I bekendtgørelse nr. 1649 af 12. december 2023 om supplerende bestemmelser til gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer foretages følgende ændringer:
1. I indledningen ændres »lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr. 970 af 26. juni 2020, lov nr. 2073 af 21. december 2020 og lov nr. 1569 af 12. december 2023« til: »lovbekendtgørelse nr. 118 af 31. januar 2024«.
2. I § 2, nr. 25, ændres »Statsflyvning« til: »Statsluftfart«.
3. I § 2 indsættes som nr. 28-31:
»28) Kommercielt formål: En opgave, der leveres af en droneoperatør mod betaling eller en anden ydelse.
IMC-flyveplads: En offentlig godkendt flyveplads, som af luftfartøjer kan anvendes under instrumentvejrforhold (IMC).
VMC-flyveplads: En offentlig godkendt flyveplads, som af luftfartøjer kan anvendes under visuelle vejrforhold (VMC).
Pressen: Nyhedsmedier som har medarbejdere med et gyldigt pressekort eller fjernpiloter, som samarbejder med personer med et gyldigt pressekort, om løsning af en opgave.«
4. I § 3 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. En fortøjet drone, som har et fremdriftssystem, skal uanset dronens startvægt, inkl. nyttevægt, gennemføre alle droneoperationer i overensstemmelse med reglerne i droneforordningen og efterfølgende ændringer hertil, kapitel 9 a i lov om luftfart og bestemmelserne i denne bekendtgørelse.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
5. I § 4, stk. 1, ændres »jf. dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk. 3-5«.
6. I § 4, stk. 1, indsættes efter »SDR«: », jf. dog stk. 2«.
7. I § 4 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Kravet i stk. 1 om en minimumforsikringssum gælder ikke for mikrodroner, som har en startvægt på under 250 g og en maksimal hastighed, der ikke kan overstige 19 m/s, som udelukkende anvendes til personlige eller hobbyrelaterede aktiviteter.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
8. Efter § 4 indsættes:
»§ 4 a. En registrering som droneoperatør gælder i 3 år. En droneoperatør, som fortsat ønsker at være registreret som droneoperatør, skal forny registreringen eller registrere sig på ny, hvis registreringen er udløbet.«
9. Overskriften til kapitel 3 affattes således:
10. § 8 affattes således:
»§ 8. Afstandskrav til geografiske dronezoner, jf. §§ 9-23, fastsættes i henhold til bilag 1. Afstandskrav kan både være horisontale og vertikale.
Stk. 2. Overlapper flere geografiske dronezoner hinanden, skal droneoperatøren følge den mest restriktive regel i området, hvor der er overlap. Dette gælder dog ikke, hvis Trafikstyrelsen har givet en tilladelse med andre vilkår.«
11. § 9, stk. 1-3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Droneoperationer må ikke finde sted nærmere end 8 km horisontal afstand fra en bane på en IMC-flyveplads, eller en bane på en militær flyvestation, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Hvis fjernpiloten er indehaver af et kompetencecertifikat, må droneoperationer finde sted fra 8 km indtil 2 km horisontal afstand fra en bane på en IMC-flyveplads. Flyvehøjden må ikke overstige
120 meter over terræn fra 8 km indtil 6 km horisontal afstand af banen uden for arealer, der ligger i ind- og udflyvningen, som den er publiceret på www.dronezoner.dk,
100 meter over banehøjde fra 8 km indtil 6 km horisontal afstand af banen i ind- og udflyvningen, som den er publiceret på www.dronezoner.dk,
40 meter over banehøjden fra 6 km indtil 3 km horisontal afstand af banen, og
30 meter over banehøjde fra 3 km indtil 2 km horisontal afstand af banen.
Stk. 3. Hvis fjernpiloten er indehaver af et kompetencecertifikat, må droneoperationer finde sted fra 8 indtil 2 km horisontal afstand af en bane på en militær flyvestation. Flyvehøjden må ikke overstige
40 meter over banehøjde fra 8 km indtil 3 km horisontal afstand af banen, og
30 meter over banehøjde fra 3 km indtil 2 km horisontal afstand af banen.«
12. Efter § 9 indsættes:
»§ 9 a. Droneoperationer må ikke finde sted nærmere end 4 km horisontal afstand fra en bane på en VMC-flyveplads, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Hvis fjernpiloten er indehaver af et kompetencecertifikat, må droneoperationer finde sted fra 4 km indtil 2 km horisontal afstand fra en bane på en VMC-flyveplads. Flyvehøjden må ikke overstige
40 meter over banehøjde fra 4 km indtil 3 km horisontal afstand af banen, og
30 meter over banehøjde fra 3 km indtil 2 km horisontal afstand af banen.
