I medfør af § 1 b, stk. 2, § 12 b, stk. 1 og 2, § 12 c, § 13, stk. 6, nr. 1, og § 15 a, i lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012, som ændret ved lov nr. 1063 af 30. juni 2020, og § 68 a, stk. 3 og 4, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, fastsættes efter bemyndigelse og efter bemyndigelse i henhold til § 3, stk. 1, og § 5 i bekendtgørelse nr. 1520 af 13. december 2019 om Færdselsstyrelsens opgaver, beføjelser og klageadgang, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1250 af 26. august 2020:
Bekendtgørelsen fastsætter supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler.
I denne bekendtgørelse forstås ved forordning 168/2013: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler.
Færdselsstyrelsen udsteder efter ansøgning EU-typegodkendelser for to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan efter ansøgning ændre EU-typegodkendelsen af to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
To- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder skal opfylde kravene i forordning 168/2013 og de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter vedtaget i henhold til forordningen.
Færdselsstyrelsen udsteder efter ansøgning national typegodkendelse for to- og trehjulede køretøjer og quadricykler fremstillet i små serier.
Stk. 2. Ved ansøgning om national typegodkendelse af to- og trehjulede køretøjer og quadricykler og fremstillet i små serier skal én af følgende procedurer følges:
Procedure for national typegodkendelse af et helt køretøj. eller
Procedure for etapevis typegodkendelse for et ukomplet eller færdiggjort komplet køretøj.
Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan efter ansøgning ændre den nationale typegodkendelse af to- og trehjulede køretøjer og quadricykler fremstillet i små serier.
To- og trehjulede køretøjer og quadricykler fremstillet i små serier skal opfylde de tekniske krav og være afprøvet efter de prøvningsmetoder, der følger af forordning 168/2013 og de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, der er vedtaget i henhold til forordningen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Køretøjer omfattet af stk. 1, kan som alternativ til kravene nævnt i stk. 1, opfylde følgende tekniske krav og være afprøvet efter følgende prøvningsmetoder:
De alternative krav og prøvningsmetoder i denne bekendtgørelses bilag 1 for køretøjer i klasse L1e og L2e.
De alternative krav og prøvningsmetoder i denne bekendtgørelses bilag 2 for køretøjer i klasse L3e, L4e og L5e.
De alternative krav og prøvningsmetoder i denne bekendtgørelses bilag 3 for køretøjer i klasse L6e og L7e.
Bestemmelser, som ikke omhandler tekniske krav eller prøvningsmetoder, til to- og trehjulede køretøjer og quadricykler, i forordning 168/2013 og de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, der er vedtaget i henhold til forordningen, finder anvendelse uanset § 6, stk. 2.
Udover de tilfælde, som fremgår af artikel 37 i forordning 168/2013, ophører gyldigheden af en EU-typegodkendelse eller en national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier, hvor
køretøjet, systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed ikke er i overensstemmelse med sin godkendelse, eller
godkendelsen er baseret på falske erklæringer eller forfalskede prøvningsresultater, eller hvor oplysninger, som ville have ført til et afslag på godkendelsen, er blevet tilbageholdt.
Færdselsstyrelsen udsteder efter ansøgning tilladelse til tilgængeliggørelse af restkøretøjer.
Færdselsstyrelsen udsteder efter ansøgning tilladelse til markedsføring og ibrugtagning af dele eller udstyr, der kan udgøre en alvorlig risiko for væsentlige systemers korrekte funktion.
Som led i markedsovervågning kan Sikkerhedsstyrelsen i henhold til forordning 168/2013 og de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, der er vedtaget i henhold til forordningen udtage to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder hos den erhvervsdrivende.
Stk. 2. Sikkerhedsstyrelsen kan foretage, eller få foretaget, undersøgelser af to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder udtaget i medfør af stk. 1.
Stk. 3. I de tilfælde, hvor undersøgelsen viser, at to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder ikke er i overensstemmelse med de tekniske krav, refunderer den erhvervsdrivende Sikkerhedsstyrelsens nødvendige udgifter ved prøveudtagning efter stk. 1 og nødvendige udgifter til undersøgelser efter stk. 2.
Erhvervsdrivende har, efter anmodning fra Færdselsstyrelsen eller Sikkerhedsstyrelsen, pligt til at give alle oplysninger og al dokumentation, som er nødvendige for en vurdering af om to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder er i overensstemmelse med forordning 168/2013, de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, der er vedtaget i henhold til forordningen, eller bilagene til denne bekendtgørelse.
Ved ansøgning, jf. § 3, stk. 1 og § 5, stk. 1, skal ansøgning indsendes digitalt via blanket på Virk.
Stk. 2. Ansøgninger, jf. § 3, stk. 2, § 5, stk. 3, § 9 og § 10, og anden skriftlig kommunikation til Færdselsstyrelsen eller Sikkerhedsstyrelsen skal ske digitalt.
Ansøgninger, prøvningsrapporter, typeattester og dokumentation til Færdselsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen skal være affattet på dansk eller engelsk.
FN-regulativerne, som forordning 168/2013, de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, der er vedtaget i henhold til forordningen, og bilagene til denne bekendtgørelse, henviser til, indføres ikke i Lovtidende.
Stk. 2. FN-regulativerne, jf. stk. 1, er gældende, selvom de ikke foreligger på dansk.
Stk. 3. FN-regulativer kan findes på hjemmesiden for FN's Økonomiske Kommission for Europa (UNECE).
For behandling af ansøgning, jf. §§ 3 og 5 betales et gebyr efter regning til Færdselsstyrelsen, jf. bekendtgørelse om Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter på vejtransportområdet.
