I medfør af § 6 a, stk. 1, 2 og 4, § 6 b, stk. 1 og 2, § 6 c, stk. 2, § 9 g, § 15, stk. 4 og § 16, stk. 7 i lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling, jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 7. februar 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 2381 af 14. december 2021, fastsættes i henhold til § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 161 af 28. januar 2022 om henlæggelse af visse beføjelser til Erhvervsstyrelsen efter lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling:
Erhvervsministeren er i medfør af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling den øverste ansvarlige myndighed for administrationen af brexittilpasningsreserven (reserven) i Danmark.
Stk. 2. Erhvervsministeren fordeler under iagttagelse af fællesskabsretlige regler og retningslinjer det danske bidrag fra reserven.
Stk. 3. Erhvervsministeren udmønter de midler fra reserven, der tildeles Danmark for at imødegå de negative konsekvenser af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen for den del af erhvervet (erhvervsaksen), der ikke omfatter fiskeri.
I henhold til artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1755 af 6. oktober 2021 om oprettelse af brexittilpasningsreserven udpeger medlemsstaten et forvaltningsorgan og et uafhængigt revisionsorgan, som varetager forvaltnings- og administrationsopgaver i forbindelse med udmøntning af reserven. Erhvervsstyrelsen har ansvaret som forvaltningsorgan og uafhængigt revisionsorgan for reserven.
Stk. 2. Erhvervsstyrelsen har ansvaret for implementeringen af de midler fra reserven, der ikke er overladt til bemyndigede organer.
Stk. 3. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere krav til budgetter, regnskaber, rapporter, støtteberettigelse, revision, kontrol og effektmåling m.v. for projekter, der modtager støtte under erhvervsaksen. Kravene fastsættes i overensstemmelse med de regler og retningslinjer, der følger af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, gældende forordninger2) og vejledninger og beslutninger truffet af Europa-Kommissionen.
Stk. 4. Erhvervsstyrelsen har det overordnede ansvar for det danske bidrag fra reserven og varetager kontakten til Europa-Kommissionen, herunder samarbejde og forhandlinger med Europa-Kommission samt regnskabsaflæggelse over for Europa-Kommissionen.
Erhvervsstyrelsen udsteder tilsagn eller afslag på baggrund af de indsendte ansøgninger.
Stk. 2. Erhvervsstyrelsen udarbejder et tilsagn til de ansøgere, der opnår støtte fra reserven, med angivelse af blandt andet støttebeløbets størrelse, det godkendte projektbudget samt relevante vilkår.
Stk. 3. Tilsagnet er accepteret, når Erhvervsstyrelsen har modtaget tilsagnsmodtagers accept ved underskrift af tilsagnet. Accepten skal være modtaget inden for den frist, der er angivet i tilsagnet. Erhvervsstyrelsen kan i særlige tilfælde tillade, at accepten modtages efter den i tilsagnet fastsatte frist.
Stk. 4. Tilsagnsmodtager forpligter sig ved sin accept til at gennemføre projektet i henhold til den endelig godkendte ansøgning og tilsagnet samt de vilkår, der er knyttet til ansøgningen og tilsagnet, jf. dog stk. 6.
Stk. 5. Tilsagnsmodtager er forpligtet til at overholde de gældende regler for støtte under reserven. Tilsagnsmodtager skal straks underrette Erhvervsstyrelsen, hvis der påtænkes ændringer i de forudsætninger, der lå til grund for tilsagnet, eller hvis de vilkår, hvorpå støtten er givet, i øvrigt ikke kan overholdes.
Stk. 6. Erhvervsstyrelsen tager stilling til anmodninger om væsentlige projektændringer.
Fiskeristyrelsen udpeges i overensstemmelse med artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven, artikel 63, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget og § 8, stk. 1 i lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling som bemyndiget organ for projekter under fiskerikompensationsaksen og varetager administrationsopgaver i forbindelse med gennemførelsen heraf. Revisionsopgaver i forbindelse med udmøntning af fiskerikompensationsaksen overdrages til en uafhængig revisionsenhed af det uafhængige revisionsorgan for reserven. Der indgås formel aftale mellem Erhvervsstyrelsen og Fiskeristyrelsen om den nærmere ansvars- og opgavefordeling i forbindelse med udmøntning af reserven.
Stk. 2. Fiskeristyrelsen fastsætter nærmere krav til budgetter, regnskaber, støtteberettigelse, revision, kontrol og effektmåling mv. for projekter, der modtager støtte under fiskerikompensationsaksen. Kravene fastsættes i overensstemmelse med gældende ret.
Stk. 3. Tilsagnsmodtager og øvrige støttemodtagere under fiskerikompensationsaksen skal overholde statslige regler og vejledninger udstedt af Fiskeristyrelsen.
Reserven støtter kun udgifter afholdt og betalt af offentlige myndigheder i Danmark.
