I bekendtgørelse nr. 664 af 13. maj 2022 om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1262 af 9. september 2022, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til bekendtgørelsens titel affattes således:
»1) I bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om ændring af forordning (EU) 2017/1004, EU-Tidende 2021, nr. L 247, side 1, Meddelelse fra Kommissionen om Rammebestemmelser for statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte ikke-finansielle virksomheder, EU Tidende 2014, nr. C 249, side 1, Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 2013/1380 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 354, side 22, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1241 af 20. juni 2019 om bevarelse af fiskeressourcerne og beskyttelse af marine økosystemer ved hjælp af tekniske foranstaltninger, om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2019/2006 og (EF) nr. 1224/2009 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 og (EU) 2019/1022 og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 894/97, (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2549/2000, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 812/2004 og (EF) nr. 2187/2005, EU-Tidende 2019, nr. L 198, side 105, Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2021/1755 af 6. oktober 2021 om oprettelse af brexittilpasningsreserven, EU-Tidende 2021, nr. 357, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke nævnte forordningers umiddelbare gyldighed i Danmark.«
2. § 11, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Støtte fra reserven kan bortfalde helt eller delvist, og allerede udbetalt støtte kan kræves tilbagebetalt helt eller delvist, hvis projektet eller udgifter herunder underkendes af Europa-Kommissionen og efter nærmere retningslinjer udstedt af Erhvervsstyrelsen og Fiskeristyrelsen.«
3. § 17 a affattes således:
»§ 17 a. Alene § 1, stk. 4, § 4, § 11, stk. 3, § 13 og kapitel 3 a, 4 og 5 finder anvendelse for ordninger udmøntet af Fiskeristyrelsen i medfør af dette kapitel.«
4. § 17 f, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Stk. 1, nr. 9 gælder ikke for fartøjer, der ikke har været registreret i Fiskeristyrelsens fartøjsregister i 2018 og 2019. Disse fartøjer skal dog have udført fiskeriaktivitet i mindst 90 havdage pr. år i løbet af de seneste to forudgående kalenderår forud for ansøgningstidspunktet.«
5. § 17 f, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Stk. 1, nr. 9 gælder ikke for fartøjer, der fisker med passive redskaber eller fartøjer, der ikke er logbogspligtige. Fartøjer, der fisker med passive redskaber eller fartøjer, der ikke er logbogspligtige, skal have haft fiskeriaktivitet i mindst 45 havdage pr. år i 2018 og 2019.«
6. § 17 l affattes således:
»§ 17 l. Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale kompensation til operatører i forarbejdnings- eller afsætningsleddet for omsætningstab forårsaget af faldende forsyning i 2021, som følge af brexit, fraregnet variable omkostninger, der skyldes
faldende forsyning forårsaget af nedgangen af EU-fiskeres landinger i Danmark af kvoter, der er reduceret som følge af brexit-aftalen, eller
faldende forsyning forårsaget af danske fiskeres begrænsede adgang til norsk farvand i første kvartal af 2021, som følge af brexit-aftalen.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsramme er på 40 mio. kr.
Stk. 3. Der udbetales kompensation til ansøgere på grundlag af ansøgers regnskaber og Fiskeristyrelsens beregninger af ansøgers omsætningstab på baggrund af referenceårene 2017-2019.
Stk. 4. Kompensation er betinget af følgende:
Ansøgers aktivitet primært omfatter forarbejdning eller salg af fisk og fiskevarer og udføres i Danmark.
Ansøger dokumenterer at have indkøbt fisk fanget på brexit-påvirkede kvoter for mere end 20 pct. af sit samlede indkøb i referenceårene 2017-2019.
Ansøger ikke har modtaget anden støtte under Fiskeristyrelsens øvrige ordninger, som er finansieret af Brexittilpasningsreserven, eller støtte for samme tab som allerede er dækket af anden offentlig støtte eller af forsikringer.
Ansøger ikke er en kriseramt virksomhed.
Ansøgers kompensationsbeløb er højere end 10.000 kr.
Stk. 5. Efter ansøgning kan kompensationen udbetales i henhold til en forhøjet kompensationsrate, hvis ansøger forpligter sig til at gennemføre investeringer til grøn omstilling af produktionen i en handlingsplan, der understøtter en tilpasning af ansøgers virksomhed til situationen efter brexit.
Stk. 6. Handlingsplanen, jf. stk. 5, skal indeholde følgende:
En angivelse af hvilke investeringer til grøn omstilling af produktionen, ansøger planlægger at gennemføre, jf. stk. 7.
