I medfør af § 4, stk. 2, og § 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1868 af 28. september 2021, og efter bestemmelse fra Transporterhvervets Uddannelser (TUR), fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr. 13, i bekendtgørelse nr. 81 af 20. januar 2022 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Uddannelsen til kranfører har som overordnet formål, at eleverne og lærlingene gennem skoleundervisning og oplæring opnår viden og færdigheder inden for følgende overordnede kompetenceområder:
Rationel og defensiv godskørsel med lastbil og lastbil med påhængskøretøj.
Håndtering og sikring af forskellige typer gods.
Eftersyn og vedligehold af kran og øvrigt transportmateriel.
Sikkert kranarbejde af varierende type, jf. gældende lovgivning.
Planlægning af transporter på baggrund af kendskab til vejgodstransportens regler.
Levering af service og kvalitet.
Transportdisponering.
Stk. 2. Lærlingen skal nå de uddannelsesmål, som er fastsat for det trin eller speciale, jf. stk. 3 og 4, som lærlingen har valgt.
Stk. 3. Uddannelsen indeholder trin 1, kranfører, niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Stk. 4. Uddannelsen kan afsluttes med trin 1, jf. stk. 3, eller med specialet kørselsdisponent (trin 2), niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Uddannelsen varer fra 3 år og 6 måneder til 5 år, jf. dog stk. 3. Uddannelsens varighed består af grundforløbets 1. og 2. del, der hver er på 20 uger, og hovedforløbet.
Stk. 2. For lærlinge, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for unge, varer uddannelsens hovedforløb på trin 1, kranfører, 2 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 31 uger fordelt på mindst tre skoleperioder. Hovedforløbet på specialet kørselsdisponent, trin 2, varer yderligere fra 1 år og op til 1 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 15 uger fordelt på mindst tre skoleperioder.
Stk. 3. For elever og lærlinge, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne (euv-forløb), varer uddannelsens hovedforløb på trin 1, kranfører, 2 år og 5 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 25,5 uger. Hovedforløbet på specialet kørselsdisponent, trin 2, varer yderligere fra 1 år og op til 1 år og 6 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 15 uger.
Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte skoleundervisning opdeles i mindst to skoleperioder for euv-forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, (euv 2) i lov om erhvervsuddannelser.
For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven eller lærlingen, medmindre andet fremgår af stk. 5, opfylde betingelserne i stk. 2-4.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden begynderniveau til at kunne:
gengive normalt forekommende arbejdsopgaver inden for brancheområdet samt kunne udføre grundlæggende arbejdsopgaver,
gengive de grundlæggende regler og normer omkring arbejdsforhold, arbejdstidsregler, køre-/hviletidsregler, vagtplaner, m.v. inden for brancheområdet,
under vejledning anvende og betjene normalt forekommende hjælpeudstyr herunder gaffeltruck, løftevogn samt hydraulisk hjælpeudstyr på en sikker og ansvarsbevidst måde ud fra simple beregninger af bl.a. vægt, tyngdepunkt og moment samt udstyrets opbygning og funktion,
under vejledning udføre daglig kontrol og afrapportering af fejl og mangler på relevante køretøjer og deres hjælpeudstyr jf. færdselslovens regler om kontrol af bilen inden kørsel samt producentvejledninger,
udføre simpel ruteplanlægning med by- og vejkort, rutetabeller og ruteplanlægningssystemer med og uden GPS ud fra kendskab til relevante transportveje, transportformer og transporttider for forskellige typer af transporter samt basale arbejdstids- og køre-/hviletidsregler,
udføre simple branchespecifikke beregninger til lastsikring ud fra en grundlæggende viden om bl.a. rumfang, vægt, tyngdepunkt, moment, friktion, acceleration, deceleration, centrifugalkraft og balance,
under vejledning udføre sikkerhedsmæssig korrekt håndtering, surring og stuvning af forskellige relevante/branchespecifikke godsformer på en sikker og ansvarsbevidst måde,
under vejledning anvende producentvejledninger til at udføre kontrol af det anvendte surringsudstyr,
udføre simple branchespecifikke beregninger af bl.a. vægt, tyngdepunkt og moment til brug for anhugning og kranarbejde,
under vejledning samarbejde om sikkerhedsmæssig og ansvarsbevidst korrekt anhugning og kranarbejde af simple (relevante/branchespecifikke) byrder med brug af strop, enkelt- og flerpartskæde, wire samt pallegaffel,
gengive opbygning og funktion af det anvendte anhugningsudstyr samt under vejledning anvende brancherelevante sikkerhedsforskrifter herunder AT-vejledning og producentvejledninger,
Kompetencemålene i hovedforløbet er:
Lærlingen kan føre køretøjer nationalt og internationalt, jf. Færdselsstyrelsens regler om grundlæggende kvalifikationsuddannelse, på en trafiksikker, energi- og miljørigtig, rationel samt defensiv måde, og skal erhverve kørekort til kategori B, C samt C/E.
