I medfør af § 27, stk. 5, i ældreloven, lov nr. 1651 af 30. december 2024, fastsættes:
Formålet med plejeoversigten er:
At sikre gennemsigtighed, skabe overblik over og muliggøre sammenligning mellem alle kommunale og private plejeenheder og leverandører, jf. § 3.
At understøtte borgerens frie valg, jf. ældrelovens § 18, på et oplyst grundlag.
At understøtte lige konkurrence mellem kommunale og private plejeenheder og leverandører, baseret på ensartede krav og præsentation for alle typer af plejeenheder og leverandører, uanset ejerskabsform.
At understøtte tilsynsmyndighedernes arbejde.
Plejeoversigten indeholder oplysninger om følgende typer af kommunale og private plejeenheder og leverandører, hvor hjælpen og støtten til borgerne ikke i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social service indtil 1. juli 2027:
Plejehjem m.v., jf. § 47 i ældreloven.
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.
Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.
Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer, og der er tilknyttet fast personale.
Kommunale og private leverandører, der leverer helhedspleje, jf. § 10 i ældreloven, eller ydelser, jf. §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027 i borgernes egne hjem.
Plejeoversigten skal være internetbaseret, brugervenlig og tilgængelig, så både myndigheder, plejeenheder, leverandører og borgere kan søge relevante oplysninger på plejeoversigten om plejeenheder og leverandører og deres kvalitet.
Stk. 2. Plejeoversigten navngives Plejeoverblikket og kan tilgås på www.plejeoverblikket.dk.
Stk. 3. Indberetninger til plejeoversigten skal ske ved anvendelse af den digitale løsning, som Sundhedsdatastyrelsen stiller til rådighed, og skal ske i overensstemmelse med systematikken i den database, der er indrettet dertil.
Stk. 4. En digital indberetning anses for at være kommet frem, når den er foretaget korrekt.
Ved en kommunal eller privat plejeenhed efter § 2, stk. 1, nr. 1-5, forstås en lokalitet, hvor én eller flere personer udfører helhedspleje efter § 10 i ældreloven eller tilbud efter §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027, og som har tilknyttet et selvstændigt CVR-nummer eller p-nummer.
Stk. 2. En kommunal eller privat plejeenhed, der får nyt CVR-nummer eller nyt p-nummer anses for en ny plejeenhed, der skal oprettes i plejeoversigten, jf. §§ 6-8.
Ved en kommunal leverandør efter § 2, stk. 1, nr. 6, forstås en fast lokalitet i en kommunes distrikt, som er fastlagt som en enhed i SOR (Sundhedsvæsenets Organisationsregister) med unikt SOR-ID og fast adresse, og som har tilknyttet et p-nummer tilhørende den kommunale leverandørs CVR-nummer, og hvorfra én eller flere personer udfører helhedspleje efter § 10 i ældreloven eller ydelser efter §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027.
Stk. 2. Ved en privat leverandør efter § 2, stk. 1, nr. 6, forstås en privat virksomhed, som har tilknyttet et selvstændigt CVR-nummer eller p-nummer, og hvorfra én eller flere personer udfører helhedspleje efter § 10 i ældreloven eller ydelser efter §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027. Hvis virksomheden udfører helhedspleje fra flere lokaliteter, anses hver faste lokalitet som en privat leverandør.
Stk. 3. En kommunal eller privat leverandør, der får nyt CVR-nummer eller nyt p-nummer anses for en ny leverandør, der skal oprettes i plejeoversigten, jf. § 6-8.
Sundhedsdatastyrelsen har pligt til at oprette nødvendige, administrative brugeradgange for kommuner og private virksomheder, således at en administrator kan oprette brugeradgange for de enkelte plejeenheder og leverandører.
Stk. 2. For kommunale og private plejeenheder og leverandører, jf. § 2, har den enkelte kommune eller private virksomhed pligt til at oprette yderligere brugeradgang og sikre, at plejeenheden og leverandøren har adgang til at kunne indberette til plejeoversigten.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at angive de private leverandører og plejeenheder efter § 2, som kommunen har en driftsaftale med, eller som en borger har valgt efter fritvalgsbevisordningen.
