I medfør af § 4, stk. 2, og § 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 16. august 2024, og efter bestemmelse fra Transporterhvervets Uddannelser (TUR), fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, stk. 1, nr. 16, i bekendtgørelse nr. 971 af 16. august 2024 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Erhvervsuddannelsen inden for lufthavn har som overordnet formål, at eleverne og lærlingene gennem skoleundervisning og praktikuddannelse opnår viden og færdigheder inden for følgende overordnede kompetenceområder:
Safety, security og arbejdsmiljø i lufthavnen.
Alle almindelige arbejdsopgaver for transportarbejdere i forskellige lufthavnshavnsfunktioner.
Planlægning og udførelse af service og hjælpefunktioner i relation til håndtering af fly og flypladsområder.
Disponering af service- og hjælpefunktioner i relation til håndtering af fly og flypladsområder.
Stk. 2. Eleven og lærlingen skal nå de uddannelsesmål, som er fastsat for det trin eller speciale, jf. stk. 3 og 4, som eleven og lærlingen har valgt.
Stk. 3. Uddannelsen indeholder på trin 1, niveau 4, i den danske kvalifikationsramme for livslang læring, følgende specialer:
Aircraft servicing.
Airport service.
Baggage loading.
Baggage sorting.
Brand og redning.
Cargo.
Cleaning.
Fuel.
Ground handling.
Stk. 4. Uddannelsen kan afsluttes med trin 1, jf. stk. 3, eller som lufthavnsoperatør med speciale i disponering (trin 2), niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Uddannelsen varer fra 3 år og 6 måneder til 5 år og 2 måneder, jf. dog stk. 3. Uddannelsens varighed består af grundforløbets 1. og 2. del, der hver er på 20 uger, og hovedforløbet.
Stk. 2. For lærlinge, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for unge, varer hovedforløbet på uddannelsens trin 1 fra 2 år og 6 måneder op til 2 år og 8 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 32,4 uger i specialerne aircraft servicing og airport service, 30,4 uger i specialet baggage loading, 35 uger i specialet baggage sorting, 35 uger i specialet brand og redning, 32 uger i specialet cargo, 30,8 uger i specialet cleaning, 33,6 uger i specialet fuel og 36,8 uger i specialet ground handling. I alle specialer er skoleundervisningen fordelt på mindst fem skoleperioder. Hovedforløbet på uddannelsens trin 2, lufthavnsoperatør med speciale i disponering, varer yderligere fra 1 år og op til 1 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 15 uger fordelt på mindst tre skoleperioder.
Stk. 3. For elever og lærlinge, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne (euv-forløb) varer hovedforløbet på uddannelsens trin 1 fra 2 år og 5 måneder op til 2 år 7 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 28,4 uger i specialerne aircraft servicing og airport service, 26,4 uger i specialet baggage loading, 31 uger i specialet baggage sorting, 31 uger i specialet brand og redning, 28 uger i specialet cargo, 26,8 uger i specialet cleaning, 29,6 uger i specialet fuel og 32,8 uger i specialet ground handling.
Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte skoleundervisning opdeles i mindst to skoleperioder for euv-forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, (euv 2) i lov om erhvervsuddannelser. Hovedforløbet på uddannelsens trin 2, lufthavnsoperatør med speciale i disponering, varer yderligere fra 1 år og op til 1 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 15 uger fordelt på mindst tre skoleperioder.
For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven eller lærlingen, medmindre andet fremgår af stk. 5, opfylde betingelserne i stk. 2-4.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden begynderniveau at kunne:
gengive normalt forekommende arbejdsopgaver inden for brancheområdet samt kunne udføre grundlæggende arbejdsopgaver,
gengive de grundlæggende regler og normer omkring arbejdsforhold, arbejdstidsregler, køre-/hviletidsregler, vagtplaner, m.v. inden for brancheområdet,
under vejledning anvende og betjene normalt forekommende hjælpeudstyr, herunder gaffeltruck, løftevogn samt hydraulisk hjælpeudstyr på en sikker og ansvarsbevidst måde ud fra simple beregninger af bl.a. vægt, tyngdepunkt og moment samt udstyrets opbygning og funktion,
under vejledning udføre daglig kontrol og afrapportering af fejl og mangler på relevante køretøjer og deres hjælpeudstyr, jf. færdselslovens regler om kontrol af bilen inden kørsel samt producentvejledninger,
udføre simpel ruteplanlægning med by- og vejkort, rutetabeller og ruteplanlægningssystemer med og uden GPS ud fra kendskab til relevante transportveje, transportformer og transporttider for forskellige typer af transporter samt basale arbejdstids- og køre/hviletidsregler,
udføre simple branchespecifikke beregninger til lastsikring ud fra en grundlæggende viden om bl.a. rumfang, vægt, tyngdepunkt, moment, friktion, acceleration, deceleration, centrifugalkraft og balance,
under vejledning udføre sikkerhedsmæssig korrekt håndtering, surring og stuvning af forskellige relevante/branchespecifikke godsformer på en sikker og ansvarsbevidst måde,
under vejledning anvende producentvejledninger til at udføre kontrol af det anvendte surringsudstyr,
udføre simple branchespecifikke beregninger af bl.a. vægt, tyngdepunkt og moment til brug for anhugning og kranarbejde,
under vejledning samarbejde om sikkerhedsmæssig og ansvarsbevidst korrekt anhugning og kranarbejde af simple (relevante/branchespecifikke) byrder med brug af strop, enkelt- og flerpartskæde, wire samt pallegaffel,
gengive opbygning og funktion af det anvendte anhugningsudstyr samt under vejledning anvende brancherelevante sikkerhedsforskrifter, herunder AT-vejledning og producentvejledninger,
Kompetencemålene for hovedforløbet er:
Lærlingen kan selvstændigt udføre almindeligt forekommende arbejdsopgaver ved anvendelse af relevante tekniske hjælpemidler og arbejdsredskaber, herunder kørekortkrævende (kategori B) udstyr som fx gaffeltruck og traktor, samt erhverve kørekort kategori B.