Med bøde straffes den som overtræder artikel 9, stk. 1 og stk. 7-9, artikel 10-15, artikel 17, artikel 19, artikel 20, stk. 1 og 4, artikel 22, stk. 1-3, artikel 23, stk. 1-3, 7 og 10, artikel 24, stk. 1 og 2, artikel 34, stk. 1, artikel 38, stk. 1-8, artikel 39, artikel 43, artikel 44, stk. 5, artikel 45, stk. 1, artikel 46, stk. 3, artikel 50, stk. 1, artikel 52, stk. 1 og 2, artikel 51, stk. 4, artikel 55, artikel 56, artikel 57, stk. 1-3, 5-7, 10 og 11, eller artikel 59 i forordning 168/2013 eller § 12 i denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Med mindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning straffes med bøde den, som
afgiver falsk erklæring i forbindelse med godkendelsesprocedurer eller procedurer, der fører til tilbagekaldelse,
forfalsker prøvningsresultater med henblik på typegodkendelse,
tilbageholder data eller tekniske specifikationer, der kunne føre til tilbagekaldelse, nægtelse eller inddragelse af typegodkendelse,
gør brug af manipulationsanordninger,
nægter adgang til oplysninger,
tilgængeliggør køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, som er genstand for godkendelse, på markedet uden en sådan godkendelse, eller
forfalsker dokumenter eller påskrifter med henblik på tilgængeliggørelse på markedet af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2020.
/ Linette Egelund
Bilag 1
To- og trehjulet knallert
Nr. | Artikel | Område | Særlige spørgsmål | Prøvningsomfang for relevante køretøjsklasser | Alternative krav | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Miljø og fremdriftsydelse | L1e-A | L1e-B | L2e-P | L2e-U | |||
1 | 23 og 24 | Miljøprøvningsprocedurer med hensyn til udstødningsemissioner, fordampningsemissioner, emission af drivhusgasser og brændstofforbrug, referencebrændstoffer 134/2014 Bilag II - VIII | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
2 | Maksimal konstruktivt bestemt hastighed, maksimalt drejningsmoment og maksimal kontinuerlig samlet maskineffekt 134/2014 Bilag X |
A |
A |
A |
A |
Ingen alternative krav. |
3 | Prøvningsprocedure for støj 134/2014 Bilag IX | A | A | A | A | Kørselsprøvning: a) Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med bilag IX til forordning (EU) 134/2014. b) Målebetingelser skal være i overensstemmelse punkt 2. i tillæg 3 i bilag IX til forordning (EU) 134/2014. En prøvebane med andre specifikationer end beskrevet i tillæg 4 til bilag IX til forordning (EU) 134/2014 kan anvendes, forudsat at den tekniske tjeneste har gennemført korrelationsprøvninger. Der anvendes en korrektionsfaktor, hvis det er nødvendigt. Standprøvning: Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med punkt 2.3.2. til og med 2.3.5.3. i tillæg 3 bilag IX til forordning (EU) 134/2014. |
B | Funktionel sikkerhed |
1 | 22 | Akustiske alarmanordninger 3/2014 Bilag II | Komponent | NA | X | X | X |
Montering | B | B | B | Montering på køretøjet: a) Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med punkt 6.2 i FN-regulativ nr. 28. b) Den maksimale lydtryksværdi skal være i overensstemmelse med punkt 6.2.7. |
2 | Bremsning, herunder blokeringsfri bremser og kombinerede bremsesystemer 3/2014 Bilag III | A | A | A | A | Ingen alternative krav |
3 | Elektrisk sikkerhed 3/2014 Bilag IV | B | B | B | B | Ingen alternative krav. |
4 | Krav til fabrikantens erklæring vedrørende holdbarhedsprøvning af funktionelle sikkerhedssystemer, dele og udstyr 3/2014 Bilag V | A | A | A | A | Fabrikanten skal oplyse hvilken service og vedligeholdelse, der regelmæssigt skal gennemføres, for at køretøjet kan opnå en forventet levetid på mindst fem år under normale driftsforhold. |
5 | Beskyttelseskonstruktioner fortil og bagtil 3/2014 Bilag VI | NA | NA | IF - B | IF - B | Ingen alternative krav. |
6 | Ruder, forrudeviskere og forrudevaskere samt afrimnings- og afdugningsanordninger 3/2014 Bilag VII | NA | IF | IF | IF | Fabrikanten1) kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.1.2. og 1.1.3. i bilag 3 til forordning (EU) 1008/2010. Dette gælder kun for der bestrøgne område. |
Komponent | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X |
Montering | B | B | B |
7 | Førerbetjente betjeningsorganer, herunder identificering af betjeningsorganer, kontrollamper og indikatorer 3/2014 Bilag VIII | NA | A | A | A | a) De symboler og farven på de relevante kontrollamper, der er obligatoriske i medfør af FN-regulativ nr. 121, skal være i overensstemmelse med nævnte FN-regulativ. b) Hvis det ikke er tilfældet, skal den tekniske tjeneste verificere, at de symboler, kontrollamper og indikatorer, køretøjet er udstyret med, giver føreren forståelige oplysninger om, hvordan de pågældende betjeningsorganer fungerer. |
8 | Lysinstallationer og lyssignalanordninger, herunder automatisk tænding af lys 3/2014 Bilag IX | Komponent | X | X | X | X | Der kan ikke anvendes alternative krav For køretøjer klasse L1e kan fabrikanten efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 6 i FN-regulativ nr. 74 samt i punkt 1.8. til og med 1.12. i bilag IX til forordning (EU) 3/2014. For køretøjer klasse L2e kan fabrikanten efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.10 til og med punkt 2.5 i forordning (EU) 3/2014. |
Montering | B | B | B | B |
9 | Udsyn bagud 3/2014 Bilag X | Komponent | NA | X | X | X | Ingen alternative krav |
Montering | B | B | B |
