I medfør af § 4, stk. 2, og § 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 16. august 2024, og efter bestemmelse fra Billedmediernes Faglige Udvalg, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, stk. 1, nr. 16, i bekendtgørelse nr. 971 af 16. august 2024 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Erhvervsuddannelsen til fotograf har som overordnet formål, at eleverne og lærlingene gennem skoleundervisning og oplæring opnår viden og færdigheder inden for følgende overordnede kompetenceområder:
Valg af hensigtsmæssigt udstyr og arbejdsprocedure i forhold til intentionen med en given fotografisk opgave.
Kreativ, idéudviklende og rationel varetagelse af arbejdet under hensyntagen til økonomi, kundekrav, tid, kvalitet og sikkerhed.
Sikring af optimal teknisk kvalitet i relation til det påtænkte anvendelsesformål og i overensstemmelse med den påtænkte distributionsform.
Analyse af billedmæssige udtryk til et visuelt budskab og forståelse af disse i deres stilmæssige og kulturelle kontekst.
Stk. 2. Uddannelsen afsluttes med specialet fotograf, niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Uddannelsen varer 5 år, jf. dog stk. 3. Uddannelsens varighed er inklusive grundforløbets 1. og 2. del, på hver 20 skoleuger, og hovedforløbet**.** Grundforløbet kan ikke erstattes af grundlæggende praktisk oplæring i en virksomhed.
Stk. 2. For lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for unge, varer uddannelsens hovedforløb 4 år. Heraf udgør skoleundervisningen 40 skoleuger fordelt på mindst fire skoleperioder.
Stk. 3. For lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne (euv-forløb), varer uddannelsens hovedforløb 3 år og 11 måneder. Heraf udgør skoleundervisningen 36 skoleuger.
Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte skoleundervisning opdeles i mindst tre skoleperioder for forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser (euv2-forløb).
For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven eller lærlingen opfylde betingelserne i stk. 2-5.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden begynderniveau at kunne
redegøre for professionelt udstyr til brug ved kameraarbejde, belysning, lyd og redigering,
redegøre for og under vejledning vælge de rette teknikker inden for kamera, belysning og billedbehandling samt til fremstilling af fotografiske produkter,
redegøre for og anvende eksisterende teknisk og faglig dokumentation i en praktisk arbejdsproces, herunder diagrammer og vejledninger,
udarbejde almindelig anvendt faglig dokumentation til brug ved egenkontrol,
redegøre for og anvende kvalitetskrav og metoder, herunder vurdere om eget arbejde opfylder udvalgte kvalitetsmæssige krav,
identificere og anvende hensigtsmæssige arbejdsmetoder,
anvende faglige fotografiske termer på engelsk,
redegøre for og anvende typisk forekommende medier og digitale værktøjer, herunder fagrelevant generativ kunstig intelligens til faglig informationssøgning og kommunikation på en ansvarlig, kritisk og kompetent måde,
redegøre for og anvende gældende sikkerheds- og miljømæssige metoder, krav og regler til at tilgodese egen og andres sikkerhed under udførelse af arbejdsopgaver,
redegøre for erhvervets organisationskultur og fotografens rolle i virksomheder, og
eleven eller lærlingen kan orientere sig i almindelig jura i forhold til rettigheder over billeder og lyd.
Stk. 3. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden rutineret niveau at kunne
selvstændigt og med faglig sikkerhed vælge og anvende materialer og professionelt gængs udstyr til at løse enkle faglige opgaver inden for kameraarbejde, belysning og redigering,
selvstændigt og med faglig sikkerhed udføre belysning, optagelser og bearbejdning af fotografiske billeder samt billedbehandling,
selvstændigt udvikle og skabe visuel kommunikation med anvendelse af grundlæggende æstetiske, sansemæssige og kompositoriske grundregler for dette,
Hovedforløbet har følgende kompetencemål:
Lærlingen kan udføre alle arbejdsprocesser, der forekommer inden for det arbejdsområde, uddannelsen retter sig mod, selvstændigt, innovativt og kreativt.
Lærlingen kan opnå kendskab til fotografisk teknik, metode og arbejdsprocesser i forbindelse med afsendelsen af visuelle budskaber og selvstændigt, innovativt og kreativt producere fotografiske løsninger med stor kommunikationsværdi.
Lærlingen kan opnå teknisk faglige, kreative, innovative almene og personlige kompetencer, så vedkommende selvstændigt og effektivt kan planlægge og varetage almindeligt forekommende arbejdsopgaver inden for uddannelsen.