Stk. 2. Private plejeenheder og leverandører fremgår først af plejeoversigten, når kommunen har angivet, at de har en driftsaftale med plejeenheden eller leverandøren, eller når kommunen har angivet, at en borger har valgt leverandøren efter fritvalgsbevisordningen.
For private plejeenheder, der ikke er en del af den kommunale boligforsyning, har Sundhedsdatastyrelsen pligt til at angive, at plejeenheden er certificeret af Sundhedsstyrelsen.
Stk. 2. Private plejeenheder, der ikke er en del af den kommunale boligforsyning, fremgår først af plejeoversigten, når Sundhedsdatastyrelsen har angivet, at de er certificeret af Sundhedsstyrelsen.
Ansvaret for at nedlægge (fjerne) kommunale og private plejeenheder og leverandører fra plejeoversigten følger ansvaret for oprettelsen af en plejeenhed eller leverandør på plejeoversigten, jf. §§ 6-8.
Stk. 2. Plejeenheden eller leverandøren fjernes fra plejeoversigten, hvis
en plejeenhed, der er registeret på plejeoversigten, nedlægges,
en friplejeboligs certifikation eller godkendelse bortfalder eller tilbagekaldes, jf. §§ 93-95 i lov om friplejeboliger, eller
en leverandør ikke længere leverer helhedspleje i den pågældende kommune.
Stk. 3. En kommunal og privat plejeenhed og leverandør, der skal fjernes fra plejeoversigten, jf. stk. 2, skal være fjernet fra plejeoversigten inden for 1 måned.
Stk. 4. Såfremt en privat leverandør, jf. § 2, stk. 1, nr. 6 leverer helhedspleje eller ydelser i flere kommuner, fjernes leverandøren som leverandør i den pågældende kommune, og ikke fra plejeoversigten som helhed.
Stk. 5. For private plejeenheder, der ikke er en del af den kommunale forsyning, har plejeenheden pligt til at orientere Sundhedsdatastyrelsen om, at plejeenheden skal fjernes fra plejeoversigten.
Kommunale og private plejeenheder omfattet af § 4 skal indberette oplysninger til plejeoversigten om nye plejeenheder eller ændringer i forhold til eksisterende plejeenheder, jf. bilag 1, tabel 1.
Stk. 2. Oplysninger om nye plejeenheder skal senest registreres i plejeoversigten på ibrugtagelsestidspunktet for boligerne.
Stk. 3. Oplysninger, som Sundhedsdatastyrelsen har selvstændig adgang til, og som er en del af de indberetningspligtige oplysninger i plejeoversigten, gøres tilgængelige i plejeoversigten, jf. bilag 1.
Kommunale og private leverandører omfattet af § 5 skal indberette oplysninger til plejeoversigten om nye leverandører eller ændringer i forhold til eksisterende leverandører, jf. bilag 1, tabel 2-3.
Stk. 2. Oplysninger om nye leverandører skal senest registreres i plejeoversigten på det tidspunkt, hvor leverandøren kan levere helhedsplejen.
Stk. 3. Oplysninger, som Sundhedsdatastyrelsen har selvstændig adgang til, og som er en del af de indberetningspligtige oplysninger i plejeoversigten, gøres tilgængelige i plejeoversigten, jf. bilag 1.
Den, der har ansvaret for oprettelse og nedlæggelse af en kommunal eller privat plejeenhed eller leverandør i plejeoversigten, jf. kapitel 2, har pligt til at sikre, at den enkelte plejeenhed eller leverandør har indberettet oplysningerne til plejeoversigten.
Det ældretilsyn, der fører tilsyn med kommunale og private plejeenheders eller leverandørers kvalitet i helhedsplejen, jf. § 7, stk. 1-3, i lov om ældretilsyn og § 1, stk. 3-5 og bilag 1, i bekendtgørelse om ældretilsyn, skal registrere følgende oplysninger i plejeoversigten:
Ældretilsynets skriftlige tilbagemelding på senest gennemførte tilsyn, jf. § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov om ældretilsyn.
Plejeenhedens eller leverandørens aktuelle status i forhold til den samlede vurdering fra ældretilsynets senest gennemførte tilsyn, jf. §§ 7, stk. 3 i lov om ældretilsyn og eventuel afgørelse om påbud eller forbud, jf. 9, stk. 1, i lov om ældretilsyn.
