I medfør af § 4, stk. 2, og § 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 11. januar 2024 og § 4, stk. 1 og 2, og § 7, stk. 3, i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 537 af 2. maj 2022, og efter bestemmelse fra, samråd med og inddragelse af Snedkerfagets Fællesudvalg, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr. 12 og 13, i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2022 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Erhvervsuddannelsen til møbelsnedker og orgelbygger har som overordnet formål, at eleverne og lærlingene gennem skoleundervisning og oplæring opnår viden og færdigheder inden for følgende overordnede kompetenceområder:
Planlægning og udførelse af de almindeligt stillede opgaver inden for fagområdet i den forventede kvalitet og i henhold til love, regler og traditioner.
Deltagelse i planlægning og udførelse af specialopgaver på fagområdet, herunder innovativt og problemløsende arbejde.
Informationssøgning, valg og rådgivning om materialer samt kvalitetssikring og kvalitetskontrol.
Planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af arbejdsopgaver i samarbejde med de øvrige faggrupper på arbejdspladsen.
Anvendelse af love og regler vedrørende byggeri og træ- og møbelproduktion, herunder energikrav, brandsikring, arbejdsmiljø, licitation og tilbudsgivning.
Planlægning og udførelse af opgaverne i respekt for det nære, omliggende og globale miljø.
Branchens arbejdsfunktioner og uddannelser samt etablering af selvstændig virksomhed.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal nå de uddannelsesmål, som er fastsat for det speciale, jf. stk. 3, som eleven eller lærlingen har valgt.
Stk. 3. Uddannelsen kan afsluttes med et af følgende specialer, niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring:
Møbelsnedker.
Orgelbygger.
Stk. 4. Uddannelsen kan gennemføres som eux-forløb i begge specialer. Uddannelsen tilrettelagt som eux-forløb omfatter alle uddannelsens kompetencemål.
Uddannelsen varer fra 3 år og 9 måneder til 4 år og 3 måneder, jf. dog stk. 3. Uddannelsens varighed består af grundforløbet 1. og 2. del, der hver er på 20 skoleuger, og hovedforløbet.
Stk. 2. For elever og lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for unge, varer uddannelsens hovedforløb fra 2 år og 9 måneder til 3 år og 3 måneder for specialerne møbelsnedker og orgelbygger. Heraf udgør skoleundervisningen 30 skoleuger fordelt på seks skoleperioder. Uddannelsen afsluttes fredag i uge 13 eller 39. Hvis uge 13 indeholder en helligdag, forskydes afslutningen til fredag i uge 12 eller fredag i uge 14.
Stk. 3. For elever og lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne (euv-forløb), varer uddannelsens hovedforløb fra 2 år og 8 måneder til 3 år og 2 måneder. Heraf udgør skoleundervisningen 27 skoleuger.
Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte skoleundervisning opdeles for euv-forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser (euv2-forløb) i et antal skoleperioder af maksimalt seks ugers varighed.
Stk. 5. Uanset bestemmelserne i stk. 2 og 3 varer uddannelsens hovedforløb for elever og lærlinge i eux-forløb fra 3 år og 2 måneder til 3 år og 3 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 65 skoleuger fordelt på fire skoleperioder for hvert af specialerne møbelsnedker og orgelbygger. Alle skole- og oplæringsperioder, der ikke er afsluttende, skal have et omfang af ca. et halvt års varighed.
