I medfør af § 8, stk. 3-6 og 8-9, § 8 a, stk. 4, § 8 c, § 8 d, § 9, § 10 a, stk. 1, og § 10 c, stk. 1 og 2, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 10 af 6. januar 2022, fastsættes:
Bekendtgørelsen finder anvendelse på Fødevarestyrelsens tildeling og udbetaling af fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020, som tilvælger den i bekendtgørelsen indeholdte forenklede erstatnings- og kompensationsmodel i stedet for erstatning og kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder kun anvendelse på minkvirksomheder som nævnt i stk. 1, der har indgivet en ansøgning til Fødevarestyrelsen inden for fristen i § 10, stk. 1 og 2, eller hvor Fødevarestyrelsen har meddelt dispensation fra ansøgningsfristerne efter § 10, stk. 3, i bekendtgørelse om minkvirksomheders ansøgning om erstatning og kompensation som følge af aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink som følge af COVID-19 og om visse dele af erstatningen og kompensationen.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder kun anvendelse på minkvirksomheder, som har et årsregnskab for 2019, der dækker et fuldt regnskabsår, og som i hele det pågældende regnskabsår har været i drift med egenproduktion af mink. Har virksomheden et regnskabsår, der afviger fra kalenderåret 2019, benyttes det senest aflagte årsregnskab, der afsluttes senest den 30. juni 2020. Afsluttes regnskabsåret på en dato, der ligger efter den 30. juni 2020, benyttes årsregnskabet for det foregående regnskabsår.
Stk. 4. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020, der i hele eller dele af regnskabsårene 2019 eller 2020 udelukkende har anvendt minkhaller beliggende på en fast ejendom, som minkvirksomheden ikke er eneejer af og tinglyst eneadkomsthaver til, og som ikke er ejet af en anden minkvirksomhed med egenproduktion af mink i 2020, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Bekendtgørelsen finder dog anvendelse på minkvirksomheder som nævnt i stk. 4, såfremt minkvirksomhedens egenproduktion af mink i de fulde regnskabsår 2019 og 2020 er sket fra minkhaller beliggende på samme faste ejendom, og minkvirksomheden sammen med ansøgningen efter § 15 fremsender underskrevne erklæringer fra adkomsthavere (bilag 1) og rettighedshavere (bilag 2) til den til minkvirksomhedens egenproduktion af mink anvendte faste ejendom med minkhaller.
Stk. 6. Adkomsthavere giver med deres underskrift på erklæringen fra adkomsthavere (bilag 1) afkald på udbetaling fra Fødevarestyrelsen af enhver kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink. Adkomsthaver erklærer endvidere med den i 1. pkt. nævnte erklæring at udbetaling af erstatning for minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, jf. § 9, stk. 1 og 2, sker til minkvirksomheden og minkvirksomhedens rettighedshavere, jf. § 22, stk. 1, samt at staten erhverver ret til bortskaffelse af de pågældende minkhaller og bygninger tilknyttet minkhallerne. Retten til bortskaffelse omfatter ret til nedrivning og fjernelse af minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, og ejendomsret til de bortskaffede aktiver. Staten afholder udgifterne til nedrivning og fjernelse af bygninger med tilhørende bygningsinstallationer, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, jf. § 19, stk. 1. Staten afholder ikke andre omkostninger, herunder omkostninger til anden oprydning eller forureningsbekæmpelse indtrådt før arbejdet med nedrivning mv. er påbegyndt. Staten oppebærer eventuelle indtægter i forbindelse med de bortskaffede aktiver.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
a) Enhver virksomhed ejet af en fysisk eller juridisk person, der har været i drift frem til den 4. november 2020, og som havde egenproduktion af mink i Danmark i 2020.
b) Enhver virksomhed ejet af en fysisk eller juridisk person, som er ophørt i perioden fra den 15. juni 2020 til den 4. november 2020, og som havde egenproduktion af mink i Danmark i 2020.
Fødevarestyrelsen tildeler efter ansøgning fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder omfattet af § 1, som havde egenproduktion af mink i 2020, ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift i perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2030 som følge af forbuddet mod hold af mink, jf. § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Stk. 2. Fuldstændig erstatning og kompensation efter stk. 1 omfatter erstatning og kompensation for tabt indtjening ved produktion af mink, avlsdyr, minkspecifikke anlægsaktiver, ikke-udnyttet bur- og staldkapacitet, salg af levende avlsdyr, pelsning for tredjemand, sagkyndig bistand til erklæringer og faste omkostninger efter §§ 4-14.
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatningen for tabt fremtidig indtjening ved produktion af minkskind i minkvirksomheden som de estimerede fremtidige indtægter pr. produceret minkskind fratrukket de estimerede årlige omkostninger pr. produceret minkskind ganget med det estimerede antal årligt producerede minkskind for en 9-årig periode. Den opgjorte erstatning tilbagediskonteres fra den 30. juni 2030 for en 8,5-årig periode med en årlig diskonteringsfaktor på 5,14 pct.
Stk. 2. Omkostninger fra virksomhedens årlige estimerede produktion af minkskind i perioden 1. januar 2021 til den 31. december 2029 forskydes hvert år med 1 år til perioden 1. januar 2022 til den 31. december 2030. Indtægterne fra virksomhedens årlige estimerede produktion af minkskind i perioden 1. januar 2021 til den 31. december 2029 indgår som de estimerede fremtidige indtægter for perioden 1. januar 2022 til den 31. december 2030.
Fødevarestyrelsen fastsætter værdien af minkskind til 332,75 kr. pr. skind og korrigerer for den enkelte besætning i henhold til det af Dansk Pelsdyravlerforening a.m.b.a. udarbejdede pelsindeks for auktioner i 2017-2019 med en erklæring uden væsentlige forbehold fra en godkendt revisor, som er udpeget af Fødevarestyrelsen. Skindprisen kan højst fastsættes til 349,3875 kr.
Stk. 2. Hvis der for en virksomhed ikke foreligger et pelsindeks, fastsætter Fødevarestyrelsen efter en konkret vurdering korrektion af værdien af minkskind på 332,75 kr. på grundlag af virksomhedens gennemsnitlige afregningspriser i 2017-2019. Virksomheden skal til brug for Fødevarestyrelsens vurdering af korrektionen indsende oplysninger og dokumentation for virksomhedens afregningspriser for minkskind realiseret ved auktioner i 2017-2019. Har virksomheden ikke afregningspriser fra 2017-2019, fastsættes skindprisen til 332,75 kr.
Stk. 3. Det estimerede antal årligt producerede skind i minkvirksomheden i perioden 2021-2029 fastsættes som det af Fødevarestyrelsen estimerede antal hvalpe inkl. hanner og fryserdyr fra 2020-produktionen i forbindelse med nedslagningen af mink som følge af COVID-19 i Danmark i 2020.
Stk. 4. Til brug for Fødevarestyrelsens vurdering af antal fryserdyr fra 2020-produktionen, skal ansøgeren fremsende en erklæring på tro- og love herom.
Stk. 5. Hvis antal årligt producerede skind efter stk. 3 overstiger den tilladte produktion i minkvirksomheden i overensstemmelse med meddelte godkendelser og tilladelser efter lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., lov om miljøbeskyttelse og bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v., nedsættes antallet af årligt produceret skind forholdsmæssigt på grundlag af det optalte og tilladte antal avlstæver eller mink, jf. stk. 6.
Stk. 6. Fødevarestyrelsens vurdering af, om minkvirksomheden har overskredet den årlige tilladte produktion foretages på følgende grundlag:
Hvis minkvirksomhedens antal af optalte avlstæver i forhold til optalte hvalpe inkl. hanner og fryserdyr fra 2020-produktionen er fra 3,5 til og med 7,0, foretages vurderingen ved at sammenholde antallet af optalte avlstæver i virksomheden i 2020 med det tilladte antal årstæver ifølge miljøgodkendelsen mv. Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som antal dyreenheder uden samtidig at være opgjort på anden vis, opgøres antal tilladte årstæver som 44 årstæver pr. tilladt dyreenhed. Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som et tilladt produktionsareal opgøres antal tilladte årstæver som tilladt produktionsareal i m2 divideret med 0,94 m2 pr. årstæve.
Fødevarestyrelsen fastsætter de estimerede årlige omkostninger pr. estimeret årligt producerede minkskind på grundlag af driftsomkostninger i minkvirksomhedens aflagte årsregnskab i kalenderåret 2019. Har virksomheden et regnskabsår, der afviger fra kalenderåret 2019, benyttes det senest aflagte årsregnskab, der afsluttes senest den 30. juni 2020. Afsluttes regnskabsåret på en dato, der ligger efter den 30. juni 2020, benyttes årsregnskabet for det foregående regnskabsår.
