Erhvervsministeren opretter Visitdenmark som et særligt forvaltningssubjekt til varetagelse af det formål, der er beskrevet i § 2.
Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter en vedtægt for Visitdenmark. Ændringer af vedtægten foretages af erhvervsministeren på eget initiativ eller efter indstilling fra bestyrelsen for Visitdenmark.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for Visitdenmark beslutte, at Visitdenmark kan anvende et andet navn.
Visitdenmark er Danmarks nationale turismeorganisation og har til formål at fremme Danmark som turistmål og derigennem bidrage til at skabe økonomisk vækst inden for det danske turismeerhverv.
Stk. 2. Til fremme af det i stk. 1 angivne formål varetager Visitdenmark navnlig følgende aktiviteter:
Igangsættelse af internationale markedsførings- og brandingaktiviteter i samarbejde med turismens aktører med henblik på at udvikle nye markeder og vedligeholde etablerede markeder.
Koordination af alle væsentlige internationale aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål, som medfinansieres af offentlige midler. Det gælder dog ikke koordination af markedsføringsaktiviteter, som varetages af kommuner i grænseområder.
Indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål med henblik på at formidle denne viden til offentligheden, herunder til turismeerhvervet, offentlige myndigheder og kommunale turismeaktører.
Stk. 3. Varetagelsen af de aktiviteter, som nævnes i § 2, stk. 2, nr. 1 og 3, kan ske mod hel eller delvis finansiering fra de involverede aktører.
Stk. 4. Visitdenmark kan etablere og deltage i partnerskaber, der bidrager til at fremme Visitdenmarks formål.
Stk. 5. Visitdenmarks virksomhed kan udføres gennem selskaber, som er helt eller delvis ejet af Visitdenmark.
Stk. 6. Visitdenmark kan mod hel finansiering fra de involverede aktører påtage sig at udføre sekretariatsbetjening af offentlige og private turismeaktører, herunder virksomhedskonsortier, foreninger og lignende sammenslutninger, hvis disses aktiviteter ligger inden for Visitdenmarks formål.
Stk. 7. Visitdenmark kan oprette markedskontorer i udlandet.
Stk. 8. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger Visitdenmark kan kræve fra kommuner og regioner og fra destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber m.v.
Visitdenmark kan mod hel finansiering fra de involverede aktører påtage sig internationale markedsførings- og brandingaktiviteter, indsamling af viden og udarbejdelse af analyser for turismeaktører i Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland med henblik på at fremme disse lande som turistmål i andre lande end Danmark.
Visitdenmark ledes af en bestyrelse og en direktion.
Stk. 2. Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse af Visitdenmark og fastlægger de generelle rammer for Visitdenmarks virksomhed og træffer beslutning om igangsættelse af aktiviteter, herunder etablering af og deltagelse i partnerskaber, hvis sådanne aktiviteter er af større økonomisk eller strategisk betydning for Visitdenmark.
Stk. 3. Bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af Visitdenmarks daglige ledelse.
Stk. 4. Bestyrelsen påser, at direktionen udøver sit hverv på en behørig måde og efter bestyrelsens retningslinjer, herunder at bogføring og regnskabsaflæggelse foregår tilfredsstillende, at der er etableret fornødne procedurer for risikostyring og interne kontroller, og at bestyrelsen løbende modtager den fornødne rapportering om Visitdenmarks finansielle forhold.
Erhvervsministeren fastsætter regler om antallet af bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2. Medlemmerne af bestyrelsen udpeges i deres personlige egenskab af erhvervsministeren efter anbefaling fra en rådgivende nomineringskomité, jf. § 8. Formanden udpeges af erhvervsministeren, mens næstformanden vælges af bestyrelsen. Bestyrelsens medlemmer må ikke samtidig være medlemmer af direktionen.
Stk. 3. Bestyrelsen skal sammensættes således, at den samlet besidder kompetencer, der gør den kvalificeret til at varetage Visitdenmarks formål, jf. § 2, stk. 1.
Stk. 4. Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på 3 år med mulighed for genudpegning i yderligere 2 perioder af 3 års varighed. Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før udløbet af perioden, udpeges et nyt medlem af erhvervsministeren for den resterende del af perioden, idet dette medlem maksimalt kan genudpeges i yderligere 2 perioder af 3 års varighed.
