LBK nr 27 af 09/01/2018
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder § 3
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter inddragelse af de berørte kommunalbestyrelser fastsætte vilkår for gennemførelsen af beslutninger om ændring af den kommunale og regionale inddeling efter § 1.
Stk. 2. I vilkårene kan træffes bestemmelse om ordning af de kommunale eller regionale forhold, der berøres af ændringen, og som det må anses for nødvendigt eller hensigtsmæssigt at sikre tilrettelagt, inden ændringen gennemføres. I vilkårene kan der bl.a. træffes bestemmelse
-
om valg af en ny kommunalbestyrelse og et organ til forberedelse af ændringen og om disses virksomhed og opgaver,
-
om nedsættelse af et organ til forberedelse af valget og om dettes virksomhed og opgaver,
-
om, at væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes af kommunalbestyrelserne i de berørte kommuner, kræver godkendelse af eller kan ændres af organet til forberedelse af ændringen,
-
om, at organet til forberedelse af ændringen underkastes tilsyn efter reglerne i lov om kommunernes styrelse,
-
om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, om ansattes rettigheder i forbindelse med overførslen og om økonomisk kompensation mellem kommuner henholdsvis regioner, der berøres af ændringen, og
-
om indhold og omfang af samt betaling for kommunale eller regionale ydelser.
Stk. 3. Det kan i vilkårene fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse.
Stk. 4. I vilkårene kan efter forhandling med vedkommende minister foretages sådanne fravigelser af gældende lovgivning, herunder lovgivning vedrørende indhold og omfang af samt betaling for kommunale ydelser, som ændringen nødvendiggør.
Stk. 5. I vilkårene kan, i det omfang ændringen gør det nødvendigt, træffes bestemmelse om, at der skal være en i vilkårene fastsat forskel mellem den kommunale skatteudskrivning i to eller flere områder i en kommune, som forud for ændringen af den kommunale inddeling udgjorde eller indgik i forskellige kommuner.
Stk. 6. I vilkårene kan træffes bestemmelse om, at et medlem af et organ til forberedelse af ændringen, der forsætligt eller groft uagtsomt groft tilsidesætter de pligter, som den pågældendes hverv medfører, straffes med bøde.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder § 3
RetsinformationBestemmelsen vedrører fastsættelsen af vilkår for gennemførelsen af ændringer i den kommunale og regionale inddeling.
Til stk. 1
Med bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til efter inddragelse af kommunalbestyrelsen at fastsætte vilkår for gennemførelsen af de beslutninger om ændring af den kommunale inddeling, som ministeren kan træffe efter § 1.
Ministeren bemyndiges endvidere til at fastsætte vilkår for gennemførelsen af beslutninger om ændring af den regionale inddeling efter § 1, stk. 3.
Ministerens bemyndigelse forudsættes alene udnyttet, hvis fastsættelsen af vilkår i konkrete tilfælde er nødvendig eller hensigtsmæssig. Dette vil antageligt kun i begrænset omfang være tilfældet ved beslutninger om mindre grænseændringer.
Forud for indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af vilkår vil der skulle ske en inddragelse af kommunalbestyrelserne i de berørte kommuner med henblik på, at de kan fremkomme med deres ønsker til vilkårenes indhold. Dette omfatter også ønsker om fravigelse af lovgivningen, jf. § 3, stk. 4. Denne inddragelse af de berørte kommuner har særlig betydning i forbindelse med mere betydelige grænseændringer, herunder kommunesammenlægninger, men skal ske i alle tilfælde, hvor det påtænkes at fastsætte vilkår, eller der synes at kunne være et behov herfor.
Fastsættelse af vilkår kræver ikke, at kommunalbestyrelserne er enige i, at der skal fastsættes vilkår eller i vilkårenes indhold.
Fastsættelse af vilkår kan ske både i forbindelse med og efter beslutningen om ændring af den kommunale og regionale inddeling, og fastsættelsen af vilkår kan ske i flere omgange. Indenrigs- og sundhedsministeren vil i den forbindelse kunne ændre allerede fastsatte vilkår.