Lærlingen kan færdes i lufthavnen på baggrund af kendskab til nationale og internationale bestemmelser for safety og security samt kendskab til lufthavnens logistik og erhverve den tilknyttede dokumentation.
Lærlingen kan agere i lufthavnen på baggrund af kendskab til nationale og internationale bestemmelser for safety og security samt kendskab til human factors.
Lærlingen kan anvende sin viden om sundhed, ergonomi og arbejdsmiljø i arbejdsmæssige sammenhænge.
Lærlingen kan anvende kompetencer opnået i fremmedsprog i arbejdsmæssige sammenhænge.
Lærlingen kan medvirke til løsning af problemer inden for virksomhedernes logistiksystemer.
Lærlingen kan inddrage relevant viden om nationale og internationale samfundsforhold, herunder arbejdsdeling inden for egen branche.
Lærlingen kan selvstændigt anvende it-teknologi til løsning af det daglige arbejde.
Lærlingen har viden om innovation og forandringsprocesser i en relevant branchespecifik og erhvervsmæssig sammenhæng.
Lærlingen kan udføre komplekse operative arbejdsopgaver i lufthavne under anvendelse af maskiner og udstyr i henhold til gældende regler, processer og styringssystemer.
Lærlingen har forståelse for køreteknik og kan manøvrere relevante specialmaskiner også i vanskelige vejrforhold og arbejdssituationer.
Lærlingen kan føre køretøjer, jf. Færdselsstyrelsens regler om grundlæggende kvalifikationsuddannelse, på en trafiksikker, energi- og miljørigtig, rationel og defensiv kørselsmåde samt erhverve kørekort enten kategori C eller kategori D.
Lærlingen har viden om optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder ved brug af digitalisering og it.
Lærlingen har forståelse for kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse.
Lærlingen kan udføre towing, skubning af fly, afisning, afgangstjek og afsendelse af fly i henhold til gældende regler.
Kriterier for skolens vurdering af, om der er grundlag for obligatorisk godskrivning på baggrund af elevens eller lærlingens erhvervserfaring og tidligere uddannelse er fastsat i bilag 1. Godskrivning skal i øvrigt ske efter reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Uddannelsens afsluttende prøve på alle specialer på trin 1 afholdes som en del af sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samarbejde med det faglige udvalg. Prøven består af en praktisk opgave med mundtlige elementer og en skriftlig prøve, der løses uafhængigt af hinanden. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Lærlingen skal inden aflæggelse af prøven være i besiddelse af de i § 4, stk. 1, nr. 1, 2 og 12, nævnte kørekort og certifikater. Lærlingen kan, når det er begrundet i særlige forhold og efter det faglige udvalgs konkrete afgørelse, blive fritaget for kravet om besiddelse af kørekort og certifikater inden prøvens aflæggelse.
Stk. 2. Den praktiske opgave løses af lærlingen inden for en varighed af 3 timer. Opgaven findes ved lodtrækning mellem valgmuligheder stillet af skolen. Den skriftlige prøve løses af lærlingen inden for en varighed af 45 minutter. Den skriftlige prøve består af 35 multiple choice spørgsmål fordelt på en fastlagt række spørgsmålskategorier. Prøven er internetbaseret. Skolen fastsætter rækkefølge af delprøverne.
Stk. 3. Ved bedømmelsen afgiver eksaminator og censor en samlet karakter, der fremkommer som et gennemsnit af karakteren for den praktiske opgave og den skriftlige prøve. Karakteren i den praktiske opgave tæller dobbelt. Karakteren for hver af prøverne skal være mindst 02.
Stk. 4. Den praktiske opgaves grundelementer er:
Mål og krav for den praktiske opgave er, at lærlingen skal kunne planlægge, dokumentere og gennemføre den praksisrelaterede opgave på et højt fagligt niveau inden for det enkelte speciales specifikke arbejdsopgaver omkring planlægning og udførelse af service og hjælpefunktioner i relation til håndtering af fly og flypladsområder samt safety, security og arbejdsmiljø i lufthavnen.
Eksaminationsgrundlaget er den lodtrukne opgave.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens udførsel af den praktiske opgave og lærlingens supplerende mundtlige præstation.
Bedømmelseskriterierne for bedømmelsen af prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen og er følgende:
a) Lærlingens evne til at udføre opgaven ved inddragelse af relevante teorier, metoder, hjælpeudstyr, procedure og lovgivning, eventuel ved dialog med eksaminator.
b) Lærlingens evne til at udføre opgaven på en arbejdsmiljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
c) Lærlingens evne til at demonstrerer kvalitet, hurtighed og rutine i udførelsen af opgaven.
Uddannelsens afsluttende prøve på trin 2, lufthavnsoperatør med speciale i disponering, afholdes som en del af den sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samarbejde med det faglige udvalg. Prøven er mundtlig. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Lærlingen skal inden aflæggelse af prøven være i besiddelse af de i § 4, stk. 1, nr. 1, 2 og 12, nævnte kørekort og certifikater. Lærlingen kan, når det er begrundet i særlige forhold og efter det faglige udvalgs konkrete afgørelse, blive fritaget for kravet om besiddelse af kørekort og certifikater inden prøvens aflæggelse.
Stk. 2. Prøven består af en mundtlig prøve i et lodtrukkent prøvespørgsmål, der tager udgangspunkt i kompetencemålene for specialet, og i en projektopgave udarbejdet af lærlingen. Prøven løses af lærlingen inden for en varighed af 30 minutter. Lærlingen har forud for prøven udarbejdet en praksisrelateret projektopgave, der indgår som en del af den mundtlige prøves eksaminationsgrundlag. Projektopgaven skal være godkendt af skolen forud for prøven.
Stk. 3. Ved bedømmelsen af den mundtlige prøve afgiver eksaminator og censorer en samlet karakter. Karakteren for prøven skal være mindst 02.