Stk. 2. Driftsomkostninger i minkvirksomheden defineres som omkostninger før afskrivninger, renter og skat. Beholdningsforskydninger relateret til dyr og skind indgår ikke i opgørelsen af driftsomkostninger. Leasingydelser for de i § 8, stk. 4 og § 9, stk. 4, omhandlede leasede aktiver i 2019, som minkvirksomheden har overtaget den fulde ejendomsret over senest den 31. marts 2024, indgår ikke ved opgørelsen af virksomhedens driftsomkostninger i regnskabsåret 2019.
Stk. 3. Driftsomkostningerne i minkvirksomheden fastsættes som de direkte henførbare omkostninger til minkrelateret virksomhed samt en andel af fællesomkostninger og indirekte omkostninger fastsat ud fra en fordelingsnøgle baseret på virksomhedens direkte henførbare omkostninger til minkrelateret virksomhed og direkte henførbare omkostninger til øvrig virksomhed.
Stk. 4. Driftsomkostningerne til minkvirksomheden opgøres ekskl. de i årsregnskabet for 2019 indeholdte lønomkostninger, pelsningsomkostninger og salgsomkostninger samt korrigeres for revisorattesterede periodiseringsfejl.
Stk. 5. Driftsomkostningerne i 2019 fratrækkes de i § 11, stk. 1 fastsatte omkostninger knyttet til merindtægten ved salg af levende avlsdyr.
Stk. 6. Driftsomkostningerne i 2019 forhøjes eller reduceres forholdsmæssigt svarende til forskellen mellem det samlede antal mink i minkvirksomheden i 2019 og det samlede antal optalte avlstæver, hvalpe inkl. hanner og fryserdyr fra 2020-produktionen i 2020 efter eventuel reduktion, jf. § 5, stk. 5. Antallet af mink i 2019 udgøres af producerede skind og solgte levende dyr tillagt avlstæver på grundlag af dokumentation som f.eks. indleveringskvitteringer og indberettede avlstæver til Kopenhagen Fur, medmindre revisor kan opgøre antallet på grundlag af regnskabsoplysninger, jf. stk. 7.
Stk. 7. Antallet af mink i 2019 kan beregnes ud fra regnskabsoplysninger som ultimo-beholdningen fratrukket primo-beholdningen og tillagt solgte skind og solgte levende dyr samt fratrukket købte levende dyr. Hertil lægges antallet af avlstæver ultimo regnskabsåret, såfremt regnskabsåret udløber i perioden 1. november 2019 til 31. maj 2020.
Fødevarestyrelsen beregner erstatning for virksomhedens avlsdyr pr. 31. december 2029 på grundlag af det af Fødevarestyrelsen estimerede antal avlstæver i forbindelse med nedslagningen af mink som følge af COVID-19 i Danmark i 2020 med tillæg af 20 pct. avlshanner.
Stk. 2. Fødevarestyrelsen fastsætter værdien af virksomhedens avlsdyr pr. 31. december 2029 som 665,50 kr. pr. avlshun og 332,75 kr. pr. avlshan. Værdien af avlsdyrene korrigeres for den enkelte besætning i henhold til det af Dansk Pelsdyravlerforening a.m.b.a. udarbejdede pelsindeks for auktioner i 2017-2019 med en erklæring uden væsentlige forbehold fra en godkendt revisor, som er udpeget af Fødevarestyrelsen. Værdien af virksomhedens avlshunner kan højst fastsættes til 698,7750 kr., og værdien af virksomhedens avlshanner kan højst fastsættes til 349,3875 kr.
Stk. 3. Hvis der for en virksomhed ikke foreligger et pelsindeks, fastsætter Fødevarestyrelsen efter en konkret vurdering korrektion af værdierne af virksomhedens avlsdyr efter stk. 2, 1. pkt., på grundlag af virksomhedens gennemsnitlige afregningspriser for minkskind i 2017-2019. Virksomheden skal til brug for Fødevarestyrelsens vurdering af korrektionen indsende oplysninger og dokumentation for virksomhedens afregningspriser for minkskind realiseret ved auktioner i 2017-2019. Har virksomheden ikke afregningspriser for minkskind fra 2017-2019, fastsættes værdien af avlsdyrene til 665,50 kr. pr. avlshun og 332,75 kr. pr. avlshan.
Stk. 4. Værdien af virksomhedens avlsdyr pr. 31. december 2029 forskydes til den 31. december 2030 og tilbagediskonteres herefter fra den 30. juni 2030 til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsfaktor på 5,14 pct.
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatning for restværdien af de i bilag 3 anførte anlægsaktiver tilhørende minkvirksomheden den 4. november 2020 på grundlag af de i bilag 3 anførte standardværdier.
Stk. 2. Fødevarestyrelsen erstatter efter anmodning fra minkvirksomheden restværdien af en bygning med tilhørende bygningsinstallationer anvendt i minkvirksomheden og tilhørende minkvirksomheden den 4. november 2020 på grundlag af de i bilag 4 anførte standardværdier, hvis bygningen opfylder følgende kriterier:
bygningen efter Fødevarestyrelsens vurdering anvendelsesmæssigt og placeringsmæssigt har en nær tilknytning til minkhallerne, jf. bilag 3, nr. 1-4,
bygningen efter Fødevarestyrelsens vurdering ikke har en anvendelsesmæssig eller placeringsmæssig tilknytning til ikke-erstatningsberettigede bygninger, og
bygningen har en standardværdi i bilag 4.
Stk. 3. Inventar, anlæg og øvrige installationer mv. i bygninger omfattet af stk. 2, erstattes ikke.
Stk. 4. Anlægsaktiver, som minkvirksomheden har leaset eller købt med ejendomsforbehold, erstattes ikke, medmindre minkvirksomheden har overtaget den fulde ejendomsret over disse aktiver senest den 31. marts 2024.
Stk. 5. Erstatning efter stk. 1 og 2 fastsættes pr. 31. december 2029 på grundlag af aktivernes restværdi den 4. november 2020 afskrevet lineært over aktivets estimerede restlevetid. Restværdien pr. 31. december 2029 forskydes til den 31. december 2030 og tilbagediskonteres herefter fra den 30. juni 2030 til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsfaktor på 5,14 pct. Restværdien af anlægsaktiver den 4. november 2020 kan maksimalt afskrives over en periode på 15 år.
Stk. 6. Fødevarestyrelsen vurderer et anlægsaktivs restværdi og restlevetid ud fra en konkret vurdering af det enkelte aktivs stand og i henhold til standardværdierne i bilag 3 og 4. Vurderingen sker på grundlag af besigtigelse og vurdering af minkvirksomheden, som kan foretages af en af Fødevarestyrelsen antaget ekstern sagkyndig, jf. § 17.
Stk. 7. Hvis det vurderes, at den estimerede restlevetid af det minkspecifikke anlægsaktiv udløber tidligere end den 31. december 2029, skal den estimerede omkostning til levetidsforlængelse af aktivet frem til og med 31. december 2029 fradrages erstatningen. Den estimerede årlige omkostning til levetidsforlængelse af aktivet fastsættes svarende til de estimerede årlige afskrivninger på aktivet baseret på de estimerede levetider efter stk. 5 og 6.
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatning for restværdien af de i bilag 3 anførte minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer, som minkvirksomheder omfattet af § 1, stk. 5, har anvendt til egenproduktion af mink i regnskabsårene 2019 og 2020.
Stk. 2. Fødevarestyrelsen erstatter efter anmodning fra minkvirksomheden restværdien af en bygning med tilhørende bygningsinstallationer, som minkvirksomheder omfattet af § 1, stk. 5, har anvendt til egenproduktion af mink i regnskabsårene 2019 og 2020 på grundlag af de i bilag 4 anførte standardværdier, hvis bygningen opfylder følgende kriterier:
bygningen efter Fødevarestyrelsens vurdering anvendelsesmæssigt og placeringsmæssigt har en nær tilknytning til minkhallerne, jf. bilag 3, nr. 1-4,
bygningen efter Fødevarestyrelsens vurdering ikke har en anvendelsesmæssig eller placeringsmæssig tilknytning til ikke-erstatningsberettigede bygninger, og
bygningen har en standardværdi i bilag 4.
Stk. 3. Inventar, anlæg og øvrige installationer mv. i bygninger omfattet af stk. 2, erstattes ikke.
