I medfør af § 1 b, stk. 2, og § 30 b i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 6. januar 2020, fastsættes efter bemyndigelse:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (styrelsen) behandler ansøgninger i henhold til lovens § 1 b om godkendelse af en skole eller et kursus.
Ved initiativkredsen forstås i denne bekendtgørelse de fysiske personer, som står bag skoleinitiativet eller kursusinitiativet. I den udstrækning denne personkreds overstiger 10 personer, forstås ved initiativkredsen de 10 personer, som spiller den vigtigste rolle for skoleinitiativets eller kursusinitiativets praktiske gennemførelse.
En ansøgning efter lovens § 1 b skal omfatte følgende materiale:
En oversigt over navn og adresse på de personer, der udgør initiativkredsen, jf. § 2, 1. pkt., samt en liste over medlemmerne af en eventuel skolekreds og øvrige personer, organisationer, foreninger m.v., der er involveret i skoleinitiativet eller kursusinitiativet.
Referat af det stiftende møde for den nye skole eller det nye kursus og eventuelle efterfølgende møder.
Initiativkredsens medlemmers udfyldte erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. bilag 1.
Initiativkredsens medlemmers besvarelse af spørgsmål til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet/kursusinitiativet, jf. bilag 2.
Stk. 2. Ansøgningen skal indgives ved initiativkredsens medlemmers personlige fremmøde. I modsat fald vil ansøgningen ikke blive taget under behandling. Ansøgningen kan indgives til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på adresser i landet og i tidsrum, som senest 1 måned inden udløbet af ansøgningsfristen, jf. stk. 4, annonceres på styrelsens hjemmeside. Kravet om personligt fremmøde stilles ikke over for personer, som er afskåret herfra på grund af hospitalsindlæggelse eller lignende alvorlig hindring.
Stk. 3. Initiativkredsens medlemmers udfyldte erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. stk. 1, nr. 3, og initiativkredsens medlemmers besvarelse af spørgsmål til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet/kursusinitiativet, jf. stk. 1, nr. 4, skal underskrives af de pågældende på stedet, når ansøgningen indgives, jf. stk. 2. I modsat fald vil ansøgningen ikke blive taget under behandling.
Stk. 4. Det er en betingelse for skolens eller kursets godkendelse, at ansøgningen er indgivet senest den 15. august året forud for det skoleår, hvor skolen eller kurset skal begynde.
Stk. 5. Hvis initiativkredsen ændrer sammensætning under styrelsens behandling af en ansøgning om godkendelse, skal tilkomne medlemmer tillige afgive den i stk. 1, nr. 3, nævnte erklæring og besvare de i stk. 1, nr. 4, nævnte spørgsmål. Den underskrevne erklæring og den underskrevne besvarelse af spørgsmålene skal indsendes til styrelsen umiddelbart efter det nye medlems indtræden i initiativkredsen.
Initiativkredsen skal i øvrigt indsende det materiale, som styrelsen konkret finder relevant for vurderingen af, om en skole eller et kursus kan godkendes.
Initiativkredsens medlemmers udfyldte og underskrevne erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. bilag 1, skal offentliggøres på skolens eller kursets hjemmeside senest ved undervisningens påbegyndelse.
Bekendtgørelsens regler finder tilsvarende anvendelse ved en privat institution for gymnasiale uddannelsers ansøgning om godkendelse af en ny afdeling, jf. lovens § 2 c, stk. 2. Med hensyn til forpligtelsen efter § 3, stk. 1, nr. 3, henvises til bilag 3. Med hensyn til forpligtelsen efter § 3, stk. 1, nr. 4, henvises til bilag 4.
De afgørelser, som styrelsen træffer efter lovens § 1 b, § 2 c og efter bekendtgørelsen, kan ikke indbringes for børne- og undervisningsministeren.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2020.
