I medfør af § 3, stk. 1, nr. 4, og § 18 a i lov om buskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 16. december 1996, som ændret ved § 1 i lov nr. 399 af 2. juni 1999, fastsættes:
Kapitel 1
Definitioner
I denne bekendtgørelse forstås ved:
»Delstrækning«, en hvilken som helst strækning mellem to direkte efter hinanden følgende standsningssteder på en rute.
»Direkte togdrift«, togdrift mellem to togstationer, hvor der ifølge køreplanen optages eller afsættes passagerer, og passagererne befordres uden omstigning.
»Dobbelttur«, en gennemkørsel af en rute fra dens ene endepunkt til dens andet endepunkt og retur med bus i henhold til tilladelsens vilkår.
»Fjernbusrute«, busrute over mindst to amtsgrænser. Hovedstadsområdet omfattende Københavns og Frederiksberg Kommuner samt Københavns, Frederiksborg og Roskilde Amtskommuner betragtes i denne henseende som ét amt.
»Standsningssted«, ethvert sted på ruten, hvor der optages eller afsættes passagerer.
Kapitel 2
Udstedelse af tilladelse til fjernbuskørsel
Færdselsstyrelsen udsteder i perioden frem til 31. december 2004 alene tilladelse til fjernbuskørsel, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, i lov om buskørsel, såfremt kørslen etableres efter reglerne i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Færdselsstyrelsens udstedelse af tilladelser til kørsel af passagerer for jernbanevirksomheder og luftfartsselskaber, der er ramt af trafikforstyrrelser, jf. lovens § 2, stk. 2, nr. 2, samt speciel rutekørsel, jf. lovens § 2, stk. 3, er ikke omfattet af denne bekendtgørelse.
Kapitel 3
Trafikfællesskabet
Amtskommuner, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune eller trafikselskaber i amtskommuner og i de nævnte kommuner, herunder også det trafikselskab, der i medfør af lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik varetager den kollektive persontrafik inden for hovedstadsområdet, kan oprette et trafikfællesskab til at bringe kontrakter om fjernbuskørsel i udbud efter reglerne om offentligt udbud og efter bestemmelserne i kapitel 4 og 5.
Stk. 2. Der kan ikke være deltagelse fra både en amtskommune eller kommune og det i amtskommunen eller kommunen etablerede trafikselskab.
Stk. 3. Trafikfællesskabet kan bemyndige deltagere i fællesskabet til at foretage udbud.
Trafikfællesskabet og dets vedtægter, jf. § 6, skal godkendes af Færdselsstyrelsen. Der kan kun godkendes ét trafikfællesskab.
Stk. 2. Hvis flere fællesskaber inden den 1. november 1999 ansøger om at blive godkendt, godkender Færdselsstyrelsen det af fællesskaberne, der omfatter flest amtskommuner og kommuner. Hvis flere ansøgere omfatter lige mange deltagere, godkender Færdselsstyrelsen det fællesskab, der omfatter det største antal indbyggere.
Trafikfællesskabet ledes af en bestyrelse. Hver deltager i fællesskabet vælger et medlem til bestyrelsen samt en stedfortræder, der kan indtræde i tilfælde af medlemmets forfald.
Stk. 2. Et bestyrelsesmedlem eller en stedfortræder kan til enhver tid afsættes af den deltager i fællesskabet, der har valgt den pågældende.
De nærmere regler om fællesskabets styrelse m.v. fastsættes i en vedtægt, der vedtages af fællesskabets deltagere, og godkendes af Færdselsstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af fællesskabet, jf. § 4.
Stk. 2. Det er en betingelse for godkendelse af vedtægterne, at de er præcise og entydige, navnlig for så vidt angår beslutningsprocedurer og fællesskabets ansvarsforhold.
Stk. 3. I vedtægterne skal der fastsættes regler vedrørende trafikfællesskabets budget, regnskab, revision m.v.
Stk. 4. I vedtægterne skal det fastsættes, at trafikfællesskabet er åbent for enhver amtskommune, Københavns og Frederiksberg Kommuner eller trafikselskaberne i disse amtskommuner og kommuner. Endvidere skal det fastsættes i vedtægterne, at ingen rute kan udbydes, hvis en deltager i fællesskabet, på hvis område ruten har standsningssted, modsætter sig dette.
Trafikfællesskabets overskud ved udbudsforretningen, jf. § 15, skal anvendes til bus- og togterminalprojekter i de deltagende amtskommuner og kommuner. Overskuddet fordeles i overensstemmelse med en af trafikfællesskabet udarbejdet fordelingsnøgle.
Trafikfællesskabet skal tilvejebringe og meddele de oplysninger vedrørende fællesskabets virksomhed, som Færdselsstyrelsen måtte forlange.
Kapitel 4
Fjernbusruter over Storebæltsforbindelsen
Ruter udbudt i medfør af § 3 skal gå over Storebæltsforbindelsen, og delstrækninger svarende til minimum 20 pct. af rutens længde på ansøgningstidspunktet skal være ubetjent med direkte togforbindelse.