Stk. 5. Det fastsættes i vedtægten for Visitdenmark, under hvilke omstændigheder et bestyrelsesmedlem kan afsættes af erhvervsministeren inden for udpegningsperioden.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne, heriblandt enten formanden eller næstformanden, er til stede.
Stk. 2. Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens eller i dennes forfald næstformandens stemme afgørende.
Stk. 3. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden, som skal godkendes af erhvervsministeren.
Bestyrelsen afgiver årligt en beretning til erhvervsministeren om sin virksomhed. Beretningen skal indeholde Visitdenmarks vurderinger af udviklingen inden for turismeerhvervet og en redegørelse for Visitdenmarks hovedaktiviteter og økonomi i det forgangne år. Bestyrelsen offentliggør beretningen samtidig med oversendelsen til erhvervsministeren.
Der oprettes en rådgivende nomineringskomité, som har til opgave at give anbefalinger til erhvervsministeren om bestyrelsens sammensætning, dog ikke anbefalinger vedrørende formanden.
Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler for sammensætningen af den rådgivende nomineringskomité og for komiteens virke.
Stk. 3. Formanden for komiteen udpeges af erhvervsministeren.
Visitdenmarks aktiviteter, herunder udgifter til administration, analyser, internationale markedsførings- og brandingaktiviteter, deltagelse i partnerskaber m.v., finansieres af de midler, der afsættes på finansloven til Visitdenmarks virke, og øvrige midler, som måtte blive tilført Visitdenmark fra involverede aktører, jf. § 2, stk. 2, nr. 1 og 3, og stk. 6, og § 3.
Stk. 2. Erhvervsministeriet fastsætter årligt mål for Visitdenmarks virksomhed.
Stk. 3. I tilfælde af Visitdenmarks nedlæggelse tilfalder Visitdenmarks formue statskassen, og staten indtræder i øvrigt i Visitdenmarks rettigheder og forpligtelser.
Stk. 2. Visitdenmark kan kun med erhvervsministerens samtykke foretage eller medvirke til ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko for, at vedtægten ikke kan overholdes.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan til enhver tid kræve de oplysninger om Visitdenmarks virksomhed, som ministeren finder nødvendige til udøvelse af tilsynet. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler herom i vedtægten.
Visitdenmarks regnskab aflægges årligt efter årsregnskabslovens regler. Årsregnskabet revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor og indsendes efterfølgende til erhvervsministeren.
Lov nr. 1536 af 18. december 2018 (Ændringer af sammensætningen af Det Nationale Turismeforum, overflytning af turismeudviklingsselskaber til staten og styrket koordination af international markedsføring)1) indeholder følgende bestemmelse om ikrafttræden m.v.:
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Erhvervsstyrelsen, den 15. marts 2019
Katrine Winding
/ Preben Gregersen
Officielle noter
Lovændringen vedrører § 2, stk. 2, nr. 3 og § 2, stk. 8.
Med bestemmelsen i stk. 1 oprettes det nye VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation. Det nye VisitDenmark oprettes af økonomi- og erhvervsministeren som et særligt forvaltningssubjekt, hvorved forstås et offentligretligt organ, der ikke indgår i det statslige, administrative hierarki, men som dog henhører under økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.
VisitDenmark bliver dermed et selvstændigt organ inden for den statslige forvaltning. Det indebærer, at reglerne i for eksempel lov om Folketingets Ombudsmand, arkivloven, offentlighedsloven, forvaltningsloven, ligestillingsloven samt de almindelige forvaltningsretlige principper finder anvendelse på den virksomhed, der udøves af VisitDenmark. Der vil ikke være rekursadgang til Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Det nye VisitDenmark får til opgave at varetage det i § 2 beskrevne formål.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter stk. 2 vedtægter for VisitDenmark inden for rammerne af loven og gennemfører ligeledes eventuelle vedtægtsændringer. Det bagvedliggende hensyn er at fastholde en tæt statslig styring og kontrol med VisitDenmark henset til den høje andel af statslig finansiering og den omfattende public service virksomhed, som VisitDenmark udøver. VisitDenmarks bestyrelse har mulighed for at indstille vedtægtsændringer til ministeren.