11 | sikkerhedsseler og deres forankringer 3/2014 Bilag XII | NA | NA | IF | IF | Krav til sikkerhedssele og forankringspunkter i forordning (EU) 3/2014 bilag XII skal være opfyldt. Seleforankringernes styrke kan alternativt beregnes, hvor det enkelte forankringspunkt udsættes for en fremadrettet kraft, som skal beregnes for hvert forankringspunkt som beskrevet i punkt 3. i bilag XII til forordning (EU) 3/2014 |
Komponent | X | X |
Montering | B | B |
12 | Siddeplads (sadler og sæder) 3/2014 Bilag XIII | B | B | B | B | Ingen alternative krav. |
13 | Styreegenskaber, kurveegenskaber og drejeegenskaber 3/2014 Bilag XIV | A | A | A | A | Ingen alternative krav. |
14 | Montering af dæk 3/2014 Bilag XV | Komponent | X | X | X | X | Ingen alternative krav. Hvor der i bilag XV tilforordning 3/2014 henvises til tabeller for belastningsindeks og hastighedskoder, kan der alternativt anvendes tilsvarende tabeller anført i The Scandinavian Tire & Rim Organizations nyeste databog (STRO-bog) |
Montering | B | B | B | B |
15 | Skilt med maksimal hastighed og dets placering på køretøjet 3/2014 Bilag XVI | NA | NA | IF - D | IF - D | Ingen alternative krav. |
16 | Beskyttelse af personer i/på køretøjet, herunder indvendigt udstyr, nakkestøtter og døre 3/2014 Bilag XVII | NA | NA | IF - A | IF - A | Nakkestøtter: a) Nakkestøtter skal opfylde kravene i afsnit 5 i FN-regulativ nr. 17 og bilag 4 til FN-regulativ nr. 17. b) Kun de prøvninger, der er beskrevet i punkt 5.12, 6.5, 6.6 og 6.7 i FN-regulativ nr. 17, gennemføres. Kravene til døres styrke, som beskrevet i del 2 til tillæg 1 punkt 1.1.2. i bilag XVII til forordning (EU) 3/2014 kan dokumenteres ved ingeniørmæssig beregning. |
17 | Maksimal kontinuerlig nominel effekt eller nettoeffekt og/eller konstruktivt bestemt hastighedsbegrænsning 3/2014 Bilag XVIII | A | A | A | A | Ingen alternative krav. |
18 | Køretøjskonstruktionens integritet 3/2014 Bilag XIX | A | A | A | A | Ingen alternative krav. |
C1 | Køretøjskonstruktion og generel typegodkendelse |
1 | 20 | Foranstaltninger mod ulovlige ændringer 44/2014 Bilag II | A | A | A | A | Ingen alternative krav. |
2 | 25 | Ordninger for typegodkendelsesprocedurerne 44/2014 Bilag III | A | A | A | A | Ingen alternative krav |
3 | 33 | Krav til produktionens overensstemmelse 44/2014 Bilag IV | A | A | A | A | Ingen alternative krav |
4 | 18 | Tilkoblings- og fastspændingsanordninger 44/2014 Bilag V | NA | NA | IF - A | IF - A | Ingen alternative krav. Fabrikanten kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i FN-regulativ nr. 55. Følgende gælder: Bilag 6, punkt 1,1, til FN-regulativ nr. 55. Styrkeprøvning af mekaniske tilkoblingsanordninger af enkel konstruktion kan erstattes af virtuel prøvning. |
5 | Tyverisikringsanordninger 44/2014 Bilag VI | A | A | A | A | Ingen alternative krav. |
6 | Elektromagnetisk kompatibilitet 44/2014 Bilag VII | B | B | B | B | Komponenter: a) Elektriske/elektroniske enheder kræver ikke typegodkendelse i henhold til FN-regulativ nr. 10. b) Eftermonterede elektriske/elektroniske anordninger skal dog være i overensstemmelse med FN-regulativ nr. 10. Elektromagnetisk stråling: Ansøgeren skal fremlægge en erklæring fra fabrikanten om, at køretøjet er i overensstemmelse med FN-regulativ nr. 10 eller følgende alternative standarder: — Elektromagnetisk bredbåndsstråling: CISPR 12 eller SAE J551-2 —Elektromagnetisk smalbåndsstråling: CISPR 12 (uden for køretøjet) eller 25 (inden for) eller SAE J551-4 og SAE J1113-41. Immunitetsprøvninger: Der foretages ikke immunitetsprøvning. |
7 | Udragende dele 44/2014 Bilag VIII | B | B | B | B | Ingen alternative krav. |
8 | Lagring af brændstof 44/2014 Bilag IX | B | IF - B | IF - B | IF - B | Brændstofbeholdere skal opfylde kravene i punkt 1.2.1. til og med 1.2.9.1 i bilag IX til forordning (EU) 44/2014. Køretøjer, som anvender flydende gas (LPG) i fremdriftssystemet, og LPG-tankene skal opfylde alle relevante krav til montering og udstyr i FN/ECE-regulativ nr. 67 som foreskrevet for køretøjer i klasse M1. Køretøjer, som anvender komprimeret naturgas (CNG) i fremdriftssystemet, og CNG-tankene skal opfylde alle relevante krav til montering og udstyr i FN /ECE-regulativ nr. 110 som foreskrevet for køretøjer i klasse M1 |
9 | Lad 44/2014 Bilag X | NA | NA | IF - B | IF - B | Ingen alternative krav. |
10 | Masser og dimensioner 44/2014 Bilag XI | B | B) | B | B | De nationale bestemmelser i bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk skal opfyldes |
12 | 18 | Håndgreb og fodstøtter til passagerer 44/2014 Bilag XIII | NA | B | IF - B | IF - B | Ingen alternative krav. |
13 | Plads til montering af nummerplade 44/2014 Bilag XIV | D | D | D | D | Ingen alternative krav. |
14 | Reparations- og vedligeholdelsesinformationer 44/2014 Bilag XV | A | A | A | A | Ingen alternative krav. |
15 | Støtteben 44/2014 Bilag XVI | B | B | NA | NA | Ingen alternative krav. |
Artikel 39 i forordning (EU) 168/2013 | Det foreskrevne skilt og EU-typegodkendelsesmærke 901/2014 bilag V | B | B | B | B | Ingen alternative krav. |
Forklarende bemærkninger til kolonnen ” Prøvningsmetoder for relevante køretøjsklasser”
X
Fuldstændig anvendelse af retsakten som følger:
a) der skal udstedes typegodkendelsesattest
b) prøvninger og kontrol udføres af den tekniske tjeneste eller fabrikanten på de betingelser, der er fastsat i artikel 61 til 71 i forordning (EU) nr. 168/2013
c) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
d) produktionens overensstemmelse skal sikres.
