Paa Indenrigsministeriets derom nedlagte allerunderdanigste Forestilling har det under 24de d. M. allernaadigst behaget Hans Majestæt Kongen at meddele Justitsraad Christian Frederik Garde følgende
Kkoncession paa Anlæg og Benyttelse af en Bane fra Kjøge eller et Punkt paa den sydsjællandske Jernbane i Nærheden af Kjøge til Faxe med en Sidebane over Storehedinge til Rødvig.
Vi Christian den Niende, af Guds Nåde Konge til Danmark, de Venders og Gothers, Hertug til Slesvig, Holsten, Stormarn, Ditmarsken Lauenborg og Oldenborg,
Gjøre vitterligt: at Vi efter derom indgivet Andragende allernaadigst ville have forundt og bevilget: Os Elskelig, Christian Frederik Garde, Vor Justitsraad, Eneret til at anlægge en Bane fra Kjøge eller et Punkt paa den sydsjællandske Jernbane i Nærheden af Kjøge til Faxe med en Sidebane over Storehedinge til Rødvig samt til i 80 Aar fra bemeldte Baners Aabning at regne at benytte disse til Befordring af Personer og Gods ved Hjælp af Lokomotiver. - Alt i Henhold til Lov af 4de Mai 1875 og paa følgende Betingelser.
Koncessionshaveren er pligtig at forelægge Vor Indenrigsminister fuldstændige Planer til Anlæget af Banerne og underkaste sig hans Bestemmelser om Detaillen af Banernes Retningslinie, Bygningsmaade, Forsyning med Driftsmateriel og Inventar, samt Driftsplan.
Vilkaarene for Banernes Tilslutning til den sydsjællandske Bane fastsættes af Vor Indenrigsminister, saafremt mindelig Overenskomst derom ei kan opnaas mellem Koncessionshaveren og det sjællandske Jernbaneselskab.
Samtlige Udgifter ved Expropriationen i Anledning af de heromhandlede Anlæg, der sker efter Reglerne i Forordningen af 5te Marts 1845, og ved alle dermed i Forbindelse staaende Forretninger, Arbeider og Foranstaltninger af enhver Art saavelsom Besigtigelses-, Expropriations- og Taxationskommissioner og deslige godtgjøres Statskassen af Koncessionshaveren.
Udbetalingen af Erstatningen til de Skadelidende, af Diæter og Befordringsudgifter til Kommissionsmedlemmerne m.v. sker efter nærmere Bestemmelse af Vor Indenrigsminister. Til Dækning af disse Udgifter skal Koncessionshaveren være pligtig til samtidig med Rekvisitionen om Grundafstaaelser (jfr. Forordningen af 5te Marts 1845 § 8) at stille et Beløb af 50,000 Kroner for hver Mil jernbane, hvortil Grundafstaaelse forlanges, til Indenrigsministerens Raadighed samt desuden paa Forlangende efterhaanden at udrede det Beløb, som Ministeren anser fornødent tit disse Udgifters Dækning, saaledes at Statskassen ingensinde kommer til at staa i Forskud hertil til Koncessionshaveren. Skulde Koncessionshaveren ikke udrede de saaledes forlangte Beløb inden Udløbet af de Tidsfrister, som Vor Indenrigsminister i denne henseende maatte fastsætte, skal Vor Regjering være berettiget til herfor at holde sig til den af Koncessionshaveren eventuelt stillede Sikkerhed og at standse Jernbaneanlæget.
Naar Anlæget er fuldført, aflægges ved den af Os beskikkede Kongelige Kommissarius Regnskab for de saaledes afholdte Udgifter. Mod dette Regnskab, i hvilket der ikke bliver at beregne Koncessionshaveren nogen Rente af de af ham indbetalte Summer, skal han ikke med Retsvirkning kunne fremsætte nogen Indsigelse.
