I medfør af § 10, stk. 1, nr. 4, i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 979 af 24. juni 2022 om delegation af uddannelses- og forskningsministerens beføjelser til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen:
Reglerne om stillingsstrukturen og indholdet af de stillingskategorier, der kan benyttes for kunstnerisk og videnskabeligt personale ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Arkitektskolen Aarhus samt Designskolen Kolding, er fastsat i bilag 1 til denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november 2023.
Stk 2. Bekendtgørelse nr. 962 af 24. august 2015 om stillingsstruktur for kunstnerisk og videnskabeligt personale ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Arkitektskolen Aarhus samt Designskolen Kolding ophæves.
/ Emilie Keller
Bilag 1
Generelle bemærkninger
I dette bilag fastlægges stillingsstrukturen og indholdet i de stillingskategorier, der kan benyttes for alle ansatte i kunstneriske og videnskabelige stillinger med opgaver inden for forsknings- og kunstbaseret undervisning (herefter undervisning), kunstnerisk udviklingsvirksomhed og forskning på de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Stillingsstrukturen, der træder i kraft den 1. november 2023, er en revision af stillingsstrukturen af 1. september 2015. Stillingsstrukturen har virkning for stillinger, der enten opslås eller besættes uden opslag den 1. november 2023 og derefter.
Stillingsstrukturen indeholder en udtømmende beskrivelse af de stillingskategorier, der kan anvendes for det kunstneriske og videnskabelige personale. Det er således kun personer, der er ansat i stillinger omfattet af stillingsstrukturen, der kan varetage undervisnings-, kunstnerisk udviklingsvirksomheds- og forskningsopgaver på institutionerne.
Stillingsstrukturen skaber rammerne for stillingerne. Ledelsen på den enkelte videregående kunstneriske uddannelsesinstitution fastlægger det konkrete stillingsindhold og præciserer arbejdsopgaverne i det enkelte stillingsopslag.
De nærmere bestemmelser om opslag og bedømmelse ved ansættelse er fastsat i den til enhver tid gældende bekendtgørelse om ansættelse af kunstnerisk og videnskabeligt personale ved de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område og de efter denne bekendtgørelse lokalt fastsatte regler.
Opmærksomheden henledes på, at lov om tidsbegrænset ansættelse1) indeholder en særbestemmelse om forskere og undervisere i § 5, stk. 2.
Institutionen har pligt til at synliggøre karriereperspektiverne for de kunstneriske og videnskabelige ansatte, herunder især ansatte i tidsbegrænsede stillinger. Det sker bl.a. ved en løbende drøftelse af karriereveje på og uden for institutionen for den enkelte ansatte.
Ved fravær på grund af barsels- eller adoptionsorlov samt længerevarende sygdom forlænges de i dette bilag fastsatte maksimale grænser for den samlede ansættelsestid svarende til fraværsperiodens længde.
Ansatte, der ved denne stillingsstrukturs ikrafttræden er ansat efter den hidtidige stillingsstruktur, bevarer deres stillingsbetegnelse og ansættelsesvilkår. Der kan ikke oprettes nye stillinger som studieadjunkt/studielektor med sideløbende arkitekt- eller designfaglig beskæftigelse efter denne bekendtgørelses ikrafttræden, mens de allerede ansatte i stillingskategorien bevarer stillingsbetegnelse og ansættelsesvilkår indtil stillingens udløb.
Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
Stillingsstrukturen er udarbejdet inden for rammerne af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Stillingsstrukturen forudsættes derfor udmøntet i overensstemmelse hermed.
Ifølge lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner har Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Arkitektskolen Aarhus og Designskolen Kolding til opgave på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag
– at give uddannelse i arkitektur, design og konservering indtil det højeste niveau,
– at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed, og
– at drive forskning inden for arkitektur, design og konservering.
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner skal endvidere bidrage til at udbrede kendskab til arbejdsmetoder og resultater inden for deres fagområder.