Stk. 4. Anlægsaktiver, som minkvirksomheden har leaset eller købt med ejendomsforbehold, erstattes ikke, medmindre minkvirksomheden har overtaget den fulde ejendomsret over disse aktiver senest den 31. marts 2024.
Stk. 5. Erstatning efter stk. 1 og 2 fastsættes pr. 31. december 2029 på grundlag af aktivernes restværdi den 4. november 2020 afskrevet lineært over aktivets estimerede restlevetid. Restværdien pr. 31. december 2029 forskydes til den 31. december 2030 og tilbagediskonteres herefter fra den 30. juni 2030 til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsfaktor på 5,14 pct. Restværdien af anlægsaktiver den 4. november 2020 kan maksimalt afskrives over en periode på 15 år.
Stk. 6. Fødevarestyrelsen vurderer et anlægsaktivs restværdi og restlevetid ud fra en konkret vurdering af det enkelte aktivs stand og i henhold til standardværdierne i bilag 3 og 4. Vurderingen sker på grundlag af besigtigelse og vurdering af minkvirksomheden, som kan foretages af en af Fødevarestyrelsen antaget ekstern sagkyndig, jf. § 17.
Stk. 7. Hvis det vurderes, at den estimerede restlevetid af det minkspecifikke anlægsaktiv udløber tidligere end den 31. december 2029, skal den estimerede omkostning til levetidsforlængelse af aktivet frem til og med 31. december 2029 fradrages erstatningen. Den estimerede årlige omkostning til levetidsforlængelse af aktivet fastsættes svarende til de estimerede årlige afskrivninger på aktivet baseret på de estimerede levetider efter stk. 5 og 6.
Denne ændring er tilføjet fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift d. 21/12/2024
Fødevarestyrelsen fastsætter ikke erstatning for minkspecifikke anlægsaktiver, jf. §§ 8-9, hvis minkvirksomheden er omfattet af § 15, stk. 4.
Stk. 2. Fødevarestyrelsen lægger erstatnings- og taksationskommissionens forlig eller afgørelse uprøvet til grund i forbindelse med behandlingen af sagen, herunder ved fastsættelse af erstatning for ikke udnyttet bur- og staldkapacitet, jf. § 10.
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatning for ikke udnyttet bur- og staldkapacitet pr. burplads som 33 pct. af værdien af den udmålte erstatning for tabt indtægt ved produktion af et minkskind i minkvirksomheden.
Stk. 2. Antal ikke-udnyttede burpladser efter stk. 1 opgøres som 95 pct. af det antal installerede burpladser, som var tilgængelige for minkvirksomheden umiddelbart forud for nedslagningen af mink som følge af COVID-19 i Danmark i 2020, og som der var tilladelse til at tage i anvendelse efter miljøgodkendelsen mv. som opgjort efter stk. 3 og 4, og herefter fratrukket de burpladser, som minkvirksomheden eller andre ville udnytte til minkproduktion i 2021-2029.
Stk. 3. En minkvirksomhed, hvor antallet af optalte hvalpe inkl. hanner og fryserdyr pr. optalte avlstæver i 2020 er fra 3,5 og til og med 7,0, og hvor antallet af optalte avlstæver svarer til eller overstiger antal tilladte årstæver, jf. stk. 4, har ingen ikke-udnyttet bur- og staldkapacitet.
Stk. 4. Antal burpladser, som minkvirksomheden har tilladelse til efter miljøgodkendelse mv. opgøres på følgende grundlag, hvis antallet af optalte hvalpe inkl. hanner og fryserdyr pr. optalte avlstæver i 2020 er fra 3,5 og til og med 7,0, og antallet af optalte avlstæver ikke er højere end antal tilladte årstæver, jf. nr. 1-3:
Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som antal årstæver eller kødædende pelsdyr, opgøres antal tilladte burpladser som antal tilladte årstæver eller kødædende pelsdyr efter miljøgodkendelsen mv. fratrukket antal optalte avlstæver i forbindelse med nedslagningen af mink som følge af COVID-19 i Danmark i 2020 og herefter ganget med 6,61. Hertil lægges de i 2020 optalte hvalpe inkl. hanner og fryserdyr samt avlstæver.
Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som antal dyreenheder uden samtidig at være opgjort på anden vis, opgøres antal tilladte årstæver som 44 årstæver pr. tilladt dyreenhed. Herefter opgøres antal tilladte burpladser i henhold til nr. 1.
Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som et tilladt produktionsareal, opgøres antal tilladte årstæver som tilladt produktionsareal i m2 divideret med 0,94 m2 pr. årstæve. Herefter opgøres antal tilladte burpladser i henhold til nr 1.
Stk. 5. Hvis minkvirksomhedens antal optalte avlstæver i forhold til antal optalte hvalpe inkl. hanner og fryserdyr i 2020 er under 3,5 eller over 7,0, beregnes det tilladte antal burpladser som antal tilladte årstæver som opgjort nedenfor i nr. 1-3 gange 6,61:
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatning for minkvirksomhedens virksomhed med salg af levende avlsdyr, opgjort som et tillæg på 123 kr. i merindtægten ud over erstatningen for disse mink efter § 4 fratrukket 61 kr. i omkostninger pr. estimeret antal årligt solgte mink i perioden fra den 1. januar 2021 til 31. december 2029. Tillægget på 123 kr. korrigeres for den enkelte besætning i henhold til det af Dansk Pelsdyravlerforening a.m.b.a. udarbejdede pelsindeks for auktioner i 2017-2019 med en erklæring uden væsentlige forbehold fra en godkendt revisor. Merindtægter kan højst fastsættes til 129 kr. Erstatningen tilbagediskonteres til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsrente på 11,35 pct.
Stk. 2. Hvis minkvirksomheden dokumenterer en gennemsnitlig merindtægt per solgt avlsdyr på mindst 141,45 kr. ud over den gennemsnitlige skindpris på 259,80 kr. i perioden 2015-2019, fastsætter Fødevarestyrelsen tillægget som nævnt i stk. 1 som den faktiske gennemsnitlige merindtægt ud over den gennemsnitlige skindpris på 260 kr. i perioden 2015-2019. Erstatningen tilbagediskonteres til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsrente på 11,35 pct.
Stk. 3. Hvis der for en virksomhed ikke foreligger et pelsindeks som nævnt i stk. 1 fastsætter Fødevarestyrelsen efter en konkret vurdering korrektion af merindtægten efter stk. 1 i forhold til virksomhedens gennemsnitlige afregningspriser i 2017-2019. Virksomheden skal til brug for Fødevarestyrelsens vurdering indsende oplysninger og dokumentation for virksomhedens afregningspriser for minkskind realiseret ved auktioner i 2017-2019. Merindtægten kan højst fastsættes til 129 kr. Har virksomheden ikke afregningspriser fra 2017-2019, fastsættes et tillæg på 123 kr. i merindtægten.
Stk. 4. Antal estimerede solgte levende avlsdyr efter stk. 1 fastsættes på grundlag af virksomhedens salg af levende mink i 2019 til en pris på mindst 199 kr.
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatning for minkvirksomhedens virksomhed med helpelsning for tredjemand opgjort som 25 kr. i indtægt fratrukket 20 kr. i omkostninger pr. estimeret pelset mink for tredjemand i perioden fra den 1. januar 2021 til 31. december 2029. Antal estimerede pelsede mink for tredjemand fastsættes på grundlag af virksomhedens pelsning af mink for tredjemand i 2019. Erstatningen tilbagediskonteres til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsrente på 11,35 pct.
Denne ændring er tilføjet fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift d. 10/12/2024
Fødevarestyrelsen fastsætter erstatning for mistet værdi af minkgødning i planteavlsvirksomhed, der drives under samme CVR-nr. som minkvirksomheden, opgjort for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2029 som 20 kr. årligt pr. tilladt avlstæve eller som 3,03 kr. årligt pr. tilladt mink opgjort efter opgørelsesmetoden i § 5, stk. 6.
Stk. 2. Minkvirksomheden kan maksimalt modtage erstatning svarende til 37,63 avlstæver eller 248,76 antal mink pr. hektar landbrugsjord, som minkvirksomheden ejede eller forpagtede pr. 4. november 2020. Landbrugsjord, som minkvirksomheden forpagtede pr. 4. november 2020, skal dokumenteres ved fremsendelse af forpagtningsaftalen.
Stk. 3. Erstatningen tilbagediskonteres til den 31. december 2021 ved anvendelse af en årlig diskonteringsrente på 11,35 pct.
Fødevarestyrelsen fastsætter kompensation for minkvirksomhedens nødvendige udgifter til sagkyndig bistand på 120.000 kr. for minkvirksomheder med op til og med 3000 avlstæver og til 135.000 kr. for minkvirksomheder med over 3000 avlstæver.
