I medfør af § 245 a, stk. 4, § 259, stk. 10, § 260, stk. 8, § 261 a, § 264, stk. 8, § 265, stk. 8, og § 373, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1447 af 11. september 2020, som ændret ved lov nr. 2110 af 22. december 2020, og § 182, stk. 3, § 184, stk. 6, § 186, stk. 8, § 189, § 192, stk. 8, og § 270, stk. 1, i lov nr. 1155 af 8. juni 2021 om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og –aktiviteter og efter høring af Finansiel Stabilitet, fastsættes:
Bekendtgørelsen finder anvendelse på følgende:
Pengeinstitutter.
Realkreditinstitutter.
Fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til at yde eller udføre en eller begge af de i bilag 1, afsnit A, nr. 3 og 6, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og –aktiviteter nævnte investeringsservice og -aktiviteter.
Blandede holdingvirksomheder, jf. § 5, stk. 1, nr. 51, i lov om finansiel virksomhed eller § 10, nr. 20, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Finansielle holdingvirksomheder, jf. § 5, stk. 1, nr. 9, i lov om finansiel virksomhed, når mindst én dattervirksomhed er et pengeinstitut eller et realkreditinstitut. Fondsmæglerholdingvirksomheder, jf. § 10, nr. 19, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, med mindst én dattervirksomhed, der har tilladelse til at yde eller udføre en eller begge af de i bilag 1, afsnit A, nr. 3 og 6, i lov om lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter nævnte investeringsservice og -aktiviteter.
Finansieringsinstitutter, jf. § 5, stk. 1, nr. 5, i lov om finansiel virksomhed, hvis finansieringsinstituttet er en dattervirksomhed af et pengeinstitut, et realkreditinstitut, en finansiel holdingvirksomhed eller en blandet holdingvirksomhed, og finansieringsinstituttet indgår i tilsynet med modervirksomheden på konsolideret grundlag.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på datterselskaber af Finansiel Stabilitet.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Virksomhed: En virksomhed som oplistet i § 1, stk. 1, nr. 1-6.
Afviklingsenhed: En afviklingsenhed, jf. § 5, stk. 1, nr. 72, i lov om finansiel virksomhed eller § 10, nr. 61, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Afviklingskoncern: En afviklingskoncern, jf. § 5, stk. 1, nr. 73, i lov om finansiel virksomhed eller § 10, nr. 62, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Afviklingsværktøj: Et afviklingsværktøj, jf. § 2, nr. 5, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
En virksomhed skal indsende oversigter og oplysninger, jf. bilag 1, til brug for udarbejdelsen, vedtagelsen og vedligeholdelsen af en afviklingsplan eller koncernafviklingsplan, jf. §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, hvis Finanstilsynet anmoder herom. Finanstilsynet anmoder om oversigter og oplysninger, når disse ikke
i forvejen er tilgængelige for Finanstilsynet, eller
foreligger i et format, der er brugbart ved udarbejdelsen, vedtagelsen eller vedligeholdelsen af afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen.
Stk. 2. Finanstilsynet fastsætter en frist for indsendelse af oversigterne og oplysningerne, jf. stk. 1.
En virksomhed skal kunne tilvejebringe en balance til brug for Finansiel Stabilitets restrukturering og afvikling af virksomheden i henhold til lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Stk. 2. Balancen skal indeholde en opgørelse af aktiver, gæld og øvrige forpligtelser og udarbejdes på grundlag af et regnskab med de nødvendige justeringer, der følger af stk. 3 og i overensstemmelse med bilag 2. For pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal balancen opgøres i overensstemmelse med bilag 3 i bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl.
Stk. 3. Regnskabet, der danner grundlag for balancen, skal kunne opgøres på baggrund af virksomhedens normale regnskabspraksis. En virksomhed skal i videst muligt omfang have opdaterede oplysninger til brug for at kunne udarbejde balancen. Balancen skal som udgangspunkt opgøres på baggrund af den seneste dagsafslutning.
Stk. 4. Stk. 1-3 finder ikke anvendelse på virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1-3 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen, jf. §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, fastsætter en anden afvikling end konkurs.
Til brug for Finansiel Stabilitets restrukturering og afvikling af en virksomhed i henhold til lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder skal en virksomhed kunne opgøre og tilvejebringe en specificeret opgørelse over virksomhedens forpligtelser i overensstemmelse med bilag 3.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse på virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen, jf. §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, fastsætter en anden afvikling end konkurs.
Til brug for Finansiel Stabilitets restrukturering og afvikling af et pengeinstitut i henhold til lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder skal en virksomhed kunne opgøre og tilvejebringe en specificeret opgørelse over berettigede indskud, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om Garantiformuens dækning af indskydere og investorer, samt dækkede indskud, jf. § 9 i lov om en indskyder- og investorgarantiordning, herunder med opdeling i forhold til de enkelte typer af indskud, som Garantiformuen dækker.