Til Overholdelse af Orden og Sikkerhed under Banernes Bygning vil, saavidt saadant af Vor Indenrigsminister maatte anses fornødent, blive anordnet et eget Politiopsyn, hvis Indretning nærmere fastsættes af vedkommende Minister, efter at der er givet Koncessionshaveren Leilighed til at yttre sig herover.
Dette Politis Anordninger indenfor Grændserne af dets Omraade og Myndighed skal Koncessionshaveren være pligtig at underkaste sig. Alle med dette Politi forbundne Udgifter skulle udredes af Koncessionshaveren.
Den almindelige Kontrol fra Statens Side med Hensyn til det hele Anlæg og Overholdelsen af de derom gjældende Bestemmelser vil blive ført af en af Os beskikket Kommissarius.
Alle Forhandlinger mellem Vor Regjering og Koncessionshaveren ske gjennem denne Embedsmand. Til ham indsendes saaledes alle Skrivelser og Andragender fra Koncessionshaveren til Vor Regjering, og skulle disse være affattede i det danske Sprog. Kommissarius og de under ham fungerende Medhjælpere skulle til enhver Tid have fri Adgang til alle Dele af de heromhandlede Anlæg, og der skal af Koncessionshaveren meddeles Kommissarius alle de Oplysninger som han maatte fordre. Han skal have Myndighed til at paatale og standse ethvert Foretagende fra Koncessionshaverens Side, som han anser stridende mod de fastsatte Bestemmelser og gjældende Love og Anordninger eller uforenelige med den offentlige Sikkerhed. Hans Paatale i saa Henseende skal uvægerlig tages til Følge indtil Sagen i fornødent Fald efter Koncessionshaverens Forlangende er afgjort ved Vor Indenrigsministers Resolution. For Vor Kommissarius vil der blive udfærdiget en Instruktion, der vil blive meddelt Koncessionshaveren.
Udøvelsen af den specielle tekniske Kontrol med Anlæget vil af Vor Indenrigsminister blive overdraget til en Ingeniør. Til denne har Koncessionshaveren at indsende alle Planer, Tegninger m.v. til Approbation, ligesom i Almindelighed Alt, hvad der angaar Arbeidernes Udførelse vil blive paaset af denne tekniske Kontrol paa Vor Regjerings Vegne, i Overensstemmelse med den Instruktion, som af Vor Indenrigsminister gives samme. Alt hvad der fra Koncessionshaverens Side indsendes til Kontrollen, skal være affattet i det danske Sprog. Alle Planer, Kort og Tegninger skulle indsendes in duplo, hvorefter det ene Exemplar sendes tilbage til Koncessionshaveren med Kontrollens Paategning.
Den kontrollerende Ingeniør og dennes Medhjælpere skulle til enhver Tid have fri Adgang til alle Dele af Anlæget og til de Steder, hvor der arbeides, og der skal af Koncessionshaveren gives alle de Oplysninger, som mundtlig eller skriftlig maatte fordres med Hensyn til Anlægene og Arbeiderne paa samme m.m. Kontrollen skal have Myndighed til at foretage alle de Undersøgelser og Prøver med de leverede Materialier, de udførte Arbeider m.m., som den maatte anse for nødvendig. Koncessionshaveren skal yde den fornødne Hjælp hertil og udrede Udgifterne ved alle Undersøgelser og Prøver, som foretages. Kontrollen er berettiget til at forkaste de af Koncessionshaveren foreslaaede Konstruktioner eller leverede Materialier, som den anser for uskikkede til Øiemedet, og til at fordre enhver Del af Arbeidet, som den anser for ufyldestgjørende omgjort.
Koncessionshaveren kan indanke de ham af den tekniske Kontrol givne Paalæg for Vor Indenrigsminister, men er pligtig til, naar saadant forlanges af Kontrollen, foreløbig at rette sig efter dennes Paalæg uden at kunne fordre nogen Erstatning for det Tab, han muligen herved maatte lide.
Alle Udgifter ved det ommeldte Tilsyn, derunder ogsaa indbefattet Lønninger, Kontorhold, Reiseudgifter og deslige for de paagjældende Embedsmænd, blive at godtgjøre Statskassen af Koncessionshaveren efter Vor Indenrigsministers nærmere Bestemmelse.
