I medfør af § 2, stk. 6, § 3, stk. 2, § 6, stk. 6, og § 12, stk. 1, i lov nr. 468 af 14. maj 2025 om Energiklagenævnet og efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren, fastsættes:
Bekendtgørelsen gælder for Energiklagenævnets behandling af sager, når det er fastsat ved lov eller i henhold til lov.
Energiklagenævnets formand og næstformænd skal være dommere. Beskikkelse af formandskabet sker i overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens § 47 a.
Med bistand fra Energiklagenævnets sekretariat tilrettelægger formanden nævnets arbejde, fastlægger tid, sted og dagsorden for nævnets møder og drager omsorg for udførelsen af nævnets beslutninger.
Stk. 2. Én næstformand kan fungere som stedfortræder for formanden ved dennes fravær eller efter nærmere bestemmelse fra formanden.
Formanden, den som formanden bemyndiger hertil, eller en næstformand, forelægger sagen for Energiklagenævnet og stiller forslag om, hvorledes sagen videre skal behandles. Formanden kan stille forslag om, at sagen afgøres i overensstemmelse med et samtidigt fremsendt udkast til afgørelse uden afholdelse af møde.
Stk. 2. Såfremt et af de beskikkede sagkyndige medlemmer i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag, jf. § 5, stk. 1, i lov om Energiklagenævnet, ønsker det, skal formanden indkalde til et møde i sagen.
Stk. 3. Formanden eller en næstformand, kan træffe afgørelse om besigtigelse i særlige tilfælde.
Energiklagenævnets formand kan træffe afgørelse på nævnets vegne i sager efter § 20 i lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, eller regler udstedt i medfør af loven.
Nævnenes Hus varetager Energiklagenævnets sekretariatsopgaver, jf. § 13, stk. 1, i lov om Energiklagenævnet.
Stk. 2. Sekretariatet bistår formanden og næstformænd. Sekretariatet forbereder de enkelte nævnsmøder samt forbereder og behandler sager til afgørelse og skriver udkast til breve og afgørelser efter anvisning fra formanden og næstformænd. Sekretariatet refererer i alle faglige spørgsmål til nævnet, formanden eller en næstformand.
Stk. 3. Sekretariatet fastsætter procedurer og rækkefølge for behandling af de indkomne klager i samarbejde med formanden. Sekretariatet kan herunder i samarbejde med formanden fastsætte forskellige procedurer bl.a. for at sikre kortest mulige sagsbehandlingstider.
Energiklagenævnets afgørelser udfærdiges skriftligt og skal indeholde oplysninger om de forhold og synspunkter, der har været bestemmende for afgørelsen. Der kan med hensyn til sagens omstændigheder, i det omfang det er muligt, henvises til en redegørelse fra en tidligere instans, således at afgørelsen kun i summarisk form gengiver de oplysninger, der har foreligget ved en tidligere instans.
Stk. 2. Energiklagenævnets formand eller en næstformand som fungerer som stedfortræder for formanden, jf. § 3, stk. 2, kan til enhver tid berigtige åbenlyse skrivefejl, som vedrører ord, navne eller tal, blotte regnefejl samt sådanne fejl og forglemmelser, som alene vedrører afgørelsens form. Den berigtigede afgørelse træder i stedet for den oprindelige.
Det skal af afgørelsen fremgå, hvilke medlemmer der har medvirket ved sagens behandling.
Stk. 2. Har et medlem af Energiklagenævnet et standpunkt, der afviger fra flertallets, anføres navnet på den pågældende og begrundelsen for standpunktet i nævnets afgørelse.
Formanden drager omsorg for, at Energiklagenævnets afgørelser udsendes snarest muligt efter, at afgørelsen er truffet.
Stk. 2. Nævnets medlemmer må ikke udtale sig om nævnets afgørelser, før afgørelsen er meddelt sagens parter.
Energiklagenævnet offentliggør løbende alle nævnets afgørelser i anonymiseret form og udelader eventuelle fortrolige oplysninger. Nævnet kan beslutte, at der skal ske anonymisering i videre omfang.
Stk. 2. Nævnet kan vælge kun at offentliggøre et repræsentativt udsnit af afgørelser afgjort på formandskompetencen, jf. § 5.
Energiklagenævnets sagkyndige medlemmer udgøres af
personer med juridisk kandidateksamen,
advokater,
personer med økonomisk kandidateksamen eller civilingeniøruddannelse,
revisorer og
personer med kendskab til energi-, forsynings- og erhvervsmæssige forhold.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 1, indstiller Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet hver to kandidater til beskikkelse af minimum ét sagkyndigt medlem fra hver uddannelsesinstitution.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 2, indstiller Danske Advokater og Advokatrådet i forening fire kandidater til beskikkelse af minimum tre sagkyndige medlemmer.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 3, indstiller Dansk Teknisk Universitet (DTU), Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet hver to kandidater til beskikkelse af minimum ét sagkyndigt medlem fra hver uddannelsesinstitution.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 4, indstiller FSR – danske revisorer og Foreningen Danske Revisorer i forening fire kandidater til beskikkelse af minimum to sagkyndige medlemmer.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 5, indstiller følgende organisationer hver to kandidater til beskikkelse af minimum ét sagkyndigt medlem fra hver organisation:
Dansk Erhverv.
Dansk Fjernvarme.
Dansk Industri.
Green Power Denmark.
IDA Ingeniørforeningen i Danmark.
Landbrug og Fødevarer.
Udtræder et eller flere sagkyndige medlemmer inden udløbet af den almindelige beskikkelsesperiode, jf. § 2, stk. 5, 2. pkt., i lov om Energiklagenævnet, anmodes den eller de indstillingsberettigede om at indstille et i forhold til bestemmelserne i §§ 12-16 forholdsmæssigt antal kandidater.
Erhvervsministeren kan delegere kompetencen til at beskikke nævnets sagkyndige medlemmer efter §§ 12-16 til direktøren for Nævnenes Hus.
Beslutter Energiklagenævnets formand, at behandlingen af en sag kræver, at nævnet tiltrædes af et eller flere sagkyndige medlemmer, jf. § 3, stk. 1, i lov om Energiklagenævnet, anmoder direktøren for Nævnenes Hus en eller flere af de under §§ 12-16 nævnte undervisningsinstitutioner, faglige organisationer, interesseorganisationer o.l. om at indstille en eller flere kandidater med de relevante kompetencer til ad hoc-beskikkelse.
Stk. 2. Hvis Energiklagenævnets formand vurderer, at behovet for sagkundskab i den konkrete sag tilsiger det, kan direktøren for Nævnenes Hus endvidere anmode følgende faglige organisationer, interesseorganisationer o.l. om at indstille en eller flere kandidater med de relevante kompetencer til ad hoc-beskikkelse:
Arbejdstagerorganisationerne i Offshoresikkerhedsrådet.
Biogas Danmark.
Brancheforeningen Cirkulær.
Brintbranchen.
Danmarks Naturfredningsforening.
Danske Rederier.
Dansk Gasteknisk Center.
Dansk Offshore.
DANVA Dansk Vand- og Spildevandsforening.
Drivkraft Danmark.
DTU Wind and Energy Systems.
Vedvarende Energi.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
/ Christian Hesthaven