For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven eller lærlingen opfylde betingelserne i stk. 2-5.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden begynderniveau niveau at kunne
redegøre for den grundlæggende teknik i et CAD-program og under vejledning udføre grundlæggende 2D og 3D tegninger og modellering, der er relevant i en praktisk opgave,
fremstille materiale- og styklister samt under vejledning have kendskab til materialespild og sporbarheden af materialernes oprindelse og levetid (LCA),
genkende og udvælge almindelige træsorter under vejledning samt gengive deres grundlæggende egenskaber og anvendelse med hensyn til bearbejdning i relation til en praktisk opgave,
udføre grundlæggende pudsning og under vejledning skelne mellem forskellige overfladebehandlinger af både møbel- og bygningskomponenter,
deltage i fremstilling af grundlæggende CNC-programmer under vejledning i relation til en praktisk opgave,
udføre grundlæggende laminering og anvende spændeværktøjer og korrekt udstyr til limpåføring af både møbel- og bygningsopgaver,
deltage i udførelse af grundlæggende formgivning af en praktisk opgave, hvori der indgår test af konstruktioners styrke og funktion,
anvende faglige udtryk og begreber efter instruktion inden for træ-, møbel- og byggebranchen i forbindelse med en praktisk opgave,
deltage i dokumentation og formidling af enkle arbejdsprocesser, metoder og resultater under vejledning i forbindelse med løsningen af en grundlæggende praktisk opgave,
medvirke i løsningen af en opgave i samarbejde med andre faggrupper,
medvirke i planlægning, koordinering og udførelse af en almindelig arbejdsproces inden for træ-, møbel- og byggebranchen,
kontrollere om enkle arbejdsopgaver opfylder fastsatte kvalitetsmæssige krav under vejledning inden for træ-, møbel- og byggebranchen,
udføre basal affaldssortering i relation til en praktisk opgave og efter instruktion, i forhold til håndtering af almindelig forekommende kemiske stoffer og genbrug af materialer i branchen,
deltage i udarbejdelsen af enkle Arbejdspladsvurderinger (APV) under vejledning i forbindelse med løsningen af en praktisk opgave og
Kompetencemålene for hovedforløbet er følgende:
Lærlingen kan selvstændigt udvælge, opstille, betjene og vedligeholde håndværktøj og el-håndværktøj, herunder brug og programmering af mobile/håndholdte CNC-maskiner, i forbindelse med udførelse af et praktisk produkt på værksted og byggeplads.
Lærlingen kan selvstændigt udvælge, opstille, betjene og udføre daglig vedligeholdelse af stationære standardmaskiner i forbindelse med udførelse af en arbejdsopgave.
Lærlingen kan lave simple programmer samt opstille, betjene og udføre daglig vedligeholdelse af stationære CNC-styrede maskiner i forbindelse med udførelse af en arbejdsopgave.
Lærlingen kan selvstændigt udvælge og begrunde valg af materialer på baggrund af informationer om deres tekniske egenskaber og muligheder for bearbejdning i forhold til indvendigt og udvendigt arbejde.
Lærlingen kan selvstændigt udarbejde materiale- og styklister samt vurdere materialespild.
Lærlingen kan tilegne sig viden om grundlaget for materialernes miljøvaredeklaration (EPD) og sporbarheden af materialernes oprindelse, levetid og livscyklusvurdering – (LCA).
Lærlingen kan selvstændigt planlægge og udføre arbejdsopgaver i samarbejde med og under hensyn til andre faggrupper.
Lærlingen kan selvstændigt foretage kvalitetsstyring og dokumentere, at opgaven lever op til gældende krav inden for lovgivningen.
Lærlingen kan selvstændigt udføre målfaste digitale arbejds- og projektionstegninger og udføre skitser i forhold til en arbejdsopgave.
Lærlingen kan sikkerhedsmæssigt korrekt indrette en arbejdsplads under hensyntagen til arbejdsmiljø, ergonomi, adgangsveje, affaldssortering, kemiske stoffer, vinterforanstaltninger og velfærdsordninger.
Lærlingen kan selvstændigt vælge, begrunde og udføre manuelle og maskinelle samlinger i massivtræ og pladematerialer samt teste samlingers styrke og funktion i en given opgave.
Lærlingen kan selvstændigt vælge, begrunde og udføre avancerede fineringsopgaver.
Lærlingen kan selvstændigt anvende laminerings- og spændeværktøjer samt korrekt udstyr til limpåføring af opgaver inden for fagområdet.
Lærlingen kan selvstændigt udføre opgaver med beslåning af møbler, herunder ilægning af hængsler.
Kriterier for skolens vurdering af, om der er grundlag for obligatorisk godskrivning på baggrund af elevens eller lærlingens erhvervserfaring og tidligere uddannelse, er fastsat i bilag 1. Godskrivning skal i øvrigt ske efter reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
For specialet møbelsnedker afholdes uddannelsens afsluttende prøve som en del af sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samråd med det faglige udvalg. Prøven omfatter en teoretisk og en praktisk del. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen.
Stk. 2. Prøven består af et selvvalgt udført praktisk produkt samt skriftlig dokumentation i form af en projektrapport med tegninger, der indgår som udgangspunkt for en mundtlig prøve. Prøven udføres individulet. Opgaven til det selvvalgte projekt godkendes af skolen efter samråd med det faglige udvalg. Det praktiske produkt fremstilles inden for 112 klokketimer. Projektrapporten udarbejdes inden for 30 klokketimer. Den praktiske opgave og projektrapporten præsenteres af lærlingen ved den mundtlige prøve, der varer 30 minutter inklusive votering.