Vedtægterne skal overordnet indeholde bestemmelser om bl.a. VisitDenmarks formål, bestyrelsens opgaver og sammensætning, VisitDenmarks administration, samt regler om inhabilitet, tavshedspligt, tilsyn, revision og regnskab, VisitDenmarks ret til at stifte og deltage i selskaber, opløsning af VisitDenmark osv. Det fastsættes også i vedtægten for VisitDenmark, under hvilke omstændigheder et bestyrelsesmedlem vil kunne afsættes af økonomi- og erhvervsministeren inden for udpegningsperioden, jf. bemærkningerne til § 5, stk. 5.
Efter stk. 3 kan økonomi- og erhvervsministeren efter indstilling fra VisitDenmark til enhver tid ændre navnet for organisationen.
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1 VisitDenmarks formål. Formålet er, at VisitDenmark skal udføre aktiviteter, der bidrager til, at der i omverdenen skabes et bedre kendskab til Danmark som turistmål og derigennem at skabe økonomisk vækst inden for især det danske turismeerhverv.
Bestemmelsen forudsætter således, at VisitDenmark særligt fokuserer på aktiviteter, der kan bidrage til at skabe økonomisk vækst.
I stk. 2, nr. 1 til 3 er angivet en ikke udtømmende opregning af opgaver, som VisitDenmark navnlig varetager.
I nr. 1 nævnes igangsættelse af internationale markedsførings- og brandingaktiviteter, der er påkrævet for at udvikle nye markeder og vedligeholde etablerede markeder. Ved branding forstås en langsigtet indsats, som skal øge kendskabet til og præferencen for Danmark som turistmål. Brandingen af Danmark som turistmål udgør således grundlaget for en mere effektiv produktmarkedsføring. Produktmarkedsføring kan bl.a. bestå i konkrete kampagner, annoncering, distribuering, forudgående markedsanalyser mv.
I varetagelsen af internationale markedsførings- og brandingaktiviteter skal VisitDenmarks fokus være på tiltrækning af værdiskabende turisme til Danmark. Herved forstås, at VisitDenmark skal fokusere på at tiltrække flere turister, der kan øge indtjeningen i turismeerhvervet. Fastlæggelse af VisitDenmarks indsatsområder kan bl.a. ske på grundlag af økonomiske analyser om værdiskabende turisme og inddragelse af erfaringer fra udlandet.
Bestemmelsen indbefatter også, at VisitDenmark kan indgå i dialog med såvel offentlige som private turismeaktører om igangsættelse af nye markedsførings- eller brandingaktiviteter, herunder for eksempel turismevirksomheder eller regionale og kommunale aktører.
I nr. 2 fastsættes, at VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation fremover har ansvaret for koordinationen af alle væsentlige internationale aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål, jf. de foreslåede § 9 a § 13 a i lov om erhvervsfremme. Det indebærer, at al international markedsføring og branding, som medfinansieres af offentlige midler (statslige, regionale eller kommunale), jf. følgeændringen til lov om erhvervsfremme, forudgående vil blive koordineret med VisitDenmark. Dog vil kommuner i grænseområder, som eksempelvis på grund af tætte handelsrelationer eller kulturelle relationer til nabolandet og som har ønske om at markedsføre sig i og med nabolandet på egen hånd uden forudgående koordination med VisitDenmark, have konkret mulighed herfor.
Med »alle væsentlige internationale aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål« menes aktiviteter, der varetages internationalt, og som er rettet mod udenlandske turister eller andre internationale turismeaktører. Det kan være aktiviteter i forhold til udenlandske medier, rejseindustri og forbrugere. Det kan også være planlægning og gennemførelse af større kampagner i udenlandske medier, løbende bearbejdning af rejsearrangører i udlandet og arbejdet med at påvirke og bistå udenlandske medier i udlandet. For eksempel større kampagner rettet mod at skaffe turister til Danmark fra det tyske marked.
VisitDenmarks koordinationsopgave gælder alene for aktiviteter relateret til international markedsføring og branding af dansk turisme. Aktiviteter relateret til markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser inden for Danmarks grænser - det vil sige markedsføringsaktiviteter rettet mod målgrupper bosat i Danmark - er således ikke omfattet af kravet om forudgående koordination.