Fødevarestyrelsen fastsætter kompensation for minkvirksomhedens faste omkostninger på 0,31 pct. af erstatningen for anlægsaktiverne pr. måned fra den 4. november 2020 og frem til udgangen af den seneste måned forud for afgørelsesdatoen.
Ansøgning om erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse skal indgives til Fødevarestyrelsen på virk.dk senest den 31. marts 2024 ved anvendelse af ansøgningsblanketten ”Ansøgning om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation for minkvirksomheder”. Inden samme dato skal minkvirksomheden have indsendt et udfyldt oplysningsskema og revisorerklæring som nævnt i § 16, stk. 1.
Stk. 2. Minkvirksomheder omfattet af § 1, stk. 5, skal til Fødevarestyrelsen senest den 31. marts 2024 indsende underskrevne erklæringer fra adkomsthavere (bilag 1) og rettighedshavere (bilag 2) til den til minkvirksomhedens egenproduktion anvendte faste ejendom med minkhaller. Fødevarestyrelsen kan når særlige grund taler herfor dispensere fra fristen i 1. pkt.
Stk. 3. Der kan ikke søges erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, såfremt minkvirksomheden har ansøgt om erstatning og kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink, og erstatnings- og taksationskommissionen har foretaget besigtigelse af minkvirksomhedens anlægsaktiver efter reglerne i bekendtgørelse om erstatnings- og taksationskommissioner og overerstatnings- og taksationskommissioner til behandling af sager om erstatning og kompensation til minkvirksomheder og visse følgeerhverv.
Stk. 4. Ved minkvirksomhedens indgivelse af ansøgning om erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse afsluttes minkvirksomhedens og adkomsthavers sag uden afgørelse om erstatning og kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Stk. 5. Minkvirksomheden kan afvise Fødevarestyrelsens forslag til afgørelse om erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, indtil Fødevarestyrelsen har truffet afgørelse. Afviser minkvirksomheden Fødevarestyrelsens forslag til afgørelse, afslutter Fødevarestyrelsen sagen uden afgørelse, og sagen kan herefter ikke genoptages hos Fødevarestyrelsen.
Stk. 6. Hvis Fødevarestyrelsens forslag til afgørelse afvises, genoptages minkvirksomhedens og adkomsthavers sag hos erstatnings- og taksationskommissionen om erstatning og kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Til brug for behandlingen af sager om erstatning og kompensation efter § 3 skal minkvirksomheden udfylde og indsende ”Oplysningsskema til forenklet erstatnings- og kompensationsmodel” til Fødevarestyrelsen sammen med en erklæring med den højst mulige grad af sikkerhed fra en godkendt revisor i henhold til en af Fødevarestyrelsen udarbejdet revisorinstruks og ved brug af en af Fødevarestyrelsens udarbejdet erklæringsskabelon.
Stk. 2. Til brug for behandlingen af sager om erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse kan Fødevarestyrelsen kræve, at ansøgeren indsender en erklæring fra en godkendt revisor om nærmere bestemte forhold.
Stk. 3. Fødevarestyrelsen kan afvise en ansøgning om erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, hvis revisor ikke finder at kunne afgive erklæring efter stk. 1 og 2 uden oplysninger af en sådan karakter, at det efter styrelsens vurdering ikke er muligt at opgøre erstatning og kompensation på grundlag af erklæringen uden væsentlig yderligere sagsbehandling. Hvis Fødevarestyrelsens afviser en ansøgning, genoptages minkvirksomhedens og adkomsthavers sag hos erstatnings- og taksationskommissionen om erstatning og kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Til brug for behandlingen af sager om erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse gennemfører Fødevarestyrelsen registrering og standsvurdering af erstatnings- og kompensationsberettigede aktiver, jf. §§ 8 og 9. Til brug for registreringen og standsvurderingen kan Fødevarestyrelsen indhente en erklæring herom fra en af Fødevarestyrelsen antaget sagkyndig.
Tildeling og udbetaling af erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse sker med vilkår om, at staten erhverver den fulde ret over de aktiver eller den virksomhed, der bliver ydet erstatning eller kompensation for, efter § 8 a i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Det fastsættes som et vilkår for erstatningen eller kompensationen efter denne bekendtgørelse, at modtagere af erstatningen og kompensationen samt adkomsthavere aktivt medvirker til, at staten erhverver den fulde ret over de aktiver, der bliver ydet erstatning eller kompensation for, efter § 8 a i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Minkvirksomheden kan efter anmodning bevare levende hegn uden fradrag i erstatningen.
Stk. 4. Fødevarestyrelsen påser, at vilkår er opfyldt, og varetager statens interesser i forbindelse hermed forud for udbetaling af erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse.
Staten er ansvarlig for og afholder udgifter til nedrivning og fjernelse af løsøregenstande, bygninger med tilhørende bygningsinstallationer m.v., herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, som staten erhverver ret over efter § 8 a i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink. Statens opgave med nedrivning og fjernelse af bygninger og installationer m.v., herunder bortskaffelse af bygningsaffald m.v., omfatter oprydning og reetablering, der relaterer sig til det nedrevne produktionsanlæg, såsom fjernelse af fundamentet, herunder grus og sand mv., og hvad der sædvanligvis følger med en sådan opgave med at rydde og reetablere arealer i form af planering af areal og udlægning af råjord eller muldjord. Staten afholder ikke øvrige omkostninger, herunder omkostninger til anden oprydning og eventuel forureningsbekæmpelse indtrådt før arbejdet med nedrivning mv. er påbegyndt.
Stk. 2. Modtagere af erstatning og kompensation modtager et varsel på mindst 14 dage før påbegyndelse af nedrivning, bortskaffelse eller overtagelse eller anden hermed forbunden aktivitet. Tilsvarende modtager adkomsthavere som nævnt i § 1, stk. 5, et varsel på mindst 14 dage før påbegyndelse af nedrivning, bortskaffelse eller overtagelse eller anden hermed forbunden aktivitet.
Stk. 3. Det fastsættes som et vilkår for modtagelse af erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, at ansøgeren og adkomsthavere aktivt medvirker til at give de involverede myndigheder og deres repræsentanter adgang til de erstattede eller kompenserede aktiver og den ejendom, hvorpå de befinder sig, med henblik på besigtigelse, nedrivning, bortskaffelse eller overtagelse eller anden hermed forbunden aktivitet, samt at ansøgeren og adkomsthavere sikrer friholdelse af adgangsveje, og at de aktiver, som staten skal overtage, er i en tilgængelig tilstand og opryddet. De involverede myndigheder og deres repræsentanter skal bestræbe sig på at tilrettelægge besøg mv. under hensyntagen til virksomheden.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift
Statens opgave med nedrivning og bortskaffelse af bygninger og bygningsinstallationer m.v., herunder bortskaffelse af bygningsaffald m.v., omfatter oprydning og reetablering, der relaterer sig til det nedrevne produktionsanlæg, såsom fjernelse af fundamentet, herunder grus og sand m.v., og hvad der sædvanligvis følger med en sådan opgave med at rydde og reetablere arealer i form af planering af areal og udlægning af jord, jf. stk. 2.
Stk. 2. Ved statens bortskaffelse og reetablering gælder følgende:
Under bygninger fjernes underlaget i en dybde på maksimalt 30 cm afgrænset af bygningens ydermure fundament eller omkreds i øvrigt.
Under gyllebeholdere, fortanke og ajlebeholdere mv. fjernes underlag umiddelbart under beholderen. I en omkreds på 50 cm omkring beholderen fjernes tilfyldning i nødvendigt omfang, men maksimalt i en dybde svarende til beholderens bundkote.
Veje, stier, møddingspladser, pladser omkring gyllebeholdere og lignende fjernes i en dybde på maksimalt 50 cm ved befæstede arealer og maksimalt 30 cm ved ubefæstede arealer.
Terrænregulering, herunder sandpuder, fjernes ikke i videre udstrækning end nævnt i nr. 1-3.
Dræn fjernes, i det omfang de vurderes at være en teknisk installation i erstattede mink-haller.
Efter fjernelse af bygninger, anlæg, veje mv. sker reetablering ved statens udlægning af jord, der opfylder Miljøstyrelsens kvalitetskriterier. Der udlægges ikke muldjord.
Staten fjerner ikke affald og lignende, der befinder sig i jorden i en dybde på mere end 50 cm ved befæstede arealer eller omkring gyllebeholdere, fortanke og ajlebeholdere mv. og i en dybde på mere end 30 cm ved ubefæstede arealer.