Stk. 3. Ved droneoperationer ved Thisted flyveplads må flyvehøjden ikke overstige
40 meter over banehøjde fra 6 km indtil 3 km horisontal afstand af banen, og
30 meter over banehøjde fra 3 km indtil 2 km horisontal afstand af banen.
Stk. 4. Trafikstyrelsen kan give tilladelse til at stk. 1-3 fraviges, hvis
droneoperationen har et samfundsnyttigt, forskningsmæssigt eller kommercielt formål,
hvis formålet er kommercielt, at droneoperationen er nødvendig, og at formålet med opgaven i væsentlighed forspildes, fordyres eller på anden måde forringes, hvis den skal gennemføres på en anden måde end med en drone, og
fjernpiloten har et kompetencecertifikat.
Stk. 5. Stk. 4, nr. 2, anvendes ikke, hvis den offentlig godkendte flyveplads, har bestilt opgaven.
§ 9 b. Droneoperationer må ikke finde sted ved offentlige godkendte vandflyvepladser i de optegnede områder i bilag 4, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. Hvis fjernpiloten er indehaver af et kompetencecertifikat, må droneoperationer finde sted i områderne optegnet i bilag 4 i op til 120 meters højde over havets overflade i de perioder, hvor vandflyveren ligger til dok, eller vandflyveren er uden for de områder, som er optegnet i bilag 4. Hvis dronen flyves, når vandflyveren sejler fra dok eller er under indflyvning til området, skal dronen straks landes.
Stk. 3. I de indtegnede områder i bilag 4 må en fjernpilot, som er indehaver af et kompetencecertifikat, flyve over land, selv når vandflyveren er under ind- eller udflyvning fra området. Dronen må aldrig flyves højere end den bygning eller hindring, som fjernpiloten flyver ved, og dronen skal være fortøjet.
Stk. 4. Trafikstyrelsen kan give tilladelse til at stk. 1-3 fraviges, hvis
droneoperationen har et samfundsnyttigt, forskningsmæssigt eller kommercielt formål,
hvis formålet er kommercielt, at droneoperationen er nødvendig, og at formålet med opgaven i væsentlighed forspildes, fordyres eller på anden måde forringes, hvis den skal gennemføres på en anden måde end med en drone, og
fjernpiloten har et kompetencecertifikat.
Stk. 5. Stk. 4, nr. 2, anvendes ikke, hvis den offentlig godkendte vandflyveplads har bestilt opgaven.«
13. I § 11, stk. 1, indsættes efter »(ambassader),«: »domstole,«.
14. I § 11, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»Trafikstyrelsen kan, efter en konkret vurdering, udpege geografiske dronezoner omkring myndigheders ejendomme, hvis myndigheden kan godtgøre, at den geografiske dronezone er nødvendig af hensyn til sikkerhed (security eller safety), privatlivets fred eller miljøet.«
15. § 12, stk. 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
16. I § 13 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Hvis et civillisteslot, jf. § 12, stk. 1, eller et andet kongeligt slot er under Forsvarets bevogtning, skal Adjudantstabens tilladelse indhentes. Droneoperationer må i sådanne tilfælde ikke finde sted nærmere end 300 meters horisontal afstand fra slottet uden Adjudantstabens tilladelse.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
