I medfør af § 4, stk. 2, og § 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 16. august 2024, og efter bestemmelse fra Billedmediernes Faglige Udvalg, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, stk. 1, nr. 16, i bekendtgørelse nr. 971 af 16. august 2024 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Film- og tv-produktionsuddannelsen har som erhvervsuddannelse som overordnet formål, at eleverne og lærlingene gennem skoleundervisning og oplæring opnår viden og færdigheder inden for følgende overordnede kompetenceområder:
Selvstændig, innovativ og kreativ udførelse af alle arbejdsprocesser, der forekommer inden for uddannelsen, under iagttagelse af gældende miljø- og sikkerhedsbestemmelser.
Selvstændig og effektiv planlægning og varetagelse af almindeligt forekommende arbejdsopgaver inden for uddannelsen på grundlag af teknisk faglige, kreative, innovative almene og personlige kompetencer.
Identifikation af tekniske og andre fejl samt videreformidling af disse.
Beherskelse af planlægningsredskaber og videreformidling af et planlagt audiovisuelt forløb til medarbejdere og udenforstående.
Sikring af optimal teknisk kvalitet i relation til det påtænkte anvendelsesformål.
Kreativ opgaveløsning, planlægning, strukturering af arbejdsprocesser og løsning af uforudsete problemer.
Analyse og forståelse af audiovisuelle udtryk i deres historiske og kulturelle kontekst.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal nå de uddannelsesmål, som er fastsat for det trin eller speciale, jf. stk. 3 og 4, som eleven eller lærlingen har valgt.
Stk. 3. Uddannelsen indeholder trin 1, film- og tv-assistent, niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Stk. 4. Uddannelsen kan afsluttes med trin 1, jf. stk. 3, eller med specialet film- og tv-produktionstekniker (trin 2), niveau 5 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Uddannelsen varer fra 3 år til 5 år og 6 måneder, jf. dog stk. 3. Uddannelsens varighed er inklusive grundforløbets 1. og 2. del, der hver er på 20 skoleuger, og hovedforløbet. Grundforløbet kan ikke erstattes af grundlæggende praktisk oplæring i en virksomhed.
Stk. 2. For lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for unge, varer uddannelsens hovedforløb på trin 1, film- og tv-assistent, 2 år, hvoraf skoleundervisningen udgør 25 skoleuger fordelt på mindst to skoleperioder. For uddannelsens speciale (trin 2) varer hovedforløbet yderligere 2 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 25 skoleuger fordelt på mindst tre skoleperioder.
Stk. 3. For lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne (euv-forløb), varer hovedforløbet på trin 1, film- og tv-assistent, 1 år og 11 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 20 skoleuger. For uddannelsens speciale (trin 2) varer hovedforløbet yderligere 2 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 25 skoleuger.
Stk. 4. For forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser (euv2-forløb) opdeles den i stk. 3 nævnte skoleundervisning på trin 1 i mindst to skoleperioder og på specialet (trin 2) i mindst to skoleperioder.
For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven eller lærlingen opfylde betingelserne i stk. 2-5.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden begynderniveau:
Eleven eller lærlingen kan anvende digitale værktøjer, herunder fagrelevant generativ kunstig intelligens til faglig informationssøgning og kommunikation på en ansvarlig, kritisk og kompetent måde.
Eleven eller lærlingen kan udføre arbejdsopgaver inden for film- og tv-produktion under hensyntagen til arbejdsrelevant ergonomi samt sikkerheds- og miljømæssige krav.
Eleven eller lærlingen kan, på baggrund af kendskab til film og tv-branchen og sin egen rolle i organisationen, selvstændigt planlægge, koordinere og udføre enkle arbejdsprocesser.
Eleven eller lærlingen kan tage initiativ til samarbejde med andre om løsning af opgaver inden for branchen.
Eleven eller lærlingen kan udføre digital billedbehandling, herunder anvende fagrelevant generativ kunstig intelligens på en ansvarlig, kritisk og kompetent måde og anvende forskellige filformater.
Eleven eller lærlingen kan forklare og anvende eksisterende faglig dokumentation i en praktisk arbejdsproces, i forbindelse med film- og tv-produktion.
Eleven eller lærlingen kan i sit arbejde demonstrere forståelse for æstetiske, sansemæssige og kompositoriske grundregler for visuel kommunikation.
Eleven eller lærlingen kan redegøre for branchens produkter, koncepter og ideer og deres anvendelsesområder.