Vilkårsfastsættelse vil således – ud over på indenrigs- og sundhedsministerens initiativ – kunne ske på initiativ af en eller flere af kommunalbestyrelserne i de kommuner, der berøres af en ændring af den kommunale inddeling, herunder i kommuner der skal indgå i en kommunesammenlægning. Hvor et sådant oprettes, vil vilkårsfastsættelse tillige kunne ske på et sammenlægningsudvalgs initiativ. Vilkårsfastsættelse vil endvidere kunne ske på initiativ af en ny kommune, der dannes efter en kommunesammenlægning. Dette vil navnlig kunne være tilfældet, når det først efter sammenlægningen bliver klart, at der er behov for at fastsætte vilkår. Det anførte gælder også vilkår, hvorved lovgivningen fraviges, jf. stk. 4.
Bestemmelsen svarer i sit indhold til § 9, stk. 1, i den nu ophævede lov om fremgangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og amtskommuner.
Til stk. 2
Bestemmelsen fastlægger nærmere, hvilke vilkår der kan fastsættes efter stk. 1.
Det følger af bestemmelsen, at der i vilkårene kan træffes bestemmelse om ordning af de kommunale eller regionale forhold, der berøres af ændringen, og som det må anses for nødvendigt eller hensigtsmæssigt at sikre tilrettelagt, inden ændringen gennemføres.
Bestemmelsens 1. pkt. , svarer i sit indhold til § 10 i den nu ophævede lov om fremgangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og amtskommuner.
Bestemmelsen indeholder i nr. 1-5 en opregning af forhold, som der i vilkårene kan træffes bestemmelse om. Opregningen er ikke udtømmende.
Til nr. 1
I vilkårene kan der træffes bestemmelse om valg af ny kommunalbestyrelse og et organ til forberedelse af ændringen og om disses virksomhed og opgaver.
Dette vil være relevant i tilfælde, hvor to eller flere kommuner skal indgå i én eller flere sammenlægninger.
Vilkår herom vil kunne omfatte regler om valg og konstituering af kommunalbestyrelsen i den eller de nye kommuner, herunder tidspunktet for valget og kommunalbestyrelsens valg- og funktionsperiode, samt bestemmelser om, at lov om kommunale og regionale valg samt forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, skal finde anvendelse i forbindelse med valget.
Endvidere kan vilkårene vedrøre sammenlægningsudvalg, der har til opgave at forberede sammenlægningen, herunder vedrørende nedsættelse og styrelse af udvalget, udvalgets funktionsperiode, vederlag, diæter m.v. til udvalgets medlemmer, udvalgets opgaver samt udvalgets økonomi og finansiering.
Af stk. 3 fremgår, at det i vilkårene kan fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse. Den nævnte lov indeholder i kap. 2 og 3 (§§ 5-35) regler om de nævnte forhold, som finder anvendelse i forbindelse med kommunesammenlægninger som led i kommunalreformen. Den nævnte lov indeholder også regler om afholdelse af valg, se herom nr. 2.
Det vil således kunne fastsættes, at disse regler finder anvendelse for sammenlægning af kommuner efter dette lovforslags regler. Vilkårene vil dog kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
Tilsvarende vil det kunne fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om kommunernes styrelse finder anvendelse på sammenlægningsudvalget.
Til nr. 2
I vilkårene kan der træffes bestemmelse om nedsættelse af et organ til forberedelse af valget af en ny kommunalbestyrelse og et eventuelt sammenlægningsudvalg, jf. nr. 1. Der kan endvidere træffes bestemmelse om det valgforberedende organs virksomhed og opgaver.
Dette vil være relevant i tilfælde, hvor to eller flere kommuner skal indgå i en sammenlægning, og der derfor skal vælges en ny kommunalbestyrelse og eventuelt et organ til forberedelse af sammenlægningen.
