I medfør af § 82, stk. 4-8 og 10, § 118, stk. 15, 1. pkt., § 134 d, stk. 2, og § 134 e i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, som ændret ved lov nr. 566 af 27. maj 2025 og lov nr. 567 af 27. maj 2025, og § 2, stk. 3, og § 17, stk. 2, 1. pkt., i lov om godskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 327 af 23. marts 2024, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 3, stk. 1, og § 7 i bekendtgørelse nr. 787 af 18. juni 2025 om Færdselsstyrelsens opgaver og beføjelser samt klageadgang:
Bekendtgørelsen gælder for transport af farligt gods med køretøjer ad vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.
Stk. 2. Bekendtgørelsen gælder endvidere for af- og pålæsning og andre aktiviteter, der finder sted som led i en transport efter stk. 1.
Bekendtgørelsens kapitel 8 gælder ikke for virksomheder, hvis aktiviteter udelukkende vedrører en eller flere af følgende bestemmelser:
Transport af farligt gods i henhold til underafsnit 1.1.3.6 i ADR.
Farligt gods, som i henhold til bestemmelser i ADR, herunder de særlige bestemmelser i kapitel 3.3 i ADR, ikke er omfattet af afsnit 1.8.3 i ADR.
Farligt gods, der er emballeret i begrænsede mængder, jf. kapitel 3.4 i ADR.
Farligt gods, der er emballeret i undtagne mængder, jf. kapitel 3.5 i ADR.
Lejlighedsvis aflæsning af farligt gods i land- og skovbrugsvirksomhed eller lignende virksomhed.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på vejtransport af farligt gods, der udføres med køretøjer, som tilhører de danske og udenlandske væbnede styrker eller med køretøjer, som disse er ansvarlige for.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på motorredskaber, traktorer og påhængskøretøjer dertil, der er fritaget for registrering efter § 2, stk. 2, nr. 1, og §§ 3 og 4 i lov om registrering af køretøjer, og registrerede traktorer, der benyttes til kørsel omfattet af §§ 3 og 4 i lov om registrering af køretøjer, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke bekendtgørelsens § 13 og § 14, stk. 2.
Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke de tilfælde, hvor motorredskaber, traktorer eller påhængskøretøjer dertil anvendes til af- og pålæsning i forbindelse med transport af farligt gods.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på national vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med et køretøj registreret i Danmark, jf. dog stk. 3 og 4, hvis følgende betingelser er opfyldt:
Godset er emballeret til detailsalg og er beregnet til deres personlige eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet, forudsat at der er truffet foranstaltninger til forebyggelse af udslip af indholdet under normale transportforhold.
Den samlede mængde fyrværkeri overskrider ikke 5 kg nettoeksplosivstofmængde (NEM) pr. transporterende enhed.
Den samlede mængde flaskegas (LPG) overskrider ikke 40 kg netto pr. transporterende enhed.
Den samlede mængde af brandfarlige væsker emballeret i genopfyldelige beholdere påfyldt af eller for private personer, overskrider ikke 60 liter pr. beholder og 240 liter pr. transporterende enhed.
Stk. 2. Stk. 1 gælder også transport af farligt gods, der er affald, herunder når godset ikke længere er emballeret i den originale detailsalgsemballage.
Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke farligt gods, der transporteres i IBC'er, storemballager eller tanke.
Stk. 4. Stk. 1 gælder ikke bekendtgørelsens § 13 og § 14, stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på virksomheders nationale vejtransport af eget affald, der er farligt gods, jf. dog stk. 2, hvis følgende betingelser er opfyldt:
Affaldet skal svare til det husholdninger har adgang til genbrugspladser med, eller udgøre klinisk risikoaffald fra virksomheder i sundhedssektoren, forudsat affaldet transporteres til nærmeste mulige genbrugsplads eller apotek.
Affaldet må ikke være eksplosive stoffer og genstande, smittefarlige stoffer i kategori A eller radioaktivt materiale, jf. kriterierne herfor i del 2 i ADR, bortset fra eksplosive genstande, der i henhold til disse kriterier er klassificeret som 1.4S.
Den samlede mængde farligt gods må højst udgøre 200 kg brutto pr. transporterende enhed.
Affaldet skal være emballeret i originalemballagen og kun, hvis dette ikke er muligt, i andre emballager af god kvalitet, som er egnede til det pågældende indhold, og som kan modstå de påvirkninger, der kan forventes under normale transportforhold.
Emballagen skal være udformet og lukket på en måde, der forebygger udslip af indholdet under normale transportforhold.
Det farlige gods må ikke pakkes sammen med andet farligt gods eller andet gods, hvis godset på farlig måde kan reagere indbyrdes.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke bekendtgørelsens § 13 og § 14, stk. 2.
I denne bekendtgørelse skal definitionerne i ADR og følgende definitioner lægges til grund:
ADR: Den til enhver tid gældende Konvention om International Transport af Farligt Gods ad Vej med bilag og supplementer.
Kompetent myndighed: Den offentlige myndighed i Danmark, der udsteder godkendelser og tilladelser m.v., hvor det kræves i henhold til ADR.
Køretøj: Køretøj, som defineret i færdselsloven, og som er registreringspligtigt efter gældende bestemmelser herom, og ikke-registreringspligtigt køretøj, herunder blokvogn, der trækkes af registreringspligtigt køretøj.
National vejtransport: Vejtransport, som udelukkende finder sted inden for Danmarks grænser.
Sikkerhedsrådgiver: Enhver person, der i virksomheden skal udføre de opgaver og varetage de hverv, der er anført i underafsnit 1.8.3.3 i ADR, og som er indehaver af et gyldigt bevis i henhold til § 39.
Tank: Tankcontainer, UN-tank, aftagelig tank, fast tank, element i batterikøretøj og MEGC.
Tryktank: Tank, hvori der transporteres stofferne UN 1051, UN 1052 eller UN 1790 med mere end 85 pct. hydrogenflourid eller stoffer hørende til klasse 2, eller som fyldes eller tømmes ved hjælp af en gas ved et overtryk.
Vejtransport af farligt gods skal ske i overensstemmelse med denne bekendtgørelse og ADR med de aftaler, som Danmark måtte have indgået i henhold hertil.
Hvor der i denne bekendtgørelse ikke er udpeget en kompetent myndighed, er Færdselsstyrelsen den kompetente myndighed i henhold til ADR.
Farligt gods, som i henhold til ADR er udelukket fra transport, eller som ikke kan transporteres på de betingelser, som er angivet i ADR, må kun transporteres, hvis Færdselsstyrelsen skriftligt meddeler tilladelse hertil. Transporten skal ske på de vilkår, der måtte være fastsat i tilladelsen.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1, kan kun gives til national vejtransport under forudsætning af, at sikkerheden ikke forringes, og at transporten er klart defineret og tidsmæssigt afgrænset.