Eleven eller lærlingen kan orientere sig i almindelig jura i forhold til rettigheder over billeder, lyd og optagelser.
Stk. 3. Eleven eller lærlingen skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden rutineret niveau:
Eleven eller lærlingen kan selvstændigt vælge og anvende materialer og udstyr til enkle opgaver inden for kameraarbejde, belysning, lyd og redigering i forbindelse med film- og tv-produktion.
Eleven eller lærlingen kan selvstændigt foretage valg af teknikker og hensigtsmæssige arbejdsmetoder til fremstilling af film- og tv-produktionstekniske produkter.
Eleven eller lærlingen kan selvstændigt udvikle og skabe visuel kommunikation samt udføre billedbehandling.
Hovedforløbet har følgende kompetencemål:
Lærlingen kan udføre alle arbejdsprocesser, der forekommer inden for det arbejdsområde, uddannelsen retter sig mod, selvstændigt, innovativt og kreativt.
Lærlingen kan identificere tekniske og andre fejl og kommunikere disse videre.
Lærlingen kan assistere ved arbejdsfunktioner vedrørende kamera-uplining, belysningsopgaver, gripfunktioner og produktionskoordinering.
Lærlingen kan beherske planlægningsredskaber og kommunikere et planlagt audiovisuelt forløb til medarbejdere og udenforstående.
Lærlingen kan sikre optimal teknisk kvalitet i relation til det påtænkte anvendelsesformål.
Lærlingen kan arbejde selvstændigt og i teams.
Lærlingen kan vise kreativitet og være innovativ i opgaveløsningen.
Lærlingen kan analysere og forstå audiovisuelle udtryk i deres historiske og kulturelle kontekst.
Lærlingen kan planlægge og strukturere arbejdsprocesser herunder løse uforudsete problemer.
Lærlingen kan koble relevant teori til tilrettelæggelse, udførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra oplæringsvirksomheden.
Lærlingen kan selvstændigt og kreativt gennemføre planlægning, tilrettelæggelse, optagelse, bearbejdning og afvikling af produktioner samt medvirke ved udarbejdelsen af databaserede, integrerede medieprodukter.
Lærlingen kan anvende fagrelevant generativ kunstig intelligens inden for det arbejdsområde, uddannelsen retter sig mod.
Stk. 2. Kompetencemålene nr. 1-10, jf. stk. 1, gælder for alle lærlinge på hovedforløbet.
Stk. 3. Kompetencemål nr. 11, jf. stk. 1, gælder for specialet.
Kriterier for skolens vurdering af, om der er grundlag for obligatorisk godskrivning på baggrund af elevens eller lærlingens erhvervserfaring og tidligere uddannelse, er fastsat i bilag 1. Godskrivning skal i øvrigt ske efter reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Uddannelsens afsluttende prøve på trin 1 afholdes som en del af sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samråd med det faglige udvalg. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal kun aflægges af elever, som afslutter uddannelsen med trin 1.
Stk. 2. Prøven består af en individuel skriftlig prøve og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i en case inden for det uddannelsesspecifikke fag, lærlingen har valgt. Den skriftlige prøve udarbejdes inden for en varighed af 3 timer og skal omfatte emnerne kameraarbejde, klipning, lys og lyd. Den mundtlige prøve varer 30 minutter, inklusive votering. Der kan anvendes fagrelevant generativ kunstig intelligens i caseopgaven. Lærlingen har en forberedelsestid på 45 minutter til den mundtlige prøve. Spørgsmålene tildeles ved lodtrækning. Censorerne er tilstede under den mundtlige prøve.
Stk. 3. Prøven bedømmes af en eksaminator og to censorer (skuemestre). De to censorer udpeges af det faglige udvalg. Den endelige karakter for hver af prøverne fremkommer som et gennemsnit af de tre bedømmeres karakterer. Den endelige karakter for trinprøven som helhed fremkommer som et gennemsnit af de tre gennemsnitskarakterer. Prøven er bestået, når lærlingen mindst har opnået karakteren 02 for både den skriftlige prøve og den mundtlige prøve.
Stk. 4. Prøvens grundelementer er følgende:
a) Lyssætning.
b) Lydoptagelse og -bearbejdning.
c) Kameraarbejde.
d) Redigering.
Eksaminationsgrundlaget er den skriftlige prøve og caseopgaven.
