I medfør af § 17, stk. 3 og 4, § 38, stk. 1, § 39, stk. 1 og 3, § 44, § 47, stk. 3, § 48, stk. 1 og 2, og § 53, stk. 3, i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag, jf. lovbekendtgørelse nr. 1053 af 10. juli 2023, fastsættes efter bemyndigelse:
Bekendtgørelsen finder anvendelse for virksomheder, der er omfattet af § 4 i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag, og som har efterafgrødegrundareal beliggende i de kystvandoplande, som er anført i bilag 1. De i bilag 1 anførte kystvandoplande er afgrænset som de kystvandoplande med samme nummer i den frivillige ordning i medfør af bekendtgørelse nr. 36 af 17. januar 2025 om tilskud til kvælstofreducerende virkemidler for planperioden 2025/2026 m.v., jf. § 2, nr. 6, i den nævnte bekendtgørelse.
Stk. 2. Virksomhedens efterafgrødegrundareal opgøres i overensstemmelse med plantedækkebekendtgørelsens § 6, stk. 1.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for virksomheder,
der har et efterafgrødegrundareal, som udgør mindre end 10 hektar, eller
der den 1. februar 2025 er certificeret til økologisk jordbrugsproduktion eller omfattet af en ansøgning herom.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Plantedækkebekendtgørelsen: Bekendtgørelse nr. 979 af 1. juli 2025 om næringsstofreducerende tiltag og dyrkningsrelaterede tiltag i jordbruget for planperioden 2025/2026.
Blomsterbrak: Blomsterbrak, som defineret i plantedækkebekendtgørelsen.
Bestøverbrak: Bestøverbrak, som defineret i plantedækkebekendtgørelsen.
Statsligt eller EU-finansierede tilskudsordninger og projekter om permanent udtagning af landbrugsjorder: Statsligt eller EU-finansierede tilskudsordninger og projekter om permanent udtagning af landbrugsjorder, som defineret i plantedækkebekendtgørelsen.
Styrelsen: Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø.
Virksomheden skal i planperioden 2025/2026 udlægge arealer etableret med målrettede efterafgrøder efter normale driftsmæssige principper med henblik på en effektiv kvælstofoptagelse i efteråret, jf. dog § 5. Virksomheden skal sikre, at arealer med målrettede efterafgrøder efterfølgende i planperioden anvendes til dyrkning af en forårssået afgrøde eller udlægges med blomsterbrak eller bestøverbrak. 2. pkt. finder ikke anvendelse for arealer, der indgår i statsligt eller EU-finansierede tilskudsordninger og projekter om permanent udtagning af landbrugsjorder.
Stk. 2. Arealet med målrettede efterafgrøder skal udgøre en procentdel af den del af virksomhedens efterafgrødegrundareal, der er beliggende i det pågældende kystvandopland. Procentdelen for de enkelte kystvandoplande er fastsat i bilag 1.
Stk. 3. For virksomheder, der deltager i den frivillige ordning i medfør af bekendtgørelse nr. 36 af 17. januar 2025 om tilskud til kvælstofreducerende virkemidler for planperioden 2025/2026 m.v., reduceres det målrettede efterafgrødekrav, jf. stk. 2, med følgende:
Det antal hektar i kystvandoplandet, opgjort i hektar målrettede efterafgrøder, for hvilke styrelsen har givet virksomheden tilsagn om tilskud, jf. § 9, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 36 af 17. januar 2025.
Den reduktion af virksomhedens samlede kvote for kvælstof for planperioden 2024/2025, som styrelsen har godkendt, at virksomheden deltager med i den frivillige ordning, jf. § 8 i bekendtgørelse nr. 36 af 17. januar 2025, omregnet til hektar målrettede efterafgrøder for kystvandoplandet.
Stk. 4. I ganske særlige tilfælde kan der dispenseres fra virksomhedens efterafgrødekrav i planperioden 2025/2026, jf. stk. 2, hvis det vurderes, at dispensationen ikke har betydning for den kvælstofreducerende effekt. Ansøgning om dispensation skal indgives skriftligt til styrelsen og være modtaget senest den 31. marts 2027.
Bestemmelserne i plantedækkebekendtgørelsens §§ 8-10, § 11, stk. 1-3, § 12 og § 13 finder tilsvarende anvendelse for målrettede efterafgrøder, bortset fra den i plantedækkebekendtgørelsens § 10 og § 12 anførte mulighed for at bruge opsparede efterafgrøder.
En virksomhed kan vælge helt eller delvist at opfylde det målrettede efterafgrødekrav for virksomheden, jf. § 3, stk. 2, ved at anvende et eller flere af de alternative virkemidler, der er fastsat i plantedækkebekendtgørelsens §§ 14-24.