Anlæget af Banerne skal fremmes saaledes, at de i alt Væsentligt ere færdige og under Iagttagelse af de nedenfor i Artikel 8 givne Forskrister kunne aabnes for Færdslen efter en fuldstændig Driftsplan inden den 1ste Oktober 1877. Saafremt denne Termin ikke iagttages, skal Koncessionen være forbrudt og den stillede Sikkerhed være hjemfalden til Statskassen, saafremt det ikke godtgjøres, at den nævnte Termins Overholdelse er bleven umuliggjort ved Koncessionshaveren utilregnelige Omstændigheder, saasom Naturbegivenheder, Arbeidsstandsninger eller andet deslige.
Banerne maa ikke aabnes for Driften, førend Tilladelse dertil er meddelt af Vor Indenrigsminister, og der ved anstillede Prøver og Undersøgelser, hvortil Udgiften afholdes af Koncessionshaveren, er opnaaet Vished for, at Anlæget med Tilbehør samt det fornødne Driftsmateriel er af god Beskaffenhed og det fornødne Tjenestepersonale tilstrækkelig indøvet.
Det bliver af Vor Indenrigsminister at bestemme efter Forslag fra Koncessionshaveren, om Anlægskapitalen skal tilveiebringes ved Optagelse af Laan eller ved Udstedelse af Aktier, samt paa hvilke Betingelser Laan maa optages og til hvilken Minimumskours Aktier maa afhændes.
Senest 6 Maaneder efter Banernes Aabning for Driften har Koncessionshaveren at tilstille Vor Indenrigsminister et detailleret Regnskab over samtlige Udgifter ved Banernes Anlæg, og vil intet deri opført Beløb kunne medregnes til den garanterede Anlægskapital uden at være behørig legitimeret og godkjendt af denne.
Tilsynet fra Statens Side med Banerne og deres Drift føres af den af Os beskikkede Kommissarius overensstemmende med den for ham af Vor Indenrigsminister udfærdigede Instrux.
Anser Vor Indenrigsminister det nødvendigt, kan han derhos beskikke en sagkyndig Mand til at bistaa Vor Kommissarius ved det specielle tekniske Tilsyn med Banerne og Driftsmateriellet.
De nævnte Embedsmænd skulle have fri Adgang til Banerne og deres Tilbehør samt fri Befordring paa Banerne og Koncessionshaveren skal være pligtig til at meddele dem enhver Oplysning vedkommende Banerne og deres Drift, som maatte blive begjært af ham, og rette sig efter de af dem givne Paalæg. Han skal derhos godtgjøre Statskassen alle Udgifter ved deres Lønning, Kontorhold, Reiser m.m. efter Vor Indenrigsministers nærmere Bestemmelse.
Til Opretholdelse af Orden og Sikkerhed for Færdslen paa Banerne vil der af Vor Indenrigsminister blive udfærdiget et Politireglement, som bliver uvægerlig at følge under Banernes Benyttelse.
Samtlige Instruxer og Reglementer for den hele Tjeneste paa Banerne blive at forelægge den kongelige Kommissarius, førend de træde i Kraft. De Forandringer, han maatte fordre foretagne i dem, har Koncessionshaveren at tage til Følge.
Der forbeholdes Vor Indenrigsministers Approbation paa Planen for de ordinære Banetogs Anordning og gang samt Ret til deri senere at bestemme saadanne Forandringer, som han maatte anse nødvendige eller nyttige, ligesom ogsaa til at bestemme Detaillen af et dagligt i begge Retninger gjennemgaaende Post- og Persontog.
Paa Banernes Taxter for Befordring af Personer, Gods og Kreaturer forbeholdes Vor Indenrigsministers Approbation.