A
Anvendelse af retsakten som følger:
a) alle retsaktens krav skal opfyldes, medmindre andet er angivet
b) der kræves ikke typegodkendelsesattest
c) prøvninger og kontrol udføres af den tekniske tjeneste eller fabrikanten på de betingelser, der er fastsat i artikel 61 til 71 i forordning (EU) nr. 168/2013
d) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
e) produktionens overensstemmelse skal sikres.
B
Anvendelse af retsakten som følger:
Samme som for »A«, med den undtagelse, at fabrikanten kan udføre prøvningerne og kontrollerne selv, med forbehold af den godkendende myndigheds accept.
C
Anvendelse af retsakten som følger:
a) kun de tekniske krav i retsakten skal opfyldes, uanset eventuelle overgangsbestemmelser
b) der kræves ikke typegodkendelsesattest
c) prøvninger og kontrol skal udføres af den tekniske tjeneste eller af fabrikanten (jf. afgørelser under »B«)
d) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
e) produktionens overenstemmelse skal sikres.
Samme som for afgørelserne under »B« og »C«, med den undtagelse, at en erklæring om overensstemmelse afgivet af fabrikanten er tilstrækkelig. Prøvningsrapport kræves ikke.
Den typegodkendende myndighed eller tekniske tjeneste kan kræve yderligere oplysninger eller videre dokumentation, hvis det skulle blive nødvendigt.
NA
Retsakten finder ikke anvendelse. Der vil imidlertid kunne indføres krav om overensstemmelse med et eller flere specifikke aspekter i retsakten.
Den ændringsserie til de FN-regulativer, der finder anvendelse, er anført i bilag I til forordning (EU) 134/2014, i bilag I til forordning (EU) 3/2014 samt bilag I til forordning (EU) 44/2014. Ændringsserier vedtaget efterfølgende accepteres som alternativer.
IF
Retsakten finder anvendelse hvis køretøjet er udstyret med den relevante komponent, system eller separate teknisk enhed.
Bilag 2
To- og trehjulet motorcykel
Nr. | Artikel | Område | Særlige spørgsmål | Prøvningsomfang for de relevante køretøjsklasser | Alternative krav | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Miljø og fremdriftsydelse | L3e-A1 | L3e-A2 | L3e-A3 | L4e | L5e-A | L5e-B | |||
1 | 23 og 24 | Miljøprøvningsprocedurer med hensyn til udstødningsemissioner, fordampningsemissioner, emission af drivhusgasser og brændstofforbrug, referencebrændstoffer 134/2014 Bilag II - VIII | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
2 | Maksimal konstruktivt bestemt hastighed, maksimalt drejningsmoment og maksimal kontinuerlig samlet maskineffekt 134/2014 Bilag X | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
3 | Prøvningsprocedure for støj 134/2014 Bilag IX | A | A | A | A | A | A | Kørselsprøvning: a) Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med bilag IX til forordning (EU) 134/2014. . b) Målebetingelser skal være i overensstemmelse punkt 2. i tillæg 3 i bilag IX til forordning (EU) 134/2014. En prøvebane med andre specifikationer end beskrevet i tillæg 4 til bilag IX til forordning (EU) 134/2014 kan anvendes, forudsat at den tekniske tjeneste har gennemført korrelationsprøvninger. Der anvendes en korrektionsfaktor, hvis det er nødvendigt. Standprøvning: Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med punkt 2.3.2. til og med 2.3.5.3. i tillæg 3 bilag IX til forordning (EU) 134/2014. | ||
B | Funktionel sikkerhed | |||||||||
1 | 22 | Akustiske alarmanordninger 3/2014 Bilag II | Komponent | X | X | X | X | X | X | |
Montering | B | B | B | B | B | B | Montering på køretøjet: a) Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med punkt 6.2 i FN-regulativ nr. 28. b) Den maksimale lydtryksværdi skal være i overensstemmelse med punkt 6.2.7. | |||
2 | Bremsning, herunder blokeringsfri bremser og kombinerede bremsesystemer 3/2014 Bilag III | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
3 | Elektrisk sikkerhed 3/2014 Bilag IV | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav. | ||
4 | Krav til fabrikantens erklæring vedrørende holdbarhedsprøvning af funktionelle sikkerhedssystemer, dele og udstyr 3/2014 Bilag V | A | A | A | A | NA | NA | Fabrikanten skal oplyse hvilken service og vedligeholdelse, der regelmæssigt skal gennemføres, for at køretøjet kan opnå en forventet levetid på mindst fem år under normale driftsforhold. | ||
5 | Beskyttelseskonstruktioner fortil og bagtil 3/2014 Bilag VI | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | Ingen alternative krav. | ||
6 | Ruder, forrudeviskere og forrudevaskere samt afrimnings- og afdugningsanordninger 3/2014 Bilag VII | IF | IF | IF | IF | IF | IF | Fabrikanten1) kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.1.2. og 1.1.3. i bilag 3 til forordning (EU) 1008/2010. Dette gælder kun for der bestrøgne område. | ||
Komponent | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | ||||
Montering | B | B | B | B | B | B | ||||
7 | Førerbetjente betjeningsorganer, herunder identificering af betjeningsorganer, kontrollamper og indikatorer 3/2014 Bilag VIII | A | A | A | A | A | A | a) De symboler og farven på de relevante kontrollamper, der er obligatoriske i medfør af FN-regulativ nr. 121, skal være i overensstemmelse med nævnte FN-regulativ. b) Hvis det ikke er tilfældet, skal den tekniske tjeneste verificere, at de symboler, kontrollamper og indikatorer, køretøjet er udstyret med, giver føreren forståelige oplysninger om, hvordan de pågældende betjeningsorganer fungerer. | ||
