I medfør af tekstanmærkning nr. 121 ad 28.56.04. til § 28 på finansloven for finansåret 2025 fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 13 i bekendtgørelse nr. 693 af 18. juni 2025 om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter:
Denne bekendtgørelse fastsætter bestemmelser om de nærmere regler for tildeling og udbetaling af støtte til grønne flybrændstoffer (SAF) i indenrigsluftfarten indtil 31. december 2027.
Stk. 2. Støtteordningens formål er at:
Reducere drivhusgasudledninger fra indenrigsluftfarten.
Understøtte den teknologiske udvikling af grønne drivmidler og den grønne omstilling af luftfarten.
Denne bekendtgørelse fastsætter regler om mulighed for støtte til grønne flyvninger foretaget af luftfartsselskaber, der vil udbyde mindst 20 ugentlige grønne flyvninger på en dansk indenrigsrute mellem to lufthavne og uden mellemlanding i perioden fra den dag, hvor der gives tilsagn om støtte i henhold til § 15, stk. 3, og frem til den 31. december 2027.
Stk. 2. Et luftfartsselskab kan søge støttemidler efter denne bekendtgørelse, hvis
luftfartsselskabet har et gældende dansk eller europæisk AOC (Air Operator Certificate),
luftfartsselskabet har en gældende dansk eller europæisk licens til at udføre kommercielle operationer (EU operating licence),
luftfartsselskabets hovedaktivitet på operatørruten er at fragte passagerer,
luftfartsselskabet har erfaring med at betjene en kommerciel passagerrute, og
luftfartsselskabet har en eksisterende salgs- og markedsføringsorganisation for kommercielle passagerflyvninger.
Stk. 3. Følgende uger er undtaget fra minimumskravet på 20 ugentlige grønne flyvninger:
Alle uger i 2025.
Følgende uger i 2026: 1-18, 20, 22, 42, 52, 53 samt seks valgfrie uger.
Følgende uger i 2027: 53, 7, 8, 12, 13, 18, 20, 42, 51, 52 samt seks valgfrie uger.
Stk. 4. Den første grønne flyvning under denne ordning skal foretages senest den 30. april 2026.
Støtte efter denne bekendtgørelse udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde. Tildeling af støtte er betinget af Europa-Kommissionens godkendelse af statsstøtteanmeldelsen i henhold til Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi (2022/C 80/01).
I denne bekendtgørelse forstås ved:
”Grønne brændstoffer”: Bæredygtige brændstoffer som defineret i artikel 3, stk. 1, nr. 7, 8, 9 og 12 i forordning (EU) 2023/2405. Det vil være definitionen af bæredygtigt flybrændstof i den til enhver tid gældende version af denne forordning, eller andre retsakter, der træder i dennes sted, som finder anvendelse.
”Grønne flyvninger”: Flyvninger hvor der er tanket brændstof svarende til det forventede brændstofforbrug på den grønne flyvning. Brændstoffet skal bestå af et blend af grønt brændstof og konventionelt brændstof. Andelen af grønt brændstof skal være mindst 40 procent.
”Operatørrute”: En operatørrute er en rute mellem to lufthavne befløjet af et luftfartsselskab. Da der kan være flere operatører på én rute, kan der således også være flere operatørruter på én rute.
”Ruteflyvning”: en række flyvninger, der er til salg for offentligheden, som finder sted mellem de samme to punkter enten i henhold til en offentliggjort fartplan, eller med så regelmæssige eller hyppige flyvninger, at disse klart udgør en systematisk række.
Størrelsen på det samlede mulige beløb, som kan udbetales i støtte, udgør 21 mio. kr. i 2025, 83 mio. kr. i 2026 og 82 mio. kr. i 2027. Alle beløb er angivet i 2025-PL.
Støtten konkurrenceudsættes af Trafikstyrelsen ved offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse og udbudsmateriale.
Støtten tildeles på baggrund af tildelingskriteriet laveste tilbudspris for at reducere et ton CO2.
