I medfør af § 3 i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 27. januar 2021, fastsættes:
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur prioriterer og administrerer den danske frekvensanvendelse inden for rammerne af det frekvenspolitiske rammemandat, jf. bilag 1.
Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer i tilfælde af frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, i lov om radiofrekvenser beslutning om metode til tildeling af tilladelser til at anvende radiofrekvenser i form af auktion, offentligt udbud eller udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom modtages, jf. lovens § 9, stk. 1 og 2, hvor der er følgende væsentlige samfundsmæssige hensyn, jf. lovens § 2, stk. 2, at varetage i forbindelse med udstedelsen:
Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser til nye digitale muligheder, som vil kunne få væsentlig samfundsøkonomisk betydning.
Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser, som er nødvendig for nød- og beredskabstjenesternes opgaveløsning eller for løsning af opgaver vedrørende transportinfrastruktur, som vurderes at have væsentlig samfundsmæssig betydning.
Udstedelse af tilladelse er af betydning for tjenester, hvis udbredelse vurderes at have stor samfundsøkonomisk betydning, og hvor udbredelse i hele landet ikke kan forventes varetaget af markedet i tilstrækkeligt omfang.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1890 af 9. december 2020 om det frekvenspolitiske rammemandat ophæves.
/ Søren Beltofte
Bilag 1
I. Målsætninger for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration
1. | Frekvensadministrationen skal fremme udvikling og vækst for at understøtte, at Danmark kan være blandt de førende i Europa inden for udrulning og anvendelse af de nyeste kommunikationsteknologier, herunder af net med meget høj kapacitet, og have de bedste rammevilkår for at udnytte dem. Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling af dansk knowhow, digitalisering, produktion, eksport, konkurrencekraft, omstillingsevne, den grønne omstilling og innovationsstyrke. |
---|---|
2. | Frekvensadministrationen skal understøtte, at udrulning af digital infrastruktur i Danmark skal ske med udgangspunkt i en markedsbaseret udrulning og tjeneste- og teknologineutral regulering. Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling og udbud af konkurrencedygtig og velfungerende digital infrastruktur, så borgere og virksomheder i hele Danmark sikres forsyning med de nyeste kommunikationsteknologier og -tjenester. |
II. Principper for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration
1. | Frekvensadministrationen skal være objektiv, gennemsigtig, ikke-diskriminerende og forholdsmæssigt afpasset. |
---|---|
2. | Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang følge princippet om tjeneste- og teknologineutralitet, så valget af teknologier og tjenester, der anvendes og udbydes via teleinfrastrukturen, som udgangspunkt overlades til markedet. |
3. | Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang gennem regulatorisk forudsigelighed fremme effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur. |
III. Strategier og aktiviteter for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration
Strategierne for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration skal bidrage til at udmønte de overordnede målsætninger, jf. afsnit I, herunder udbredelse af teleinfrastruktur samt forsyning med og adgang til kommunikationsteknologier og -tjenester for borgere og virksomheder. I forlængelse af strategierne angives en række aktiviteter, som Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
1. Udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Strategi
a) | Der skal i videst muligt omfang udstedes tjeneste- og teknologineutrale tilladelser. |
---|---|
b) | Fleksibel anvendelse af radiofrekvenser skal kunne fremme udviklingen af nye tjenester og teknologier og fjerne barrierer for adgang til markedet, der skyldes, at radiofrekvenser ikke er tilgængelige for en given tjeneste eller teknologi. |
c) | Tilladelser skal udstedes hurtigst muligt. |
Aktiviteter
1.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udsteder tilladelser hurtigst muligt og maksimalt seks uger fra modtagelsen af den fuldstændige ansøgning. |
---|---|