Lærlingen kan opnå kendskab til kreativ, innovativ og kommunikativ billedfremstilling, samt de merkantile og sociale sammenhænge i samfundet, der er nødvendige for erhvervets udførelse.
Lærlingen kan vælge hensigtsmæssigt udstyr og arbejdsprocedure, herunder fagrelevant generativ kunstig intelligens, i forhold til intentionen med en given fotografisk opgave.
Lærlingen kan arbejde kreativt, innovativt og rationelt under hensyntagen til økonomi, kundekrav, tid, kvalitet og sikkerhed samt sikre optimal teknisk kvalitet i relation til det påtænkte anvendelsesformål og i overensstemmelse med den påtænkte distributionsform.
Lærlingen kan arbejde selvstændigt og i teams samt vise kreativitet i opgaveløsningen, herunder være omstillingsparat og fleksibel samt planlægge og strukturere arbejdsprocesser og løse uforudsete problemer.
Lærlingen kan analysere billedmæssige udtryk til et visuelt budskab og forstå dem i deres stilmæssige og kulturelle kontekst.
Lærlingen kan koble relevant teori til tilrettelæggelse, udførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra oplæringen.
Lærlingen kan redegøre for potentielle anvendelsesmuligheder af fagrelevant generativ kunstig intelligens inden for det arbejdsområde, uddannelsen retter sig mod.
Kriterier for skolens vurdering af, om der er grundlag for obligatorisk godskrivning på baggrund af elevens eller lærlingens erhvervserfaring og tidligere uddannelse, er fastsat i bilag 1. Godskrivning skal i øvrigt ske efter reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Uddannelsens afsluttende prøve afholdes som en del af den sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samråd med det faglige udvalg. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven påbegyndes inden for uddannelsens sidste 6 måneder. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække elevens opnåede kompetencer inden for uddannelsen.
Stk. 2. Prøven består af en mundtlig prøve og en projektopgavedel, der betragtes som en samlet prøve. Prøven tilrettelægges således:
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i lærlingens portfolio, der udgøres af lærlingens indsamlede arbejder gennem hele uddannelsesforløbet. Der kan anvendes fagrelevant generativ kunstig intelligens i portfolioen. Prøven har en varighed af 60 minutter inklusive votering. Skuemestrene (censorerne) er til stede under den mundtlige prøve.
Projektopgavedelen omfatter en obligatorisk og en valgfri opgave inden for det bundne specialefag fotografisk præsentationsteknik. Den obligatoriske opgave består i tilrettelæggelse og gennemførelse af en udstillingspræsentation af et antal fotografier på enten trykt eller digitalt medie, som lærlingen producerer med udgangspunkt i egne, eksisterende optagelser. Den valgfri opgave vælges inden for en elektronisk præsentation af udvalgte egenoptagelser, en trykt eller printet præsentation af udvalgte egenoptagelser eller en kombination af disse. Projektopgaverne skal løses inden for en varighed af 20 fortløbende dage.
Stk. 3. Svendeprøve bedømmes af en eksaminator og to censorer. De to censorer udpeges af det faglige udvalg. Ved bedømmelsen giver eksaminator og de to censorer i forening én karakter for hver af prøverne. Den endelige karakter fremkommer som et vægtet gennemsnit af de to karakterer, hvor karakteren for den mundtlige prøve i portfolio tæller 2/3, og karakteren for projektopgaverne tæller 1/3. Prøven er bestået, når lærlingen mindst har opnået karakteren 02 for både den mundtlige prøve og projektopgavedelen.
Stk. 4. Prøvens grundelementer er følgende:
a) Fotografisk produktionsforståelse.
b) Fotografisk studieteknik.
c) Visuel kommunikation.
d) Storytelling.
e) Kompositionsteknik.
Eksaminationsgrundlaget omfatter den obligatoriske opgave, den valgfrie opgave, lærlingens udstillingspræsentationer og lærlingens portfolio.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2025.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 593 af 10. maj 2022 om erhvervsuddannelsen til fotograf ophæves.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for elever, som er påbegyndt eller overgået til uddannelsen før bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne elever finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 593 af 10. maj 2022 om erhvervsuddannelsen til fotograf anvendelse.
Stk. 4. Elever, som nævnt i stk. 3, kan i overensstemmelse med overgangsordninger fastsat af skolen i den lokale undervisningsplan overgå til uddannelsen efter denne bekendtgørelse.