Stk. 2. I stk. 1 opgøres reduceret ton CO2 som beskrevet i § 17, stk. 2.
Støtten tildeles for 2025-2027, og Trafikstyrelsen er berettiget til at indstille ordningen med virkning fra den 31. december 2026, såfremt den maksimalt tilladte iblandingsprocent for SAF forhøjes.
Stk. 2. Såfremt ordningen indstilles, skal dette meddeles operatørerne senest den 1. juli 2026.
Luftfartsselskaber, der vælger at byde på støtteordningen, skal inden for de i udbuddet angivne tidsfrister fremsende et tilbud bestående af følgende:
Tilbudspris i DKK for at reducere et ton CO2.
Beregnet antal ton reduceret CO2 for hvert af de tre år, hvor støtteordningen er gældende. Antal ton reduceret CO2 beregnes som angivet i § 17, stk. 2, og beregningen skal vedlægges tilbuddet.
Antal flyvninger omfattet af tilbuddet opdelt på måneder og år på en given operatørrute.
Andel af grønt brændstof i det blend, som tankes på de grønne flyvninger. Andelen skal være mindst 40 procent jf. § 4, stk. 1, pkt. 2.
Beregnet forventet samlet udbetalt støtte for hvert af de tre år. Beregningen skal vedlægges tilbuddet.
Dokumentation for indgåelse af aftale om aftag af brændstof fra en brændstofleverandør til grønne flyvninger på en given operatørrute.
Realistisk forretningsplan indeholdende oplysninger om forhold som forretningsmodel, rutenet, samlet antal afgange, flytype, salgs- og markedsføringsorganisation, ejerskabsforhold, vurdering af markedet, samt redegørelse for, hvorledes de grønne flyvninger vil blive udført, herunder oplysninger om tankningslufthavn, brændstofleverandør, brændstofforbrug i MJ og dato for opstart af grønne flyvninger på ruten.
Dokumentation for at luftfartsselskabet har tidligere erfaring med at betjene en kommerciel passagerrute.
Dokumentation for at luftfartsselskabet har rådighed over en eksisterende salgs- og markedsføringsorganisation for kommercielle passagerflyvninger.
En erklæring om, at luftfartsselskabet ikke vil anmode om støtte til dækning af prisforskellen mellem konventionelt brændstof og grønt brændstof under EU ETS, jf. kvotehandelsdirektivet 2003/87/EF, artikel 3c, stk. 6, for grønt brændstof som er anvendt på flyvninger, der modtages støtte for under denne støtteordning.
Tro- og loveerklæring på, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde som beskrevet i §§ 134a, 135 eller 136, i udbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 116 af 3. februar 2025 med forbehold for muligheden for at fremlægge dokumentation af pålidelighed i henhold til § 138, eller i artikel 5k i forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022.
En erklæring om, luftfartsselskabet ikke har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til dækning af samme omkostning, som støtte under denne støtteordning skal dække.
Kun tilbud, der ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, jf. § 9, stk. 1, nr. 11, vurderes at være konditionsmæssige tilbud.
Kun konditionsmæssige tilbud med en troværdig forretningsplan udvælges og har mulighed for at vinde udbuddet.
Stk. 2. Trafikstyrelsen vurderer om forretningsplanen for operatørruten, jf. § 9, stk. 1, pkt. 7, er troværdig.
De tilbud som er udvalgt jf. § 11, rangeres efter laveste tilbudspris, jf. § 9, stk. 1, pkt. 1.
Stk. 2. Hvis to eller flere tilbud indeholder samme tilbudspris, trækker Trafikstyrelsen lod om rækkefølgen af de to tilbud.
Stk. 3. For hvert af de rangerede tilbud beregnes den maksimale støtte, som et luftfartsselskab kan modtage for hvert af de tre år, som støtteordningen er gældende.
Stk. 4. Den maksimale støtte til en operatørrute for et givent år i støtteperioden beregnes som produktet af tilbudsprisen, jf. § 9, stk. 1, nr. 1, og antal ton reduceret CO2, jf. § 9, stk. 1, nr. 2 i det pågældende år.