Lærlingen kan anvende transportdokumenter og selvstændigt vurdere vægtfordeling samt udføre lastsikring af normalt forekommende godstyper i overensstemmelse med de fastlagte regler for vejgodstransport.
Lærlingen kan anvende lastbilmonteret kran samt mobilkran på en sikker og ansvarsbevidst måde, og bestå prøverne til ”Mobile kraner 8 til 30 tonsmeter med integreret kranbasis”, ”Mobile kraner over 30 tonsmeter” samt ”Mobile kraner over 30 tonsmeter med ballast”, jf. Arbejdstilsynets regler.
Lærlingen kan læse og anvende en bygnings- og/eller konstruktionstegning, herunder målafsætning, koter, afstande, vægte og anhugningspunkter, dimensioner, længder, bredder, vægte og tyngdepunkter samt opsøge relevant viden i f.eks. maskindirektiver, reglementer, ingeniørbeskrivelser m.v.
Lærlingen kan anvende kompetencer opnået i fremmedsprog i arbejdsmæssige sammenhænge.
Lærlingen kan inddrage relevant viden om nationale og internationale samfundsforhold, herunder arbejdsdeling inden for egen branche.
Lærlingen kan selvstændigt anvende relevant it-teknologi til løsning af det daglige arbejde.
Lærlingen har viden om innovation og forandringsprocesser i en relevant branchespecifik og erhvervsmæssig sammenhæng.
Lærlingen kan udføre en eller flere af følgende branchespecifikke arbejdsfunktioner; national og international transport, transport med sættevogn, kørsel med modulvogntog, kundeservice og konflikthåndtering, snerydning og glatførebekæmpelse, færdselsregulering i forbindelse med særtransport, blokvognskørsel, ADR, renovation og genbrug samt temperaturfølsomt gods.
Lærlingen kan fungere som løftesuperviser og herunder udføre risikovurdering ved løft, trække og løfteobjekter til relevant position, anvende faldsikringsudstyr samt udarbejde evakueringsplan ved højdearbejde.
Lærlingen kan anvende systemer til styring af gods, varestrømme, informationer og materiel på baggrund af sit kendskab til logistik.
Lærlingen kan forestå daglig drift og disponering og formidle et godt samarbejde, bl.a. på baggrund af viden om etniske og kulturelle forskelle, både vertikalt og horisontalt i virksomheden.
Kriterier for skolens vurdering af, om der er grundlag for obligatorisk godskrivning på baggrund af elevens eller lærlingens erhvervserfaring og tidligere uddannelse, er fastsat i bilag 1. Godskrivning skal i øvrigt ske efter reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Uddannelsens afsluttende prøve på trin 1, kranfører, afholdes som en del af den sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samarbejde med det faglige udvalg. Prøven består af en praktisk opgave med mundtlige elementer og en skriftlig prøve, der løses uafhængigt af hinanden. Prøven udgør en svendeprøve. Trinprøven aflægges af alle lærlinge uanset, om lærlingene fortsætter til trin 2. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Lærlingen skal inden aflæggelse af prøven være i besiddelse af de i § 4, stk. 1, nr. 1 og 3, nævnte kørekort og certifikater. Lærlingen kan, når det er begrundet i særlige forhold og efter det faglige udvalgs konkrete afgørelse, blive fritaget for kravet om besiddelse af kørekort og certifikater inden prøvens aflæggelse.