Et budget for gennemførelsen af de planlagte investeringer.
En beskrivelse af, hvordan investeringerne vil understøtte en grøn omstilling af ansøgers virksomhed til den ændrede situation efter brexit.
En erklæring om, at kompensationen ikke anvendes til ikke støtteberettigede aktiviteter, jf. artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
Stk. 7. Handlingsplanen skal overholde betingelserne på den liste over investeringer til grøn omstilling, som offentliggøres på Fiskeristyrelsens hjemmeside forud for åbning af ordningen.
Stk. 8. Ansøgere med et kompensationsbeløb, jf. stk. 1, på 1,5 mio. kr. eller derunder, får udbetalt 100 pct. af kompensationsbeløbet.
Stk. 9. Ansøgere med et kompensationsbeløb, jf. stk. 1, på mere end 1,5 mio. kr. får udbetalt 100 pct. af kompensationsbeløbet, hvis ansøger forpligter sig til at anvende 35 pct. af den samlede kompensation på investeringer til grøn omstilling af produktionen. Hvis ansøger ikke forpligter sig til at gennemføre investeringer til grøn omstilling af produktionen, får ansøger udbetalt 65 pct. af kompensationsbeløbet udover 1,5 mio. kr.
Stk. 10. For ansøgninger i medfør af § 17 l, stk. 5, er denne kompensation endvidere betinget af, at indsatser omfattet af handlingsplanen i medfør af § 17 l, stk. 6 er gennemført inden udgangen af 2024, og støttemodtageren kan dokumentere, at handlingsplanen er gennemført.«
7. Overskriften inden § 17 u affattes således:
»Kompensation til ejere af fiskefartøjer for tab af kvoteværdi som følge af brexit«
8. § 17 u affattes således:
»§ 17 u. Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale kompensation for tabt kvoteværdi på individuelt ejede FKA eller IOK-kvoter på grund af permanent reduktion af kvoter, som følge af brexit i medfør af bilag 2.
Stk. 2. Efter ansøgning kan kompensationen udbetales i henhold til en forhøjet kompensationsrate, hvis ansøger forpligter sig til at gennemføre grønne eller skånsomme indsatser i en handlingsplan, der understøtter en tilpasning af ansøgers virksomhed til situationen efter brexit.
Stk. 3. Den anslåede bevillingsramme er på 840,8 mio. kr.
Stk. 4. Der sker udbetaling til ansøgere på grundlag af Fiskeristyrelsens beregninger af ansøgers kvoteværditab beregnet efter de ejerandele af FKA eller IOK anført i bilag 2 og som den 31. december 2020 var tildelt det fartøj, som ansøgningen vedrører, i medfør af bilag 5.«
9. Efter § 17 u indsættes:
»§ 17 v. Handlingsplanen, jf. § 17 u, stk. 2, skal indeholde følgende:
En angivelse af, hvilke grønne eller skånsomme indsatser ansøger planlægger at gennemføre, jf. stk. 2.
Et budget for gennemførelsen af de planlagte indsatser.
En beskrivelse af, hvordan indsatserne vil understøtte en grøn tilpasning af ansøgers virksomhed og fiskeri til den ændrede situation efter brexit.
En erklæring om, at kompensation i henhold til § 17 u, stk. 2 ikke anvendes til ikke støtteberettigede aktiviteter, jf. artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
Stk. 2. Handlingsplanen skal overholde betingelserne på den liste over grønne eller skånsomme indsatser, som offentliggøres på Fiskeristyrelsens hjemmeside forud for åbning af ordningen.
Stk. 3. Ansøgere med kvoteværditab på mellem 2 og 30 mio. kr., som ønsker kompensation i medfør af § 17 u, stk. 2, forpligter sig til at anvende 15 pct. af den samlede kompensation til indsatser i medfør af stk. 2.
Stk. 4. Ansøgere med kvoteværditab på mere end 30 mio. kr., som ønsker kompensation for indsatser i medfør af § 17 u, stk. 2, forpligter sig til at anvende 10 pct. af den samlede kompensation til indsatser i medfør af stk. 2.
§ 17 x. Kompensation i medfør af § 17 u er betinget af følgende:
Ansøger er aktiv erhvervsfisker.
Ansøger er ikke en kriseramt virksomhed.
Ansøger ejede FKA- eller IOK, der er permanent reduceret som følge af brexit-aftalen den 31. december 2020 på det fartøj, som der søges om kompensation på baggrund af, jf. dog § 17 p.