Stk. 3. Bygningsstyrelsen kan efter en konkret vurdering aftale med ansøgeren eller træffe afgørelse om at fravige det i stk. 2 anførte, hvis særlige forhold tilsiger det.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift
Staten afholder ikke omkostninger til andre forpligtelser, herunder omkostninger til anden oprydning og eventuel forureningsbekæmpelse, indtrådt før arbejdet med nedrivning mv. er påbegyndt.
Denne ændring er tilføjet fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift d. 21/12/2024
Bygningsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at staten med hensyn til et eller flere aktiver giver afkald på rettigheder efter § 8 a, stk. 2, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Stk. 2. Afkald kan gives i tilfælde, hvor en eller flere bygninger, rum i bygninger eller bygningsinstallationer m.v., som er omfattet af erstatningen og kompensationen fastsat efter denne bekendtgørelse, har bygningsdele eller bygningsinstallationer til fælles med andre bygninger, rum i bygninger eller bygningsinstallationer m.v., som ikke er omfattet af erstatningen og kompensationen.
Stk. 3. Afkald efter stk. 1 kan dog kun gives, hvis nedrivningen efter Bygningsstyrelsens skøn er forbundet med
væsentlige og uforholdsmæssige tekniske udfordringer, herunder af byggeteknisk eller juridisk karakter, eller
væsentlige og uforholdsmæssige økonomiske omkostninger.
Stk. 4. Afkald efter stk. 1 indebærer, at staten ikke erhverver ret til nedrivning og bortskaffelse af bygninger, rum i bygninger og bygningsinstallationer m.v. omfattet af afkaldet, og at staten hverken afholder udgifterne til nedrivning og fjernelse eller oppebærer eventuelle indtægter i forbindelse med de bortskaffede aktiver. Tildelingen og udbetalingen af erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse påvirkes ikke af Bygningsstyrelsens afkald efter stk. 1.
Stk. 5. Hvis Bygningsstyrelsen efter stk. 1 træffer afgørelse om, at staten giver afkald på sin ret til bortskaffelse med hensyn til et eller flere aktiver, skal der vedtages en deklaration på ejendommen, hvorfra virksomheden har været drevet, hvorefter der indtil den 31. december 2030 ikke kan drives minkproduktion og pelseri fra den del af ejendommen, som Bygningsstyrelsens afgørelse vedrører. Deklarationen kan tinglyses uden kommunalbestyrelsens godkendelse efter planloven. Fødevarestyrelsen er påtaleberettiget for sådanne deklarationer.
Forskud på erstatning og kompensation efter § 3 i bekendtgørelse om minkvirksomheders ansøgning om erstatning og kompensation som følge af aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink som følge af COVID-19 og om visse dele af erstatningen og kompensationen og forskud efter § 3 i bekendtgørelse om forhøjelse af forskud på erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift fradrages ved fastsættelse af erstatning for tabt fremtidig indtjening efter § 4.
Stk. 2. Erstatning og kompensation for virksomhedens avlsdyr modtaget efter § 2, stk. 1 i bekendtgørelse om endelig skinderstatning m.v. ved aflivning af mink som følge af COVID-19 og § 2, stk. 3 eller stk. 4, i bekendtgørelse om driftstabserstatning ved aflivning af mink som følge af COVID-19 modregnes i erstatningen og kompensationen for virksomhedens avlsdyr opgjort efter § 7 og i erstatningen efter §§ 4-14.
Stk. 3. Der fradrages 291,22 kr. for hver af virksomhedens avlstæver fra 2020-produktionen, som ikke er destrueret med pels.
Stk. 4. Hvis minkvirksomheden både har modtaget skinderstatning og har pelset mink fra 2020-produktionen, lægger Fødevarestyrelsen til grund, at den modtagne skinderstatning vedrører virksomhedens avlsdyr.
Der kan ikke udbetales erstatning eller kompensation efter denne bekendtgørelse, såfremt virksomheden i øvrigt har modtaget fuld erstatning eller kompensation for det pågældende aktiv eller omkostning eller har haft den pågældende indtjening.
Rettighedshavere med rettigheder i minkvirksomheden eller i de aktiver tilhørende minkvirksomheden, som erstattes og overtages af staten efter § 8 a, modtager en andel af den samlede erstatning og kompensation svarende til forringelsen af rettighedens værdi den 4. november 2020 som opgjort på ansøgningstidspunktet efter § 15, stk. 1, medmindre rettighedshaveren frasiger sig denne ret.
Stk. 2. Adkomsthavere og rettighedshavere omfattet af § 1, stk. 6 og 7, modtager ingen andel af den samlede erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse.
Stk. 3. Fødevarestyrelsen fordeler erstatnings- eller kompensationsbeløb mellem rettighedshavere efter stk. 1.
Stk. 4. Udgør forringelsen af rettighedernes værdi den 4. november 2020 efter stk. 1, mere end den samlede opgjorte erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, skal Fødevarestyrelsen meddele afslag på erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, medmindre den opgjorte samlede gæld til rettighedshavere er mindre end den samlede erstatning og kompensation.
Stk. 5. Meddeler Fødevarestyrelsen afslag efter stk. 4, genoptages virksomhedens og adkomsthavers sag hos erstatnings- og taksationskommissionerne efter reglerne i bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Erstatnings- og kompensationsbeløbene forrentes, når vilkårene for udbetaling i afgørelsen er opfyldt. Forrentningen sker indtil den dag, beløbene udbetales, med en årlig rente, der svarer til den af Danmarks Nationalbank fastsatte på tidspunktet for endelig afgørelse eller forlig gældende diskonto. Der beregnes ikke renters rente.
Krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, modregnes ikke i udbetalinger efter denne bekendtgørelse.
Uretmæssigt modtagne beløb efter denne bekendtgørelse, herunder beløb modtaget i strid med artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, skal tilbagebetales af virksomheden til Fødevarestyrelsen.
Stk. 2. Hvis forskud på erstatning og kompensation efter § 3, stk. 1, i bekendtgørelse om minkvirksomheders ansøgning om erstatning og kompensation som følge af aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink som følge af COVID-19 og om visse dele af erstatningen og kompensationen og forskud efter § 3 i bekendtgørelse om forhøjelse af forskud på erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift overstiger minkvirksomhedens samlede krav på erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, skal det for meget udbetalte forskud på erstatning og kompensation tilbagebetales af minkvirksomheden til Fødevarestyrelsen.
Stk. 3. Beløb, der skal tilbagebetales efter stk. 1 og 2, tillægges rente beregnet fra udbetalingstidspunktet. Renten fastsættes efter den metode for rentefastsættelse, der følger af kapitel V i Kommissionens forordning nr. 794/2004 af 21. april 2004 om gennemførelse af Rådets forordning (EU) 2015/1589 om fastlæggelse af regler for anvendelsen af artikel 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde med senere ændringer.
Fødevarestyrelsens afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for Miljø- og Fødevareklagenævnet eller anden administrativ myndighed.
Minkvirksomheder kan efter anmodning få genoptaget afgørelsen om erstatningens eller kompensationens udmåling, såfremt en endelig dom i en anden sag vil kunne have betydning for minkvirksomhedens erstatning eller kompensation.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forenklet model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift
Minkvirksomheden kan ved anmodning til Fødevarestyrelsen få genoptaget behandlingen af sin sag om erstatning og kompensation, hvis Fødevarestyrelsen har truffet afgørelse i sagen inden den 24. februar 2024.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2023.
Stk. 2. Der kan først tildeles og udbetales erstatning og kompensation efter denne bekendtgørelse, når Europa-Kommissionen har truffet afgørelse enten om at godkende ordningen, eller at Kommissionens godkendelse ikke er nødvendig.
/ Signe Skibstrup Blach
Bilag 1
Erklæring afgivet af:
Som tinglyst adkomsthaver til nedenstående adresse efter tingbogen
[Navn på adkomsthaver til den faste ejendom]
[CVR/CPR-nr.]
[Adresse]
(”Adkomsthaveren”)
Og
[Navn på minkvirksomhed]
[CVR/CPR-nr.]
[Adresse]
(”Minkvirksomheden”)
Over for:
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Adkomsthaveren giver med sin underskrift på denne erklæring afkald på enhver kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Adkomsthaver erklærer samtidig med sin underskrift på denne erklæring, at udbetaling af erstatning for minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, jf. § 9, sker til minkvirksomheden og minkvirksomhedens rettighedshaver, jf. § 22, stk. 1. En eventuel efterfølgende fordeling af erstatningen mellem Minkvirksomheden og Adkomsthaveren er alene et anliggende mellem disse parter. Det samme gælder alle andre konsekvenser af denne erklæring og en eventuel aftalt fordeling af erstatningen mellem Adkomsthaver og Minkvirksomheden.
