I medfør af § 4, stk. 3 og § 32, stk. 4 i lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 261 af 23. marts 2020 om henlæggelse af visse beføjelser til Søfartsstyrelsen og om klageadgang m.v.:
Når der på et dansk skib eller på et udenlandsk skib på dansk territorialfarvand indtræffer en søulykke eller en hændelse til søs, eller der om bord på skibet eller fra dette er indtruffet dødsfald, skal Søfartsstyrelsen straks underrettes herom.
Stk. 2. Det påhviler skibets fører og reder at sikre, at indberetning sker. Hvis ulykken er sket på et offshoreanlæg, som er omfattet af lov om sikkerhed til søs, påhviler pligten tillige den for anlægget ansvarlige.
Stk. 3. Har ulykken medført, at personer, der udfører arbejde på danske skibe, ikke har kunnet varetage deres sædvanlige arbejde i mere end en dag udover tilskadekomstdagen, skal der tillige indgives anmeldelse af arbejdsulykken efter teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe.
Stk. 4. Underretningen om dødsfald blandt søfarende, jf. stk. 1, skal ske i det format og med den klassifikation, der er specificeret af Det Internationale Arbejdsbureau (ILO). Søfartsstyrelsen anmelder årligt underretninger om dødsfald blandt søfarende til ILO.
Ved søulykker forstås tilfælde, som er opstået i forbindelse med et skibs drift og som har indebåret
at en person er faldet over bord, kommet alvorligt til skade eller er omkommet,
en kollision, en påsejling, en grundstødning, en brand, en eksplosion, lækage, slagside, kæntring, eller at et skib bliver umanøvredygtigt, må anses for forlist eller har måttet forlades,
materiel skade på et skib eller havneinfrastruktur uden for skibet, som kunne bringe sikkerheden i alvorlig fare, eller
at der som følge af skader på et eller flere skibe er opstået alvorlig skade på miljøet, eller der har været risiko for sådanne skader.
Stk. 2. Ved hændelser forstås tilfælde til søs, hvor der ikke er indtrådt en søulykke, men hvor der i direkte forbindelse med skibets drift har været nærliggende fare herfor (eksempelvis fare for kollisioner, grundstødninger, brand eller påsejlinger).
Anmeldelsespligten efter § 1 omfatter ikke søulykker mv., som alene involverer fritidsfartøjer, der ikke anvendes erhvervsmæssigt.
Søfartsstyrelsen underretter straks Den Maritime Havarikommission om modtagne indberetninger.
Stk. 2. Den Maritime Havarikommission anmelder ulykker og hændelser, som er omfattet af Rådets direktiv 2009/18/EF til den europæiske database for Ulykker til Søs (EMCIP). Søfartsstyrelsen bistår hermed.
Med bøde straffes den, der overtræder § 1.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 23. december 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 638 af 14. juni 2011 om indberetning af søulykker, dødsfald samt hændelser til søs ophæves.
/ Kristina Ravn
Officielle noter