1.2 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter vilkår i frekvenstilladelser om at anvende en bestemt teknologi eller udbyde en bestemt tjeneste, hvis det for eksempel er nødvendigt for at undgå uacceptable forstyrrelser eller for at opfylde en almennyttig målsætning som effektiv anvendelse af radiofrekvenser. |
1.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur gør, hvor det er muligt, eksisterende tilladelser teknologi- og tjenesteneutrale efter tilladelsesindehaverens ansøgning. |
1.4 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur giver i bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) mulighed for fleksibel anvendelse af radiofrekvenser, hvor det er muligt inden for rammerne af de relevante internationale beslutninger. |
1.5 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur understøtter, at radiofrekvenser til brug for landmobil radiokommunikation anvendes mere effektivt, herunder ved at udstede tilladelser til kanaler med mindre båndbredde end 25 kHz, som kan afhjælpe stor geografisk betinget efterspørgsel. |
1.6 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur tillader flere frekvensanvendelser i et frekvensbånd, eventuelt i form af flere tilladelser til at anvende de samme radiofrekvenser, hvis styrelsen vurderer, at frekvensanvendelserne kan sameksistere uden at skabe uacceptable forstyrrelser for andre brugere af radiofrekvenser. Ingen brugere af radiofrekvenser får således en eksklusiv ret til at anvende radiofrekvenser. |
1.7 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur vurderer, om frekvensbåndet 6425-7125 MHz kan anvendes tilladelsesfrit til Wi-Fi og 5G på lige tekniske vilkår. |
1.8. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger mulighederne og interessen for at tage yderligere frekvensbånd i brug til radiokædeformål. |
1.9 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter auktionsformer, der giver aktørerne størst mulig fleksibilitet til selv at bestemme frekvenssammensætningen og placeringen i det pågældende frekvensbånd samt sikrer en effektiv og smidig auktionsproces. |
1.10 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter ved auktioner efter frekvenslovens § 12 en auktionsform, som i videst muligt omfang sikrer en hurtig gennemførelse af processen. |
1.11 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur inddrager relevante myndigheder i forbindelse med udstedelse af frekvenstilladelser. |
1.12 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur underretter Europa-Kommissionen, hvis der efter frekvenslovens § 7 a udstedes tilladelser til at anvende radiofrekvenser til et andet formål end det harmoniserede formål, og om resultatet af en eventuel vurdering af grundlaget for at udstede sådanne tilladelser. |
1.13 | Når der ved tekniske gennemførelsesforanstaltninger er blevet fastsat harmoniserede betingelser for adgang til og anvendelse af radiofrekvenser til trådløse bredbåndsnet og -tjenester arbejder Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur for, at radiofrekvenserne kan anvendes til formålet senest 30 måneder efter vedtagelsen af EU-retsakten eller hurtigst muligt efter, at en tilladelse efter frekvenslovens § 7 a til at anvende radiofrekvenserne til et andet formål end det harmoniserede formål er udløbet. |
1.14 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan udsætte fristen i pkt. 1.13 for et bestemt frekvensbånd, hvis betingelserne i teledirektivet er opfyldt. 2) Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur underretter i sådanne tilfælde de øvrige medlemsstater og Europa-Kommissionen og angiver grunden til udsættelsen af fristen. |
1.15 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser, herunder frekvensafgifter og tilladelsespriser, er på et niveau, der sikrer effektiv tildeling og anvendelse af radiofrekvenser. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal bl.a. tage hensyn til værdien af tilladelserne ved eventuel alternativ anvendelse af radiofrekvenserne, når der fastsættes mindstepriser for tilladelser, og at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser afspejler tilladelsesvilkårene samt i muligt omfang fastsætte betalingsordninger, der er knyttet til den faktiske mulighed for at anvende radiofrekvenserne. |
2) Betingelserne for, at medlemsstaterne kan udsætte fristen for at give adgang til og muliggøre anvendelsen af harmoniserede radiofrekvenser til trådløst bredbånd, fremgår af teledirektivets artikel 53, stk. 3 og 4. |
2. Elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Strategi