Bedømmelsesgrundlaget er den skriftlige prøve og lærlingens mundtlige præstation ved eksaminationen i caseopgaven.
Bedømmelseskriterierne for prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen. De generelle bedømmelseskriterier for prøven er følgende:
a) Lærlingens faglige viden om udstyr og redigering anvendt i film- og tv-produktion.
b) Lærlingens evne til at inddrage praksiserfaringer i caseopgaven.
c) Lærlingens evne til at kommunikere og argumentere for faglige valg og overvejelser i caseopgaven, herunder anvendelse af fagrelevant generativ kunstig intelligens.
Stk. 5. For at der kan udstedes skolebevis, skal eleven have bestået alle fag i hovedforløbet.
Uddannelsens afsluttende prøve på trin 2 afholdes som en del af sidste skoleperiode. Prøves afholdes af skolen i samråd med det faglige udvalg. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Stk. 2. Prøven består af en skriftlig opgave, en mundtlig prøve og en praktisk opgave, som har følgende indhold og varighed mv.:
Den skriftlige opgave skal løses inden for en varighed af 4 timer og skal omfatte emnerne kameraarbejde, belysning, lydarbejde, redigering, efterbehandling af billed- og lydoptagelse, produktionstilrettelæggelse og audiovisuelle udtryk. Opgaven skal løses individuelt.
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i lærlingens portfolio, der udgøres af lærlingens indsamlede arbejder gennem hele uddannelsesforløbet, og har en varighed på maksimalt 45 minutter inklusive votering. Der kan anvendes fagrelevant generativ kunstig intelligens i portfolioen. Censorerne er tilstede under prøven.
Den praktiske opgave består af en fri fagopgave i form af en produktion, der skal have en varighed af mindst 3 minutter og højst 15 minutter. Den praktiske opgave skal løses inden for en varighed af 15 fortløbende arbejdsdage. Den praktiske opgave kan løses individuelt eller i grupper. Lærlingen bliver eksamineret mundtligt i opgaven. Eksaminationen kan gennemføres som individuel prøve eller som gruppeprøve. Eksaminationen har en varighed af 45 minutter pr. lærling. Ved gruppeprøve har eksaminationen en varighed på op til 45 minutter pr. lærling. Ved gruppeprøve bedømmes gruppedeltagerne individuelt. Nærmere retningslinjer for prøven er fastsat i det faglige udvalgs skuemestervejledning.
Stk. 3. Prøven bedømmes af en eksaminator og to censorer (skuemestre). De to censorer er udpeges af det faglige udvalg. Ved bedømmelsen giver eksaminator og de to censorer i forening én karakter for hver af de tre dele, henholdsvis den skriftlige prøve, portfoliopræsentationen og den praktiske opgave. Den endelige karakter fremkommer som et gennemsnit af de tre karakterer. Prøven er bestået, når lærlingen mindst har opnået karakteren 02 for henholdsvis den skriftlige prøve, produktionen og præsentationen af portfolioen.
Stk. 4. Prøvens grundelementer er følgende:
a) Lyssætning.
b) Lyd.
c) Kameraarbejde.
d) Redigering.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2025.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 624 af 12. maj 2022 om film- og tv-produktionsuddannelsen ophæves.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for elever, som er påbegyndt eller overgået til uddannelsen før bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne elever finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 624 af 12. maj 2022 om film- og tv-produktionsuddannelsen anvendelse.
Stk. 4. Elever, som nævnt i stk. 3, kan i overensstemmelse med overgangsordninger fastsat af skolen i den lokale undervisningsplan overgå til uddannelsen efter denne bekendtgørelse.
Christian Vestergaard Sloth
Kontorchef
/ Anja Otterstrøm
Bilag 1
1. Kriterier for vurdering af, om eleven eller lærlingen har 2 års relevant erhvervserfaring, jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser | For at opfylde kriteriet om 2 års relevant erhvervserfaring*) skal eleven eller lærlingen have beskæftiget sig erhvervsmæssigt som assistent eller anden lignende funktion inden for film- og tv-produktionsfaget. Arbejdet skal være en selvstændig udførelse af kommercielt relaterede opgaver inden for fx tv-produktion, filmproduktion, reklame m.v. på minimum 3 ud af de 4 følgende opgaveområder: |
---|---|
• | Arbejdet med gængse professionelle videokameraer og optagemetodikker on location og/eller på studieproduktioner |
• | Belysning on location og/eller på studieproduktioner |
• | Lydoptagelse og/eller lydbearbejdning |
• | Arbejdet med professionelle redigeringsprogrammer på produktioner |
Eleven eller lærlingen skal tillige have deltaget/assisteret på arbejdsopgaver inden for: | |
• | Post-production |
• | Planlægning, koordinering, tilrettelæggelse, optagelse og redigering af produktioner |
Beskæftigelsen skal svare til 2 års fuldtidsbeskæftigelse i de seneste 4 år. *) Note: Elever og lærlingen, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 5, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
Stk. 4. Eleven eller lærlingen skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau og med følgende karakter:
Dansk på E-niveau, bestået.