Stk. 2. Bestemmelserne i plantedækkebekendtgørelsens §§ 14-18, § 19, stk. 1, 2 og 4-6, §§ 20-24, og § 34 finder tilsvarende anvendelse for alternativer til målrettede efterafgrøder.
Stk. 3. Ved anvendelse af efterafgrødeblandinger med kvælstoffikserende arter som alternativ til målrettede efterafgrøder, jf. plantedækkebekendtgørelsens § 19, skal virksomheden med det målrettede efterafgrødekrav sikre, at arealer med efterafgrødeblandinger med kvælstoffikserende arter efterfølgende anvendes til dyrkning af en forårssået afgrøde. 1. pkt. finder ikke anvendelse for arealer, der indgår i statsligt eller EU-finansierede tilskudsordninger og projekter om permanent udtagning af landbrugsjorder.
Stk. 4. Ved anvendelse af de alternative virkemidler til målrettede efterafgrøder omregnes de enkelte alternativer til målrettede efterafgrøder ved anvendelse af den omregningsfaktor, der er fastsat for det enkelte alternative virkemiddel i plantedækkebekendtgørelsens §§ 14-24.
Marker med målrettede efterafgrøder eller med alternativer til målrettede efterafgrøder, der anvendes til at opfylde det målrettede efterafgrødekrav for virksomheden i det pågældende kystvandopland, skal være beliggende i kystvandoplandet.
Stk. 2. En mark henføres i dens helhed som beliggende i det ID15-område, som har det største arealmæssige overlap med marken. Hvis det arealmæssige overlap med to eller flere ID15-områder er samme størrelse, og der ikke er ID15-områder med større arealmæssigt overlap, indgår marken under det af de ID15-områder med samme overlap, der har det laveste områdenummer. Marken henføres herefter til det kystvandopland, hvori ID15-området er beliggende.
Efterafgrøder eller alternativer til efterafgrøder, der anvendes til at opfylde det målrettede efterafgrødekrav for virksomheden, jf. § 3, må ikke samtidig være omfattet af tilsagn om tilskud i den frivillige ordning i medfør af bekendtgørelse nr. 36 af 17. januar 2025 om tilskud til kvælstofreducerende virkemidler for planperioden 2025/2026 m.v.
Efterafgrøder eller alternativer til efterafgrøder, der anvendes til at opfylde virksomhedens krav om målrettede efterafgrøder, jf. § 3, må ikke samtidig anvendes til opfyldelse af krav om etablering af efterafgrøder i medfør af anden lovgivning, herunder ikke anvendes som overskud af efterafgrøder til at opfylde krav om efterafgrøder i medfør af anden lovgivning.
Bestemmelserne i plantedækkebekendtgørelsens § 29, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse for virksomhedens indberetning af målrettede efterafgrøder og alternativer til målrettede efterafgrøder.
Plantedækkebekendtgørelsens § 30 finder tilsvarende anvendelse for virksomhedens ændring af den i § 9 omhandlede indberetning i tilfælde, hvor arealer med målrettede efterafgrøder eller med alternativer til målrettede efterafgrøder, der anvendes til at opfylde det målrettede efterafgrødekrav for virksomheden, reduceres.
Hvis det ved kontrol på stedet konstateres, at der ikke er etableret målrettede efterafgrøder eller alternativer til målrettede efterafgrøder på et areal, der er indberettet som et areal med målrettede efterafgrøder eller med alternativer til målrettede efterafgrøder, jf. §§ 9 og 10, kan et andet areal etableret med efterafgrøder eller med alternativer til efterafgrøder anvendes til opfyldelse af det målrettede efterafgrødekrav for virksomheden, hvis følgende betingelser er opfyldt, jf. dog stk. 2:
Arealet er indtegnet på det markkort, der skal indberettes i medfør af § 9.
De øvrige betingelser for arealer med målrettede efterafgrøder eller med alternativer til målrettede efterafgrøder er opfyldt for arealet, jf. § 3, stk. 1, og §§ 4-8.
Kontrolmyndigheden har adgang til arealet i forbindelse med kontrol på stedet.
Stk. 2. Det samlede areal med målrettede efterafgrøder i det pågældende kystvandopland kan ikke overstige det samlede areal med målrettede efterafgrøder, der er indberettet for kystvandoplandet. Det samlede areal med det pågældende alternativ til målrettede efterafgrøder i det pågældende kystvandopland kan ikke overstige det samlede areal med det pågældende alternativ til målrettede efterafgrøder, der er indberettet for kystvandoplandet.