Stk. 2. Øvrige offentlige myndigheder, der administrerer projekter under reserven, kategoriseres som tilsagnsmodtagere, der ansøger om finansiering til deres projekter hos Erhvervsstyrelsen eller Fiskeristyrelsen.
Stk. 3. Tilsagnsmodtager skal ansøge om tilsagn hos Erhvervsstyrelsen eller Fiskeristyrelsen, opfylde informations- og kommunikationsforpligtelser og opstille betingelser for støtte til deltagende virksomheder i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådes forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven og kan udbyde midler til deltagende virksomheder.
Tilsagnsmodtager skal have den fornødne faglige, økonomiske og organisatoriske kapacitet til at gennemføre projektet.
Erhvervsstyrelsen kan beslutte, at skriftlig kommunikation, herunder indsendelse af ansøgning om tilsagn, accept af tilsagn, projektbudget, slutregnskab og slutafrapportering samt effektmålingsoplysninger, skal foregå digitalt via de skabeloner og it-systemer, som Erhvervsstyrelsen stiller til rådighed.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte kontoplaner med støtteberettigede udgiftstyper i overensstemmelse med kravene i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven og gældende vejledninger om støtteberettigelse. Tilsagnsmodtager skal anvende én af disse kontoplaner ved fremsendelse af budget og slutregnskab.
Tilsagnsmodtager skal opstille et projektbudget for den samlede projektperiode.
Stk. 2. Budgettet skal indeholde alle projektrelaterede offentlige udgifter, støtte fra reserven samt eventuel øvrig finansiering under projektperioden.
Stk. 3. Alene nettoudgifter er støtteberettigede. Indtægter i projektperioden skal oplyses og fratrækkes støttegrundlaget, førend støtte fra reserven beregnes.
Stk. 4. Støtte fra reserven må ikke bevirke, at tilsagnsmodtager opnår et overskud ved finansieringen af projektet eller opnår finansiering af de samme udgifter fra flere EU-kilder (dobbeltfinansiering).
Tilsagnsmodtager skal på ansøgningstidspunktet beskrive, hvilken af støtteforanstaltningerne i artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven projektet falder under. Beskrivelsen skal indeholde
projektets planlagte aktiviteter og
projektets forventede output i overensstemmelse med bilag II i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven.
Stk. 2. Tilsagnsmodtager kan anvende flere outputindikatorer end nævnt i bilag II. Tilsagnsmodtager skal beskrive en klar og logisk sammenhængende effektkæde for projektet, hvoraf det fremgår, at der er en indbyrdes sammenhæng mellem projektets planlagte aktiviteter og de forventede output. Endvidere skal tilsagnsmodtager opstille målbare kriterier for projektets aktiviteter og output samt beskrive, hvordan projektet i løbet af projektperioden vil følge op på, om kriterierne opfyldes.
Stk. 3. Tilsagnsmodtager skal beskrive de negative konsekvenser af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen, der gør behovet for støtte relevant, samt hvorledes projektet modvirker disse.
Stk. 4. Tilsagnsmodtager skal beskrive de tiltag, der gennemføres for at undgå dobbeltfinansiering.
Stk. 5. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere krav til tilsagnsmodtagers ansøgning om tilsagn.
Tilsagnsmodtager kan få udbetalt støtte fra reserven som et forskud.
Stk. 2. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere krav for udbetaling af støtte.
Stk. 3. Støtte fra reserven kan bortfalde helt eller delvist, og en allerede udbetalt støtte kan kræves tilbagebetalt helt eller delvist, hvis projektet eller udgifter herunder underkendes af Europa-Kommissionen og efter nærmere retningslinjer udstedt af Erhvervsstyrelsen.
Tilsagnsmodtager skal bogføre samtlige afholdte og betalte udgifter i overensstemmelse med gældende bogføringsregler.
Stk. 2. Tilsagnsmodtager skal udarbejde et samlet slutregnskab for projektet, som skal sendes til Erhvervsstyrelsen efter projektperiodens udløb. Erhvervsstyrelsen fastsætter en frist i vilkårene i tilsagnet.
Stk. 3. Slutregnskabets udgifter skal kunne dokumenteres med faktura eller bilagsdokumentation med tilsvarende bevisværdi. Det skal fremgå af bilaget, hvilken vare eller tjenesteydelse der ligger bag udgiften, og at udgiften er afholdt og betalt inden for projektperioden. Erhvervsstyrelsen foretager endelig afregning med tilsagnsmodtager på baggrund af slutregnskabet.
Stk. 4. Tilsagnsmodtager skal udarbejde en slutafrapportering efter projektperiodens udløb om forløbet sammenholdt med det forventede output.
Stk. 5. Slutregnskabet og slutafrapporteringen skal være ledsaget af en ledelseserklæring.
Stk. 6. Erhvervsstyrelsen kan fra projekterne indhente oplysninger til brug for evaluering med henblik på opfyldelse af artikel 17, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven. Erhvervsstyrelsen og Europa-Kommissionen kan anvise, hvilke oplysninger der kan indhentes, og at disse oplysninger på anmodning skal videregives til Europa-Kommissionen.