Stk. 4. Den mundtlige prøves grundelementer er:
Mål og krav for den mundtlige prøve er, at lærlingen i den lodtrukne del skal besvare denne på et højt fagligt niveau svarende til uddannelsens kompetencemål inden for specialet lufthavnsoperatør med speciale i disponering. Desuden skal lærlingen i sin uddybning af sin projektopgave kunne argumentere for de trufne valg og forventede konsekvenser heraf i den praksisorienterede projektopgave bl.a. omkring ledelsesteori og økonomiske konsekvenser.
Eksaminationsgrundlaget er det lodtrukne prøvespørgsmål samt lærlingens projektopgave.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens mundtlige præstation ved prøven.
Bedømmelseskriterierne for bedømmelsen af prøven danner grundlag for en helhedsvurdering af målopfyldelsen og er følgende:
a) Lærlingens evne til at inddrage relevante praksiserfaringer.
b) Lærlingens evne til at redegøre for samarbejdsrelationer i forbindelse med lærlingens projektfremstilling.
c) Lærlingens evne til at inddrage relevante teoretiske forklaringer, viden, procedurer og lovgrundlag.
d) Lærlingens evne til at argumentere fagligt.
e) Lærlingens evne til at reflektere over faglig praksis.
For at der kan udstedes skolebevis, skal lærlingen have bestået alle de obligatoriske uddannelsesspecifikke fag samt de valgfri specialefag, herunder arbejdsmarkedsuddannelser på hovedforløbet. Lærlingen skal mindst have opnået beståkarakter som gennemsnit af karakterer for alle fag i hovedforløbet samt mindst have opnået beståkarakter i de afsluttende prøver på trin 1 henholdsvis trin 2, jf. § 6, stk. 3, og § 7, stk. 3. For arbejdsmarkedsuddannelser, som indgår i uddannelsen, anvendes bedømmelsen ”Bestået/Ikke bestået”.
Stk. 2. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlinge som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen. For lærlinge, der gennemfører både trin 1 og 2, udsteder det faglige udvalg et svendebrev efter hvert trin. På svendebrevet anføres karakter for svendeprøven.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2025.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 591 af 10. maj 2022 om lufthavnsuddannelsen ophæves.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for elever, som er påbegyndt eller overgået til uddannelsen før bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne elever finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 591 af 10. maj 2022 om erhvervsuddannelsen til lufthavnsuddannelsen anvendelse.
Stk. 4. Elever, som nævnt i stk. 3, kan i overensstemmelse med overgangsordninger fastsat af skolen i den lokale undervisningsplan og efter aftale med den eventuelle oplæringsvirksomhed overgå til uddannelsen efter denne bekendtgørelse.
Christian Vestergaard Sloth
Kontorchef
/ Vibeke Overvad Jensen
Bilag 1
1. Kriterier for vurdering af, om eleven har 2 års relevant erhvervserfaring*), jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser | Fælles for alle specialer på uddannelsens trin 1 Eleven/lærlingen har arbejdet som transportarbejder i lufthavn i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: 1. Service og logistik: Udført almindeligt forekommende arbejdsopgaver i lufthavnen ud fra sit kendskab til lufthavnens aktører på denne baggrund medvirket til løsning af problemer i logistikkæden og arbejdets organisering. Samarbejdet på tværs af funktions- og virksomhedsgrænser i forbindelse med f.eks. lastning og losning af fly, cateringsopgaver, rengøring af fly, lodsning og parkering af fly og brændstofpåfyldning under overholdelse af de sikkerhedsbestemmelser, der er gældende for de forskellige arbejdsoperationer. 2. Håndtering af udstyr: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber og udstyr og andet håndteringsmateriel, der indgår i arbejdsområdet og har kørekort kat. B. 3. Lufthavnssikkerhed: Arbejdet konkret med lufthavnssikkerhed og arbejdsmiljø, herunder jobområdets særlige sikkerhedsmæssige procedurer og personlige værnemidler. Eleven eller lærlingen har anvendt gældende nationale og internationale bestemmelser for safety og security, herunder sikker færdsel på forplads og ved flyside og herunder anvendt elementær radio- og lufthavnskommunikation. 4. Logistik og samarbejde I samarbejdet med andre, udarbejdet forslag til løsning af identificerede problemer ud fra et helhedssyn og inden for de rammer, der er i lufthavnen og ud fra sit kendskab til forskellige styringsprincipper, herunder Just in Time og flaskehalsproblemer. Anvendt elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau og herunder betjent informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt dokumenteret og formidlet løsninger af it-relaterede problemstillinger. For uddannelsens trin 1, specialet aircraft servicing Eleven/lærlingen har arbejdet med diverse servicefunktion i forbindelse med klargøring og afsendelse af fly fra standplads i mindst to år inden for de seneste fem år med følgende jobfunktioner: 5. Klargøring og afsendelse af fly, servicefunktioner: Arbejdet med push-back, afisning, afgangstjek og afsendelse af fly, towing samt kørsel og manøvrering med andre specialkøretøjer i henhold til gældende regler. Anvendt informationssystemer og har udført arbejdet korrekt i henhold til gældende regler og procedurer, herunder i forbindelse med farligt gods. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. 6. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet, herunder push-back traktor o. lign. specialkøretøjer. Eleven har serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. For uddannelsens trin 1, specialet airport service Eleven/lærlingen har arbejdet med flypladsvedligeholdelse, vintertjeneste m.m. i mindst to år inden for de seneste fem år i en lufthavn med følgende jobfunktioner: 7. Flypladsvedligeholdelse: Kørt støvsuger samt arbejdet med hegns- og afspærrings opgaver, rengøring, renovation og kildehåndtering samt vej- og pladsvedligeholdelse. 8. Vintertjeneste: Arbejdet med relevante maskiner i forhold til snerydningsmateriel, herunder af- og påmontering af vinterredskaber, samt arbejdet med sikkerhedsprocedurer i forbindelse med glatførebekæmpelse, herunder anvendelse af kemikalier, der anvendes til snerydning. 9. Manøvrering med specialkøretøjer: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber og udstyr og andet håndteringsmateriel der indgår i arbejdsområdet, herunder kørsel med gaffeltrucks og relevante entreprenørmaskiner. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. For uddannelsens trin 1, specialet baggage loading Eleven/lærlingen har arbejdet som lasteansvarlig med håndtering og sortering af bagage ved flyside i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: 10. Lastning og losning af fly Arbejdet med lastning og losning af fly, herunder arbejdet med modtagelse, sortering og afsendelse af bagage. Anvendt informationssystemer og har udført arbejdet korrekt i henhold til gældende regler og procedurer, herunder i forbindelse med farligt gods. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. 11. Køretøjer og håndteringsudstyr Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet, herunder highloader, push-back traktor o. lign. specialkøretøjer. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. For uddannelsens trin 1, specialet baggage sorting Eleven/lærlingen har arbejdet med håndtering og sortering af bagage i sorteringsanlæg i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: 12. Bagage i sorteringsanlæg: Arbejdet med håndtering og sortering af bagage i sorteringsanlæg med hjælp af relevant udstyr og kan anvende relevante dele af sorteringsanlæggets it-system. Arbejdet med lastning og losning af stykgods, løs bagage og enhedslaster på vogne og andre relevante køretøjer. Udført sit arbejde under iagttagelse af relevante regler for arbejdsmiljø, ergonomi og sikkerhed i og ved sorteringsanlægget. 13. Køretøjer og håndteringsudstyr: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som er målrettet mod det valgte jobområde. 14. Produktionsafvikling for sorteringsanlæg: Gennemført produktionsplanlægning og produktionsafvikling for relevant sorteringsområde i forhold til valgte kvalitetsstandarter og relevante kundekrav. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. For uddannelsens trin 1, specialet brand og redning Eleven/lærlingen har arbejdet med brand og redningsopgaver i en lufthavn i mindst to år inden for de seneste fem år med følgende jobfunktioner: 15. Grundlæggende brand og redning Deltaget i udrykning og selvstændigt udført opgaver inden for brand og redning, herunder udført elementære samarit opgaver. 16. Flybrandmand Arbejdet selvstændigt med slukningsopgaver i, på og omkring fly, herunder regelmæssigt brugt trykluftapparat, og er fortrolig med alle sikkerhedsprocedurer i den forbindelse. 17. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med relevante udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse samt identificeret fejl på køretøjer, udstyr og materiel. For uddannelsens trin 1, specialet cargo Eleven/lærlingen har arbejdet med opbygning, håndtering samt modtagelse og forsendelse af enhedslaster til luftfragt i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: 18. Varemodtagelse og forsendelse Udført stablings-, stuvnings-, af-, og pålæsningsopgaver, blandt andet ved hjælp af gaffeltrucks og gaffelstablere. Udført varemodtagelse, herunder kontrol, optælling, registrering og placering varer. Klargjort varer til forsendelse, herunder plukket, pakket og emballeret varer, samt opbygget enhedslaster beregnet til bestemte flytyper. 19. Vareekspedition og kundebetjening: Foretaget vareekspedition og ydet en korrekt og hensigtsmæssig kundebetjening. Anvendt sit kendskab til virksomhedens ekspeditions-, forsendelses- og distributionsfunktioner i sit daglige arbejde. Arbejdet med it-lagerstyring og eventuelt med oplagring og forsendelse af farligt gods. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. 20. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med relevante udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på køretøjer, udstyr og materiel. For uddannelsens trin 1, specialet cleaning Eleven/lærlingen har arbejdet med rengøring af fly i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: 21. Rengøring: Arbejdet med rengøring af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. 22. Specialkøretøjer – cleaning: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber og udstyr og andet håndteringsmateriel, der indgår i arbejdsområdet, og foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på dette. For uddannelsens trin 1, specialet fuel Eleven/lærlingen har arbejdet med tankning af fly i en lufthavn i mindst to år inden for de seneste fem år med følgende jobfunktioner: 23. Tankning af fly: Arbejdet med tankning af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer. Arbejdet med opfyldning af tankkøretøj med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer. Nødvendige kendskab til gængse brændstoftyper og har arbejdet med de relevante test af dette, samt håndteret olie- og kemikalieaffald. 24. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med relevant udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på køretøjer, udstyr og materiel. For uddannelsens trin 1, specialet ground handling Eleven/lærlingen har arbejdet med håndtering og sortering af bagage ved flyside i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner. Eleven/lærlingen har desuden arbejdet med diverse funktioner i forbindelse med klargøring og afsendelse af fly fra standplads: 25. Lastning og losning af fly Arbejdet med lastning og losning af fly, herunder arbejdet med modtagelse, sortering og afsendelse af bagage. Anvendt informationssystemer og har udført arbejdet korrekt i henhold til gældende regler og procedurer, herunder i forbindelse med farligt gods. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. 26. Klargøring og afsendelse af fly, servicefunktioner: Arbejdet med push-back, afgangstjek og afsendelse af fly, samt kørsel og manøvrering med andre specialkøretøjer i henhold til gældende regler. 27. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet, herunder highloader, push-back traktor o. lign. specialkøretøjer. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. For uddannelsens trin 2, lufthavnsoperatør med speciale i disponering Eleven/lærlingen har arbejdet som transportarbejder i lufthavn i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed heraf i mindst et år med disponering med følgende jobfunktioner: Nr. 1 - 4 og jobfunktionerne i et af ovennævnte specialer, samt 28. Kvalitetsstyring og procesoptimering: Anvendt kvalitetsstyringssystemer og aktivt deltaget i certificeringsprocesser samt optimering og udvikling af rutiner, processer og arbejdsgange. Udført styring af produkter, informationer og materiel. 29. Kundeservice og forhandlingsteknik: Forhandlet med kunder, leverandører og medarbejdere samt givet en effektiv og korrekt kundeservice. 30. Daglig ledelse og drift: Bistået ved ledelse af daglig drift, herunder kommunikeret med kunder og medarbejdere. Udført koordinering af arbejdsopgaver, deltaget i medarbejderudvikling og arbejdsmiljøledelse med tilhørende registreringssystemer. *) Note: Elever eller lærlinge, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring, skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 4, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