Stk. 3. Censorerne (skuemestrene) er til stede ved både votering og den mundtlige prøve. Der gives én karakter i fagteori på grundlag af en samlet bedømmelse af projektrapport og den mundtlige prøve samt én karakter for det praktiske produkt. Det samlede resultat af svendeprøven er et vægtet gennemsnit, hvori karakteren i fagteori indgår med 1/3, og karakteren for det praktiske produkt indgår med 2/3. Lærlingen har bestået den samlede svendeprøve, når begge karakterer er mindst 02. Karakteren gives umiddelbart efter votering.
Stk. 4. Svendeprøvens grundelementer er følgende:
Mål og krav for prøven er, at lærlingen skal kunne planlægge, dokumentere og gennemføre et praktisk produkt inden for uddannelsens niveau svarende til uddannelsens kompetencemål, herunder udarbejdelse af konstruktionstegninger, valg af materialer, udførelse af manuelle og maskinelle arbejdsoperationer, samt samling og overfladebehandling af et produkt i form at et møbel eller et inventar.
Eksaminationsgrundlaget udgøres af en vejledning til det selvvalgte projekt jf. stk. 2.
Bedømmelsesgrundlaget udgøres af et selvvalgt praktisk produkt, en skriftlig dokumentation i form af en projektrapport med tegninger samt lærlingens præstation ved den mundtlig prøve.
Bedømmelsen af prøven tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af målopfyldelsen. Skolen fastsætter nærmere bedømmelseskriterier inden for følgende generelle kriterier:
a) Planlægning, herunder valg af maskiner, værktøj og materialer.
b) Kompleksitet i opgaven.
c) Beslåning.
d) Lim- og finerarbejde.
e) Overfladebehandling.
For specialet orgelbygger afholdes uddannelsens afsluttende prøve efter afslutningen af sidste skoleperiode. Prøven afholdes af det faglige udvalg. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven udføres selvstændigt, og omfatter en praktisk og en mundtlig prøve. Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Det er en betingelse for at deltage i svendeprøven, at der er udstedt skolebevis, jf. stk. 5. Lærestedet indstiller lærlingen til svendeprøve ved fremsendelse af erklæring om oplæring til det faglige udvalg.
Stk. 2. Den praktiske prøve består af fremstilling af to træpiber, en udvalgt orgelbælg eller en ventilkasse og udarbejdelse af et tidsskema over fremstillingen af produkterne, der skal præsenteres af lærlingen ved den mundtlige prøve. Prøven skal løses inden for en varighed af 112 klokketimer. Den mundtlige prøve varer 30 minutter inklusive votering. Under eksaminationen må de hjælpemidler, som er anvendt i undervisningen benyttes. Lærestedet udvælger én orgelbælg eller ventilkasse blandt følgende:
En færdigmonteret reguleringsbælg med håndlavede gennemgående sinker.
En færdigmonteret pedalventilkasse.
En fæltebælg med håndlavede gennemgående sinker.
En kilebælg med håndlavede gennemgående sinker.
Stk. 3. Prøven bedømmes af en skuemesterkommission udpeget af det faglige udvalg. Kommissionen består af 1 arbejdsgiver- og 1 arbejdstagerrepræsentant, der begge skal være uddannet orgelbyggere. Skuemestrene er til stede ved votering og den mundtlige prøve. Karakteren for svendeprøven er gennemsnittet af skuemestrernes karakterer. Lærlingen har bestået svendeprøven, når gennemsnittet er mindst 2,0 uden afrunding. Skuemestrene skal gøre notater om præstationen og karakterfastsættelsen til personligt brug ved udarbejdelse af en udtalelse i en eventuel klagesag. Notaterne skal opbevares i et år.
Stk. 4. Svendeprøvens grundelementer er følgende:
Mål og krav for prøven er, at lærlingen skal kunne planlægge og gennemføre nogle praktiske produkter inden for uddannelsen svarende til uddannelsens kompetencemål, herunder udarbejdelse af et tidsskema, forarbejdning af en orgelbælg eller ventilkasse, træpiber og montage af pakninger og skind i forbindelse med udførelsen.
Eksaminationsgrundlaget udgøres af en vejledning til det valgte projekt jf. stk. 2.