Det følger af loven om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, at den enkelte videregående kunstneriske uddannelsesinstitution selv træffer afgørelse om den forskning, der drives på institutionen. Det betyder konkret, at institutionens ledelse fastlægger den nærmere fordeling mellem forskning, kunstneriske udviklingsvirksomhed og undervisning. Vægtningen af de forskellige opgaver kan variere over tid. Institutionen kan pålægge de ansatte at varetage konkrete opgaver inden for institutionens formål, herunder administrative opgaver.
Forskning, kunstnerisk udviklingsvirksomhed og undervisning
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioners kerneopgaver er at bedrive forskning, udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed og give undervisning indtil højeste niveau. Forskningen og den kunstneriske udviklingsvirksomhed er det primære grundlag for undervisningen, men som opgaver for de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er forskning, kunstnerisk udviklingsvirksomhed og undervisning ligestillede. Undervisningsaktiviteterne er den primære vej til spredning og anvendelse af kunstnerisk og forskningsbaseret viden i samfundet.
Institutionernes ledelse har på alle niveauer ansvaret for, at der er sammenhæng mellem den forskning og kunstneriske udviklingsvirksomhed, der udføres, og de uddannelser institutionen udbyder.
Forskning
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er forpligtet til på videnskabeligt grundlag at bedrive forskning inden for institutionens fagområder. Den enkelte institution har forskningsfrihed og træffer selv afgørelse om den forskning, der bedrives på institutionen.
Den enkelte kunstnerisk-videnskabeligt ansatte har forskningsfrihed inden for sit faglige ansættelsesområde med de forpligtelser, der følger af ansættelsesforholdet. Forskningsfriheden gælder også til at gennemføre projekter for udefrakommende midler. De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner skal dog underrettes om og godkende alle projekter, hvis disse griber ind i institutionens virksomhed og dens mulighed for at lede og fordele arbejdet.
Kunstnerisk udviklingsvirksomhed
Kunstnerisk udviklingsvirksomhed er en del af en kunstnerisk proces, hvor der gennem refleksion, dokumentation og formidling af en kunstnerisk praksis opnås ny kunstnerisk viden og indsigt. Den kunstneriske udviklingsvirksomhed skal føre frem til et offentligt tilgængeligt resultat, som kan bidrage til videreudvikling af det pågældende fagområde.
Den viden og indsigt, der opnås gennem den kunstneriske udviklingsvirksomhed, tilgår undervisningen gennem de ansatte, som bedriver kunstnerisk udviklingsvirksomhed.
For alle ansatte med forpligtelse inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed gælder, at den ansatte og vedkommendes chef løbende skal drøfte, hvorledes forslag til og igangværende kunstnerisk udviklingsvirksomhed bedst muligt kan tilrettelægges og/eller udvikles i perioden frem mod næste drøftelse, for eksempel i forbindelse med den årlige udviklingssamtale.
Dokumentation af kunstnerisk udviklingsvirksomhed
Alle, der udøver kunstnerisk udviklingsvirksomhed, skal udarbejde og løbende vedligeholde dokumentation for sin kunstneriske udviklingsvirksomhed.
Dokumentationen kan indeholde en oversigt over de resultater, som den enkelte – eventuelt i samarbejde med andre – har produceret inden for de seneste 5 år, herunder om – og i givet fald hvor – det har været offentliggjort, publiceret eller geografisk placeret, om resultaterne eventuelt har været udstillet på baggrund af en kunstnerisk bedømmelse, og om resultatet er blevet til på baggrund af en konkurrence.
Dokumentationen kan endvidere indeholde refleksioner over den kunstneriske metode og teknik samt relevans i forhold til den kunstneriske praksis. Endelig kan dokumentationen indeholde den offentlige formidling af de kunstneriske resultater.
Herudover kan andre dele være væsentlige for den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution eller for den enkelte. Det er op til den enkelte institution at vurdere hvilke dele, der skal indgå i dokumentationen.