a) | Mulighederne for bredde og mangfoldighed i udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester skal fremmes. |
---|---|
b) | Radiofrekvenser skal også kunne anvendes ikke-kommercielt, og brugere af radiofrekvenser skal kunne anvende radiofrekvenser til eget brug. |
c) | Flest mulige udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og brugere af radiofrekvenser skal have adgang til tilstrækkelig frekvenskapacitet til at opbygge og sikre høj kvalitet af og kapacitet i teleinfrastrukturen. |
Aktiviteter
2.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer brugere af radiofrekvenser mulighed for at etablere trådløse systemer, herunder bredbåndssystemer, til eget brug, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og det er muligt. |
---|---|
2.2 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur understøtter, at radiofrekvenser også kan anvendes til satellittjenester, så disse fortsat kan anvendes til dette formål uden uacceptable forstyrrelser. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at udbydere af satellittjenester kan få udstedt tilladelser, så styrelsen kan tage højde for satellitanvendelsen ved udstedelse af tilladelser til andre formål i samme frekvensbånd. |
2.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for at sikre adgang til de nødvendige frekvensressourcer for tjenester til vejr- og klimaformål. |
3. Varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn
Strategi
a) | Forbedring af mobildækningen i hele landet skal fortsat prioriteres. |
---|---|
b) | Der skal være ens retningslinjer og en smidig sagsgang i forbindelse med opfyldelse af dæknings‑ krav i frekvenstilladelser, så dækningskrav kan opfyldes så hurtigt og effektivt som muligt. |
Aktiviteter
3.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur tilvejebringer grundlaget for, at der kan fastsættes ambitiøse dækningskrav om mobil tale og mobilt bredbånd i frekvenstildelinger, så mobildækningen fortsat kan forbedres i hele Danmark, herunder i tyndtbefolkede områder. |
---|---|
3.2 | Når Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur har konstateret frekvensknaphed, og at der er væsentlige samfundsmæssige hensyn som nævnt i § 2, nr. 1-3, at varetage ved tildelingen eller udstedelsen af tilladelser, indstiller styrelsen, at klima-, energi- og forsyningsministeren træffer beslutning om tildelingsmetode. I den forbindelse vurderer Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, om radiofrekvenserne er egnede til at skabe god dækning for eksempel med mobil tale eller mobilt bredbånd med henblik på, at der kan fastsættes relevante vilkår i tilladelserne. |
3.3 | I de tilfælde, hvor der skal holdes auktion, overvejer Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur forskellige, relevante auktionsformer ud fra den pågældende auktions formål og de hensyn, der skal varetages ved udstedelse af tilladelser til at anvende de pågældende radiofrekvenser. |
3.4 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fremmer gennem dialog med mobilselskaberne og relevante statslige og kommunale aktører en smidig opfyldelse af dækningskrav. |
3.5 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer gennem tilsyn med tilladelsesindehaveres overholdelse af vilkårene i udstedte tilladelser til at anvende radiofrekvenser, at dækningskrav opfyldes rettidigt. |
4. Fremme af nye teknologier og tjenester
Strategi
a) | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur understøtter, at der er de bedst mulige rammer for udrulning og anvendelse af nye teknologier og tjenester. |
---|---|
b) | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur understøtter, at der er de bedst mulige rammer for at anvende radiofrekvenser til forsøg med henblik på at udvikle innovative teknologier og tjenester. |
Aktiviteter
4.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur etablerer et sekretariat for anvendelse af nye teknologier. Sekretariatet skal bl.a. udbrede viden om nye og fremtidige kommunikationsteknologier samt fremme udrulningen og anvendelsen af forskellige teknologier, for eksempel 5G, og digitaliseringens potentiale i forhold til den grønne omstilling. |
---|---|
4.2 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til mobile bredbåndstjenester og sikrer, at der afsættes yderligere radiofrekvenser til formålet, når der internationalt er truffet beslutning om at anvende konkrete frekvensbånd hertil. |
