I medfør af § 5 b, stk. 5 og § 16 a, stk. 1 og 2 i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte, som ændret ved lov nr. 1558 af 12. december 2023 og lov nr. 675 af 11. juni 2024, fastsættes:
Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilskud, der efter ansøgning ydes som redaktionel produktionsstøtte til trykte og digitale publicistiske magasiner, der har et indhold, som er redigeret til et bredere dansk publikum, formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof og har det alsidige og mangfoldige indhold, der karakteriserer publicistiske magasiner, og som bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
Stk. 2. Tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner kan ydes til trykte publicistiske magasiner og digitale publicistiske magasiner, der primært består af tekstindhold.
Stk. 3. Tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner kan også ydes til publicistiske magasiner med nyhedsindhold, der primært består af levende billeder, lyd m.v. Skrevne nyheder skal dog udgøre en betydelig del af det publicistiske magasins samlede indhold, minimum én tredjedel, og have en selvstændig værdi.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Publicistisk magasin: Selvstændigt trykt eller digitalt magasin eller magasinlignende publikation med publicistisk indhold inklusiv alle de tilknyttede platforme og versioner.
Trykt publicistisk magasin: En periodisk udgivelse, der udkommer minimum 6 gange årligt, og som er redigeret til et bredere dansk publikum på trykt papir eller lignende materiale, og som formidler et alsidigt og mangfoldigt indhold af samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
Digitalt publicistisk magasin: En periodisk udgivelse eller version af et publicistisk magasin, der udkommer eller stilles til rådighed for brugerne minimum 6 gange årligt, og som er redigeret til og distribueres til et bredere dansk publikum elektronisk via internettet eller andre digitale platforme, og som formidler et alsidigt og mangfoldigt indhold af samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
Blog og debatforum: Opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan karakteriseres som redaktionelt.
Redaktionelle omkostninger: Omkostninger, der er forbundet med produktion af redaktionelt indhold til det pågældende publicistiske magasin.
Tilskud efter § 1 kan alene ydes til publicistiske magasiner, der ikke samtidig modtager tilskud i form af
redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4 i lov om mediestøtte,
redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser,
etableringsstøtte, jf. § 7 i lov om mediestøtte, eller
tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade og tidsskrifter.
Stk. 2. Der ydes ikke tilskud til:
Publicistiske magasiner, der ejes helt eller delvist af offentlige institutioner eller af offentligt finansierede selskaber eller lignende.
Publicistiske magasiner, hvis hovedformål er kommerciel reklame.
Publicistiske magasiner, der alene er rettet mod eller alene kan tilgås af bestemte erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver, arbejdstager- eller brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v.
Publicistiske magasiner, hvor der er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncerne.
Publicistiske magasiner med anden interessefremmende karakter, herunder turisme- og erhvervsblade m.v., eller publikationer fra foreninger og organisationer.
Blogs eller debatfora, der ikke er tilknyttet et publicistisk magasin.
Publicistiske magasiner, hvis indhold efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i overvejende grad at være automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel behandling.
Det er en betingelse for at opnå tilskud, jf. § 1, at det publicistiske magasin
er et selvstændigt publicistisk magasin med en ansvarshavende redaktør,
på redaktionen har redaktionelle medarbejdere, som sammen med den ansvarshavende redaktør udgør minimum 1,5 lønnede redaktionelle årsværk,
har et indhold, hvor mindst 50 pct. af det samlede indhold er redaktionelt stof i form af artikler m.v.,
har et indhold, hvor mindst en tredjedel af det redaktionelle stof har samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter,
i det redaktionelle stof dækker flere forskellige emner, eller at ét emne behandles generelt og belyses fra flere og brede synsvinkler,
har et indhold, hvor mindst en sjettedel af det samlede indhold er selvstændigt journalistisk bearbejdet stof med henblik på offentliggørelse i det pågældende publicistiske magasin,
udkommer i ny udgave minimum seks gange årligt,
er redigeret til et bredere dansk publikum, og
er omfattet af Pressenævnets kompetence eller på ansøgningstidspunktet er anmeldt hos Pressenævnet.