Stk. 2. Et realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab, der har tilladelse til at yde eller udføre en eller begge af de i bilag 1, afsnit A, nr. 3 og 6, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter nævnte investeringsservice og –aktiviteter, skal kunne opgøre og tilvejebringe en specificeret opgørelse over virksomhedens dækkede kontante midler, jf. § 10 i lov om en indskyder- og investorgarantiordning.
Stk. 3. Opgørelsen, jf. stk. 1, skal for et pengeinstitut udarbejdes i overensstemmelse med bilag 3 i bekendtgørelse om Garantiformuens dækning af indskydere og investorer. Indskud omfattet af § 9, stk. 3-5, i lov om en indskyder- og investorgarantiordning skal fremgå, i det omfang virksomheden har kendskab hertil.
Stk. 4. Opgørelsen, jf. stk. 2, skal for et realkreditinstitut og et fondsmæglerselskab, der har tilladelse til at yde eller udføre en eller begge af de i bilag 1, afsnit A, nr. 3 og 6, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter nævnte investeringsservice og -aktiviteter, udarbejdes i overensstemmelse med bilag 3 i bekendtgørelse om Garantiformuens dækning af indskydere og investorer.
Finansiel Stabilitet kan anmode en virksomhed om balancer og opgørelser i medfør af §§ 4-6, når Finanstilsynet kan anvende beføjelserne fastsat i § 243 a-c i lov om finansiel virksomhed eller § 177-179 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter. Finansiel Stabilitet kan desuden fremsætte anmodning efter 1. pkt., når Finanstilsynet vil træffe afgørelse om, at en virksomhed er, eller der er en væsentlig risiko for, at en virksomhed inden for en kort periode vil blive konstateret nødlidende eller forventeligt nødlidende, jf. § 224 a i lov om finansiel virksomhed eller § 165 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, uanset om der er iværksat genopretning eller tidlig indgriben.
Stk. 2. En virksomhed etableret i Danmark skal kunne tilvejebringe balancerne og opgørelserne i medfør af §§ 4-6 for dattervirksomheder.
Stk. 3. Balancerne og opgørelserne i medfør af §§ 4-6 skal, efter en virksomhed har modtaget anmodning herom fra Finansiel Stabilitet, udleveres til Finansiel Stabilitet i løbet af 12 timer efter dagsafslutning. Har Finanstilsynet endnu ikke vurderet, at en virksomhed er nødlidende eller forventeligt nødlidende, jf. § 224 a i lov om finansiel virksomhed eller § 165 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, kan Finansiel Stabilitet fastsætte en længere frist til at udlevere opgørelserne under hensyntagen til den konkrete situation.
Stk. 4. Seriebalancer, jf. bilag 2, skal, efter en virksomhed har modtaget anmodning herom fra Finansiel Stabilitet, udleveres til Finansiel Stabilitet i løbet af 24 timer efter dagsafslutning. Har Finanstilsynet endnu ikke vurdereret, at en virksomhed er nødlidende eller forventeligt nødlidende, jf. § 224 a i lov om finansiel virksomhed eller § 165 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, kan Finansiel Stabilitet fastsætte en længere frist til at udlevere opgørelserne under hensyntagen til den konkrete situation.
En virksomhed skal have et system til generel orientering af kunder og kreditorer m.v. i forbindelse med afviklingsforanstaltninger i medfør af kapitel 4-8 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Stk. 2. En virksomhed skal have et system til individuel orientering af kunder og kreditorer m.v. i forbindelse med afviklingsforanstaltninger, herunder overdragelse af hele eller dele af virksomhedens aktiviteter.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse påvirksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1 og 2 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, herunder hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen, jf. §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, fastsætter en anden afvikling end konkurs.
En virksomhed skal have et system, der efter anmodning fra Finansiel Stabilitet midlertidigt og endeligt kan nedskrive indskud, der overstiger Garantiformuens dækning, jf. lov om en indskyder- og investorgarantiordning. Nedskrivning, jf. 1. pkt., skal kunne ske helt og delvist.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse på virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, herunder hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen udarbejdet i medfør af §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter fastsætter en anden afvikling end konkurs.
En virksomhed skal have effektive former for virksomhedsstyring, der sikrer, at nødvendige oplysninger til brug for værdiansættelser i medfør af kapitel 3 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder samt restrukturering og afvikling af en virksomhed er opdaterede. Nødvendige oplysninger er de oplysninger, som er angivet i bilag 4, i det omfang de er relevante for den pågældende virksomhedstype.
Stk. 2. Oplysningerne, jf. stk. 1, skal kunne tilvejebringes hurtigst muligt efter, at en virksomhed har modtaget anmodning herom fra Finansiel Stabilitet. Har Finanstilsynet endnu ikke har truffet afgørelse om, at en virksomhed er nødlidende eller forventeligt nødlidende, jf. § 224 a i lov om finansiel virksomhed eller § 165 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, kan Finansiel Stabilitet fastsætte en længere frist til at udlevere oplysningerne under hensyntagen til den konkrete situation.