En delstrækning anses for at være ubetjent med direkte togforbindelse, når
mindst et af delstrækningens to standsningssteder ligger mindst 20 kilometer i fugleflugtslinie, på Sjælland dog 30 kilometer, fra togstationer, der er indbyrdes forbundet af direkte togdrift, eller
mindst et af delstrækningens to standsningssteder ligger mindst 10 kilometer i fugleflugtslinie fra togstationer, der er indbyrdes forbundet af direkte togdrift, og alle følgende standsningssteder i en af rutens retninger ligger mindst 20 kilometer i fugleflugtslinie, på Sjælland dog mindst 30 kilometer, fra togstationer, der indbyrdes er forbundet af direkte togdrift.
Ved udvælgelsen af ruterne skal trafikfællesskabet give høj prioritet til ruter med en særlig stor andel af togubetjente strækninger.
Trafikfællesskabet inddrager i videst muligt omfang ruterne i bus-tog takstsamarbejdet.
Der udbydes 5 ruter med tilsammen højst 15 dobbeltture i gennemsnit pr. dag. De enkelte ruter skal udbydes hver for sig.
Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan, hvis særlige behov opstår i forbindelse med højtider og i andre særlige tilfælde, efter ansøgning give tilladelse til ekstrakørsel.
Kapitel 5
Kontrakten
Kontraktshaveren skal bære den økonomiske risiko ved rutekørslen, herunder risikoen for ændringer i passagergrundlaget i forhold til det ved kontraktens indgåelse forudsatte.
Det kan fastsættes i udbudsvilkårene, at kontraktshaveren betaler fællesskabet for kontrakten, og at kontraktshaveren deltager i og betaler til et fælles trafikinformationssystem.
Det kan fastsættes i udbudsvilkårene, at der ikke må udstedes billetter, der har en pris, der er lavere end 75 gange gennemsnitsbilletprisen pr. kilometer for hele ruten.
Der kan i udbudsvilkårene fastsættes minimumskrav til kvalitets- og serviceniveau for rutekørslen. Det kan fastsættes i udbudsvilkårene, at kontraktshaveren skal sælge billetter til rutestrækninger på under 75 km til lokale takster. Bestemmelser om fordelingen af den økonomiske risiko for salg af billetter til rutestrækninger på under 75 km til lokale takster fastsættes i udbuddet.
Fællesskabet kan hæve kontrakten, såfremt vilkår i medfør af §§ 15 - 17 ikke overholdes.
Kontrakterne skal udløbe den 31. december 2004. Hæves en kontrakt i løbet af perioden indtil 31. december 2004, kan der foretages nyt udbud.
Stk. 2. En tilladelse til fjernbuskørsel bortfalder, såfremt kontrakten mellem trafikfællesskabet og tilladelsesindehaveren hæves eller udløber.
Kapitel 6
Udbud ved Færdselsstyrelsens foranstaltning
Hvis der ikke inden 1. november 1999 er dannet et trafikfællesskab, hvis vedtægter kan godkendes af Færdselsstyrelsen, eller hvis fællesskabet ikke inden 6 måneder fra sin godkendelse efter § 4 har foretaget udbud af 5 busruter, foretages udbud af de resterende ruter af Færdselsstyrelsen. §§ 9, 10, 14 og 19 finder tilsvarende anvendelse.
Ved Færdselsstyrelsens udbud af fjernbusruter fastsætter tilbudsgiveren selv rutens standsningssteder. En kontrakt går til den tilbudsgiver, der afgiver højeste bud.
Stk. 2. Færdselsstyrelsens overskud ved udbuddet skal anvendes til støtte af bus-tog samarbejdet, bus- og togterminaler eller lignende.
Ved udbud af fjernbusruter kan tilladelsesindehaver forpligtes til at deltage i og betale til et fælles trafikinformationssystem.
Ved udbud efter § 20 kan tilladelsesindehaver, efter overenskomst med de kompetente myndigheder kombinere den udbudte rute med buskørsel i henhold til lovens § 3, stk. 1, nr. 1, § 3, stk. 1, nr. 2, litra a og c, og § 3, stk. 1, nr. 3, til lokaltakster.
Kapitel 7
Evaluering
Færdselsstyrelsen indsamler løbende statistisk materiale til brug for en evaluering af forsøgsordningen.
Stk. 2. Færdselsstyrelsen fastsætter som vilkår for tilladelsen, at tilladelsesindehaveren efter anmodning indsender statistiske oplysninger om den udførte trafik, herunder om antallet af passagerer og rutens økonomi.
Kapitel 8
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 7. august 1999.
Stk. 2. Tilladelser, udstedt i henhold til § 3, nr. 4, i lov om buskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 16. december 1996, forbliver i kraft efter deres indhold. Færdselsstyrelsen træffer efter ansøgning afgørelse om ændring af vilkår i disse tilladelser.
Stk. 3. Færdselsstyrelsen forlænger efter ansøgning gyldigheden af disse tilladelser frem til 31. december 2004.
/Per Jacobsen