Konstitueret direktør
/ Jonas Gramkow Barlyng
Bilag 1
Fra initiativkredsen vedrørende
_____________________________________________________________________________
(skolens/kursets navn)
[Hvert medlem af initiativkredsen udfylder individuelt skemaet ved at afkrydse i rubrikken til venstre for de udsagn, som vedkommende kan tilslutte sig]
Frihed og folkestyre-kravet, jf. § 1 a i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser:
Skolen eller kurset skal efter sit formål og hele sit virke forberede eleverne eller kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes eller kursisternes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Uafhængighedskravet, jf. § 2, stk. 6, 1. pkt., i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser:
Skolen eller kurset skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens eller kursets midler må alene komme skolens eller kursets skole- eller kursus- og undervisningsvirksomhed til gode.
| | Jeg erklærer, at initiativet til skolen/kurset er baseret på, - at skolen/kurset efter sit formål og i hele sit virke skal forberede eleverne/kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, og - at skolen/kurset skal udvikle og styrke elevernes/kursisternes demokratiske dannelse. | | | ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ | | | Jeg erklærer, at initiativet til skolen/kurset er baseret på, at skolen/kurset skal udvikle og styrke elevernes/kursisternes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder at skolen/kurset skal styrke og udvikle elevernes/kursisternes kendskab til og respekt for - religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion, - menings- og ytringsfriheden og - forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering. | | | Jeg erklærer, at initiativet til skolen/kurset er baseret på, at skolen/kurset ikke vil beskæftige eller blive ledet eller styret af personer, hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige sammenhænge er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til skolen/kurset er baseret på, at skolen/kurset ikke kommer under påvirkning eller afhængighed af personer, foreninger, virksomheder, organisationer, institutioner, stater m.v., hvis adfærd er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til skolen/kurset er baseret på, at skolen/kurset forbliver uafhængig, herunder ikke fremmer andres interesser på bekostning af skolens/kursets, og at skolens/kursets midler alene kommer skolens/kursets skole-/kursus- og undervisningsvirksomhed til gode. | | | Jeg erklærer, at jeg er vidende om, at børne- og undervisningsministeren, hvis skolen/kurset ikke overholder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, kan - tilbageholde tilskud helt eller delvis, - lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller - kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. |
Jeg har læst og forstået ovenstående.
Navn: ________________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
◊
§ 1 a i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (frihed og folkestyre-kravet)
Skolen eller kurset skal efter sit formål og hele sit virke forberede eleverne eller kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes eller kursisternes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Frihed og folkestyre-kravet omfatter hele skolens eller kursets virksomhed. Det betyder, at skolen eller kurset i sin undervisning skal sikre, at eleverne eller kursisterne lærer og kommer til at respektere, at det danske samfund bygger på en række grundlæggende menneske- og frihedsrettigheder, f.eks. et forbud mod diskrimination på grund af køn, race eller religion.
Men frihed og folkestyre-kravet vedrører ikke kun selve undervisningen. Frihed og folkestyre-kravet skal også afspejles i skolens eller kursets samlede faktiske liv og virke, herunder skolens eller kursets praksis for optagelse og bortvisning af elever eller kursister, skolens eller kursets generelle elev- eller kursistinddragelse i og uden for undervisningen, skolens eller kursets ordensregler og skolens eller kursets omgangsformer – herunder mellem elever eller kursister og lærere, mellem drenge og piger og mellem mandlige og kvindelige ansatte.
Det betyder eksempelvis, at det vil stride mod frihed og folkestyre-kravet, hvis en skole eller et kursus bygger på en grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det betyder også, at skolen eller kurset i sin optagelsespraksis ikke må diskriminere på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Frihed og folkestyre-kravet indebærer også, at en skoles eller et kursus’ bestyrelse, leder, lærere og andre ansatte for at varetage dette hverv eller den stilling troværdigt og tillidsfuldt skal kunne leve op til krav og normer angående frihed og folkestyre, herunder demokratisk dannelse (dekorum-kravet). Ekstremistiske holdninger hos de personer, som sætter rammerne for skolens eller kursets virksomhed, vil således indgå i vurderingen af, hvorvidt skolen eller kurset lever op til frihed og folkestyre-kravet.
Sigtet med kravet om, at skolerne eller kurserne skal udvikle og styrke elevernes eller kursisternes demokratiske dannelse, er at markere, at det er skolernes eller kursernes opgave at danne deres elever eller kursister til engagerede medborgere med lyst og evne til at være aktive i et demokratisk samfund.
§ 2, stk. 6, 1. pkt., i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (uafhængighedskravet)
Skolen eller kurset skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens eller kursets midler må alene komme skolens eller kursets skole- eller kursus- og undervisningsvirksomhed til gode.