Stk. 7. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere krav til udarbejdelse af slutregnskab og slutafrapportering.
Tilsagnsmodtager skal opbevare alle relevante oplysninger om projektet, herunder regnskabsbilag, betalingsdokumentation og dokumentation for projektets aktiviteter, i fem år fra og med den 30. september 2024.
Stk. 2. For projekter, hvori der indgår statsstøtte, herunder de minimis-støtte, skal alle relevante oplysninger opbevares i overensstemmelse med EU-reglerne herfor.
Reserven støtter kun udgifter afholdt og betalt af offentlige myndigheder i Danmark.
Stk. 2. Erhvervsstyrelsen fastsætter i styrelsens tilsagnsskrivelse for udstedelse af tilsagn den dato, hvorfra der kan medtages udgifter. Der kan tidligst medtages udgifter fra den 1. januar 2020 og senest den 31. december 2023.
Der kan kun medtages afholdte og betalte støtteberettigede udgifter i slutregnskabet. En udgift er støtteberettiget, hvis den opfylder kravene for støtteberettigelse i artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven og gældende vejledninger om støtteberettigelse samt er relateret til og relevant for det projekt, hvortil der ydes støtte.
Stk. 2. Udgifter til moms, renter af gæld, flytninger som defineret i artikel 3, nr. 8 og udgifter omfattet af artikel 5 stk. 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven er ikke støtteberettigede.
Stk. 3. Udgifter i tilsagnsmodtagers daglige drift kan ikke medtages i projektets støttegrundlag.
Stk. 4. Erhvervsstyrelsen kan udarbejde regler og vejledninger om støtteberettigede udgifter og krav til dokumentation, herunder en vejledning om støtteberettigelse for projekter under erhvervsaksen.
Stk. 5. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere krav til medtagelse af løn som støtteberettiget udgift. De støtteberettigede lønudgifter kan ikke overstige de faktiske udbetalte lønudgifter.
Såfremt projektet er en videreførelse af eller et supplement til en eksisterende ordning, kan Erhvervsstyrelsen for projekter under erhvervsaksen bestemme, at tilsagnsmodtager kan anvende egne vejledninger om støtteberettigede udgiftstyper og kontoplaner, såfremt disse er i overensstemmelse med kravene i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af brexittilpasningsreserven.
Tilsagnsmodtager skal overholde gældende regler for udbud, herunder reglerne om offentlige indkøb.
Stk. 2. Prisen for en given vare eller tjenesteydelse må ikke være bestemt af sammenfald af interesser mellem køber og sælger.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Alene § 1, stk. 4, § 4, § 11, stk. 3, § 13 og kapitel 3 a, 4 og 5 finder anvendelse for ordninger udmøntet af Fiskeristyrelsen i medfør af dette kapitel.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen udmønter og administrerer ordninger efter dette kapitel i medfør af § 1, stk. 4.
Stk. 2. Fiskeristyrelsen kan fastsætte yderligere betingelser for støtteberettigede udgifter, bevarelse af tilsagn eller kompensation, ændringer og udbetaling i tilsagn eller udbetalingsbrev samt udarbejde regler og vejledninger om kompensation og støtteberettigede udgifter og krav til dokumentation, herunder vejledninger om ordningerne under fiskerikompensationsaksen.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
En ansøgning, der indgives af en operatør i henhold til dette kapitel, kan ikke antages til behandling, såfremt den ikke er antagelig i medfør af artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond. En ansøgning fra en juridisk person med en eller flere (med)ejere er uantagelig, hvis bare én af disse er uantagelige.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Ansøgning om kompensation eller tilsagn om støtte skal indsendes med de påkrævede oplysninger i Fiskeristyrelsens tilskudsadministrative system, der tilgås fra Fiskeristyrelsens hjemmeside i den ansøgningsperiode, der er gældende for ordningen, og som annonceres på Fiskeristyrelsens hjemmeside.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale støtte til ophugning af fysiske fartøjer eller permanent ombygning af fartøjer til andre formål end fiskeri som følge af brexit-aftalen.
Stk. 2. I forbindelse med ansøgningen om ophugningsstøtte kan Fiskeristyrelsen opkøbe kvoter, jf. bilag 3, svarende til den mængde, som de omhandlede kvoter er reduceret med som følge af brexit.
Stk. 3. Den anslåede bevillingsmæssige ramme er 204,4 mio. kr.
Stk. 4. Tilsagn om støtte til ophugning eller permanent ombygning beregnes enten på baggrund af fartøjets forsikringsværdi fratrukket 15 pct. eller værdifastsættelse fra mægler, hvis en sådan er udarbejdet og indsendt med ansøgningen, omkostninger forbundet med ophugning samt pris for eventuelt salg af kvoter til Fiskeristyrelsen modregnet indtægter for eventuelt fjernede skibsdele og skrotmateriale i medfør af bilag 5.