National vejtransport af farligt gods, der udføres med køretøjer, der er registreringspligtige i Danmark, og til hvilke der er udstedt en konverteringsattest, skal foregå efter ADR, jf. dog bilag 1.
National vejtransport af affald, der er farligt gods, skal udføres efter bestemmelserne i ADR, jf. dog § 6 og bilag 2.
Enhver, som er involveret i vejtransport af farligt gods efter denne bekendtgørelse, skal udvise forsigtighed og agtpågivenhed, så skade på liv, helbred, miljø eller materielle værdier forebygges.
Stk. 2. Enheder på et køretøj eller i en last, der omfatter farligt gods, skal være forsvarligt stuvet på køretøjet og skal være fastgjort eller fastkilet, så de enkelte enheder eller dele af lasten ikke kan forskubbe sig i forhold til hinanden eller til køretøjet under normale transportforhold.
Spild eller udslip af farligt gods skal omgående anmeldes til alarmcentralen (1-1-2), når der er pligt hertil i henhold til ADR.
Stk. 2. Spild eller udslip af farligt gods, der ikke er omfattet af stk. 1, skal omgående anmeldes til alarmcentralen (1-1-2), medmindre spildet eller udslippet umiddelbart kan fjernes eller uskadeliggøres af de tilstedeværende.
Stk. 3. Rapportering om alvorlige ulykker eller hændelser i henhold til afsnit 1.8.5 i ADR skal af henholdsvis læsseren, påfylderen, transportøren, aflæsseren eller modtageren ske til Beredskabsstyrelsen. Rapporteringen skal ske senest 1 måned efter ulykken eller hændelsen.
National vejtransport af farligt gods, der foregår inden for en eller flere sammenhængende ejendomme, hvor virksomhedsarealet er særligt afspærret, indhegnet eller på anden måde afgrænset fra øvrig vej, kan i de tilfælde, hvor transporten indgår som et led i håndteringen af godset inden for arealet, finde sted, når bestemmelserne i § 13, § 14, stk. 2, og § 17 og følgende betingelser er opfyldt:
Køretøjer og tanke skal godkendes, jf. §§ 24, 25, 27 og 29-30.
Den transporterende enhed skal være afmærket i henhold til de relevante bestemmelser i ADR om orangefarvede skilte og faresedler.
Det farlige gods skal transporteres i overensstemmelse med bestemmelserne i ADR om sammenlæsningsforbud.
Den transporterende enhed skal være udstyret med mindst en håndildslukker til brandklasse A, B og C med en kapacitet på mindst 6 kg pulver eller tilsvarende kapacitet for andre slukningsmidler. Slukningsmidlet skal være egnet til brug på et køretøj. Slukkeren skal opfylde kravene i de relevante standarder i DS/EN 3 serien.
Føreren skal have gennemført uddannelse for førere af køretøjer med farligt gods i henhold til afsnit 8.2.1 i ADR eller en uddannelse i henhold til kapitel 1.3 i ADR.
Stk. 2. Ved kortere vejtransport mellem to eller flere adskilte virksomhedsområder kan transporten efter skriftlig tilladelse fra politiet gennemføres i overensstemmelse med stk. 1.
National vejtransport af farligt gods, der foregår i en godshavn, lufthavn eller kombiterminal, hvor området er særligt afspærret, indhegnet eller på anden måde afgrænset fra øvrig vej, kan i de tilfælde, hvor transporten indgår som et led i håndteringen af godset inden for området, finde sted, når bestemmelserne i § 13, § 14, stk. 2, og § 17 og følgende betingelser er opfyldt:
Køretøjer og tanke skal godkendes, jf. §§ 24, 25 og 27-30.
Den transporterende enhed skal være afmærket i henhold til bestemmelserne i ADR, eller den pågældende cargo transport unit skal være afmærket i henhold til bestemmelserne for den pågældende transportform (IMDG-koden, ICAO TI eller RID).
Det farlige gods skal transporteres i overensstemmelse med bestemmelserne i ADR om sammenlæsningsforbud, dog således at bestemmelserne for den pågældende transportform (IMDG-koden, ICAO TI eller RID) kan anvendes for så vidt angår adskillelse af kolli inden i den pågældende cargo transport unit.
Den transporterende enhed skal være udstyret med mindst en håndildslukker til brandklasse A, B og C med en kapacitet på mindst 6 kg pulver eller tilsvarende kapacitet for andre slukningsmidler. Slukningsmidlet skal være egnet til brug på et køretøj. Slukkeren skal opfylde kravene i de relevante standarder i DS/EN 3 serien.
Føreren skal have gennemført uddannelse for førere af køretøjer med farligt gods i henhold til afsnit 8.2.1 i ADR eller en uddannelse i henhold til kapitel 1.3 i ADR.
Stk. 2. Ved kortere vejtransport mellem to eller flere adskilte områder i en godshavn, lufthavn eller kombiterminal kan transporten efter skriftlig tilladelse fra politiet gennemføres i overensstemmelse med stk. 1.
Håndildslukkere, der skal medbringes som brandslukningsmateriel på transporterende enheder, skal efterses i overensstemmelse med kravene i standarden DS 2320:2020.
Stk. 2. Håndildslukkere skal gennemgå egenkontrol eller serviceeftersyn mindst én gang om året og skal være mærket med en etiket påsat af den, der har foretaget egenkontrollen eller serviceeftersynet. Ved egenkontrol skal etiketten udover oplysninger som anført i standarden DS 2320:2020 også påføres måned og år for næste egenkontrol.
Af- og pålæsning af farligt gods, der er tildelt tillægsbestemmelsen CV1 i henhold til afsnit 7.5.11 i ADR eller S1 i henhold til kapitel 8.5 i ADR, på offentlig vej i tættere bebygget område, må kun ske efter tilladelse fra politiet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Af- og pålæsning af kolli med farligt gods efter stk. 1 i forbindelse med national vejtransport må ske uden tilladelse.
Af- og pålæsning af farligt gods, der er tildelt tillægsbestemmelsen CV1 i henhold til afsnit 7.5.11 i ADR eller S1 i henhold til kapitel 8.5 i ADR, på offentlig vej uden for tættere bebygget område, må kun ske efter forudgående underretning af politiet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Af- og pålæsning af kolli med farligt gods efter stk. 1 i forbindelse med national vejtransport må ske uden forudgående underretning.
Dokumenter og beviser, der er foreskrevet for transport i henhold til ADR, skal medbringes under transporten og på forlangende forevises politiet, jf. dog §§ 15, 16 og 21.