Ved stillingsopslag til stillinger som lektor eller professor skal dokumentation for kunstnerisk udviklingsvirksomhed indgå i bedømmelsen af, hvorvidt en ansøger er kvalificeret. Det gælder dog ikke i de tilfælde, hvor kunstnerisk udviklingsvirksomhed ikke indgår som en del af stillingsopslaget.
Pædagogisk-didaktiske kompetencer til varetagelse af undervisning
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner har ansvaret for, at kunstnerisk og videnskabeligt personale, der varetager undervisning, har de fornødne pædagogisk-didaktiske kompetencer til at løfte deres konkrete undervisningsopgaver.
Ansatte i hovedstillinger (adjunkt, lektor og professor) og i øvrige stillinger med undervisningsforpligtelse skal løbende vedligeholde og udvikle deres opnåede pædagogisk-didaktiske kompetencer. De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner skal have en plan for, hvordan vedligeholdelsen henholdsvis kompetenceudviklingen skal foregå.
For alle ansatte med undervisningsforpligtelse gælder, at den ansatte og vedkommendes chef løbende skal drøfte, hvorledes de pædagogisk-didaktiske kompetencer bedst muligt kan vedligeholdes og/eller udvikles i perioden frem til næste drøftelse, for eksempel i forbindelse med den årlige udviklingssamtale.
Undervisningsportfolio
Alle, der underviser, skal udarbejde og løbende vedligeholde en undervisningsportfolio.
En undervisningsportfolio er dokumentation for den enkeltes undervisningserfaring og kompetenceudvikling uanset stillingsniveau og ansættelsesgrad.
Dokumentation af undervisningserfaring kan være afholdte kurser, forelæsninger og undervisningsforløb samt evaluering, herunder hvorledes de studerende har været inddraget i evalueringen. Dokumentationen kan endvidere være erfaring med vejledning og bedømmelse samt kursus- og/eller pædagogisk ledelse.
Dokumentation af pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling kan være pædagogikum eller tilsvarende pædagogisk-didaktisk forløb eller anden pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling.
Herudover kan andre dele være væsentlige for den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution eller for den enkelte. Det er op til den enkelte videregående kunstneriske uddannelsesinstitution at vurdere hvilke dele, der skal indgå i en undervisningsportfolio.
Ved stillingsopslag til studielektor, lektor og professor skal en undervisningsportfolio eller tilsvarende dokumentation for undervisningserfaring og -kvalifikationer indgå i bedømmelsen af, hvorvidt en ansøger er kvalificeret. Det forudsættes, at ansøgeren har et pædagogikum eller tilsvarende.
Hvis en videregående kunstnerisk uddannelsesinstitution i særlige tilfælde vil ansætte en ansøger, der forskningsmæssigt er på lektorniveau, men som er bedømt ikke kvalificeret for sine undervisningsmæssige kompetencer, skal den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution udarbejde en forløbsplan for, hvordan ansøgeren i løbet af op til 2 år kan opnå pædagogisk-didaktiske kompetencer på lektorniveau.
Pædagogikum
Det er den videregående kunstneriske uddannelsesinstitutions ansvar, at adjunkter og studieadjunkter gennemfører et pædagogikum.
Et pædagogikum kan tones indholdsmæssigt afhængigt af stillingens arbejdsområde med eksempelvis formidling af forskning, kunstnerisk udviklingsvirksomhed eller undervisning. Omfang, form og overordnet indhold af pædagogikum skal fremgå af den videregående kunstneriske uddannelsesinstitutions plan for pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling.
Supervision og vejledning indgår som en del af et pædagogikum.
Stillingsstrukturens opbygning
I stillingsstrukturen sondres mellem hovedstillinger og øvrige stillinger.
Hovedstillingerne udgør en sammenhængende karrierevej og består af stillingskategorierne adjunkt, lektor og professor. Den enkelte stilling indeholder både forskning, herunder forpligtelse til publicering og formidling, og undervisning. Når der stilles krav om det i stillingsopslaget, indeholder stillingen også kunstnerisk udviklingsvirksomhed.
