I medfør af § 92 c, stk. 3, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 469 af 4. maj 2023 om Vejdirektoratets opgaver og beføjelser:
Som en del af forsøgsordningen for frie bymidter skal Aabenraa Kommune have mulighed for at nedsætte hastigheden til 30 km i timen i Rødekro bymidte.
Rødekro bymidte defineres efter denne bekendtgørelse som de veje og vejstrækninger, der fremgår af bilag 1.
På kommuneveje i Rødekro bymidte kan der fastsættes en lavere hastighedsgrænse end den generelle til 30 km i timen for en vejstrækning eller et nærmere afgrænset område. Dette gælder dog ikke på vejstrækninger, der har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling.
Stk. 2. Fastsættelse af lavere hastighedsgrænse end den generelle i medfør af stk. 1 kan kun undtagelsesvist ske uden hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Stk. 3. Afgørelser om lokale hastighedsgrænser træffes af Syd- og Sønderjyllands Politi efter forhandling med vejmyndigheden, jf. færdselslovens § 92 a, stk. 2.
Opstår der uenighed mellem Syd- og Sønderjyllands Politi og Aabenraa Kommune, afgøres sagen af transportministeren, jf. færdselslovens § 92 c, stk. 1. I sådanne tilfælde videresendes sagen af politiet til Vejdirektoratet med vejmyndighedens udtalelse og politiets indstilling. Vejdirektoratet forelægger herefter sagen for transportministeren til afgørelse.
Stk. 2. Syd- og Sønderjyllands Politis afgørelser efter § 3, stk. 1, kan påklages til transportministeren for så vidt angår retlige spørgsmål, jf. færdselslovens § 92 c, stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt den pågældende, eller hvor foranstaltningen er etableret. Transportministerens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Syd- og Sønderjyllands Politi og Aabenraa Kommune kan tage initiativ til, at en afgørelse om fastsættelse af en lokal hastighedsgrænse, jf. § 3, stk. 1, skal tages op til fornyet overvejelse, når forholdene omkring den pågældende vejstrækning eller det nærmere afgrænsede område er væsentligt ændrede, f.eks. ved ændret uheldsudvikling, ændringer af randbebyggelse, nye signalanlæg, ændrede oversigtsforhold eller andre reguleringer.
Effekten af hastighedsgrænser fastsat i medfør af denne bekendtgørelse skal evalueres af Aabenraa Kommune.
Stk. 2. Evalueringen skal indeholde oplysninger om færdselssikkerhedsmæssige forhold, herunder ændringer i ulykkesbilledet og gennemsnitshastigheden samt mobilitetsforhold, herunder trafikale mønstre før og efter indførelsen af en lavere hastighedsgrænse efter bekendtgørelsen. Evalueringen skal også indeholde en udtalelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi om beredskabets fremkommelighed og politiets retshåndhævelse på de vejstrækninger, hvor en ændring af hastighedsgrænsen er etableret i henhold til bekendtgørelsen. Har Aabenraa Kommune modtaget henvendelser og reaktioner på de hastighedsgrænser, der er etableret i henhold til bekendtgørelsen, skal evalueringen indeholde en opsummering af disse henvendelser og reaktioner.
Stk. 3. Evalueringen skal sendes til Vejdirektoratet senest 1. februar 2030.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelsen ophæves den 31. december 2029.
Stk. 3. Hastighedsgrænser fastsat i medfør af denne bekendtgørelse vil fortsat være gældende efter ophævelse af bekendtgørelsen, jf. stk. 2, indtil andet fastsættes.
Stk. 4. Bekendtgørelsen finder anvendelse på sager, hvori der træffes afgørelse efter bekendtgørelsens ikrafttræden, jf. stk. 1.
/ Stine Klingenberg
Bilag 1