Forberedende aktiviteter i Danmark relateret til international markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål er heller ikke omfattet. Forberedende aktiviteter foretages typisk af regionale eller kommunale aktører og omfatter eksempelvis ydelse af faglig bistand til udarbejdelse af ansøgninger om værtskaber for konferencer og kongresser, etablering af netværk etc. Det kan også være modtagelse og rundvisning af internationale medier og rejsevirksomheder.
Med turismeprodukter og -oplevelser menes produkter og oplevelser, som især sælges til turister, og som har varig og længerevarende karakter. Det kan for eksempel være forlystelsesparker, museer, oplevelsespakker, som et gourmetophold på kro kombineret med foredrag, rundture mv., udstillinger eller seværdigheder. Det kan også være ophold på hoteller, campingpladser eller i sommerhuse.
Ved kommuner i grænseområder forstås de kommuner, der har direkte trafikal forbindelse til andre lande via vej eller færge. Kommunerne i grænseområder vil få mulighed for at markedsføre sig i og med de lande, de har direkte trafikal forbindelse til. For eksempel kan København og Bornholm markedsføre sig i og med Sverige, og Tønder kan markedsføre sig i og med Tyskland. Det bemærkes, at undtagelsesbestemmelsen alene vedrører international markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser i den pågældende kommune. Undtagelsesbestemmelsen omfatter således ikke aktiviteter relateret til branding af hele Danmark som turistmål. Aktiviteter relateret til branding af Danmark som turistmål skal koordineres med VisitDenmark.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 14, hvor økonomi- og erhvervsministeren desuden bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om andre undtagelser fra hovedreglen om forudgående koordination med VisitDenmark. Denne bemyndigelsesbestemmelse er indsat for at sikre en præcis afgrænsning af, hvilke aktiviteter der er – og ikke er – omfattet af forudgående koordination.
Således er for eksempel enkeltstående begivenheder af kulturel karakter ikke omfattet af forudgående koordination med VisitDenmark. Ligeledes kan kommunerne og regionerne fortsat informere om forhold, som har tilknytning til myndigheden uden forudgående koordination med VisitDenmark. Endelig er det af administrative årsager hensigten at fastsætte en beløbsmæssig bagatelgrænse for, hvilke aktiviteter der er omfattet af forudgående koordination med VisitDenmark, jf. endvidere bemærkningerne til lovforslagets § 14.
Endelig skal bemærkes, at Fonden til Markedsføring af Danmark fortsat vil kunne opretholde sine aktiviteter i form af at yde støtte til større perspektivrige arrangementer, konferencer og initiativer, der bidrager til markedsføring af Danmark. Hvor VisitDenmarks aktiviteter retter sig imod markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål, er Markedsføringsfondens støtte koncentreret omkring fremme af omverdenens kendskab til Danmarks styrker, kompetencer og værdier i bred forstand. Med henblik på at undgå overlap og at sikre mest mulig synergi mellem Fondens og VisitDenmarks aktiviteter forudsættes en tæt, løbende dialog mellem Fonden, VisitDenmark og Økonomi- og Erhvervsministeriet, således at det sikres, at Fondens støtte til aktiviteter ikke kommer på tværs af VisitDenmarks virke og aktiviteter.
I nr. 3 nævnes indsamling af viden, herunder udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål med henblik på at stille denne viden til rådighed for offentligheden samt for turismeerhvervet, offentlige myndigheder og regionale og kommunale turismeaktører.
Det forudsættes således, at VisitDenmark spiller en central rolle i forbindelse med indsamling og formidling af viden om Danmark som turistmål.
Det nye VisitDenmark vil ikke skulle forestå en række statslige myndighedsopgaver, som i dag varetages i det nuværende VisitDenmark, jf. de almindelige bemærkningers afsnit 3.2. Disse myndighedsopgaver flyttes til Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Det nye VisitDenmark vil heller ikke skulle varetage opgaver relateret til turismeproduktudvikling eller oplevelsesudvikling.
I stk. 3 fastsættes, at VisitDenmark kan modtage hel eller delvis finansiering fra de involverede aktører for de aktiviteter, der nævnes i § 2, stk. 2, nr. 1 og 3. Størrelsen heraf må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal i den forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter.
