I medfør af § 461 i søloven, jf. lov nr. 170 af 16. marts 1994, som ændret senest ved lov nr. 886 af 3. december 1997, og efter bemyndigelse i bekendtgørelse nr. 694 af 17. august 1995, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1040 af 6. december 1996, fastsættes:
Efter sølovens § 461, bekendtgøres York - Antwerpen reglerne af 1974, som ændret i 1990, i deres engelske tekst og i dansk oversættelse. Denne bekendtgørelse erstatter bekendtgørelse nr. 269 af 16. juni 1967 om York - Antwerpen reglerne af 1950.
York - Antwerpen reglerne af 1990 er optaget som bilag til denne bekendtgørelse.
Søfartsstyrelsen, den 15. januar 1998
Jørgen Hammer Hansen
/ Birgit Sølling Olsen
Bilag
FORTOLKNINGSREGEL
Ved opgørelsen af havari grosse skal de følgende bogstav- og nummerregler gælde, således at de udelukker al lov og praksis, der er uforenelig med dem.
Hvor ikke andet følger af nummerreglerne, skal havari grosse opgøres efter bogstavreglerne.
REGEL A.
Der foreligger en havari grosse handling, når - og kun når - en ekstraordinær opofrelse eller udgift forsætligt og rimeligt foretages eller pådrages for til fælles frelse at redde værdier, der sammen er udsat for fare på søen.
REGEL B.
Havari grosse opofrelser og omkostninger bæres af de forskellige bidragydende interesser på det i de efterfølgende regler fastsatte grundlag.
REGEL C.
Kun sådanne skader, tab eller omkostninger, der er en direkte følge af havari grosse handlingen, godtgøres som havari grosse.
Tab eller skade, som skib eller ladning lider ved forsinkelse på rejsen eller senere, såsom tidstab, og indirekte tab af enhver art, såsom tab af marked, godtgøres ikke som havari grosse.
REGEL D.
Retten til godtgørelse i havari grosse påvirkes ikke af, at den hændelse, der foranledigede opofrelsen eller udgiften, måtte skyldes fejl hos en af de i rejsen interesserede parter; men dette udelukker ikke anvendelsen af noget retsmiddel, eller fremsættelsen af nogen indsigelse, som kan påberåbes mod eller af vedkommende part på grund af sådan fejl.
REGEL E.
Bevisbyrden for, at et tab eller en udgift rettelig bør godtgøres som havari grosse, påhviler den, der fordrer godtgørelse.
REGEL F.
Enhver ekstra udgift, der afholdes i stedet for en anden udgift, der ville have været at beregne som havari grosse, skal anses for og godtgøres som havari grosse uden hensyn til mulig besparelse for andre interesser, men kun indtil beløbet af den havari grosse udgift, der derved er undgået.
REGEL G.
Havari grosse opgøres med hensyn til tab som bidrag på grundlag af værdierne på det tidspunkt da, og på det sted hvor, rejsen ender.
Denne regel har ingen indflydelse på afgørelsen af, på hvilket sted havari grosse opgørelsen skal ske.
REGEL I. Kastning af ladning
Overbordkastning af ladning godtgøres ikke som havari grosse, medmindre ladningen transporteres i overensstemmelse med anerkendt sædvane inden for vedkommende fragtfart.
REGEL II. Skade ved kastning og opofrelse til fælles frelse
Som havari grosse godtgøres skade tilføjet skib eller ladning, ved eller som følge af en opofrelse til fælles frelse, eller ved vand, der trænger ned gennem skibets luger, når disse åbnes for at udføre en overbordkastning til fælles frelse, eller gennem skibets luger, når disse åbnes for at udføre en overbordkastning til fælles frelse, eller gennem anden åbning, der frembringes i samme hensigt.
REGEL III. Slukning af ild ombord
Som havari grosse godtgøres skade tilføjet skib eller ladning for at slukke ild om bord ved vand eller på anden måde, herunder skade ved strandsætning eller sænkning af et brændende skib; dog godtgøres under ingen omstændigheder skade forårsaget af røg eller varme, der skyldes ilden.
REGEL IV. Bortkapning af vraggods
Som havari grosse godtgøres ikke tab eller skade opstået ved bortkapning af vraggods eller dele af skibet, der forinden er brækket eller fuldstændig tabt ved ulykkelig hændelse.