4.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kortlægger behovet for frekvenser til individuelle virksomhedsløsninger (private net) og undersøger, i hvilket omfang frekvenser, der er egnede til formålet, kan stilles til rådighed for virksomheder og myndigheder for at fremme innovative løsninger. |
4.4 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastlægger gennem inddragelse af relevante interessenter, herunder broadcastere, mobiloperatører og virksomheder i øvrigt samt myndigheder, hvordan 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet kan afsættes og administreres hensigtsmæssigt, bl.a. ved at frekvensanvendelsen kan sameksistere med anden frekvensanvendelse i frekvensbåndet og i tilgrænsende frekvensbånd. |
4.5 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger regelmæssigt mulighederne for, hvordan de nuværende frekvensafgifter kan justeres for at fremme effektiv anvendelse af radiofrekvenser. |
4.6 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur opdaterer frekvensstrategien efter behov, så det sikres, at frekvensressourcerne administreres så effektivt som muligt, og at radiofrekvenser i videst muligt omfang stilles rettidigt til rådighed for brugere af radiofrekvenser. Frekvensstrategien bidrager til, at manglende adgang til de nødvendige frekvensressourcer ikke udgør en barriere for adgang til markedet og det vækstpotentiale, der ligger i anvendelse af nye teknologier og tjenester. |
4.7 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udsteder tilladelser til at anvende radiofrekvenser til forsøg, hvor der er tale om afprøvning af nye tjenester eller innovativ anvendelse af radiofrekvenser, det ikke hæmmer konkurrencen på markedet eller hindrer effektiv anvendelse af frekvenser, og der ikke umiddelbart opstår knaphed på radiofrekvenser til det formål, som radiofrekvenserne er afsat til i frekvensplanen. |
4.8 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur anvender oplysninger om resultater af forsøg til at fremme fleksibel anvendelse af radiofrekvenser. |
5. Frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsordenen
Strategi
a) | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration understøtter, at trådløse teknologier kan fremme den grønne dagsorden, herunder ved at teleinfrastruktur kan bidrage til, at mere klimavenlige tekniske løsninger udvikles og tages i brug inden for andre sektorer. |
---|
Aktiviteter
5.1 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger, hvordan frekvensadministrationen kan fremme udviklingen mod en mere klimavenlig telesektor.
6. Radiofrekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Strategi
a) | Der skal i videst muligt omfang tilvejebringes nødvendige radiofrekvenser til anvendelse med forskellige former for radioudstyr. |
---|
Aktiviteter
6.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og i det omfang det er muligt, frekvensressourcer til brug for Programme Making and Special Events (PMSE) til for eksempel trådløse kameraer, videoforbindelser og mikrofoner og analyserer under inddragelse af relevante interessenter mulighederne for bedre udnyttelse af eksisterende frekvensressourcer og identifikation af nye frekvensbånd til formålet. |
---|---|
6.2 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at radiofrekvenser til tilladelsesfri anvendelse til brug for short range devices (SRD) er til rådighed hurtigst muligt efter, at der på europæisk plan er truffet beslutning om harmonisering af de tekniske betingelser for anvendelsen af radiofrekvenser til dette formål. |
6.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur følger i forhold til radiofrekvenser til droneformål udviklingen i efterspørgslen med henblik på at identificere, om der måtte opstå behov for at afsætte radiofrekvenser til formålet. |
7. Inddragelse af branche og øvrige interessenter
Strategi
a) | Aktører i branchen og øvrige relevante interessenter skal inddrages behørigt i forbindelse med frekvensadministrationen. |
---|
Aktiviteter
7.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur holder møder i et brancheforum med henblik på dialog med relevante interessenter. Møderne holdes efter behov og som udgangspunkt mindst to gange årligt. |
---|---|
7.2 | Ved Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs inddragelse af aktører i branchen og øvrige relevante interessenter ved generelle høringer skal de pågældende som udgangspunkt have en frist på fire uger til at fremføre deres synspunkter, medmindre der foreligger ekstraordinære omstændigheder, eller andet aftales mellem styrelsen og en aktør eller interessent. |