Stk. 2. Hvis transporten foregår efter en tilladelse, jf. § 10, stk. 1, skal der under transporten, udover de dokumenter og beviser, der er nævnt i stk. 1, medbringes kopi af tilladelsen, som på forlangende skal forevises politiet.
Stk. 3. Hvis der er udstedt national godkendelsesattest, jf. § 24, skal denne medbringes under transporten og på forlangende forevises politiet.
Ved national vejtransport af mineralolieprodukter hørende til klasse 3, UN-numrene 1202, 1203 og 1223, og gasser hørende til klasse 2 i forbindelse med levering til to eller flere modtagere og indsamling af tilsvarende returgods fra to eller flere af disse kan transportdokument udelades, hvis anden medbragt dokumentation indeholder oplysninger om UN-nummer, stofnavn og klasse.
Stk. 2. Når der i henhold til særlige bestemmelser eller tillægsbestemmelser i ADR skal anføres oplysninger i transportdokumentet, skal disse i de i stk. 1 nævnte tilfælde i stedet fremgå af anden dokumentation, der følger den transporterende enhed.
Stk. 3. Hvis undtagelsesbestemmelsen i underafsnit 1.1.3.6 i ADR anvendes, kan transportdokument i de i stk. 1 nævnte tilfælde udelades, hvis oplysninger om UN-nummer, stofnavn og klasse, og den maksimale samlede mængde farligt gods i hver transportkategori fremgår af anden dokumentation, der følger den transporterende enhed.
Beredskabsstyrelsen er den kompetente myndighed for udstedelse af tilladelser i henhold til punkt 5.4.1.1.1 (h) i ADR, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. For transport af farligt gods hørende til klasse 1 og 7 kan der ikke meddeles tilladelse.
Beredskabsstyrelsen er den kompetente myndighed for klassificering af farligt gods i henhold til ADR, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen er den kompetente myndighed for klassificering af farligt gods hørende til klasse 7.
Stk. 3. Sikkerhedsstyrelsen er den kompetente myndighed for klassificering af fyrværkeri i henhold til ADR.
Følgende køretøjer må ikke benyttes til vejtransport af farligt gods, før de er underkastet et førstegangseftersyn, synet og godkendt, og der er udstedt ADR-godkendelsesattest, eller før der er udstedt national godkendelsesattest til transport af farligt gods som anført i §§ 25 og 27-29 eller i bilag 1:
Køretøj med fast tank eller aftagelig tank hver med en individuel kapacitet på over 1.000 liter eller element(er) i batterikøretøj med en samlet kapacitet på over 1.000 liter.
Køretøj til tankcontainer eller UN-tank med en individuel kapacitet på over 3.000 liter eller til MEGC med en samlet kapacitet på over 3.000 liter.
Køretøj til transport af stoffer tilhørende klasse 1, der skal kategoriseres til type EX/II eller EX/III.
Trækkende køretøj til påhængskøretøj nævnt i nr. 1 eller 2 samt til sættevogne nævnt i nr. 3.
Køretøj med enhed til fremstilling af eksplosive stoffer og genstande, der skal kategoriseres som MEMU.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte dansk registrerede køretøjer fremstilles hos en synsvirksomhed efter reglerne i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer.
For dansk registrerede køretøjer omfattet af § 24, med undtagelse af registreringspligtige traktorer og påhængskøretøjer dertil, udsteder en synsvirksomhed ADR-godkendelsesattest.
Stk. 2. ADR-godkendelsesattesten har en gyldighedsperiode på et år. Gyldighedsperioden regnes fra datoen for førstegangseftersynet af køretøjet.
Stk. 3. ADR-godkendelsesattestens gyldighed kan forlænges ved årligt teknisk eftersyn og syn hos en synsvirksomhed. Gyldighedsperioden for en forlængelse regnes fra seneste udløbsdato, hvis synet udføres inden for én måned før eller efter denne dato.
Ved ansøgning om udstedelse af ADR-godkendelsesattest, jf. § 24, skal Færdselsstyrelsens ansøgningsskema benyttes. Ansøgningsskemaet findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
For registreringspligtige traktorer udsteder en synsvirksomhed en national godkendelsesattest.
Stk. 2. For påhængskøretøj med tank hørende til registreringspligtige traktorer udsteder Beredskabsstyrelsen en national godkendelsesattest.
For trækkende køretøj til påhængskøretøj med tank, der er registreringsfritaget og alene godkendt til anvendelse på lufthavnsområder, udsteder en synsvirksomhed en national godkendelsesattest.
Stk. 2. For køretøj med tank, der er registreringsfritaget og alene godkendt til anvendelse på lufthavnsområder, udsteder Beredskabsstyrelsen en national godkendelsesattest.
En national godkendelsesattest, jf. §§ 27 og 28, har en gyldighedsperiode på et år. Gyldighedsperioden regnes fra datoen for synet af køretøjet.
Stk. 2. En national godkendelsesattests gyldighed kan forlænges ved syn hos en synsvirksomhed. Gyldighedsperioden for en forlængelse regnes fra seneste udløbsdato, hvis synet udføres inden for én måned før eller efter denne dato.
Tanke skal være godkendt af den kompetente danske myndighed eller et af denne udpeget organ, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kravet om dansk tankgodkendelse gælder ikke for følgende:
Importerede tankcontainere, UN-tanke og MEGC'er, der er godkendt af den kompetente myndighed i oprindelseslandet eller et af denne udpeget organ.
Øvrige importerede tanke, hvortil den kompetente myndighed i oprindelseslandet eller et af denne udpeget organ har tildelt tankkode og udstedt ADR-godkendelsesattest på baggrund af 2001-udgaven eller senere udgaver af ADR.
Stk. 3. Beredskabsstyrelsen er den kompetente myndighed for tanke, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen er den kompetente myndighed for tryktanke omfattet af bekendtgørelse om indretning m.v. af transportabelt trykbærende udstyr.
Stk. 5. Arbejdstilsynet er den kompetente myndighed for tryktanke, der ikke er omfattet af stk. 4.
Stk. 6. For tanke til køretøjer omfattet af § 24 bortset fra tankcontainere, UN-tanke og MEGC'er udsteder Beredskabsstyrelsen eller et af denne udpeget organ, på baggrund af godkendelsen i medfør af stk. 1, den nødvendige dokumentation til brug for synsvirksomhedernes udstedelse af ADR-godkendelsesattest.
Stk. 7. Tanke, bortset fra tryktanke, der er beregnet til tankning af fly, og som alene skal godkendes til anvendelse på lufthavnsområder, kan efter 31. januar 2005 fremstilles med de afvigelser fra ADR, der fremgår af standarden DS/EN 12312-5 for så vidt angår tankenes konstruktion.