REGEL V. Frivillig stranding
Når et skib forsætligt sættes på grund for fælles frelse, godtgøres opstået tab eller skade derved som havari grosse, uden hensyn til om skibet alligevel ville være drevet i land.
REGEL VI. Bjærgeløn
Udgifter, der godtgøres som havari grosse, skal omfatte bjærgeløn, hvor den dygtighed og de anstrengelser, som bjærgeren har udvist for at forhindre eller begrænse miljøskade som nævnt i art. 13, § 1 (b) i Den Internationale Konvention om Bjærgning af 1989, er taget i betragtning.
REGEL VII. Skade på maskineri og kedler
Som havari grosse godtgøres skade tilføjet enhver form for maskineri og kedler i et skib, der er grundstødt og i en farefuld stilling, under bestræbelser for at bringe skibet flot, når skaden oplyses at hidrøre fra handlinger foretaget i den bestemte hensigt til fælles frelse at flotbringe skibet med risiko for sådan skades opståen; men når et skib er flot, godtgøres tab eller skade forårsaget ved brug af fremdrivningsmaskineri og kedler ikke under nogen omstændigheder som havari grosse.
REGEL VIII. Udgifter ved at lette grundstødt skib og deraf opstået skade
Når et skib er grundstødt, og ladning eller skibets brændsel eller udrustningsgenstande losses under omstændigheder, der gør det til havari grosse handling, godtgøres merudgiften (hvis der er en sådan) ved at lette skibet, lægterleje og mulig genindladning, og herved opstået skade eller tab, som havari grosse.
REGEL IX. Skibsinventar og udrustningsgenstande anvendt som brændsel
Skibsinventar eller udrustningsgenstande, som under farefulde omstændigheder og til fælles frelse nødvendigvis er anvendt til brændsel, godtgøres som havari grosse, når - og kun når - skibet havde rigelig forsyning af brændsel om bord; men værdien af det kvantum brændsel, som skønnes at ville være blevet forbrugt, beregnet efter gængs pris i skibets sidste afgangshavn den dag, det afsejlede, skal krediteres havari grosse.
REGEL X. Nødhavnsomkostninger etc.
Når et skib nødes til at forsejle fra en havn eller plads, hvor det er i nødhavn, til en anden havn eller plads, fordi reparation ikke kan udføres det første sted, skal bestemmelserne i denne regel finde anvendelse på den anden havn eller plads, som om denne var en nødhavn, og omkostningerne ved en sådan forsejling, herunder omkostninger ved midlertidig reparation og slæbning, erstattes i havari grosse. Bestemmelserne i regel XI skal finde anvendelse på den forlængelse af rejsen, der er en følge af sådan forsejling.
Omkostninger ved om bord at håndtere eller ved at oplosse ladning, brændsel eller udrustningsgenstande godtgøres ikke som havari grosse, når omkostningerne kun er påløbet for at omstuve ladning, der har forskubbet sig på rejsen, medmindre sådan omstuvning er nødvendig af hensyn til den fælles frelse.
Men hvis skibet bliver kondemneret eller ikke fortsætter sin oprindelige rejse, godtgøres lagringsudgifter kun som havari grosse indtil den dag, skibet blev kondemneret eller rejsen opgivet, eller hvis skibet kondemneres eller rejsen opgives, førend ladningen er fuldstændig udlosset, indtil den dag, udlosningen er tilendebragt.
REGEL XI. Hyre og kostpenge til besætning og andre omkostninger ved at søge ind til og under ophold i nødhavn etc.
Hvis skaden på skibet opdages i lastehavn, mellemhavn eller nødhavn eller på tilsvarende plads, uden at en ulykkelig hændelse, eller en anden ekstraordinær omstændighed forbundet med en sådan skade, er indtruffet på rejsen, godtgøres hyre og kostpenge til fører, officerer og mandskab samt brændsel og udrustningsgenstande, der er forbrugt under det ekstraordinære ophold for at reparere sådan skade, ikke som havari grosse, selvom reparationen var nødvendig, for at skibet sikkert kunne fortsætte rejsen.
Hvis skibet kondemneres eller ikke fortsætter sin oprindelige rejse, godtgøres hyre og kostpenge til fører, officerer og mandskab og forbrug af brændsel og udrustningsgenstande som havari grosse ikke udover den dag, da skibet blev kondemneret eller rejsen opgivet, eller, dersom ladningen ikke da er fuldstændig udlosset, udover den dag, da losningen er tilendebragt.