Koncessionshaveren er forpligtet til at erstatte al den Skade, som ved Befordringen paa Banerne tilføies de paa samme befordrede Personer eller gods, eller ogsaa andre Personer eller Gjenstande, og han kan ikkun fri sig for denne Forpligtelse ved at bevise, at det enten er den Beskadigedes egen Skyld, at han har lidt Skade, eller at denne er bevirket ved et uafvendeligt Tilfælde.
Saafremt større Ulykker maatte indtræffe, der af Vor Indenrigsminister skjønnes at være Koncessionshaveren tilregnelige, uden at der dog findes Anledning til offentlig Paatale, kan Vor Indenrigsminister paalægge Koncessionshaveren en passende Mulkt, som bliver at udrede uden al Rettergang.
Koncessionshaveren er forpligtet til under en Mulkt, hvis Anvendelse og Størrelse bestemmes af Vor Indenrigsminister, stedse at holde Banerne med alt Tilbehør i fuldkommen forsvarlig Stand overensstemmende med de for deres Anlæg og Drift fastsatte Regler.
Det forbeholdes Vor Regjering i Krigstid nærmere at bestemme Betingelserne for Banernes Benyttelse til Befordring af Tropper eller til andet militært Øiemed.
For Beskadigelser af Banerne m.m. i Krigstilfælde, hvad enten de ske ved Fjenden eller foretages til Landets Forsvar, paahviler der ei Statskassen nogen Erstatningspligt.
De aktionærerne tilkommende Rettigheder, navnlig Eiendomsretten over Banerne og Delagtighed i deres Udbytte, forblive iøvrigt i Krigstid sikkrede i deres fulde Omfang uanset om de ere fremmede Magters Undersaatter eller danske Statsborgere.
Saavel ved Banernes anlæg som senere under deres Drift skal Koncessionshaveren underkaste sig Vor Indenrigsministers Fordringer med Hensyn til Indretning og Benyttelse af Lokaler for Told-, Telegraf- og Postvæsenet og til hvad der skal iagttages i Henseende til Undersøgelse og Transport af toldpligtigt gods, samt med Hensyn til Afgivelse og Indretning af Vogne for Brev- og Pakkeposten.
Han vil saaledes navnlig paa alle Stationer, hvor det gjøres fornødent, have at levere de for Post-, Telegraf- og Toldvæsen nødvendige Lokaler og forsyne dem med Inventariegjenstande, hvilke saavelsom selve Lokalerne af ham vedligeholdes, at udrede Udgiften til Lokalernes Belysning, Opvarmning og Renholdelse, samt navnlig ved Endestationerne at sikkre Toldvæsenet tilstrækkelig stort Lokale til, at der kan etableres fuldstændig Toldexpedition saavel for Jernbanetrafikens Vedkommende som for Told- og Skibsklareringen i Almindelighed, Alt uden Udgift for Statskassen.
For Posternes Transport nyder Koncessionshaveren godtgjørelse efter en af Vor Indenrigsminister fastsat Taxt.
For saadanne Forandringer eller Udvidelser af Post-, Telegraf- og Toldvæsenets Lokaler som efter disses første Indretning maatte blive paalagte Koncessionshaveren, skal han nyde en passende qodtgjørelse efter Vor Indenrigsministers Bestemmelse.
Koncessionshaveren skal til Jernbanetelegrafen anvende Stænger præparerede efter en af Vor Indenrigsminister angivet Methode og af saadanne Dimensioner, at Statstelegrafens Linier derpaa, om ønskes, kunne anbringes. Hvis Stængerne saaledes af Statstelegrafen benyttes, overtager denne Stængernes Vedligeholdelse for saa lang Tid, som den benytter dem. Telegrafapparaterne, der anvendes, skulle, hvis det af Vor Indenrigsminister forlanges, være af den Konstruktion, som benyttes ved Statstelegrafen og de dermed forsynede Jernbanestationer skulle paa Forlangende af Vor Indenrigsminister kunne benyttes til offentlig Korrespondance paa Betingelser, der nærmere fastsættes af ham.
