I medfør af § 7 a, stk. 3, og § 40 b i lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 816 af 14. august 2019, fastsættes efter bemyndigelse:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (styrelsen) behandler ansøgninger efter lovens § 7 a om godkendelse af frie grundskoler, der ønsker at modtage statstilskud, herunder frie grundskoler, hvis tilskud er bortfaldet i medfør af lovens § 21 a, og som ønsker at generhverve retten til tilskud efter lovens § 21 b, 1. pkt.
Ved initiativkredsen forstås i denne bekendtgørelse de fysiske personer, som står bag skoleinitiativet. I den udstrækning denne personkreds overstiger 10 personer, forstås ved initiativkredsen de 10 personer, som spiller den vigtigste rolle for skoleinitiativets praktiske gennemførelse.
En ansøgning efter lovens § 7 a skal omfatte følgende materiale:
En oversigt over navn og adresse på de personer, der udgør initiativkredsen, jf. § 2, 1. pkt., samt en liste over medlemmerne af en eventuel skolekreds og øvrige personer, organisationer, foreninger m.v., der er involveret i skoleinitiativet.
Referat af det stiftende møde for den nye skole og eventuelle efterfølgende møder.
Initiativkredsens medlemmers udfyldte erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. bilag 1.
Initiativkredsens medlemmers besvarelse af spørgsmål til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet, jf. bilag 2.
Stk. 2. Ansøgningen skal indgives ved initiativkredsens medlemmers personlige fremmøde. I modsat fald vil ansøgningen ikke blive taget under behandling. Ansøgningen kan indgives til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på adresser i landet og i tidsrum, som senest 1 måned inden udløbet af ansøgningsfristen, jf. stk. 4, annonceres på styrelsens hjemmeside. Kravet om personligt fremmøde stilles ikke over for personer, som er afskåret herfra på grund af hospitalsindlæggelse eller lignende alvorlig hindring.
Stk. 3. Initiativkredsens medlemmers udfyldte erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. stk. 1, nr. 3, og initiativkredsens medlemmers besvarelse af spørgsmål til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet, jf. stk. 1, nr. 4, skal underskrives af de pågældende på stedet, når ansøgningen indgives, jf. stk. 2. I modsat fald vil ansøgningen ikke blive taget under behandling.
Stk. 4. Det er en betingelse for skolens godkendelse, at ansøgningen er indgivet senest den 15. august året forud for det skoleår, hvor skolen skal begynde.
Stk. 5. Hvis initiativkredsen ændrer sammensætning under styrelsens behandling af en ansøgning om godkendelse, skal tilkomne medlemmer tillige afgive den i stk. 1, nr. 3, nævnte erklæring og besvare de i stk. 1, nr. 4, nævnte spørgsmål. Den underskrevne erklæring og den underskrevne besvarelse af spørgsmålene skal indsendes til styrelsen umiddelbart efter det nye medlems indtræden i initiativkredsen.
Initiativkredsen skal i øvrigt indsende det materiale, som styrelsen konkret finder relevant for vurderingen af, om en skole kan godkendes.
Initiativkredsens medlemmers udfyldte og underskrevne erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. bilag 1, skal offentliggøres på skolens hjemmeside senest ved undervisningens påbegyndelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. For skoler, som er godkendt til at påbegynde undervisning fra skoleåret 2019/2020, skal erklæringen om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. bilag 1, være offentliggjort på skolens hjemmeside senest ved undervisningens påbegyndelse i august 2020.
Bekendtgørelsens regler finder tilsvarende anvendelse ved en fri grundskoles ansøgning om godkendelse af en afdeling, jf. lovens § 5 b, stk. 2, 1. pkt. Med hensyn til forpligtelsen efter § 3, stk. 1, nr. 3, henvises til bilag 3. Med hensyn til forpligtelsen efter § 3, stk. 1, nr. 4, henvises til bilag 4.
De afgørelser, som styrelsen træffer efter lovens § 5 b, § 7 a og efter bekendtgørelsen, kan ikke indbringes for børne- og undervisningsministeren.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bekendtgørelsens § 3, stk. 2 og 3, finder ikke anvendelse for ansøgninger om godkendelse af en fri grundskole indgivet med henblik på skolestart i skoleåret 2020/2021.