Stk. 3. Finansiel Stabilitet kan anmode om oplysninger i medfør af stk. 2, når Finanstilsynet kan anvende beføjelserne fastsat i § 243 a-c i lov om finansiel virksomhed eller §§ 177-179 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, når en virksomhed er, eller der er en væsentlig risiko for, at en virksomhed inden for en kort periode vil blive konstateret nødlidende eller forventeligt nødlidende, jf. § 224 a i lov om finansiel virksomhed eller § 165 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, uanset om der er iværksat genopretning eller tidlig indgriben. Vurderer Finansiel Stabilitet, at oplysninger ikke er opdaterede eller ikke er retvisende, kan Finansiel Stabilitet anmode om at få oplysningerne opdateret af virksomheden.
Stk. 4. Stk. 1-3 finder ikke anvendelse på virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1-3 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, herunder hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen udarbejdet i medfør af §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter fastsætter en anden afvikling end konkurs.
En virksomhed skal have en god administrativ praksis, således at virksomheden har overblik over omfanget af, betydningen af og lokaliseringen af kritiske eller vigtige gensidigt bebyrdende kontrakter, herunder kontrakter, der er centrale for instituttets umiddelbare videreførelse.
Stk. 2. En virksomhed skal have opdaterede metoder til at kunne skønne over de særlige omkostninger og forpligtelser, der vil opstå ved virksomhedens konkurs, herunder forpligtelser ved udtræden af datacentraler, huslejeforpligtelser eller andre omkostninger, der skal balanceføres som forpligtelser, fordi der er tale om en konkurs.
Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse på virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, herunder hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen udarbejdet i medfør af §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter fastsætter en anden afvikling end konkurs.
Virksomheder skal føre et register over finansielle kontrakter. Registeret skal indeholde de oplysninger, der er angivet i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/1712 af 7. juni 2016 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber for så vidt angår reguleringsmæssige tekniske standarder, der præciserer et minimumssæt af oplysninger om finansielle kontrakter, der bør være omfattet af de detaljerede registre, og de omstændigheder, hvorunder dette krav bør gælde, hvis det fremgår af virksomhedens afviklingsplan eller koncernafviklingsplan, jf. §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at virksomheden skal afvikles.
En virksomheds eksterne eller interne revisor skal én gang årligt gennemgå virksomhedens tilrettelæggelse og implementering af forretningsgange og systemer til efterlevelse af kravene i §§ 4-12.
Stk. 2. En virksomheds eksterne eller interne revisor skal ligeledes én gang årligt påse, at virksomheden til enhver tid vil kunne opgøre og tilvejebringe de påkrævede opgørelser og oplysninger i § 6 og bilag 3. Det udførte arbejde skal omfatte en stikprøvekontrol af de specificerede oplysninger.
Stk. 3. En virksomheds eksterne revisor skal afgive en erklæring vedrørende stk. 1 og 2. Erklæringen afgives efter en standard, der findes på Finanstilsynets hjemmeside. Såfremt erklæringen afgives med forbehold eller supplerende oplysninger, skal revisor udarbejde en separat erklæring med de nødvendige modifikationer.
Stk. 4. Revisorerklæringen, jf. stk. 3, skal afgives senest samtidig med påtegning af en virksomheds årsregnskab og skal sendes til Finanstilsynet senest 14 dage efter afgivelse af erklæringen. Finanstilsynet videresender kopi af erklæringen til Finansiel Stabilitet.
Stk. 5. Stk. 1-4 finder ikke anvendelse på virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6. Finanstilsynet kan dog beslutte, at stk. 1-4 skal finde anvendelse på en virksomhed nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, herunder hvis afviklingsplanen eller koncernafviklingsplanen udarbejdet i medfør af §§ 259 og 260 i lov om finansiel virksomhed eller §§ 184 og 186 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter fastsætter en anden afvikling end konkurs.
Stk. 6. Den interne eller eksterne revisor for virksomheder nævnt i § 1, stk. 1, nr. 3 og 6, skal én gang årligt påse, at virksomheden til enhver tid vil kunne tilvejebringe de påkrævede opgørelser i § 6.
Stk. 7. For virksomheder omfattet af stk. 6 skal den eksterne revisor afgive en erklæring vedrørende stk. 6. Stk. 3 og 4 finder tilsvarende anvendelse for erklæringen i medfør af 1. pkt.
Overtrædelse af § 3, stk. 1, § 5, stk. 1, § 6, § 7, stk. 3, § 8, stk. 1-2, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1-2, § 11, stk. 1-2 , § 12, og § 13, stk. 1-2 og 4, kan straffes med bøde.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 962 af 25. juni 2018 om afviklingsplanlægning og afviklingsberedskab ophæves.