Hvis virksomheden ikke indsender indberetningen inden fristen, jf. § 9, eller hvis virksomheden ikke indberetter tilstrækkeligt med målrettede efterafgrøder eller alternativer til målrettede efterafgrøder til at opfylde det målrettede efterafgrødekrav for virksomheden, reduceres virksomhedens samlede kvote for kvælstof for planperioden svarende til den kvælstofeffekt, som efterafgrøderne skulle have leveret. Ved beregning af reduktionen anvendes bestemmelserne i plantedækkebekendtgørelsens § 24, stk. 2 og 3.
Partshøringer efter forvaltningslovens § 19 og referater af telefoniske partshøringer sendes til virksomheden via Tast selv.
Stk. 2. Indberetninger efter § 9 og ændring af indberetninger efter § 10 skal indgives via Tast selv på et særligt skema »Gødningskvote og Efterafgrøder«.
Styrelsens afgørelser efter bekendtgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Overtrædelse af § 3, stk. 1 og 2, og § 5, stk. 3, straffes med bøde.
Stk. 2. Virksomheder, der anvender braklagte arealer som alternativ til målrettede efterafgrøder og ikke opfylder kravet i plantedækkebekendtgørelsens § 16, stk. 1, nr. 3, jf. § 5, stk. 2, om at braklægningen umiddelbart efterfølges af en forårssået afgrøde, eller arealerne bibeholdes som brakarealer i det efterfølgende kalenderår, straffes med bøde.
Stk. 3. Virksomheder, der anvender braklagte arealer langs vandløb og søer som alternativ til målrettede efterafgrøder og ikke opfylder kravet i plantedækkebekendtgørelsens § 17, stk. 1, jf. plantedækkebekendtgørelsens § 16, stk. 1, nr. 3, og jf. § 5, stk. 2, om at braklægningen umiddelbart efterfølges af en forårssået afgrøde, eller arealerne bibeholdes som brakarealer i det efterfølgende kalenderår, straffes med bøde.
Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2025.
Bente Koudal Sørensen
/ Nina Aksig Nørland
Bilag 1
Kystvandoplandets nummer (ID108) | Kystvandoplandets navn | Efterafgrødekravets størrelse i kystvandoplandet angivet i procent af efterafgrødegrundarealet |
---|---|---|
1 | Roskilde Fjord, ydre | 38,7 |
2 | Roskilde Fjord, indre | 44,5 |
24 | Isefjord, ydre | 15,2 |
56 | Østersøen, Bornholm | 44,8 |
59 | Nærå Strand | 45,2 |
68 | Lindelse Nor | 29,8 |
72 | Kløven | 43,6 |
74 | Bredningen | 45,2 |
80 | Gamborg Fjord | 43,4 |
82 | Aborg Minde Nor |
41,4 |
83 | Holckenhavn Fjord | 45,2 |
92 | Odense Fjord, ydre | 13,1 |
93 | Odense Fjord, Seden Strand | 45,2 |
107 | Juvre Dyb | 37,7 |
108 | Avnø Vig | 44,7 |
109 | Hejlsminde Nor | 43,3 |
113 | Flensborg Fjord, indre | 43,3 |
120 | Knudedyb | 45,2 |
121 | Grådyb | 41,1 |
122 | Vejle Fjord, ydre | 39,1 |
123 | Vejle Fjord, indre | 43,8 |
124 | Kolding Fjord, indre | 44,0 |
125 | Kolding Fjord, ydre | 37,4 |
127 | Horsens Fjord, ydre | 15,8 |
128 | Horsens Fjord, indre | 45,2 |
129 | Nissum Fjord, ydre | 26,5 |
132 | Ringkøbing Fjord | 35,2 |
140 | Djursland Øst | 42,5 |
157 | Bjørnholms Bugt, Riisgårde Bredning, Skive Fjord og Lovns Bredning | 39,9 |
158 | Hjarbæk Fjord | 40,2 |
165 | Isefjord, indre | 39,3 |
200 | Kattegat, Nordsjælland | 40,9 |
204 | Jammerland Bugt og Musholm Bugt | 5,3 |
212 | Faaborg Fjord | 45,2 |
214 | Det sydfynske Øhav | 43,1 |
217 | Lillebælt, Bredningen | 44,8 |
219 | Århus Bugt syd, Samsø og Nordlige Bælthav | 19,3 |
224 | Nordlige Lillebælt | 38,6 |
231 | Lillebælt, Snævringen | 45,2 |
232 | Nissum Bredning | 41,2 |
236 | Thisted Bredning | 44,3 |
238 | Halkær Bredning | 28,5 |
Officielle noter
EU Noter