7.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur offentliggør høringer og de beslutninger, der træffes efter de enkelte høringer, sammen med begrundelser herfor. |
7.4 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur gennemfører høringer over den fremtidige anvendelse af radiofrekvenser og fremlysninger af ledige tilladelser og offentliggør resultatet heraf hurtigst muligt. |
7.5 | Hvis Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur overvejer at holde auktion eller et offentligt udbud eller ændre vilkår i tilladelser, orienterer styrelsen alle berørte aktører og øvrige interessenter om det med en begrundelse for de påtænkte aktiviteter. |
7.6 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal ved tilrettelæggelsen af en auktion eller et offentligt udbud navnlig tage hensyn til, at brugerne af radiofrekvenser sikres de størst mulige fordele, og at konkurrencen fremmes, samt om nødvendigt tage en begrænsning af antallet af tilladelser op til revision med jævne mellemrum eller på baggrund af en begrundet anmodning af de berørte virksomheder. Aktørerne og interessenterne skal have lejlighed til at fremføre deres synspunkter i forhold til de påtænkte aktiviteter. |
7.7 | Hvis Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur konstaterer en mulig overtrædelse af frekvenslovgivningen eller vilkår i tilladelser udstedt i medfør heraf, underretter styrelsen den pågældende part om det og fastsætter ved partshøring som udgangspunkt en frist på 10 arbejdsdage for parten til at fremføre sine synspunkter. Hvis den mulige overtrædelse udgør en umiddelbar og alvorlig trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed eller vil skabe alvorlige økonomiske eller driftsmæssige problemer for andre brugere af radiofrekvenser, kan Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætte en kortere frist for parten. Er problemstillingen teknisk eller juridisk særligt kompleks eller i øvrigt potentielt særligt indgribende over for parten, kan Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætte en længere frist for parten. |
7.8 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur gennemfører høring af alle relevante interessenter i forbindelse med forelæggelse af et udkast til et frekvenspolitisk rammemandat for klima-, energi- og forsyningsministeren. |
8. Mindst mulig administrativ byrde for brugere af radiofrekvenser
Strategi
a) | Frekvensadministrationen skal medføre færrest mulige administrative byrder for brugerne af radiofrekvenser. |
---|---|
b) | Anvendelse af radiofrekvenser skal så vidt muligt være tilladelsesfri. |
Aktiviteter
8.1 | Hvor det er muligt, og navnlig hvor det godtgøres, at der kun er ubetydelig risiko for uacceptable forstyrrelser, fritager Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur anvendelse af radiofrekvenser for krav om tilladelse. |
---|---|
8.2 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udsteder hurtigst muligt nye tilladelser i forbindelse med overdragelser af tilladelser. |
8.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at 66-71 GHz-frekvensbåndet fortsat kan anvendes tilladelsesfrit med lige adgang for eksisterende og kommende anvendelser, så evt. anvendelse til mobilt bredbånd sker i overensstemmelse med den gældende harmonisering. |
8.4 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger mulighederne for at udstede tilladelser i visse frekvensbånd til radiokædeanvendelse, uden at der fastsættes individuelle tekniske vilkår (”light licensing”). |
8.5 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger, om adgangen til korttidsanvendelse af landmobile frekvenser til større arrangementer kan lettes. |
9. Tilsyn med anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) | Gennem tilsyn understøttes, at radiofrekvenser anvendes effektivt, og at elektroniske kommunikationstjenester kan anvendes uden uacceptable forstyrrelser. |
---|
Aktiviteter
9.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur medvirker til at sikre, at radioudstyr anvendes i overensstemmelse med gældende lovgivning. |
---|---|
9.2 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur medvirker til at sikre, at anvendelse af radiofrekvenser sker i overensstemmelse med gældende regler og vilkår. |
9.3 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur medvirker til at afhjælpe uacceptable forstyrrelser, der ikke skyldes overtrædelse af regler eller vilkår. |