Stk. 2. Ved vurderingen af, om et publicistisk magasin er et selvstændigt publicistisk magasin, jf. stk. 1, nr. 1, lægges der bl.a. vægt på, at
det publicistiske magasin har en selvstændig chefredaktion,
det publicistiske magasins redaktionelle stof har en specifik og selvstændig værdi for det publicistiske magasin,
det publicistiske magasin har et selvstændigt brand, og
der kan abonneres særskilt på magasinet.
Stk. 3. I opgørelsen af de redaktionelle årsværk, jf. stk. 1, nr. 2, indgår lønnede indholdsproducerende medarbejdere, herunder lønnede praktikanter samt redaktionelle ledere med kreativ redaktionel slutproduktion til det pågældende publicistiske magasin. Et redaktionelt årsværk kan bestå af flere medarbejdere. Freelancemedarbejdere tæller ikke med ved opgørelsen af redaktionelle årsværk.
Stk. 4. Såfremt særlige hensyn taler for det, kan Medienævnet, jf. § 5, give dispensation til, at ulønnede medarbejdere medtælles i opgørelsen af redaktionelle årsværk. Dispensation forudsætter bl.a., at den ulønnede medarbejder påtager sig redaktionelt arbejde svarende til mindst en tredjedel årsværk samt indgår i det redaktionelle faglige fællesskab.
Medienævnet varetager administrationen af tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, herunder træffer afgørelse, fører kontrol og tilsyn, jf. kapitel 2 i lov om mediestøtte.
Stk. 2. Slots- og Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbistand til rådighed for Medienævnet.
Tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner ydes på baggrund af en ansøgning. Ansøgningen indsendes til Medienævnet inden en af Medienævnet fastsat frist, jf. § 15.
Stk. 2. Inden for den fastsatte frist, jf. stk. 1, kan der indsendes én ansøgning per publicistisk magasin.
Ved ansøgning, jf. § 6, stk. 1, skal ansøger oplyse
om det publicistiske magasin oppebærer redaktionel produktionsstøtte, redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser eller etableringsstøtte i henhold til lov om mediestøtte, eller tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade og tidsskrifter, jf. § 3, stk.1,
om det publicistiske magasin er ejet helt eller delvist af offentlige institutioner eller af offentligt finansierede selskaber eller lignende, jf. § 3, stk. 2, nr. 1,
om det publicistiske magasins hovedformål er kommerciel reklame, jf. § 3, stk. 2, nr. 2,
om det publicistiske magasin alene er rettet mod eller alene kan tilgås af bestemte erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver, arbejdstager- eller brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v., jf. § 3, stk. 2, nr. 3,
om der i det publicistiske magasin er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncerne, jf. § 3, stk. 2, nr. 4,
om det publicistiske magasin har anden interessefremmende karakter, herunder turisme- og erhvervsblade m.v., eller er publikationer fra foreninger og organisationer, jf. § 3, stk. 2, nr. 5 og
om det publicistiske magasins indhold i overvejende grad er automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel behandling, jf. § 3, stk. 2, nr. 7.
Ansøgere skal ud over de i § 7 anførte oplysninger indsende følgende:
Dokumentation for, at det publicistiske magasin opfylder betingelserne i § 4, stk. 1, nr. 1-9.
En opgørelse over det publicistiske magasins redaktionelle omkostninger opgjort i det seneste regnskabsår, hvor der foreligger årsregnskab, jf. dog stk. 3. Opgørelsen skal vedlægges en revisorpåtegnet erklæring jf. stk. 2.
Stk. 2. Den revisorpåtegnede erklæring skal til enhver tid følge bekendtgørelse om godkendte revisorers erklæringer og de af Medienævnet udarbejdede vejledninger herom.
Stk. 3. Publicistiske magasiner omfattet af § 12, stk. 2, skal i stedet for oplysningerne efter stk. 1, nr. 2, indsende en opgørelse over magasinets budgetterede redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret.
Det er en betingelse for at modtage redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, at udgiveren af det publicistiske magasin afgiver de nødvendige oplysninger til brug for fordelingen og udbetalingen.
Stk. 2. Det påhviler tilskudsmodtager straks at meddele Medienævnet, såfremt der sker væsentlige ændringer i de oplysninger, der har dannet grundlag for tildeling af tilskud.