Stk. 5. Ansøgninger efter stk. 1 prioriteres i følgende rækkefølge:
Ansøgninger, hvori ansøger vil sælge kvoter, jf. bilag 3, til en værdi af minimum 3 pct. af det ansøgte støttebeløb, og herunder prioriteres ansøgningerne efter laveste støttebeløb i kroner pr. havdag.
Ansøgninger, hvori ansøger ikke vil sælge kvoter, jf. bilag 3, til en værdi af minimum 3 pct. af det ansøgte støttebeløb, og herunder prioriteres ansøgningerne efter laveste støttebeløb i kroner pr. havdag.
Stk. 6. Fiskeristyrelsen opkøber kvoter, jf. bilag 3, indtil der er opkøbt kvoter svarende til den mængde, som de omhandlede kvoter, jf. bilag 2, er reduceret med.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Stk. 2. Stk. 1, nr. 9 gælder ikke for fartøjer, der ikke har været registreret i Fiskeristyrelsens fartøjsregister i 2018 og 2019. Disse fartøjer skal dog have udført fiskeriaktivitet i mindst 90 havdage pr. år i løbet af de seneste to forudgående kalenderår forud for ansøgningstidspunktet.
Stk. 3. Stk. 1, nr. 9 gælder ikke for fartøjer, der fisker med passive redskaber eller fartøjer, der ikke er logbogspligtige. Fartøjer, der fisker med passive redskaber eller fartøjer, der ikke er logbogspligtige, skal have haft fiskeriaktivitet i mindst 45 havdage pr. år i 2018 og 2019.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale kompensation til fiskeriet for indkomsttab i første kvartal 2021 som følge af brexit-aftalen til følgende:
Indkomsttab i første kvartal 2021 som følge af begrænset adgang til norsk farvand.
Indkomsttab i første kvartal 2021 som følge af en permanent reduktion af FKA eller IOK som anført i bilag 2.
Indkomsttab i første kvartal af 2021 som følge af en permanent reduktion af kvoter, der ikke reguleres som FKA eller IOK som opført i bilag 2.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsramme er på 25 mio. kr.
Stk. 3. Der sker udbetaling til ansøgere på grundlag af Fiskeristyrelsens beregninger af ansøgers tab baseret på landingsværdier på fartøjet, der ansøges om støtte til, i referenceperioden i medfør af bilag 5.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Kompensation i medfør af § 17 g er betinget af følgende:
Ansøger er aktiv erhvervsfisker.
Ansøger er ikke en kriseramt virksomhed.
Fartøjet, der søges kompensation for, var ejet af ansøger i hele perioden fra og med den 31. december 2020 til og med den 31. marts 2021, jf. dog § 17 p.
Ansøger har på fartøjet, der søges om støtte til, haft et dokumenteret indkomsttab i første kvartal 2021 som følge af tabt omsætning på grund af
a) begrænset adgang til norsk farvand,
b) en permanent reduktion af FKA- eller IOK, eller
c) en permanent reduktion af kvoter, der ikke er FKA eller IOK.
Ansøger, inklusiv eventuelle bagvedliggende ejere med kontrol i andet led, har for sin samlede flåde i første kvartal 2021 haft et samlet dokumenteret omsætningstab som følge af brexit på mere end 30 pct. af sin gennemsnitlige samlede omsætning i forhold til referenceperioden. Ved kontrol forstås ejerskab af mere end 50 pct. af ejerandelene.
Ansøgers kompensationsbeløb er højere end 10.000 kr.
Der modtages ikke samtidig, eller i en periode på fem år fra tidspunktet for udbetaling, støtte til ophugning eller permanent ombygning af det fartøj, hvortil der søges om kompensation for indkomsttab, jf. dog § 17 q, stk. 2.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om tilskud til udvikling og gennemførelse af Fiskeristyrelsens fiskerikontrol, der skal sikre kontrol og imødekommelse af nye krav til IT-understøttelse, data og nye kontrolforanstaltninger, som følger af brexit-aftalen.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsramme er på 66,5 mio. kr. og udbetales til Fiskeristyrelsen på baggrund af ansøgning om tilskud.
Stk. 3. Der kan maksimalt opnås tilskud til 100 pct. af de støtteberettigede udgifter.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale de minimis-støtte til fiskeriet for indkomsttab i 2021 som følge af brexit-aftalen til følgende:
Indkomsttab som følge af en permanent reduktion af FKA- eller IOK som anført i bilag 2.
Indkomsttab som følge af en permanent reduktion af kvoter, der ikke reguleres som FKA eller IOK, som anført i bilag 2.
Indkomsttab som følge af begrænset adgang til norsk farvand i 1. kvartal 2021.
Stk. 2. For ansøgere der har modtaget kompensation i medfør af § 17 g, kan der kun udbetales de minimis-støtte for perioden 2.-4. kvartal 2021.
