I medfør af § 4, stk. 2, og § 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 11. januar 2024, og § 4, stk. 1 og 2, og § 7, stk. 3, i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 537 af 2. maj 2022, og efter bestemmelse fra, samråd med og inddragelse af Snedkerfagets Fællesudvalg, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr. 12 og 13, i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2022 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Erhvervsuddannelsen til bygningssnedker har som overordnet formål, at eleverne og lærlingene gennem skoleundervisning og oplæring opnår viden og færdigheder inden for følgende overordnede kompetenceområder:
Planlægning og udførelse af de almindeligt stillede opgaver inden for fagområdet i den forventede kvalitet og i henhold til love, regler og traditioner.
Deltagelse i planlægning og udførelse af specialopgaver på fagområdet, herunder innovativt og problemløsende arbejde.
Informationssøgning, valg og rådgivning om materialer samt kvalitetssikring og kvalitetskontrol.
Planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af arbejdsopgaver i samarbejde med de øvrige faggrupper på arbejdspladsen.
Anvendelse af love og regler vedrørende byggeri og træ- og møbelproduktion, herunder energikrav, brandsikring, arbejdsmiljø, licitation og tilbudsgivning.
Planlægning og udførelse af opgaverne i respekt for det nære, omliggende og globale miljø.
Branchens arbejdsfunktioner og uddannelser samt etablering af selvstændig virksomhed.
Stk. 2. Uddannelsen afsluttes med specialet bygningssnedker, niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Stk. 3. Uddannelsen kan gennemføres som eux-forløb. Uddannelsen tilrettelagt som eux-forløb omfatter alle uddannelsens kompetencemål.
Uddannelsen varer fra 2 år og 9 måneder til 4 år og 3 måneder, jf. dog stk. 3. Uddannelsens varighed består af grundforløbets 1. og 2. del, der hver er på 20 skoleuger, og hovedforløbet.
Stk. 2. For elever og lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for unge, varer uddannelsens hovedforløb fra 2 år og 9 måneder til 3 år og 3 måneder. Heraf udgør skoleundervisningen 30 skole uger fordelt på seks skoleperioder. Uddannelsen afsluttes med en skoleperiode tilrettelagt således, at uddannelsen afsluttes fredag i uge 13 eller 39. Hvis uge 13 indeholder en helligdag, forskydes afslutningen til fredag i uge 12 eller fredag i uge 14.
Stk. 3. For elever og lærlinge, der gennemfører uddannelsen som erhvervsuddannelse for voksne (euv-forløb), varer uddannelsens hovedforløb fra 2 år og 8 måneder til 3 år og 2 måneder. Heraf udgør skoleundervisningen 27 skoleuger.
Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte skoleundervisning opdeles for euv-forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser (euv2-forløb) i et antal skoleperioder af maksimalt seks ugers varighed.
Stk. 5. Uanset bestemmelserne i stk. 2 og 3 varer uddannelsens hovedforløb for elever og lærlinge i eux-forløb fra 3 år og 2 måneder til 3 år og 3 måneder, hvoraf skoleundervisningen udgør 65 skoleuger fordelt på fire skoleperioder. Alle skole- og oplæringsperioder, der ikke er afsluttende, skal have et omfang af ca. et halvt års varighed.
For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven eller lærlingen opfylde betingelserne i stk. 2-5.