Adkomsthaver erklærer herudover med sin underskrift på denne erklæring, at staten erhverver ret til bortskaffelse af de pågældende minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, jf. § 19, stk. 1. Retten til bortskaffelse omfatter ret til nedrivning og fjernelse af minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, jf. § 19, stk. 1, og ejendomsret til de bortskaffede aktiver. Staten afholder udgifterne til nedrivning og fjernelse af bygninger med tilhørende bygningsinstallationer, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, jf. § 19, stk. 1. Staten afholder ikke andre omkostninger, herunder omkostninger til anden oprydning eller forureningsbekæmpelse indtrådt før arbejdet med nedrivning mv. er påbegyndt. Staten oppebærer eventuelle indtægter i forbindelse med de bortskaffede aktiver.
Stk. 7. Adkomsthavers rettighedshavere giver med deres underskrift på erklæringen fra adkomsthavers rettighedshavere (bilag 2) afkald på udbetaling fra Fødevarestyrelsen af kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink. Rettighedshavere erklærer endvidere med den i 1. pkt. nævnte erklæring, at udbetaling af erstatning for minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, jf. § 9, stk. 1 og 2, sker til minkvirksomheden og minkvirksomhedens rettighedshavere, jf. § 22, stk. 1, samt at staten erhverver ret til bortskaffelse af de pågældende minkhaller og bygninger tilknyttet minkhallerne. Retten til bortskaffelse omfatter ret til nedrivning og fjernelse af minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, og ejendomsret til de bortskaffede aktiver.
Hvis minkvirksomhedens antal af optalte avlstæver i forhold til optalte hvalpe inkl. hanner og fryserdyr fra 2020-produktionen er under 3,5 eller over 7,0, foretages vurderingen ved at sammenholde det samlede antal optalte avlstæver og hvalpe inkl. hanner og fryserdyr i virksomheden med det samlede antal tilladte mink ifølge miljøgodkendelsen mv. Det samlede antal tilladte mink opgøres ved at gange det tilladte antal årstæver eller kødædende pelsdyr i miljøgodkendelsen mv. med 6,61. Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som antal dyreenheder uden samtidig at være opgjort på anden vis, opgøres antal tilladte årstæver som 44 årstæver pr. tilladt dyreenhed, hvorefter det samlede antal tilladte mink opgøres ved at gange det tilladte antal årstæver med 6,61. Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som et tilladt produktionsareal opgøres antal tilladte årstæver som tilladt produktionsareal i m2 divideret med 0,94 m2 pr. årstæve, hvorefter det samlede antal tilladte mink opgøres ved at gange det tilladte antal årstæver med 6,61.
Stk. 8. De estimerede årlige driftsomkostninger til minkvirksomhed tillægges efter eventuelle forholdsmæssige korrektioner efter stk. 6 en standardomkostning til løn-, pelsnings- og salgsomkostninger på 83,50 kr. pr. skind.
Stk. 9. Fremtidige omkostninger pr. minkskind kan ikke udgøre mindre end 183,75 kr. pr. mink.
Hvis minkvirksomhedens miljøgodkendelse mv. er opgjort som antal årstæver eller kødædende pelsdyr, anvendes det antal årstæver som fremgår af tilladelsen.
Hvis miljøgodkendelsen er opgjort som et antal dyreenheder uden samtidig at være opgjort på anden vis, opgøres antal tilladte årstæver som 44 årstæver pr. tilladt dyreenhed.
Hvis miljøgodkendelsen er opgjort som et tilladt produktionsareal, opgøres antal tilladte årstæver som tilladt produktionsareal i m2 divideret med 0,94 m2 pr. årstæve.
Stk. 4. Bygningsstyrelsen og ansøgeren kan aftale, at grus, sand og lignende forbliver på den faste ejendom uden fradrag i erstatningen eller kompensationen.
Stk. 6. Bygningsstyrelsens afgørelser efter denne bestemmelse kan påklages til transportministeren senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Adkomsthaveren accepterer og bemyndiger ved sin underskrift på denne erklæring Minkvirksomheden til at acceptere og opfylde følgende vilkår for erstatningsudbetaling til Minkvirksomheden:
At staten erhverver fuld ret til nedrivning og bortskaffelse af de minkhaller og tilknyttede bygninger inkl. bygningsinstallationer mv., som indgår i Fødevarestyrelsens afgørelse.
At Adkomsthaveren aktivt medvirker til, at nedrivningsopgaven kan gennemføres, og herunder aktivt medvirker til at give myndigheder og disses repræsentanter adgang til ejendommen med henblik på besigtigelse, nedrivning, bortskaffelse eller overtagelse eller anden hermed forbunden aktivitet.
At Adkomsthaveren af egen drift giver oplysninger om nedgravede olietanke, jordforureninger, forsyningsinstallationer mv., som ikke fremgår af offentligt tilgængelige registre, samt meddeler fuldmagt til, at staten kan ansøge om og indhente de til arbejdets udførelse nødvendige myndighedstilladelser.
At Adkomsthaveren sikrer, at minkhaller og tilknyttede bygninger mv., som skal nedrives, er tilgængelige og opryddet, herunder at adgangsveje er ryddet, og at bygninger er tømt for aktiver, der ikke er omfattet af overdragelsen.
At staten ikke afholder omkostninger relateret til bygninger med tilhørende bygningsinstallationer mv. frem til nedrivningen.
At Adkomsthaver har krav på, at staten fjerner de i Fødevarestyrelsens afgørelse erstattede minkhaller og tilknyttede bygninger inkl. tilhørende bygningsinstallationer, herunder indbygget farligt affald.
At Adkomsthaver har krav på, at staten fjerner forurening, der opstår som følge af nedrivningsarbejdet, og foretager anmeldelse til de efter lovgivningen kompetente myndigheder.
At Adkomsthaver ikke har krav på, at staten fjerner eksisterende forurening på grunden. Adkomsthaveren har ansvaret for at foretage anmeldelse i henhold til de gældende regler i blandt andet jordforureningsloven. Hvis der konstateres eksisterende jordforurening i forbindelse med nedrivningsopgaven, vil arbejdet straks blive standset i det pågældende område, som er påvirket af forureningen.
At Adkomsthaver har krav på, at staten foretager bortskaffelse af bygningsaffald mv. relateret til de i Fødevarestyrelsens afgørelse omfattede nedrivninger og afholder omkostningerne hertil.
At Adkomsthaver ikke har krav på, at staten fjerner aktiver eller bortskaffer affald mv., der ikke er omfattet af erstatningen og dermed af nedrivningsopgaven.
At Adkomsthaver har krav på, at staten foretager nedrivning af forsyningsledninger og installationer relateret til de i Fødevarestyrelsens afgørelse erstattede minkhaller og tilknyttede bygninger. Hvis ledningsejere eller andre med rettigheder over ledninger, rørføring mv. ikke giver samtykke til, at ledninger mv. kan nedrives, forbliver disse dog på ejendommen, og nedrivningen gennemføres uden disse aktiver.
At Adkomsthaver ikke har krav på, at staten etablerer nye forsyningsledninger og installationer. Adkomsthaver skal således selv sørge for at etablere nye forsyningsledninger og installationer, hvor dette er nødvendigt.
At Adkomsthaver har krav på, at staten foretager oprydning og genskabelse af grundens areal, der relaterer sig til de nedrevne minkhaller og tilknyttede bygninger, såsom fjernelse af fundamentet, herunder grus og sand mv., og hvad der sædvanligvis følger med en sådan opgave med at rydde og genskabe arealer i form af planering af areal og udlægning af råjord eller muldjord. Staten foretager ikke tilbageførsel til landbrugsjord, men foretager derimod genskabelse af grundens areal umiddelbart under og i umiddelbar tilknytning til det nedrevne produktionsanlæg. Staten foretager ikke oprydning, herunder fjernelse af affald og skrot, der ikke er relateret til nedrivningsarbejdet eller den minkrelaterede del af virksomheden i øvrigt.
At Adkomsthaver tilsikrer staten mulighed for at tilkoble forsyninger til brug for gennemførelse af nedrivningsopgaven, i det omfang sådanne forsyninger eksisterer og er tilgængelige på ejendommen. Adkomsthaverens omkostninger i denne forbindelse refunderes af staten eller dennes repræsentanter efter de af Bygningsstyrelsen fastsatte takster herom.
