1
I medfør af § 32, stk. 1, § 33, stk. 1, § 48, stk. 1 og 2 og § 61, stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 147 af 19. februar 2024, fastsættes:
Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske skibe, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 1, der befinder sig i det arktiske havområde uden for den eksklusive økonomiske zone ved Grønland, eller som befinder sig i det antarktiske havområde.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgende:
Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en stat, så længe skibet udelukkende benyttes i ikkekommerciel statstjeneste.
Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med oliespild i Arktis.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Havområdet uden for og stødende op til det grønlandske søterritorium indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinjer.
Det antarktiske havområde: Havområdet syd for 60° sydlig bredde.
Det arktiske havområde: Havområdet, der er beliggende nord for en linje fra breddegraden 58°00᾽. 0 N og længdegraden 042°00᾽. 0 V til breddegraden 64°37᾽. 0 N, længdegraden 035°27᾽. 0 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden 67°03᾽. 9 N, længdegraden 026°33᾽. 4 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden 70°49᾽. 56 N og længdegraden 008°59᾽. 61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydlige kyst af Jan Mayen til 73°31᾽. 6 N og 019°01᾽. 0 Ø ved Bjørnøya, og derfra via en stor cirkellinje til breddegraden 68°38᾽. 29 N og længdegraden 043°23᾽08 Ø (Cap Kanin Nos) og derfra via den nordlige kyst af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og derfra fra Beringstrædet vestpå til breddegraden 60° N så langt som til Il᾽pyrskiy og langs den 60. nordlige breddegrad østpå så langt som til og inklusive Etolin-strædet og derfra via den nordlige kyst af det nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til breddegraden 60° N og derfra østpå langs breddegraden 60° N til længdegraden 056°37᾽. 1 V og derfra til breddegraden 58°00᾽. 0 N, længdegraden 042°00᾽. 0 V.
Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib af et af Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
Kategori B-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib af et af Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse med international ret.
Ydre territorialfarvand: Ydre territorialt farvand som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 2.
Olie: Olie som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 9, stk. 1.
Råolie: Enhver flydende kulbrinteblanding, der forekommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet for at gøre den egnet til transport, herunder råolie, hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie, hvortil visse destillater kan være tilføjet.
Skib: Søgående fartøj af en hvilken som helst type, der opererer i havmiljøet, herunder hydrofoilbåde, luftpudefartøjer, undervandsfartøjer, flydende platforme og flydende materiel.
Følgende er forbudt i det antarktiske havområde:
Transport af tung olie i bulk som last.
Anvendelse af tung olie som ballast.
Transport af tung olie som skibsbrændstof.
Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof.
Stk. 2. Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås:
Råolie med en højere massefylde end 900 kg/m3 ved 15° C.
Olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde ved 15° C end 900 kg/m3, eller en kinematisk viskositet ved 50° C, der er højere end 180 mm2/s.
Bitumen, tjære og deres emulsioner.
Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbrændstof er forbudt i det arktiske havområde.
Stk. 2. Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900 kg/m3 ved 15° C, eller en højere kinematisk viskositet end 180 mm2/s ved 50° C.
Tank- og rørrensning er ikke påkrævet efter tidligere anvendelse eller transport af tung olie omfattet af § 3, stk. 2, nr. 1-3 i det antarktiske havområde eller § 4, stk. 2, som skibsbrændstof i det arktiske havområde.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf. lovens regler herom.
Miljøstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til miljøministeren.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der anvender eller transporterer tung olie i strid med reglerne i §§ 3 og 4.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lov om beskyttelse af havmiljøet § 62.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelsens § 4 finder først anvendelse den 1. juli 2029 for følgende skibe:
Skibe, som overholder reglerne i bilag 1 regel 12A i bekendtgørelse om forebyggelse mod forurening fra skibe.
Kategori A- og B-skibe, som er bygget efter den 1. januar 2017 med en samlet oliebrændstofkapacitet på mindre end 600 m3, dog ikke under 30 m3.
/ Tone Madsen
Officielle noter
1 Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Søterritoriet: Søterritoriet som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 1.