Bedømmelsesgrundlaget udgøres af lærlingens produkter og tidsskemaet samt lærlingens præstation ved den mundtlige prøve.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 235 af 6. marts 2023 om erhvervsuddannelsen til møbelsnedker og orgelbygger ophæves.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for elever og lærlinge, som er påbegyndt eller overgået til uddannelsen før bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne elever og lærlinge finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 235 af 6. marts 2023 om erhvervsuddannelsen til møbelsnedker og orgelbygger anvendelse.
Stk. 4. Elever og lærlinge, som nævnt i stk. 3, kan i overensstemmelse med overgangsordninger fastsat af skolen i den lokale undervisningsplan og efter aftale med den eventuelle oplæringsvirksomhed overgå til uddannelsen efter denne bekendtgørelse.
Vicedirektør
/ Ida Thomsen
Bilag 1
1a. Kriterier for vurdering af, om eleven eller lærlingen har 2 års relevant erhvervserfaring*), jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
Specialet møbelsnedker Eleven eller lærlingen skal have arbejdet som faglært eller ufaglært inden for et af følgende områder: Industri, møbelproduktion, køkkenproduktion, døre og vinduesproduktion, inventarproduktion, savværk, orgelbyggeri eller aptering af både. Eleven eller lærlingen skal have været beskæftiget med følgende opgaver i mindst 4 måneder: Udførelse af manuelle og maskinelle samlinger i massivtræ samt pladematerialer. Planlægning, udførelse og dokumentation af produktionsopgaver i relation til træ og pladeproduktion. Opstilling, betjening og vedligeholdelse af stationære maskiner inden for håndværk og byggeri. Læsning af konstruktionstegninger og brug af it. Udvælgelse af materialer til anvendelse i produktionen. Samling og beslåning af produkter inden for træ- og møbelindustrien. Industriel overfladebehandling af produkter inden for træ- og møbelindustrien. Udvælgelse og pålimning af finer på plademateriale. Programmering og betjening af CNC. Arbejdsopgaverne skal have været varierede og foregået i samarbejde med eller under vejledning af fagkyndige. Eleven eller lærlingen skal kunne udføre opgaver selvstændigt og rutinemæssigt. Arbejdserfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år. *) Note: Elever og lærlinge, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 5, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
---|
1.b. Kriterier for vurdering af, om eleven eller lærlingen har 2 års relevant erhvervserfaring*), jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
genkende og håndtere almindeligt forekommende kemiske stoffer under vejledning, i forbindelse med en praktisk opgave.
Stk. 3. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden rutineret niveau at kunne
forklare og læse kendte tegninger, herunder projektionstegning af enkle møbel- og bygningskomponenter i samarbejde med andre,
udføre almindelige skitser og digitale arbejds- og projektionstegninger selvstændigt og i samarbejde med andre i en given praktisk opgave,
udvælge og anvende almindelige måleværktøjer selvstændigt til at udføre opmåling og beregning af en given praktisk opgave,
udvælge og begrunde relevante materialer og befæstigelsesmaterialer selvstændigt og i samarbejde med andre, der omfatter både indvendige og udvendige opgaver,
genkende og udføre almindelige samlinger alene og i samarbejde med andre, herunder finersamlinger, i både møbel- og bygningskomponenter,
udvælge, opstille samt betjene og vedligeholde hånd- og el-værktøj selvstændigt inden for byggebranchen og træ- og møbelindustrien,
udvælge, opstille samt betjene og vedligeholde stationære standardmaskiner selvstændigt inden for byggebranchen og træ- og møbelindustrien,
læse og anvende enkle arbejdsbeskrivelser og produktanvisninger i forbindelse med udførelse af en praktisk opgave og
planlægge og tilpasse arbejdsprocesser med hensyn til arbejdsmiljø og gældende sikkerhedsregler ud fra anvisninger i forbindelse med en praktisk opgave.
Stk. 4. Eleven eller lærlingen skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau:
Matematik på F-niveau.
Teknologi på F-niveau.
Stk. 5. Eleven eller lærlingen skal have opnået følgende certifikater eller kompetencer svarende til:
Arbejde med epoxy og isocyanater, jf. Arbejdstilsynets regler.
Maskinkørekort til enkle og stationære maskiner svarende til maskinkorekort.dk.
Kompetencer svarende til "Førstehjælp på erhvervsuddannelserne" efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
Elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Arbejdstilsynets uddannelsesmæssige krav til opstilling af rulle- og bukkestillads.