Af stk. 3 fremgår, at det i vilkårene kan fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse. Den nævnte lov indeholder i § 5, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, regler om afholdelsen af valget den 15. november 2005 til kommunalbestyrelserne i de nye kommuner som led i kommunalreformen. Reglerne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 657 af 29. juni 2005 om afholdelse af valg den 15. november 2005 til kommunalbestyrelserne i de nye kommuner og til regionsrådene, der bl.a. indeholder regler om sammenlægningsvalgbestyrelser og disses sammensætning og opgaver.
Det vil kunne fastsættes, at disse regler finder anvendelse for sammenlægning af kommuner efter dette lovforslags regler, idet det dog bemærkes, at lov om kommunale valg, som der er henvist til i § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om revision af den kommunale inddeling, ændres pr. 1. januar 2007, jf. § 79 i lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Vilkårene vil dog kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
Vilkår i medfør af bestemmelsen vil således kunne omfatte bestemmelser om, at lov om kommunale og regionale valg samt forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, skal finde anvendelse.
Til nr. 3
I vilkårene kan der træffes bestemmelse om, at væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes af kommunalbestyrelserne i de berørte kommuner, kræver godkendelse af eller kan ændres af organet til forberedelse af ændringen.
Dette vil være relevant i tilfælde, hvor to eller flere kommuner skal indgå i én eller flere sammenlægninger.
Vilkår herom vil kunne omfatte regler om, at væsentlige økonomiske dispositioner, der i en nærmere begrænset periode forud for sammenlægningen træffes af kommunalbestyrelsen i en kommune, der er omfattet af en beslutning om sammenlægning, kræver sammenlægningsudvalgets godkendelse, at visse væsentlige økonomiske dispositioner truffet af kommunalbestyrelsen i en sådan kommune kan ændres af sammenlægningsudvalget, og at sammenlægningsudvalget kan træffe beslutning om nedsættelse af størrelsen af en bevilling på budgettet i en kommune omfattet af sammenlægningen. Vilkårene vil tillige kunne omfatte en bestemmelse om, at nyansættelse af personale i en kommune omfattet af en beslutning om sammenlægning forudsætter sammenlægningsudvalgets godkendelse.
Af stk. 3 fremgår, at det i vilkårene kan fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse. Den nævnte lov indeholder i §§ 20-23 bestemmelser, som giver indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at fastsætte nærmere bestemmelse om de nævnte forhold. Disse regler finder anvendelse i forbindelse med kommunesammenlægninger som led i kommunalreformen. Reglerne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1462 af 19. december 2005 om regulering af væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne i 2006.
Det vil således kunne fastsættes, at tilsvarende regler finder anvendelse for sammenlægning af hele kommuner efter dette lovforslags regler. Vilkårene vil dog kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
Det bemærkes, at vilkår omfattet af nr. 3 for så vidt også er omfattet af nr. 1, hvorefter der bl.a. kan fastsættes vilkår om et organ til forberedelse af ændringen og om dettes virksomhed og opgaver. Det er dog fundet rigtigst i loven udtrykkeligt at nævne, at der kan fastsættes vilkår om sammenlægningsudvalgets eller et tilsvarende organs godkendelse og ændring af en kommunalbestyrelses økonomiske dispositioner.
Til nr. 4
I vilkårene kan der træffes bestemmelse om, at organet til forberedelse af ændringen underkastes tilsyn efter reglerne i lov om kommunernes styrelse.
Dette vil være relevant i tilfælde, hvor to eller flere kommuner skal indgå i én eller flere sammenlægninger.
Vilkår herom vil kunne omfatte regler om, at bestemmelserne i lov om kommunernes styrelse om tilsynet med kommunerne, herunder regler om tilsynets kompetence, opgaver og reaktionsmuligheder, finder tilsvarende anvendelse på sammenlægningsudvalg.
Svarende til, hvad der for så vidt angår kommunesammenlægninger omfattet af kommunalreformen er fastsat i § 34 i lov om revision af den kommunale inddeling, vil det således i vilkårene for en kommunesammenlægning kunne fastsættes, at bestemmelserne i kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for tilsynet med sammenlægningsudvalget, jf. stk. 3. Der vil i den forbindelse kunne fastsættes særlige regler om, hvilken regional statsforvaltning der varetager tilsynet med det pågældende sammenlægningsudvalg.