At Adkomsthaver ikke kan forlange minkhaller eller tilknyttede bygninger, der indgår i Fødevarestyrelsens afgørelse nedrevet, hvis nedrivningen ikke kan gennemføres i overensstemmelse med gældende regler.
For Adkomsthaveren:
Dato: [x]
____________________________________________
Bilag 2
Erklæring afgivet af:
[Navn på rettighedshaver]
[CVR-nr./CPR-nr.]
[Adresse]
[Postnr. og by]
(”Rettighedshaveren”)
vedrørende:
[Navn på minkvirksomhed]
[CVR-nr./CPR-nr.]
[Adresse]
[Postnr. og by]
(”Adkomsthaveren”)
til brug for ansøgning om erstatning fra:
[Navn på minkvirksomhed]
[CVR-nr./CPR-nr.]
[Adresse]
[Postnr. og by]
(”Minkvirksomheden”)
Rettighedshaveren giver med sin underskrift på denne erklæring afkald på at modtage kompensation efter bekendtgørelse om fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Rettighedshaveren erklærer samtidig at være indforstået med, at udbetaling af erstatning for minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne, jf. § 9, sker til minkvirksomheden og minkvirksomhedens rettighedshavere, jf. § 22, stk. 1.
Rettighedshaveren erklærer herudover, at staten erhverver ret til bortskaffelse af de pågældende minkhaller med tilhørende bygningsinstallationer og bygninger med tilhørende bygningsinstallationer tilknyttet minkhallerne. Retten til bortskaffelse omfatter ret til nedrivning og fjernelse af minkhaller og bygninger tilknyttet minkhallerne med tilhørende bygningsinstallationer, herunder installationer såsom rørføring m.v. under jorden, jf. § 19, stk. 1, og ejendomsret til de bortskaffede aktiver.
Rettighedshaveren accepterer ved sin underskrift på denne erklæring følgende:
At de minkhaller og tilknyttede bygninger inkl. bygningsinstallationer, som erstattes ved Fødevarestyrelsens afgørelse til Minkvirksomheden, nedrives og bortskaffes uden erstatning eller kompensation til Rettighedshaveren.
At Rettighedshaveren ikke har krav på, at staten etablerer nye forsyningsledninger og installationer.
At Rettighedshaveren ikke har krav på, at staten foretager tilbageførsel til landbrugsjord.
At Rettighedshaveren accepterer, at minkhaller eller tilknyttede bygninger, der indgår i Fødevarestyrelsens afgørelse, ikke nedrives af staten, hvis nedrivningen ikke kan gennemføres i overensstemmelse med gældende regler.
For Rettighedshaveren
Dato:
| | | | | ----- | | ----- | | Navn: | | Navn: |
Bilag 3
Aktiv | Bemærkninger | Enhed | Levetid, år | Pris pr. enhed, kr. |
---|---|---|---|---|
Haller | ||||
1. Hegnshaller | Burrum | 45 | 350 | |
2. Lukkede stålbuehaller | Burrum | 50 | 650 | |
3. Lukkede træhaller | Burrum | 45 | 600 | |
4. Åbne træhaller, 2 til 4-rækket | Burrum | 45 | 350 | |
Redekasser | ||||
5. Redekasser inkl. redekasselåg | Burrum | 40 | 65 | |
6. XL redekasser inkl. redekasselåg | Burrum | 40 | 75 | |
7. Plader til redekasser (masonit, krydsfiner e.l.) | Stk. | 25 | 5 | |
Burrum inkl. hylder og rør | ||||
8. Bure, alm. skillerum inkl. låger, 2 dyr | Burrum | 20 | 130 | |
9. Bure, alm. skillerum inkl. låger, 2 dyr (rustfri) | Burrum | 40 | 180 | |
10. Bure, fast skillerum inkl. låger, 2 dyr | Burrum | 20 | 105 | |
11. Bure, fast skillerum inkl. låger, 2 dyr (rustfri) | Burrum | 40 | 145 | |
12. Bure, galvaniseret m. rustfri bundtråd, 2 dyr | Burrum | 30 | 140 | |
13. Bure, galvaniseret m. rustfri bundtråd, 3 dyr | Burrum | 30 | 210 | |
14. Bure, galvaniseret m. rustfri bundtråd, 4 dyr | Burrum | 30 | 250 | |
15. Bure - vendbar, fast skillevæg, 2 dyr | Burrum | 20 | 140 | |
16. Bure m. overbygning inkl. låger, 3 dyr | Burrum | 20 | 200 | |
17. Bure m. overbygning inkl. låger, 3 dyr (rustfri) | Burrum | 40 | 275 | |
18. Bure m. overbygning inkl. låger, 4 dyr | Burrum | 20 | 240 | |
19. Bure m. overbygning inkl. låger, 4 dyr (rustfri) | Burrum | 40 | 330 | |
Bygninger og installationer | ||||
20. Fodersilo, glasfiber | m3 | 30 | 5.000 | |
21. Fodersilo, isoleret rustfri | m3 | 45 | 20.000 | |
22. Gyllebeholder u. overdækning | m3 | 40 | 125 | |
23. Gyllebeholder m. overdækning | m3 | 40 | 200 | |
24. Afhentningstank | m3 | 45 | 1.000 | |
25. Gylleomrører, fastmonteret i bl.a. afhentningstank (Perstrup) | Stk. | 20 | 55.000 | |
26. Automatik til gyllerender (wiretræk) | Gælder også FarmCat | Burrum | 20 | 50 |
27. Udslusning af gylle inkl. forbeholder | Stk. | 45 | 120.000 | |
28. Udslusning af gylle, jordarbejde og rør (tillæg) | Burrum | 45 | 10 | |
29. Møddingsplads | m2 | 30 | 1.665 | |
30. Møddingsplads m. fast overdækning | m2 | 30 | 2.000 | |
31. Vaskeplads | m2 | 30 | 1.000 | |
32. Støbte gangarealer i hallen | Burrum | 40 | 38 | |
33. Cirkulationsvand | Stk. | 40 | 90.000 | |
34. Automatisk portåbner | Stk. | 20 | 10.000 | |
35. Mågenet | Burrum | 15 | 10 | |
36. Jordarbejde, sandpuder | Burrum | 50 | 50 | |
37. Tilkørselsveje og vendepladser, grus og beton | m2 | 30 | 200 | |
38. Tilkørselsveje og vendepladser, asfalteret | m2 | 30 | 350 | |
39. Omfangshegn (fast) inkl. låger og opsætning | m | 45 | 600 | |
40. Elhegn på omfangshegn | m | 20 | 85 | |
41. Læhegn, levende 3-rækket | m | 45 | 150 | |
42. Læhegn, levende 6-rækket | m | 45 | 225 | |
43. Miljøgodkendelse, byggetilladelse | Basis | 10 | 50.000 | |
44. Tilslutningsafgifter (vand og el) | Basis | 50 | 200.000 | |
Inventar | ||||
45. Hvalpenet, grøn plast m. kant | Stk. | 45 | 30 | |
46. Hvalpenet, grøn plast u. kant | Stk. | 45 | 20 | |
47. Indsats i redekasser, flad bund | Stk. | 20 | 40 | |
48. Indsats i redekasser, bukket bund | UNIQ bursystemer | Stk. | 20 | 50 |
49. Ruser i redekasser, galvaniseret | Med plasttråd på siderne og evt. bund. Vurderes i forhold til låget og evt. bund | Stk. | 20 | 40 |
50. Ruser i redekasser, rustfri | Stk. | 40 | 47 | |
51. XL - ruser i redekasser, galvaniseret | Stk. | 20 | 50 | |
52. XL - ruser i redekasser, rustfri | Stk. | 40 | 57 | |
53. Jordfælde, aluminium | Stk. | 15 | 400 | |
54. Jordfælde, tråd | Stk. | 15 | 130 | |
55. Læsluse, sort plast | Stk. | 15 | 10 | |
56. Læsluse, stål | Stk. | 45 | 30 | |
57. Plastikindsats i redekasse | Stk. | 45 | 15 | |
58. Drikkedunke og-flasker o.l. | Stk. | 20 | 30 | |