Stk. 6. For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i eux-hovedforløbet skal eleven eller lærlingen ud overgangs kravene i stk. 2-5 have gennemført følgende grundfag:
Dansk på C-niveau.
Engelsk på C-niveau.
Samfundsfag på C-niveau.
Matematik på C-niveau.
Fysik på C-niveau.
Teknologi på C-niveau.
Stk. 7. For elever og lærlinge, der opnår de i stk. 6 nævnte kompetencer i et grundforløb, skal fagene nævnt i bestemmelsens nr. 1-3 være gennemført i grundforløbets 1. del med varigheder på henholdsvis 2,5 uger, 3 uger og 2,5 uger, og fagene nævnt i nr. 4-6 være gennemført i grundforløbets 2. del med varigheder på henholdsvis 4 uger, 2 uger og 2 uger.
Stk. 8. Elever og lærlinge, der har gennemført grundforløb i bygningssnedkeruddannelsen eller maskinsnedkeruddannelsen, har adgang til hovedforløbet på møbelsnedker og orgelbyggeruddannelsen.
Lærlingen kan selvstændigt udføre pudsning samt begrunde og udføre forskellige overfladebehandlinger i forhold til et praktisk produkt.
Lærlingen kan selvstændigt skitsere, planlægge, dokumentere samt udføre manuelle og maskinelle arbejdsoperationer i fremstillingen af plademøbler.
Lærlingen kan selvstændigt skitsere, planlægge, dokumentere samt udføre manuelle og maskinelle arbejdsoperationer i en produktion af møbler i massivtræ.
Lærlingen kan selvstændigt skitsere, planlægge, dokumentere samt udføre manuelle og maskinelle arbejdsoperationer i en produktion af siddemøbler.
Lærlingen kan selvstændigt begrunde og udføre traditionelle snedkersamlinger i forbindelse med reparation og eller restaurering af møbler under hensyn til stilart, vedligeholdelse og bæredygtighed.
Lærlingen kan begrunde og udføre almindelige formgivningsopgaver med udgangspunkt i brancherelevante problemstillinger, der inddrager stilarter og arkitektur.
Lærlingen kan selvstændigt foretage informationssøgning efter datablade, sikkerhedsdatablade og brugsanvisninger samt love og regler inden for fagområdet.
Lærlingen kan selvstændigt benytte manualer og reglementer samt forstå og anvende faglige udtryk og begreber inden for fagområdet.
Lærlingen kan selvstændigt anvende it i det daglige arbejde, herunder opsøge ny faglig viden, samt formidle denne viden til kollegaer og samarbejdspartnere.
Lærlingen kan kommunikere med kunder ud fra kendskab til kundeservice og personlig optræden.
Lærlingen kan udvikle ideer, der kan bidrage til at optimere daglige processer og arbejdsgange i virksomheden.
Lærlingen kan dokumentere at have gennemført et lærepladsprojekt i virksomheden mellem 3. og 4. skoleperiode i hovedforløbet.
Lærlingen kan selvstændigt dokumentere og fremstille de vitale dele i et orgel samt begrunde valg af beslag til orgelhuse og mekanik.
Lærlingen kan dokumentere sin viden om orglets facadeopbygning, orgeltyper og orgelarkitektur.
Lærlingen kan dokumentere sin viden om orglets luftforbrug, forskellige orgelstemmer, herunder intonation og mensurering, og deltage i stemning af orgler.
Lærlingen kan deltage i en orgelproduktion, herunder arbejde med legering, overfladebehandling, lodning samt vedligeholdelse af pibetyper.
Stk. 2. Kompetencemålene nr. 1-26, jf. stk. 1, gælder for alle lærlinge i hovedforløbet.
Stk. 3. Kompetencemålene nr. 27-30, jf. stk. 1, gælder for specialet orgelbygger.
Stk. 4. I eux-forløb skal følgende fag m.v. gennemføres ud over de i stk. 2 og 3 fastsatte mål:
Dansk på A-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 175 timer svarende til 7 uger.
Engelsk på B-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 130 timer svarende til 5,2 uger.
Matematik på B-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 140 timer svarende til 5,6 uger.
Fysik på B-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 105 timer svarende til 4,2 uger.
Kemi på C-niveau fra uddannelsen til hf-eksamen eller jf. bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk og kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til erhvervsuddannelserne, dog med undervisningstiden 75 timer svarende til 3 uger.