Stk. 2. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden begynderniveau at kunne
redegøre for den grundlæggende teknik i et CAD-program og under vejledning udføre grundlæggende 2D og 3D tegninger og modellering, der er relevant i en praktisk opgave,
fremstille materiale- og styklister samt under vejledning have kendskab til materialespild og sporbarheden af materialernes oprindelse og levetid (LCA),
genkende og udvælge almindelige træsorter under vejledning samt gengive deres grundlæggende egenskaber og anvendelse med hensyn til bearbejdning i relation til en praktisk opgave,
udføre grundlæggende pudsning og under vejledning skelne mellem forskellige overfladebehandlinger af både møbel- og bygningskomponenter,
deltage i fremstilling af grundlæggende CNC-programmer under vejledning i relation til en praktisk opgave,
udføre grundlæggende laminering og anvende spændeværktøjer og korrekt udstyr til limpåføring af både møbel- og bygningsopgaver,
deltage i udførelse af grundlæggende formgivning af en praktisk opgave, hvori indgår test af konstruktioners styrke og funktion,
anvende faglige udtryk og begreber efter instruktion inden for træ-, møbel- og byggebranchen i forbindelse med en praktisk opgave,
deltage i dokumentation og formidling af enkle arbejdsprocesser, metoder og resultater under vejledning i forbindelse med løsningen af en grundlæggende praktisk opgave,
medvirke i løsningen af en opgave i samarbejde med andre faggrupper,
medvirke i planlægning, koordinering og udførelse af en almindelig arbejdsproces inden for træ-, møbel- og byggebranchen,
kontrollere, om enkle arbejdsopgaver opfylder fastsatte kvalitetsmæssige krav under vejledning inden for træ-, møbel- og byggebranchen,
udføre basal affaldssortering i relation til en praktisk opgave og efter instruktion i forhold til håndtering af almindelig forekommende kemiske stoffer og genbrug af materialer i branchen,
deltage i udarbejdelsen af enkle Arbejdspladsvurderinger (APV) under vejledning i forbindelse med løsningen af en praktisk opgave og
Kompetencemålene for hovedforløbet er følgende:
Lærlingen kan selvstændigt udvælge, opstille, betjene og vedligeholde håndværktøj og el-håndværktøj, herunder brug og programmering af mobile/ håndholdte CNC-maskiner, i forbindelse med udførelse af et praktisk produkt på værksted og byggeplads.
Lærlingen kan selvstændigt udvælge, opstille, betjene og udføre daglig vedligeholdelse af stationære standardmaskiner i forbindelse med udførelse af en arbejdsopgave.
Lærlingen kan lave simple programmer samt opstille, betjene og udføre daglig vedligeholdelse af stationære CNC-styrede maskiner i forbindelse med udførelse af en arbejdsopgave.
Lærlingen kan selvstændigt udvælge og begrunde valg af materialer på baggrund af informationer om deres tekniske egenskaber og muligheder for bearbejdning i forhold til indvendigt og udvendigt arbejde.
Lærlingen kan selvstændigt udarbejde materiale- og styklister samt vurdere materialespild.
Lærlingen kan tilegne sig viden om grundlaget for materialernes miljøvaredeklaration (EPD), og sporbarheden af materialernes oprindelse, levetid og livscyklusvurdering – (LCA).
Lærlingen kan selvstændigt planlægge og udføre arbejdsopgaver i samarbejde med og under hensyn til andre faggrupper.
Lærlingen kan selvstændigt foretage kvalitetsstyring og dokumentere, at opgaven lever op til gældende krav inden for Bygningsreglementet, herunder brand, lyd, fugt og energi.
Lærlingen kan selvstændigt udføre målfaste digitale arbejds- og projektionstegninger, og udføre skitser i forhold til en arbejdsopgave.
Lærlingen kan sikkerhedsmæssigt korrekt indrette en arbejdsplads under hensyntagen til arbejdsmiljø, ergonomi, adgangsveje, affaldssortering, kemiske stoffer, vinterforanstaltninger og velfærdsordninger.
Lærlingen kan selvstændigt vælge, begrunde og udføre manuelle og maskinelle samlinger i massivtræ og pladematerialer, samt teste samlingers styrke og funktion i en given opgave.
Lærlingen kan selvstændigt anvende laminerings- og spændeværktøjer, samt korrekt udstyr til limpåføring af opgaver inden for fagområdet.
Lærlingen kan selvstændigt udføre opgaver med beslåning af inventar og bygningselementer, herunder ilægning af hængsler.
Lærlingen kan selvstændigt udføre pudsning samt begrunde og udføre forskellige overfladebehandlinger i forhold til indvendigt og udvendigt arbejde.
Kriterier for skolens vurdering af, om der er grundlag for obligatorisk godskrivning på baggrund af elevens eller lærlingens erhvervserfaring og tidligere uddannelse, er fastsat i bilag 1. Godskrivning skal i øvrigt ske efter reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Uddannelsens afsluttende prøve afholdes som en del af sidste skoleperiode. Prøven afholdes af skolen i samråd med det faglige udvalg. Prøven består af en teoretisk og en praktisk del. Prøven udgør en svendeprøve. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen. Prøven skal afdække lærlingens opnåede kompetencer inden for uddannelsen.