Hovedstillingerne beskrives i afsnit 1. Da forudsætningen for en ansættelse som adjunkt er videnskabelige kvalifikationer på ph.d.-niveau, beskrives ph.d.-stipendiaten sammen med hovedstillingerne.
I afsnit 2 beskrives de øvrige stillingskategorier, som kan anvendes af institutionerne efter behov.
Beskrivelse af de enkelte stillinger
1. Ph.d.-stipendiat og hovedstillinger
1.1. Ph.d.-stipendiat (PhD Fellow)
Stillingen som ph.d.-stipendiat er en tidsbegrænset uddannelsesstilling.
1.2. Adjunkt (Assistant Professor)
Stillingen som adjunkt er en fuldtidsstilling, men der kan ske ansættelse på deltid.
Ansættelse som adjunkt forudsætter videnskabelige kvalifikationer på ph.d.-niveau. Desuden vil der i stillingsopslaget kunne stilles krav om kunstneriske kvalifikationer.
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution bestemmer, om en stilling opslås som led i et tenure track-forløb eller som en tidsbegrænset ansættelse.
Det skal ved opslaget af en stilling fremgå, om der er tale om et tenure track-forløb eller en tidsbegrænset ansættelse.
Adjunkter ansat i såvel tenure track-forløb som tidsbegrænset skal gennemføre et pædagogikum.
Adjunkturet er en uddannelsesstilling, hvor hovedopgaverne er forskning, herunder forpligtelse til publicering og formidling, og undervisning med tilhørende eksamensforpligtelser. Endvidere kan stillingen indeholde opgaver inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Hertil kan i begrænset omfang komme varetagelse af andre opgaver.
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution fastlægger den nærmere fordeling mellem de forskellige opgaver. Vægtningen mellem de forskellige opgaver kan variere over tid, men der skal sikres en balance, som gør, at adjunkten kan kvalificere sig til lektorniveau inden for de for stillingen relevante områder.
Tenure track-ansættelse (tenure track)
Stillingen som adjunkt kan besættes som led i et tenure track-forløb, hvor den ansatte efter maksimalt 6 år overgår til ansættelse som lektor. Overgang forudsætter, at den ansatte bedømmes fagligt kvalificeret.
Ved opslag af tenure track-stillinger, skal det være tydeligt og gennemsigtigt for ansøgeren, hvilke kriterier der lægges vægt på i den faglige bedømmelse ved overgang fra adjunkt til lektor. Kriterierne kan inddeles i generelle forventninger til f.eks. forskning, kunstnerisk udviklingsvirksomhed, undervisning og videnspredning. Det forudsættes, at den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution løbende følger op på adjunktens udvikling i forhold til de opsatte kriterier.
Den faglige bedømmelse finder normalt sted inden for de sidste 6 måneder af adjunktperioden. Den ansatte kan dog selv indstille sig til tidligere faglig bedømmelse inden for de første 4 år. Hvis den ansatte ved denne bedømmelse bedømmes ikke fagligt kvalificeret, kan vedkommende indstille sig til anden bedømmelse inden for det sidste halve år af ansættelsen. Der kan således maksimalt ske faglig bedømmelse 2 gange.
Er bedømmelsen positiv, overgår adjunkten umiddelbart til lektorvilkår med virkning fra den 1. i måneden efter den positive bedømmelse.
Undlader den ansatte at anmode om at få sine faglige kvalifikationer bedømt inden for det sidste ansættelsesår, eller bedømmes vedkommende ikke fagligt kvalificeret, skal den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution umiddelbart iværksætte en afskedigelse efter de overenskomstmæssige regler.
Tidsbegrænset ansættelse
Stillingen som adjunkt kan besættes tidsbegrænset for en periode på op til 4 år.
Flere på hinanden følgende tidsbegrænsede ansættelser kan finde sted, men man kan maksimalt være tidsbegrænset ansat som postdoc og adjunkt ved samme institution for en samlet periode på 6 år.