9.4 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at forstyrrelser, hvor der kan være fare for menneskers liv eller helbred, bringes hurtigt til ophør. |
10. Radio og tv
Strategi
a) | Regeringens mediepolitik skal understøttes ved, at mediepolitiske beslutninger om anvendelse af de radiofrekvenser, der er afsat til radio- eller tv-tjenester, herunder for at fremme effektiv anvendelse af disse radiofrekvenser, gennemføres. |
---|
Aktiviteter
10.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer mulighed for, at udbydere kan kombinere elektroniske kommunikationstjenester med radio- eller tv-net for eksempel ved hjælp af radiofrekvenser afsat til radio- eller tv-formål. |
---|
11. Forsvarets anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) | Forsvarets behov for radiofrekvenser skal tilgodeses, så Danmark kan leve op til de lovgivningsmæssige krav såvel nationalt som internationalt, herunder de forpligtelser, som følger af FN- og NATO-samarbejdet, under hensyntagen til civil anvendelse af radiofrekvenser. |
---|---|
b) | Civile tjenester skal i øget omfang have adgang til frekvensbånd, som forsvaret hidtil har anvendt eksklusivt. |
Aktiviteter
11.1 | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at civile tjenester får adgang til at dele de frekvensbånd, forsvaret anvender, i det omfang det er muligt, og der er efterspørgsel herefter. |
---|---|
11.2 | Forsvarets anvendelse af frekvensbånd, som ikke er identificeret til eksklusiv militær anvendelse i frekvensplanen, sker efter frekvenslovens almindelige regler. |
IV. Strategier og aktiviteter for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale frekvenssamarbejde
Strategierne for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale frekvenssamarbejde skal bidrage til at udmønte målsætningerne og principperne samt strategierne og aktiviteterne for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration, jf. afsnit I-III. I forlængelse af strategierne for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde angives en række aktiviteter, som styrelsen skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
Strategi
a) | Danske interesser skal varetages i internationale fora, herunder i EU, Den Europæiske Forsamling af Post- og Telemyndigheder (CEPT) og Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU), ved at påvirke de beslutninger, der træffes, og ved at udveksle information og viden. |
---|---|
b) | I det internationale frekvenssamarbejde skal Danmark arbejde for global eller europæisk harmonisering af de tekniske rammer for at anvende radiofrekvenser, hvor det er vigtigt for at sikre udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller af udstyr til at anvende sådanne tjenester. |
c) | Der skal i det internationale frekvenssamarbejde i videst muligt omfang identificeres flere radiofrekvenser til mobilt bredbånd og tilladelsesfri anvendelse. |
Aktiviteter
1. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur indhenter relevante faglige bidrag fra danske interessenter til brug for deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde og deltager i relevante EU-, ITU- og CEPT-fora, hvor beslutninger om frekvenstildelinger, frekvensallokeringer og harmonisering af de tekniske betingelser for frekvensanvendelse træffes. |
---|---|
2. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bidrager i relevante internationale fora til, at det undersøges, hvordan trådløse teknologier kan understøtte den grønne dagsorden. |
3. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur støtter undersøgelser af mulighederne for at anvende radiofrekvenser til Internet of Things (IoT) til løsning af klimarelaterede problemstillinger for eksempel smart city- og smart grid-løsninger. |
4. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur følger ITU-samarbejdet på transportområdet (maritim, luftfart og jernbane) i de tilfælde, hvor Danmark har konkrete interesser. |
5. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur samarbejder med relevante myndigheder i andre lande, EU-medlemsstater og Europa-Kommissionen om den strategiske planlægning, koordinering og harmonisering på frekvensområdet. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder bl.a. for, at der tages hensyn til økonomiske, sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, kulturelle, videnskabelige, sociale og tekniske aspekter samt til offentlighedens interesser, ytringsfrihed og de forskellige interesser hos grupper af brugere af radiofrekvenser. |
6. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bidrager gennem samarbejde med relevante myndigheder i andre medlemsstater og Europa-Kommissionen til at koordinere tiltag i EU vedrørende radiofrekvenser, herunder harmoniserede betingelser for adgang til og effektiv anvendelse af radiofrekvenser. |
7. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at 40,5-43,5 GHz-frekvensbåndet harmoniseres til brug for mobilt bredbånd i Europa. |
8. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for global og europæisk harmonisering af flere frekvenser til brug for Wi-Fi. |
9. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur deltager med fokus på anvendelse til mobile formål, herunder individuelle virksomhedsløsninger (private net), i arbejdet om en kommende europæisk harmonisering af 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet. |
10. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at mobil anvendelse af frekvensbåndet 470-694 MHz bliver mulig under forudsætning af, at den nuværende anvendelse af frekvenserne til broadcast kan fortsætte, så længe den er relevant. I den forbindelse arbejder Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur for, at der fortsat er relevante frekvensmuligheder til rådighed for PMSE. |
11. | For at støtte den strategiske planlægning og koordinering af tiltag på frekvensområdet i EU samarbejder Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur med relevante myndigheder i andre medlemsstater og med Europa-Kommissionen gennem Frekvenspolitikgruppen og efter disses anmodning også med Europa-Parlamentet og Ministerrådet. Samarbejdet skal bl.a. bidrage til at udvikle bedste praksis på frekvensområdet, fremme koordineringen mellem medlemsstaterne og koordinere udstedelse af og vilkår for tilladelser til at anvende radiofrekvenser. |
12. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at anvendelse af radiofrekvenser i Danmark tilrettelægges, så harmoniserede radiofrekvenser kan anvendes i andre medlemsstater i overensstemmelse med EU-retten. |
13. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur samarbejder med relevante myndigheder i andre medlemsstater om koordinering af anvendelse af radiofrekvenser for at forhindre uacceptable forstyrrelser af frekvensanvendelse og med tredjelande, som forhindrer, at harmoniserede radiofrekvenser anvendes i EU. |
14. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan bede Frekvenspolitikgruppen om at mægle i forhold til andre medlemsstater i forbindelse med koordinering eller uacceptable forstyrrelser af frekvensanvendelse. |
15. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur tager hensyn til henstillinger på frekvensområdet, som Europa-Kommissionen vedtager for at sikre den harmoniserede anvendelse af og fremme opfyldelsen af målene i teledirektivet. Undlader Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur at følge en henstilling, begrunder styrelsen det over for Europa-Kommissionen. |
16. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan samarbejde med myndigheder i andre medlemsstater og Frekvenspolitikgruppen om at fastlægge en fælles tildelingsproces for udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser og gennemføre udvælgelsesproceduren i fællesskab, hvis det i konkrete tilfælde er relevant. Hvis Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur ikke indgår i et sådant samarbejde, selvom en aktør på det danske marked har udtrykt interesse for det, orienterer styrelsen aktøren om grunden til det. |
17. | Når Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal holde auktion eller offentligt udbud over radiofrekvenser harmoniseret til trådløse bredbåndsnet og -tjenester, sender styrelsen også offentlige høringer om udkast til auktions- eller udbudsmateriale til Frekvenspolitikgruppen og angiver, om og hvornår der ønskes et peer review-forum i Frekvenspolitikgruppen om materialet. 3) |
18. | Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur deltager i et eventuelt ekstraordinært peer review-forum om styrelsens udkast til auktions- eller udbudsmateriale, som Frekvenspolitikgruppen indkalder til. 4) |
3) Procedurerne for et peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 1 og stk. 4-9, og pkt. 9 og 10 i Frekvenspolitikgruppens forretningsorden. | |
4) Procedurerne for et ekstraordinært peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 2-6 og stk. 8, og pkt. 11 i Frekvenspolitikgruppens forretningsorden. |
Officielle noter