Sundhedsdatastyrelsen fører stikprøvekontrol med, at oplysningerne i plejeoversigten er indberettet, og er i overensstemmelse med plejeoversigtens systematik, jf. kapitel 3.
Stk. 2. Stikprøvekontrollen kan foretages ved, at Sundhedsdatastyrelsen anmoder den indberetningspligtige, jf. §§ 10 og 11, om at indsende skriftlig dokumentation, eller ved at Sundhedsdatastyrelsen gennemfører en dataanalyse.
Stk. 3. Sundhedsdatastyrelsen kan følge op i forhold til den indberetningspligtige, jf. §§ 10 og 11, såfremt oplysninger om plejeenheder eller leverandører ikke er indberettet, eller oplysningerne ikke er i overensstemmelse med plejeoversigtens systematik, jf. kapitel 3.
Sundhedsdatastyrelsen kan markere i plejeoversigten, hvis den indberetningspligtige, jf. §§ 10 og 11, ikke har indberettet oplysninger om plejeenheder og leverandører til plejeoversigten, eller hvis oplysningerne ikke er i overensstemmelse med plejeoversigtens systematik, jf. kapitel 3.
Stk. 2. Sundhedsdatastyrelsen skal, inden styrelsen markerer i plejeoversigten, give den indberetningspligtige, jf. §§ 10 og 11, 4 uger til at indberette de pågældende oplysninger om plejeenheden eller leverandøren og i overensstemmelse med plejeoversigtens systematik, jf. kapitel 3.
Stk. 3. Sundhedsdatastyrelsen skal fjerne en markering i plejeoversigten, når den indberetningspligtige, jf. §§ 10 og 11, har indberettet de pågældende oplysninger, der ligger til grund for markeringen.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Kommunale og private plejeenheder og leverandører skal senest 6 uger efter, at indberetningsmuligheden åbner, have indberettet oplysningerne til plejeoversigten efter kapitel 2 og kapitel 3. Der udarbejdes særskilt vejledning herom.
Stk. 3. Oplysninger indberettet til plejehjemsoversigten, jf. bekendtgørelse nr. 1219 af 22. oktober 2018 om plejehjemsoversigten overføres til plejeoversigten.
Stk. 4. Sundhedsdatastyrelsen har fra den 1. juli 2025 til plejeoversigtens idriftsættelse og under hensyntagen til stk. 2, pligt til at vedligeholde et dataudtræk baseret på Behandlingsstedsregisteret af den 1. juli 2025, hvori aktive plejeenheder og leverandører fremgår. Af datatrækket skal det fremgå, hvilke tilsynskommuner der har tilsynspligt for hvilke kommuner.
Stk. 5. Følgende bekendtgørelser ophæves:
Bekendtgørelse nr. 1219 af 22. oktober 2018 om plejehjemsoversigten.
Bekendtgørelse nr. 581 af 18. maj 2025 om plejeoversigten.
/ Julius Pihl Frevert Lumby
Bilag 1
Dette bilag indeholder en beskrivelse af de oplysninger, som kommunale og private plejeenheder og leverandører m.fl. skal registrere på plejeoversigten. Bilaget indeholder en oversigt over, hvilke oplysninger der skal indberettes, og hvilke oplysninger der bliver tilvejebragt automatisk fra centrale registre.
Oplysningerne er inddelt i en række tematiske afsnit, hvor hver oplysning er angivet. For alle oplysninger er angivet Oplysningsnr., Oplysningsnavn, og Indberettes eller indhentes fra register. Oplysningsnr. angiver et unikt fortløbende nummer. Oplysningsnavn angiver, hvilken oplysning der skal indberettes. Indberettes eller indhentes fra register angiver, om oplysningen skal indberettes af plejeenheden eller leverandøren, eller om oplysningen tilvejebringes af Sundhedsdatastyrelsen andetsteds. Alle oplysninger, som indberettes til plejeoversigten, er tilgængelige for ældretilsynet.
