I medfør af § 6, stk. 1, § 11, stk. 3, og § 13, stk. 2, i lov nr. 565 af 10. maj 2022 om ombygning af Aarhus H fastsættes:
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på forurening og gener fra bygge- og anlægsarbejdet i anlægsområdet for projektet med ombygning på og omkring Aarhus H.
Denne bekendtgørelse gælder for Banedanmark, samt Banedanmarks entreprenører og underentreprenører.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Anlægsområde: Anlægsområde som afgrænset i bilag 1.
Dagperiode: Periode i tidsrummet fra kl. 07.00 til kl. 18.00 på hverdage samt på lørdage, søndage og helligdage.
Aftenperiode: Periode i tidsrummet fra kl. 18.00 til kl. 22.00 på hverdage samt på lørdage, søndage og helligdage.
Natperiode: Periode i tidsrummet fra kl. 22.00 til kl. 07.00 på hverdage samt lørdage, søndage og helligdage.
Støj: Det beregnede maksimale støjniveau (det energiækvivalente A-vægtede lydtryksniveau i dB (LAeq)), som en bolig udsættes for ved bopælens mest støjbelastede bygningsfacade.
Beboer: En person, der er fyldt 18 år, som har bopæl i en ejendom ved anlægsområdet, jf. § 1, og berøres af gener fra bygge- og anlægsarbejdet i anlægsområdet.
Banedanmark kan udføre bygge- og anlægsarbejde i anlægsområdet inden for de af Banedanmark besluttede stadier i dagperioden.
Stk. 2. Banedanmark kan ændre udførelsesmetoder, varighed og rækkefølge af de enkelte stadier.
Stk. 3. Banedanmark kan i dagperioden udføre bygge- og anlægsarbejde, som ikke er omfattet af de af Banedanmark offentliggjorte oplysninger om bygge- og anlægsarbejdets stadier, jf. § 9. Det kan alene ske af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske eller sikkerhedsmæssige forhold.
Stk. 4. Efter udførelse af arbejde, jf. stk. 3, skal Banedanmark udarbejde dokumentation for karakteren af det udførte arbejde, og at dette er sket af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske eller sikkerhedsmæssige forhold.
For bygge- og anlægsarbejde i anlægsområdet gælder der ikke en øvre støjgrænse i dagperioden.
Der må ikke udføres bygge- og anlægsarbejde i aften- og natperioden, hvis arbejderne ikke kan gennemføres inden for Aarhus Kommunes standardvilkår for byggeri og nedrivninger, jf. dog § 7.
Banedanmark kan udføre forcerende bygge- og anlægsarbejde i aften- og natperioden. Forcering kan alene ske af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er særligt nødvendigt af hensyn til projektets fremdrift og økonomi.
Stk. 2. For forcerende bygge- og anlægsarbejde i aften- og natperioden gælder der ikke en øvre støjgrænse, dog skal Banedanmark ved gennemførelse af bygge- og anlægsarbejderne så vidt muligt tage hensyn til minimering af støj.
Stk. 3. Efter udførelse af forcerende bygge- og anlægsarbejde, jf. stk. 1, skal Banedanmark udarbejde dokumentation for karakteren af det udførte arbejde, og at dette er sket af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller om det har været særligt nødvendigt af hensyn til projektets fremdrift og økonomi.
Banedanmark skal foretage offentlig annoncering på Banedanmarks hjemmeside og individuelt orientere beboere i husstande ved anlægsområdet om de regler, der følger af denne bekendtgørelse, herunder om ændringer, jf. § 4, stk. 2, og om den tilknyttede kompensationsordning efter bekendtgørelse om kompensation som følge af forurening og gener fra ombygning af Aarhus H.
Banedanmark skal foretage offentlig annoncering om bygge- og anlægsarbejdets stadier på Banedanmarks hjemmeside, jf. § 4, stk. 1 og 2.
Banedanmark orienterer så vidt muligt Trafikstyrelsen samt beboere i anlægsområdet forud for udførelse af forcerende bygge- og anlægsarbejde, jf. § 7, stk. 1, om anlægsarbejdernes udførelse, samt i hvilket tidsrum arbejderne forventes udført.