Stk. 2. Prøven består af et selvvalgt udført praktisk produkt samt skriftlig dokumentation i form af en projektrapport med tegninger, der indgår som udgangspunkt for en mundtlig prøve. Prøven udføres individulet. Opgaven til det selvvalgte projekt godkendes af skolen efter samråd med det faglige udvalg. Det praktiske produkt fremstilles inden for 112 klokketimer. Projektrapporten udarbejdes inden for 30 klokketimer. Den praktiske opgave og projektrapporten præsenteres af lærlingen ved den mundtlige prøve, der varer 30 minutter inklusive votering.
Stk. 3. Censorerne (skuemestrene) er til stede ved både votering og den mundtlige prøve. Der gives én karakter i fagteori på grundlag af en samlet bedømmelse af projektrapport og den mundtlige prøve samt én karakter for det praktiske produkt. Det samlede resultat af svendeprøven er et vægtet gennemsnit, hvori karakteren i fagteori indgår med 1/3, og karakteren for det praktiske produkt indgår med 2/3. Lærlingen har bestået den samlede svendeprøve, når begge karakterer er mindst 02. Karakteren gives umiddelbart efter votering.
Stk. 4. Svendeprøvens grundelementer er følgende:
Mål og krav for prøven er, at lærlingen skal kunne planlægge, dokumentere og gennemføre et praktisk produkt svarende til uddannelsens kompetencemål, herunder udarbejdelse af konstruktionstegninger, valg af materialer, udførelse af manuelle og maskinelle arbejdsoperationer, samt samling og overfladebehandling af et produkt i form af et bygningselement eller et inventar.
Eksaminationsgrundlaget udgøres af en vejledning til det selvvalgte projekt jf. stk. 2.
Bedømmelsesgrundlaget udgøres af et selvvalgt praktisk produkt, en skriftlig dokumentation i form af en projektrapport med tegninger samt lærlingens præstation ved den mundtlige prøve.
Bedømmelsen af prøven danner baggrund for en helhedsvurdering af målopfyldelsen. Skolen fastsætter nærmere bedømmelseskriterier inden for følgende generelle kriterier:
a) Planlægning, herunder valg af maskiner, værktøj og materialer.
b) Kompleksitet i opgaven.
c) Beslåning.
d) Lim- og finerarbejde.
e) Overfladebehandling.
f) Håndlavede snedkersamlinger.
Afsluttende standpunktskarakterer og prøver i fag på gymnasialt niveau indgår i eux-bevis efter reglerne herom i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v. og bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 236 af 6. marts 2023 om erhvervsuddannelsen til bygningssnedker ophæves.
Stk. 3. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for elever og lærlinge, som er påbegyndt eller overgået til uddannelsen før bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne elever og lærlinge finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse. 236 af 6. marts 2023 om erhvervsuddannelsen til bygningssnedker anvendelse.
Stk. 4. Elever og lærlinge, som nævnt i stk. 3, kan i overensstemmelse med overgangsordninger fastsat af skolen i den lokale undervisningsplan og efter aftale med den eventuelle oplæringsvirksomhed overgå til uddannelsen efter denne bekendtgørelse.
Vicedirektør
/ Ida Thomsen
Bilag 1
1. Kriterier for vurdering af, om eleven eller lærlingen har 2 års relevant erhvervserfaring*), jf. § 66 y, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
Eleven eller lærlingen skal have arbejdet som faglært eller ufaglært inden for et af følgende områder: Byggeri, døre og vinduesproduktion, møbel- og inventarproduktion, savværk, orgelbyggeri eller aptering af både. Eleven eller lærlingen skal have været beskæftiget med følgende opgaver i mindst 4 måneder: Montering af indvendige bygningsdele, f.eks. gulv, loft, døre og inventar under overholdelse af det Danske Bygningsreglement. Isætning af døre og vinduer under overholdelse af det Danske Bygningsreglement. Montering af dampspærre under hensyn til gældende tætheds- og isoleringskrav. Opstilling, betjening og vedligeholdelse af stationære maskiner inden for håndværk og byggeri. Udvælgelse af materialer og befæstigelse til indvendigt og udvendigt arbejde. Læsning af konstruktionstegninger og brug af it. Samling og beslåning af vinduer og døre. Overfladebehandling inden for håndværk og byggeri. Arbejdsopgaverne skal have været varierede, og foregået i samarbejde med eller under vejledning af fagkyndige. Eleven eller lærlingen skal kunne udføre opgaverne selvstændigt og rutinemæssigt. Arbejdserfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år. *) Note: Elever og lærlinge, der er fyldt 25 år når uddannelsen påbegyndes, og som har mindst 2 års relevant erhvervserfaring, skal gennemføre et standardiseret uddannelsesforløb for voksne uden grundforløb og uden oplæring, men med mulighed for at modtage undervisning i og afslutte fag fra grundforløbet med sigte på at opnå certifikater, som er en forudsætning for overgang til uddannelsens hovedforløb, jf. lovens § 66 y, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af § 3, stk. 5, hvilke certifikater og lignende eleven eller lærlingen skal have opnået i denne uddannelse. |
---|
2. Erhvervserfaring, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge
Arbejdserfaringen skal være opnået inden for de seneste 5 år.
