I medfør af tekstanmærkning nr. 155 ad 16.11.70. til § 16 på finansloven for finansåret 2025 fastsættes:
Bekendtgørelsen finder anvendelse på Indenrigs- og Sundhedsministeriets forvaltning af tilskud fra ansøgningspuljen til borgerrådgivning, jf. hovedkonto 16.11.70. på finansloven for finansåret 2025.
Ansøgningspuljens formål er at styrke borgernes relation til kommunen og øge borgernes retssikkerhed ved at understøtte, at kommunerne ansætter borgerrådgivere til bl.a. at rådgive og vejlede borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.
De forventede resultater for de støttede projekter er, at borgerrådgiverordningen udbredes i så mange kommuner som muligt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan yde tilskud fra ansøgningspuljen til borgerrådgivning i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Indenrigs- og Sundhedsministeriet udmønter ansøgningspuljen til borgerrådgivning i én ansøgningsrunde i 2025.
Tilskud til ansættelse af borgerrådgivere kan i prioriteret rækkefølge, jf. § 6, stk. 2, nr. 1, ydes til følgende kommuner:
Kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion.
Kommuner, som efter den 1. januar 2025 har etableret en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har etableret en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Kommuner, som ønsker at opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Kommuner, som efter den 1. januar 2025 har opnormeret en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har opnormeret en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 2. Tilskud kan ydes til flere kommuner i forening, som ønsker at dele en borgerrådgiverfunktion. Udvides en eksisterende borgerrådgiverfunktion til at omfatte flere kommuner, hvoraf mindst én ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion, vil der kunne ydes tilskud hertil.
Der gælder følgende krav for at opnå tilskud fra ansøgningspuljen:
Borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning, og borgerrådgiverfunktionen skal derfor oprettes eller være etableret efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, der understøtter borgerrådgiverens evne til at værne om borgerens retssikkerhed, f.eks. som jurist eller socialrådgiver.
Borgerrådgiveren skal kunne varetage opgaver både vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.
Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne udarbejde en årlig rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger om de skridt, som borgerrådgiverens konstateringer måtte give anledning til.
Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtagelse af bestemte sagskategorier til gennemgang.
Stk. 2. Der vil blive lagt vægt på følgende ved tildelingen af tilskud fra ansøgningspuljen, idet vægtningskriterierne i nr. 1 vægtes forud for vægtningskriterierne i nr. 2-5, der er ligeværdige vægtningskriterier:
a) Kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion.
b) Kommuner, som efter den 1. januar 2025 har etableret en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
c) Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har etableret en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
d) Kommuner, som ønsker at opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
e) Kommuner, som efter den 1. januar 2025 har opnormeret en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
f) Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har opnormeret en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fastsætter de nærmere retningslinjer for indkaldelse af ansøgninger og for kravene til sådanne ansøgninger.
Ansøgninger skal fremsendes digitalt til Indenrigs- og Sundhedsministeriet i den form og på den måde, der angives ved indkaldelse af ansøgninger.
Ansøgninger skal være ledsaget af et budget for projektet.
Stk. 2. Der gælder følgende krav til budgettet:
Budgettet skal udarbejdes på en sådan måde, at det udgør en fyldestgørende og sandfærdig beskrivelse af projektets forventede udgifter og finansiering.
Indholdet af den enkelte budgetpost og forudsætningerne for udgiftens størrelse skal fremgå af ansøgningen.
Der kan ikke budgetteres med uforudsete udgifter.
Ansøgerkommunen skal i budgettet for projektet udvise økonomisk sparsommelighed og tilstræbe at opnå de bedst mulige priser på udgifter i projektet, herunder i relevant omfang indhente flere tilbud.
Ansøgerkommunen skal i forbindelse med ansøgningen og senest forud for udbetaling af støtte indsende dokumentation for, at der er truffet beslutning om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Tilskud ydes til hel eller delvis dækning af de af § 12 omfattede projektrelaterede udgifter afholdt i projektperioden. Projektperiodens start kan tidligst fastsættes til den dato, hvor Indenrigs- og Sundhedsministeriet åbner for ansøgninger til puljen, og projektperioden slutter den 31. december 2025. Ved projektrelaterede udgifter forstås udgifter, der er nødvendige for at gennemføre projektet. Ved udgifter forstås afholdte udgifter, der er bogført, godkendt i henhold til regnskabskrav for tilskuddet og betalt, dog maksimalt det bevilligede tilskudsbeløb.
Stk. 2. Tilskud ydes alene i det omfang, der ikke er opnået eller senere opnås tilskud fra anden side til dækning af de budgetposter, som har opnået tilskud fra puljen.
Der kan ydes tilskud til dækning af følgende udgifter:
Lønudgifter til ansættelse af borgerrådgivere.
Overhead på op til 15 pct. af lønudgiften til dækning af udgifter til lokalisering, indretning af arbejdspladsen, it-udstyr og kontorartikler m.v.
Udgifter til uddannelses- og kursusaktiviteter for borgerrådgiveren.
Der kan ikke ydes tilskud til dækning af andre udgifter, herunder:
Udgifter til transport.