Initiativet til de aktiviteter, som VisitDenmark kan varetage i samarbejde med offentlige og private turismeaktører, kan komme fra såvel VisitDenmark som turismeaktørerne. Det betyder også, at nogle aktiviteter udelukkende sker mod 100 pct. finansiering fra andre offentlige eller private turismeaktører end VisitDenmark. I andre tilfælde modtager VisitDenmark medfinansiering. Det vil sige, at aktiviteterne finansieres delvist af henholdsvist VisitDenmark og de øvrige turismeaktører. Endelig kan VisitDenmark også finansiere alle omkostninger ved konkrete aktiviteter selv.
I henhold til det forvaltningsretlige lighedsprincip skal VisitDenmarks bestyrelse etablere en fast praksis for, hvilke aktiviteter, der udelukkende kan varetages mod 100 pct. finansiering fra andre offentlige eller private turismeaktører end VisitDenmark, og hvilke aktiviteter der kan få medfinansiering fra VisitDenmark.
I vurderingen af hvilke aktiviteter, der kan få medfinansiering fra VisitDenmark, skal fokus lægges på at tiltrække værdiskabende turisme til Danmark. Hertil kommer, at alle aktiviteter skal ligge inden for den til enhver tid gældende turismepolitiske ramme og tilsammen gavne det danske samfund som helhed, jf. også de almindelige bemærkningers afsnit 3.3.
Markedsføringsaktiviteter, der udelukkende kan varetages af VisitDenmark mod 100 pct. finansiering fra andre offentlige eller private turismeaktører end VisitDenmark, kan for eksempel være meget specifikke kampagner vedrørende produkter i en konkret virksomhed eller vedrørende enkelte kommuner.
Markedsførings- eller brandingaktiviteter, der finansieres 100 pct. af VisitDenmark, vil være såkaldte »public service« opgaver, som Økonomi- og Erhvervsministeriet i den årlige resultatkontrakt pålægger VisitDenmark at varetage til gavn for samfundet som helhed, herunder eksempelvis varetagelse af vidensportalen www.visitdenmark.com.
Aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der udelukkende kan varetages af VisitDenmark mod 100 pct. finansiering fra andre offentlige eller private turismeaktører end VisitDenmark, kan for eksempel være analyser vedrørende den kommunale turismeprofil og økonomi.
Aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der finansieres 100 pct. af VisitDenmark, vil være såkaldte »public service« opgaver, som Økonomi- og Erhvervsministeriet i den årlige resultatkontrakt pålægger VisitDenmark at varetage til gavn for samfundet som helhed, herunder eksempelvis »Turistundersøgelsen« eller »Tourism Satellite Account«. Turistundersøgelsen er en kvalitativ undersøgelse af turisterne i Danmark, og den indeholder bl.a. oplysninger om turisternes profil, kendetegn, døgnforbrug og motiver. Turistundersøgelsen laves ca. hvert tredje år. »Tourism Satellite Account« er en kvantitativ opgørelse af turismens økonomiske betydning, som gør det muligt at afgrænse og måle turismens økonomi, både nationalt og regionalt. Tourism Satellite Account laves ca. en gang årligt.
I stk. 4 fastsættes det, at VisitDenmark kan etablere og deltage i partnerskaber, hvor disse bidrager til at fremme VisitDenmarks formål. Partnerskaberne kan være af såvel privatretlig som offentligretlig karakter. Hensigten er at skabe mulighed for, at VisitDenmark kan arbejde tæt sammen med private eller andre partnere. Bestemmelsen skal ses som led i et ønske om at fremme samspillet mellem offentlige og private turismeaktører i bred forstand. Ud over generelt at sikre et større privat engagement er hensigten med sådanne partnerskaber at skabe mulighed for, at VisitDenmarks midler kan suppleres med bidrag fra private eller andre partnere, som har en direkte forretningsmæssig interesse i en bestemt aktivitet. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkningers afsnit 3.5.
Indgåelse af partnerskabsaftaler skal ske under iagttagelse af udbuds- og statsstøttereglerne samt almindelige forvaltningsretlige principper om ligebehandling og økonomisk forsvarlig forvaltning.
Efter stk. 5 kan VisitDenmarks virksomhed udøves gennem selskaber, som er helt eller delvist ejet af VisitDenmark. Baggrunden herfor er bl.a. et ønske om, at VisitDenmark kan deltage i de fælles nordiske eller skandinaviske markedskontorer, som allerede er oprettet som aktie- eller anpartsselskaber, se nedenfor.
