I medfør af §§ 22, 50 og 52 i lov nr. 449 af 31. maj 2000 om naturgasforsyning, fastsættes:
Hvis et naturgasselskab får eller forventer at få alvorlige økonomiske og finansielle problemer på grund af sine mindsteaftageforpligtelser (take-or-pay-forpligtelser) i henhold til en eller flere kontrakter om køb af gas, kan det ansøge Energitilsynet om en midlertidig undtagelse fra reglerne om adgang til systemet i naturgasforsyningslovens § 18.
Stk. 2. Ansøgningerne skal indgives i hvert enkelt tilfælde, og så vidt muligt før der nægtes adgang til systemet. Ansøgningerne skal senest indgives to uger efter, at der er nægtet adgang til systemet.
Stk. 3. Ansøgningen skal ledsages af alle relevante oplysninger om problemernes art og omfang samt om de skridt, gasselskabet har taget for at løse problemerne.
Energitilsynet træffer afgørelse i henhold til § 3 om ansøgninger efter § 1 senest 12 uger efter modtagelsen af ansøgningen, jf. naturgasforsyningslovens § 18, stk. 5.
Stk. 2. Indrømmer Energitilsynet en midlertidig undtagelse, kan afgørelsen ændres eller tilbagekaldes i overensstemmelse med Europa-Kommissionens pålæg, jf. § 4.
Stk. 3. Indrømmer Energitilsynet ikke en midlertidig undtagelse, kan afgørelsen inden fire uger efter, at den er meddelt, indbringes for Energiklagenævnet. Klage har ikke opsættende virkning.
Stk. 4. Hvis Energiklagenævnet omgør Energitilsynets afgørelse og indrømmer en midlertidig undtagelse, kan Energiklagenævnets afgørelse ændres eller tilbagekaldes i overensstemmelse med Europa-Kommissionens pålæg, jf. § 4.
Energitilsynet kan under hensyn til stk. 2-4 indrømme en midlertidig undtagelse fra reglerne om adgang til systemet i naturgasforsyningslovens § 18, hvis alternativer til at nægte adgang ikke ligger inden for en rimelig rækkevidde. Energitilsynets afgørelse skal begrundes.
Stk. 2. Energitilsynet skal, når det træffer afgørelse om en undtagelse, jf. stk. 1, navnlig tage hensyn til:
Målsætningen om at skabe et konkurrencepræget gasmarked.
Behovet for at opfylde forpligtelser til offentlig tjeneste og garantere forsyningssikkerheden.
Naturgasselskabets stilling på gasmarkedet og den faktiske konkurrence på dette marked.
Omfanget af de økonomiske og finansielle problemer for naturgasselskaberne og transmissionsselskaberne eller for de naturgasforbrugere, som har ret til valg af leverandør, jf. bekendtgørelse nr. 579 af 22. juni 2000 om naturgasforbrugeres ret til valg af leverandør.
Datoerne for underskrivelsen af og betingelserne i den eller de pågældende kontrakter, herunder i hvor høj grad der heri tages højde for markedsændringer.
Bestræbelserne for at finde en løsning på problemerne.
I hvilket omfang selskabet på det tidspunkt, hvor det påtog sig de pågældende mindsteaftageforpligtelser (take-or-pay-forpligtelser), under hensyntagen til bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/30/EF af 22. juni 1998 om fælles regler for det indre marked for naturgas med rimelighed kunne have forudset, at der sandsynligvis ville opstå alvorlige problemer.
I hvilken grad systemet er sammenkoblet med andre systemer og graden af disses interoperabilitet.
De virkninger, som indrømmelse af en undtagelse vil få for den korrekte anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/30/EF af 22. juni 1998 om fælles regler for det indre marked for naturgas med henblik på et velfungerende indre marked for naturgas.
Stk. 3. En afgørelse om en anmodning om undtagelse vedrørende kontrakter, der indeholder en mindsteaftageforpligtelse (take-or-pay-kontrakter), der er indgået inden den 10. august 1998, må ikke føre til en situation, hvor det er umuligt at finde økonomisk rentable alternative afsætningsmuligheder.
Stk. 4. I relation til vurderingen efter stk. 1 har et gasselskab ikke alvorlige vanskeligheder, så længe salget af naturgas ikke falder under niveauet for minimumsaftagelsesgarantier i kontrakter om køb af naturgas, der indeholder en mindsteaftageforpligtelse (take-or-pay-kontrakter), eller for så vidt den pågældende kontrakt om gaskøb kan tilpasses, eller naturgasselskabet kan finde økonomisk rentable alternative afsætningsmuligheder.
Hvis Energitilsynet eller Energiklagenævnet indrømmer en undtagelse, jf. § 2, underrettes Europa-Kommissionen herom senest to uger efter, at afgørelsen er truffet. Energitilsynet eller i tilfælde af påklage Energiklagenævnet fremsender samtidig alle relevante oplysninger angående undtagelsen til Europa-Kommissionen. Oplysningerne kan forelægges Europa-Kommissionen i en sammenfattet form, således at Kommissionen kan træffe en velbegrundet afgørelse.
Stk. 2. Hvis Europa-Kommissionen giver pålæg om at ændre eller tilbagekalde afgørelsen, hvorved der er indrømmet en undtagelse, skal Energitilsynet eller i tilfælde af påklage Energiklagenævnet efterkomme Europa-Kommissionens krav inden fire uger, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Hvis Energitilsynet eller i tilfælde af påklage Energiklagenævnet vurderer, at Europa-Kommissionens pålæg om at ændre eller tilbagekalde afgørelsen ikke bør efterkommes, underretter det inden de i stk. 2 omtalte fire uger Europa-Kommissionen, som træffer en endelig afgørelse efter procedure I i artikel 2 i afgørelse 87/373/EØF. Energitilsynet eller i tilfælde af påklage Energiklagenævnet skal inden en uge efter modtagelsen af Europa-Kommissionens endelige afgørelse efterkomme afgørelsen.
Naturgasselskaber, som ansøger om en i § 1 omhandlet undtagelse, før der er nægtet adgang til systemet, og som ikke får indrømmet en sådan undtagelse, må ikke nægte adgang til systemet på grund af mindsteaftageforpligtelser (take-or-pay-forpligtelser) i henhold til en eller flere kontrakter om køb af gas, som har været forelagt Energitilsynet i forbindelse med ansøgningen.
Stk. 2. Naturgasselskaber, som ansøger om en i § 1 omhandlet undtagelse, efter der er nægtet adgang til systemet, og som ikke får indrømmet en sådan undtagelse, må ikke længere nægte adgang til systemet på grund af mindsteaftageforpligtelser (take-or-pay-forpligtelser) i henhold til en eller flere kontrakter om køb af gas, som har været forelagt Energitilsynet i forbindelse med ansøgningen.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder § 5, stk. 1 og 2.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 10. august 2000.
/Ib Larsen
Officielle noter