Stk. 8. Bestemmelserne i ADR kapitel 3.3, særlig bestemmelse 664, litra a-b og litra d, hvad angår opbevaringsmidler som nævnt under litra a, nr. ii, finder ikke anvendelse for additivsystemer, der er fremstillet og monteret inden den 1. juli 2015.
Hver enkelt emballagetype, der anvendes ved transport af stoffer og genstande hørende til klasse 1, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 eller 9, skal, hvor dette er påkrævet efter bestemmelserne i ADR, før ibrugtagning været prøvet og godkendt af et af Beredskabsstyrelsen anerkendt prøvningsorgan.
Stk. 2. Beredskabsstyrelsen er den kompetente myndighed for emballager, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 3. Sikkerhedsstyrelsen er den kompetente myndighed for emballager i form af trykbeholdere omfattet af bekendtgørelse om indretning m.v. af transportabelt trykbærende udstyr.
Stk. 4. Arbejdstilsynet er den kompetente myndighed for emballager i form af trykbeholdere, der anvendes til transport af stoffer hørende til klasse 2, og som ikke er omfattet af stk. 3.
Stk. 5. Sundhedsstyrelsen er den kompetente myndighed for emballager, der anvendes til transport af stoffer hørende til klasse 7.
Sammenlæsning af stoffer og genstande skal ske i overensstemmelse med bestemmelserne i ADR, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Virksomheder, der udfører sprængningsarbejder, må ved national vejtransport på samme køretøj sammenlæsse detonatorer i forenelighedsgruppe B samt eksplosive stoffer og genstande i forenelighedsgruppe D, når disse stoffer og genstande transporteres fra opbevaringssted til arbejdssted og tilbage igen, og når følgende betingelser er opfyldt:
Der transporteres højst 200 stk. detonatorer i gruppe B.
Der transporteres højst 25 kg nettoeksplosivstofmængde eksplosive stoffer og genstande i gruppe D.
Detonatorer samt eksplosive stoffer og genstande emballeres hver for sig i UN-godkendt emballage i overensstemmelse med bestemmelserne i ADR.
Afstanden mellem emballager, der indeholder detonatorer, og emballager, der indeholder eksplosive stoffer og genstande, skal være mindst 1 meter.
Emballager, der indeholder detonatorer, og emballager, der indeholder eksplosive stoffer og genstande, skal være anbragt på køretøjet på en sådan måde, at de hurtigt kan fjernes.
Virksomheden skal skriftligt udpege en eller flere sikkerhedsrådgivere, og virksomheden er ansvarlig for, at sikkerhedsrådgiveren opfylder de forpligtelser, der er pålagt rådgiveren i henhold til denne bekendtgørelse.
Virksomheden, der har udpeget en eller flere sikkerhedsrådgivere, skal senest 30 dage efter udpegelsen sende oplysninger om den eller de udpegede sikkerhedsrådgivere til Færdselsstyrelsen.
Stk. 2. Virksomheden skal oplyse Færdselsstyrelsen om ændringer i oplysninger indsendt efter stk. 1.
Stk. 3. En sikkerhedsrådgiver kan afmelde sig som sikkerhedsrådgiver for en virksomhed, hvis denne ikke længere varetager hvervet i virksomheden.
Stk. 4. Oplysninger efter stk. 1-3 skal sendes ved digital selvbetjening via www.virk.dk.
Sikkerhedsrådgiverens opgaver skal tilpasses virksomhedens aktiviteter og fastlægges skriftligt.
Hvis der sker en hændelse, ulykke eller alvorlig overtrædelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse, skal sikkerhedsrådgiveren i den pågældende virksomhed indhente alle relevante oplysninger og forestå udarbejdelsen af en rapport til forelæggelse for virksomheden.
Stk. 2. En hændelses- eller ulykkesrapport, jf. stk. 1, skal foreligge senest 30 dage efter hændelsens eller ulykkens indtræden, dog senest 8 dage i tilfælde af en alvorlig hændelse eller ulykke med dødsfald eller alvorlige personskader.
Sikkerhedsrådgiveren skal forestå udarbejdelsen af en årsrapport til virksomheden om virksomhedens aktiviteter i forbindelse med transport af farligt gods. Årsrapporten skal endvidere indeholde oplysninger om sikkerhedsrådgiverens aktiviteter i virksomheden i det forløbne år.
Stk. 2. Årsrapporten skal omfatte en periode på 12 på hinanden følgende kalendermåneder. Rapporten skal foreligge senest 4 måneder efter årets udløb. Virksomhedens første rapporteringsperiode kan omfatte et kortere eller længere tidsrum end 12 måneder, dog højest 18 måneder.
Stk. 3. Såfremt virksomheden inden for en rapporteringsperiode udpeger en ny sikkerhedsrådgiver, kan rapporteringsperioden opdeles i en forkortet periode, dækkende den afgående sikkerhedsrådgiver, og en ny periode dækkende den tiltrædende sikkerhedsrådgiver, som kan periodeforskydes i overensstemmelse med bestemmelserne i stk. 2.
Virksomheden skal opbevare rapporterne, jf. §§ 36 og 37, i 5 år og skal på anmodning stille rapporterne til rådighed for de myndigheder, der har bemyndigelse til at foretage undersøgelser m.v. af hændelser eller ulykker og foretage tilsyn.
Sikkerhedsrådgiveren skal være indehaver af et gyldigt bevis, der udstedes til personer, der ved en eksamen har dokumenteret færdigheder inden for de emner, der er angivet i underafsnit 1.8.3.11 i ADR.
Stk. 2. Beviset er gyldigt i 5 år og kan forlænges, hvis sikkerhedsrådgiveren inden for det sidste år før bevisets udløbsdato har bestået en repetitionseksamen.
Beredskabsstyrelsen er eksamensmyndighed og fastsætter de nærmere bestemmelser for eksamen samt udsteder og fornyer beviser, jf. § 39.
For deltagelse i eksamen betaler hver eksaminand et beløb til Beredskabsstyrelsen til dækning af omkostningerne i forbindelse hermed. Beløbet fastsættes af Beredskabsstyrelsen.
Førere af køretøjer til vejtransport af farligt gods og andet personale, som er involveret i vejtransport af farligt gods, skal opfylde de uddannelseskrav, som følger af ADR, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Personer, der som led i synsvirksomhedernes årlige tekniske eftersyn foretager prøvekørsel af køretøjer indeholdende farligt gods eller rester heraf, skal alene have gennemført en uddannelse i henhold til kapitel 1.3 i ADR.
Stk. 3. Instruktører, der forestår den teoretiske del af undervisningen af førere, som skal uddannes i henhold til afsnit 8.2.1 i ADR, skal være indehaver af et gyldigt bevis, jf. § 39.