17. I § 13, stk. 5, som bliver stk. 6, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1-5«.
18. I § 20, stk. 1, indsættes efter »restriktioner«: », jf. dog stk. 4«.
19. I § 20 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Pressen kan flyve med drone ved et indsatssted, i det omfang dronen ikke forstyrrer, forhindrer eller på anden måde er til gene for en indsats på indsatsstedet. Pressen skal have tilladelse fra det stedlige politis vagtcentral eller indsatslederen på indsatsstedet, før dronen må sættes op, og skal følge indsatslederens instruktioner for flyvning på og ved indsatsstedet, herunder lande dronen det bedst egnede sted, hvis indsatslederen vurderer, at det ikke længere er sikkert, at dronen flyves på eller ved indsatsstedet. Hvis der er dronezoner inden for indsatsstedet, skal pressen have tilladelse til at flyve inden for disse områder efter reglerne i kapitel 3 og 4, medmindre pressen allerede har en tilladelse efter § 30 a, stk. 3 og har indhentet samtykke fra forvalteren af dronezonen.«
20. Kapitel 5 affattes således:
»Droneflyvning med statsluftfartøjer
§ 25. Reglerne i dette kapitel finder anvendelse på offentlige myndigheder og beredskabsmyndigheder, der som led i deres opgavevaretagelse kan flyve med droner som statsluftfartøjer, når de udfører militær-, told-, politi-, eftersøgnings- og rednings-, brandsluknings-, grænsekontrol- og kystvagtsaktiviteter eller lignende aktiviteter eller tjenester. Bestemmelserne i dette kapitel kan ikke anvendes, når den offentlige myndighed flyver dronen i erhvervsmæssigt øjemed.
Stk. 2. Offentlige myndigheder og beredskabsmyndigheder skal registrere sig som droneoperatør i henhold til artikel 14 i droneforordningen og skal have registreringsnummeret stående på samtlige droner tilknyttet myndigheden.
§ 26. Trafikstyrelsen og en offentlig myndighed eller beredskabsmyndighed skal indgå en aftale om, at en offentlig myndighed eller beredskabsmyndighed kan anvende reglerne i dette kapitel. Den offentlige myndighed eller beredskabsmyndighed fastsætter, efter aftale med Trafikstyrelsen, kompetence- og uddannelseskrav til de fjernpiloter, der skal flyve i henhold til dette kapitel.
Stk. 2. En offentlig myndigheds eller beredskabsmyndigheds fjernpiloter skal efter gennemførelse af uddannelse løbende vedligeholde og udbygge deres flyvefærdigheder i henhold til dette kapitel.
Stk. 3. Fjernpiloter omfattet af stk. 1 og 2, må kun anvende drone i henhold til dette kapitel, hvis fjernpiloten har gennemført uddannelse og eventuel videreuddannelse i henhold til de procedurer, der aftales efter stk. 1.
§ 27. Droneoperationer efter reglerne i dette kapitel skal ske med agtpågivenhed, forsigtighed og iagttagelse af de flyvesikkerhedsrisici, som operationen kan medføre. Den offentlige myndighed eller beredskabsmyndigheden skal sammen med Trafikstyrelsen sikre, at der sker adskillelse mellem myndighedens drone og eventuelle civile luftfartøjer, både bemandede og ubemandede, som flyver i området, hvor dronen skal flyves.
Stk. 2. Inden påbegyndelse af droneoperationer efter dette kapitel, skal den offentlige myndighed eller beredskabsmyndigheden foretage en operationel risikovurdering i overensstemmelse med bilag 3. Den operationelle risikovurdering skal være fastsat i en procedure eller et scenarie, som er udarbejdet af myndigheden og Trafikstyrelsen.
Stk. 3. I tilfælde af havari, nærved-havari eller hændelse, skal den offentlige myndighed eller beredskabsmyndigheden udarbejde en hændelsesindberetning, der bl.a. indeholder oplysninger om operationen, risikovurderingen og afbødende foranstaltninger.
Stk. 4. En hændelsesindberetning efter stk. 3 skal indrapporteres efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 376/2014 af 3. april 2014.
§ 28. En offentlig myndighed eller beredskabsmyndighed kan foretage droneoperationer over områder samt over flyvehøjder eller tættere på end de afstandskrav, der er fastsat for indehavere af kompetencecertifikat i § 9 og § 10, efter procedurer aftalt mellem den offentlige myndighed eller beredskabsmyndighed og Trafikstyrelsen.
Stk. 2. Hvis der ikke er fastsat en procedure i henhold til stk. 1, kan den offentlige myndighed eller beredskabsmyndighed på stedet aftale vilkår for den konkrete droneoperation med relevante aktører.
Stk. 3. En aftale efter stk. 2 skal kunne dokumenteres og skal efter anmodning fremsendes til Trafikstyrelsen.