Stk. 3. Bekendtgørelse nr. 1162 af 25. september 2018 om godkendelse af frie grundskoler, der ønsker statstilskud, ophæves.
Konstitueret direktør
/ Jonas Gramkow Barlyng
Bilag 1
Fra initiativkredsen vedrørende
_________________________________________________________________________
(skolens navn)
[Hvert medlem af initiativkredsen udfylder individuelt skemaet ved at afkrydse i rubrikken til venstre for de udsagn, som vedkommende kan tilslutte sig]
Frihed og folkestyre-kravet, jf. friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.:
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Uafhængighedskravet, jf. friskolelovens § 5, stk. 2:
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
| | Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, - at skolen efter sit formål og i hele sit virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, og - at skolen skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse. | | | ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen skal udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder at skolen skal styrke og udvikle elevernes kendskab til og respekt for - religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion, - menings- og ytringsfriheden og - forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen ikke vil beskæftige eller blive ledet eller styret af personer, hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige sammenhænge er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen ikke kommer under påvirkning eller afhængighed af personer, foreninger, virksomheder, organisationer, institutioner, stater m.v., hvis adfærd er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen forbliver uafhængig, herunder ikke fremmer andres interesser på bekostning af skolens, og at skolens midler alene kommer skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode. | | | Jeg erklærer, at jeg er vidende om, at børne- og undervisningsministeren, hvis skolen ikke overholder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, kan - tilbageholde tilskud helt eller delvis, - lade tilskud bortfalde helt eller delvis, - kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis eller - træffe afgørelse om, at skolen ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler, og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven. |
Jeg har læst og forstået ovenstående.
Navn: ________________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt. (frihed og folkestyre-kravet)
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Frihed og folkestyre-kravet omfatter hele skolens virksomhed. Det betyder, at skolen i sin undervisning – og også sin eventuelle modersmålsundervisning – skal sikre, at eleverne lærer og kommer til at respektere, at det danske samfund bygger på en række grundlæggende menneske- og frihedsrettigheder, f.eks. et forbud mod diskrimination på grund af køn, race eller religion.
Men frihed og folkestyre-kravet vedrører ikke kun selve undervisningen. Frihed og folkestyre-kravet skal også afspejles i skolens samlede faktiske liv og virke, herunder skolens praksis for optagelse og bortvisning af elever, skolens generelle elevinddragelse i og uden for undervisningen, skolens ordensregler og skolens omgangsformer – herunder mellem elever og lærere, mellem drenge og piger og mellem mandlige og kvindelige ansatte.
Det betyder eksempelvis, at det vil stride mod frihed og folkestyre-kravet, hvis en skole bygger på en grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det betyder også, at skolen i sin optagelsespraksis ikke må diskriminere på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Frihed og folkestyre-kravet indebærer også, at en skoles bestyrelse, leder, lærere og andre ansatte for at varetage dette hverv eller den stilling troværdigt og tillidsfuldt skal kunne leve op til krav og normer angående frihed og folkestyre, herunder demokratisk dannelse (dekorum-kravet). Ekstremistiske holdninger hos de personer, som sætter rammerne for skolens virksomhed, vil således indgå i vurderingen af, hvorvidt skolen lever op til frihed og folkestyre-kravet.
Sigtet med kravet om, at skolerne skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse, er at markere, at det er skolernes opgave at danne deres elever til engagerede medborgere med lyst og evne til at være aktive i et demokratisk samfund.
Friskolelovens § 5, stk. 2 (uafhængighedskravet)
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
Kravet om skolens uafhængighed indebærer, at en fri grundskole alene må styres af interessen for at drive den pågældende skole til gavn for skolens egne elever, ligesom skolens midler, herunder de offentlige tilskud, alene må anvendes til skolens eget formål – dvs. skoleformålet.
Det betyder, at skolen ikke må indgå i et fællesskab eller et samarbejde med andre, der indebærer, at andre end skolen selv i realiteten styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske linjer eller skolens forvaltning af sine midler.
Det indebærer også, at skolen ikke på anden måde må bringe sig i et juridisk eller økonomisk afhængighedsforhold, som indebærer, at det i realiteten er andre end skolen selv, der styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske linje eller skolens forvaltning af sine midler.