Stk. 2. Den praktiske opgave løses af lærlingen inden for en varighed af 3 timer. Opgaven findes ved lodtrækning mellem valgmuligheder stillet af skolen. Den skriftlige prøve løses af lærlingen inden for en varighed af 45 minutter. Den skriftlige prøve består af 35 multiple choice spørgsmål fordelt på en fastlagt række spørgsmålskategorier. Prøven er internetbaseret. Skolen fastsætter rækkefølgen af delprøverne.
Stk. 3. Ved bedømmelsen afgiver eksaminator og censor en samlet karakter, der fremkommer som et gennemsnit af karakteren for den praktiske opgave og den skriftlige prøve. Karakteren i den praktiske opgave tæller dobbelt. Karakteren for hver af prøverne skal være mindst 02.
Stk. 4. Den praktiske opgaves grundelementer på trin 1 er:
Mål og krav til prøven er, at lærlingen skal kunne planlægge, dokumentere og gennemfører en praksisrelateret opgave inden for sit speciale på et højt fagligt niveau svarende til uddannelsens kompetencemål, herunder sikkert kranarbejde af varierende type, jf. gældende lovgivning, håndtering og sikring af forskellige typer gods, eftersyn og vedligehold af kran og øvrigt transportmateriel, planlægning af transporter på baggrund af kendskab til vejtransportens regler samt levering af service og kvalitet.
Eksaminationsgrundlaget er den lodtrukne opgave.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens udførsel af den praktiske opgave og lærlingens supplerende mundtlige præstation.
Bedømmelseskriterierne for bedømmelsen af prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen og er følgende:
a) Lærlingens evne til at udføre opgaven ved inddragelse af relevante teorier, metoder, hjælpeudstyr, procedure og lovgivning, eventuel ved dialog med eksaminator.
Uddannelsens afsluttende prøve på trin 2, kørselsdisponent, afholdes som en del af den sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samarbejde med det faglige udvalg. Prøven består af en mundtlig prøve. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen. Lærlingen skal inden aflæggelse af prøven være i besiddelse af de i § 4, stk. 1, nr. 1 og 3, nævnte kørekort og certifikater. Lærlingen kan, når det er begrundet i særlige forhold og efter det faglige udvalgs konkrete afgørelse, blive fritaget for kravet om besiddelse af kørekort og certifikater inden prøvens aflæggelse.
Stk. 2. Prøven består af en mundtlig prøve i et lodtrukken prøvespørgsmål, der tager udgangspunkt i kompetencemålene for specialet, og i en projektopgave udarbejdet af eleven. Prøven løses af lærlingen inden for en varighed af 30 minutter. Lærlingen har forud for prøven udarbejdet en praksisrelateret projektopgave, der indgår som en del af den mundtlige prøves eksaminationsgrundlag. Projektopgaven skal være godkendt af skolen forud for prøven. Ved bedømmelsen af den mundtlige prøve afgiver eksaminator og censorer en samlet karakter. Karakteren for prøven skal være mindst 02.
Stk. 3. Ved bedømmelsen af den mundtlige prøve afgiver eksaminator og censorer en samlet karakter. Karakteren for prøven skal være mindst 02.
Stk. 4. Den mundtlige prøves grundelementer på trin 2 er:
Mål og krav for den mundtlige prøve er, at lærlingen i den lodtrukne del skal besvare opgaven på et højt fagligt niveau svarende til uddannelsens kompetencemål inden for kørselsdisponering. Desuden skal lærlingen i uddybningen af sin projektopgave kunne argumentere for de trufne valg og forventede konsekvenser heraf, i den praksisorienterede projektopgave bl.a. omkring ledelsesteori og økonomiske konsekvenser.