Der gives en skriftlig bedømmelse af adjunktens undervisningsmæssige kvalifikationer senest 3 måneder inden ansættelsens ophør.
1.3. Lektor (Associate Professor)
Stillingen som lektor er en fuldtidsstilling, men der kan ske ansættelse på deltid.
Stillingen besættes normalt varigt, men kan i særlige tilfælde besættes tidsbegrænset.
Stillingen som lektor kan opnås af tenure track-adjunkter, som er bedømt kvalificeret til lektorniveau, eller efter opslag, hvor der også skal ske faglig bedømmelse. En ansøger bedømmes endvidere på de kvalifikationer, der stilles krav om i stillingsopslaget, f.eks. krav om kunstneriske kvalifikationer på lektorniveau.
Ansættelse som lektor forudsætter forsknings- og undervisningsmæssige kvalifikationer på det niveau, der kan opnås på grundlag af en tilfredsstillende gennemført ansættelsesperiode som adjunkt, men vil også kunne opnås på anden måde.
Det forudsættes, at ansøgeren har dokumenteret forskning på internationalt niveau. Når der stilles krav om kunstneriske kvalifikationer på lektorniveau i stillingsopslaget, forudsættes det endvidere, at ansøgeren har udøvet original kunstnerisk udviklingsvirksomhed på højt internationalt niveau.
Særlig kvalificeret indsats og nyudvikling inden for det undervisningsmæssige område skal vægte i den samlede bedømmelse ved stillingens besættelse.
Hvis den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution i særlige tilfælde vil ansætte en ansøger, der har kunstneriske kvalifikationer på lektorniveau, men som er bedømt ikke kvalificeret for sine forskningsmæssige kompetencer, skal den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution udarbejde en forløbsplan for, hvordan ansøgeren i løbet af op til 3 år kan opnå de forskningsmæssige kompetencer.
Hvis den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution i særlige tilfælde vil ansætte en ansøger, der forskningsmæssigt er på lektorniveau, men som er bedømt ikke kvalificeret for sine undervisningsmæssige kompetencer, skal den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution udarbejde en forløbsplan for, hvordan ansøgeren i løbet af op til 2 år kan opnå de pædagogisk-didaktiske kompetencer.
I begge ovenstående tilfælde gælder, at forløbet afsluttes med en fagkyndig bedømmelse af vedkommendes forskningsmæssige eller pædagogisk-didaktiske kompetencer efter reglerne i bekendtgørelse om ansættelse af kunstnerisk og videnskabeligt personale ved de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Bedømmelsen skal iværksættes senest 4 måneder før forløbsplanens udløb. Såfremt vedkommende bedømmes ikke fagligt kvalificeret, iværksætter den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution umiddelbart efter en afskedigelse efter overenskomstmæssige regler.
Lektoratet er en stilling, hvor hovedopgaverne er forskning, herunder forpligtelse til publicering og formidling, og undervisning med tilhørende eksamensforpligtelse. Endvidere kan stillingen som lektor indeholde opgaver inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed, herunder faglig ledelse af opgaver inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Hertil kan komme varetagelse af faglig ledelse af forskning, kursus- og studieledelse, vejledning og supervision samt fagligt bedømmelsesarbejde.
Lektoren kan desuden varetage andre opgaver inden for institutionens formål, herunder administrative opgaver.
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution fastlægger den nærmere fordeling mellem de forskellige opgaver. Vægtningen mellem de forskellige opgaver kan variere over tid.
1.3.1. Forfremmelsesprogram til professor
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution kan tilbyde særligt talentfulde lektorer et forfremmelsesprogram til professor. Særligt talentfulde ansøgere ved åbent opslag til en stilling som lektor kan ligeledes tilbydes programmet ved ansættelse. Forfremmelsesprogrammets indhold udfoldes nærmere på den enkelte videregående kunstneriske uddannelsesinstitution.