/ Hans Høj
Bilag 1
a) En detaljeret beskrivelse af virksomhedens organisation samt en koncernoversigt hvis virksomheden er en del af en koncern.
b) Angivelse af ejere af en kvalificeret andel af virksomheden, størrelsen af de kvalificerede ejeres andel af virksomheden samt deres procentvise andel af stemmerettighederne i virksomheden. I en koncern skal oplysningerne leveres for hver enkelt juridisk person i koncernen.
c) Virksomhedens beliggenhed, oprettelsesland, meddelte tilladelser i henhold til den finansielle lovgivning samt medlemmer af bestyrelse og direktion. I en koncern skal oplysningerne leveres for hver enkelt juridisk person i koncernen.
d) En oversigt med en kortlægning (mapping) samt beskrivelse af virksomhedens kritiske funktioner og centrale forretningsområder, herunder væsentlige aktiver og passiver i tilknytning til sådanne funktioner og forretningsområder.
e) En detaljeret beskrivelse af elementerne i virksomhedens passiver som minimum opdelt efter type og størrelse af kortfristet og langsigtet gæld samt sikrede, usikrede og efterstillede forpligtelser.
f) Detaljerede oplysninger om de passiver, der er nedskrivningsegnede passiver, jf. § 267 i lov om finansiel virksomhed eller § 201 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
g) En beskrivelse af de procedurer som er nødvendige for at fastslå, til hvem virksomheden har givet sikkerhedsstillelse, hvem der er i besiddelse af sikkerhedsstillelsen samt i hvilken jurisdiktion sikkerhedsstillelsen befinder sig.
h) En oversigt og beskrivelse af virksomhedens ikke-balanceførte eksponeringer.
i) En oversigt over virksomhedens væsentlige afdækninger.
j) Identifikation af virksomhedens største og mest kritiske modparter samt en analyse af de konsekvenser, som disse modparters misligholdelse vil have for virksomhedens finansielle situation.
k) En oversigt over ethvert system, i hvilket virksomheden foretager et væsentligt antal handler eller handler for en væsentlig værdi, herunder en kortlægning (mapping) af brugen af disse systemer i virksomheden generelt og på virksomhedens kritiske funktioner og de centrale forretningsområder.
l) En oversigt over hvert betalings-, clearings- eller afregningssystem som virksomheden er direkte eller indirekte medlem af, herunder en kortlægning (mapping) for hvert system fordelt på virksomheden, dennes kritiske funktioner og centrale forretningsområder.
m) En detaljeret fortegnelse over og en detaljeret beskrivelse af de centrale ledelsesinformationssystemer, herunder systemer for risikostyring, bogføring samt finansiel og reguleringsmæssig indberetning, som anvendes af virksomheden, herunder en kortlægning (mapping) for hvert system fordelt på virksomheden, dennes kritiske funktioner og centrale forretningsområder.
n) Identifikation af ejerne af de i litra m anførte systemer samt tilknyttede service-, software, system- og licensaftaler, herunder en kortlægning (mapping) for hvert system og tilknyttet aftale fordelt på virksomheden, dennes kritiske funktioner og centrale forretningsområder.
o) Virksomhedens tilsynsmyndighed og afviklingsmyndighed(er).
p) Det medlem af ledelsen, der er ansvarlig for at indgive de oplysninger, der er nødvendige for at forberede virksomhedens afviklingsplan, og eventuelt andre personer, der er ansvarlige for virksomhedens kritiske funktioner og centrale forretningsområder.
q) En beskrivelse af de ordninger, som virksomheden har etableret for at sikre, at Finansiel Stabilitet i tilfælde af en afvikling af virksomheden råder over alle de nødvendige oplysninger til brug for afviklingen, herunder brugen af afviklingsværktøjer- og beføjelser.
r) Alle aftaler, som virksomheden har indgået med tredjemænd, og hvis ophævelse kan udløses af en afgørelse fra myndighederne om at anvende et afviklingsværktøj, samt oplysninger om hvorvidt konsekvenserne af ophævelsen kan påvirke afviklingsværktøjets anvendelse.
s) En oversigt over alle væsentlige outsourcingsaftaler, jf. bekendtgørelse om outsourcing af væsentlige aktivitetsområder.
t) En beskrivelse af mulige likviditetskilder til støtte for afviklingen.
u) Oplysninger om aktivbehæftelser, likvide aktiver, ikke-balanceførte aktiviteter, afdækningsstrategier og bogføringspraksis.
a) fælles eller delt personale, faciliteter og systemer,
b) kapital-, finansierings- eller likviditetsordninger,
c) eksisterende krediteksponeringer eller eventuelle krediteksponeringer,
d) krydsgarantiordninger, krydssikkerhedsstillelser, krydsklausuler (cross default) og krydsnettingsordninger,
e) aftaler om afdækning af risici og om back-to-back handler, eller
f) serviceaftaler (service level agreements).
