I medfør af § 48, stk. 5, § 52, stk. 4, § 54 og § 55 A i kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 460 af 3. maj 2024, fastsættes:
Ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025, der foretages på grundlag af oplysninger om indkomsten i et tidligere år, anvendes en af følgende 3 procentreguleringer, jf. dog stk. 2-5 samt §§ 2-5:
Indkomstbeløbet, der indgår i slutligningen for indkomståret 2023, forhøjes ved forskudsregistreringen for 2025 med 9,0 pct.
Indkomstbeløbet, der indgår i forskudsregistreringen for indkomståret 2024, forhøjes ved forskudsregistreringen for 2025 med 3,5 pct.
Indkomstbeløbet, der indgår i indkomstregistret for indkomståret 2024, forhøjes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 med 3,5 pct.
Stk. 2. Posterne ”ejendomsværdiskat” og ”grundskyld” ansættes ved forskudsregistreringen for 2025 på grundlag af en almindelig vurdering eller omvurdering af ejendomsværdien og grundværdien efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6, eller efter en foreløbig vurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b-89 d såfremt en endelig vurdering endnu ikke er foretaget. For ejendomme med et foreløbigt beskatningsgrundlag efter ejendomsskattelovens § 13, stk. 5, eller § 31, stk. 3, anvendes dette ved ansættelsen af ejendomsværdiskatten. For ejendomme, hvor det ikke er muligt maskinelt at beregne ejendomsværdiskatten, ansættes posten ”ejendomsværdiskat” ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 til den ejendomsværdiskat, der indgår i slutligningen for indkomståret 2023, eller til den ejendomsværdiskat, der indgår i forskudsregistreringen for indkomståret 2024. For udenlandske ejendomme ansættes posten ”ejendomsværdiskat” ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 til den ejendomsværdiskat, der indgår i slutligningen for indkomståret 2023, eller til den ejendomsværdiskat, der indgår i forskudsregistreringen for indkomståret 2024. For ejendomme med et foreløbigt beskatningsgrundlag efter ejendomsskattelovens § 17, stk. 4, eller ejendomsskattelovens § 31, stk. 3, anvendes dette ved ansættelsen af grundskylden.
Stk. 3. Ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025, der foretages på grundlag af oplysninger om indkomsten i et tidligere indkomstår, anvendes i de i stk. 4 nævnte tilfælde en af følgende 3 procentreguleringer, jf. dog §§ 2-5, og der foretages ikke regulering efter stk. 1:
Indkomstbeløb, der indgår i slutligningen for indkomståret 2023, forhøjes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 med 6,9 pct.
Indkomstbeløb, der indgår i forskudsregistreringen for indkomståret 2024, forhøjes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 med 3,6 pct.
Indkomstbeløb, der indgår i indkomstregistret for indkomståret 2024, forhøjes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 med 3,6 pct.
Sociale pensioner efter lov om social pension ansættes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 på grundlag af oplysninger fra Pensionsregistret. Der foretages ikke regulering efter § 1.
Skattepligtige stipendier, der udbetales i henhold til SU-loven, ansættes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 på grundlag af oplysninger fra Styrelsen for Videregående Uddannelser. Der foretages ikke regulering efter § 1.
Skattepligtige pensioner og lignende ydelser, der udbetales af Statens Pensionssystem, ansættes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 på grundlag af oplysninger fra Økonomistyrelsen. Der foretages ikke regulering efter § 1.
Skattepligtige pensioner, der udbetales af Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), ansættes ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 på grundlag af oplysninger modtaget fra ATP’s register for udbetaling af ATP, jf. § 2, stk. 3, nr. 10, i bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om kildeskat, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1006 af 27. juni 2023 om ændring af bekendtgørelse om kildeskat. Det omregnede helårsbeløb forhøjes ikke, og der foretages ikke regulering efter § 1.
Indeholdelsesprocentsatsen på skattekortet for indkomståret 2025 beregnes som summen af følgende procentsatser, der er større end 0:
Skattekommunens laveste skatteprocentsats, der opgøres som summen af den kommunale skatteprocentsats, kirkeskatteprocentsatsen for medlemmer af folkekirken og bundskatten efter personskattelovens § 6. I stedet for den kommunale skatteprocentsats anvendes for begrænset skattepligtige satsen for skat svarende til kommunal indkomstskat efter personskattelovens § 8 c.
En procentsats beregnet som topskat efter personskattelovens § 7 og nedsat efter personskattelovens § 19, opgjort uden nedsættelse for personfradrag, delt med den personlige indkomst og med tillæg af positiv nettokapitalindkomst over kapitalindkomstbundgrænsen, og ganget med 100.
Stk. 2. Procentsatserne efter stk. 1 beregnes med 2 decimaler.
Stk. 3. Såfremt der efter reglerne i § 12 i bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om kildeskat, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1006 af 27. juni 2023 om ændring af bekendtgørelse om kildeskat, skal ske forhøjelse af indeholdelsesprocentsatsen, forhøjes indeholdelsesprocentsatsen med højst det antal hele procentpoint, som er tilstrækkeligt til at undgå opkrævning af forskudsskat ved skattebillet (B-skat).
Stk. 4. Er den efter stk. 1-3 beregnede indeholdelsesprocentsats større end skatteloftsprocenten efter personskattelovens § 19, stk. 1, med tillæg af kirkeskatteprocentsatsen, ansættes indeholdelsesprocentsatsen til skatteloftsprocenten efter personskattelovens § 19, stk. 1, med tillæg af kirkeskatteprocentsatsen.
Stk. 5. Indeholdelsesprocentsatsen efter stk. 1-4 forhøjes til nærmeste hele procent.
Stk. 6. Beregningen af indeholdelsesprocentsatsen efter stk. 1-5 sker før indregning af en eventuel lønindeholdelsesprocent.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 13. september 2024.
/ Rikke Kure Wendel
Stk. 4. Stk. 3 finder anvendelse ved forskudsregistreringen for indkomståret 2025 af
skattepligtige udbetalinger efter lov om delpension, lov om social service, lov om aktiv socialpolitik, lov om fleksydelse og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,
efterløn, dagpenge og overgangsydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og
kommunale og amtskommunale tjenestemandspensioner og private pensioner såsom udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetalinger, rateforsikringer i pensionsøjemed og rateopsparinger i pensionsøjemed.
Stk. 5. Renteindtægter reguleres ikke efter stk. 1.