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution har ansvaret for, at det er tydeligt og gennemsigtigt for lektorer, hvilke kriterier der lægges vægt på i den faglige bedømmelse ved overgang fra lektor til professor. Kriterierne kan inddeles i generelle forventninger til f.eks. forskning, undervisning, kunstnerisk udviklingsvirksomhed, forsknings-/kursusledelse, vejledning og videnspredning. Det forudsættes, at den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution løbende følger op på lektorens udvikling i forhold til de opsatte kriterier.
Forfremmelsesprogrammet kan for den enkelte lektor vare op til 8 år. Herefter overgår vedkommende til en ansættelse som professor. Overgangen forudsætter, at den ansatte fagligt set bedømmes kvalificeret hertil.
Den faglige bedømmelse finder senest sted inden for de sidste 6 måneder inden det aftalte forfremmelsesprograms udløb. Efter aftale med den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution kan bedømmelsen ske tidligere.
Er bedømmelsen positiv, overgår lektoren umiddelbart til professorvilkår med virkning fra den 1. i måneden efter den positive bedømmelse.
Undlader lektoren at anmode om at få sine kvalifikationer bedømt senest 6 måneder inden forfremmelsesprogrammets udløb, eller bedømmes vedkommende ikke fagligt kvalificeret, vil vedkommende fortsætte sin ansættelse som lektor uden for forfremmelsesprogrammet. Den kunstneriske videregående uddannelsesinstitution kan dog tilbyde vedkommende et ekstra forsøg inden for det konkrete forfremmelsesprograms udløb. Der kan maksimalt ske faglig bedømmelse 2 gange.
1.4. Professor (Professor)
Stillingen som professor er en fuldtidsstilling, men der kan ske ansættelse på deltid.
Professoratet er en stilling, hvor hovedopgaverne er forskning, herunder forpligtelse til publicering og formidling, og undervisning med tilhørende eksamensforpligtelser. Endvidere kan stillingen som professor indeholde opgaver inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed, herunder faglig ledelse af opgaver inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Hertil kan komme varetagelse af faglig ledelse af forskning, kursus- og studieledelse, vejledning og supervision samt fagligt bedømmelsesarbejde.
En stilling som professor besættes normalt varigt, men kan i særlige tilfælde besættes tidsbegrænset.
Institutionen fastlægger den nærmere fordeling mellem de forskellige opgaver. Vægtningen mellem de forskellige opgaver kan variere over tid.
Der skal kunne dokumenteres en høj grad af original videnskabelig produktion på internationalt niveau, herunder udvikling af fagområdet, og erfaring med varetagelse af undervisning på flere niveauer, prøver/eksamen, kursus-/studieledelse og bidrag til udvikling af undervisning og undervisningsmateriale. Det skal herved dokumenteres, at ansøgeren har udviklet fagområdet forsknings- og undervisningsmæssigt.
Derudover bedømmes en ansøger til et professorat på de kvalifikationer, der stilles krav om i stillingsopslaget. Det kan f.eks. være udøvelse af kunstnerisk udviklingsvirksomhed på højeste internationale niveau, herunder om ansøgeren har udviklet fagområdet kunstnerisk. Der lægges vægt på vedkommendes evne til at varetage forsknings- og undervisningsmæssige ledelsesopgaver samt kunstneriske ledelsesopgaver, hvis det fremgår af stillingsopslaget. Hertil kommer varetagelse af andre funktioner f.eks. i relation til institutionens eksterne samarbejde.
2. Øvrige stillinger
2.1. Videnskabelig assistent (Research Assistent)
Stillingen som videnskabelig assistent er en tidsbegrænset stilling. Hovedopgaverne er forskning og/eller kunstnerisk udviklingsvirksomhed samt i begrænset omfang undervisning i relation hertil. En mindre del af arbejdstiden kan anvendes til faglig udvikling samt varetagelse af andre opgaver.
Kvalifikationskravet er kandidatniveau.