Eksaminationsgrundlaget er det lodtrukne prøvespørgsmål samt lærlingens projektopgave.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens samlede mundtlige præstation ved prøven.
Bedømmelseskriterierne for bedømmelsen af prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen og er følgende:
a) Lærlingens evne til at inddrage relevante praksiserfaringer.
b) Lærlingens evne til at redegøre for samarbejdsrelationer i forbindelse med lærlingens projektfremstilling.
c) Lærlingens evne til at inddrage relevante teoretiske forklaringer, viden, procedurer og lovgrundlag.
d) Lærlingens evne til at argumentere fagligt og til at reflektere over faglig praksis.
For at skolen kan udstede skolebevis, skal lærlingen have bestået alle de obligatoriske uddannelsesspecifikke fag samt de valgfri specialefag herunder arbejdsmarkedsuddannelser på hovedforløbet på enten trin 1 eller 2. Lærlingen skal mindst have opnået beståkarakter som gennemsnit af karakterer for alle fag i hovedforløbet samt mindst have opnået beståkarakter i den afsluttende prøve, jf. enten § 6 eller 7. For arbejdsmarkedsuddannelser, som indgår i uddannelsen, anvendes bedømmelsen ”Bestået/Ikke bestået”.
Stk. 2. Ved uddannelsens afslutning, jf. § 6 eller § 7, udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlinge som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen. For lærlinge, der afslutter uddannelsen med både trin 1 og 2, udsteder det faglige udvalg et svendebrev efter hvert trin. På svendebrevet anføres karakter for svendeprøven.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2022.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 374 af 10. marts 2021 om erhvervsuddannelsen til kranfører ophæves.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for elever, som er påbegyndt eller overgået til uddannelsen før bekendtgørelsens ikrafttræden. For disse elever finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 374 af 10. marts 2021 om erhvervsuddannelsen til kranfører anvendelse.
Stk. 4. Elever, som nævnt i stk. 3, kan i overensstemmelse med overgangsordninger fastsat af skolen i den lokale undervisningsplan og efter aftale med den eventuelle oplæringsvirksomhed overgå til uddannelsen efter denne bekendtgørelse.
Martin Larsen
/ Vibeke Overvad Jensen
Bilag 1
1. Kriterier for vurdering af, om eleven eller lærlingen har 2 års relevant erhvervserfaring*), jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser | For uddannelsens trin 1, kranfører Eleven eller lærlingen har arbejdet som kranfører inden for vejgodstransport i mindst to år inden for de seneste fem år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: 1. Lastfordeling og lastsikring: Håndteret forskellige godstyper, udført lastfordeling og stuvning af gods på grundlag af dimensions- og vægtberegning (akseltryk og vægtfordeling), foretaget lastsikring af forskellige godstyper med anvendelse af de nødvendige surringsmetoder afhængigt af godsets dimensioner og placering på lad. 2. Chaufførarbejde: Transporteret forskellige godstyper med lastbil over 3.500 kg, jf. Trafikstyrelsens regler om grundlæggende kvalifikationsuddannelse, udfyldt og kontrolleret transportordrer, fragtbreve, kørselsrapporter og andre normalt forekommende transportdokumenter samt anvendt scanner og andet brancherelevant it-udstyr, foretaget udfyldelse og kontrol af ugesedler og lønspecifikationer. Foretaget tur- og læsseplanlægning samt gennemført ruteplanlægning på grundlag af gældende køre-/hviletidsbestemmelser. Udført daglig vedligeholdelse af lastbiler, herunder foretaget spejlindstilling og dagligt eftersyn af køretøjet. 3. Kranfører med lastbilmonteret kran: Udført kørsel med lastbil med påmonteret kran samt udført kranarbejde efter gældende bestemmelser med lastbilmonteret kran over 30 tonsmeter. 