Stk. 4. Dokumentation for den senest gennemførte uddannelse i henhold til kapitel 1.3 og 1.10 i ADR skal opbevares af arbejdsgiveren under hele ansættelsesforholdet og i mindst et år efter ansættelsesforholdets ophør.
Beredskabsstyrelsen fastsætter bestemmelser om uddannelse og eksamen for førere af køretøjer til vejtransport af farligt gods i henhold til afsnit 8.2.1 i ADR samt udsteder og fornyer uddannelsesbeviser.
Beredskabsstyrelsen fastsætter bestemmelser om godkendelse af kurser for førere af køretøjer til vejtransport af farligt gods.
Stk. 2. Beredskabsstyrelsen godkender og fører tilsyn med kurserne.
Stk. 3. Beredskabsstyrelsen kan knytte vilkår til godkendelsen, jf. stk. 2, og kurserne skal afholdes på de vilkår, der fremgår af godkendelsen.
Beredskabsstyrelsen fastsætter bestemmelserne, jf. §§ 43 og 44, efter samråd med Sundhedsstyrelsen for så vidt angår radioaktivt materiale.
Personer, der udfører eftersyn og prøvning af IBC’er af metal, IBC’er af stiv plast eller komposit IBC’er, skal have gennemført en uddannelse, der er godkendt af Beredskabsstyrelsen, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Dokumentation for gennemført uddannelse, jf. stk. 1, skal på forlangende forevises Beredskabsstyrelsen.
Stk. 3. Kravet i stk. 1 gælder ikke for personer ansat hos et af Beredskabsstyrelsen godkendt prøvningsorgan.
Politidirektøren kan efter forelæggelse for de relevante kommunale myndigheder bestemme, at vejtransport af farligt gods omfattet af bilag 3 ikke kan ske i tættere bebygget område, eller skal føres ad bestemte ruter (tvangsruter) i tættere bebygget område.
Stk. 2. Hvis der uden for tættere bebygget område foreligger et særligt behov for at regulere vejtransport af farligt gods, kan politiet efter forudgående forelæggelse for Rigspolitiet træffe afgørelse herom.
Stk. 3. Fravigelse af fastsatte tvangsruter og andre transportrestriktioner må kun ske med forudgående tilladelse fra politiet, som indhenter en udtalelse fra det kommunale redningsberedskab. Tilladelsen kan meddeles modtageren af farligt gods.
Stk. 4. Rigspolitiet fastlægger de generelle retningslinjer for tvangsruter og andre transportrestriktioner. Rigspolitiet offentliggør en oversigt over de fastsatte tvangsruter og andre transportrestriktioner på politiets hjemmeside.
Afgørelser truffet af Færdselsstyrelsen efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed, jf. § 35, stk. 1, i lov om godkendelse og syn af køretøjer og bekendtgørelse om Færdselsstyrelsens opgaver og beføjelser samt klageadgang.
Stk. 2. Klager over eksaminer, jf. § 40, afgøres af Færdselsstyrelsen. Fristen for klage er 4 uger fra den dag, resultatet af eksamen er meddelt.
Afgørelser truffet af Beredskabsstyrelsen efter § 22, stk. 1, § 23, stk. 1, § 27, stk. 2, § 28, stk. 2, § 30, stk. 3 og 6, § 31, stk. 2, eller § 46, stk. 1, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelser truffet af Sundhedsstyrelsen efter § 23, stk. 2, eller § 31, stk. 5, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelser truffet af Sikkerhedsstyrelsen efter § 23, stk. 3, § 30, stk. 4, eller § 31, stk. 3, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelser truffet af synsvirksomheder efter § 24, stk. 2, § 25, § 27, stk. 1, § 28, stk. 1, eller § 29, stk. 2, kan indbringes for Færdselsstyrelsen. Fristen for klage er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt.
Færdselsstyrelsen fører kontrol med overholdelse af denne bekendtgørelse, jf. færdselslovens § 82, stk. 8.
Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan meddele påbud i forbindelse med kontrol efter stk. 1 med henblik på at sikre overholdelsen af denne bekendtgørelse.
Politiet kan standse et køretøj, hvormed der udføres vejtransport af farligt gods, og undersøge eller lade det undersøge med henblik på at kontrollere, at transporten opfylder reglerne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Politiets kontrol sker med udgangspunkt i den i bilag 4 optrykte tjekliste. Politiet overdrager føreren af køretøjet et eksemplar af tjeklisten.
Stk. 3. I særlige tilfælde kan politiet foretage kontrol, der ikke tager udgangspunkt i tjeklisten, herunder foretage yderligere kontrol.
Konvention om International Transport af Farligt Gods ad Vej (ADR) med senere ændringer heraf indføres ikke i Lovtidende, jf. færdselslovens § 134 d, stk. 1.
Stk. 2. Den til enhver tid gældende ADR kundgøres ved offentliggørelse på Færdselsstyrelsens hjemmeside, www.fstyr.dk.
Standarder, der henvises til i denne bekendtgørelse, indføres ikke i Lovtidende.
Stk. 2. Standarderne, jf. stk. 1, er gældende, selvom de ikke foreligger på dansk.
Stk. 3. Standarderne, jf. stk. 1, kan gennemses i Færdselsstyrelsen eller købes ved Dansk Standard.
Standarder og FN-regulativer, der henvises til i ADR, indføres ikke i Lovtidende.
Stk. 2. Standarderne og FN-regulativerne, jf. stk. 1, er gældende, selvom de ikke foreligger på dansk.
Stk. 3. Standarderne, jf. stk. 1, kan gennemses i Færdselsstyrelsen eller købes ved Dansk Standard.
Stk. 4. FN-regulativer, jf. stk. 1, kan findes på hjemmesiden for FN’s Økonomiske Kommission for Europa, www.unece.org.
Med bøde straffes den, der
overtræder § 5, stk. 1, nr. 1-4 § 6, stk. 1, nr. 1-6, § 8, § 10, stk. 1, §§ 11 og 13-17, § 18, stk. 1, § 19, stk. 1, §§ 20 og 21, § 24, stk. 1, § 30, stk. 1, § 31, stk. 1, § 32, § 33, 1. led, § 34, stk. 1 og 2, §§ 35 og 38, § 42, stk. 1, 3 og 4, § 46, stk. 1, de tekniske forskrifter, der følger af § 60, og bilag 2,
overtræder vilkår fastsat i medfør af § 44, stk. 3, eller
tilsidesætter pligten efter § 33, 2. led, jf. henholdsvis § 36, § 37, stk. 1, og § 39, stk. 1.
Stk. 2. Overtrædelse af de af politiet fastsatte bestemmelser om tvangsruter, jf. § 47, straffes med bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 3.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Følgende bekendtgørelser ophæves:
Bekendtgørelse nr. 596 af 26. maj 2023 om vejtransport af farligt gods.