genkende og håndtere almindeligt forekommende kemiske stoffer under vejledning, i forbindelse med en praktisk opgave.
Stk. 3. Eleven eller lærlingen skal have kompetence til med præstationsstandarden rutineret niveau at kunne
forklare og læse kendte tegninger, herunder projektionstegning af enkle møbel- og bygningskomponenter i samarbejde med andre,
udføre almindelige skitser og digitale arbejds- og projektionstegninger selvstændigt og i samarbejde med andre, i en given praktisk opgave,
udvælge og anvende almindelige måleværktøjer selvstændigt til at udføre opmåling og beregning af en given praktisk opgave,
udvælge og begrunde relevante materialer og befæstigelsesmaterialer selvstændigt og i samarbejde med andre, der omfatter både indvendige og udvendige opgaver,
genkende og udføre almindelige samlinger alene og i samarbejde med andre, herunder finersamlinger, i både møbel- og bygningskomponenter,
udvælge, opstille, samt betjene og vedligeholde hånd- og el-værktøj selvstændigt inden for byggebranchen og træ- og møbelindustrien,
udvælge, opstille, samt betjene og vedligeholde stationære standardmaskiner selvstændigt inden for byggebranchen og træ- og møbelindustrien,
læse og anvende enkle arbejdsbeskrivelser og produktanvisninger i forbindelse med udførelse af en praktisk opgave og
planlægge og tilpasse arbejdsprocesser med hensyn til arbejdsmiljø og gældende sikkerhedsregler, ud fra anvisninger i forbindelse med en praktisk opgave.
Stk. 4. Eleven eller lærlingen skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau:
Matematik på F-niveau.
Teknologi på F-niveau.
Stk. 5. Eleven eller lærlingen skal have opnået følgende certifikater eller kompetencer svarende til:
Arbejde med epoxy og isocyanater, jf. Arbejdstilsynets regler.
Maskinkørekort til enkle og stationære maskiner svarende til maskinkorekort.dk.
Kompetencer svarende til "Førstehjælp på erhvervsuddannelserne" efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
Elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Arbejdstilsynets uddannelsesmæssige krav til opstilling af rulle- og bukkestillads.
Stk. 6. For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i eux-hovedforløbet skal eleven eller lærlingen ud over kravene i stk. 2-5 have gennemført følgende grundfag:
Dansk på C-niveau.
Engelsk på C-niveau.
Samfundsfag på C-niveau.
Matematik på C-niveau.
Fysik på C-niveau.
Teknologi på C-niveau.
Stk. 7. For elever og lærlinge, der opnår de i stk. 6 nævnte kompetencer i et grundforløb, skal fagene nævnt i bestemmelsens nr. 1-3 være gennemført i grundforløbets 1. del med varigheder på henholdsvis 2,5 uger, 3 uger og 2,5 uger, og fagene nævnt i nr. 4-6 være gennemført i grundforløbets 2. del med varigheder på henholdsvis 4 uger, 2 uger og 2 uger.
Stk. 8. Elever og lærlinge, der har gennemført grundforløb i uddannelserne til maskinsnedker eller møbelsnedker og orgelbygger, har adgang til hovedforløbet i bygningssnedkeruddannelsen.
Lærlingen kan planlægge, dokumentere samt udføre manuelle og maskinelle arbejdsoperationer i fremstillingen af inventar.
Lærlingen kan vælge, begrunde og udføre standard fineringsopgaver i fremstillingen af inventar.
Lærlingen kan planlægge, dokumentere samt fremstille og reparere vinduer og eller døre.