Til nr. 5
I vilkårene kan der træffes beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte mellem kommuner henholdsvis regioner, der berøres af ændringen, om ansattes rettigheder i forbindelse med overførslen og om eventuel kompensation herfor.
Dette vil navnlig være relevant i forbindelse med grænseændringer af større betydning, herunder kommunesammenlægninger, opdeling af en kommune i eller mellem flere kommuner og i øvrigt flytning af et væsentligt antal beboere mellem kommuner. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at også mindre grænseændringer kan give anledning til sådanne vilkår. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet som følge af placeringen af et væsentligt kommunalt aktiv, herunder en institution, på et område, der som led i en grænseændring overgår til en anden kommune.
I vilkårene vil kunne fastsættes, i hvilket omfang en kommune henholdsvis en region på et nærmere fastsat tidspunkt indtræder i en anden kommunes henholdsvis regions rettigheder og pligter eller overtager den pågældende kommunes eller regions aktiver og passiver.
I forbindelse med kommunesammenlægninger vil det således kunne fastsættes, at den nye kommune på et nærmere fastsat tidspunkt indtræder i de i sammenlægningen deltagende kommuners rettigheder og pligter eller overtager de pågældende kommuners aktiver og passiver.
Af stk. 3 fremgår, at det i vilkårene kan fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse.
Lov om revision af den kommunale inddeling indeholder i §§ 37-39 bestemmelser vedrørende overførsel af tjenestemænd og personale, der er ansat i henhold til overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, i forbindelse med kommunesammenlægninger og om disses rettigheder i forbindelse med overførslen.
Af den nævnte § 37 fremgår det således, at tjenestemænd, der er ansat under de kommuner, der indgår i en sammenlægning, (den 1. januar 2007) overgår til ansættelse under den nye kommune på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
Af den nævnte § 38 fremgår, at de pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for personale under de kommuner, der indgår i en sammenlægning, som er ansat i henhold til overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som i forbindelse med overførslen til den nye kommune ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Af den nævnte § 39 fremgår, at §§ 37 og 38 gælder tilsvarende for tjenestemænd henholdsvis personale, der er ansat i henhold til overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, i kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, mellem kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår i en sammenlægning.
I vilkårene vil det kunne fastsættes, at disse bestemmelser finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med kommunesammenlægninger, jf. stk. 3. Vilkårene vil dog kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
Der er ikke med bestemmelsen tilsigtet en ringere retsstilling for ansatte, der overføres mellem kommuner henholdsvis regioner som følge af ændringer i den kommunale og regionale inddeling efter lovforslaget, herunder ved kommunesammenlægninger, end den retsstilling, der gjaldt for ansatte, der overføres mellem kommuner henholdsvis regioner som følge af den nye kommunale og regionale inddeling i forbindelse med kommunalreformen.
Lov om revision af den kommunale inddeling indeholder endvidere i § 2, stk. 2-4, bestemmelser, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter vilkår for gennemførelsen af ændringer af den kommunale inddeling, der indebærer deling af kommuner. Disse regler finder anvendelse i forbindelse med kommunesammenlægninger, der indebærer deling af kommuner som led i kommunalreformen. Reglerne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 868 af 16. september 2005 om deling af kommuner.
Den nævnte bekendtgørelse indeholder regler om fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i forbindelse med deling af kommuner som led i kommunalreformen. Disse regler vil efter omstændighederne kunne danne udgangspunkt for fastsættelse af vilkår omfattet af nr. 5 , i forbindelse med grænseændringer, der omfatter deling af kommuner, hvor væsentlige dele af en kommunes areal og befolkning overgår til en anden kommune, jf. stk. 3. Også i disse tilfælde vil vilkårene dog som anført kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
I den nævnte bekendtgørelses §§ 10 og 16 er der fastsat regler vedrørende overførsel af ansatte i forbindelse med kommunedelinger som led i kommunalreformen. Det følger endvidere af bekendtgørelsen, at §§ 37-39 i lov om revision af den kommunale inddeling om de overførte ansattes retsstilling finder anvendelse på ansatte, der overføres efter bekendtgørelsen. I vilkårene vil det kunne fastsættes, at disse bestemmelser finder tilsvarende anvendelse ved overførsel af ansatte i forbindelse med delinger af kommuner, jf. stk. 3. Vilkårene vil dog som anført kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
I den nævnte bekendtgørelses § 20 er der endvidere fastsat regler om, at de ansatte under proceduren til fastlæggelse af, hvilke ansatte der skal overføres, er tildelt de samme rettigheder, som gælder efter § 16 i lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. Tilsvarende bestemmelser vil således kunne fastsættes som vilkår efter nr. 5. Vilkårene vil dog kunne fraviges i de konkrete tilfælde.