Ansøger modtager ikke kompensation for indkomsttab i første kvartal 2021 for samme kvoter og på samme fartøj.
Der modtages ikke samtidig, eller i en periode på fem år fra tidspunktet for udbetaling, støtte til ophugning eller permanent ombygning af det fartøj, som kvoteandelene, der søges om kompensation for, er tilknyttet, jf. dog § 17 q, stk. 2.
Ansøgers kompensationsbeløb er højere end 10.000 kr.
Støttemodtager ikke forøger sin aktive kapacitet, udover det individuelt fastsatte kapacitetsloft, fra datoen for støtteordningens åbning og indtil 3 år efter udbetalingstidspunktet.
Stk. 2. Støttemodtager kan på trods af stk. 1, nr. 7, i perioden fra ansøgningstidspunktet og indtil 3 år efter udbetalingstidspunktet, registrere aktiv kapacitet i følgende tilfælde:
Når støttemodtagers udbetalte kompensationsbeløb er under 30.000 euro.
Når støttemodtagers forøgelse af aktiv kapacitet stammer fra et fartøj, hvortil der er modtaget kompensation efter § 17 u og sælgers kapacitetsloft sænkes tilsvarende.
Når udvidelsen omfatter en undtagelse i henhold til art. 19, stk. 1, stk. 2, litra a og d og stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
Når udvidelsen er godkendt af Fiskeristyrelsen efter individuel vurdering.
Stk. 3. Stk. 1, nr. 7 gælder for den juridiske person, der indsender ansøgningen om støtte, og bagvedliggende ejere med bestemmende indflydelse i hele ejerkæden.
Stk. 4. Hvis der foretages ændringer i ejerstrukturen eller i registreret kapacitet for den juridiske person eller for bagvedliggende ejere med bestemmende indflydelse, inden for 3 år efter modtagelse af kompensationen, skal den juridiske person indsende oplysninger om den nye ejerstruktur samt dertilhørende fartøjer til Fiskeristyrelsen.
Stk. 5. For ansøgninger i medfør af § 17 u, stk. 2, er denne kompensation endvidere betinget af,
at indsatser omfattet af handlingsplanen i medfør af § 17 v er gennemført inden udgangen af 2024, og støttemodtageren kan dokumentere, at handlingsplanen er gennemført, og
at ansøger ikke anvender kompensationen til ikke støtteberettigede aktiviteter, jf. artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
§ 17 y. Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om rammetilskud til udarbejdelse af anbefalinger til udvikling af fiskeriets fremtidige rammer efter brexit.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsmæssige ramme er på 5 mio. kr.
§ 17 z. Afgørelser om støtte eller kompensation truffet i henhold til dette kapitel kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i en af nævnets afdelinger, jf. § 3, stk. 1 i lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet, og kan derfor ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet indgives skriftligt via Miljø- og Fødevareklagenævnets klageportal.«
10. Som bilag 1 affattes bilag 1 til denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 21. april 2023.
/ Pernille von Lillienskjold
Bilag 1
»Bilag 1
Definitioner i kapitel 3 a
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Aktiv erhvervsfisker: Fysiske og juridiske personer, der udøver erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand, i medfør af § 11, stk. 1, nr. 1-4 i fiskeriloven, jf. bekendtgørelse nr. 261 af 21. marts 2019 i lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 21. marts 2019.
Aktive fartøjer: Fartøjer, der er registreret som aktive i Fiskeristyrelsens fartøjsregister.
Bestemmende indflydelse: Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab eller rådighed over stemmerettigheder, således at der direkte eller indirekte ejes mere end 50 pct. af selskabskapitalen eller rådes over mere end 50 pct. af stemmerne.
Brexit: Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af den Europæiske Union.
Brexit-aftalen: Handels- og samarbejdsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland på den anden.
Brexit-påvirkede kvoter: Fisk fanget på kvoter, der er reduceret som følge af brexit-aftalen og som er landet af danske og øvrige EU-fiskere i Danmark og fisk fanget på kvoter, der er fisket i norsk eksklusiv økonomisk zone af danske fiskere.
Brexit-støtteordninger: Støtteordninger, der udmønter den politiske aftale af 16. december 2021 om udmøntning af brexittilpasningsreserven (BAR) til fiskerisektoren.
Brexittilpasningsreserven: Brexittilpasningsreserven yder støtte til at imødegå de negative økonomiske, sociale, territoriale og, hvor det er relevant, miljømæssige konsekvenser af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen (EU) i medlemsstaterne, herunder deres regioner og lokalsamfund samt sektorer, navnlig i dem, der er mest negativt påvirket af udtrædelsen, og til at afbøde den dermed forbundne negative indvirkning på den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed.