Bilag 2
Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til at yde eller udføre en eller begge af de i bilag 1, afsnit A, nr. 3 og 6, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter nævnte investeringsservice og -aktiviteter, finansielle holdingvirksomheder, blandede holdingvirksomheder og fondsmæglerholdingvirksomheder, jf. § 10, nr. 19, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, når mindst én dattervirksomhed har tilladelse til at yde eller udføre en eller begge af de i bilag 1, afsnit A, nr. 3 og 6, til lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter nævnte investeringsservice og -aktiviteter opstiller balancen i henhold til bilag 3 i bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl., der indeholder de relevante aktiver og passiver, som balancen skal indeholde. Balancen skal være baseret på den regnskabspraksis, den enkelte virksomhed aflægger regnskab efter.
Finansieringsinstitutter opstiller balancen i henhold til de skabeloner for balance, som det pågældende finansieringsinstitut er omfattet af. Balancen skal være baseret på den regnskabspraksis, den enkelte virksomhed aflægger regnskab efter.
Realkreditinstitutter opstiller desuden en seriebalance for de enkelte serier i overensstemmelse med balanceposterne i bilag 2 i bekendtgørelse nr. 872 af 20. november 1995 om serieregnskaber i realkreditinstitutter. Seriebalancen skal være baseret på den regnskabspraksis, den enkelte virksomhed aflægger regnskab efter.
Udgangspunktet for periodebalancen er en data-kørsel og en opstillingsform, der svarer til en »normal« kvartals- eller helårskørsel.
Eftersom balancen (formentlig) skal køres uden for en planlagt rapporteringstermin, kan værdiansættelsen af visse poster (som udgangspunkt), herunder seriebalancen, baseres på et større skønselement sammenlignet med en sædvanlig måneds-/ultimokørsel. Eksempler herpå kunne være:
– Poster, hvor der ikke kan fremskaffes opdaterede dagsværdier (f.eks. illikvide papirer, hvor kursfastsættelsen sker på basis af »anerkendte« modeller etc.), eller hvor det af andre (tidsmæssige) årsager ikke er muligt at foretage fuld opdateret beregning af dagsværdier.
– Rapportering fra (udenlandske) dattervirksomheder, der evt. kører på separat platform og med rapportering efter anden regnskabspraksis.
– Opgørelser fra (udenlandske) administratorer og forvaltere, der ikke kan levere opdateret information (kurser) med kort varsel.
– Rapportering fra virksomheder, der pro rata konsolideres.
– Udlån og garantier.
– Hensatte forpligtelser.
Værdiansættelsen af garantier sker på basis af et skøn over det forventede tab på forpligtelsen.
De regnskabsmæssige specifikationer af alle væsentlige balanceposter medsendes ligeledes som supplement til den opgjorte balance i bilag 2.
Bilag 3
Data, indberettet i t.kr | Post, i alt | Sikrede forplig- telser, jf. § 25, stk. 3, nr. 2 | Depone- rede beskytte-de for- pligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 3 | Betroede beskytte-de for- pligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 4 | Forplig- telser med en oprinde- lig løbe- tid mindre end 7 dage, jf. § 25, stk. 3, nr. 5 | Forplig- telser med en løbetid på mindre end 7 dage over for registre- rede systemer, jf. § 25, stk. 3, nr. 6 | Øvrige undtagne for- pligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 7 | Forpligtelser over for virksomhed- er, som indgår i samme af- viklings- koncern uden selv at være afviklings- enheder, medmindre disse er efterstillet simple fordringer i medfør af § 97 i kon- kursloven, jf. 25, stk. 3, nr. 8 | Øvrige koncern-interne forplig- telser |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dækkede indskud i henhold til lov om en indskyder- og investorgaranti-ordning | x | ||||||||
Berettigede indskud fra fysiske personer, som ikke er dækket i henhold til lov om en indskyder- og investorgaranti- ordning | x | x | |||||||
Berettigede indskud fra mikrovirk- somheder samt små og mellemstore virksomheder, som ikke er dækket i henhold til lov om en indskyder- og investorgaranti-ordning | x | x | |||||||
Øvrige berettigede indskud, som ikke er dækket i henhold til lov om en indskyder- og investorgaranti-ordning | x | x | |||||||
Øvrige indlån og anden gæld, som ikke udgøres af berettigede indskud | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Gæld til kreditinstitutter og centralbanker | x | x | x | x | x | x | |||
Udstedte obligationer til dagsværdi | x | x | x | x | x | ||||
Udstedte obligationer til amortiseret kostpris | x | x | x | x | x | ||||
Øvrige ikke-afledte finansielle forpligtelser til dagsværdi | x | x | x | x | x | x | |||
Aktuelle skatteforpligtelser | x | x | x | ||||||
Midlertidigt overtagne forpligtelser | x | x | x | x | |||||
Andre passiver | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Periodeaf- grænsnings- poster | x | x | x | ||||||
Hensatte forpligtelser i alt | x | x | x | ||||||
Gældsforplig- telser, der kontraktuelt eller ved lov i henhold til RAL § 13, stk. 3, er efterstillet simple fordringer i medfør af KL § 97 | x | x | |||||||
Efterstillede krav, jf. § 98 i konkursloven | x | x | |||||||
Supplerende kapital (T2) og/eller instumenter som er sidestillet | x | x | |||||||
Hybrid kernekapital (AT1) og/eller instumenter som er sidestillet | x | x | |||||||
Efterstillet kapital, der ikke er omfattet af kategorierne ”Supplerende kapital (T2)” og ”Hybrid kernekapital (AT1)” | x | x | |||||||
Forpligtelser i alt | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Eventual forpligtelser | x | x | x |
Sumdata skal leveres for de afkrydsede felter.