---|
udføre simple beregninger vedrørende kørselsdynamik ud fra kendskab til betydning af køretøjsvægt, hastighed, vejgreb og udsyn samt begreberne reaktionstid, bremselængde og standselængde,
udføre simple branchespecifikke risikovurderinger i forskellige trafikmønstre, herunder byområder, landevej, motortrafikvej og motorvej i forhold til forskellige tidspunkter på døgnet, årstider og vejrforhold,
under vejledning identificere krav og helbredsmæssige forudsætninger som grundlag for relevante kørekortskategorier ifølge kørekortbekendtgørelsen, certifikater mm. samt evt. øvrige branchespecifikke krav,
under vejledning opstille mulige uddannelsesveje på baggrund af krav til opnåelse af branchespecifikke kørekort, certifikater samt øvrige krav ud fra en vurdering af egne muligheder og ønsker,
gengive logistikstyringsprincip til forskellige enkle branchespecifikke arbejdsopgaver ud fra kendskab til grundlæggende logistikbegreber og styringsprincipper, herunder bl.a. ”Supply Chain Management”, ”Lean” og ”Kaizen”,
gengive relevante forsyningskæders led og indbyrdes afhængighed, herunder varens vej fra leverandør til slutbruger,
gengive grundlæggende principper til optimering af arbejdsprocesser inden for jobområdet i enkeltstående jobfunktioner og i samarbejdsrelationer, f.eks. ABC-analyse, og med baggrund i basalt kendskab til ny teknologi i branchen,
gengive principper for god kundeservice og kundekontakt i forhold til situationen og modtageren, herunder interne, eksterne og potentielle kundegrupper både verbalt og nonverbalt,
demonstrerer kendskab til grundprincipper i serviceorienteret kundebetjening, f.eks. i forbindelse med vareudlevering/-modtagelse, telefonekspedition, reklamationer og andre serviceopgaver samt i forhold til kunder, der kræver særlig opmærksomhed og serviceniveau,
gengive ”den danske model”, herunder arbejdsmarkedets parter, parternes rolle og kompetencefordeling, arbejdsgivernes ledelsesret samt de faglige organisationers og A-kassers rolle i forbindelse med løn og arbejdsvilkår,
under vejledning identificere og vurdere egen rolle og muligheder i henhold til gældende pligter og rettigheder på arbejdsmarkedet, herunder udføre basal kontrol af time- og lønsedler,
gengive videre- og efteruddannelsesmuligheder inden for transportområdet, herunder arbejdsmarkedsuddannelserne, korte videregående uddannelser og videregående voksenuddannelse i forhold til egen jobfunktion samt livslang læring,
under vejledning identificere faktorer, som påvirker arbejdsmiljø, bidrage til arbejdspladsvurdering (APV) samt medvirke til at sikre eget og andres fysiske og psykiske arbejdsmiljø,
gengive reglerne omkring farligt gods i forbindelse med af- og pålæsning, lager-/terminalarbejde samt dokumentbehandling af farligt gods (ADR kapitel 1.3) i forhold til relevante jobfunktioner,
anvende basal IT på grundlæggende niveau, herunder tekstbehandling, regneark, kalenderfunktion, internet, mail, søgefunktioner, og
betjene grundlæggende branchespecifikke informationsteknologiske værktøjer på basalt niveau, f.eks. IT-lagerstyring, fotodokumentation m.m., samt gengive funktion af specialespecifikt udstyr og genfortælle, hvordan informationsteknologi bruges inden for branchen.
Stk. 3. Eleven eller lærlingen skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau:
Naturfag på F-niveau.
Dansk på F-niveau.
Stk. 4. Eleven eller lærlingen skal have opnået følgende certifikater eller lignende:
Gaffeltruckførercertifikat kategori B, jf. Arbejdstilsynets regler.
Kompetencer svarende til ”Førstehjælp på erhvervsuddannelserne inkl. Færdselsrelateret førstehjælp” efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og Sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB) jf. Færdselsstyrelsens regler.
Stk. 5. Elever og lærlinge, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne, jf. § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser, er undtaget fra de i stk. 2 nævnte krav, hvis de har relevant erhvervserfaring jf. bilag 1, tabel 2, punkt 5.
Stk. 6. Elever og lærlinge, der har gennemført grundforløbet til autohjælpsuddannelsen, havne- og terminaluddannelsen, kranføreruddannelsen, lager- og terminaluddannelsen, togklargøringsuddannelsen samt vejgodstransportuddannelsen, har adgang til hovedforløbet på lufthavnsuddannelsen.
Lærlingen kan udføre håndtering, lastning og losning af forskellige typer cateringsenheder i fly, catering af forskellige flytyper, til- og frakørsel samt manøvrering på flyets standplads, lastning, surring, stuvning og transport af cateringsenheder, rengøring og daglig vedligeholdelse af transportmateriel.
Lærlingen kan udføre snerydning, glatførebekæmpelse og ren- og vedligeholdelse af lufthavnens arealer, lamper og hegn i henhold til gældende regler.
Lærlingen kan udføre de arbejdsopgaver, der knytter sig til funktionen som lastansvarlig og herunder modtage, sortere og afsende bagage, gods og enhedslaster i forbindelse med lastning og losning af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler.
Lærlingen kan koordinere og styre produktionsafvikling i bagagesorteringen for et specifikt område og levere og håndtere indchecket bagage og transferbagage i bagagesorteringen efter gældende regler, herunder opbygge og registrere enhedslaster, ULD og bellyvogne (bagagevogne) samt føre og betjene relevante køretøjer og andet håndteringsmateriale.
Lærlingen kan deltage i udrykninger, føre udrykningskøretøjer, udføre selvstændige slukningsopgaver i, på og omkring fly, anvende trykluftapparat og være fortrolig med alle sikkerhedsprocedurer i henhold til gældende regler.
Lærlingen kan udføre vareekspedition og kundebetjening samt varemodtagelse og forsendelse af enhedslaster i lufthavne og på en sikkerhedsmæssig korrekt måde opbygge, afmærke, sikre, laste, losse og stuve enhedslaster beregnet til luftfragt med valg af udstyr og materiel i forhold til godsets art samt anvende almindeligt forekommende elektronisk og manuelt registreringsudstyr.