Bekendtgørelse nr. 1618 af 8. december 2023 om sikkerhedsrådgivere for vejtransport af farligt gods.
Kapitel 9 i bekendtgørelse nr. 11250 af 31. maj 1985 om tekniske forskrifter for vejtransport af komprimerede, fordråbede eller under tryk opløste luftarter (Klasse 2, lukket klasse) finder fortsat anvendelse.
/ Ann Katrine Flugt Petersen
Bilag 1
Køretøjer, hvortil der er udstedt en konverteringsattest, vil fortsat kunne anvendes til national vejtransport af de stoffer, som tankene er godkendt til ved bekendtgørelsens ikrafttræden.
Tankene og køretøjerne skal opfylde bestemmelserne i ADR med de i dette bilags kapitel I og II anførte undtagelser.
Kapitel I
Overgangsbestemmelser for tanke
Klasse 2:
Kapitel II
Overgangsbestemmelser for køretøjer
Køretøjer til national vejtransport af farligt gods godkendt første gang før 1. januar 1997 kan undlade at opfylde bestemmelserne i ADR for så vidt angår retardersystem.
For køretøjer, der er godkendt til national vejtransport af farligt gods første gang før den 1. januar 1993, gælder følgende:
a) Elektriske motorer, der er anbragt bag førerhuset, skal være af helt kapslet udførelse.
b) På et sted i førerhuset, som er let at nå såvel indefra som udefra (når døren er åben), skal der være anbragt en tydeligt mærket hovedafbryder for samtlige elektriske installationer undtagen fartskriver.
c) Såfremt køretøjet er forsynet med vekselstrømsgenerator, skal der i førerhuset være anbragt et skilt, der angiver, at hovedafbryderen ikke må benyttes, før motoren er standset.
Køretøjer, der er godkendt til national vejtransport af farligt gods første gang før den 1. januar 1993, kan undlade at opfylde kravet om elektrisk sikkerhedsbarriere til fartskrivere.
Bilag 2
Kapitel I
Indsamling og transport af affald, der er farligt gods, i mængder på indtil 5 liter henholdsvis 5 kg pr. indvendig emballage
a) særlig bestemmelse 650 i kapitel 3.3 om transport af malingaffald,
b) punkt 4.1.1.5.1 om tilladte variationer i indvendige emballager,
c) afsnit 4.1.3 og 4.1.4 om emballeringsforskrifter,
d) afsnit 4.1.10 om sammenpakning,
e) afsnit 5.1.4 om mærkning af kolli ved sammenpakning,
f) indledningen til punkt 5.4.1.1.1 for så vidt angår kravet om, at transportdokumentet skal indeholde oplysninger om alle farlige stoffer og genstande, der transporteres, og
g) punkt 5.4.1.1.1 (f) om mængdeangivelse i transportdokumentet.
Der skal være tale om affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang til genbrugspladser med. Affaldet må endvidere ikke være genstande, såsom lithiumbatterier eller akkumulatorer.
Affaldet skal i overensstemmelse med klassificeringskriterierne i ADR kunne henføres til en af klasserne 3, 4.1, 6.1, 8 og 9. Affaldet må endvidere ikke have sekundære eksplosive eller oxiderende egenskaber.
Affaldet skal i overensstemmelse med emballagegruppen, jf. nr. 7, pakkes i en ydre emballage, der i henhold til afsnit 6.1.3 i ADR er X- eller Y-mærket.
a) Indvendige emballager med indtil 5 liter flydende affald skal pakkes i en ydre emballage af én af følgende typer:
i) Plasttromle med aftageligt låg (1H2).
ii) Ståltromle med aftageligt låg (1A2).
iii) Kasse af homogen plast (4H2) efter bestemmelserne i kapitel II.
iv) Kasse af stål (4A) efter bestemmelserne i kapitel II.
b) Indvendige emballager med indtil 5 kg fast affald skal pakkes i en ydre emballage af én af følgende typer:
i) Plasttromle med aftageligt låg (1H2).
ii) Ståltromle med aftageligt låg (1A2).
iii) Kasse af homogen plast (4H2).
iv) Kasse af stål (4A).
v) Storemballage af stiv plast (50H).
vi) IBC af stiv plast (11H2).
c) Tomme, urensede indvendige emballager skal pakkes i en ydre emballage af én af følgende typer:
i) Plasttromle med aftageligt låg (1H2).
ii) Ståltromle med aftageligt låg (1A2).
iii) Kasse af homogen plast (4H2).
iv) Kasse af stål (4A).
v) Storemballage af stiv plast (50H).
vi) IBC af stiv plast (11H2).
vii) Vævet plastsæk, vandfast (5H3).
Indvendige emballager skal, medmindre der som ydre emballage anvendes en plasttromle med aftageligt låg (1H2), eller den ydre emballage udelukkende indeholder tomme, urensede emballager, anbringes i den ydre emballage i en plastsæk, som skal omslutte alle de indvendige emballager. Plastsækken skal snøres til, inden den ydre emballage lukkes.
Indvendige emballager, bortset fra tomme, urensede emballager, skal pakkes i den ydre emballage ved hjælp af inert stødabsorberende materiale i tilstrækkelig mængde til at udfylde eventuel overskydende plads og til at forhindre de indvendige emballager i at bevæge sig væsentligt under normale transportforhold. Indvendige emballager med indhold af flydende affald skal desuden pakkes i den ydre emballage ved hjælp af væskeabsorberende materiale i tilstrækkelig mængde til, at det flydende affald i de to indvendige emballager, der indeholder de største mængder, kan absorberes.
Det samlede indhold af den enkelte ydre emballage skal henføres til det UN-nummer, den godsbetegnelse og den emballagegruppe, der bedst muligt dækker de væsentligste fareegenskaber, jf. afsnit 2.1.3 i ADR om klassificering af blandinger og opløsninger.
Den ydre emballage skal mærkes med påskrifter og faresedler i overensstemmelse med klassificeringen, jf. nr. 7. Herudover skal den mærkes med en etiket eller med permanent mærkning med teksten »Farligt affald«. Etiketten eller den permanente mærkning skal have A5-format liggende (210 mm × 148 mm) og skal være orange med sort tekst og med en 5 mm bred kant ligeledes i sort. Målene kan reduceres til mindst A6-format (148 mm x 105 mm), og stregtykkelsen tilsvarende reduceres, hvis det er nødvendigt af hensyn til kolliets størrelse. IBC’er med en kapacitet på mere end 450 liter og storemballager skal være forsynet med påskrifter, faresedler og etiketter på to modstående sider.