Bail-in, jf. §§ 24-28 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, finder ikke anvendelse på realkreditinstitutter, jf. lovens § 24, stk. 4. Realkreditinstitutter skal derfor kun udfylde kolonerne; post i alt, sikrede forpligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 2, samt koncerninterne forpligtelser.
Herudover skal virksomheden tilvejebringe følgende specifikationer:
1. Specifikation af sikrede forpligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 2, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne forpligtelser, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi, samt en beskrivelse af de tilknyttede sikkerheder, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi.
2. Specifikation af deponerede beskyttede forpligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 3, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne forpligtelser, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi.
3. Specifikation af betroede beskyttede forpligtelser, jf. § 25, stk. 3, nr. 4, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne forpligtelser, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi.
4. Specifikation af forpligtelser med en oprindelig løbetid < 7 dage, jf. § 25, stk. 3, nr. 5, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne forpligtelser, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi.
5. Specifikation af forpligtelser med en løbetid < 7 dage overfor registrerede systemer, jf. § 25, stk. 3, nr. 6, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne forpligtelser, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi.
6. Specifikation af øvrige undtagne forpligtelser, jf. § 25 stk. 3, nr. 7, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne forpligtelser, herunder regnskabsklassifikation og bogført værdi.
7. Specifikation af forpligtelser over for virksomheder, som indgår i samme afviklingskoncern uden selv at være afviklingsenheder, medmindre disse er efterstillet simple fordringer i medfør af § 97 i konkursloven. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af alle de undtagne regnskabsklassifikation og bogført værdi.
8. Specifikation af koncerninterne forpligtelser, udover forpligtelser over for virksomheder, som indgår i samme afviklingskoncern uden selv at være afviklingsenheder. Specifikationen skal indeholde en beskrivelse af regnskabsklassifikation og bogført værdi.
9. Specifikation af visse poster med modregningsadgang i henhold til § 42 i konkursloven, jf. § 25, stk. 1, 2. pkt., i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Specifikationen skal opgøres per modpart som vist i tabel b. Specifikationen skal udfyldes af alle virksomheder, der i regnskabet har poster, som kan henføres til regnskabsposterne indlån og anden gæld.
**Tabel b: ** Specifikation af visse poster med modregningsadgang i henhold til konkurslovens § 42
Data, indberettet i t.kr. | Kreditor 1 | Kreditor 1 | Kreditor 1 | Total |
---|---|---|---|---|
Kreditor ID | ||||
Berettigede indskud fra fysiske personer | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Berettigede indskud fra mikrovirksomheder samt små og mellemstore virksomheder | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Øvrige berettigede indskud | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Øvrige indlån og anden gæld, som ikke udgøres af berettigede indskud | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Indlån og anden gæld i alt | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Dækkede indskud i henhold til lov om en indskyder- og investorgarantiordning | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Fradrag for forfaldne forpligtelser, jf. § 12 i lov om en indskyder- og investorgarantiordning | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Indlån og anden gæld, som kan være genstand for modregning | Saldi | |||
Renter | ||||
Total | ||||
Modregningsadgang | ||||
Udlån (inklusive skyldige renter) | Total | |||
Garantier stillet af instituttet over for kreditor | Total | |||
Skyldige omkostninger over for kreditor (ubetalte fakturaer) | Total |
Bilag 4
1. | Gruppestruktur | ||
---|---|---|---|