§ 29. En offentlig myndighed eller beredskabsmyndighed kan foretage droneoperationer over eller horisontalt tættere på end de afstandskrav, som er fastsat for områder og bygninger omfattet af §§ 11-19, § 21 og § 24. Flyves der tæt på forsvarets områder, skal flyvningen være koordineret med Forsvarskommandoen. Flyves der i Natura2000 områder, skal Miljøstyrelsen høres inden flyvningen med drone, medmindre opgavens hastende karakter gør, at formålet med flyvningen forspildes.
Stk. 2. Forsvaret og beredskabsmyndigheder kan foretage droneoperationer over eller horisontalt tættere på end det afstandskrav, der er fastsat for indsatssteder i § 20. Forsvaret og beredskabsmyndigheden skal koordinere flyvningen med politiet, herunder politiets indsatsleder for indsatsstedet. Er politiets indsatsleder ikke til stede på indsatsstedet, kan en indsatsleder fra forsvaret eller beredskabsmyndigheden overtage rollen som indsatsleder.
Stk. 3. Den offentlige myndighed eller beredskabsmyndighed skal på forhånd advisere om droneoperationen til en ejer eller forvalter af områder nævnt i stk. 1, hvis formålet ikke dermed forspildes.
Stk. 4. Overflyvning af områder, som anvendes af diplomatiske repræsentationer og internationale organisationer, der nyder særstilling, må ikke foretages uden samtykke fra den diplomatiske repræsentation eller den internationale organisation.«
21. Efter kapitel 5 indsættes:
§ 30 a. Pressen kan anmode om hastebehandling af deres ansøgninger, når en nyhed har en hastende karakter eller er af særlig, væsentlig betydning for offentligheden, som pressen ikke kunne have forudset. I en sådan situation kan Trafikstyrelsen dispensere fra kravene i kapitel 3 og 4 i det omfang, en dispensation ikke berører flyvesikkerheden. Rigspolitiet skal give samtykke, hvis styrelsen dispenserer fra § 11 og § 20, og Forsvarsministeriet skal give samtykke, hvis styrelsen dispenserer fra § 9 eller § 13. Dette samtykke kan i særlige, hastende tilfælde indhentes telefonisk eller erstattes af orientering af politiet eller Forsvarsministeriet, hvis pressen skal have samtykke fra politiet og/eller Forsvarsministeriet, før droneoperationen må gennemføres.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved nyheder, som pressen ved vil finde sted, herunder situationer af nyhedsværdi, der finder sted hvert år. Hvis en situation, som pressen ved vil finde sted og derfor kan planlægge deres dækning af, ændrer karakter på grund af andre aktørers handlinger, kan en ansøgning indsendes efter stk. 1, hvis ændringen sker så tæt på dagen, hvor situationen finder sted, at pressen ikke længere kan nå at sende en ansøgning om tilladelse til flyvning med drone i området efter reglerne i kapitel 3 og 4.
Stk. 3. Pressen kan ansøge om en længerevarende tilladelse for særlige, sikringskritiske områder til brug for formidling af nyheder af hastende karakterer eller af særlig, væsentlig betydning for offentligheden. Ansøgningen skal indeholde de geografiske dronezoner, som pressen ønsker en særlig tilladelse til. Der kan ikke gives en særlig tilladelse til flyvesikringskritiske, geografiske dronezoner efter dette stykke. Pressen skal indhente samtykke fra forvalteren af den geografiske zone, før der må flyves ved disse og skal overholde eventuelle betingelser fra forvalteren. Samtykket skal indhentes, umiddelbart før en droneoperation ønskes gennemført.«
22. I § 33, stk. 1, indsættes efter »§ 9, stk. 1-3,«: »§ 9 a, stk. 1-3, § 9 b, stk. 1-3,«.
23. I § 33, stk. 1, ændres »§ 20, stk. 1 og 2,« til: »§ 20, stk. 1, 2 og 4,«.
24. Som bilag 4 indsættes bilag 1 til denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
/ Lars Korsholm
Bilag 1
»Bilag 4
Offentlig godkendte vandflyvepladser
Den offentlig godkendte vandflyveplads Købehavn
Den offentlig godkendte vandflyveplads Aarhus
«
Officielle noter
EU Noter