Lærlingen kan selvstændigt foretage måltagning samt udføre montering af ind- og udvendige døre og vinduer, herunder fugning.
Lærlingen kan selvstændigt opmåle, beregne og montere bygningselementer og inventar samt tilbehør med korrekte materialer til befæstelse på bagvedliggende underlag.
Lærlingen kan selvstændigt udføre og tilpasse afslutninger, herunder paneler, lister, lysninger, tilsætninger, inddækninger mm.
Lærlingen kan selvstændigt opbygge strøgulve samt udlægge trægulve med parket eller brædder samt flydende gulve.
Lærlingen kan selvstændigt opmåle og opsætte lofter, inklusive underlag.
Lærlingen kan selvstændigt beregne, opbygge og beklæde indvendige og udvendige vægge, montere præfabrikerede bygningskomponenter, og udføre korrekt isolering.
Lærlingen kan selvstændigt udføre både reparation og eller restaurering af bygningselementer under hensyn til stilart, vedligeholdelse og bæredygtighed.
Lærlingen kan i samarbejde med andre identificere og udbedre insekt-, råd og svampeskader på forskellige materialer.
Lærlingen kan udføre dokumentation med hensyn til energioptimering af bygningselementer og bygninger.
Lærlingen kan udføre en kvartsvingstrappe i samarbejde med andre, herunder anvende digitale programmer, måltagning og opsnøring.
Lærlingen kan foretage måltagning og montage af præfabrikerede trapper, og redegøre for forskellige trappetyper.
Lærlingen kan begrunde og udføre almindelige formgivningsopgaver med udgangspunkt i brancherelevante problemstillinger, der inddrager stilarter og arkitektur.
Lærlingen kan selvstændigt foretage informationssøgning efter datablade, sikkerhedsdatablade og brugsanvisninger, samt love og regler inden for fagområdet.
Lærlingen kan selvstændigt benytte manualer og reglementer, samt forstå og anvende faglige udtryk og begreber inden for fagområdet.
Lærlingen kan selvstændigt anvende it i det daglige arbejde, herunder opsøge ny faglig viden, samt formidle denne viden til kollegaer og samarbejdspartnere.
Lærlingen kan kommunikere med kunder ud fra kendskab til kundeservice og personlig optræden.
Lærlingen kan udvikle ideer, der kan bidrage til at optimere daglige processer og arbejdsgange i virksomheden.
Lærlingen kan dokumentere at have gennemført et lærepladsprojekt i virksomheden mellem 3. og 4. skoleperiode i hovedforløb.
Stk. 2. I eux-forløb skal følgende fag m.v. gennemføres ud over de i stk.1 fastsatte mål:
Dansk på A-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 175 timer svarende til 7 uger.
Engelsk på B-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 130 timer svarende til 5,2 uger.
Matematik på B-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 140 timer svarende til 5,6 uger.
Fysik på B-niveau fra uddannelsen til teknisk studentereksamen, dog med undervisningstiden 105 timer svarende til 4,2 uger.
Kemi på C-niveau fra uddannelsen til hf-eksamen eller jf. bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk og kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til erhvervsuddannelserne, dog med undervisningstiden 75 timer svarende til 3 uger.
Teknologi på B-niveau, jf. læreplanen udviklet til brug for tekniske eux-forløb, dog med undervis- ningstiden 75 timer svarende til 3 uger.
Teknikfag på B-niveau, byggeri og energi, jf. læreplanen udviklet til brug for tekniske eux-forløb, dog med undervisningstiden 100 timer svarende til 4 uger.
Erhvervsområdeprojekt, jf. læreplanen om erhvervsområdet udviklet til brug for tekniske eux-forløb, dog med undervisningstiden 20 timer og fordybelsestiden 30 timer svarende til 2 uger.
Valgfag i form af et løft af niveau i et fag, undervisningstid 125 timer svarende til 5 uger.
Stk. 3. Skolen skal som minimum udbyde følgende valgfag: Matematik på A-niveau.
g) Maskinelle samlinger.
h) Pasning.
Stk. 5. For at der kan udstedes skolebevis, skal lærlingen have opnået et gennemsnit på mindst 2,0 af alle fag på hovedforløbet. Lærlingen skal tillige have bestået hvert enkelt af de uddannelsesspecifikke fag. Hver af de i stk. 2 nævnte delprøver skal være bestået. For arbejdsmarkedsuddannelser, som indgår i uddannelsen, anvendes bedømmelsen ”Bestået/Ikke bestået”.