Hvis antallet af luftfartsselskaber, der afgiver tilbud som udvælges efter § 11, er to eller derover, er der mindst ét luftfartsselskab, som udelukkes fra at kunne vinde udbuddet.
Stk. 2. Luftfartsselskabet, som udelukkes jf. stk. 1, er selskabet hvis bedste tilbud er rangeret lavere end andre tilbudsgiveres bedste tilbud.
Kun tilbud afgivet af luftfartsselskaber, der ikke er udelukket, jf. § 13, kan vinde udbuddet.
Stk. 2. Hvis der er mere end ét luftfartsselskab, der har afgivet tilbud, kan kun tilbud, der enten er højere rangeret end det bedste tilbud fra det luftfartsselskab, som er udelukket, jf. § 13, stk. 2, eller som har samme tilbudspris som det bedste tilbud fra det luftfartsselskab, som er udelukket, vinde udbuddet.
Startende med det efter laveste pris rangerede tilbud, som kan vinde udbuddet, jf. § 14, beregnes det, hvor mange af tilbuddene der i rangeret rækkefølge kan rummes indenfor budgetrammerne i hvert af årene 2025, 2026 og 2027, jf. § 5.
Stk. 2. Kun tilbud hvis summerede maksimale støtte, jf. § 12, stk. 3, samlet kan rummes i budgetrammerne i alle tre år, kan vinde udbuddet.
Stk. 3. Trafikstyrelsen meddeler de luftfartsselskaber, som har afgivet tilbud, hvilke selskaber og tilbud der har vundet retten til at modtage støtte, efter de i udbuddet angivne tidsfrister.
Vinderne af udbuddet skal dokumentere, at de planlægger at udføre de grønne flyvninger, som beskrevet i forretningsplanen, jf. § 9, stk. 1, nr. 7.
Stk. 2. Dokumentationen fremsendes til Trafikstyrelsen, når halvdelen af tiden mellem tildeling af støtte, jf. § 15, stk. 3, og forventet opstart af ruten, jf. § 9, stk. 1, nr. 7, er gået.
Stk. 3. Hvis luftfartsselskabet ikke dokumenterer, at de planlægger at udføre de grønne flyvninger, vil Trafikstyrelsen tilbagekalde selskabets mulighed for at få støtte under ordningen.
Den statslige støtte til en operatørrute beregnes som produktet af ”antal ton reduceret CO2” og ”pris per ton reduceret CO2” for de grønne flyvninger, som luftfartsselskabet har afgivet tilbud på, på den pågældende rute inden for støtteordningens gyldighedsperiode.
Stk. 2. ”Antal ton reduceret CO2” beregnes som antal MJ grønt brændstof benyttet til grønne flyvninger på operatørruten multipliceret med 72 g CO2 per MJ. Hvis der fyldes mere grønt brændstof på den enkelte grønne flyvning end andelen angivet i tilbuddet, jf. § 9, stk. 1, pkt. 4, er brændstoffet ud over den angivne andel ikke støtteberettiget, og skal ikke medtælles i antal MJ i beregningen af ”Antal ton reduceret CO2”.
Stk. 3. ”Pris per ton reduceret CO2” er lig det beløb, som luftfartsselskabet har angivet i sit bud, jf. § 9, stk. 1.
Stk. 4. Støttebeløbet opgøres på månedsbasis.
Stk. 5. Der udbetales ikke støtte til dækning af eventuelle omkostninger til moms.
Der kan alene ydes støtte for ruteflyvninger med fly, der er typegodkendt til mindst 10 passagerer.
Stk. 2. Der ydes støtte til det antal gennemførte grønne flyvninger, som opfylder kravene i stk. 1, dog kun op til det månedlige antal grønne flyvninger, som tilbudsgiver har givet tilbud på, jf. § 9, stk. 1, nr. 3.