4. Service m.m. Foretaget korrekt og hensigtsmæssig kundeservice i sit daglige arbejde i virksomheden ud fra kendskab til virksomheden og de forskellige arbejdsfunktioner samt bidraget til arbejdspladsvurdering (APV) og herunder vurderet relevante arbejdsmiljømæssige forhold. 5. Chaufførarbejde som erhvervschauffør: Udført kørselsopgaver som erhvervschauffør efter gældende bestemmelser med lastbil over 7.500 kg samt med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. 6. Af- og pålæsning af stykgods: Sikkerhedsmæssigt korrekt anvendelse og betjening af de almindeligst forekommende lad- og læssesystemer monteret på lastbiler, sikkerhedsmæssigt korrekt anvendelse af almindeligt forekommende hydraulisk hjælpeudstyr ved håndtering af gods under af- og pålæsning, herunder løftevogn, GT og lastbilmonteret kran over 30 tonsmeter. 7. Kranfører med mobilkran: Udført kørsel samt kranarbejde efter gældende bestemmelser med mobilkran med ballast. 8. Kranarbejde: Udført kranarbejde efter gældende bestemmelser og herunder jævnligt anvendt bygnings- og/eller konstruktionstegning samt begreberne målafsætning, koter, afstande, vægte og anhugningspunkter, dimensioner, længder, bredder, vægte og tyngdepunkter, og kan anvende kendte opslagsværker, såsom maskindirektiver, reglementer, ingeniørbeskrivelser m.v. samt omfattende brug af relevant it-teknologi til kommunikation og dokumentation. For uddannelsens trin 2, kørselsdisponent Arbejdet med kørselsopgaver, hvortil der kræves CUB i mindst to år inden for de seneste fem år samt arbejdet med disponeringsopgaver i mindst 1 år inden for de seneste 5 år i en handels-, produktions- eller servicevirksomhed med følgende jobfunktioner: Nr. 1 - 8, jf. ovenfor, samt følgende disponeringsopgaver: 9. Kvalitetsstyring og procesoptimering: Anvendt kvalitetsstyringssystemer og aktivt deltaget i certificeringsprocesser; optimering og udvikling af rutiner, processer og arbejdsgange; styring af produkter, informationer og materiel. 10. Kundeservice og forhandlingsteknik: Forhandlet med kunder, leverandører og medarbejdere, effektiv og korrekt kundeservice. 11. Daglig ledelse og drift: Bistået ledelse i daglig drift og ledelse, kommunikation med kunder og medarbejdere, koordineret arbejdsopgaver, deltaget i medarbejderudvikling, arbejdsmiljøledelse med tilhørende registreringssystemer. |
---|
udføre simple beregninger vedrørende kørselsdynamik ud fra kendskab til betydning af køretøjsvægt, hastighed, vejgreb og udsyn samt begreberne reaktionstid, bremselængde og standselængde,
udføre simple branchespecifikke risikovurderinger i forskellige trafikmønstre herunder byområder, landevej, motortrafikvej og motorvej i forhold til forskellige tidspunkter på døgnet, årstider og vejrforhold,
under vejledning identificere krav og helbredsmæssige forudsætninger som grundlag for relevante kørekortskategorier ifølge kørekortbekendtgørelsen, certifikater m.m. samt evt. øvrige branchespecifikke krav,
under vejledning opstille mulige uddannelsesveje på baggrund af krav til opnåelse af branchespecifikke kørekort, certifikater samt øvrige krav ud fra en vurdering af egne muligheder og ønsker,
gengive logistikstyringsprincip til forskellige enkle branchespecifikke arbejdsopgaver ud fra kendskab til grundlæggende logistikbegreber og styringsprincipper herunder bl.a. ”Supply Chain Management”, ”Lean” og ”Kaizen”,
gengive relevante forsyningskæders led og indbyrdes afhængighed herunder varens vej fra leverandør til slutbruger,
gengive grundlæggende principper til optimering af arbejdsprocesser inden for jobområdet i enkeltstående jobfunktioner og i samarbejdsrelationer f.eks. ABC-analyse og med baggrund i basalt kendskab til ny teknologi i branchen,
