I medfør af § 1, stk. 1-5, § 1 a, stk. 1 og 2, og § 4, stk. 1, i lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om ordninger under Den Fælles Landbrugspolitik finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget m.v. (landbrugsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1586 af 14. december 2015, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 5, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 512 af 23. april 2015 om NaturErhvervstyrelsens opgaver og beføjelser:
Der ydes kompensation til landbrugere, der i en periode fra 2008 til 2015 har rådet over landbrugsarealer med såvel landbrugsmæssig som ikke-landbrugsmæssig anvendelse, og som er ophørt med at søge direkte arealstøtte til de pågældende arealer, enten som følge af en afgørelse fra NaturErhvervstyrelsen, eller som følge af udmeldinger og vejledninger fra NaturErhvervstyrelsen i 2008 eller i efterfølgende år vedrørende de pågældende arealers manglende støtteberettigelse.
Stk. 2 Der kan ydes kompensation for manglende ansøgning om støtte til følgende ordninger:
Enkeltbetalingsordningen for støtteårene 2009-2014.
Grundbetalingsordningen og grøn støtte for støtteåret 2015.
Unge landbrugere for støtteåret 2015 med en kompensationssats på 587 kr. pr. ha.
Områder med naturlige begrænsninger (ø-støtte) for støtteåret 2015 med en kompensationssats på 485,48 kr. pr. ha.
Stk. 3 Kompensation efter stk. 2, nr. 1 og 2, beregnes på baggrund af betalingsrettighedernes nationale gennemsnitlige værdi i det år, som kompensationen vedrører.
Stk. 4. Kompensationen reguleres i henhold til de forordninger og bekendtgørelser om udbetaling af direkte arealstøtte, som var gældende for det støtteår, for hvilke der ydes kompensation.
Stk. 5. Kompensation efter denne bekendtgørelse omfatter manglende støtte for de ansøgningsår, landbrugeren har undladt at søge om støtte, jf. stk. 1, til et areal omfattet af § 2.
Kompensationsberettigede arealer er landbrugsarealer, som er en del af landbrugerens bedrift, hvor landbrugsaktiviteten ikke har været væsentligt hæmmet af udøvelsen af en ikke-landbrugsmæssig anvendelse, jf. EU-Domstolens afgørelse af 2. juli 2015 i sag C-684/13.
Stk. 2. Der kan højst udbetales kompensation for et areal, som svarer arealmæssigt til de betalingsrettigheder, som er blevet inddraget af NaturErhvervstyrelsen. Inddragelsen af betalingsrettighederne skal være en følge af, at landbrugeren ikke har søgt om direkte arealstøtte for arealer omfattet af § 1, stk. 1 og § 2, stk. 1.
Kompensation efter denne bekendtgørelse er betinget af, at følgende kriterier er opfyldt for hvert af de år, som der søges kompensation for:
At landbrugeren på et tidspunkt i perioden fra 2008 til 2014 har ansøgt om støtte til det pågældende areal i mindst et år umiddelbart forud for den periode, hvortil der søges kompensation.
At landbrugeren opfyldte de krav til rådighed, som gjaldt for det pågældende ansøgningsår.
At landbrugeren har anmeldt arealet i Fællesskemaet som et ikke-støtteberettiget landbrugsareal, i overensstemmelse med de regler, der gjaldt for det pågældende ansøgningsår.
At der er udført en landbrugsaktivitet på det pågældende areal, hvortil der søges kompensation, med følgende aktivitetskrav:
a) For kompensation for manglende enkeltbetaling er minimumsaktiviteten slåning hvert andet år.
b) For kompensation for manglende grundbetaling, grøn støtte, støtte til unge landbrugere og støtte til områder med naturlig begrænsninger (ø-støtte) er minimumskravet slåning i 2015.
Landbrugere, som er berettiget til kompensation, kan få tildelt nye betalingsrettigheder som kompensation for inddragne betalingsrettigheder.
Stk. 2. Inddragelsen af betalingsrettigheder skal være en konsekvens af manglende udnyttelse af betalingsrettighederne som følge af NaturErhvervstyrelsens afgørelse eller vejledning om støtteberettigede arealer, jf. § 1.
Stk. 3. Det areal, der tildeles nye betalingsrettigheder for, kan højst svare til størrelsen af det areal, som landbrugeren ikke har søgt om støtte til som følge af NaturErhvervstyrelsens afgørelse eller vejledning.
Stk. 4. Landbrugeren kan ansøge om at få betalingsrettighederne tildelt enten med virkning for støtteåret 2016 eller med virkning for støtteåret 2017.
Stk. 5. Det er en betingelse for tildeling af nye betalingsrettigheder, at landbrugeren er aktiv landbruger, jf. § 18 i bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. i det støtteår, hvor betalingsrettighederne tildeles.
Stk. 6. De tildelte betalingsrettigheders værdi vil svarer til betalingsrettighedernes nationale gennemsnitlige værdi i det år, som betalingsrettighederne tildeles.
En landbruger, der ansøger om at modtage kompensation og betalingsrettigheder efter denne bekendtgørelse, skal indsende en ansøgning til NaturErhvervstyrelsen. Ansøgningen skal indsendes på et særligt skema, der findes på NaturErhvervstyrelsens hjemmeside.
Stk. 2 Landbrugeren skal for hvert støtteår entydigt identificere det landbrugsareal, som der anmodes om kompensation for, i form af angivelse af markbloknummer, marknummer og antal hektar.
Stk. 3. Ansøgning om kompensation og betalingsrettigheder skal være modtaget i NaturErhvervstyrelsen senest den 1. august 2016. Ansøgninger, modtaget i NaturErhvervstyrelsen efter denne dato, vil blive afvist, medmindre der foreligger force majeure eller ekstraordinære omstændigheder, jf. artikel 2, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013.
Stk. 4. Ansøgninger, der ikke er indsendt ved brug af det i stk. 1 nævnte skema, vil blive afvist af NaturErhvervstyrelsen.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 21. april 2016.
/ Lotte Dige Toft
Officielle noter