Endvidere vil det i forbindelse med grænseændringer kunne fastsættes, at ansatte som følge af en ændring skal overføres mellem kommuner henholdsvis regioner, samt hvilke rettigheder ansatte har i forbindelse med en sådan overførsel. Der vil i den forbindelse kunne fastsættes vilkår om udbetaling af tjenestemandspension og af pension efter en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme rettigheder som en tjenestemandspensionsordning, og, hvor dette er relevant, om fordeling af pensionsforpligtelsen mellem den tidligere og den nye ansættelsesmyndighed.
Der er ikke med bestemmelsen tilsigtet en ringere retsstilling for ansatte, der overføres mellem kommuner henholdsvis regioner som følge af ændringer i den kommunale og regionale inddeling efter lovforslaget, herunder ved delinger af kommuner og ved grænseændringer, end den retsstilling, der gjaldt for ansatte, der overføres mellem kommuner henholdsvis regioner som følge af den nye kommunale og regionale inddeling i forbindelse med kommunalreformen.
I vilkårene kan endvidere fastsættes regler om kompensation kommunerne eller regionerne imellem, såfremt den fordeling, der finder sted af aktiver, passiver, rettigheder og pligter og ansatte, tilsiger en sådan.
Det kan ikke udelukkes, at der også i andre tilfælde end i tilknytning til fordelingen af aktiver og passiver m.v. vil kunne blive spørgsmål om fastsættelse af kompensation i forbindelse med ændringer af den kommunale inddeling.
I forbindelse med kommunesammenlægninger kan der fastsættes nærmere vilkår for regnskabsaflæggelse og revision vedrørende de kommuner, der indgår i en sammenlægning. Det kan herunder fastsættes, hvem der aflægger årsregnskabet for den sidste regnskabsperiode før sammenlægningen, og hvornår og efter hvilke regler det skal aflægges. Det kan endvidere fastsættes, hvem der foretager revision af de nævnte regnskaber.
Til nr. 6
I vilkårene vil der kunne fastsættes bestemmelser om indhold og omfang af samt betaling for kommunale eller regionale ydelser.
Dette vil kunne være relevant såvel i forbindelse med grænseændringer af større betydning, herunder kommunesammenlægninger, opdeling af en kommune i eller mellem flere kommuner og i øvrigt flytning af et væsentligt antal beboere mellem kommuner, som i forbindelse med mindre væsentlige grænseændringer, der alene indebærer flytning af et mindre antal beboere.
Vilkårene kan f.eks. vedrøre forskelle i serviceniveau, takster, gebyrer og opkrævningsterminer mellem kommuner eller dele af kommuner, der berøres af beslutninger om ændring af den kommunale og regionale inddeling efter § 1.
For så vidt angår vilkår, der fraviger lovgivningen, henvises til § 3, stk. 4, og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til stk. 3
Af bestemmelsen fremgår, at det i vilkårene kan fastsættes, i hvilket omfang reglerne i lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse.
Muligheden for at fastsætte, at lovens regler finder anvendelse, gælder alle lovens bestemmelser. I stk. 2, nr. 1-5, er nævnt en række spørgsmål omfattet af den nævnte lov, som det kan være relevant at fastsætte vilkår om.