Deklarering i transportdokumentet skal ske i overensstemmelse med klassificeringen, jf. nr. 7. Den samlede mængde af hver type farligt gods, hvis UN-nummer, officielle godsbetegnelse eller eventuelt emballagegruppe adskiller sig fra de andres skal angives som en bruttovægt, som et estimeret volumen eller en estimeret nettovægt, alt efter hvad der er relevant. Efter de i punkt 5.4.1.1.1 (a), (b), (c), (d) og (k) og 5.4.1.1.3 i ADR krævede oplysninger skal ”Transport i henhold til nationale regler” angives. Angivelse af den tekniske betegnelse, jf. særlig bestemmelse 274 i kapitel 3.3 i ADR, kan udelades.
Underafsnit 1.1.3.6 i ADR finder ikke anvendelse, medmindre der udelukkende transporteres tomme, urensede indvendige emballager.
Kapitel II
Indsamling og transport af affald, der er farligt gods, i mængder på indtil 30 liter henholdsvis 30 kg pr. indvendig emballage
a) Den ydre emballage, jf. nr. 4, skal i henhold til afsnit 6.1.3 i ADR være X-mærket.
b) Indvendige emballager med flydende affald må tillige pakkes i en kasse af homogen plast (4H2) eller en kasse af stål (4A), hvis de indvendige emballager kun pakkes i ét lag.
Kapitel III
Indsamling og transport af affaldsaerosolbeholdere
Affaldsaerosolbeholdere kan på betingelserne i nr. 13-16 transporteres, uden at indledningen til punkt 5.4.1.1.1 for så vidt angår kravet om, at transportdokumentet skal indeholde oplysninger om alle farlige stoffer og genstande, der transporteres, i ADR finder anvendelse.
Aerosolbeholderne skal i overensstemmelse med klassificeringskriterierne i ADR kunne henføres til UN 1950 Aerosoler. Aerosolerne må ikke have oxiderende egenskaber.
Aerosolbeholderne må ikke pakkes sammen med andet farligt gods.
Det samlede indhold af den enkelte ydre emballage skal henføres til den klassifikation under UN 1950, der dækker flest mulige af indholdets farlige egenskaber.
Deklarering i transportdokumentet skal ske i overensstemmelse med klassificeringen, jf. nr. 15. Efter de i punkt 5.4.1.1.1 (a), (b), (c), (d) og (k) og 5.4.1.1.3 i ADR krævede oplysninger skal ”Transport i henhold til nationale regler” angives.
Kapitel IV
Indsamling og transport af affald, der er farligt gods, og som i karakter ikke svarer til det, husholdninger har adgang til genbrugspladser med, i mængder på indtil 5 liter henholdsvis 5 kg pr. indvendig emballage
a) Afvigende fra nr. 2 må der være tale om affald, der i karakter ikke svarer til det, husholdninger har adgang til genbrugspladser med.
b) Den ydre emballage, jf. nr. 4, skal i henhold til afsnit 6.1.3 i ADR være X-mærket og af typen plasttromle med aftageligt låg (1H2) eller ståltromle med aftageligt låg (1A2).
Kapitel V
Transport til midlertidigt forarbejdningsanlæg af affald, der indeholder farligt gods, indsamlet i plastkasser som led i en kommunal indsamlingsordning for farligt affald fra private husholdninger og virksomheder
a) del 1-9 for så vidt angår private husholdninger samt virksomheder, hvorfra affaldet indsamles. Sidstnævnte dog kun for så vidt angår indsamling af virksomhedens eget husholdningslignende affald,
b) for øvrige virksomheder, der er part i transporten:
i. kapitel 3.3 om særlige bestemmelser gældende for bestemte stoffer og genstande,
ii. kapitel 4.1 om emballering, bortset fra punkt 4.1.1.1 - 4.1.1.3, 4.1.1.6, 4.1.1.8, 4.1.1.9 og 4.1.1.19,
iii. afsnit 5.1.4 om mærkning af kolli ved sammenpakning,
iv. kapitel 5.2 om mærkning af kolli, bortset fra underafsnit 5.2.1.10,
v. afsnit 5.4.1 om transportdokument for farligt gods,
vi. punkt 5.4.3.3 om anvendelse af side 2 og 3 i de skriftlige anvisninger og
vii. punkt 5.4.3.4 for så vidt angår, at de skriftlige anvisninger skal være på fire sider.
Den, der foranlediger, at der sker indsamling, er at betragte som afsender og pakker. Virksomheder, der på andres vegne kommer farligt affald i plastkasserne eller kontrollerer indholdet, betragtes også som pakker. Undtaget herfra er ejendomsforeninger, hvis ansatte alene sætter låg på plastkasser, pakket af private husholdninger i ejendomsforeningen.
Affaldet skal have husholdningslignende karakter og skal i overensstemmelse med klassificeringskriterierne i ADR kunne henføres til:
a) emballagegruppe II eller III i klasse 3, 4.1, 6.1, 8 eller 9 uden sekundære eksplosive eller oxiderende egenskaber,
b) aerosoler (UN 1950),
c) lightere og refillere til lightere (UN 1057),
d) små ikke-genopfyldelige beholdere indeholdende gas (gaspatroner) (UN 2037),
e) røgdetektorer (UN 2911), eller
f) lithiumceller og -batterier (UN 3090, UN 3091, UN 3480, UN 3481), der ikke er identificerede som beskadigede eller defekte, og som har
i. en bruttovægt på højst 500 g hver, eller
ii. en watt-time-angivelse på højst 20 Wh for lithiumionceller, eller
iii. en watt-time-angivelse på højst 100 Wh for lithiumionbatterier, eller
iv. et lithiumindhold på højst 1 g for lithiummetalceller, eller
v. et samlet lithiumindhold på højst 2 g for lithiummetalbatterier.
Affaldet skal være pakket i en UN-godkendt ydre emballage af typen kasse af homogen plast (4H2), der i henhold til afsnit 6.1.3 i ADR er X- eller Y-mærket. Kassens kapacitet må ikke overstige 45 liter.
Det i nr. 20 a) nævnte affald skal være pakket i egnede indvendige emballager inden pakningen i den ydre emballage. Indvendige emballager og genstande skal være anbragt i den ydre emballage på en sådan måde, at de under normale transportforhold ikke kan gå i stykker eller lade indholdet slippe ud i den ydre emballage. Indvendige emballager, der indeholder væsker, skal være pakket med lukningen opad.
Den ydre emballage må ikke indeholde skarpe eller spidse genstande, medmindre den er indrettet på en sådan måde, at de skarpe og spidse genstande ikke kan komme i kontakt med det farlige gods.
Den ydre emballage skal mærkes med en etiket eller permanent mærkning med teksten »Farligt affald (fra husstande – kan indeholde farligt gods)«. Etiketten eller den permanente mærkning skal have A5-format liggende (210 mm × 148 mm) og skal være orange med sort tekst og med en 5 mm bred kant ligeledes i sort.