Teknologi på B-niveau, jf. læreplanen udviklet til brug for tekniske eux-forløb, dog med undervisningstiden 75 timer svarende til 3 uger.
Teknikfag på B-niveau, byggeri og energi, jf. læreplanen udviklet til brug for tekniske eux-forløb, dog med undervisningstiden 100 timer svarende til 4 uger.
Erhvervsområdeprojekt, jf. læreplanen om erhvervsområdet udviklet til brug for tekniske eux-forløb, dog med undervisningstiden 20 timer og fordybelsestiden 30 timer svarende til 2 uger.
Valgfag i form af et løft af niveau i et fag, undervisningstid 125 timer svarende til 5 uger.
Stk. 5. Skolen skal som minimum udbyde følgende valgfag: Matematik på A-niveau.
f) Håndlavede snedkersamlinger.
g) Maskinelle samlinger.
h) Pasning.
Stk. 5. For at der kan udstedes skolebevis, skal lærlingen have opnået et gennemsnit på mindst 2,0 af alle fag på hovedforløbet. Lærlingen skal tillige have bestået hvert enkelt af de uddannelsesspecifikke fag. Hver af de i stk. 2 nævnte delprøver skal være bestået. For arbejdsmarkedsuddannelser, som indgår i uddannelsen, anvendes bedømmelsen ”Bestået/Ikke bestået”.
Stk. 6. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlingen som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen. På svendebrevet anføres den samlede karakter for prøven. Det faglige udvalg påtegner svendebrevet med betegnelsen ”antaget”, ”antaget med ros” eller medaljeudmærkelserne ”antaget med bronze” eller ”antaget med sølv”.
Bedømmelsen af prøven danner grundlag for en helhedsvurdering af målopfyldelsen. Det faglige udvalg fastsætter nærmere bedømmelseskriterier, som skal fremgå af det faglige udvalgs hjemmeside, inden for følgende generelle kriterier:
a) Målnøjagtighed.
b) Forarbejdning.
c) Overfladebehandling.
d) Montage af pakninger og skind.
e) Træpiber.
f) Tidsskema.
Stk. 5. For at der kan udstedes skolebevis, skal lærlingen have opnået et gennemsnit på mindst 2,0 af alle fag på hovedforløbet. Lærlingen skal tillige have bestået hvert enkelt af de uddannelsesspecifikke fag. For arbejdsmarkedsuddannelser, som indgår i uddannelsen, anvendes bedømmelsen ”Bestået/Ikke bestået”.
Stk. 6. Hvis lærlingen ikke består svendeprøven eller har været forhindret i at gennemføre svendeprøven grundet dokumenteret sygdom, skal det faglige udvalg tilbyde en ny svendeprøve.
Stk. 7. Klager over eksaminationsgrundlaget, herunder prøvespørgsmål, opgaver og lignende, samt dets forhold til uddannelsens mål og krav, prøveforløbet eller bedømmelsen kan indgives individuelt af lærlingen til det faglige udvalg. Klagen skal være skriftlig og begrundet. Klagen skal være indgivet senest 2 uger efter at bedømmelsen er bekendtgjort på sædvanlig måde. Lærlingen skal orienteres om klagefristen. Det faglige udvalg kan dispensere fra fristen, hvis usædvanlige forhold begrunder det. De processuelle bestemmelser i den erhvervsrettede eksamensbekendtgørelse om indhentelse af udtalelse fra bedømmerne, frister, afgørelse af klagen, meddelelse af afgørelsen, accept af afgørelsen, tidspunkt for evt. ny prøve, inddragelse af evt. udstedt bevis indtil ny bedømmelse foreligger og udpegning af nye bedømmere m.v., finder med de nødvendige tilpasninger tilsvarende anvendelse for det faglige udvalgs behandling af klager. Går afgørelsen ud på tilbud om ombedømmelse eller omprøve skal klageren informeres om, at ombedømmelse eller omprøve kan resultere i en lavere karakter. Det faglige udvalgs afgørelse kan ikke påklages.
Stk. 8. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlingen som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen. På svendebrevet anføres den samlede karakter for prøven. Det faglige udvalg påtegner svendebrevet med betegnelsen ”antaget”, ”antaget med ros” eller medaljeudmærkelserne ”antaget med bronze” eller ”antaget med sølv”.