Stk. 6. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et svendebrev til lærlingen som dokumentation for, at lærlingen har opnået kompetence inden for uddannelsen. På svendebrevet anføres den samlede karakter for prøven. Det faglige udvalg påtegner svendebrevet med betegnelsen ”antaget”, ”antaget med ros” eller medaljeudmærkelserne ”antaget med bronze” eller ”antaget med sølv”.
Relevant erhvervserfaring | Varighed (måneder) | Afkortning af euv (skoleuger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|
Montering af indvendige bygningsdele, f.eks. gulv, loft, døre og inventar | 4 | - | 3 | 3 |
Isætning af døre og vinduer under overholdelse af Dansk Bygningsreglement | 4 | - | 3 | 3 |
Montering af dampspærre under hensyn til gældende tætheds- og isoleringskrav | 4 | - | 3 | 3 |
Opstilling, betjening og vedligeholdelse af stationære maskiner inden for håndværk og byggeri | 4 | - | 2 | 2 |
Udvælgelse af materialer og befæstigelse til indvendigt og udvendigt arbejde | 4 | - | 2 | 2 |
Planlægning, udførelse og dokumentation af opgaver i relation til byggeri, herunder læsning af konstruktionstegninger og brug af IT | 4 | - | 1 | 1 |
Samling og beslåning af vinduer og døre | 4 | - | 2 | 2 |
Overfladebehandling inden for håndværk og byggeri | 4 | - | 1 | 1 |
3. Uddannelse, der giver grundlag for godskrivning for alle elever og lærlinge
Uddannelse | Titel | Uddannel- seskode | Afkortning af euv (skole- uger) | Afkortning af euv (oplæring måneder) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (skoleuger) | Afkortning for elever og lærlinge under 25 år (oplæring måneder) |
---|---|---|---|---|---|---|
Møbelsnedker og orgelbygger | Møbelsnedker | 10 | 12 | 10 | 12 | |
Møbelsnedker og orgelbygger | Orgelbygger | 10 | 12 | 10 | 12 | |
Maskinsnedker | Maskinsnedker | 1415 | 10 | 12 | 10 | 12 |
Maskinsnedker | Produktions- assistent døre og vinduer | 1415 | 5 | 6 | 5 | 6 |
Maskinsnedker | Produktions- assistent møbel | 1415 | 5 | 6 | 5 | 6 |
Boligmon- tering | Møbelpolstrer | 1855 | 2 | - | 2 | - |
Træfagenes byggeuddan- nelse | Byggemon- tagetekniker | 1435 | 3 | 6 | 3 | 6 |
Træfagenes Byggeuddan- nelse | Tømrer | 1350 | 5 | 12 | 5 | 12 |
Arbejdsmar- kedsuddan- nelser | ||||||
CNC - programmering fra CAD til CAM 2D | 21924 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Maskinsikker- hed og arbejdsmiljø i træindustrien | 48864 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Design, produktudvik- ling og produktions- modning | 31577 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Pladematerialer, lim og finer | 44228 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Tegningsfremstilling i 3D CAD, træ 1 | 21912 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Kantlimer, opstilling og betjening | 48856 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Tegningsfor- ståelse i træ- og møbelindustri | 48857 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Maskinelle møbel- og bygnings- samlinger | 48861 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Overfladebe- handling af vinduer/døre | 48853 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Beslåning og systembeslag og isætning af termoruder | 48862 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Pudsning og slibning i træindustri | 48849 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
CNC - styret overfræser, maskinlære, træ | 21961 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Værktøjer i træindustri | 48858 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Træets vækst, opbygning, svind, opskæring og tørring | 48847 | 0,1 | - | 0,1 | - | |
Indvendige trapper, beregning og vedligeholdelse | 44576 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Bearbejdning på kehlemaskiner, træ | 48855 | 0,4 | - | 0,4 | - | |
Fokus på kvalitet i bygge- og anlægsbran- chen | 40899 | 0,2 | - | 0,2 | - | |
Kortere videregående | Bygningskon- struktør | - | 5 | - | 5 | - |
Videregående uddannelser | Arkitekt | - | 5 | - | 5 | - |