Desuden skal der være mulighed for, at VisitDenmark kan stifte eller deltage i aktie- eller anpartsselskaber, som måtte fremme mulighederne for, at VisitDenmark kan gennemføre en mere effektiv og gennemslagskraftig markedsføring og branding af dansk turisme.
Som eksempel kan nævnes selskaberne TouristOnline A/S, der er et datterselskab ejet af det nuværende VisitDenmark, eller markedskontoret i Sverige (VisitDenmark AB), der er et aktieselskab ejet af det nuværende VisitDenmark. Ligeledes kan nævnes markedskontoret i Asien (Scandinavian Tourist Board Aps.), som det nuværende VisitDenmark deler ejerskabet med sammen med de andre skandinaviske landes turismeorganisationer samt markedskontoret i USA (Scandinavian Tourism Inc.), som er et aktieselskab, som det nuværende VisitDenmark ejer i fællesskab med de øvrige nordiske landes turismeorganisationer. Disse selskaber vil blive overdraget til det nye VisitDenmark. I det omfang, der i sådanne datterselskaber udøves aktiviteter på et kommercielt marked, vil det ske på markedsmæssige vilkår og i overensstemmelse statsstøtte- og konkurrencereglerne og dermed uden nogen form for direkte eller indirekte brug af offentlige midler.
Ved stiftelse af selskaber delvist ejet af VisitDenmark er det en forudsætning, at VisitDenmark kontrollerer det pågældende selskab. De nærmere rammer herfor fastsættes i vedtægterne.
I henhold til stk. 6 foreslås det, at VisitDenmark mod finansiering fra de involverede aktører kan påtage sig at udføre sekretariatsbetjening for offentlige og private turismeaktører, herunder for virksomhedskonsortier, foreninger og lignende sammenslutninger.
Opgaver vedr. sekretariatsbetjening kan kun varetages mod 100 pct. finansiering fra de involverede aktører og kan for eksempel indeholde aktiviteter såsom sekretariatsledelse, økonomistyring, organisering af bestyrelsesmøder, medlemsservice eller anden administration i øvrigt.
Det skal understreges, at VisitDenmark kun kan udføre sekretariatsbetjening for virksomhedskonsortier, foreninger og lignende sammenslutninger, såfremt disse konsortier og foreninger mv. varetager aktiviteter, der ligger inden for VisitDenmarks formål. Hermed menes særligt aktiviteter relateret til markedsføring og branding af dansk turisme samt indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål.
Med virksomhedskonsortier, foreninger og lignende sammenslutninger menes for eksempel foreningen Aktiv Danmark, der er en forening, der sekretariatsbetjenes af det nuværende VisitDenmark, og som er en kvalitetsmærkeordning, der markedsfører og udvikler temaoplevelser. Det kan også være de påtænkte erhvervspartnerskaber, jf. afsnit 3.5, eller Meetingdata, der er en national forening for hoteller, konferencecentre mv., der arbejder med mødemarkedet i Danmark. Meetingdata bidrager til at give medlemmerne dokumentation, der kan bruges til at udvikle salg- og markedsføringsindsatsen på mødemarkedet. Endelig kan det være den danske afdeling af Meeting Professionals International (MPI Denmark), der er mødebranchens største internationale netværk.
Størrelsen af den finansiering, som VisitDenmark modtager fra de involverede aktører, må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal i den forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter.
Såfremt VisitDenmark yder medfinansiering til aktiviteter i regi af eksempelvis et virksomhedskonsortium, som VisitDenmark også samtidig udøver sekretariatsbetjening for, henvises i øvrigt til afsnit 3.5 i de almindelige bemærkninger. Her nævnes, at udvælgelsen af de private partnere, der skal deltage i konsortiet, skal ske under iagttagelse af udbuds- og statsstøttereglerne samt almindelige forvaltningsretlige principper om ligebehandling og økonomisk forsvarlig forvaltning.
Ligeledes skal bemærkes, at VisitDenmark ikke må stille som krav for medfinansiering af et konkret konsortium, at VisitDenmark skal være sekretariat for dette konsortium.