Såfremt mængden af affald pr. transporterende enhed, der transporteres i henhold til bestemmelserne i dette kapitel, ikke overstiger 300 kg (brutto), kan ladningen antages at overholde undtagelsesgrænserne i underafsnit 1.1.3.6 i ADR.
Der må ikke samtidig transporteres andet farligt gods på den transporterende enhed.
Kolli skal transporteres i åbne eller ventilerede køretøjer eller containere.
Medmindre underafsnit 1.1.3.6 i ADR finder anvendelse, skal der medbringes skriftlige anvisninger, der i form og indhold som minimum svarer til første side af den fire siders model i punkt 5.4.3.4 i ADR.
Medmindre underafsnit 1.1.3.6 i ADR finder anvendelse, skal der medbringes øjenskyllevæske, flugtmaske, skovl, afløbsdække og opsamlingsbeholder foruden øvrigt udstyr i henhold til afsnit 8.1.5 i ADR.
Kapitel VI
Transport af visse affaldstrykbeholdere fra et indsamlingssted, der indgår i en kommunal indsamlingsordning
Affaldstrykbeholdere henført til UN 1044 eller UN 3164 kan på betingelserne i nr. 32-33 transporteres, uden at emballeringsforskrift P003 i afsnit 4.1.4 i ADR finder anvendelse.
Affaldstrykbeholdere henført til UN 1013, UN 1046, UN 1066, UN 1070 og UN 1965 kan på betingelserne i nr. 32-33 transporteres, uden at kapitel 5.2 i ADR finder anvendelse for trykbeholderne.
Trykbeholderne skal pakkes i en egnet ydre emballage, der skal være mærket med bogstaverne ”UN” efterfulgt af UN-nummeret i overensstemmelse med kravene for kolli i afsnit 5.2.1 i ADR og forsynet med faresedler i overensstemmelse med kravene for kolli i afsnit 5.2.2 i ADR. For så vidt angår kravene i punkt 5.4.1.1.1 (e) i ADR betragtes den ydre emballage som kolli. For så vidt angår øvrige krav i ADR betragtes den enkelte trykbeholder henført til UN 1013, UN 1046, UN 1066, UN 1070 og UN 1965 fortsat som kolli.
Følgende erklæring skal angives i transportdokumentet: ”Transport i henhold til nationale regler”.
Kapitel VII
Transport til bortskaffelse af tomme, urensede IBC’er
a) Komposit IBC’er med indvendige plastemballager og IBC’er af stiv plast efter udløbet af den tilladte brugsperiode, jf. punkt 4.1.1.15 i ADR.
b) Metal-, stiv plast- og komposit-IBC’er efter datoen, hvor der senest skal være foretaget en periodisk prøvning eller inspektion, jf. punkt 4.1.2.2 i ADR.
Bilag 3
Transportrestriktioner, herunder tvangsruter, der er fastsat i medfør af bekendtgørelsens § 47, skal følges af:
Klasse 1:
Stoffer og genstande, som kan henføres til underklasse 1.1, 1.2 eller 1.5.
Klasse 2:
Gasser hørende til gruppe T, TF, TC, TO, TFC eller TOC.
Gasser hørende til gruppe F.
Klasse 3:
Brandfarlige væsker, som kan henføres til emballagegruppe I.
Klasse 5.1:
UN 1745, 1746 og 2495.
Klasse 6.1:
Flydende stoffer, som kan henføres til emballagegruppe I.
Klasse 8:
Flydende stoffer, som kan henføres til emballagegruppe I.
Returkørsel eller kørsel med tom, urenset tank:
Ved returkørsel eller kørsel med tom, urenset tank med en individuel kapacitet på over 3.000 liter efter transport af de ovenfor nævnte stoffer i klasse 2, 3, 5.1, 6.1 og 8 eller ved returkørsel eller kørsel med tom, urenset tank efter transport af de ovenfor nævnte stoffer i klasse 1 skal fastlagte transportrestriktioner, herunder tvangsruter, der er fastsat i medfør af bekendtgørelsens § 47, følges.
Bilag 4
1. Kontrolsted . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 2. Dato. . . . . . . . . . | 3. Klokkeslæt. . . . . . . . . . . . | |
---|---|---|---|
4. Køretøjets nationalitetsbetegnelse og registreringsnummer | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
5. Påhængskøretøjets/sættevognens nationalitetsbetegnelse og registreringsnummer | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
6. Fragtfører, adresse | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
7. Fører/medhjælper | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
8. Afsender, adresse, afsendelsessted(1)(2) | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
9. Modtager, adresse, modtagelsessted(1)(2) | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
10. Total mængde farligt gods pr. transporterende enhed | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | ||
11. Maksimummængde ADR 1.1.3.6. overskredet | □ ja | □ nej | |
12. Transportmåde | □ bulk | □ stykgods | □ tank |
Dokumenter i køretøjet | |||
13. Transportdokument | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
14. Skriftlige anvisninger | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
15. Bilateral aftale/multilateral aftale/national tilladelse | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
16. Godkendelsesattest for køretøjer | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
17. Kursusbevis for føreren | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
Transportens gennemførelse | |||
18. Gods tilladt til transport | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
19. Køretøj tilladt til det pågældende gods | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
20. Forskrifter vedrørende transportmåden (bulk, stykgods, tank) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
21. Forbud mod sammenlæsning | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
22. Læsning, fastgøring af ladningen og håndtering(3) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
23. Udsivning fra ladningen eller beskadigelse af kolli(3) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
24. Mærkning af emballager/tank med UN-nummer(2)(3) (ADR 6) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
25. Mærkning af kolli med påskrifter (f.eks. UN-nummer) og sedler(2)(ADR 5.2) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
26. Mærkning af tank/køretøj med faresedler (ADR 5.3.1) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
27. Mærkning af køretøj/transporterende enhed (orangefarvede skilte, forhøjet temperatur - ADR 5.3.23) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
Udstyr i køretøjet | |||
28. Generelt sikkerhedsudstyr ifølge ADR | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
29. Udstyr i overensstemmelse med det transporterede gods | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
30. Andet udstyr ifølge de skriftlige anvisninger | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
31. Ildslukker(e) | □ kontrolleret | □ overtrædelse konstateret | □ ikke relevant |
32. Risikokategorien af den alvorligste af eventuelt konstaterede overtrædelser | □ kategori I | □ kategori II | □ kategori III |
33. Bemærkninger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |||
34. Myndighed/befuldmægtiget, som har udført kontrollen | . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
(1) Udfyldes kun, hvis det er relevant for en overtrædelse.
(2) Anføres under »Bemærkninger« for så vidt angår samletransporter.
(3) Kontrol af synlige overtrædelser.
Officielle noter
EU Noter