Stk. 3. Støtten ophører fra det tidspunkt, hvor et publicistisk magasin ikke længere opfylder betingelserne i § 4.
Stk. 4. Vurderingen af, om et publicistisk magasin er støtteberettiget, foretages som en samlet vurdering på baggrund af et af Medienævnet fastsat antal udgivelser. Vurderingen foretages i forbindelse med ansøgningen og eventuelt i løbet af tilskudsåret.
Medienævnet kan af ansøger kræve de oplysninger, som Medienævnet finder nødvendige for behandlingen af ansøgningen, og som er nødvendige for administration af tilskudsordningen.
Stk. 2. Medienævnet kan fastsætte en frist for afgivelsen af oplysninger.
Stk. 3. Såfremt Medienævnet ikke modtager tilstrækkelige oplysninger fra ansøger, kan der gives afslag på ansøgningen.
Har et publicistisk magasin én gang modtaget redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, jf. § 1, registreres det publicistiske magasin som modtager af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner i Medienævnet.
Stk. 2. Ved efterfølgende ansøgningsrunder skal det publicistiske magasin, jf. stk. 1, alene indsende de oplysninger, som fremgår af § 8, stk. 1, nr. 2, til brug for beregning af tilskuddet for året.
Tilskud beregnes i forhold til de enkelte publicistiske magasiners redaktionelle omkostninger, og det beløb, der i tilskudsåret er afsat til formålet på finansloven. Omkostningerne opgøres på ansøgningstidspunktet på baggrund af det seneste regnskabsår, hvor der foreligger årsregnskab.
Stk. 2. For publicistiske magasiner, der ikke er udkommet i hele det seneste regnskabsår, hvor der foreligger årsregnskab, beregnes tilskud i stedet på baggrund af et revisorpåtegnet budget for de redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret. Budgettet skal være opdateret på baggrund af de faktiske omkostninger på ansøgningstidspunktet.
Stk. 3. Medienævnet udarbejder en vejledning om, hvad der kan medregnes som redaktionelle omkostninger.
Tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner kan maksimalt udgøre 35 pct. af det publicistiske magasins redaktionelle omkostninger og maksimalt 3 mio. kr. årligt.
Stk. 2. Tilskud ydes for et finansår.
Udbetaling af tilskud foretages, når Medienævnet har afsluttet behandlingen af årets ansøgninger.
Stk. 2. Tilskud kan udbetales ratevist.
Stk. 3. Tilskud udbetales til udgivers NemKonto.
Ansøgninger efter denne bekendtgørelse indsendes ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som Slots- og Kulturstyrelsen stiller til rådighed. Ansøgninger, der ikke indgives ved denne form for digital selvbetjening, afvises af Medienævnet, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Rigtigheden af oplysningerne på den digitale ansøgning bekræftes ved digital signatur.
Stk. 3. Hvis Medienævnet finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at ansøger ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, kan Medienævnet tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1. Medienævnet bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 4. En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for Medienævnet.
Medienævnet fører tilsyn med ordningen, herunder ved stikprøvekontrol ved ansøgere af tilskud og modtagere af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner.
Stk. 2. Medienævnet kan af tilskudsmodtager kræve de oplysninger, der er nødvendige for at føre tilsyn og kontrol med udbetalt tilskud.
Medienævnet kræver udbetalt tilskud helt eller delvist tilbagebetalt og tilbagekalder tilsagn om tilskud i tilfælde af, at
tilskudsmodtager har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet væsentlige oplysninger i forbindelse med ansøgninger eller dokumentation, samt i tilfælde hvor tilskudsmodtager ikke opfylder de betingelser, der er knyttet til tilskuddet, eller ikke gennemfører de forudsatte aktiviteter, eller
det publicistiske magasin eller udgiver ikke opfylder de i bekendtgørelsen fastsatte krav, herunder hvis det pågældende publicistiske magasin ved en efterfølgende klagesag hos Pressenævnet vurderes ikke at være omfattet af Pressenævnets kompetence i støtteperioden, jf. § 4, stk. 1, nr. 9.
Stk. 2. Medienævnet kan ud fra en samlet vurdering kræve en forholdsmæssig tilbagebetaling af det tildelte tilskud, såfremt det publicistiske magasin sammenlægges eller nedlukkes i løbet af tilskudsåret.