I stk. 7 er indsat en bestemmelse om, at VisitDenmark kan oprette markedskontorer i udlandet til opfyldelse af sit formål, svarende til den praksis, der findes i dag for det nuværende VisitDenmark, jf. afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
I stk. 8 er indsat en bestemmelse om, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger VisitDenmark kan kræve fra kommuner og regioner samt fra kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber. Oplysningerne skal dels sikre, at VisitDenmark bliver i stand til at varetage en koordinerende rolle for så vidt angår aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål. Dels skal oplysningerne tilvejebringes med henblik på, at VisitDenmark kan sikre åbenhed om oplysninger vedrørende igangværende og planlagte internationale markedsførings- og brandingaktiviteter over for offentligheden, herunder i særdeleshed over for private turismeaktører og øvrige offentlige turismeaktører.
I § 3 er indsat en bestemmelse om, at VisitDenmark mod finansiering kan påtage sig at varetage internationale markedsførings- og brandingaktiviteter, indsamling af viden og udarbejdelse af analyser for turismeaktører i Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland med henblik på at fremme disse lande som turistmål i andre lande end Danmark.
Bestemmelsen er indsat for at sikre, at VisitDenmark kan påtage sig 100 pct. brugerfinansierede aktiviteter relateret til international markedsføring, branding og analyse for turismeorganisationerne i Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland. Det skal understreges, at disse aktiviteter kun må varetages i andre lande end Danmark. VisitDenmark kan således ikke varetage aktiviteter for disse landes turismeorganisationer, der går på markedsføring eller branding af det pågældende land i Danmark.
Baggrunden for bestemmelsen er, at VisitDenmark indgår i fælles markedskontorer med disse nordiske og skandinaviske lande i Asien og USA, jf. afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger. Der vil derfor ofte være tale om fælles nordiske eller skandinaviske markedsføringsfremstød, hvor Danmark eksempelvis markedsføres som et turistmål i en større nordisk eller skandinavisk »pakkerejse«. Herudover eksisterer der generelt en særlig kulturel forståelse og et særligt samarbejde mellem de skandinaviske og nordiske landes nationale turismeorganisationer, der gør, at en anden nordisk eller skandinavisk turismeorganisation i visse situationer, hvor de ikke selv er repræsenteret på et givent marked, ville foretrække at hyre et af VisitDenmarks markedskontorer frem for en privat konsulent i det pågældende land.
Størrelsen af finansieringen fra turismeorganisationerne i Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland til VisitDenmark må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal i den forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter
Bestemmelsen fastslår i stk. 1, at VisitDenmark ledes af en bestyrelse og en direktion. Bestyrelsens overordnede opgaver er omtalt i stk. 2-4. Det fremgår af stk. 2, at bestyrelsen er den øverste besluttende myndighed for VisitDenmark og har ansvaret for den overordnede ledelse af VisitDenmark. Bestyrelsen fastlægger de generelle rammer for VisitDenmarks virksomhed samt træffer beslutning om igangsættelse af aktiviteter, herunder etablering af og deltagelse i partnerskaber, der er af større økonomisk eller strategisk betydning for VisitDenmark.
Det er således bestyrelsen og ikke direktionen, der træffer afgørelse om aktiviteter i regi af VisitDenmark, der er af større økonomisk eller strategisk betydning for VisitDenmark, herunder eksempelvis etablering af og deltagelse i partnerskaber eller igangsættelse af større markedsføringskampagner.
Det fremgår af stk. 3, at bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af VisitDenmarks daglige ledelse og implementering af bestyrelsens beslutninger. Bestyrelsen fører tilsyn med direktionens varetagelse af sine opgaver.
Bestyrelsen varetager selvstændigt ledelsen af VisitDenmark og er ikke undergivet instruktion af økonomi- og erhvervsministeren. Økonomi- og erhvervsministeren kan dog som led i sit tilsyn meddele konkrete påbud, hvis bestyrelsen ikke overholder loven eller vedtægterne.
Det fremgår af stk. 4, at bestyrelsen skal påse, at VisitDenmark til enhver tid har et forsvarligt kapitalberedskab, samt at bogføring og formueforvaltning kontrolleres på en forsvarlig måde.
Det fremgår af stk. 1, at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om antallet af bestyrelsesmedlemmer i VisitDenmarks bestyrelse. Det er hensigten, at bestyrelsen ved VisitDenmarks etablering skal bestå af 7 medlemmer, herunder en formand og en næstformand.