Som konkrete eksempler kan nævnes, at en skole ikke må basere sin økonomi på donationer udefra i en sådan udstrækning, at skolen i sine økonomiske eller pædagogiske dispositioner kan motiveres til at lade sig styre eller påvirke af en donators udtalte eller uudtalte ønsker. En skole må heller ikke indgå lejeaftaler på vilkår, der stiller skolen så svagt i forhold til udlejer, at det går ud over skolens reelle mulighed for at fastlægge skolens pædagogiske linje eller træffe selvstændig bestemmelse om dispositionen af skolens midler.
Friskolelovens § 21, stk. 2, 1. pkt.
Børne- og undervisningsministeren kan for skoler, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler, jf. § 7, der er fastsat eller indgået i henhold til loven, eller børne- og undervisningsministerens påbud, jf. § 24 a, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Friskolelovens § 9 h, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt.
§ 9 h, stk. 1, 1. pkt.
Finder børne- og undervisningsministeren på baggrund af et skærpet tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at en skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 1. eller 2. pkt., kan ministeren træffe afgørelse om, at skolen ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler, og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven.
§ 9 h, stk. 2, 1. pkt.
Børne- og undervisningsministeren kan, selv om der ikke har været ført et skærpet tilsyn med en skole, i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at skolen ikke længere er omfattet af lovens regler om frie grundskoler, og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven, hvis ministeren finder, at skolen åbenlyst ikke opfylder kravene i § 1, stk. 2, 2. pkt.
Bestemmelserne indebærer, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i en række tilfælde kan træffe afgørelse om, at en skole ikke længere omfattes af friskolelovens regler om frie skoler og dermed ikke kan modtage tilskud efter lovens regler, hvis styrelsen kan lægge til grund, at skolen ikke opfylder frihed og folkestyre-kravet.
Bilag 2
1. Hvorfor og hvordan er initiativet til at starte denne skole kommet i stand?
2. Det følger af friskolelovens § 5, stk. 4, 3. pkt., at skolen skal offentliggøre oplysninger om sit værdigrundlag på hjemmesiden. Hvad forventer initiativkredsen, at skolen vil anføre om sit værdigrundlag på hjemmesiden, når skolen måtte blive en realitet?
3. Hvorledes ser skolens initiativkreds på de grundlæggende menneskerettigheder, f.eks.
– religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion,
– menings- og ytringsfriheden og
– forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering?
4. Hvorledes anskuer initiativkredsen en eventuel konflikt mellem dansk lov og ret på den ene side og politiske/religiøse læresætninger på den anden side?
5. I hvilken udstrækning har medlemmer af skolens initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens ledelse eller lærerstab offentligt udtrykt tilslutning til antidemokratiske aktiviteter?
6. I hvilken udstrækning har medlemmer af skolens initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens ledelse eller lærerstab offentligt undsagt eller på anden måde modarbejdet grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder religionsfriheden, ytringsfriheden eller kønnenes ligestilling?
7. Er der medlemmer af skolens initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens ledelse eller lærerstab, som har eller har haft tilknytning til en anden skole eller institution, der
a) ikke længere er godkendt som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet,
b) lukkede under en tilsynssag om opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet, uden at der blev taget stilling til kravets overholdelse,
c) har fået et påbud som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet eller
d) har mistet status af fri grundskole i friskolelovens forstand?
I bekræftende fald: hvilken skole eller institution?
8. Har skoleinitiativet modtaget donationer og i bekræftende fald fra hvem?
9. Hvorledes anskuer initiativkredsen kravet om at forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, herunder styrke elevernes demokratiske dannelse?
Hvert medlem af initiativkredsen kan vælge at besvare spørgsmålene 1) individuelt, 2) sammen med enkelte af initiativkredsens andre medlemmer eller 3) sammen med de resterende medlemmer af initiativkredsen.