Brændsel og udrustningsgenstande forbrugt under det ekstraordinære ophold godtgøres som havari grosse, undtagen brændsel og udrustningsgenstande, der er forbrugt ved udførelsen af reparationer, som ikke erstattes i havari grosse.
Havneudgifter påløbet under det ekstraordinære ophold godtgøres ligeledes som havari grosse, undtagen udgifter, som alene er påløbet på grund af reparationer, der ikke erstattes i havari grosse.
REGEL XII. Skade på ladning ved losning etc.
Skade på eller tab af ladning, brændsel eller udrustningsgenstande, forårsaget ved selve håndteringen om bord, oplosningen, lagringen, genindladningen og stuvningen, godtgøres som havari grosse, når - og kun når - omkostningerne ved de pågældende foranstaltninger beregnes som havari grosse.
REGEL XIII. Afdrag i reparationsomkostninger
Reparationsomkostninger, der godtgøres i havari grosse, skal, når gamle materialer og dele erstattes med nyt, ikke gøres til genstand for afdrag »nyt for gammelt«, medmindre skibet er over 15 år gammelt, i hvilket tilfælde der gøres en tredjedels afdrag. Afdragene bestemmes efter skibets alder regnet fra den 31. december i det år, da skibet blev færdigbygget, til den dag, da havari grosse handlingen blev foretaget, undtagen for isolation, redningsbåde og lignende både, kommunikations- og navigationsapparater og udstyr, maskineri og kedler, for hvilke afdragene skal bestemmes efter den pågældende dels alder.
Afdragene gøres kun i udgifterne til det nye materiale eller de nye dele, når disse er færdiggjort og rede til at blive installeret i skibet.
Intet afdrag gøres for forråd, udrustningsgenstande, ankre og ankerkæder.
Tørdok- og beddingsleje og omkostninger ved forhaling af skibet godtgøres fuldt ud.
Omkostningerne ved rensning, maling eller smøring af bunden godtgøres ikke som havari grosse, medmindre bunden er blevet malet eller smurt inden for de sidste 12 måneder før havari grosse handlingen fandt sted, i hvilket tilfælde halvdelen af omkostningerne godtgøres.
REGEL XIV. Midlertidige reparationer
Når midlertidig reparation udføres på et skib i lastehavn, mellemhavn eller nødhavn til fælles frelse eller for at afhjælpe skade forårsaget ved en havari grosse opofrelse, godtgøres omkostningerne ved sådan reparation som havari grosse.
Når midlertidig reparation af hændelig skade foretages alene, for at rejsen kan fuldføres, skal omkostningerne ved sådan reparation godtgøres som havari grosse uden hensyn til mulig besparelse for andre interesser, men kun indtil beløbet af de udgifter, der er sparet, men ville være påløbet og godtgjort som havari grosse, hvis midlertidig reparation ikke var blevet udført der.
Intet afdrag »nyt for gammelt« foretages fra omkostningerne ved midlertidige reparationer, der godtgøres som havari grosse.
REGEL XV. Tab af fragt
Som havari grosse godtgøres tab af fragt, der skyldes skade på eller tab af ladning, når enten fragttabet skyldes en havari grosse handling, eller skaden på eller tabet af ladningen godtgøres som havari grosse.
I beløbet af den tabte bruttofragt skal fradrages de udgifter, som den, hvem fragten tilkommer, skulle have afholdt for at tjene sådan fragt, men som på grund af opofrelsen ikke er blevet afholdt.
REGEL XVI. Erstatning for ladning tabt eller beskadiget ved opofrelse
Havari grosse godtgørelse for skade på eller tab af ladning, der er opofret, skal svare til det tab, som er lidt derved beregnet på grundlag af værdien på udlosningstidspunktet ifølge modtagerens faktura, eller i mangel af sådan faktura, den indskibede værdi. Værdien på udlosningstidspunktet skal indbefatte udgifter til forsikring samt fragt, dog med undtagelse af sådan fragt, som er i risiko for andre interesser end ladningen.
Når således beskadigede varer sælges, og der ikke er truffet anden overenskomst om skadens størrelse, bliver det tab, som skal godtgøres i havari grosse, at bestemme som forskellen mellem salgets nettoprovenu og nettoværdien i ubeskadiget stand beregnet som anført i denne regels første stykke.