I vilkårene vil det ligeledes kunne fastsættes, at regler udstedt i medfør af lov om revision af den kommunale inddeling finder anvendelse. Som eksempel på bekendtgørelser, der indeholder sådanne regler, kan nævnes bekendtgørelse nr. 868 af 16. september 2005 om deling af kommuner, bekendtgørelse nr. 657 af 29. juni 2005 om afholdelse af valg den 15. november 2005 til kommunalbestyrelserne i de nye kommuner og til regionsrådene samt bekendtgørelse nr. 1462 af 19. december 2005 om regulering af væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne i 2006.
Vilkår, hvorefter de nævnte regler finder anvendelse, vil kunne tilpasses de konkrete tilfælde.
Som eksempler på regler, som det i vilkårene kan fastsættes finder anvendelse, henvises til bemærkningerne til nr. 1-5.
Til stk. 4
Med bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til i vilkårene at træffe bestemmelse om sådanne fravigelser af gældende lovgivning, som ændringen af den kommunale inddeling nødvendiggør, herunder lovgivning vedrørende indhold og omfang af samt betaling for kommunale ydelser, som ændringen nødvendiggør.
Det er forudsat, at fravigelse af lovgivningen som følge af ændringen af den kommunale inddeling alene skal kunne ske i det omfang og for den periode, som ændringen nødvendiggør.
Bestemmelsen giver ikke indenrigs- og sundhedsministeren adgang til at træffe beslutning om fravigelse af gældende lovgivning, i det omfang sådan lovgivning er en gennemførelse af internationale konventioner eller EU-regler.
Det er efter bestemmelsen en betingelse, at en beslutning om fravigelse af gældende lovgivning træffes af indenrigs- og sundhedsministeren efter forudgående forhandling med vedkommende minister.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 13 i den nu ophævede lov om fremgangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og amtskommuner, hvorefter der i vilkårene for en ændret inddeling kan foretages sådanne afgivelser fra gældende love og bestemmelser m.v., som begrundes ved de gennem den ændrede inddeling skabte særlige forhold.
Bestemmelsen svarer i sit indhold til § 27 i lov om sammenlægning af de bornholmske kommuner (lov nr. 144 af 25. marts 2002) og til § 41 i lov om revision af den kommunale inddeling.
Bestemmelsen giver eksempelvis mulighed for, at indenrigs- og sundhedsministeren i en overgangsperiode efter en ændring af den kommunale inddeling, herunder særligt i tilfælde, hvor en kommune indgår i en sammenlægning med én eller flere andre kommuner eller deles, således at delene sammenlægges med to eller flere andre kommuner, kan dispensere, således at serviceniveauet i de nye kommuner i en overgangsperiode fortsat kan være forskelligt i de forskellige dele af kommunen, hvis der er praktiske vanskeligheder forbundet med en harmonisering.
Bestemmelsen forudsættes f.eks. udnyttet på områder, hvor der vil være vanskeligheder forbundet med på tidspunktet for ændringens, herunder særligt sammenlægningens, ikrafttræden at udligne de forskelle, der er i takster, gebyrer, opkrævningsterminer, serviceniveau m.v. mellem de kommuner, der berøres af ændringen. I sådanne situationer vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne træffe beslutning om, at forskelle i det omfang, videreførelse heraf gør en fravigelse af gældende lovgivning nødvendig, kan videreføres i en kortere overgangsperiode.
Bestemmelsen forudsættes i disse situationer alene udnyttet, hvor ændringen, herunder særligt sammenlægningen, i en kortere overgangsperiode nødvendiggør en fravigelse af gældende lovgivning. Fravigelsen af gældende lovgivning kan som nævnt alene gælde for en sådan periode, som ændringen nødvendiggør.
Bestemmelsen vil endvidere kunne udnyttes til med virkning forud for ændringens, herunder særligt sammenlægningens, ikrafttræden at fravige gældende lovgivning, såfremt det i forbindelse med forberedelsen af ændringen, herunder særligt sammenlægningen, viser sig nødvendigt.