1.1. | Organisationsdiagram | ||
1.1.1. | Koncernvirksomheder | ||
1.1.2. | Ledelse | ||
1.2. | Opdaterede udskrifter fra Erhvervsstyrelsen | ||
1.3. | Opdaterede vedtægter | ||
1.4. | Bestyrelsesreferater – seneste 3 år | ||
1.5. | Forretningsorden for bestyrelsen | ||
1.6. | Liste med adresser på alle filialer, telefonnumre og filialbestyrere | ||
1.7. | Alle virksomhedens tegningsberettigede | ||
2. | Dattervirksomheder, joint ventures, partnerskaber, strategiske alliancer og lignende | ||
2.1. | Navne, adresser og vedtægter på alle dattervirksomheder | ||
2.2. | Navne, adresser og liste med joint venture aftaler | ||
2.3. | Værdiansættelsesrapporter på gruppevirksomheder udarbejdet i forbindelse med salgsprocesser | ||
3. | Aktionærer | ||
3.1. | Aktionærregistret | ||
3.1.1. | Datoer og liste med alle warrants, konvertible obligationer og aktieoptioner, der kan give ret til aktier i virksomhed | ||
4. | Direktionsmøder | ||
4.1. | Referater fra direktionsmøder - seneste 3 år | ||
4.2. | Forretningsorden for direktionsmøder | ||
5. | Finansiel rapportering | ||
5.1. | Seneste månedsregnskab/ledelsesinformation | ||
5.2. | Balance og resultatopgørelse - seneste 3 år | ||
5.3. | Revisionsprotokollater - seneste 3 år | ||
5.4. | Kvartalsregnskaber for de seneste 3 år | ||
5.5. | Segmenterede balancer og resultater pr. forretningsområde - seneste 3 år | ||
5.6 | Renterisikorapporter og opgørelser - seneste 3 år | ||
5.7. | Alle revisionsrapporter - 3 år | ||
5.7.1. | Eksterne revisionsrapporter | ||
5.7.2. | Interne revisionsrapporter | ||
5.8. | Solvensrapporter og opgørelser - seneste samt seneste 4 kvartaler | ||
5.8.1. | Herunder individuelle solvensopgørelser | ||
5.9. | Estimater på balance og resultatopgørelse | ||
5.9.1. | Antagelser og forudsætninger | ||
5.9.2. | Budgetter for foregående år og indeværende år | ||
5.10. | Kreditrisiko | ||
5.10.1. | Store eksponeringer - opgørelse seneste 4 kvartaler | ||
5.10.2. | Kreditrisiko fordeling - udlånstyper og segmenter | ||
5.11. | Puljeregnskaber | ||
5.12. | LTV coverpool-rapporter | ||
6. | Skat, lønsumsafgifter og lignende | ||
6.1. | Skattekonsekvenser af overdragelse af balancen minus egenkapital og ansvarlig kapital | ||
6.2. | Betalte skatter, moms, lønsumsafgifter og lignende for virksomhed og dattervirksomheder - seneste år | ||
7. | Kunder | ||
7.1. | Information om antal kunder, indlån og udlån | ||
7.2. | Forretningsvolumen, kreditrisiko og kundeflow - seneste 3 år | ||
7.3. | De samlede eksponeringer specificeret på udlån, garantier og uudnyttede faciliteter | ||
7.4. | De 20 største eksponeringer med sagsbeskrivelser | ||
7.5. | De 20 største nedskrivninger med sagsbeskrivelser | ||
7.6. | Specifikation af branchefordeling fra seneste halvårlige opgørelse opdelt på eksponeringer og nedskrivninger | ||
7.7. | Specifikation af registrerede sikkerheder | ||
8. | Funding og likviditet | ||
8.1. | Struktur og typer af ansvarlig lånekapital og hybrid lånekapital | ||
8.2. | RO, SDRO og SDO udstedelser, herunder værdi af registrerede sikkerheder | ||
8.3. | Junior covered bonds | ||
8.4. | Senior gældsudstedelser | ||
8.5. | Gældsudstedelser i medfør af RAL § 13, stk. 3 | ||
8.6. | Indlån og depositkonti | ||
8.6.1. | Løbetider og rentesatser | ||
8.7. | Hedgingaftaler og andre finansielle instrumenter | ||
8.8. | Beskrivelse af likviditetsposition og gældende outflowsscenarier | ||
8.8.1. | Sidste 4 kvartalers likviditetsrapporter | ||
8.9. | Rating fra Moody᾽s, S&P, Fitch og lignende inklusive de seneste ratingrapporter | ||
8.10. | Oversigt for hele koncernen over ubehæftede aktiver, der kan anvendes som kollateral i centralbanker fordelt på juridiske enheder i koncernen. Oversigten skal indeholde: | ||
8.10.1. | Papirnavn | ||
8.10.2. | Papirtype | ||
8.10.3. | ISIN-kode | ||
8.10.4. | Valuta | ||
8.10.5. | Centralbanker, hvor aktivet kan stilles som kollateral | ||
8.10.6. | Udløbsdato | ||
8.10.7. | Officiel kurs | ||
8.10.8. | Kreditvurdering | ||
8.10.9. | Egen udstedelse (ja/nej) | ||
9. | Aktiver og markedsrisiko | ||
9.1. | Oversigt over værdipapirer, aktier, obligationer, derivater, strukturerede produkter og lignende | ||