Tilsynet med Banedanmarks overholdelse af reglerne i § 4, stk. 3 og 4, og §§ 6 og 7, varetages af Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen fører også tilsyn med Banedanmarks varetagelse af hensynene bag de bestemmelser, der er fraveget, jf. § 3 i lov om ombygning af Aarhus H.
Banedanmark skal foretage egenkontrol for at sikre overholdelse af § 4, stk. 3 og 4, §§ 6 og 7, samt varetagelse af de hensyn, der er nævnt i § 11, stk. 1.
Stk. 2. Trafikstyrelsen beslutter, hvilke foranstaltninger Banedanmark skal iværksætte for at overholde de i § 11, stk. 1, nævnte forhold, samt i hvilket omfang Banedanmark skal afrapportere til Trafikstyrelsen, jf. § 12, stk. 1.
Stk. 3. Banedanmark er forpligtet til at iværksætte de af Trafikstyrelsen besluttede foranstaltninger, jf. stk. 2.
Banedanmark skal efter anmodning fra Trafikstyrelsen give alle oplysninger, herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold, som har betydning for vurderingen af forurening og gener fra anlægsområdet og for eventuelle afhjælpende eller forebyggende foranstaltninger.
Stk. 2. Trafikstyrelsen kan som tilsynsmyndighed aflægge tilsynsbesøg for at tilse, at Banedanmark lever op til de forhold, der er nævnt i §§ 11 og 12.
Stk. 3. Banedanmark skal orienteres om tilsynsbesøg i anlægsområdet omfattet af § 13, stk. 2, minimum 24 timer før besøgets udførelse, herunder om dato og tidspunkt, med henblik på at tilsynsbesøget kan udføres i samarbejde med en af Banedanmark bemyndiget person. Kan Trafikstyrelsen alene oplyse et forventeligt tidspunkt for tilsynsbesøget, eller ændres den oplyste dato eller det oplyste tidspunkt, skal Trafikstyrelsen senest en time før tilsynsbesøget kontakte Banedanmark og oplyse om tidspunktet for tilsynsbesøget. Trafikstyrelsen skal udarbejde en fyldestgørende rapport om resultatet af tilsynsbesøget, hvilken Banedanmark skal gives mulighed for at kommentere.
Konstaterer Trafikstyrelsen gentagne eller væsentlige overskridelser af § 4, stk. 3 og 4, og §§ 6 og 7, kan Trafikstyrelsen påbyde Banedanmark, inden for en af Trafikstyrelsen fastsat frist, at udarbejde en handlingsplan, som indeholder de konkrete foranstaltninger, der påtænkes iværksat.
Konstaterer Trafikstyrelsen, at Banedanmark gentagne gange eller trods indskærpelse herom ikke rettidigt overholder de foranstaltninger eller afrapporteringer, der er nævnt i § 12, stk. 2, kan Trafikstyrelsen påbyde Banedanmark at lovliggøre forholdet inden for en af Trafikstyrelsen fastsat frist.
Trafikstyrelsen kan påbyde Banedanmark, inden en af Trafikstyrelsen fastsat frist, at iværksætte foranstaltninger for at forebygge, at der sker fremtidige overskridelser som nævnt i §§ 14 og 15. Banedanmark skal inden for den fastsatte frist over for Trafikstyrelsen redegøre for, hvilke foranstaltninger Banedanmark har iværksat eller påtænker at iværksætte.
Efterlever Banedanmark ikke et påbud efter §§ 14-16, kan Trafikstyrelsen efter høring af transportministeren helt eller delvist nedlægge forbud imod, at Banedanmark
udfører et konkret anlægsarbejde i anlægsområdet,
udfører arbejde, der indgår i et stadie i anlægsområdet, eller
udfører arbejde i anlægsområdet.
Stk. 2. Nedlægger Trafikstyrelsen forbud efter stk. 1, kan bygge- og anlægsarbejdet først gennemføres, når Trafikstyrelsen har ophævet forbuddet.
Stk. 3. Transportministeren kan bestemme, at en sag om forbud efter stk. 1, i stedet skal behandles af transportministeren som tilsynsmyndighed efter reglerne i denne bekendtgørelse. Transportministeren kan herunder ophæve et udstedt forbud.
Trafikstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
overtræder § 4, stk. 4, §§ 6 og 7, § 12, stk. 1 og 3 og § 13, stk. 1, eller
undlader at efterkomme et påbud eller et forbud efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 17. marts 2025.
/ Lars Olsen