59. Drikkekopper og -skåle o.l. | Stk. | 20 | 10 | |
60. Vandsystem | Burrum | 25 | 20 | |
61. Gødningsrender | Burrum | 50 | 65 | |
62. Halmbånd | m | 30 | 4 | |
63. Hvalpehotel | Stk. | 40 | 3.000 | |
64. Enkeltdyrsafliver | Stk. | 20 | 3.500 | |
65. Gennemløbsvægt, elektronisk | Stk. | 15 | 10.000 | |
66. Vægte, automatiske | Stk. | 15 | 1.200 | |
67. Højtryksrenser, 7,5 hk, bl.a. Reno | Stk. | 15 | 15.000 | |
68. Højtryksrenser, 15 hk | Stk. | 15 | 30.000 | |
69. Højtryksrenser stationær koldvand, bl.a. Reno | Stk. | 15 | 30.000 | |
70. Hedvandsrenser MH 4M-200/960FA | Stk. | 15 | 25.000 | |
71. Hedvandsrenser HD S 5/15 UX | Stk. | 15 | 13.000 | |
72. Ringclipspistol | Stk. | 15 | 4.000 | |
Rullende materiel | ||||
73. Farmmanager til foder, medicin mv. | Stk. | 10 | 40.000 | |
74. Flyttefælde 4" eller 5" (trådfælle) | Stk. | 20 | 150 | |
75. Fodermaskine, 650 l tank | Stk. | 15 | 150.000 | |
76. Fodermaskine, 1.200 l tank | Stk. | 15 | 210.000 | |
77. Fodermaskine, 2.000 l tank | Stk. | 15 | 280.000 | |
78. Fodercomputer | Stk. | 10 | 15.000 | |
79. Fodervogn, håndskubbet | Stk. | 15 | 4.000 | |
80. Hyldevogne | Stk. | 20 | 12.000 | |
81. Kropstromle m. skydelåge, alm. | Stk. | 20 | 65.000 | |
82. Kropstromle. selvtømmende | Stk. | 20 | 90.000 | |
83. Multivogn, selvkørende | Stk. | 15 | 25.000 | |
84. Renser til hvalpenet og taner | Stk. | 15 | 28.000 | |
85. Længdemåler m. 1 føler | Stk. | 15 | 20.000 | |
86. Sorteringsfælde | Stk. | 20 | 450 | |
87. Sorteringsvogn inkl. vægt, fiksering og kompressor | Stk. | 15 | 25.000 | |
88. Sorteringsvogn, standard | Stk. | 15 | 12.000 | |
89. Trailere, 2 tons mv. | Stk. | 15 | 20.000 | |
90. Transportkasser, 4 eller 5-rums | Stk. | 20 | 140 | |
91. Trådbakker til transport af aflivede mink | Stk. | 20 | 430 | |
92. Aflivningsvogn, bugseret | Stk. | 15 | 9.500 | |
93. Aflivningsvogn, selvkørende | Stk. | 15 | 50.000 | |
94. Fældevogn/flyttevogn, skubbar | Stk. | 15 | 6.000 | |
95. Strømaskine, bugseret | Stk. | 15 | 40.000 | |
Pelseri - flåning | Lignende aktiver | |||
96. Pelsningsrobot (Jasopels) | Stk. | 20 | 250.000 | |
97. Quickcut | Jasopels opskæringsmaskine T3 og T4 | Stk. | 20 | 120.000 |
98. Combicut (HG Gruppen) | Jasopels Mastercut | Stk. | 20 | 210.000 |
99. Flåmaskine T4 | Flåmaskine stående - uanset fabrikat | Stk. | 20 | 50.000 |
100. Flåmaskine HG Quick Skin 14 | Flåmaskine m. sæde - uanset fabrikat | Stk. | 20 | 125.000 |
101. Transportbånd, diverse | Både bånd og rister - uanset fabrikat | Stk. | 20 | 20.000 |
102. Rygkroge | Stk. | 20 | 20.000 | |
103. Billige flåtårne (pt. kun flåmaskine T4/Quick skin) | Flåtårne stående | Stk. | 20 | 25.000 |
Pelseri - skrabning | ||||
104. Jasopels roterende skrabemaskine m. 1 stok | Roterende uanset fabrikat | Stk. | 20 | 85.000 |
105. Jasopels skrabeautomat T4 XL | Skrabemaskine, lille | Stk. | 20 | 400.000 |
106. Jasopels skrabeautomat T6 | Pamu SA 200 | Stk. | 20 | 790.000 |
107. HG Gruppen 10 Hot spray skrabemaskine inkl. fedtpumpe | Skrabemaskine, mellem | Stk. | 20 | 590.000 |
108. Pamutec skrabemaskine 100 xt | Skrabemaskine, stor | Stk. | 20 | 750.000 |
109. Jasopels fedtpumpe | Uanset fabrikat, både pumpe og cyklon | Stk. | 20 | 55.000 |
110. Jasopels gennemløbstromle | Uanset fabrikat | Stk. | 20 | 50.000 |
Pelseri - tromler | ||||
111. Jasopels skindtromle m. skydelåge | Krops- og skindtromle 2 | Stk. | 20 | 70.000 |
112. Jasopels skindtromle, selvtømmende | Krops- og skindtromle 3 | Stk. | 20 | 90.000 |
113. HG miljøtromleanlæg, lukket system | Uanset fabrikat | Stk. | 20 | 300.000 |
114. Jasopels savsmuldsopvarmer | Uanset fabrikat | Stk. | 20 | 50.000 |
115. Ældre tromler u. skydelåger og aut. tømning | Krops- og skindtromle 1 | Stk. | 20 | 25.000 |
Pelseri - taning | ||||
116. HG Fix-2 tanemaskine | Generelt Fix systemet | Stk. | 20 | 225.000 |
117. Jasopels tanemaskine T5 Maxi Stretch | Generelt Wrap systemet | Stk. | 20 | 240.000 |
118. Easy Off tane | Uanset fabrikat | Stk. | 20 | 115 |
119. Fix-tane | Uanset fabrikat | Stk. | 20 | 50 |
120. Fix tørrekasser inkl. Blower T2 | Stk. | 20 | 10.000 | |
121. Jasopels Maxivogn (15 vogne pr. tanemaskine) | Stk. | 20 | 10.000 | |
122. Jasopels tanekarrusel, model basic | Stk. | 20 | 65.000 | |
123. Fix Blue Water (Vandstryger) | Stk. | 20 | 100.000 | |
124. HG Pro Brush | Stk. | 20 | 130.000 | |
125. Jasopels Softbørsten | Stk. | 20 | 60.000 | |
126. Skindrenser, lille | Uanset fabrikat | Stk. | 20 | 12.000 |
Pelseri – tørring af skind | ||||
127. HG Clima Compact | Eller lignende | Stk. | 20 | 70.000 |
128. Jasopels Q-Vex Clima (klimastyring af tørrerum) | Eller lignende | Stk. | 20 | 80.000 |
Pelseri – opbevaring af skind | ||||
129. Jasopels opbevaringsanlæg (120 m3) | Eller lignende | Stk. | 20 | 100.000 |
130. HG Storage Room Compact | Eller lignende | Stk. | 20 | 110.000 |
131. Talonmaskine | Stk. | 20 | 25.000 | |
132. Skruekompressor inkl. rørsystem | Stk. | 20 | 50.000 |
Bilag 4
Aktiv | Bemærkninger | Enhed | Levetid, år | Pris pr. enhed, kr. |
---|---|---|---|---|
Haller | ||||
1. Container, uisoleret (20 fods) | Stk. | 25 | 29.000 | |
2. Container, uisoleret (40 fods) | Stk. | 25 | 40.000 | |
3. Isolerede rum i bygning m. velfærdsfaciliteter | m2 | 50 | 10.000 | |
4. Isolerede rum/bygning u. velfærdsfaciliteter | m2 | 50 | 5.000 | |
5. Isoleret selvstændig bygning m. velfærdsfaciliteter (40-90 m2) | m2 | 50 | 15.000 | |
6. Overdækkede gangarealer m. støbte gange | m2 | 50 | 2.140 | |
7. Pavillion, isoleret | m2 | 30 | 10.000 | |
8. Uisolerede bygninger | m2 | 50 | 2.000 | |
Bygninger og installationer | ||||
9. Jordarbejde, sandpuder | Burrum | 50 | 50 | |
10. Tilkørselsveje og vendepladser, grus og beton | m2 | 30 | 200 | |
11. Tilkørselsveje og vendepladser, asfalteret | m2 | 30 | 350 | |
12. Omfangshegn (fast) inkl. låger og opsætning | m | 45 | 600 | |
13. Elhegn på omfangshegn | m | 20 | 85 | |
14. Læhegn, levende 3-rækket | m | 45 | 150 | |
15. Læhegn, levende 6-rækket | m | 45 | 225 | |
16. Miljøgodkendelse, byggetilladelse | Basis | 10 | 50.000 | |
17. Tilslutningsafgifter (vand og el) | Basis | 50 | 200.000 |