Stk. 3. Hvis et luftfartsselskab har fløjet færre end 85 procent af de grønne flyvninger i en måned, der er afgivet tilbud på, bortfalder retten til støtte i den pågældende måned, jf. dog § 23, stk. 3.
Stk. 4. Hvis der løbende over seks måneder ikke udbetales støtte for fire af månederne bortfalder retten til yderligere støtte efter denne støtteordning.
Stk. 5. Hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt, gives der kun støtte til flyvninger foretaget i uger, hvor minimumskravet til ugentlige flyvninger er opfyldt, jf. § 2, stk. 3.
Et luftfartsselskab, som har vundet udbuddet, jf. § 15, stk. 1 og 2, og som er berettiget til støtte for grønne flyvninger foretaget på en operatørrute i en given måned i støtteperioden, skal senest den 20. i den efterfølgende måned fremsende følgende information til Trafikstyrelsen til brug for opgørelse af støttebeløb til udbetaling:
Antal gennemførte grønne flyvninger per uge i den foregående måned. Kun flyvninger, der er afgivet tilbud på, jf. § 9, kan medtages.
For så vidt første og/eller sidste uge i den foregående måned har overlap til en tidligere/senere måned, skal der ligeledes oplyses, hvor mange grønne flyvninger der er gennemført i hver af disse uger, således at Trafikstyrelsen kan vurdere, om minimumskravet på 20 flyvninger per uge er overholdt.
Antal ton reduceret CO2 per uge i den foregående måned beregnet som beskrevet i § 17 stk. 2. Kun CO2 reduceret på grønne flyvninger omfattet af tilbuddet, jf. § 9, kan inkluderes. Hvis første og/eller sidste uge i en måned løber over to måneder, skal kun CO2-udledninger fra flyvninger foretaget i den foregående måned medtages.
Dokumentation for, at det grønne brændstof er grønt, samt dokumentation for iblandingsprocent.
Dokumentation for, at det grønne brændstof er påfyldt de enkelte grønne flyvninger i den foregående måned. Af denne dokumentation skal mængden af tanket brændstof, flynummer, luftfartsselskab, samt tid og dato, fremgå. Disse oplysninger kan deles med Energistyrelsen til brug for eventuel kontrol af overlap i støtteordninger, så der ikke gives støtte til det samme brændstof under flere støtteordninger.
Stk. 2. Et luftfartsselskab kan efter aftale med Trafikstyrelsen vælge at fremsende dokumentationen beskrevet i stk. 1 enten hver anden måned eller hver tredje måned. Hvis dette vælges, udbetales støtten tilsvarende enten hver anden eller tredje måned uanset § 17, stk. 4.
Stk. 3. Luftfartsselskabet skal årligt fremsende en erklæring afgivet af en uafhængig godkendt revisor vedrørende oplysningerne nævnt i stk. 1, nr. 1-5. Erklæringen for perioden fra ruteopstart til og med den 31. december 2026 skal være Trafikstyrelsen i hænde senest den 1. februar 2027. Erklæringen for perioden 1. januar 2027 til 31. december 2027 skal være Trafikstyrelsen i hænde senest den 1. februar 2028.
Enhver der afgiver tilbud under, eller modtager tilskud efter, denne bekendtgørelse er forpligtet til efter anmodning fra Trafikstyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for Trafikstyrelsens vurdering af tilbuddet eller kontrol med, at de fastsatte betingelser og vilkår overholdes.
Stk. 2. Enhver tilbudsgiver eller modtager af tilskud efter denne bekendtgørelse skal gøre Trafikstyrelsen opmærksom på ændrede forhold, der kan være af betydning for tilbuddet, for det meddelte tilsagn eller for udbetaling af tilskud, eller som strider mod de af Trafikstyrelsen fastsatte betingelser og vilkår. ¬Stk. 3. Underretninger efter stk. 2 skal ske straks fra det tidspunkt, hvor tilbudsgiver eller tilskudsmodtageren er blevet bekendt med, at forholdet er indtruffet, eller at forholdet vil indtræffe.