Stk. 3. Medienævnet kan i umiddelbar forlængelse af en afgørelse efter stk. 1 fastsætte skærpede vilkår for tilskud til et publicistisk magasin, herunder om aflevering af redegørelser, dokumentation m.v., hvis dette er nødvendigt for at forebygge yderligere overtrædelser.
Stk. 4. Medienævnet vil bringe udbetaling af støtte til et publicistisk magasin til ophør, hvis det ud fra en samlet vurdering må anses for åbenbart, at grundlaget for støtte er bortfaldet.
Medienævnets afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 14 i lov om mediestøtte.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
/ Franciska Vinde Dirchsen
Stk. 5. Ved redaktionelt stof, jf. stk. 1, nr. 3, forstås indhold, der ikke er annoncer. Andelen af redaktionelt stof opgøres som et gennemsnit over tre fortløbende udgivelser eller versioner af det publicistiske magasin. Ved vurderingen af digitale publicistiske magasiners indhold sker opmålingen på baggrund af magasinets wireframe.
Stk. 6. Ved et indhold af samfundsmæssig karakter, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der i bred forstand tilsigter at give indblik i samfundets struktur og funktioner, herunder indhold om sundhedsforhold, samfundsøkonomi, arbejde, børn, unge m.v. Indhold med udgangspunkt i en personlig vinkel, interviews med samfundsrelevante personligheder m.v. kan medregnes.
Stk. 7. Ved et indhold af politisk karakter, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der i bred forstand omhandler politik og politiske forhold. Indhold med udgangspunkt i en personlig vinkel, interviews med politiske personligheder m.v. kan medregnes.
Stk. 8. Ved et indhold af kulturel karakter, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der i bred forstand omhandler kultur, kulturelle begivenheder og kulturelle anbefalinger, herunder indhold om sport, musik, litteratur, teater, film, serier, biblioteker, arkitektur, videnskab, historie m.v. samt anmeldelser heraf og omtale af kulturelle begivenheder m.v. Indhold med udgangspunkt i en personlig vinkel, interviews med kulturpersonligheder m.v. kan medregnes.
Stk. 9. Ved flere forskellige emner, jf. stk. 1, nr. 5, forstås redaktionelt stof om f.eks. livsstil, mode, bolig, sundhed, børn, gastronomi, karriere, unge, teknologi, klima, bæredygtighed, debat, oplysning m.v.
Stk. 10. Ved selvstændigt journalistisk bearbejdet stof med henblik på offentliggørelse i det pågældende publicistiske magasin, jf. stk. 1, nr. 6, forstås produktion af indhold, der er aftalt med det publicistiske magasin, og som er initieret, igangsat, udført af eller for, publiceret i og betalt af det publicistiske magasin. Klummer, kommentarer, blogindlæg m.v. som leveres uden betaling kan tælles med som selvstændigt journalistisk bearbejdet stof, såfremt den pågældende bidragsyder er fast tilknyttet det publicistiske magasin. Andelen af selvstændigt journalistisk bearbejdet stof opgøres som et gennemsnit over tre fortløbende udgivelser eller versioner af det publicistiske magasin.
Stk. 11. Ved en ny udgave, jf. stk. 1, nr. 7, forstås en trykt udgivelse eller en digital version af det publicistiske magasin, som stilles til rådighed for brugerne, og som indeholder mindst 10 artikler i form af redaktionelt stof, der adskiller sig fra tidligere publicerede artikler i magasinet. En trykt udgivelse eller digital version, som ikke indeholder 10 nye artikler som omhandlet i 1. pkt., kan alligevel tælles med som en ny udgave efter stk. 1, nr. 7, hvis den sammen med den foregående og den efterfølgende udgivelse eller version i gennemsnit har mindst 10 nye artikler.
Stk. 12. Ved redigeret til et bredere dansk publikum, jf. stk. 1, nr. 8, forstås, at det publicistiske magasin henvender sig til og kan tilgås af et bredere dansk publikum og ikke alene er rettet mod eller forudsætter tilhørsforhold til bestemte erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver-, arbejdstager- eller brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v.