8 | Lysinstallationer og lyssignalanordninger, herunder automatisk tænding af lys 3/2014 Bilag IX | Komponent | X | X | X | X | X | X | Ingen alternative krav. For køretøjer klasse L3e kan fabrikanten efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 6 i FN-regulativ nr. 53 samt i punkt 1.9. i bilag IX til forordning (EU) 3/2014. For køretøjer klasse L4e kan fabrikanten efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.10 til og med punkt 1.12. og punkt 3. til og med punkt 3.2.8.1. i bilag IX til forordning (EU) 3/2014 6.22.9.2.2. i FN-regulativ nr. 48 kan kun foretaget på et rigtigt køretøj. For køretøjer klasse L5e kan fabrikanten efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.10 til og med punkt 2.5 i bilag IX til forordning (EU) 3/2014. For L3e, L4e og L5e. Adaptive forlygter, som beskrevet i FN-regulativ nr. 123 skal opfylde kravene i punkt 6.22.7.4. samt 6.22.9.2.2. i FN-regulativ nr. 48. Den prøvekørsel, der er beskrevet i punkt 6.22.9.2.2. i FN-regulativ nr. 48 kan kun foretaget på et rigtigt køretøj. | |
Montering | B | B | B | B | B | B | ||||
9 | Udsyn bagud 3/2014 Bilag X | IF | IF | Ingen alternative krav. | ||||||
Komponent | X | X | X | X | X | X | ||||
Montering | B | B | B | B | B | B | ||||
11 | Sikkerhedsseler og deres forankringer 3/2014 Bilag XII | Komponent | NA | NA | NA | NA | X | X | For køretøjer klasse L5e gælder: Krav til sikkerhedssele og forankringspunkter i forordning (EU) 3/2014 bilag XII skal være opfyldt. Seleforankringernes styrke kan alternativt beregnes, hvor det enkelte forankringspunkt udsættes for en fremadrettet kraft, som skal beregnes for hvert forankringspunkt Som beskrevet i punkt 3. i bilag XII til forordning (EU) 3/2014. | |
Montering | B | B | ||||||||
12 | Siddeplads (sadler og sæder) 3/2014 Bilag XIII | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav. | ||
13 | Styreegenskaber, kurveegenskaber og drejeegenskaber 3/2014 Bilag XIV | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
14 | Montering af dæk 3/2014 Bilag XV | Komponent | X | X | X | X | X | X | Ingen alternative krav. Hvor der i bilag XV tilforordning 3/2014 henvises til tabeller for belastningsindeks og hastighedskoder, kan der alternativt anvendes tilsvarende tabeller anført i The Scandinavian Tire & Rim Organizations nyeste databog (STRO-bog) | |
Montering | B | B | B | B | B | B | ||||
15 | Skilt med maksimal hastighed og dets placering på køretøjet 3/2014 Bilag XVI | IF - D | IF - D | IF - D | IF - D | IF - D | NA | Ingen alternative krav | ||
16 | Beskyttelse af personer i eller på køretøjet, herunder indvendigt udstyr, nakkestøtter og døre 3/2014 Bilag XVII | NA | NA | NA | IF - A | IF - A | IF - A | Nakkestøtter: a) Nakkestøtter skal opfylde kravene i afsnit 5 i FN-regulativ nr. 17 og bilag 4 til FN-regulativ nr. 17. b) Kun de prøvninger, der er beskrevet i punkt 5.12, 6.5, 6.6 og 6.7 i FN-regulativ nr. 17, gennemføres. Kravene til døres styrke, som beskrevet i del 2 til tillæg 1 punkt 1.1.2. i bilag XVII til forordning (EU) 3/2014 kan dokumenteres ved ingeniørmæssig beregning. | ||
17 | Maksimal kontinuerlig nominel effekt eller nettoeffekt og/eller konstruktivt bestemt hastighedsbegrænsning 3/2014 Bilag XVIII | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
18 | Køretøjskonstruktionens integritet 3/2014 Bilag XIX | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
C1 | Køretøjskonstruktion og generel typegodkendelse | |||||||||
1 | 20 | Foranstaltninger mod ulovlige ændringer 44/2014 Bilag II | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
2 | 25 | Ordninger for typegodkendelsesprocedurerne 44/2014 Bilag III | A | A | A | A | A | A | ||
3 | 33 | Krav til produktionens overensstemmelse 44/2014 Bilag IV | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
4 | 18 | Tilkoblings- og fastspændingsanordninger 44/2014 Bilag V | A | A | A | A | NA | NA | Ingen alternative krav. Fabrikanten kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i Bilag 6, punkt 1,1, til FN-regulativ nr. 55. Følgende gælder: Styrkeprøvning af mekaniske tilkoblingsanordninger af enkel konstruktion kan erstattes af virtuel prøvning. | |
5 | Tyverisikringsanordninger 44/2014 Bilag VI | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
6 | elektromagnetisk kompatibilitet 44/2014 Bilag VII | B | B | B | B | B | B | Komponenter: a) Elektriske/elektroniske enheder kræver ikke typegodkendelse i henhold til FN-regulativ nr. 10. b) Eftermonterede elektriske/elektroniske anordninger skal dog være i overensstemmelse med FN-regulativ nr. 10. Elektromagnetisk stråling: Ansøgeren skal fremlægge en erklæring fra fabrikanten om, at køretøjet er i overensstemmelse med FN-regulativ nr. 10 eller følgende alternative standarder: — Elektromagnetisk bredbåndsstråling: CISPR 12 eller SAE J551-2 —Elektromagnetisk smalbåndsstråling: CISPR 12 (uden for køretøjet) eller 25 (inden for) eller SAE J551-4 og SAE J1113-41. Immunitetsprøvninger: Der foretages ikke immunitetsprøvning. | ||
7 | Udragende dele 44/2014 Bilag VIII | B | B | B | B | NA | NA | Ingen alternative krav. | ||
8 | Lagring af brændstof 44/2014 Bilag IX | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | Brændstofbeholdere skal opfylde kravene i punkt 1.2.1. til og med 1.2.9.1 i bilag IX til forordning (EU) 44/2014. Køretøjer, som anvender flydende gas (LPG) i fremdriftssystemet, og LPG-tankene skal opfylde alle relevante krav til montering og udstyr i FN/ECE-regulativ nr. 67 som foreskrevet for køretøjer i klasse M1. Køretøjer, som anvender komprimeret naturgas (CNG) i fremdriftssystemet, og CNG-tankene skal opfylde alle relevante krav til montering og udstyr i FN /ECE-regulativ nr. 110 som foreskrevet for køretøjer i klasse M1 | ||