Stk. 3. Den anslåede bevillingsramme er på 10 mio. kr.
Stk. 4. Der udbetales til ansøgere på grundlag af Fiskeristyrelsens beregninger af ansøgers tab baseret på landingsværdier på fartøjet, der ansøges om støtte til, i referenceperioden i medfør af bilag 5.
Stk. 5. Kompensation ydes som de minimis-støtte i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EU) nr. 2014/717 af 27. juni 2014 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte i fiskeri- og akvakultursektoren.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Kompensation i medfør af § 17 j er betinget af følgende:
Ansøger er aktiv erhvervsfisker.
Ansøger er ikke en kriseramt virksomhed.
Fartøjet, der søges kompensation for, var ejet af ansøger den 31. december 2020 og i hele eller dele af perioden frem til og med den 31. december 2021, jf. dog § 17 p.
Ansøger har på fartøjet, der søges om støtte til, haft et dokumenteret indkomsttab i andet til og med fjerde kvartal 2021 som følge af tabt omsætning på grund af en permanent reduktion af FKA eller IOK eller som følge af tabt omsætning på grund af permanent reduktion af kvoter, der ikke er FKA eller IOK.
Ansøgers kompensationsbeløb er højere end 10.000 kr.
Der ikke er givet kompensation for kvoteværditab til samme kvoter og på samme fartøj.
Der modtages ikke samtidig, eller i en periode på fem år fra tidspunktet for udbetaling, støtte til ophugning eller permanent ombygning af det fartøj, hvortil der søges om kompensation for indkomsttab, jf. dog § 17 q, stk. 2.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale kompensation til operatører i forarbejdnings- eller afsætningsleddet for omsætningstab forårsaget af faldende forsyning i 2021, som følge af brexit, fraregnet variable omkostninger, der skyldes
faldende forsyning forårsaget af nedgangen af EU-fiskeres landinger i Danmark af kvoter, der er reduceret som følge af brexit-aftalen, eller
faldende forsyning forårsaget af danske fiskeres begrænsede adgang til norsk farvand i første kvartal af 2021, som følge af brexit-aftalen.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsramme er på 40 mio. kr.
Stk. 3. Der udbetales kompensation til ansøgere på grundlag af ansøgers regnskaber og Fiskeristyrelsens beregninger af ansøgers omsætningstab på baggrund af referenceårene 2017-2019.
Stk. 4. Kompensation er betinget af følgende:
Ansøgers aktivitet primært omfatter forarbejdning eller salg af fisk og fiskevarer og udføres i Danmark.
Ansøger dokumenterer at have indkøbt fisk fanget på brexit-påvirkede kvoter for mere end 20 pct. af sit samlede indkøb i referenceårene 2017-2019.
Ansøger ikke har modtaget anden støtte under Fiskeristyrelsens øvrige ordninger, som er finansieret af Brexittilpasningsreserven, eller støtte for samme tab som allerede er dækket af anden offentlig støtte eller af forsikringer.
Ansøger ikke er en kriseramt virksomhed.
Ansøgers kompensationsbeløb er højere end 10.000 kr.
Stk. 5. Efter ansøgning kan kompensationen udbetales i henhold til en forhøjet kompensationsrate, hvis ansøger forpligter sig til at gennemføre investeringer til grøn omstilling af produktionen i en handlingsplan, der understøtter en tilpasning af ansøgers virksomhed til situationen efter brexit.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn til Bolig- og Planstyrelsen, jf. § 5, om rammetilskud til udvikling i lokalområder, der understøtter virksomheder, lokale ildsjæle og udviklingsprojekter i kyst- og landområder, som er påvirket af brexit.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsmæssige ramme er på 30 mio. kr. og udbetales til Bolig- og Planstyrelsen.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om rammetilskud til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til understøttelse af kommunale jobcentres beskæftigelsesindsatser for medarbejdere inden for fiskeribranchen, der er afskediget som følge af brexit.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsmæssige ramme er på 20 mio. kr. og udbetales til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen vil give afslag på ansøgning efter dette kapitel, hvis
de påkrævede oplysninger i ansøgningen ikke er angivet,
betingelserne for tilsagn om støtte eller kompensation ikke er opfyldt,
ansøger ikke opfylder betingelserne om antagelighed, jf. artikel 11, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond,
ansøger har begået svig som omhandlet i artikel 11, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond, eller
ansøger ikke opfylder reglerne i den fælles fiskeripolitik i medfør af artikel 1 og 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2013/1380 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Stk. 1. § 17 f, stk. 1, nr. 4 og 5, § 17 h, stk. 1, nr. 3, og § 17 k, stk. 1, nr. 3, gælder ikke for virksomheder, der som følge af spaltning eller fusion er ophørt, men hvor det kan dokumenteres, at der er sket succession i forhold til den juridiske enhed, der ejede kvoteandelene eller fartøjet den 31. december 2020, således at driften er videreført.