gengive principper for god kundeservice og kundekontakt i forhold til situationen og modtageren herunder interne, eksterne og potentielle kundegrupper både verbalt og nonverbalt,
demonstrerer kendskab til grundprincipper i serviceorienteret kundebetjening, f.eks. i forbindelse med vareudlevering/-modtagelse, telefonekspedition, reklamationer og andre serviceopgaver samt i forhold til kunder, der kræver særlig opmærksomhed og serviceniveau,
gengive ”den danske model” herunder arbejdsmarkedets parter, parternes rolle og kompetencefordeling, arbejdsgivernes ledelsesret samt de faglige organisationers og A-kassers rolle i forbindelse med løn og arbejdsvilkår,
under vejledning identificere og vurdere egen rolle og muligheder i henhold til gældende pligter og rettigheder på arbejdsmarkedet, herunder udføre basal kontrol af time- og lønsedler,
gengive videre- og efteruddannelsesmuligheder inden for transportområdet, herunder arbejdsmarkedsuddannelserne, korte videregående uddannelser og videregående voksenuddannelse i forhold til egen jobfunktion samt livslang læring,
under vejledning identificere faktorer, som påvirker arbejdsmiljø, bidrage til arbejdspladsvurdering (APV) samt medvirke til at sikre eget og andres fysiske og psykiske arbejdsmiljø,
gengive reglerne omkring farligt gods i forbindelse med af- og pålæsning, lager-/terminalarbejde samt dokumentbehandling af farligt gods (ADR kapitel 1.3) i forhold til relevante jobfunktioner,
anvende basal IT på grundlæggende niveau herunder tekstbehandling, regneark, kalenderfunktion, internet, mail, søgefunktioner og
betjene grundlæggende branchespecifikke informationsteknologiske værktøjer på basalt niveau f.eks. IT-lagerstyring, fotodokumentation m.m., samt gengive funktion af specialespecifikt udstyr og genfortælle, hvordan informationsteknologi bruges inden for branchen.
Stk. 3. Eleven eller lærlingen skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau:
Naturfag på F-niveau.
Dansk på F-niveau.
Stk. 4. Eleven eller lærlingen skal have opnået følgende certifikater eller lignende:
Gaffeltruckførercertifikat kategori B, jf. Arbejdstilsynets regler.
Kompetencer svarende til ”Førstehjælp på erhvervsuddannelserne inkl. færdselsrelateret førstehjælp”, efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og Sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB), jf. Færdselsstyrelsens regler.
Stk. 5. Elever og lærlinge, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne, jf. § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser, er undtaget fra de i stk. 2 nævnte krav, hvis de har relevant erhvervserfaring, jf. bilag 1, skema 2, punkt 2.
Stk. 6. Elever eller lærlinge, der har gennemført grundforløbet til autohjælpsuddannelsen, havne- og terminaluddannelsen, lager- og terminaluddannelsen, lufthavnsuddannelsen, togklargøringsuddannelsen samt vejgodstransportuddannelsen, har adgang til hovedforløbet på uddannelsen til kranfører.
Lærlingen kan kommunikere effektivt med medarbejdere, kunder og øvrige samarbejdspartnere og benytte moderne tekniske hjælpemidler til denne kommunikation på den mest hensigtsmæssige måde.
Lærlingen kan inddrage relevant arbejdsmarkeds- og sociallovgivning i sin daglige disponering.
Lærlingen kan fremme kompetence- og medarbejderudvikling.
Lærlingen kan foretage korrekt arbejdsmiljøhåndtering, herunder ved uheldssituationer.
Lærlingen kan kommunikere, forhandle og træffe aftaler ud fra kendskab til kundeservice, forhandlingsteknik og personlig fremtræden.
Lærlingen kan deltage i kvalitetsstyring, herunder certificeringsprocesser og følge op på disse.
Lærlingen behersker dagligdags transportteknisk fremmedsprog og transportrelateret matematik, blandt andet med henblik på videreuddannelse.
Lærlingen kan selvstændigt udøve arbejdet med virksomhedens transportydelser i overensstemmelse med fastlagte regler for vejgodstransport.