Koncessionshaveren skal være pligtig til at underkaste sig de Bestemmelser, Vor Indenrigsminister maatte træffe med Hensyn til civile og militære Myndigheders Adgang til under Udførelsen af deres Tjenesteforretninger at betræde Jernbanens Terrain.
Statskassen overtager Garanti for 4 pCt. Rente af de Aktier og Obligationer, som det efter det i Artikel 9 ommeldte Regnskab har været nødvendigt at udstede for at tilveiebringe de til Anlæget af Banerne, samt til Dækning af den løbende Rente af Anlægskapitalen indtil Banernes Aabning nødvendige Midler, dog i intet Tilfælde for et større Beløb end 500,000 Kroner pr. Mil af Banernes Længde.
Rentegarantien tager først sin Begyndelse naar Jernbanerne i deres hele Længde ere aabnede for Person- og Godsbefordring, og den nedenfor ommeldte Forstærkningsfond er bleven stillet. Tilskud til Dækning af de garanterede 4 pCt. Rente finder Sted, naar Nettoudbyttet af Driften efter Fradrag af det Beløb, der skal henlægges til Reservefonden, i noget Aar ikke kan dække 4 pCt. af den garanterede Anlægssum. Dersom Nettoudbyttet af Driften i eet eller flere Aar overstiger 4 pCt. aarlig af hin Kapital, anvendes det Overskydende forlods til at dække Statskassen for mulige tidligere Tilskud i Anledning af Rentegarantien, der ikke have kunnet afholdes af Forstærkningsfonden.
Forstærkningsfonden, af hvis Tilveiebringelse det er afhængigt, om der kan gives Rentegaranti for hele Anlægskapitalen, bestemt paa den oven angivne Maade, skal bestaa i et kontant Beløb af 20 pCt. af den til Anlæget medgaaede Sum, hvorfor gives Rentegaranti. Det indbetales foreløbig til Finantsministeriet med 600,000 Kroner idet Berigtigelse forbeholdes, naar den garanterede Anlægskapital er endelig bestemt. Forstærkningsfonden administreres af Vor Finantsminister paa den Maade som han efter Øiemedet finder hensigtsmæssig og anvendes, saavidt fornødent, med Kapital og Rente til Dækning af Statskassens mulige Tilskud i Anledning af Rentegarantien. Forstærkningsfondens Beløb forbliver deponeret, indtil det aarlige Nettoudbytte af Driften efter Fradrag af det Beløb, som skal henlægges til Reservefonden, i 5 paa hinanden følgende Aar har udgjort mindst 4 pCt. af den garanterede Kapital.
Regjeringen skal efter 25 Aar fra Banernes Aabning være berettiget til at fordre sig Banerne med det dertil hørende Driftsmateriel, Inventarium, Forraad og øvrigt Tilbehør overdragne med de paa dem hvilende Forpligtelser enten mod kontant Indløsning af de udstedte Aktier til en Pris lig Gjennemsnittet af disse Aktiers Markedspris paa Kjøbenhavns Børs i de sidste 3 Aar, der ere gaaede forud for den Dag, da Overdragelsen fordres, eller, saafremt Anlæget til den Tid ikke maatte tilhøre et Aktieselskab, mod Udredelsen af et Vederlag, der er ligt det Tyvedobbelte af Gjennemsnittet af Anlægets Nettoudbytte i de 3 sidste Aar, som ere gaaede forud for det Aar, i hvilket det forlanges overdraget til Staten. Med Hensyn til dette Tilfælde forbeholdes det Vor Indenrigsminister senere at bestemme, hvorledes der skal sikkres Vor Regjering Adgang til at skaffe sig nøiagtig Oplysning om Udbyttet. Ved Indløsningen tilfalder Reservefondens Beholdning uden Godtgjørelse Statskassen i Erstatning for Slid paa Banen og Driftsmateriellet, medens Forstærkningsfonden er Statskassen uvedkommende.