Stk. 2. Der skal indsendes en samlet ansøgning pr. fartøj, der repræsenterer alle tidligere ejere.
Stk. 3. Ansøgningen skal indgives fra det fortsættende selskab eller det nye selskab, der opstår ved fusionen eller spaltningen.
Stk. 4. Ansøger skal godtgøre, at ansøger kan anses for at have været ejer af det fartøj, der søges om støtte til, på tidspunktet eller i perioden for opgørelse af det støtteberettigede tab.
Stk. 5. Fiskeristyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt der er tale om en virksomhedsændring af en eksisterende virksomhed, der vil kunne være kompensationsberettiget, eller om der er tale om en ny virksomhed på baggrund af oplysninger indsendt af ansøger.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen vil træffe afgørelse om helt eller delvist bortfald af tilsagn, nedsættelse eller hel eller delvis tilbagebetaling af kompensation eller støtte, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1755 af 6. oktober 2021 om oprettelse af brexittilpasningsreserven, hvis
ansøger har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning for sagens afgørelse,
ansøger ikke sikrer, at Fiskeristyrelsen får adgang til de oplysninger, som ansøger har pligt til at afgive i medfør af ansøgningsskemaet, jf. § 13,
ansøger ikke overholder betingelserne i dette kapitel, tilsagnet eller udbetalingsbrevet,
ansøger i en periode fra ansøgningstidspunktet til fem år efter slutudbetalingen ikke opfylder betingelserne om antagelighed, jf. artikel 11, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond,
ansøger i en periode fra ansøgningstidspunktet til fem år efter udbetalingen har begået svig som omhandlet i artikel 11, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond, eller
ansøger i en periode fra ansøgningstidspunktet til fem år efter slutudbetalingen ikke opfylder reglerne i den fælles fiskeripolitik i medfør af artikel 1 og 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2013/1380 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik.
Stk. 2. Er der på et fartøj, til hvilket der søges om støtte til ophugning eller permanent ombygning, tidligere modtaget kompensation fra anden brexit-støtteordning, modregnes dette i støtten.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen vil træffe afgørelse om forholdsmæssig reduktion af kompensation eller tilbagebetaling af allerede udbetalt kompensation, hvis ansøger eller dennes direkte eller indirekte ejere ikke har overholdt kvotekoncentrationsreglerne, jf. bekendtgørelse om regulering af fiskeriet kapitel 6 og bilag 14, i perioden, der lægges til grund for beregningen af det støtteberettigede tab.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen vil træffe afgørelse om midlertidig suspension af udbetaling af støtte i medfør af denne bekendtgørelse, hvis ansøger tidligere har modtaget støtte, som EU-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har fundet ulovlig og uforenelig med det indre marked, og ikke har efterkommet påbud om tilbagebetaling.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Ubrugte midler under dette kapitel vil kunne overflyttes mellem ordninger til fiskerisektoren i overensstemmelse med den politiske aftale af 16. december 2021 om udmøntning af brexit-reserven til fiskerisektoren.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning udbetale kompensation for tabt kvoteværdi på individuelt ejede FKA eller IOK-kvoter på grund af permanent reduktion af kvoter, som følge af brexit i medfør af bilag 2.
Stk. 2. Efter ansøgning kan kompensationen udbetales i henhold til en forhøjet kompensationsrate, hvis ansøger forpligter sig til at gennemføre grønne eller skånsomme indsatser i en handlingsplan, der understøtter en tilpasning af ansøgers virksomhed til situationen efter brexit.
Stk. 3. Den anslåede bevillingsramme er på 840,8 mio. kr.
Stk. 4. Der sker udbetaling til ansøgere på grundlag af Fiskeristyrelsens beregninger af ansøgers kvoteværditab beregnet efter de ejerandele af FKA eller IOK anført i bilag 2 og som den 31. december 2020 var tildelt det fartøj, som ansøgningen vedrører, i medfør af bilag 5.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Handlingsplanen, jf. § 17 u, stk. 2, skal indeholde følgende:
En angivelse af, hvilke grønne eller skånsomme indsatser ansøger planlægger at gennemføre, jf. stk. 2.
Et budget for gennemførelsen af de planlagte indsatser.
En beskrivelse af, hvordan indsatserne vil understøtte en grøn tilpasning af ansøgers virksomhed og fiskeri til den ændrede situation efter brexit.
En erklæring om, at kompensation i henhold til § 17 u, stk. 2 ikke anvendes til ikke støtteberettigede aktiviteter, jf. artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
Stk. 2. Handlingsplanen skal overholde betingelserne på den liste over grønne eller skånsomme indsatser, som offentliggøres på Fiskeristyrelsens hjemmeside forud for åbning af ordningen.
Stk. 3. Ansøgere med kvoteværditab på mellem 2 og 30 mio. kr., som ønsker kompensation i medfør af § 17 u, stk. 2, forpligter sig til at anvende 15 pct. af den samlede kompensation til indsatser i medfør af stk. 2.