Lærlingen kan udarbejde målsætning for virksomhedens trafiksikkerhedspolitik.
Stk. 2. Kompetencemålene nr. 1-10, jf. stk. 1, gælder for alle lærlinge i hovedforløbet.
Stk. 3. Kompetencemålene nr. 11-21, jf. stk. 1, gælder for specialet kørselsdisponent (trin 2).
b) Lærlingens evne til at udføre opgaven på en arbejdsmiljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
c) Lærlingens evne til at demonstrerer kvalitet, hurtighed og rutine i udførelsen af opgaven.
d) Lærlingens evne til at redegøre for valg af løsning.
Stk. 5. Den skriftlige prøves grundelementer på trin 1 er:
Mål og krav til prøven er, at lærlingen skal vise opfyldelse af specialets kompetencemål er opnået ved at besvare prøvespørgsmålene korrekt. Besvarelsen skal vise lærlingens evne til at inddrage relevante praksiserfaringer samt relevante teoretiske forklaringer, viden, procedurer og lovgrundlag inden for sikkert kranarbejde af varierende type, jf. gældende lovgivning, håndtering og sikring af forskellige typer gods, eftersyn og vedligehold af kran og øvrigt transportmateriel, rationel og defensiv godskørsel med lastbil og lastbil med påhængskøretøj, planlægning af transporter på baggrund af kendskab til vejtransportens regler, levering af service og kvalitet samt relevante naturfaglige elementer.
Eksaminationsgrundlaget er de udtrukne prøvespørgsmål.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens præstation ved prøven.
Bedømmelseskriterierne for bedømmelsen af prøven er lærlingens antal rigtige svar.
*) Note: Elever eller lærlinge, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 4, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
2. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle elever eller lærlinge | Relevant erhvervserfaring | Varighed (år) | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|
For uddannelsens trin 1, kranfører | ||||
1. Lastfordeling og lastsikring: Håndteret forskellige godstyper, udført lastfordeling og stuvning af gods på grundlag af dimensions- og vægtberegning (akseltryk og vægtfordeling), foretaget lastsikring af forskellige godstyper med anvendelse af de nødvendige surringsmetoder afhængigt af godsets dimensioner og placering på lad. | 1½-2 | - | 0,5 | |
2. Chaufførarbejde: Transporteret forskellige godstyper med lastbil over 3.500 kg, jf. trafikstyrelsens regler omkring grundlæggende kvalifikationsuddannelse, udfyldt og kontrolleret transportordrer, fragtbreve, kørselsrapporter og andre normalt forekommende transportdokumenter samt anvendt scanner og andet brancherelevant IT-udstyr, foretaget udfyldelse og kontrol af ugesedler og lønspecifikationer. Foretaget tur- og læsseplanlægning samt gennemføre ruteplanlægning på grundlag af gældende køre/hviletidsbestemmelser. Udført daglig vedligeholdelse af lastbiler, herunder foretaget spejlindstilling og dagligt eftersyn af køretøjet. | 1-2 | - | 0,5 | |
3. Kranfører med lastbilmonteret kran: Udført kørsel med lastbil med påmonteret kran samt udført kranarbejde efter gældende bestemmelser med lastbilmonteret kran over 30 tonsmeter med integreret kranbasis. | 1½-2 | - | 1 | |
4. Service m.m. Foretaget korrekt og hensigtsmæssig kundeservice i sit daglige arbejde i virksomheden ud fra kendskab til virksomheden og de forskellige arbejdsfunktioner samt bidraget til arbejdspladsvurdering (APV) og herunder vurderet relevante arbejdsmiljømæssige forhold. | 1½-2 | - | 0,5 | |
5. Chaufførarbejde som erhvervschauffør: Udført kørselsopgaver som erhvervschauffør efter gældende bestemmelser med lastbil over 7.500 kg samt med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, udført transport af farligt gods med værende udstyr og efter gældende bestemmelser | 1½-2 | - | 0,5 | |