Kravet om skolens eller kursets uafhængighed indebærer, at en privat institution for gymnasiale uddannelser alene må styres af interessen for at drive den pågældende skole eller det pågældende kursus til gavn for skolens eller kursets egne elever eller kursister, ligesom skolens eller kursets midler, herunder de offentlige tilskud, alene må anvendes til skolens eller kursets eget formål – dvs. skoleformålet.
Det betyder, at skolen eller kurset ikke må indgå i et fællesskab eller et samarbejde med andre, der indebærer, at andre end skolen eller kurset selv i realiteten styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens eller kursets pædagogiske linjer eller skolens eller kursets forvaltning af sine midler.
Det indebærer også, at skolen eller kurset ikke på anden måde må bringe sig i et juridisk eller økonomisk afhængighedsforhold, som indebærer, at det i realiteten er andre end skolen eller kurset selv, der styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens eller kursets pædagogiske linje eller skolens eller kursets forvaltning af sine midler.
Som konkrete eksempler kan nævnes, at en skole eller et kursus ikke må basere sin økonomi på donationer udefra i en sådan udstrækning, at skolen eller kurset i sine økonomiske eller pædagogiske dispositioner kan motiveres til at lade sig styre eller påvirke af en donators udtalte eller uudtalte ønsker. En skole eller et kursus må heller ikke indgå lejeaftaler på vilkår, der stiller skolen eller kurset så svagt i forhold til udlejer, at det går ud over skolens eller kursets reelle mulighed for at fastlægge skolens eller kursets pædagogiske linje eller træffe selvstændig bestemmelse om dispositionen af skolens eller kursets midler.
§ 25, stk. 1, 1. pkt., i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
Børne- og undervisningsministeren kan for skoler eller kurser, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler, jf. § 17, stk. 1, nr. 2, der er fastsat eller indgået i henhold til loven, eller børne- og undervisningsministerens påbud, jf. § 24, stk. 2 og 3, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
◊
Bilag 2
1. Hvorfor og hvordan er initiativet til at starte skolen/kurset kommet i stand?
2. Det følger af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., at skolens/kursets værdigrundlag skal være oplyst på en lettilgængelig måde på skolens/kursets hjemmeside. Hvad forventer initiativkredsen, at skolen/kurset vil anføre om sit værdigrundlag på hjemmesiden, når skolen/kurset måtte blive en realitet?
3. Hvorledes ser skolens/kursets initiativkreds på de grundlæggende menneskerettigheder, f.eks.
– religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion,
– menings- og ytringsfriheden og
– forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering?
4. Hvorledes anskuer initiativkredsen en eventuel konflikt mellem dansk lov og ret på den ene side og politiske/religiøse læresætninger på den anden side?
5. I hvilken udstrækning har medlemmer af skolens/kursets initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens/kursets ledelse eller lærerstab offentligt udtrykt tilslutning til antidemokratiske aktiviteter?
6. I hvilken udstrækning har medlemmer af skolens/kursets initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens/kursets ledelse eller lærerstab offentligt undsagt eller på anden måde modarbejdet grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder religionsfriheden, ytringsfriheden eller kønnenes ligestilling?
7. Er der medlemmer af skolens/kursets initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens/kursets ledelse eller lærerstab, som har eller har haft tilknytning til en anden skole eller institution, der
a) ikke længere er godkendt som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet,
b) lukkede under en tilsynssag om opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet, uden at der blev taget stilling til kravets overholdelse,
c) har fået et påbud som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet eller
d) har mistet status af fri grundskole i friskolelovens forstand?
I bekræftende fald: hvilken skole eller institution?
8. Har skoleinitiativet/kursusinitiativet modtaget donationer og i bekræftende fald fra hvem?
9. Hvorledes anskuer initiativkredsen kravet om at forberede eleverne/kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, herunder styrke elevernes/kursisternes demokratiske dannelse?
Hvert medlem af initiativkredsen kan vælge at besvare spørgsmålene 1) individuelt, 2) sammen med enkelte af initiativkredsens andre medlemmer eller 3) sammen med de resterende medlemmer af initiativkredsen.