Stk. 4. Ansøgere med kvoteværditab på mere end 30 mio. kr., som ønsker kompensation for indsatser i medfør af § 17 u, stk. 2, forpligter sig til at anvende 10 pct. af den samlede kompensation til indsatser i medfør af stk. 2.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Kompensation i medfør af § 17 u er betinget af følgende:
Ansøger er aktiv erhvervsfisker.
Ansøger er ikke en kriseramt virksomhed.
Ansøger ejede FKA- eller IOK, der er permanent reduceret som følge af brexit-aftalen den 31. december 2020 på det fartøj, som der søges om kompensation på baggrund af, jf. dog § 17 p.
Ansøger modtager ikke kompensation for indkomsttab i første kvartal 2021 for samme kvoter og på samme fartøj.
Der modtages ikke samtidig, eller i en periode på fem år fra tidspunktet for udbetaling, støtte til ophugning eller permanent ombygning af det fartøj, som kvoteandelene, der søges om kompensation for, er tilknyttet, jf. dog § 17 q, stk. 2.
Ansøgers kompensationsbeløb er højere end 10.000 kr.
Støttemodtager ikke forøger sin aktive kapacitet, udover det individuelt fastsatte kapacitetsloft, fra datoen for støtteordningens åbning og indtil 3 år efter udbetalingstidspunktet.
Stk. 2. Støttemodtager kan på trods af stk. 1, nr. 7, i perioden fra ansøgningstidspunktet og indtil 3 år efter udbetalingstidspunktet, registrere aktiv kapacitet i følgende tilfælde:
Når støttemodtagers udbetalte kompensationsbeløb er under 30.000 euro.
Når støttemodtagers forøgelse af aktiv kapacitet stammer fra et fartøj, hvortil der er modtaget kompensation efter § 17 u og sælgers kapacitetsloft sænkes tilsvarende.
Når udvidelsen omfatter en undtagelse i henhold til art. 19, stk. 1, stk. 2, litra a og d og stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Fiskeristyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om rammetilskud til udarbejdelse af anbefalinger til udvikling af fiskeriets fremtidige rammer efter brexit.
Stk. 2. Den anslåede bevillingsmæssige ramme er på 5 mio. kr.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om administration, støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af støtte fra brexittilpasningsreserven
Afgørelser om støtte eller kompensation truffet i henhold til dette kapitel kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i en af nævnets afdelinger, jf. § 3, stk. 1 i lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet, og kan derfor ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet indgives skriftligt via Miljø- og Fødevareklagenævnets klageportal.
Erhvervsstyrelsen varetager som forvaltningsorgan driften af et effektivt og produktivt system for intern kontrol af projekterne under reserven.
Stk. 2. Erhvervsstyrelsens controllere foretager stikprøvekontrol af de faktisk afholdte og betalte udgifter i projekterne under erhvervsaksen på baggrund af de indgivne slutregnskaber.
Stk. 3. Fiskeristyrelsen fører kontrol med projekterne under fiskerikompensationsaksen.
Det uafhængige revisionsorgan har til opgave at revidere forvaltnings- og kontrolsystemerne for reserven. Det uafhængige revisionsorgan samt den uafhængige revisionsenhed for fiskerikompensationsaksen kan på stedet kontrollere Erhvervsstyrelsens og Fiskeristyrelsens forvaltnings- og kontrolsystemer, og om de to organer overholder gældende regler.
Stk. 2. Det uafhængige revisionsorgan og den uafhængige revisionsenhed for fiskerikompensationsaksen har til opgave at revidere de iværksatte projekter under reserven. Revision af projekterne sker på baggrund af en repræsentativ stikprøve af de faktisk afholdte og betalte udgifter under udvalgte projekter.
Stk. 3. Den uafhængige revisionsenhed for fiskerikompensationsaksen reviderer Fiskeristyrelsens forvaltnings- og kontrolsystem for reserven og projekter under fiskerikompensationsaksen. Revisionsenheden skal efter projektperiodens udløb indgive en revisionserklæring for fiskerikompensationsaksen til Erhvervsstyrelsen.
Stk. 4. Det uafhængige revisionsorgan udarbejder en samlet revisionserklæring for reserven, som skal vedlægges Erhvervsstyrelsens anmodning om endelig betaling til Europa-Kommissionen.
Repræsentanter for Europa-Kommissionen, Den Europæiske Revisionsret, Rigsrevisionen, Erhvervsstyrelsen eller den, styrelsen bemyndiger dertil, skal have adgang til at kontrollere alle relevante oplysninger om projekter, der modtager støtte fra reserven.
Stk. 2. Tilsagnsmodtager skal efter anmodning stille alle relevante oplysninger til rådighed med henblik på kontrol heraf.