Lærlingen kan vurdere rengøringsbehovet og foretage rengøring af fly samt andre lufthavnsrelaterede enheder med relevant udstyr i henhold til relevante kvalitetsniveausystemer og efter gældende regler og procedurer.
Lærlingen kan udføre tankning af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer, herunder føre og betjene fueltrucks og fueldispensere samt håndtere olie og kemikalieaffald.
Lærlingen kan udføre push-back, afgangstjek og afsendelse af fly, kørsel og manøvrering med andre specialkøretøjer samt udføre de arbejdsopgaver, der knytter sig til funktionen lasteansvarlig, herunder modtage, sortere og afsende bagage, gods og enhedslaster i forbindelse med lastning og losning af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler.
Lærlingen kan anvende systemer til styring af gods, varestrømme, informationer og materiel på baggrund af kendskab til logistik.
Lærlingen kan forestå daglig drift og disponering samt formidle et godt samarbejde, blandt andet på baggrund af viden om etniske og kulturelle forskelle, både vertikalt og horisontalt i virksomheden.
Lærlingen kan kommunikere effektivt og ordentligt med medarbejdere, kunder og øvrige samarbejdspartnere og benytte moderne tekniske hjælpemidler til denne kommunikation på den mest hensigtsmæssige måde.
Lærlingen kan inddrage relevant arbejdsmarkeds- og sociallovgivning i sin daglige disponering.
Lærlingen kan fremme kompetence- og medarbejderudvikling.
Lærlingen kan foretage korrekt arbejdsmiljøhåndtering, herunder ved uheldssituationer.
Lærlingen kan kommunikere, forhandle og træffe aftaler ud fra kendskab til kundeservice, forhandlingsteknik og personlig fremtræden.
Lærlingen kan deltage i kvalitetsstyring, herunder certificeringsprocesser og følge op på disse.
Lærlingen behersker dagligdags transportteknisk fremmedsprog og transportrelateret matematik, blandt andet med henblik på videreuddannelse.
Lærlingen kan optimere, innovere og udvikle processer, rutiner og arbejdsgange, set ud fra et helhedssyn.
Lærlingen kan anvende viden om branchens produkter og markedsforhold i det daglige arbejde.
Stk. 2. Kompetencemålene i stk. 1, nr. 1-11, samt enten i stk. 1, nr. 12, eller i stk. 1, nr. 13 og 14, gælder for alle lærlinge i hovedforløbet.
Stk. 3. Kompetencemål i stk. 1, nr. 15 eller 16, gælder for specialet aircraft servicing. Kompetencemål i stk. 1, nr. 17, gælder for specialet airport service. Kompetencemål i stk. 1, nr. 18, gælder for specialet baggage loading. Kompetencemål i stk. 1, nr. 19, gælder for specialet baggage sorting. Kompetencemål i stk. 1, nr. 20, gælder for specialet brand og redning. Kompetencemål i stk. 1, nr. 21, gælder for specialet cargo. Kompetencemål i stk. 1, nr. 22, gælder for specialet cleaning. Kompetencemål i stk. 1, nr. 23, gælder for specialet fuel. Kompetencemål i stk. 1, nr. 24, gælder for specialet ground handling.
Stk. 4. Kompetencemålene i stk. 1, nr. 25-35, gælder for trin 2, lufthavnsoperatør med speciale i disponering.
d) Lærlingens evne til at redegøre for valg af løsning.
Stk. 5. Den skriftlige prøves grundelementer er:
Mål og krav for den skriftlige prøve er, at lærlingen skal vise opfyldelse af specialets kompetencemål er opnået, ved at besvare prøvespørgsmålene korrekt. Besvarelsen skal vise lærlingens evne til at inddrage relevante praksiserfaringer samt relevante teoretiske forklaringer, viden, procedurer og lovgrundlag inden for det enkelte speciales specifikke arbejdsopgaver omkring planlægning og udførelse af service og hjælpefunktioner i relation til håndtering af fly og flypladsområder samt safety, security og arbejdsmiljø i lufthavnen samt relevante naturfaglige elementer.
Eksaminationsgrundlaget er de udtrukne prøvespørgsmål.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens præstation ved prøven.
Bedømmelseskriterierne for bedømmelsen af prøven er lærlingens antal rigtige svar.
2. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge | Relevant erhvervserfaring | Varighed (år) | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|
Fælles for alle specialer på uddannelsens trin 1 | ||||
1. Service og logistik: Udført almindeligt forekommende arbejdsopgaver i lufthavnen ud fra sit kendskab til lufthavnens aktører og virksomheder samt sit kendskab til lufthavnslogistik, herunder de anvendte logistiksystemer og har på denne baggrund medvirket til løsning af problemer i logistikkæden og arbejdets organisering. Samarbejdet på tværs af funktions- og virksomhedsgrænser i forbindelse med f.eks. lastning og losning af fly, cateringsopgaver, rengøring af fly, lodsning og parkering af fly og brændstofpåfyldning under overholdelse af de sikkerhedsbestemmelser, der er gældende for de forskellige arbejdsoperationer. | 1 - 2 | - | 1 | |
2. Håndtering af udstyr: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber og udstyr og andet håndteringsmateriel, der indgår i arbejdsområdet og har kørekort kat. B. | 1½ - 2 | - | 1 | |
3. Lufthavnssikkerhed: Arbejdet konkret med lufthavnssikkerhed og arbejdsmiljø, herunder jobområdets særlige sikkerhedsmæssige procedurer og personlige værnemidler. Anvendt gældende nationale og internationale bestemmelser for safety og security, herunder sikker færdsel på forplads og ved flyside og herunder anvendt elementær radio- og lufthavnskommunikation. | 1½ - 2 | - | 1 | |
4. Logistik og samarbejde I samarbejde med andre, udarbejdet forslag til løsning af identificerede problemer ud fra et helhedssyn og inden for de rammer, der er i lufthavnen og ud fra sit kendskab til forskellige styringsprincipper, herunder Just in Time og flaskehalsproblemer. Anvendt elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau og herunder betjent informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt dokumenteret og formidlet løsninger af it-relaterede problemstillinger. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet aircraft servicing | ||||
5. Klargøring og afsendelse af fly, servicefunktioner: Arbejdet med push-back, afisning, afgangstjek og afsendelse af fly, towing samt kørsel og manøvrering med andre specialkøretøjer i henhold til gældende regler. Anvendt informationssystemer og har udført arbejdet korrekt i henhold til gældende regler og procedurer, herunder i forbindelse med farligt gods. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. | 1½ - 2 | - | 2 | |
6. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet, herunder push-back traktor o. lign. specialkøretøjer Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet airport service | ||||
7. Flypladsvedligeholdelse: Kørt støvsuger samt arbejdet med hegns- og afspærringsopgave, rengøring, renovation og kildehåndtering samt vej- og pladsvedligeholdelse. | 1½ - 2 | - | 1 | |
8. Vintertjeneste: Arbejdet med relevante maskiner i forhold til snerydningsmateriel herunder af- og påmontering af vinterredskaber samt arbejdet med sikkerhedsprocedurer i forbindelse med glatførebekæmpelse, herunder anvendelse af kemikalier, der anvendes til snerydning. | 1½ - 2 | - | 1 | |
9. Manøvrering med specialkøretøjer: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber og udstyr og andet håndteringsmateriel der indgår i arbejdsområdet, herunder kørsel med gaffeltrucks og relevante entreprenørmaskiner. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet baggage loading | ||||
10. Lastning og losning af fly Arbejdet som lasteansvarlig med lastning og losning af fly herunder arbejdet med modtagelse, sortering og afsendelse af bagage. Anvendt informationssystemer og har udført arbejdet korrekt i henhold til gældende regler og procedurer, herunder i forbindelse med farligt gods. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. | 1½ - 2 | - | 2 | |
11. Køretøjer og håndteringsudstyr Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet, herunder highloader, push-back traktor o. lign. specialkøretøjer. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet baggage sorting | ||||
12. Bagage i sorteringsanlæg: Arbejdet med håndtering og sortering af bagage i sorteringsanlæg med hjælp af relevant udstyr og kan anvende relevante dele af sorteringsanlæggets IT system. Arbejdet med lastning og losning af stykgods, løs bagage og enhedslaster på vogne og andre relevante køretøjer. Udført sit arbejde under iagttagelse af relevante regler for arbejdsmiljø, ergonomi og sikkerhed i og ved sorteringsanlægget. | 1½ - 2 | - | 1 | |
13. Køretøjer og håndteringsudstyr: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som er målrettet mod det valgte jobområde. | 1½ - 2 | - | 1 | |
14. Produktionsafvikling for sorteringsanlæg: Gennemført produktionsplanlægning og produktionsafvikling for relevant sorteringsområde i forhold til valgte kvalitetsstandarter og relevante kundekrav. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet brand og redning | ||||
15. Grundlæggende brand og redning Deltaget i udrykning og selvstændigt udført opgaver inden for brand og redning, herunder udført elementære samarit opgaver. | 1½ - 2 | - | 1 | |
16. Flybrandmand Arbejdet selvstændigt med slukningsopgaver i, på og omkring fly, herunder regelmæssigt brugt trykluftapparat, og er fortrolig med alle sikkerhedsprocedurer i den forbindelse | 1½ - 2 | - | 1 | |
17. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med relevante udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på køretøjer, udstyr og materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet cargo | ||||
18. Varemodtagelse og forsendelse Udført stablings-, stuvnings-, af-, og pålæsningsopgaver, blandt andet ved hjælp af gaffeltrucks og gaffelstablere Udført varemodtagelse herunder kontrol, optælling, registrering og placering varer. Klargjort varer til forsendelse herunder plukket, pakket og emballeret varer, samt opbygget enhedslaster beregnet til bestemte flytyper. | 1½ - 2 | - | 1 | |
19. Vareekspedition og kundebetjening Foretaget vareekspedition og ydet en korrekt og hensigtsmæssig kundebetjening. Anvendt sit kendskab til virksomhedens ekspeditions-, forsendelses- og distributionsfunktioner i sit daglige arbejde. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser f.eks. LEAN, herunder brug af digitalisering og IT og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. Arbejdet med edb-lagerstyring og eventuelt med oplagring og forsendelse af farligt gods. | 1½ - 2 | - | 1 | |
20. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med relevante udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på køretøjer, udstyr og materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet cleaning | ||||
21. Rengøring: Arbejdet med rengøring af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser fx LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. | 1½ - 2 | - | 2 | |
22. Specialkøretøjer – Cleaning: Arbejdet med relevante køretøjer, redskaber og udstyr og andet håndteringsmateriel, der indgår i arbejdsområdet og foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på dette | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet fuel | ||||
23. Tankning af fly: Arbejdet med tankning af fly med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer. Arbejdet med opfyldning af tankkøretøj med relevant udstyr i henhold til gældende regler og procedurer. Nødvendige kendskab til gængse brændstoftyper og har arbejdet med de relevante test af dette, samt håndteret olie- og kemikalieaffald. | 1½ - 2 | - | 2 | |
24. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med relevant udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet. Anvendt køretøjer, hvortil der kræves kørekort kat. B. samt kørekort kat. C. eller D, og ført køretøjer, jf. Trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på køretøjer, udstyr og materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsens trin 1, specialet ground handling | ||||
25. Lastning og losning af fly Arbejdet med lastning og losning af fly, herunder arbejdet med modtagelse, sortering og afsendelse af bagage. Anvendt informationssystemer og har udført arbejdet korrekt i henhold til gældende regler og procedurer, herunder i forbindelse med farligt gods. Arbejdet med optimering af arbejdsprocesser f.eks. LEAN, herunder brug af digitalisering og IT, og har arbejdet med kvalitetssikring gennem kunde-, service- og forretningsforståelse. Arbejdet med ergonomi og sundhed inden for arbejdsområdet, herunder blandt andet løfteteknik, arbejdsstillinger og korrekt anvendelse af tekniske hjælpemidler. | 1½ - 2 | - | 1 | |
26. Klargøring og afsendelse af fly, servicefunktioner: Arbejdet med push-back, afgangstjek og afsendelse af fly, samt kørsel og manøvrering med andre specialkøretøjer i henhold til gældende regler. | 1½ - 2 | - | 1 | |
27. Køretøjer og håndteringsudstyr Fremført relevante køretøjer og har arbejdet med redskaber, udstyr og andet håndteringsmateriel, som indgår i arbejdsområdet, herunder highloader, push-back traktor o. lign. specialkøretøjer Serviceret, foretaget grundlæggende klargøring og vedligeholdelse, samt identificeret fejl på materiel. | 1½ - 2 | - | 1 | |
For uddannelsen trin 2, lufthavnsoperatør med speciale i disponering | ||||
28. Kvalitetsstyring og procesoptimering: Anvendt kvalitetsstyringssystemer og aktivt deltaget i certificeringsprocesser samt optimering og udvikling af rutiner, processer og arbejdsgange. Udført styring af produkter, informationer og materiel. | 1½-2 | - | 1 | |
29. Kundeservice og forhandlingsteknik: Forhandlet med kunder, leverandører og medarbejdere samt givet en effektiv og korrekt kundeservice. | 1½-2 | - | 1 | |
30. Daglig ledelse og drift: Bistået ved ledelse af daglig drift, herunder kommunikeret med kunder og medarbejdere. Udført koordinering af arbejdsopgaver, deltaget i medarbejderudvikling og arbejdsmiljøledelse med tilhørende registreringssystemer. | 1½-2 | - | 1 |
3. Uddannelse, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge | Uddannelse | Titel | Uddannelseskode | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæringsmåneder) | Afkortning af eud (skoleuger) | Afkortning af eud (oplæring småneder) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lufthavnsuddannelsen efter bekendtgørelse nr. 361 af 7. april 2017 eller tidligere | EUD trin 2, alle specialer | 1255 | Nyt speciale, afkortning maks. 5 uger | Maks. 6 måneder | Nyt speciale, afkortning maks. 5 uger | 6 måneder | |
Lufthavnsuddannelsen efter bekendtgørelse nr. 410 af 1. maj 2018, bekendtgørelse nr. 385 af 10. marts 2021 samt bekendtgørelse nr. 591 af 10. maj 2022 | EUD trin 1, alle specialer | 1255 | Nyt speciale trin 1, afkortning maks. 11,1 uger | Maks. 18 måneder | Nyt speciale trin 1, afkortning maks. 11,1 uger | Maks. 18 måneder | |
Lufthavnsuddannelsen efter bekendtgørelse nr. 410 af 1. maj 2018, bekendtgørelse nr. 385 af 10. marts 2021 samt bekendtgørelse nr. 591 af 10. maj 2022 | lufthavnsoperatør med speciale | 1255 | Fuld godskrivning for trin 1 | Fuld godskrivning for trin 1 | Fuld godskrivning for trin 1 | Fuld godskrivning for trin 1 | |
Godskrivning for alle specialer på uddannelsens trin 1 | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Sikkerhed ved arbejde på forplads og ved flyside | 45222 | 1 | - | - | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Lufthavnslogistik, proces og samarbejde | 47922 | 0,4 | - | - | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Intensiv grundlæggende kval.uddannelse - lastbil | 47855 | 4 | - | - | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Grundlæggende kvalifikationsuddannelse - lastbil | 47856 | 4 | - | 8 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Godstransport med lastbil | 47854 | 5,8 | - | - | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Godstransport med lastbil samt grundlæggende kvalifikations uddannelse | 47857 | 5,8 | - | 9,8 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Grundlæggende kvalifikationsuddannelse – bus | 40544 | 4,0 | - | - | - | |
Kørekort | Kørekort, kategori B | 1,6 | - | 1,6 | - | ||
Kørekort | Kørekort, kategori C | 1,6 | - | 1,6 | - | ||
Kørekort | Kørekort, kategori D | 1,6 | - | 1,6 | - | ||
Grundfag | Informationsteknologi, niveau E | 1 | - | 1 | - | ||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Logistik og samarbejde | 45097 | 1 | - | 1 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet aircraft servicing | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Skubning af fly | 47924 | 1 | - | 1 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Afgangstjek og afsendelse af fly fra standplads | 47316 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Afisning af fly | 45206 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet airport service | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Vedligeholdelse af veje og baner i lufthavnen | 40550 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Lodstjeneste i lufthavn | 46509 | 0,3 | - | 0,3 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet baggage loading | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Lasteansvarlig ved lastning og losning af fly ¬ | 45142 | 1,0 | - | 1,0 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Lastning og losning af enhedslaster i fly | 45243 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Gods- og bagagehandling til og fra fly | 45235 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet baggage sorting | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Gods- og bagagehandling til og fra fly | 45235 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet brand og redning | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Flykendskab for transportarbejdere i lufthavne | 47282 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Anden kompetencegivende uddannelse | Grunduddannelse brand | 2 | - | 2 | - | ||
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet cargo | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Gods- og bagagehandling til og fra fly | 45235 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Enhedslaster | 45077 | 1 | - | 1 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet cleaning | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Flykendskab for transportarbejdere i lufthavne | 47282 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet fuel | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Håndtering af olie- og kemikalieaffald | 45110 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | ADR Grund- og Specialiseringskursus - Tank + Kl. 1 | 47696 | 1,1 | - | 1,1 | - | |
Godskrivning for uddannelsens trin 1, specialet ground handling | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelse | Lasteansvarlig ved lastning og losning af fly | 45142 | 1,0 | - | 1,0 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Lastning og losning af enhedslaster i fly | 45243 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Gods- og bagagehandling til og fra fly | 45235 | 0,6 | - | 0,6 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Skubning af fly | 47924 | 1 | - | 1 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Afgangstjek og afsendelse af fly fra standplads | 47316 | 0,6 | - | 0,6 | - |