Bestemmelsen er ikke tænkt anvendt til at fravige den generelle offentligretlige lovgivning, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondataloven, med mindre særlige forhold gør en fravigelse nødvendig. Bestemmelsen er i den forbindelse ikke tænkt anvendt til fravigelse af den nævnte lovgivning i videre omfang, end det var tilfældet i forbindelse med kommunalreformen, jf. lov om revision af den kommunale inddeling og lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
Bestemmelsen vil således, hvis dette anses for nødvendigt, kunne anvendes til i forbindelse med en beslutning om en kommunesammenlægning at fravige forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondataloven på samme måde som § 40 i lov om revision af den kommunale inddeling.
I de anførte bestemmelser er det fastsat, at når et sammenlægningsudvalg til brug for forberedelsen af en kommunesammenlægning modtager dokumenter fra de kommuner, der indgår i sammenlægningen, eller fra kommunale fællesskaber, hvori de nævnte kommuner deltager, og dokumenterne i henhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven er interne, mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres interne karakter. Bestemmelsen indebærer en fravigelse af forvaltningslovens § 12, stk. 1, og offentlighedslovens § 7 og en tilsvarende begrænsning i retten til aktindsigt efter persondataloven, jf. persondatalovens § 32, stk. 2.
Fravigelsen betyder, at de kommuner, der indgår i en sammenlægning, og sammenlægningsudvalget betragtes som én myndighed i relation til forvaltningslovens og offentlighedslovens regler om aktindsigt. Dette er en naturlig følge af, at sammenlægningsudvalget og de hidtidige kommuner med virkning fra sammenlægningen udgør én myndighed – den nye kommune. Baggrunden for bestemmelsen er hensynet til en smidig forberedelse af kommunesammenlægninger – et hensyn, der må veje tungt i den særlige situation, hvor kommuner sammenlægges, og der forinden følger en kompliceret sammenlægningsproces.
Til stk. 5
Bestemmelsen giver hjemmel til, at der i vilkårene, i det omfang ændringen gør det nødvendigt, træffes bestemmelse om, at der skal være en i vilkårene fastsat forskel mellem den kommunale skatteudskrivning i to eller flere områder i en kommune, som forud for ændringen af den kommunale inddeling udgjorde eller indgik i forskellige kommuner.
Bestemmelsen vil kunne finde anvendelse ved mere betydelige ændringer af den kommunale inddeling, herunder ved kommunesammenlægninger og ved sammenlægning af dele af en kommune med en eller flere andre kommuner.
Bestemmelsen giver alene mulighed for, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte, at der skal være en nærmere fastsat difference i skatteudskrivningen. Der er således ikke hjemmel til, at ministeren kan fastsætte den kommunale skatteudskrivning.
De forhold, der kan nødvendiggøre en beslutning om en differentieret skatteprocent, kan være, at den ene af de kommuner, der berøres af ændringen af den kommunale inddeling, har haft en særlig stor gæld eller en særlig stor formue, og hvor der derfor forud for ændringen har været en stor forskel i skatteudskrivningen i de omfattede områder.
Vilkår om en differentieret skatteudskrivning kan alene fastsættes for en kortere årrække, f.eks. for to kommunale valgperioder. Det vil kunne ske således, at den kommunale skatteprocent i de to eller flere områder i en kommune, der tidligere udgjorde eller indgik i en anden kommune, tilpasses over denne periode. Dette indebærer, at den i vilkårene fastsatte difference mellem skatteprocenten i to dele af en kommune mindskes i løbet af denne periode for til sidst at ophøre.
Bestemmelsen kan alene anvendes i det omfang og for den periode, som ændringen nødvendiggør.
Til stk. 6
Bestemmelsen giver hjemmel til, at der i vilkårene kan træffes bestemmelse om, at et medlem af et organ til forberedelse af en ændring af den kommunale inddeling, som forsætligt eller groft uagtsomt groft tilsidesætter de pligter, som hvervet medfører, kan straffes med bøde.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med tilsvarende strafbestemmelser om kommunalbestyrelsesmedlemmers grove pligtforsømmelse i § 61 i lov om kommunernes styrelse og om medlemmer af sammenlægningsudvalgets grove pligtforsømmelse i § 35 i lov om revision af den kommunale inddeling.