Specialet orgelbygger Eleven eller lærlingen skal have arbejdet som faglært eller ufaglært inden for et af følgende områder: Industri, møbelproduktion, køkkenproduktion, døre og vinduesproduktion, inventarproduktion, savværk, orgelbyggeri eller aptering af både. Eleven eller lærlingen skal have været beskæftiget med følgende opgaver i mindst 4 måneder: Udførelse af manuelle og maskinelle samlinger i massivtræ samt pladematerialer. Planlægning, udførelse og dokumentation af produktionsopgaver i relation til orgelproduktion. Udførelse af arbejdsopgaver i relation til orglets klangelige materialer. Opstilling, betjening og vedligeholdelse af stationære maskiner inden for håndværk og byggeri. Læsning af konstruktionstegninger og brug af it. Udvælgelse af materialer til anvendelse i orgelproduktionen. Samling og beslåning af produkter inden for orgelproduktion. Industriel overfladebehandling af produkter inden for orgelproduktion. Udvælgelse og pålimning af finer på plademateriale. Programmering og betjening af CNC. Arbejdsopgaverne skal have været varierede, og foregået i samarbejde med eller under vejledning af fagkyndige. Eleven eller lærlingen skal kunne udføre opgaver selvstændigt og rutinemæssigt. Arbejdserfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år. *) Note: Elever eller lærlinge, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 5, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
---|
2a. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge - specialet møbelsnedker
Arbejdserfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år.
Relevant erhvervserfaring | Varighed (måneder) | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring mdr.) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (oplæring mdr.) |
---|---|---|---|---|
Udførelse af manuelle samlinger i massivtræ samt pladematerialer | 4 | - | 2 | 2 |
Udførelse af maskinelle samlinger i massivtræ samt pladematerialer | 4 | - | 2 | 2 |
Planlægning, udførelse og dokumentation af produktionsopgaver i relation til orgelproduktion, herunder læsning af konstruktionstegninger og brug af IT | 4 | - | 3 | 3 |
Opstilling, betjening og vedligeholdelse af stationære maskiner inden for håndværk og byggeri | 4 | - | 3 | 3 |
Udvælgelse af materialer til anvendelse i produktionen | 4 | - | 3 | 1 |
Samling og beslåning af produkter inden for træ- og møbelindustrien | 4 | - | 3 | 2 |
Industriel overfladebehandling af produkter inden for træ og møbelindustrien | 2 | - | 1 | 1 |
Udvælgelse og pålimning af finer på plademateriale | 2 | - | 1 | 1 |
Programmering og betjening af CNC | - | - | 1 | 1 |
2b. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge - specialet orgelbygger
Arbejdserfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år.
Relevant erhvervserfaring | Varighed (måneder) | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring mdr.) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (oplæring mdr.) |
---|---|---|---|---|
Udførelse af manuelle samlinger i massivtræ samt pladematerialer | 4 | - | 2 | 2 |
Udførelse af maskinelle samlinger i massivtræ samt pladematerialer | 4 | - | 2 | 2 |
Planlægning, udførelse og dokumentation af produktionsopgaver i relation til orgelproduktion, herunder læsning af konstruktionstegninger og brug af IT | 4 | - | 3 | 3 |
Udførelse af arbejdsopgaver i relation til orglets klangelige materialer | 4 | - | 2 | 2 |
Opstilling, betjening og vedligeholdelse af stationære maskiner inden for håndværk og byggeri | 4 | - | 3 | 3 |
Udvælgelse af materialer til anvendelse i orgelproduktionen | 4 | - | 3 | 1 |
Samling og beslåning af produkter inden for orgelproduktion | 4 | - | 3 | 2 |
Industriel overfladebehandling af produkter inden for orgelproduktionen | 2 | - | 1 | 1 |
Udvælgelse og pålimning af finer på plademateriale | 2 | - | 1 | 1 |
Programmering og betjening af CNC | - | - | 1 | 1 |
3a. Uddannelse, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge - specialet møbelsnedker
Uddannelse | Titel | Uddannel- seskode | Afkortning af euv (skole- uger) | Afkortning af euv (oplæring mdr.) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 (skole- uger) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (oplæring mdr.) |
---|---|---|---|---|---|---|
Møbelsnedker og orgelbygger | Orgelbygger | 1412 | 22 | 12 | 25 | 12 |
Maskinsnedker | Maskinsnedker | 1415 | 13 | 12 | 15 | 12 |
Maskinsnedker | Produktionsassistent døre og vinduer | 1415 | 5 | 12 | 7 | 12 |
Maskinsnedker | Produktionsassistent møbel | 1415 | 8 | 12 | 10 | 12 |
Bygningssnedker | Bygningssnedker | 1411 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Boligmontering | Møbelpolstrer | 1855 | 4 | 6 | 4 | 6 |
Træfagenes Byggeuddannelse | Tømrer | 1390 | 4 | 6 | 4 | 6 |
Træfagenes Byggeuddannelse | Byggemontagetekniker | 1435 | 2 | 6 | 2 | 6 |
Arbejdsmarkedsuddannelser | ||||||