6. Af- og pålæsning af stykgods: Sikkerhedsmæssigt korrekt anvendelse og betjening af de almindeligst forekommende lad- og læssesystemer monteret på lastbiler, sikkerhedsmæssigt korrekt anvendelse af almindeligt forekommende hydraulisk hjælpeudstyr ved håndtering af gods under af- og pålæsning, herunder løftevogn, GT og lastbilmonteret kran. | 1½-2 | - | 0,5 | |
7. Kranfører med mobilkran: Udført kørsel samt kranarbejde efter gældende bestemmelser med mobilkran med ballast. | 1½-2 | - | 1 | |
8. Kranarbejde: Udført kranarbejde efter gældende bestemmelser og herunder jævnligt anvendt bygnings- og/eller konstruktionstegning samt begreberne målafsætning, koter, afstande, vægte og anhugningspunkter, dimensioner, længder, breder, vægte og tyngdepunkter, og kan anvende kendte opslagsværker, såsom maskindirektiver, reglementer, ingeniør beskrivelser m.v. og omfattende brug af relevant IT teknologi til kommunikation og dokumentation. | 1½-2 | - | 0,5 | |
For uddannelsens trin 2, kørselsdisponent | ||||
9. Kvalitetsstyring og procesoptimering: Anvendt kvalitetsstyringssystemer og aktivt deltaget i certificeringsprocesser; optimering og udvikling af rutiner, processer og arbejdsgange; styring af produkter, informationer og materiel. | 1½-2 | - | 1 | |
10. Kundeservice og forhandlingsteknik: Forhandlet med kunder, leverandører og medarbejdere; effektiv og korrekt kundeservice. | 1½-2 | - | 1 | |
11. Daglig ledelse og drift: Bistået ledelse i daglig drift og ledelse, kommunikation med kunder og medarbejdere, koordinering af arbejdsopgaver, deltaget i medarbejderudvikling; arbejdsmiljøledelse med tilhørende registreringssystemer. | 1½-2 | - | 1 |
3. Uddannelse, der giver grundlag for godskrivning for alle elever eller lærlinge | Uddannelse | Titel | Uddannelseskode | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) | Afkortning af eud (skoleuger) | Afkortning af eud (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erhvervsuddannelse | Vejgodstransport trin 1, specialerne: godschauffør, renovationschauffør, tankbilchauffør og flyttechauffør | Trin 1, Speciale kranfører, afkortning 7,5 | 6 | 10 | 6 | ||
Godskrivning for uddannelsens trin 1, kranfører | |||||||
Grundfag | Engelsk / tysk niveau F | 23008/ 23041 | 1 | - | 1 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelser | International godstransport | 43959 | 1 | - | 1 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelser | Intensiv grundlæggende kval.uddannelse - lastbil | 47855 | 4 | - | 4 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelser | Grundlæggende kvalifikationsuddannelse - lastbil | 47856 | 4 | - | 8 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Godstransport med lastbil | 47854 | 5,8 | - | - | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelse | Godstransport med lastbil samt grundlæggende kvalifikations uddannelse | 47857 | 5,8 | - | 9,8 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelser | Mobile kraner over 8 tonsmeter og op til 30 tonsmeter med integreret kranbasis | 48644 | 2 | - | 2 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelser | Mobile kraner over 30 tonsmeter med integreret kranbasis | 48646 | 2 | - | 2 | - | |
Arbejdsmarkedsuddannelser | Mobilkran, certifikat B | 42878 | 4 | - | 4 | ||
Arbejdsmarkedsuddannelser | Mobile kraner over 30 tonsmeter med ballast | 48647 | 3 | - | 3 | ||
Kørekort | Kørekort, kategori B | 1,5 | - | 1,5 | - | ||
Kørekort | Kørekort, kategori C | 1,8 | - | 1,8 | - | ||
Kørekort | Kørekort, kategori C/E | 1,8 | - | 1,8 | - | ||
Godskrivning for uddannelsens trin 2, kranfører | |||||||
Arbejdsmarkedsuddannelser | Kørsel med sættevogn | 31980 | 1 | - | 1 | - |