Christian Vestergaard Sloth
Kontorchef
/ Anja Otterstrøm
Bilag 1
1. Kriterier for vurdering af, om eleven eller lærlingen har 2 års relevant erhvervserfaring, jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
For at opfylde kriteriet om 2 års relevant erhvervserfaring*) skal eleven eller lærlingen have beskæftiget sig erhvervsmæssigt som fotograf eller inden for fotograffaget med selvstændigt at udføre følgende kommercielt relaterede opgaver: | |
---|---|
• | Optaget faste billeder med gængs professionelt udstyr, on location og/eller studiefotografering |
• | Udført produktfotografering og/eller personfotografering på studie |
• | Arbejdet med fotografiske produktioner, herunder leveret færdig produktion, der er blevet professionelt distribueret |
Beskæftigelsen skal svare til 2 års fuldtidsbeskæftigelse i de seneste 5 år, heraf minimum 12 måneders fuldtidsbeskæftigelse on location og/eller studiefotografering. *) Note: Elever og lærlinge, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 5, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
2. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle voksne elever og lærlinge
med faglig sikkerhed udføre digital billedbehandling, herunder vælge hensigtsmæssige digitale platforme og værktøjer samt fagrelevant generativ kunstig intelligens på en ansvarlig, kritisk og kompetent måde,
selvstændigt planlægge, koordinere og udføre enkle arbejdsprocesser og tage initiativ til samarbejde med andre om løsning af opgaver, og
med faglig sikkerhed anvende og begrunde brugen af branchens produkter, koncepter og idéer under hensyntagen til disses anvendelsesområder.
Stk. 4. Eleven eller lærlingen skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau og med følgende karakter:
Dansk på E-niveau, bestået.
Engelsk på E-niveau, bestået.
Stk. 5. Eleven eller lærlingen skal have opnået følgende certifikater eller lignende:
Kompetencer svarende til "Førstehjælp på erhvervsuddannelserne" efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Bedømmelsesgrundlaget er lærlingens mundtlige præstation og løsning af projektopgaverne.
Bedømmelseskriterierne for prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen. De generelle bedømmelseskriterier for prøven er følgende:
a) Lærlingens tekniske kompetencer inden for fotografisk produktion.
b) Lærlingens redegørelse for de fotografiske produkters egnethed til at opfylde formålet med produktet, herunder anvendelse af fagrelevant generativ kunstig intelligens.
c) Lærlingens visuelle valg og valg af fotografisk stil.
d) Indholdsmæssig spændvidde.
e) Bredde i fotografiske genrer.
Stk. 5. For at der kan udstedes skolebevis, skal lærlingen have bestået alle fag i hovedforløbet.
Stk. 6. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlingen som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen.
Relevant erhvervserfaring | Varighed | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) |
---|---|---|---|
Arbejdet selvstændigt med at optage faste billeder med gængs professionelt udstyr on location | 8 måneder | 1,6 | 1,5 |
Arbejdet selvstændigt med at optage faste billeder med gængs professionelt udstyr ved studiefotografering | 8 måneder | 1,6 | 1,5 |
Arbejdet selvstændigt med produktfotografering på studie | 8 måneder | 1,6 | 1 |
Arbejdet selvstændigt med personfotografering på studie | 8 måneder | 1,6 | 1 |
Arbejdet selvstændigt med kommercielle fotografiske produktioner, herunder leveret færdige produktioner, der er blevet professionelt distribueret | 8 måneder | 2,4 | 2 |
Erfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år. |
3. Uddannelser, der giver grundforlag for godskrivning for alle elever og lærlinge
Uddannelse | Titel | Udd. kode | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|
Eud | Film- og tv-produktionsuddannelsen | 1530 | 4 | 4 |
Eud | Webudvikler | 1465 | 0,4 | |
Eud | Digital media uddannelsen | 1515 | 0,3 | 2 |
Uddannelsen skal være afsluttet inden for de seneste 4 år. | ||||
AMU | Digital fotografering | 43893 | 0,4 | - |
AMU | Kamerateknik og optagelse af digitale fotos | 40473 | 0,1 | - |
AMU | Lys og komposition til digital fotografering | 40474 | 0,1 | - |
AMU | Digital fotografering on location | 40475 | 0,1 | - |
Kurset skal være afsluttet inden for de seneste 5 år. | ||||
Professionsbachelor | Fotojournalist | 9,7 | 6 | |
Professionsbachelor | Kommunikation | 9,7 | 6 |
Afkortning efter tabel 2 og 3 kan maksimalt være på 9,7 skoleuger og 9 oplæringsmåneder.