Ansættelse sker for en periode af indtil 3 år. Genansættelse ud over 3 år kan ikke finde sted. Ved udløbet af ansættelsesperioden fratræder den videnskabelige assistent uden yderligere varsel.
2.2. Undervisningsassistent (Teaching Assistant)
Stillingen som undervisningsassistent er en deltidsstilling med henblik på selvstændig varetagelse af undervisningsopgaver normalt af elementær karakter eller undervisning, der supplerer undervisning varetaget på adjunkt-, lektor- eller professorniveau. Undervisningsassistenten varetager undervisning inden for faget efter institutionens bestemmelse. Undervisningsassistenten skal have særlig tilladelse til at fungere som eksaminator.
Kvalifikationskravet er kandidatniveau.
Ansættelse sker for en periode på indtil 3 år. Genansættelse kan finde sted i det omfang, at det er i overensstemmelse med lov om tidsbegrænset ansættelse.
2.3. Studieadjunkt/studielektor (Teaching Assistant Professor/Teaching Associate Professor)
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution kan besætte stillinger som studieadjunkt og studielektor. Stillingsindholdet er undervisning med tilhørende eksamensforpligtelse og tilsvarende opgaver. Stillingen kan indeholde faglige og/eller kunstneriske udviklingsopgaver.
Stillingskategorierne studieadjunkt og studielektor kan anvendes i forbindelse med undervisning i kreative, praksis- eller kunstbetonede fag.
Kvalifikationskravet er kandidatniveau. En ansøger bedømmes endvidere på de kvalifikationer, der stilles krav om i stillingsopslaget. Ansættelse sker som studieadjunkt eller studielektor afhængigt af den pågældendes kvalifikationer.
Studieadjunkt
Stillingen som studieadjunkt er en uddannelsesstilling med henblik på kvalificering til overgang til ansættelse som studielektor efter maksimalt 6 år. Ansættelse sker på fuldtid eller deltid.
Studieadjunkter skal gennemføre et pædagogikum.
Ansættelsesperioden for en studieadjunkt skal have en længde, der sikrer, at den ansatte kan kvalificere sig undervisningsmæssigt til studielektor.
Senest 6 måneder inden udløbet af det 6. ansættelsesår skal der afgives en skriftlig bedømmelse af studieadjunktens undervisningsmæssige kvalifikationer med henblik på at bedømme, om studieadjunkten er kvalificeret til at overgå til en stilling som studielektor. I denne bedømmelse indgår studieadjunktens gennemførelse af et pædagogikum. Studieadjunkten skal have meddelelse om resultatet af bedømmelsen senest 3 måneder efter indlevering af anmodningen om bedømmelse.
Er bedømmelsen positiv, overgår studieadjunkten umiddelbart til studielektorvilkår med virkning fra den 1. i måneden efter den positive bedømmelse.
Undlader studieadjunkten at få sine undervisningsmæssige kvalifikationer bedømt inden udløbet af studieadjunktperioden, eller findes studieadjunkten ved denne bedømmelse ikke fagligt kvalificeret, kan den kunstneriske uddannelsesinstitution dog vælge at ansætte vedkommende for yderligere en periode på indtil 2 år. Den pågældende kan senest 6 måneder inden denne periodes udløb fremsætte anmodning om fornyet bedømmelse. Er den fornyede bedømmelse positiv overgår studieadjunkten umiddelbart til studielektorvilkår med virkning fra den 1. i måneden efter positiv bedømmelse. Underlader studieadjunkten at anmode om at få bedømt sine kvalifikationer inden for den fastsatte frist, eller vurderes vedkommende ikke fagligt kvalificeret, iværksætter den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution umiddelbart efter en afskedigelse efter overenskomstmæssige regler.
Studielektor
Stillingen som studielektor besættes normalt varigt, men kan også besættes tidsbegrænset. Ansættelse sker på fuldtid eller deltid.
Ansættelse sker enten gennem kvalificering til studielektor efter et studieadjunktforløb eller efter opslag. Ved ansættelse som studielektor forudsættes altid, at ansøgeren er blevet bedømt undervisningsmæssigt kvalificeret.