FKA: Fartøjskvoteandele, der kan fiskes, medbringes og landes af et konkret fartøj, og som et fartøjs samlede ejerkreds kan overføre helt, eller under visse betingelser delvist, til andre fartøjer i medfør af bekendtgørelse om regulering af fiskeriet § 13, nr. 14.
Fysisk fartøj: Et fartøj med et tilhørende EU-identifikationsnummer.
Havdage: Antal døgn i et givent kalenderår, hvor et fartøj er til havs i forbindelse med en fangstrejse. Havdage udregnes som antal timer fra afrejse til ankomst divideret med 24 og herefter oprundet til nærmeste antal hele døgn. En kontinuerlig fangstrejseperiode fortsætter så længe, der er mindre end 24 timer fra ankomst til næste afsejling.
IOK: Individuelle overdragelige kvoteandele. Kvoteandele, der kan fiskes, medbringes og landes af et konkret fartøj, og som et fartøjs samlede ejerkreds kan overføre helt eller delvist til et eller flere fartøjer, jf. bekendtgørelse om regulering af fiskeriet § 13, nr. 26.
Kapacitet: Bruttotonnage målt i BT og motoreffekt målt i kW, som kan henføres til et fartøj opført i Søfartsstyrelsens registre og i Fiskeristyrelsens fartøjsregister.
Kriseramt virksomhed: En virksomhed, for hvilken mindst én af de omstændigheder, der er nævnt i pkt. 20 litra a-d i Meddelelse fra Kommissionen om Rammebestemmelser for statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte ikke-finansielle virksomheder (2014-C 249/01), gælder.
Kvote: Den mængde af en bestand i et nærmere angivet farvandsområde, som står til rådighed for dansk fiskeri i et kvoteår.
Kvoter, der er reduceret som følge af brexit-aftalen: Kvoter, som fremgår af bilag 2.
Kvoter, Fiskeristyrelsen opkøber: Kvoter, som fremgår af bilag 3.
Kvoteandel: De andele i promille, som et fartøj er tildelt eller har fået overført af den del af en given dansk kvote, der afsættes til fordeling som FKA eller IOK. Kvoteandele danner grundlag for tildeling af årsmængde af dele af kvoterne i de enkelte år.
Landingsværdi: Data fra Fiskeristyrelsens registre for hvert enkelte fysiske fartøjs landinger og afregningspriser.
Nyt fartøj: Et fartøj, der ikke har været registreret under den juridiske person, som modtager støtten, eller under virksomheder fusioneret med den juridiske person, som modtager støtten.
Ombygningssted: Ombygningssted, der er godkendt at myndighederne til at foretage ombygning af fartøjer.
Operatør: En fysisk eller juridisk person, der driver eller ejer en virksomhed, som udfører aktiviteter på ethvert trin i produktions-, forarbejdnings-, afsætnings-, distributions- og detailkæderne for fiskevarer og akvakulturprodukter.
Ophugning: Fysisk ophugning af et fysisk fartøj.
Ophugningssted: Ophugningssted, der er godkendt af myndighederne til at foretage ophugning af fartøjer. For fartøjer, der er 500 BT eller derover, skal ophugningsstedet fremgå af den europæiske liste over skibsophugningsanlæg, jf. bilaget til Kommissionens Gennemførelsesafgørelse (EU) 2020/95 af 22. januar 2020.
Passive redskaber: Ethvert fiskeredskab, der er anført i bilag 4.
Permanent ombygning: Fartøjet ombygges permanent til et andet formål end fiskeri.
Referenceperiode: Den periode, der benyttes som grundlag til at beregne ansøgerens landingsværdier og mulighed for kompensation.
Samlet flåde: Til brug for beregningen af ansøgers påvirkningsgrad, opgøres vedkommendes samlede flåde på baggrund af vedkommendes ejerskab af fartøjer pr. 31. marts 2021.
Scrapværdi: Den laveste værdi et aktiv kan nedskrives til i slutningen af aktivets levetid.
SMV: Små og mellemstore virksomheder, der er omfattet af definitionen af små og mellemstore virksomheder, jf. Kommissionens henstilling (EF) 2003/361 af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder.
Søfartsstyrelsens registre: Skibsregistrets særregistre over fiskerfartøjer og Skibsregistrets Fartøjsfortegnelse.«
Officielle noter