REGEL XVII. Bidragsværdier
Bidrag til havari grosse skal pålignes genstandenes virkelige nettoværdi ved rejsens slutning, dog at værdien af ladningen skal være værdien på udlosningstidspunktet ifølge modtagerens faktura, eller i mangel af sådan faktura, den indskibede værdi. Værdien af ladningen skal indbefatte udgifter til forsikring samt fragt, dog med undtagelse af sådan fragt, som er i risiko for andre interesser end ladningen, hvorfra skal træffes enhver art af skade eller tab, som ladningen er blevet påført før eller under udlosningen. Værdien af skibet skal fastsættes, uden at der tages hensyn til en eventuel fordelagtig eller ufordelagtig lejekontrakt eller tidscerteparti, som skibet måtte sejle under.
Til disse værdier lægges det beløb, der godtgøres som havari grosse for de opofrede genstande, såfremt det ikke allerede er inkluderet. I reders fragt og passagerpenge i risiko afdrages sådanne udgifter og hyrer, som ikke ville være påløbet for at indtjene fragten, hvis skib og ladning var gået totalt tabt, da havari grosse handlingen fandt sted, og som ikke er blevet godtgjort som havari grosse. Ligeledes afdrages i genstandenes værdi alle de udgifter, der er anvendt på dem efter havari grosse handlingen, med undtagelse af sådanne udgifter, der godtgøres som havari grosse.
Sælges ladning andetsteds end på bestemmelsesstedet, skal den bidrage med det virkelige nettoprovenu af salget med tillæg af ethvert beløb, der godtgøres som havari grosse.
Passagerers bagage og personlige ejendele, der ikke er afskibet på konnossement, bidrager ikke til havari grosse.
REGEL XVIII. Skade på skib
Det beløb, der godtgøres i havari grosse for skade eller tab på skibet, dets maskineri eller tilbehør, for skade forårsaget ved en havari grosse handling, skal udgøre følgende:
REGEL XIX. Uanmeldt eller urigtigt angivet ladning
Skade på eller tab af varer, indladet uden rederens eller hans agents vidende, eller på varer, som med vilje er urigtigt betegnet ved afskibningen, godtgøres ikke som havari grosse; men sådanne varer er dog bidragspligtige, hvis de reddes.
Skade på eller tab af varer, som ved afskibningen er urigtigt angivet til en lavere værdi end deres virkelige, godtgøres som havari grosse efter den angivne værdi, men sådanne varer er bidragspligtige efter deres virkelige værdi.
REGEL XX. Tilvejebringelse af pengemidler
En kommission på 2% af havari grosse udlæg, undtagen hyre og kostpenge til fører, officerer og mandskab samt brændsel og udrustningsgenstande, der ikke er genanskaffet under rejsen, godtgøres som havari grosse, men når beløbene ikke er udlagt af nogen af de bidragende parter, godtgøres som havari grosse de nødvendige omkostninger ved at tilvejebringe de fornødne midler ved hjælp af det bodmerilån eller på anden måde, eller det tab, der er påført ejeren af varer solgt i samme hensigt.
Omkostningerne ved at forsikre beløb udlagt til dækning af havari grosse udgifter godtgøres ligeledes som havari grosse.
REGEL XXI. Renter af havari grosse godtgørelse
Af udgifter, opofrelse og erstatninger, der er henført til havari grosse, beregnes renter efter en rentefod af 7% p.a. indtil datoen for havari grosse dispachens udstedelse, idet der ydes behørig rentegodtgørelse for enhver foreløbig indbetaling fra de bidragende parter eller fra havari grosse depositumskontoen.
REGEL XXII. Behandling af kontante deposita
Såfremt kontante deposita for ladningsbidrag til havari grosse, bjærgeløn eller særlige omkostninger er blevet opkrævet, skal sådanne deposita ufortøvet indsættes i en bank godkendt af en repræsentant udnævnt for rederiet og en repræsentant udnævnt for deponenterne, på en separatkonto lydende på de to repræsentanters navne i forening. Det således deponerede beløb tillige med muligt påløbne renter skal henstå til sikkerhed for betaling til rette vedkommende af havari grosse, bjærgeløn eller særlige omkostninger, der skal betales af den ladning, for hvilken disse deposita er blevet opkrævet. Forskud eller tilbagebetaling af deposita kan ydes, hvis dette er skriftligt godkendt af dispachøren. Sådanne deposita, forskud eller tilbagebetalinger præjudicerer ikke parternes endelige bidragspligt.