Uretmæssigt modtagne beløb efter denne bekendtgørelse, herunder beløb modtaget i strid med erklæringerne afgivet i § 9, stk. 1, pkt. 10-14, skal tilbagebetales af støttemodtager til Trafikstyrelsen.
Stk. 2. Støttemodtageren skal tilbagebetale det opkrævede beløb senest 30 dage efter, at Trafikstyrelsen har sendt påkrav herom.
Stk. 3. Beløb, der skal tilbagebetales efter stk. 2, tillægges rente beregnet fra udbetalingstidspunktet. Renten fastsættes efter den metode for rentefastsættelse, der følger af kapitel V i EU-Kommissionens forordning nr. 794 af 21. april 2004 om gennemførelse af Rådets forordning (EU) 2015/1589 om fastlæggelse af regler for anvendelsen af artikel 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde med senere ændringer.
Trafikstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne i denne bekendtgørelse, når det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende bestemmelser, herunder internationale regler på området.
Trafikstyrelsen kan anerkende tilfælde af force majeure og andre ekstraordinære omstændigheder, der forhindrer tilsagnshaver i at gennemføre de grønne flyvninger i en periode.
Stk. 2. Eksempler på sådanne tilfælde kan være, men er ikke udelukket til
en alvorlig naturkatastrofe,
en strejke,
en pandemi eller epidemi,
startforbud for den flytype, der sædvanligvis benyttes på den pågældende rute,
lukning af en af lufthavnene på ruten eller det pågældende luftrum,
indførelse af restriktioner i det pågældende luftrum, eller
alvorlig forstyrrelse af operationerne i de pågældende lufthavne.
Stk. 3. Hvis Trafikstyrelsen anerkender et tilfælde, jf. stk. 1, vil dette medføre en midlertidig suspendering af kravet om minimum 20 operationer per uge, jf. § 2, og kravet om et mindste antal operationer per måned, jf. § 18, stk. 3, ligesom perioden ikke tæller med i opgørelsen af om tilsagnshaver opfylder kravene stillet i § 18, stk. 4 og dermed kan ikke medføre bortfald af tilsagn.
Stk. 4. Det er en betingelse for anerkendelse af force majeure, at tilsagnshaver ikke uden uforholdsmæssige omkostninger kunne have sikret sig herimod.
Stk. 5. Hvis tilsagnshaver ønsker at påberåbe sig force majeure, skal dette meddeles Trafikstyrelsen skriftligt senest 15 arbejdsdage efter begivenhedens start. Meddelelsen skal være vedlagt fyldestgørende dokumentation.
Afgørelser truffet i henhold til denne bekendtgørelse kan påklages til transportministeren. Klagen skal sendes til Trafikstyrelsen senest 14 dage efter, at afgørelsen er kommet frem til klageren. Trafikstyrelsen skal, hvis afgørelsen fastholdes, snarest og senest 14 dage efter modtagelse af klagen, sende sagen og dens dokumenter til transportministeren.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2025.
Bekendtgørelsen gælder ikke for Færøerne og Grønland.
/ Jan Albrecht
En erklæring om, at aftalen med brændstofleverandøren, jf. pkt. 6, omfatter en forpligtelse for brændstofleverandøren til ikke at medregne det brændstof, der er leveret til de grønne flyvninger, i brændstofleverandørens opfyldelse af kravene i forordning (EU) 2023/2405 (RefuelEU Aviation).
En erklæring om, at det brændstof, der leveres til de grønne flyvninger, ikke har modtaget anden statsstøtte til dækning af samme omkostning, som støtte under denne støtteordning skal dække.
Stk. 2. Et luftfartsselskab, herunder den gruppe af selskaber, som luftfartsselskabet tilhører, og alle selskaber, der kontrolleres af luftfartsselskabet og/eller gruppen af selskaber, som luftfartsselskabet tilhører, kan samlet indsende ét tilbud per rute.