9 | Lad 44/2014 Bilag X | NA | NA | NA | NA | NA | B | Ingen alternative krav. | ||
10 | Masser og dimensioner 44/2014 Bilag XI | B | B | B | B | B | B | De nationale bestemmelser i bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk skal opfyldes | ||
11 | 21 | Egendiagnose (OBD) 44/2014 Bilag XII | A | A | A | A | A | A | OBD-systemet skal være udformet til som minimum at registrere fejl i motorstyringssystemet. | |
12 | 18 | Håndgreb og fodstøtter til passagerer 44/2014 Bilag XIII | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | Ingen alternative krav. | |
13 | Plads til montering af nummerplade 44/2014 Bilag XIV | D | D | D | D | D | D | Ingen alternative krav. | ||
14 | Reparations- og vedligeholdelsesinformationer 44/2014 Bilag XV | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
15 | Støtteben 44/2014 Bilag XVI | B | B | B | B | NA | NA | Ingen alternative krav. | ||
Artikel 39 i forordning (EU) 168/2013 | Det foreskrevne skilt og EU-typegodkendelsesmærke 901/2014 bilag V | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav |
Forklarende bemærkninger til kolonnen ” Prøvningsmetode for de relevante køretøjsklasser”
X
Fuldstændig anvendelse af retsakten som følger:
a) der skal udstedes typegodkendelsesattest
b) prøvninger og kontrol udføres af den tekniske tjeneste eller fabrikanten på de betingelser, der er fastsat i artikel 61 til 71 i forordning (EU) nr. 168/2013
c) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
d) produktionens overensstemmelse skal sikres.
A
Anvendelse af retsakten som følger:
a) alle retsaktens krav skal opfyldes, medmindre andet er angivet
b) der kræves ikke typegodkendelsesattest
c) prøvninger og kontrol udføres af den tekniske tjeneste elelr fabrikanten på de betingelser, der er fastsat i artikel 61 til 71 i forordning (EU)) nr. 168/2013
d) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
e) produktionens overenstemmelse skal sikres.
B
Anvendelse af retsakten som følger:
Samme som for »A«, med den undtagelse, at fabrikanten kan udføre prøvningerne og kontrollerne selv, med forbehold af den godkendende myndigheds accept.
C
Anvendelse af retsakten som følger:
a) kun de tekniske krav i retsakten skal opfyldes, uanset eventuelle overgangsbestemmelser
b) der kræves ikke typegodkendelsesattest
c) prøvninger og kontrol skal udføres af den tekniske tjeneste eller af fabrikanten (jf. afgørelser under »B«)
d) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
e) produktionens overenstemmelse skal sikres.
D
Samme som for afgørelserne under »B« og »C«, med den undtagelse, at en erklæring om overensstemmelse afgivet af fabrikanten er tilstrækkelig. Prøvningsrapport kræves ikke.
Den typegodkendende myndighed eller tekniske tjeneste kan kræve yderligere oplysninger eller videre dokumentation, hvis det skulle blive nødvendigt.
NA
Retsakten finder ikke anvendelse. Der vil imidlertid kunne indføres krav om overensstemmelse med et eller flere specifikke aspekter i retsakten.
Den ændringsserie til de FN-regulativer, der finder anvendelse, er anført i bilag I til forordning (EU) 134/2014, i bilag I til forordning (EU) 3/2014 samt bilag I til forordning (EU) 44/2014. Ændringsserier vedtaget efterfølgende accepteres som alternativer.
IF
Retsakten finder anvendelse hvis køretøjet er udstyret med den relevante komponent, system eller separate teknisk enhed.
Bilag 3
Quadricykler
Nr. | Artikel | Område | Særlige spørgsmål | Prøvningsomfang for de relevante køretøjsklasser | Alternative krav | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Miljø og fremdriftsydelse | L6e-A | L6e-B | L7e-A1 | L7e-A2 | L7e-B1 | L7e-B2 | L7e-C | |||
1 | 23 og 24 | Miljøprøvningsprocedurer med hensyn til udstødningsemissioner, fordampningsemissioner, emission af drivhusgasser og brændstofforbrug, referencebrændstoffer 134/2014 Bilag II - VIII | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
2 | Maksimal konstruktivt bestemt hastighed, maksimalt drejningsmoment og maksimal kontinuerlig samlet maskineffekt 134/2014 Bilag X | A | A | A | A | A | A | A | |||
3 | Prøvningsprocedure for støj 134/2014 Bilag IX | A | A | A | A | A | A | A | Kørselsprøvning: a) Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med bilag XI til forordning (EU) 134/2014. b) Målebetingelser skal være i overensstemmelse punkt 2. i med tillæg 3 i bilag IX til forordning (EU) 134/2014. En prøvebane med andre specifikationer end beskrevet i tillæg 4 til bilag IX til forordning (EU) 134/2014 kan anvendes, forudsat at den tekniske tjeneste har gennemført korrelationsprøvninger. Der anvendes en korrektionsfaktor, hvis det er nødvendigt. Standprøvning: Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med punkt 2.3.2. til og med 2.3.5.3. i tillæg 3 bilag IX til forordning (EU) 134/2014. | ||
B | Funktionel sikkerhed | ||||||||||
1 | 22 | Akustiske alarmanordninger 3/2014 Bilag II | Komponent | X | X | X | X | X | X | X | |
Montering | B | B | B | B | B | B | B | Montering på køretøjet: a) Der gennemføres en prøvning i overensstemmelse med punkt 6.2 i FN-regulativ nr. 28. b) Den maksimale lydtryksværdi skal være i overensstemmelse med punkt 6.2.7. | |||