I Tilfælde af Meningsulighed mellem Regjeringen og Koncessionshaveren om, hvorledes Banernes Nettoudbytte skal beregnes, skal Sagen i Mangel af mindelig Overenskomst afgjøres ved Voldgift. I dette Øiemed vælger Regjeringen og Koncessionshaveren hver en Voldgiftsmand. Naar disse Mænd blive enige om en Afgjørelse, er denne forbindende for begge Parter, men blive de ikke enige tilkalder Regjeringen en i de paagjældende Forhold særlig kyndig Mand, ved hvis Afgjørelse det da skal have sit endelige Forblivende. Han skal ved sin Afgjørelse ikke være bunden til at tage en af Parternes Paastande til Følge eller til at vælge mellem de tvende Voldgiftsmænds Kjendelser. Ved Voldgiftskjendelsen bestemmes det tillige hvilken af Parterne der skal bære Udgifterne ved Voldgiften.
Der tilstaas Koncessionshaveren følgende Rettigheder og Begunstigelser med Hensyn til det her omhandlede Anlæg:
Hvert Aar inden en af Vor Indenrigsminister fastsat Frist har Koncessionshaveren til dennes Approbation at indsende et Budget for Banernes Drift i det paafølgende Driftsaar, dette beregnet saaledes, som af Ministeren nærmere bestemmes. De Forandringer, som Ministeren foretager i Budgettet, er Koncessionshaveren pligtig at tage til Følge, og Koncessionshaveren er uberettiget til uden Ministerens Samtykke at afholde Udgifter, som ikke have Hjemmel i det approberede Budget, eller at overskride de deri opførte Summer. Senest 3 Maaneder efter Udgangen af hvert Driftsaar, har Koncessionshaveren at indsende et i Henhold til det approberede Budget affattet specificeret og dokumenteret Regnskab over Driftens Indtægter og Udgifter i det forløbne Driftsaar. Forinden dette Regnskab er revideret og befundet rigtigt, kan intet Udbytte udbetales.
Koncessionshaveren skal være uberettiget til uden Vor Regjerings Samtykke:
Koncessionshaveren skal være forpligtet til at danne en Reservefond, til hvilken aarlig skal henlægges en Kvotadel af Overskuddet af Dristsindtægterne over Dristsudgifterne, under disse ikke indbefattet Rente eller Dividende af Aktiekapitalen. Denne Kvotadel fastsættes til 5 pCt., indtil Overskuddet, med Fradrag af disse 5 pCt. i 5 Aar har udgjort 4 pCt. af den garanterede Anlægssum, og derefter til 10 pCt. Den aarlige Udgift til denne Reservefonds Dannelse afholdes af Driftsudbyttet, hvorhos Fondens Renter og andre Indtægter tillægges denne; dog kan Fonden ikke fordres forøget udover 10 pCt. af den garanterede Kapital.
Reservefonden gjøres rentebærende efter en af Koncessionshaveren Vor Indenrigsminister forelagt og af ham approberet Plan.
Alle Fonden tilhørende Værdipapirer skulle forsynes med Paategning af den kongelige Kommissarius om deres Bestemmelse.
Bestemmelsen med Reservefonden skal være at tjene til Dækning af uforudsete større Udgifter i Almindelighed og desuden saavidt muligt at afgive Midler til større Fornyelser af Banernes Tilbehør, hovedsagelig Skinner, Sveller, Driftsmateriel og Bygninger, dog at Vor Indenrigsminister i ethvert enkelt Tilfælde afgjør, hvorvidt der er tilstrækkelig Anledning til at lade saadanne Udgifter afholde af Reservefonden. Nedbringes Reservefonden ved Afholdelse af disse Udgifter under det fastsatte høieste Beløb, bliver den paa lignende Maade som i denne Artikels 1ste Stykke angivet at forøge, indtil den atter har naaet denne Størrelse.
Koncessionshaveren er forpligtet til at underkaste sig alle de almindelige Love og Anordninger, som for Tiden ere eller herefter maatte blive gjældende for Jernbaners Anlæg og Drift i Kongeriget Danmark, ligesom han forøvrigt i alle Henseender er underkastet danske Love og dansk Rettergang.