Engelsk på E-niveau, bestået.
Stk. 5. Eleven eller lærlingen skal have opnået følgende certifikater eller lignende:
Kompetencer svarende til "Førstehjælp på erhvervsuddannelserne" efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Stk. 6. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlingen som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen.
e) Programtilrettelæggelse.
Eksaminationsgrundlaget er den skriftlige prøve, lærlingens portfolio og lærlingens produktion i den praktiske opgave.
Bedømmelsesgrundlaget er den skriftlige prøve, produktionen og præsentationen af denne samt lærlingens mundtlige præstation over portfolio.
Bedømmelseskriterierne for prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen. De generelle bedømmelseskriterier for prøven er følgende:
a) Lærlingens evne til at inddrage praksiserfaringer.
b) Lærlingens evne til at kommunikere og argumentere for faglige valg af teknikker og arbejdsmetoder, herunder anvendelse af fagrelevant generativ kunstig intelligens.
c) Lærlingens evne til at skabe illusioner i forbindelse med produktioner.
d) Lærlingens evne inden for lyssætning.
e) Lærlingens evne inden for lydproduktion.
f) Lærlingens redegørelse for stilmæssige overvejelser og valg.
g) Lærlingens evne inden for framing og billedkomposition.
h) Lærlingens evne inden for redigering herunder skabelse af fremdriftskomponenter.
Stk. 5. For at der kan udstedes skolebevis, skal lærlingen have bestået alle fag i hovedforløbet.
Stk. 6. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlingen som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen.
2. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle voksne elever og lærlinge
Relevant erhvervserfaring | Varighed | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) |
---|---|---|---|
Arbejdet selvstændigt med gængse professionelle videokameraer og optagemetodikker -énkamera | 8 måneder | 0,4 | 3 |
Arbejdet selvstændigt med gængse professionelle videokameraer og optagemetodikker - flerkamera - on location | 8 måneder | 0,4 | 3 |
Arbejdet selvstændigt med gængse professionelle videokameraer og optagemetodikker - flerkamera - på studieproduktioner | 8 måneder | 0,4 | 3 |
Arbejdet selvstændigt med belysning fx on location og/eller på studieproduktioner | 8 måneder | 1 | 2 |
Arbejdet selvstændigt med lydoptagelse fx på tv-produktion, filmproduktion, reklame mv. | 8 måneder | 1 | 1 |
Arbejdet selvstændigt med lydredigering fx på tv-produktion, filmproduktion, reklame mv. | 8 måneder | 1 | 1 |
Arbejdet selvstændigt med professionelle redigeringsprogrammer, herunder med billed- og lydredigering | 8 måneder | 1 | 1 |
Arbejdet med planlægning, koordinering, tilrettelæggelse, optagelse og redigering af fx tv-produktioner, filmproduktioner, reklamer mv. | 4 måneder | 1 | 1 |
Erfaringen skal være opnået inden for de seneste 4 år. |
3. Uddannelser, der giver grundforlag for godskrivning for alle elever og lærlinge
Uddannelse | Titel | Udd. kode | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|
Eud | Fotograf | 1520 | 4 | 4 |
Eud | Webudvikler | 1465 | 0,4 | - |
Eud | Digital media uddannelsen | 1515 | 1 | 1 |
Uddannelsen skal være afsluttet inden for de seneste 4 år. | ||||
AMU | Billedbehandling - Farvejustering af billeder | 46761 | 0,1 | - |
AMU | Billedbehandling - Korrektion af digitale billeder | 46765 | 0,1 | - |
AMU | Billedbehandling - Skabelse af realistisk billede | 46769 | 0,1 | - |
Kurset skal være afsluttet inden for de seneste 4 år. |