Tabel 1: Oplysninger, der er obligatoriske for alle plejeenheder og andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, jf. § 2, stk. 1, nr. 1-5 | ||
---|---|---|
Baggrundsoplysninger | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller indhentes fra register |
1. | CVR. | Indberettes af kommunalbestyrelsen eller virksomheden, der har pligt til at oprette plejeenheden i den digitale løsning. |
2. | P-nummer. | Indberettes af kommunalbestyrelsen eller virksomheden, der har pligt til at oprette plejeenheden i den digitale løsning. |
3. | Navn. | Indhentes fra SOR. |
4. | Adresse. | Indhentes fra SOR. |
5. | Hovedtelefonnummer. | Indhentes fra SOR. |
6. | E-mail. | Indhentes fra SOR. |
7. | Hjemmeside. | Indhentes fra SOR. |
8. | Fire billeder af plejeenheden. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
9. | For- og efternavn på leder. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
10. | Leders beskrivelse af plejeenheden. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
11. | Sygefravær. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
12. | Lederomsætningen. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
13. | Medarbejderkontinuitet. | Indhentes. |
14. | Mulighed for tilkøb. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
15. | Leverandør af hjælpen. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
16. | Faggrupper, der er ansat. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
17. | Antal ansatte. | Indhentes fra CVR. |
Faglig tilgang og aktiviteter |
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
18. | Værdigrundlag. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
19. | Overordnet vision. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
20. | Faglige tilgange og metoder. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
21. | Faste teams. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
22. | Tilgang til beboerrelation. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
23. | Tilgang til pårørende. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
24. | Tilgang til civilsamfund. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
25. | Tilgang til mad. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
26. | Aktiviteter. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
27. | Seneste tilsynsrapport efter sundhedsloven, jf. § 213 b, stk. 1, i sundhedsloven. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
28. | Seneste tilsynsrapport efter ældretilsynet, jf. § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov om ældretilsyn. | Indberettes af ældretilsynet. |
29. | Plejeenhedens eller leverandørens aktuelle status og eventuel afgørelse om påbud eller forbud, jf. §§ 7, stk. 3 og 9, stk. 1, i lov om ældretilsyn. | Indberettes af ældretilsynet. |
30. | Ansvarlig tilsynsmyndighed | Indhentes pba. adressen. |
Kvalitetskriterier |
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
31. | Ældres tilfredshed. | Indhentes fra Ældreministeriet. |
32. | Ældres selvbestemmelse. | Indhentes fra Ældreministeriet. |
33. | Ældres oplevelse af medarbejderkontinuitet. | Indhentes fra Ældreministeriet. |
Bolig og drift |
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
34. | Boligtypen. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
35. | Antal af boliger i alt, og antal boliger egnet for par. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
36. | Priser for husleje og indskud. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
37. | Beskrivelse af boligerne. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
38. | Beskrivelse af plejeenhedens omgivelser. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
39. | Dyr på plejeenheden. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
40. | Ydelser, hvor der er egenbetaling. | Indberettes af den enkelte plejeenhed. |
**Note:**For de midlertidige pladser og andre tilsvarende boligenheder, jf. § 2, stk. 1, nr. 5, der deler lokalitet med en plejeenhed, jf. § 2, stk. 1, nr. 1-4, videreføres oplysningerne automatisk for de midlertidige pladser, således det ikke kræver ekstra registreringer for plejeenheden eller de midlertidige pladser. Oplysninger registreret for andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, jf. § 2, stk. 1, nr. 5, vises ikke udadtil på plejeoversigten. Oplysningerne er således udelukkende til brug for Ældretilsynet.