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Bilag 3
Fra initiativkredsen (skolens bestyrelse) vedrørende
_____________________________________________________________________________
(skolens og afdelingens navn)
[Hvert medlem af initiativkredsen (skolens bestyrelse) udfylder individuelt skemaet ved at afkrydse i rubrikken til venstre for de udsagn, som vedkommende kan tilslutte sig]
Frihed og folkestyre-kravet, jf. friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.:
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Uafhængighedskravet, jf. friskolelovens § 5, stk. 2:
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
| | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, - at skolen, inklusive afdelingen, efter sit formål og i hele sit virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, og - at skolen, inklusive afdelingen, skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse. | | | ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen, inklusive afdelingen, skal udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder at skolen, inklusive afdelingen, skal styrke og udvikle elevernes kendskab til og respekt for - religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion, - menings- og ytringsfriheden og - forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen, inklusive afdelingen, ikke vil beskæftige eller blive ledet eller styret af personer, hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige sammenhænge er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen, inklusive afdelingen, ikke kommer under påvirkning eller afhængighed af personer, foreninger, virksomheder, organisationer, institutioner, stater m.v., hvis adfærd er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet. | | | Jeg erklærer, at initiativet til denne afdeling er baseret på, at skolen, inklusive afdelingen, forbliver uafhængig, herunder ikke fremmer andres interesser på bekostning af skolens, inklusive afdelingens, og at skolens, inklusive afdelingens, midler alene kommer skolens, inklusive afdelingens, skole- og undervisningsvirksomhed til gode. | | | Jeg erklærer, at jeg er vidende om, at børne- og undervisningsministeren, hvis skolen, inklusive afdelingen, ikke overholder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, kan - tilbageholde tilskud helt eller delvis, - lade tilskud bortfalde helt eller delvis, - kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis eller - træffe afgørelse om, at skolen, inklusive afdelingen, ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler, og at skolen, inklusive afdelingen, ikke kan modtage tilskud efter loven. |
Jeg har læst og forstået ovenstående.
Navn: ________________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ________________________________________
Friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt. (frihed og folkestyre-kravet)
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Frihed og folkestyre-kravet omfatter hele skolens – inklusive afdelingens – virksomhed. Det betyder, at skolen i sin undervisning – og også sin eventuelle modersmålsundervisning – skal sikre, at eleverne lærer og kommer til at respektere, at det danske samfund bygger på en række grundlæggende menneske- og frihedsrettigheder, f.eks. et forbud mod diskrimination på grund af køn, race eller religion.
Men frihed og folkestyre-kravet vedrører ikke kun selve undervisningen. Frihed og folkestyre-kravet skal også afspejles i skolens samlede faktiske liv og virke, herunder skolens praksis for optagelse og bortvisning af elever, skolens generelle elevinddragelse i og uden for undervisningen, skolens ordensregler og skolens omgangsformer – herunder mellem elever og lærere, mellem drenge og piger og mellem mandlige og kvindelige ansatte.
Det betyder eksempelvis, at det vil stride mod frihed og folkestyre-kravet, hvis en skole bygger på en grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det betyder også, at skolen i sin optagelsespraksis ikke må diskriminere på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Frihed og folkestyre-kravet indebærer også, at en skoles bestyrelse, leder, lærere og andre ansatte for at varetage dette hverv eller den stilling troværdigt og tillidsfuldt skal kunne leve op til krav og normer angående frihed og folkestyre, herunder demokratisk dannelse (dekorum-kravet). Ekstremistiske holdninger hos de personer, som sætter rammerne for skolens virksomhed, vil således indgå i vurderingen af, hvorvidt skolen lever op til frihed og folkestyre-kravet.
Sigtet med kravet om, at skolerne skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse, er at markere, at det er skolernes opgave at danne deres elever til engagerede medborgere med lyst og evne til at være aktive i et demokratisk samfund.
Friskolelovens § 5, stk. 2 (uafhængighedskravet)
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
Kravet om skolens uafhængighed indebærer, at en fri grundskole – inklusive en afdeling heraf – alene må styres af interessen for at drive den pågældende skole til gavn for skolens egne elever, ligesom skolens midler, herunder de offentlige tilskud, alene må anvendes til skolens eget formål – dvs. skoleformålet.
Det betyder, at skolen ikke må indgå i et fællesskab eller et samarbejde med andre, der indebærer, at andre end skolen selv i realiteten styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske linjer eller skolens forvaltning af sine midler.
Det indebærer også, at skolen ikke på anden måde må bringe sig i et juridisk eller økonomisk afhængighedsforhold, som indebærer, at det i realiteten er andre end skolen selv, der styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske linje eller skolens forvaltning af sine midler.