2 | Bremsning, herunder blokeringsfri bremser og kombinerede bremsesystemer 3/2014 Bilag III | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
3 | Elektrisk sikkerhed 3/2014 Bilag IV | B | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav. | ||
4 | Krav til fabrikantens erklæring vedrørende holdbarhedsprøvning af funktionelle sikkerhedssystemer, dele og udstyr 3/2014 Bilag V | A | A | A | A | A | A | A | Fabrikanten skal oplyse hvilken service og vedligeholdelse, der regelmæssigt skal gennemføres, for at køretøjet kan opnå en forventet levetid på mindst fem år under normale driftsforhold. | ||
5 | Beskyttelseskonstruktioner fortil og bagtil 3/2014 Bilag VI | IF- B | IF- B | IF- B | IF- B | IF- B | IF- B | IF- B | Ingen alternative krav. | ||
6 | Ruder, forrudeviskere og forrudevaskere samt afrimnings- og afdugningsanordninger 3/2014 Bilag VII | NA | IF | IF | IF | IF | IF | IF | Fabrikanten1) kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.1.2. og 1.1.3. i bilag 3 til forordning (EU) 1008/2010. Dette gælder kun for der bestrøgne område. | ||
Komponent | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | Ruder: X | |||||
Montering | B | B | B | B | B | B | |||||
7 | Førerbetjente betjeningsorganer, herunder identificering af betjeningsorganer, kontrollamper og indikatorer 3/2014 Bilag VIII | A | A | A | A | A | A | A | a) De symboler og farven på de relevante kontrollamper, der er obligatoriske i medfør af FN-regulativ nr. 121, skal være i overensstemmelse med nævnte FN-regulativ. b) Hvis det ikke er tilfældet, skal den tekniske tjeneste verificere, at de symboler, kontrollamper og indikatorer, køretøjet er udstyret med, giver føreren forståelige oplysninger om, hvordan de pågældende betjeningsorganer fungerer. | ||
8 | Lysinstallationer og lyssignalanordninger, herunder automatisk tænding af lys 3/2014 Bilag IX | Komponent | X | X | X | X | X | X | X | Ingen alternative krav. Fabrikanten kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i punkt 1.10 til og med punkt 2.5 i forordning (EU) 3/2014. Adaptive forlygter, som beskrevet i FN-regulativ nr. 123 skal opfylde kravene i punkt 6.22.7.4. samt 6.22.9.2.2. i FN-regulativ nr. 48. Den prøvekørsel, der er beskrevet i punkt 6.22.9.2.2. i FN-regulativ nr. 48 kan kun foretages på et rigtigt køretøj. | |
Montering | B | B | B | B | B | B | B | ||||
9 | Udsyn bagud 3/2014 Bilag X | Komponent | X | X | X | X | X | X | X | Ingen alternative krav. | |
Montering | B | B | B | B | B | B | B | ||||
10 | Styrtsikkert førerværn (ROPS) 3/2014 Bilag XI | NA | NA | NA | NA | NA | A | NA | Ingen alternative krav. | ||
11 | sikkerhedsseler og deres forankringer 3/2014 Bilag XII | IF | IF | IF | NA | Krav til sikkerhedssele og forankringspunkter i forordning (EU) 3/2014 bilag XII skal være opfyldt. Seleforankringernes styrke kan alternativt beregnes, hvor det enkelte forankringspunkt udsættes for en fremadrettet kraft, som skal beregnes for hvert forankringspunkt som beskrevet i punkt 3. i bilag XII til forordning (EU) 3/2014 | |||||
Komponent | X | X | X | X | X | X | |||||
Montering | B | B | B | B | B | B | |||||
12 | Siddeplads (sadler og sæder) 3/2014 Bilag XIII | B | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav. | ||
13 | Styreegenskaber, kurveegenskaber og drejeegenskaber 3/2014 Bilag XIV | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
14 | Montering af dæk 3/2014 Bilag XV | Komponent | X | X | X | X | X | X | X | Ingen alternative krav. Hvor der i bilag XV tilforordning 3/2014 henvises til tabeller for belastningsindeks og hastighedskoder, kan der alternativt anvendes tilsvarende tabeller anført i The Scandinavian Tire & Rim Organizations nyeste databog (STRO-bog) | |
Montering | B | B | B | B | B | B | B | ||||
15 | Skilt med maksimal hastighed og dets placering på køretøjet 3/2014 Bilag XVI | IF - D | IF - D | IF - D | IF - D | D | D | IF - D | Ingen alternative krav. | ||
16 | Beskyttelse af personer i/på køretøjet, herunder indvendigt udstyr, nakkestøtter og døre 3/2014 Bilag XVII | IF - A | IF - A | NA | IF - A | NA | IF - A | IF - A | Nakkestøtter: a) Nakkestøtter skal opfylde kravene i afsnit 5 i FN-regulativ nr. 17 og bilag 4 til FN-regulativ nr. 17. b) Kun de prøvninger, der er beskrevet i punkt 5.12, 6.5, 6.6 og 6.7 i FN-regulativ nr. 17, gennemføres. Kravene til døres styrke, som beskrevet i del 2 til tillæg 1 punkt 1.1.2. i bilag XVII til forordning (EU) 3/2014 kan dokumenteres ved ingeniørmæssig beregning. | ||
17 | Maksimal kontinuerlig nominel effekt eller nettoeffekt og/eller konstruktivt bestemt hastighedsbegrænsning 3/2014 Bilag XVIII | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
18 | Køretøjskonstruktionens integritet 3/2014 Bilag XIX | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
C1 | Køretøjskonstruktion og generel typegodkendelse | ||||||||||
1 | 20 | Foranstaltninger mod ulovlige ændringer 44/2014 Bilag II | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
2 | 25 | Ordninger for typegodkendelsesprocedurerne 44/2014 Bilag III | A | A | A | A | A | A | A | ||
3 | 33 | Krav til produktionens overensstemmelse 44/2014 Bilag IV | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | |
4 | 18 | Tilkoblings- og fastspændingsanordninger 44/2014 Bilag V | IF - A | IF - A | IF - A | IF - A | IF - A | IF - A | IF - A | Ingen alternative krav. Fabrikanten kan efter anmodning og med samtykke fra den godkendende myndighed anvende virtuelle prøvningsmetoder til de prøvninger, som er beskrevet i bilag 6, punkt 1.1. til FN-regulativ nr. 55. Følgende gælder: Styrkeprøvning af mekaniske tilkoblingsanordninger af enkel konstruktion kan erstattes af virtuel prøvning. | |
5 | Tyverisikringsanordninger 44/2014 Bilag VI | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
6 | Elektromagnetisk kompatibilitet 44/2014 Bilag VII | B | B | B | B | B | B | B | Komponenter: a) Elektriske/elektroniske enheder kræver ikke typegodkendelse i henhold til FN-regulativ nr. 10. b) Eftermonterede elektriske/elektroniske anordninger skal dog være i overensstemmelse med FN-regulativ nr. 10. Elektromagnetisk stråling: Ansøgeren skal fremlægge en erklæring fra fabrikanten om, at køretøjet er i overensstemmelse med FN-regulativ nr. 10 eller følgende alternative standarder: — Elektromagnetisk bredbåndsstråling: CISPR 12 eller SAE J551-2 —Elektromagnetisk smalbåndsstråling: CISPR 12 (uden for køretøjet) eller 25 (inden for) eller SAE J551-4 og SAE J1113-41. Immunitetsprøvninger: Der foretages ikke immunitetsprøvning. | ||
7 | Udragende dele 44/2014 Bilag VIII | B | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav. | ||
8 | Lagring af brændstof 44/2014 Bilag IX | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | Brændstofbeholdere skal opfylde kravene i punkt 1.2.1. til og med 1.2.9.1 i bilag IX til forordning (EU) 44/2014. Køretøjer, som anvender flydende gas (LPG) i fremdriftssystemet, og LPG-tankene skal opfylde alle relevante krav til montering og udstyr i FN/ECE-regulativ nr. 67 som foreskrevet for køretøjer i klasse M1. Køretøjer, som anvender komprimeret naturgas (CNG) i fremdriftssystemet, og CNG-tankene skal opfylde alle relevante krav til montering og udstyr i FN /ECE-regulativ nr. 110 som foreskrevet for køretøjer i klasse M1. | ||
9 | Lad 44/2014 Bilag X | NA | IF - B | NA | NA | IF - B | IF - B | IF - B | Ingen alternative krav. | ||
10 | Masser og dimensioner 44/2014 Bilag XI | B | B | B | B | B | B | B | De nationale bestemmelser i bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk skal opfyldes | ||
11 | 21 | Egendiagnose (OBD) 44/2014 Bilag XII | NA | NA | A | A | A | A | A | OBD-systemet skal være udformet til som minimum at registrere fejl i motorstyringssystemet. | |
12 | 18 | Håndgreb og fodstøtter til passagerer 44/2014 Bilag XIII | B | NA | IF - B | IF - B | IF - B | IF - B | NA | Ingen alternative krav. | |
13 | Plads til montering af nummerplade 44/2014 Bilag XIV | D | D | D | D | D | D | D | Ingen alternative krav. | ||
14 | Reparations- og vedligeholdelsesinformationer 44/2014 Bilag XV | A | A | A | A | A | A | A | Ingen alternative krav. | ||
15 | Støtteben 44/2014 Bilag XVI | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA | Ikke relevant for quadricykler | ||
Artikel 39 i forordning (EU) 168/2013 | Det foreskrevne skilt og EU-typegodkendelsesmærke 901/2014 bilag V | B | B | B | B | B | B | B | Ingen alternative krav. |
Forklarende bemærkninger til kolonnen ” Prøvningsmetode for de relevante køretøjsklasser”
X
Fuldstændig anvendelse af retsakten som følger:
a) der skal udstedes typegodkendelsesattest
b) prøvninger og kontrol udføres af den tekniske tjeneste eller fabrikanten på de betingelser, der er fastsat i artikel 61 til 71 i forordning (EU) nr. 168/2013
c) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
d) produktionens overensstemmelse skal sikres.
A
Anvendelse af retsakten som følger:
a) alle retsaktens krav skal opfyldes, medmindre andet er angivet
b) der kræves ikke typegodkendelsesattest
c) prøvninger og kontrol udføres af den tekniske tjeneste elelr fabrikanten på de betingelser, der er fastsat i artikel 61 til 71 i forordning (EU)) nr. 168/2013
d) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
e) produktionens overenstemmelse skal sikres.
B
Anvendelse af retsakten som følger:
Samme som for »A«, med den undtagelse, at fabrikanten kan udføre prøvningerne og kontrollerne selv, med forbehold af den godkendende myndigheds accept.
C
Anvendelse af retsakten som følger:
a) kun de tekniske krav i retsakten skal opfyldes, uanset eventuelle overgangsbestemmelser
b) der kræves ikke typegodkendelsesattest
c) prøvninger og kontrol skal udføres af den tekniske tjeneste eller af fabrikanten (jf. afgørelser under »B«)
d) en prøvningsrapport udarbejdes i overensstemmelse med artikel 32 i forordning (EU) nr. 168/2013
e) produktionens overenstemmelse skal sikres.
D
Samme som for afgørelserne under »B« og »C«, med den undtagelse, at en erklæring om overensstemmelse afgivet af fabrikanten er tilstrækkelig. Prøvningsrapport kræves ikke.
Den typegodkendende myndighed eller tekniske tjeneste kan kræve yderligere oplysninger eller videre dokumentation, hvis det skulle blive nødvendigt.
NA
Retsakten finder ikke anvendelse. Der vil imidlertid kunne indføres krav om overensstemmelse med et eller flere specifikke aspekter i retsakten.
Den ændringsserie til de FN-regulativer, der finder anvendelse, er anført i bilag I til forordning (EU) 134/2014, i bilag I til forordning (EU) 3/2014 samt bilag I til forordning (EU) 44/2014. Ændringsserier vedtaget efterfølgende accepteres som alternativer.
IF
Retsakten finder anvendelse hvis køretøjet er udstyret med den relevante komponent, system eller separate teknisk enhed.
Officielle noter