Koncessionshaverens Værnething er den kongelige Landsover- samt Hof- og Stadsret i Kjøbenhavn.
I det Tilfælde, at Regjeringen skulde agte selv at anlægge eller at tillægge Andre Koncession til Anlæg af Jernbaner, der af Vor Regjering ønskes satte i Forbindelse med de her koncessionerede Jernbaner, skal Koncessionshaveren i Mangel af mindelig Overenskomst med Vedkommende om Betingelserne for den gjensidige Tilslutning og Drift, være underkastet de Bestemmelser, som i saa Henseende af Vor Regjering maatte blive givne.
Forinden nogen Del af Anlæget paabegyndes, skal Koncessionshaveren supplere det forinden Koncessionens Udfærdigelse stillede Depositum af 20,000 Kroner til 80,000 Kroner i Saadanne Effekter, som Vor Indenrigsminister vil tage for gode. Det saaledes stillede Depositum skal tjene Vor Regjering til Sikkerhed for de ovenanførte Betingelsers Opfyldelse, og skulde Regjeringen blive nødsaget til at gjøre sig betalt i samme, skal Koncessionshaveren være forpligtet til under Koncessionens Fortabelse uden Ophold at supplere Sikkerheden til det nævnte Beløb. Den stillede Sikkerhed bliver, forsaavidt den ikke benyttes til Dækning af Statskassens Krav paa Koncessionshaveren, at tilbagebetale, naar det hele Anlæg er fuldført og aabnet for Driften overensstemmende med de foranførte Bestemmelser. Forbrydes Koncessionen, hjemfalde de deponerede Beløb til Statskassen.
Nærværende Koncession skal det staa Koncessionshaveren frit for at overdrage til et af ham dannet Aktieselskab, naar et saadant af Vor Regjering skjønnes at frembyde fornøden Sikkerhed, og skal i saa Fald dette Selskab indtræde i alle de Koncessionshaveren ifølge det Foranstaaende paahvilende Forpligtelser. Vi forbeholde Os imidlertid efter Forslag af Koncessionshaveren at fastsætte de fornødne Bestemmelser for et saadant Selskab og derunder Vor Regjerings Andel i og Kontrol med Bestyrelsen af Selskabets Anliggender, Banens og Driftens Bestyrelse samt Aktiebreves Udstedelse, i hvilken sidste Henseende det bliver at iagttage, at Aktiebreve og de for dem eventuelt udstedte Interimsbeviser, forsaavidt de udfærdiges, inden Rentegarantien efter Forstærkningsfondens Berigtigelse er traadt i Kraft, udtrykkelig maa indeholde Forbehold med Hensyn til Statsgarantiens Afhængighed af Forstærkningsfonden.
Senere Overdragelse af Koncessionen kan kun finde Sted med Vort Samtykke.
Forsaavidt Koncessionshaveren ikke inden den 1 ste Oktober 1875 godtgjør for Vor Indenrigsminister, at den til det her ommeldte Anlæg fornødne Kapital haves til Raadighed, og at 10 pCt. af samme er kontant tilstede, er Koncessionen forbrudt, og den indbetalte Sikkerhed af 20,000 Kroner hjemfalden til Statskassen.
Med Hensyn til Koncessionens Fortolkning skal Koncessionshaveren være underkastet Vor Indenrigsministers Kjendelse, med mindre Spørgsmaalet maatte angaa Forstærkningsfonden, da Vor Finantsminister i faa Fald afgjør Sagen.
Ved ethvert Tronskifte vil der paa Koncessionen være at erhverve allerhøieste Konfirmation.
Hvorefter alle Vedkommende sig allerunderdanigst have at rette.
Givet paa Amalienborg, den 24de Mai 1875.
Under Vor Kongelige Haand og Segl.
Christian R.
(L. S.)
Tobiesen.
Hvilket herved bringes til almindelig Kundskab.
Indenrigsministeriet, den 27de Mai 1875.
Tobiesen.
konst.
Officielle noter
Ingen