Udgifter til aktiviteter i relation til borgerrådgiverens opgaver.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fastsætter de nærmere retningslinjer for udbetaling, herunder betingelser vedrørende regnskab og afrapportering.
Udbetaling af tilskud sker i én rate.
Udbetaling af tilskud sker umiddelbart efter, at tilsagnshaver har opfyldt betingelser stillet i tilsagnsbrevet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Forud for en væsentlig ændring i projektet eller budgettet skal tilsagnshaver indsende en skriftlig og begrundet anmodning herom. Ved anmodning om væsentlige ændringer i budgettet skal der vedlægges et revideret budget. Indenrigs- og Sundhedsministeriet beslutter derefter, hvorvidt ændringen kan godkendes.
Uforbrugte tilskudsmidler tilbagebetales til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Ved projektets endelige afslutning skal tilsagnshaver indsende en afsluttende rapport inden den 1. april 2026. Den afsluttende rapportering skal indeholde en samlet rapport over erfaringer fra projektet efter nærmere anvisning fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Stk. 2. Ved afslutning af projektet tidligere end den 31. december 2025 skal der ske afrapportering for projektet senest tre måneder efter projektets afslutning.
Stk. 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan ved meddelelse af tilsagn stille yderligere krav til dokumentation for gennemførelse af projektaktiviteter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fastsætter de nærmere retningslinjer for krav til regnskabsaflæggelse.
Regnskabet skal opfylde følgende krav:
Tilskuddet skal være opført som særskilt indtægtspost.
Tilskuddet skal være anvendt i projektperioden, som fremgår af tilsagnsbrevet.
Udgifter, der er afholdt af tilskuddet, skal være specificeret på samme måde som i det senest godkendte budget.
Væsentlige udgifter skal være yderligere specificeret, og eventuelt tilskud fra anden side til samme projekt, eventuel medfinansiering samt eventuelle øvrige indtægter skal opføres som særskilte indtægtsposter.
Stk. 2. Regnskabet skal underskrives af tilsagnshaver.
Stk. 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan indkalde grunddokumentation, herunder bilag, for de afholdte udgifter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan beslutte, at tilskuddet bortfalder helt eller delvis, hvis
projektet ikke gennemføres i overensstemmelse med vilkårene for tilskuddet,
tilsagnshaver har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning for afgørelsen om ydelse af tilskud eller beslutningen om udbetaling af tilskud,
projektet ikke er påbegyndt inden 6 måneder efter godkendt startdato,
projektet indstilles,
aktiviteten eller de opnåede resultater i projektet afviger markant fra det beskrevne i ansøgningen,
tilsagnshaver ikke har indsendt relevante dokumenter, udbetalingsanmodning, rapporter m.v. i overensstemmelse med vilkår, der er fastsat i tilsagnsbrevet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke kan godkende afrapporteringer efter § 19,
de samlede godkendte, bogførte og faktiske projektrelaterede udgifter, fratrukket eventuelle indtægter i det endelige regnskab, er mindre end tilskuddet, herunder at tilskud fra anden side m.v. viser sig at overstige det forudsatte ved ydelsen af tilskuddet, eller
forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan beslutte, at udbetalte tilskud skal tilbagebetales helt eller delvis, hvis
der er sket helt eller delvist bortfald af tilskud i henhold til § 22,
tilsagnshaver efterfølgende får ydet tilskud fra anden side til dækning af de budgetposter, som har opnået tilskud fra ansøgningspuljen, eller
hele beløbet ikke er brugt.
Stk. 2. Ved hel eller delvis tilbagebetaling af udbetalt tilskud opkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.
Tilsagnshaver skal straks og senest inden for 3 uger underrette Indenrigs- og Sundhedsministeriet skriftligt, hvis tilsagnshaver bliver bekendt med forhold, der kan medføre bortfald, reduktion eller tilbagebetaling af tilskud, jf. §§ 22 og 23.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan pålægge tilsagnshaver at dokumentere, at betingelserne for udbetaling af tilskud fortsat er opfyldt.
Stk. 2. Tilsagnshaver kan pålægges at indsende nærmere oplysninger om projektet, herunder statusrapporter, projektregnskaber, reviderede regnskaber, budgetter og revisionserklæringer m.v.
Tilsagnshaver er forpligtet til at opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
/ Nikolaj Stenfalk
At ansøgerkommunen i forbindelse med ansøgningen har tilkendegivet en intention om at fastholde borgerrådgiverfunktionen efter projektperioden, herunder beskrevet, hvordan borgerrådgiverfunktionen påtænkes forankret i kommunen.
At der med puljen ydes tilskud til, at så mange kommuner som muligt kan etablere en borgerrådgiverfunktion.
At der tilsigtes en geografisk spredning af de ydede tilskud, så der så vidt muligt ydes tilskud til kommuner i alle regioner.
At det ved fordeling af tilskud til opnormering af eksisterende borgerrådgiverfunktioner tilsigtes, at kapaciteten i disse borgerrådgiverfunktioner afspejler antallet af indbyggere i kommunen.