CNC - programmering fra CAD til CAM 2D | 21924 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Maskinsikkerhed og arbejdsmiljø i træindustrien | 40746 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Design, produktudvikling og produktions- modning | 31577 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Pladematerialer, lim og finer | 44228 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Tegningsfremstilling i 3D CAD, træ 1 | 21912 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Bearbejdning på dobbelttapper | 44400 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Kantlimer, opstilling og betjening | 48856 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Tegningsforståelse i træ- og møbelindustri | 48857 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
PTP teknik, træ | 21899 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Bearbejdning på kehlemaskiner, træ | 48855 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Overfladebehandling i møbelproduktion | 48852 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Pudsning og slibning i træindustri | 48849 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
CNC-styret overfræser, maskinlære, træ | 21961 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Værktøjer i træindustri | 48858 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Optimering af processer på CNC overfræser | 40226 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Træets vækst, opbygning, svind, opskæring og tørring | 48847 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
3D kant- og overfladebehandling på CNC | 48859 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Maskinelle møbel- og bygnings- samlinger | 48861 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Renovering af ældre møbler | 48863 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Kortere videregående | Produktionsteknolog | 5 | - | 5 | - | |
Videregående uddannelser | Arkitekt | 5 | - | 5 | - |
3b. Uddannelse, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge - specialet orgelbygger
Uddannelse | Titel | Uddannel- seskode | Afkortning af euv (skole- uger) | Afkortning af euv (oplæring mdr.) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 (skole- uger) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (oplæring mdr.) |
---|---|---|---|---|---|---|
Møbelsnedker og orgelbygger | Møbelsnedker | 1412 | 22 | 12 | 25 | 12 |
Maskinsnedker | Maskinsnedker | 1415 | 15 | 12 | 15 | 12 |
Bygningssnedker | Bygningssnedker | 1411 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Maskinsnedker | Produktionsassistent døre og vinduer | 1415 | 5 | 6 | 5 | 6 |
Maskinsnedker | Produktionsassistent møbel | 1415 | 5 | 6 | 5 | 6 |
Boligmontering | Møbelpolstrer | 1855 | 4 | 6 | 4 | 6 |
Træfagenes Byggeuddannelse | Tømrer | 1390 | 4 | 6 | 4 | 6 |
Træfagenes Byggeuddannelse | Byggemontagetekniker | 1435 | 2 | 6 | 2 | 6 |
Arbejdsmarkedsuddannelser | ||||||
CNC - programmering fra CAD til CAM 2D | 21924 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Maskinsikkerhed og arbejdsmiljø i træindustrien | 48864 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Design, produktudvikling og produktionsmodning | 31577 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Pladematerialer, lim og finer | 44228 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Tegningsfremstilling i 3D CAD, træ | 48411 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Bearbejdning på dobbelttapper | 44400 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Kantlimer, opstilling og betjening | 48856 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Tegningsforståelse i træ- og møbelindustri | 48857 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
PTP teknik, træ | 21899 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Bearbejdning på kehlemaskiner, træ | 48855 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Overfladebehandling i møbelproduktion | 48852 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Pudsning og slibning i træindustri | 48849 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
CNC-styret overfræser, maskinlære, træ | 21961 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Værktøjer i træindustri | 48858 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Optimering af processer på CNC overfræser | 48865 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Træets vækst, opbygning, svind, opskæring og tørring | 48847 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Maskinelle møbelsamlinger på standard- maskiner | 44899 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
3D kant- og overfladebehandling på CNC | 48859 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Maskinelle møbel- og bygningssamlinger | 48861 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Renovering af ældre møbler | 48863 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Elteknik og fejlfinding for orgelbyggere | 47781 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Kortere videregående | Produktionsteknolog | - | 5 | - | 5 | - |
Videregående uddannelser | Arkitekt | - | 5 | - | 5 | - |