Tabel 2: Oplysninger, der er obligatoriske for private leverandører samt for kommunale leverandører på kommunalt niveau | ||
---|---|---|
Baggrundsoplysninger | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller indhentes fra register |
1. | CVR. | Indberettes af kommunalbestyrelsen eller virksomheden, der har pligt til at oprette leverandøren i den digitale løsning. |
2. | P-nummer. | Indberettes af kommunalbestyrelsen eller virksomheden, der har pligt til at oprette leverandøren i den digitale løsning. |
3. | Navn. | Indhentes fra SOR. |
4. | Adresse. | Indhentes fra SOR. |
5. | Hovedtelefonnummer. | Indhentes fra SOR. |
6. | E-mail. | Indhentes fra SOR. |
7. | Hjemmeside. | Indhentes fra SOR. |
8. | Fire billeder af leverandøren. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
9. | For- og efternavn på leder. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
10. | Leders beskrivelse af leverandør. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
11. | Sygefravær. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
12. | Lederomsætningen. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
13. | Medarbejderkontinuitet. | Indhentes. |
14. | Mulighed for tilkøb. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
15. | Faggrupper, der er ansat. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
16. | Antal ansatte. | Indhentes fra CVR. |
Faglig tilgang og aktiviteter | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
17. | Værdigrundlag. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
18. | Overordnet vision. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
19. | Faglige tilgange og metoder. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
20. | Faste teams. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
21. | Tilgang til beboerrelation. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
22. | Tilgang til pårørende. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
23. | Tilgang til civilsamfund | Indberettes af den enkelte leverandør. |
24. | Seneste tilsynsrapport efter sundhedsloven, jf. § 213 b, stk. 1, i sundhedsloven. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
25. | Seneste tilsynsrapport efter ældretilsynet, jf. § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov om ældretilsyn. | Indberettes af ældretilsynet. |
26. | Plejeenhedens eller leverandørens aktuelle status og eventuel afgørelse om påbud eller forbud, jf. §§ 7, stk. 3 og 9, stk. 1, i lov om ældretilsyn. | Indberettes af ældretilsynet. |
27. | Ansvarlig tilsynsmyndighed. | Indhentes pba. adressen. |
Kvalitetskriterier | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
28. | Ældres tilfredshed. 1 | Indhentes fra Ældreministeriet. |
29. | Ældres oplevelse af selvbestemmelse. 1 | Indhentes fra Ældreministeriet. |
30. | Ældres oplevelse af medarbejderkontinuitet. 1 | Indhentes fra Ældreministeriet. |
Note: 1) Tilfredshed vil kun blive offentliggjort for leverandører, hvor der er et tilstrækkeligt antal besvarelser til at sikre borgernes anonymitet, jf. ældreloven.
Tabel 3: Oplysninger, der er yderligere obligatoriske for de enkelte kommunale leverandører, jf. § 5 | ||
---|---|---|
Baggrundsoplysninger | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller indhentes fra register |
1. | CVR. | Indberettes af kommunalbestyrelsen, der har pligt til at oprette leverandøren i den digitale løsning. |
2. | P-nummer. | Indberettes af kommunalbestyrelsen, der har pligt til at oprette leverandøren i den digitale løsning. |
3. | Navn. | Indhentes fra SOR. |
4. | Adresse. | Indhentes fra SOR. |
5. | Hovedtelefonnummer. | Indhentes fra SOR. |
6. | For- og efternavn på leder. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
7. | Leders beskrivelse af leverandør. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
8. | Sygefravær. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
9. | Lederomsætningen. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
Faglig tilgang og aktiviteter | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
10. | Seneste tilsynsrapport efter sundhedsloven, jf. § 213 b, stk. 1, i sundhedsloven. | Indberettes af den enkelte leverandør. |
11. | Seneste tilsynsrapport efter ældretilsynet, jf. § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov om ældretilsyn. | Indberettes af ældretilsynet. |
12. | Plejeenhedens eller leverandørens aktuelle status og eventuel afgørelse om påbud eller forbud, jf. §§ 7, stk. 3 og 9, stk. 1, i lov om ældretilsyn. | Indberettes af ældretilsynet. |
Kvalitetskriterier | ||
Oplysningsnr. | Oplysningsnavn | Indberettes eller hentes fra register |
13. | Ældres tilfredshed. | Indhentes fra Ældreministeriet. |
14. | Ældres selvbestemmelse. | Indhentes fra Ældreministeriet. |
15. | Ældres oplevelse af medarbejderkontinuitet. | Indhentes fra Ældreministeriet. |
**Note:**Fsva. kommunale registreringer på distriktsniveau vil oplysningerne vises på kommunalt niveau udadtil på plejeoversigten. Oplysninger på distriktsniveau er således udelukkende til brug for Ældretilsynet.