Ud over undervisningsopgaver og eventuelle faglige udviklingsopgaver kan stillingen som studielektor indeholde supervision og vejledning af studieadjunkter.
2.4. Kunstnerisk professor (Artistic Professor)
Stillingen som kunstnerisk professor er en tidsbegrænset stilling, som kan besættes i op til 8 år. Ansættelse sker på fuldtid eller deltid.
En stilling som kunstnerisk professor oprettes med henblik på ansættelse af en medarbejder, som har særlige kompetencer inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Stillingen skal ligge inden for et af den videregående kunstneriske uddannelsesinstitutions kerneområder, et satsningsområde eller et område, hvor der er et særligt behov for høj faglig kompetence som led i opbygningen af nye felter inden for kunstnerisk udviklingsvirksomhed.
En ansøger til en stilling som kunstnerisk professor bedømmes på de kvalifikationer, der stilles krav om i stillingsopslaget, idet der skal dokumenteres udøvelse af kunstnerisk udviklingsvirksomhed på højeste internationale niveau, herunder at ansøgeren har potentiale til at videreudvikle fagområdet.
Fordelingen mellem forskellige arbejdsopgaver kan variere over tid. Den kunstneriske professor kan i sin ansættelse have til opgave at varetage faglig ledelse af kunstnerisk udviklingsvirksomhed.
Ved ansættelsesperiodens udløb overgår den pågældende til ansættelse og aflønning som lektor. Hvis vedkommende ikke besidder de nødvendige forskningsmæssige kompetencer til at varetage en lektorstilling, kan den pågældende ansættes under forudsætning om forskningsmæssig opkvalificering.
2.5. Ekstern lektor (Part-time Lecturer)
Stillingen som ekstern lektor er en deltidsstilling, hvis hovedindhold er undervisning.
Formålet med det eksterne lektorat er at give mulighed for ansættelse af undervisere med relevant praksiserfaring eller særlige kvalifikationer på højt niveau.
Den eksterne lektor skal selvstændigt tilrettelægge og gennemføre undervisningsforløb efter institutionens bestemmelser, herunder give forelæsninger og gennemføre eksaminer og andre evalueringer.
Kvalifikationskravet er kandidatniveau.
Ansættelse som ekstern lektor forudsætter enten:
– Relevant praksiserfaring på højt niveau, der ikke er opnået gennem en videnskabelig ansættelse, eller
– Ansættelse i en videnskabelig hovedstilling på en anden videregående kunstnerisk uddannelsesinstitution eller et universitet.
Undervisningsmæssige kvalifikationer indgår i bedømmelsen af ansøgere til et eksternt lektorat.
En ekstern lektor, som ansættes i kraft af sin relevante praksiserfaring, skal have indgående, aktuel viden om fagets/fagområdets anvendelsesmuligheder. Det opnås/er opnået gennem beskæftigelse inden for faget/fagområdet.
Der er mulighed for både varig og tidsbegrænset ansættelse.
2.6. Postdoc (Postdoc)
Ansættelse som postdoc forudsætter videnskabelige kvalifikationer på ph.d.-niveau.
Postdoc-stillingen er en tidsbegrænset videnskabelig stilling. Stillingen kan besættes for en periode på op til 4 år på samme institution.
Stillingen som postdoc er som udgangspunkt en fuldtidsstilling, men der kan også ske ansættelse på deltid.
Stillingsindholdet vil overvejende være forskning og/eller kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Hertil kommer undervisning i et vist omfang. Desuden kan i begrænset omfang komme varetagelse af andre opgaver.
Den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution fastlægger den nærmere fordeling mellem de forskellige opgaver. Vægtningen mellem de forskellige opgaver kan variere over tid.
Flere på hinanden følgende tidsbegrænsede ansættelser kan finde sted, men man kan maksimalt være tidsbegrænset ansat som postdoc og adjunkt på samme institution for en samlet periode på 6 år.
Officielle noter