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
◊
Bilag 3
Fra initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) vedrørende
_____________________________________________________________________________
(skolens/kursets og afdelingens navn)
[Hvert medlem af initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) udfylder individuelt skemaet ved at afkrydse i rubrikken til venstre for de udsagn, som vedkommende kan tilslutte sig]
Frihed og folkestyre-kravet, jf. § 1 a i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser:
Skolen eller kurset skal efter sit formål og hele sit virke forberede eleverne eller kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes eller kursisternes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Uafhængighedskravet, jf. § 2, stk. 6, 1. pkt., i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser:
Skolen eller kurset skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens eller kursets midler må alene komme skolens eller kursets skole- eller kursus- og undervisningsvirksomhed til gode.
| | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, - at skolen/kurset, inklusive afdelingen, efter sit formål og i hele sit virke skal forberede eleverne/kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, og - at skolen/kurset, inklusive afdelingen, skal udvikle og styrke elevernes/kursisternes demokratiske dannelse. | | | ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen/kurset, inklusive afdelingen, skal udvikle og styrke elevernes/kursisternes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder at skolen/kurset, inklusive afdelingen, skal styrke og udvikle elevernes/kursisternes kendskab til og respekt for - religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion, - menings- og ytringsfriheden og - forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen/kurset, inklusive afdelingen, ikke vil beskæftige eller blive ledet eller styret af personer, hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige sammenhænge er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen/kurset, inklusive afdelingen, ikke kommer under påvirkning eller afhængighed af personer, foreninger, virksomheder, organisationer, institutioner, stater m.v., hvis adfærd er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen/kurset, inklusive afdelingen, forbliver uafhængig, herunder ikke fremmer andres interesser på bekostning af skolens/kursets, inklusive afdelingens, og at skolens/kursets, inklusive afdelingens, midler alene kommer skolens/kursets, inklusive afdelingens, skole-/kursus- og undervisningsvirksomhed til gode. | | | Jeg erklærer, at jeg er vidende om, at børne- og undervisningsministeren, hvis skolen/kurset, inklusive afdelingen, ikke overholder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, kan - tilbageholde tilskud helt eller delvis, - lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller - kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. |
Jeg har læst og forstået ovenstående.
Navn: ________________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
§ 1 a i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (frihed og folkestyre-kravet)
Skolen eller kurset skal efter sit formål og hele sit virke forberede eleverne eller kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes eller kursisternes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Frihed og folkestyre-kravet omfatter hele skolens eller kursets – inklusive afdelingens – virksomhed. Det betyder, at skolen eller kurset i sin undervisning skal sikre, at eleverne eller kursisterne lærer og kommer til at respektere, at det danske samfund bygger på en række grundlæggende menneske- og frihedsrettigheder, f.eks. et forbud mod diskrimination på grund af køn, race eller religion.
Men frihed og folkestyre-kravet vedrører ikke kun selve undervisningen. Frihed og folkestyre-kravet skal også afspejles i skolens eller kursets samlede faktiske liv og virke, herunder skolens eller kursets praksis for optagelse og bortvisning af elever eller kursister, skolens eller kursets generelle elev- eller kursistinddragelse i og uden for undervisningen, skolens eller kursets ordensregler og skolens eller kursets omgangsformer – herunder mellem elever eller kursister og lærere, mellem drenge og piger og mellem mandlige og kvindelige ansatte.
Det betyder eksempelvis, at det vil stride mod frihed og folkestyre-kravet, hvis en skole eller et kursus bygger på en grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det betyder også, at skolen eller kurset i sin optagelsespraksis ikke må diskriminere på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Frihed og folkestyre-kravet indebærer også, at en skoles eller et kursus’ bestyrelse, leder, lærere og andre ansatte for at varetage dette hverv eller den stilling troværdigt og tillidsfuldt skal kunne leve op til krav og normer angående frihed og folkestyre, herunder demokratisk dannelse (dekorum-kravet). Ekstremistiske holdninger hos de personer, som sætter rammerne for skolens eller kursets virksomhed, vil således indgå i vurderingen af, hvorvidt skolen eller kurset lever op til frihed og folkestyre-kravet.
Sigtet med kravet om, at skolerne eller kurserne skal udvikle og styrke elevernes eller kursisternes demokratiske dannelse, er at markere, at det er skolernes eller kursernes opgave at danne deres elever eller kursister til engagerede medborgere med lyst og evne til at være aktive i et demokratisk samfund.