Stk. 3. Kontrol kan finde sted i samme periode, som tilsagnsmodtager skal opbevare projektrelaterede og -relevante oplysninger i, jf. § 13, stk. 1 og 2.
Tilsagnsmodtager skal bl.a. ved brug af EU-logo informere offentligheden om, at projektet er iværksat med støtte fra EU.
Stk. 2. Tilsagnsmodtager skal informere offentligheden om projektets indhold og resultater.
Afgørelser, som Erhvervsstyrelsen træffer efter bekendtgørelsen eller forskrifter udstedt i medfør af bekendtgørelsen, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
I det omfang Erhvervsstyrelsen delegerer afgørelseskompetence vedrørende administration af støtte fra reserven til anden offentlig myndighed, kan afgørelsen truffet af den delegerede offentlige myndighed påklages til Erhvervsstyrelsen for så vidt angår retlige spørgsmål.
Stk. 2. Klager efter stk. 1 skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Klagefristen løber fra dagen efter, afgørelsen er kommet frem til adressaten, jf. stk. 3. Hvis klagefristen er en lørdag, søndag eller helligdag, udløber klagefristen den førstkommende hverdag.
Stk. 3. Erhvervsstyrelsen kan bestemme, at klagen skal indgives via e-mail eller anden digital løsning. En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte vilkår for, hvortil klagen skal sendes. Der kan også fastsættes en vejledende sagsbehandlingstid.
Tilsagnsmodtagers manglende efterlevelse af reglerne kan medføre, at støtte fra reserven bortfalder helt eller delvist, eller at allerede udbetalt støtte kræves tilbagebetalt helt eller delvist.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 25. maj 2022.
/ Pernille von Lillienskjold
Officielle noter
I bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1755 af 6. oktober 2021 om oprettelse af brexittilpasningsreserven, EU-Tidende 2021, nr. L 357, side 1-26. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1755 af 6. oktober 2021 om oprettelse af brexittilpasningsreserven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2018/1046 af 18. juli 2018 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget, om ændring af forordning (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 og afgørelse nr. 541/2014/EU og om ophævelse af forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
Stk. 6. Handlingsplanen, jf. stk. 5, skal indeholde følgende:
En angivelse af hvilke investeringer til grøn omstilling af produktionen, ansøger planlægger at gennemføre, jf. stk. 7.
Et budget for gennemførelsen af de planlagte investeringer.
En beskrivelse af, hvordan investeringerne vil understøtte en grøn omstilling af ansøgers virksomhed til den ændrede situation efter brexit.
En erklæring om, at kompensationen ikke anvendes til ikke støtteberettigede aktiviteter, jf. artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.
Stk. 7. Handlingsplanen skal overholde betingelserne på den liste over investeringer til grøn omstilling, som offentliggøres på Fiskeristyrelsens hjemmeside forud for åbning af ordningen.
Stk. 8. Ansøgere med et kompensationsbeløb, jf. stk. 1, på 1,5 mio. kr. eller derunder, får udbetalt 100 pct. af kompensationsbeløbet.
Stk. 9. Ansøgere med et kompensationsbeløb, jf. stk. 1, på mere end 1,5 mio. kr. får udbetalt 100 pct. af kompensationsbeløbet, hvis ansøger forpligter sig til at anvende 35 pct. af den samlede kompensation på investeringer til grøn omstilling af produktionen. Hvis ansøger ikke forpligter sig til at gennemføre investeringer til grøn omstilling af produktionen, får ansøger udbetalt 65 pct. af kompensationsbeløbet udover 1,5 mio. kr.
Stk. 10. For ansøgninger i medfør af § 17 l, stk. 5, er denne kompensation endvidere betinget af, at indsatser omfattet af handlingsplanen i medfør af § 17 l, stk. 6 er gennemført inden udgangen af 2024, og støttemodtageren kan dokumentere, at handlingsplanen er gennemført.
Når udvidelsen er godkendt af Fiskeristyrelsen efter individuel vurdering.
Stk. 3. Stk. 1, nr. 7 gælder for den juridiske person, der indsender ansøgningen om støtte, og bagvedliggende ejere med bestemmende indflydelse i hele ejerkæden.
Stk. 4. Hvis der foretages ændringer i ejerstrukturen eller i registreret kapacitet for den juridiske person eller for bagvedliggende ejere med bestemmende indflydelse, inden for 3 år efter modtagelse af kompensationen, skal den juridiske person indsende oplysninger om den nye ejerstruktur samt dertilhørende fartøjer til Fiskeristyrelsen.
Stk. 5. For ansøgninger i medfør af § 17 u, stk. 2, er denne kompensation endvidere betinget af,
at indsatser omfattet af handlingsplanen i medfør af § 17 v er gennemført inden udgangen af 2024, og støttemodtageren kan dokumentere, at handlingsplanen er gennemført, og
at ansøger ikke anvender kompensationen til ikke støtteberettigede aktiviteter, jf. artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af den Europæiske Hav- Fiskeri- og Akvakulturfond.