Som konkrete eksempler kan nævnes, at en skole ikke må basere sin økonomi på donationer udefra i en sådan udstrækning, at skolen i sine økonomiske eller pædagogiske dispositioner kan motiveres til at lade sig styre eller påvirke af en donators udtalte eller uudtalte ønsker. En skole må heller ikke indgå lejeaftaler på vilkår, der stiller skolen så svagt i forhold til udlejer, at det går ud over skolens reelle mulighed for at fastlægge skolens pædagogiske linje eller træffe selvstændig bestemmelse om dispositionen af skolens midler.
Friskolelovens § 21, stk. 2, 1. pkt.
Børne- og undervisningsministeren kan for skoler, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler, jf. § 7, der er fastsat eller indgået i henhold til loven, eller børne- og undervisningsministerens påbud, jf. § 24 a, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Friskolelovens § 9 h, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt.
§ 9 h, stk. 1, 1. pkt.
Finder børne- og undervisningsministeren på baggrund af et skærpet tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at en skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 1. eller 2. pkt., kan ministeren træffe afgørelse om, at skolen ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler, og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven.
§ 9 h, stk. 2, 1. pkt.
Børne- og undervisningsministeren kan, selv om der ikke har været ført et skærpet tilsyn med en skole, i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at skolen ikke længere er omfattet af lovens regler om frie grundskoler, og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven, hvis ministeren finder, at skolen åbenlyst ikke opfylder kravene i § 1, stk. 2, 2. pkt.
Bestemmelserne indebærer, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i en række tilfælde kan træffe afgørelse om, at en skole ikke længere omfattes af friskolelovens regler om frie skoler og dermed ikke kan modtage tilskud efter lovens regler, hvis styrelsen kan lægge til grund, at skolen ikke opfylder frihed og folkestyre-kravet.
Bilag 4
1. Hvorfor og hvordan er initiativet til at starte denne afdeling kommet i stand?
2. På hvilken måde forventer initiativkredsen (skolens bestyrelse), at oprettelsen af en afdeling vil sætte sig spor i skolens værdigrundlag?
3. Hvorledes ser initiativkredsen (skolens bestyrelse) på de grundlæggende menneskerettigheder, f.eks.
– religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og til ikke at have nogen religion,
– menings- og ytringsfriheden og
– forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social oprindelse og seksuel orientering?
4. Hvorledes anskuer initiativkredsen (skolens bestyrelse) en eventuel konflikt mellem dansk lov og ret på den ene side og politiske/religiøse læresætninger på den anden side?
5. I hvilken udstrækning har medlemmer af initiativkredsen (skolens bestyrelse) eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens, inklusive afdelingens, ledelse eller lærerstab offentligt udtrykt tilslutning til antidemokratiske aktiviteter?
6. I hvilken udstrækning har medlemmer af initiativkredsen (skolens bestyrelse) eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens, inklusive afdelingens, ledelse eller lærerstab offentligt undsagt eller på anden måde modarbejdet grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder religionsfriheden, ytringsfriheden eller kønnenes ligestilling?
7. Er der medlemmer af initiativkredsen (skolens bestyrelse) eller kendte eller forventede fremtidige medlemmer af skolens, inklusive afdelingens, ledelse eller lærerstab, som har eller har haft tilknytning til en anden skole eller institution, der
a) ikke længere er godkendt som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet,
b) lukkede under en tilsynssag om opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet, uden at der blev taget stilling til kravets overholdelse,
c) har fået et påbud som følge af manglende opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet eller
d) har mistet status af fri grundskole i friskolelovens forstand?
I bekræftende fald: hvilken skole eller institution?
8. Har skolen modtaget donationer møntet på afdelingsinitiativet og i bekræftende fald fra hvem?
9. Hvorledes anskuer initiativkredsen (skolens bestyrelse) kravet om at forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, herunder styrke elevernes demokratiske dannelse?
Hvert medlem af initiativkredsen (skolens bestyrelse) kan vælge at besvare spørgsmålene 1) individuelt, 2) sammen med enkelte af initiativkredsens andre medlemmer eller 3) sammen med de resterende medlemmer af initiativkredsen.
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________
Navn:___________________________________________________________________________
Dato: __________________________ Underskrift: ______________________________________