9.1.1. | Noterede værdipapirer | ||
9.1.2. | Unoterede værdipapirer | ||
9.2. | Oversigt over valutapositioner | ||
9.3. | Beskrivelse af risk management systemer | ||
9.4. | Procedurer for at håndtere markedsrisiko | ||
9.5. | Seneste interne rapporter på markedsrisiko til direktion og bestyrelse | ||
9.6. | Aftale i henhold til § 182 c i lov om finansiel virksomhed eller § 139 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og –aktiviteter angående koncernintern finansiel støtte mellem institut og instituttets dattervirksomheder | ||
9.6.1. | Bestyrelsens beretning for kapitalejerne om gennemførelsen af de afgørelser, der er truffet i medfør af aftalen i henhold til § 182 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed eller § 139, stk. 2, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter | ||
10. | Kreditrelationer | ||
10.1. | Forretningsgange for kreditbevillinger | ||
10.2. | Beskrivelse af interne modeller | ||
10.3. | Kreditrisikomonitering for de sidste 3 år | ||
10.4. | Beskrivelse af kreditbogen | ||
10.4.1. | Brutto- og nettoeksponeringer og nedskrivninger | ||
10.4.2. | Gruppevise reservationer | ||
10.5. | Indrapportering til Kreditregisteret | ||
11. | Regulatoriske forhold | ||
11.1. | Tilladelser fra offentlige myndigheder | ||
11.2. | Korrespondancen med Finanstilsynet for de sidste 3 år | ||
11.3. | Seneste rapporter fra Finanstilsynet | ||
12. | Ledelsen og nøglemedarbejdere | ||
12.1. | Liste med direktionsmedlemmer, underdirektører og nøglemedarbejdere på det enkelte område | ||
12.2. | Liste med bonusordninger og incitamentsprogrammer for ledelsen og nøglemedarbejdere | ||
12.3. | Alle gyldne aftaler og »faldskærme« | ||
12.4. | Stay-on bonusaftaler og pensionsordninger | ||
13. | Løn og personaleforhold | ||
13.1. | Standardkontrakt for ansatte | ||
13.2. | Økonomiske omkostninger af alle ansættelsesforhold og pensioner + benefits | ||
13.3. | Livs- og sygeforsikringer | ||
13.4. | Bonusordninger og forpligtelser | ||
13.5. | Omkostninger ved at afskedige og opsige medarbejdere | ||
14. | Ejendomme | ||
14.1. | Oversigt over ejendomme ejet af virksomheden | ||
14.2. | Oversigt over ejendomme lejet af virksomheden | ||
14.3. | De økonomiske forpligtelser på ejendomme | ||
14.4. | Verserende retssager mellem lejer og udlejer | ||
14.5. | Leasede ejendomme og leasingforpligtelser | ||
14.6. | Funding af ejendomme | ||
15. | Miljøspørgsmål | ||
15.1. | Eventuelle miljøspørgsmål, risici på alle virksomhedens bygninger, filialer etc. | ||
16. | Materielle aktiver | ||
16.1. | Anlægskartoteket – liste med alle fysiske aktiver | ||
17. | Immaterielle aktiver | ||
17.1. | Liste med rettigheder og patenter | ||
18. | It & tele | ||
18.1. | Aftaler med leverandører, herunder telefoni, internet, datacentral m.v. | ||
18.2. | Udviklingsaftaler og licenser | ||
18.3. | Beskrivelse af it-systemet i virksomheden | ||
18.4. | Leaset software og hardware | ||
19. | Forsikringer | ||
19.1. | Oversigt over eksisterende forsikringsaftaler | ||
20. | Kontrakter og forpligtelser | ||
20.1. | Register over finansielle kontrakter, jf. § 12 | ||
20.2. | Koncerninterne mellemværender | ||
20.3. | Alle væsentlige samarbejdsaftaler | ||
20.3.1. | Depotbanker | ||
20.3.2. | Market maker-aftaler | ||
20.3.3. | Øvrige samarbejdsaftaler | ||
20.4. | Outsourcingaftaler | ||
20.5. | Udestående letters of intent | ||
20.6. | Udestående tilbud | ||
20.7. | Væsentlige konsulentaftaler | ||
20.8. | Leasingaftaler, herunder leasing af kopimaskiner, biler eller lignende | ||
20.9. | Andet | ||
21. | Poster under stregen | ||
21.1. | Afgivne garantier | ||
21.2. | Verserende retssager og værdien heraf | ||
21.3. | Potentielle retskrav | ||
21.4. | Sponsoraftaler | ||
22. | Andre gensidigt bebyrdende kontrakter | ||
23. | Oplysninger vedrørende konkurs | ||
23.1. | Oversigt over særlige omkostninger og forpligtelser, der vil opstå ved virksomhedens konkurs, herunder forpligtelser ved udtræden af -datacentraler, huslejeforpligtelser eller andre omkostninger, der skal balanceføres som en forpligtelse, fordi der er tale om en konkurs |
Officielle noter