoværnet skal suppleres med udfyldning.
7. Opbygning af broautoværn
7.1. Af hensyn til sikring af vedligeholdelsespersonel skal broautoværn langs en bros kantbjælker være forsynet med en øvre afvisningsdel med overkant mindst 1,2 m over belægningsniveau målt i en afstand af 0,5 m fra nedre afvisningsdels forside, henholdsvis fra B-profilets forside, hvor sådanne er monteret.
7.2. Såfremt broen befærdes af gang- eller cykeltrafik, skal broautoværnet tillige forsynes med udfyldning, så det også har funktion som brorækværk.
8. Udstrækning i længderetningen
8.1. Broautoværnet skal opsættes således at normalstrækningen omfatter hele konstruktionens længde inklusiv eventuelle fløjkonstruktioner.
9. Overgangsstrækning
9.1. Det skal sikres, at der er en mekanisk sammenhæng ved overgang mellem de forskellige autoværnstyper.
9.2. Der skal i forlængelse af broautoværnet opsættes en overgangsstrækning, for at udligne forskellen i stivhed mellem broautoværn og vejautoværn.
10. Samvirkning med broudstyr
10.1. Ved broer over jernbaner skal broen, uanset ønsket hastighed, altid forberedes for montage af skærmtage på broens facader eller forsynes med lodrette og helt tætte beskyttelsesskærme i rækværksplanet.
11. Funktionskrav til brorækværker
11.1. Håndlisten skal placeres mindst 1,2 m over gang- eller cykelbaneniveau for at forhindre fodgængere eller cyklister i at vælte hen over brorækværket.
11.2. Udfyldningselementer skal bestå af stænger placeret med maksimalt 120 mm lysvidde eller eventuelt anden tættere konstruktion.
11.3. Brorækværker skal i brudgrænsetilstanden dimensioneres for en trafiklast bestående af en vandret jævnt fordelt karakteristisk kraft q virkende på håndlisten. q sættes som minimum til 1,0 kN/m.
12. Dispensation
12.1. Vejdirektoratet kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne i denne BV, når det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for bestemmelserne.
13. Ikrafttræden
13.1. Denne BV træder i kraft den 15. juli 2006.
/Jan Sørensen