§ 2, stk. 6, 1. pkt., i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (uafhængighedskravet)
Skolen eller kurset skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens eller kursets midler må alene komme skolens eller kursets skole- eller kursus- og undervisningsvirksomhed til gode.
Kravet om skolens eller kursets uafhængighed indebærer, at en privat institution for gymnasiale uddannelser – inklusive en afdeling heraf – alene må styres af interessen for at drive den pågældende skole eller det pågældende kursus til gavn for skolens eller kursets egne elever eller kursister, ligesom skolens eller kursets midler, herunder de offentlige tilskud, alene må anvendes til skolens eller kursets eget formål – dvs. skoleformålet.
Det betyder, at skolen eller kurset ikke må indgå i et fællesskab eller et samarbejde med andre, der indebærer, at andre end skolen eller kurset selv i realiteten styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens eller kursets pædagogiske linjer eller skolens eller kursets forvaltning af sine midler.
Det indebærer også, at skolen eller kurset ikke på anden måde må bringe sig i et juridisk eller økonomisk afhængighedsforhold, som indebærer, at det i realiteten er andre end skolen eller kurset selv, der styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens eller kursets pædagogiske linje eller skolens eller kursets forvaltning af sine midler.
Som konkrete eksempler kan nævnes, at en skole eller et kursus ikke må basere sin økonomi på donationer udefra i en sådan udstrækning, at skolen eller kurset i sine økonomiske eller pædagogiske dispositioner kan motiveres til at lade sig styre eller påvirke af en donators udtalte eller uudtalte ønsker. En skole eller et kursus må heller ikke indgå lejeaftaler på vilkår, der stiller skolen eller kurset så svagt i forhold til udlejer, at det går ud over skolens eller kursets reelle mulighed for at fastlægge skolens eller kursets pædagogiske linje eller træffe selvstændig bestemmelse om dispositionen af skolens eller kursets midler.
§ 25, stk. 1, 1. pkt., i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
Børne- og undervisningsministeren kan for skoler eller kurser, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler, jf. § 17, stk. 1, nr. 2, der er fastsat eller indgået i henhold til loven, eller børne- og undervisningsministerens påbud, jf. § 24, stk. 2 og 3, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Bilag 4
1. Hvorfor og hvordan er initiativet til at starte denne afdeling kommet i stand?
2. På hvilken måde forventer initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse), at oprettelsen af en afdeling vil sætte sig spor i skolen/kursets værdigrundlag?
3. Hvorledes ser initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) på de grundlæggende menneskerettigheder, f.eks.
– religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion,
– menings- og ytringsfriheden og
– forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering?
4. Hvorledes anskuer initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) en eventuel konflikt mellem dansk lov og ret på den ene side og politiske/religiøse læresætninger på den anden side?
5. I hvilken udstrækning har medlemmer af initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens/kursets, inklusive afdelingens, ledelse eller lærerstab offentligt udtrykt tilslutning til antidemokratiske aktiviteter?
6. I hvilken udstrækning har medlemmer af initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens/kursets, inklusive afdelingens, ledelse eller lærerstab offentligt undsagt eller på anden måde modarbejdet grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder religionsfriheden, ytringsfriheden eller kønnenes ligestilling?
7. Er der medlemmer af initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens/kursets, inklusive afdelingens, ledelse eller lærerstab, som har eller har haft tilknytning til en anden skole eller institution, der
a) ikke længere er godkendt som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet,
b) lukkede under en tilsynssag om opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet, uden at der blev taget stilling til kravets overholdelse,
c) har fået et påbud som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet eller
d) har mistet status af fri grundskole i friskolelovens forstand?
I bekræftende fald: hvilken skole eller institution?
8. Har skolen/kurset modtaget donationer møntet på afdelingsinitiativet og i bekræftende fald fra hvem?
9. Hvorledes anskuer initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) kravet om at forberede eleverne/kursisterne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, herunder styrke elevernes/kursisternes demokratiske dannelse?
Hvert medlem af initiativkredsen (skolens/kursets bestyrelse) kan vælge at besvare spørgsmålene 1) individuelt, 2) sammen med enkelte af initiativkredsens andre medlemmer eller 3) sammen med de resterende medlemmer af initiativkredsen.
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________