Det følger af stk. 2, at medlemmerne af den samlede bestyrelse udpeges i deres personlige egenskab af økonomi- og erhvervsministeren. Ministeren udpeger medlemmerne efter anbefaling fra en rådgivende nomineringskomité, jf. bemærkningerne til § 8. Nomineringskomitéen giver dog ikke anbefalinger vedrørende formanden, som udpeges af økonomi- og erhvervsministeren. Næstformanden vælges af den nedsatte bestyrelse.
Ministeren kan undlade at følge anbefalingerne fra nomineringskomitéen, såfremt ministeren vurderer, at enten den samlede bestyrelse eller enkelte medlemmer, som komitéen har anbefalet, ikke har de kompetencer, der gør den/dem kvalificeret til at varetage VisitDenmarks formål, jf. § 2, stk. 1, bedst muligt.
Bestyrelsesmedlemmerne kan ikke i udøvelsen af deres hverv underlægges instrukser fra andre, herunder fra den virksomhed eller organisation mv., som det pågældende bestyrelsesmedlem måtte være ansat i eller tilknyttet. Bestyrelsens medlemmer må ikke samtidig være medlemmer af direktionen.
I stk. 3 er fastsat, at bestyrelsen skal sammensættes på en sådan måde, at dens kompetencer gør den kvalificeret til at varetage VisitDenmarks formål, jf. § 2, stk. 1, bedst muligt.
Ved VisitDenmarks etablering vurderes det relevant, at bestyrelsen tilsammen skal have viden om og forretningsmæssig forståelse for de forskellige typer af turismeerhverv i Danmark, herunder afledte erhverv, kendskab til international markedsføring, ledelse, økonomistyring, kommunikation og PR. Samtidig skal et af medlemmerne have erfaring med den regionale og kommunale turismefremmeindsats.
Det forudsættes, at økonomi- og erhvervsministeren i forbindelse med udpegningen vurderer, om bestyrelsen har de rette kvalifikationer set i forhold til udviklingen i VisitDenmarks opgaver og foretager de nødvendige ændringer i bestyrelsens sammensætning på grundlag af anbefaling fra den rådgivende nomineringskomité.
Det følger af stk. 4, at de udpegede bestyrelsesmedlemmer udpeges for en periode på 3 år med mulighed for genudpegning i 2 perioder på 3 år.
Udpegningsperioden vil som udgangspunkt følge kalenderåret, idet første udpegningsperiode dog vil træde i kraft fra VisitDenmarks etablering den 1. juli 2010 med afslutning den 31. december 2012.
Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før udløbet af perioden, udpeges et nyt medlem af økonomi- og erhvervsministeren for den resterende del af perioden, idet dette medlem maksimalt kan genudpeges i yderligere 2 perioder af 3 års varighed.
Det fastsættes i stk. 5, at det vil blive fastsat i vedtægten for VisitDenmark, under hvilke omstændigheder et bestyrelsesmedlem vil kunne afsættes af økonomi- og erhvervsministeren inden for udpegningsperioden. Eksempelvis i tilfælde af, at det pågældende medlem forsætligt har handlet i strid med vedtægterne eller ikke lever op til kravet om decorum. Et medlem kan således for eksempel afsættes, hvis det har begået strafbare handlinger, eksempelvis økonomisk kriminalitet, der kan skade VisitDenmarks omdømme.
Bestemmelsen i stk. 1 fastsætter, at mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer, heriblandt enten formanden eller næstformanden, skal være til stede, før bestyrelsen er beslutningsdygtig.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at afstemninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal blandt de fremmødte. Er der stemmelighed ved en afstemning, er formandens stemme, og i dennes forfald næstformandens, afgørende.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, som efterfølgende godkendes af økonomi- og erhvervsministeren, jf. stk. 3. Dette sker samtidig med fastsættelse af vedtægter for VisitDenmark. Forretningsordenen vil bl.a. indeholde regler for bestyrelsens sammensætning og virke, afholdelse af bestyrelsesmøder, direktionens opgaver og ansvar, habilitet osv. Ministeren kan afvise at godkende forretningsordenen, såfremt det vurderes, at den er i strid med Lov om VisitDenmark eller vedtægterne for VisitDenmark.
Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen for VisitDenmark årligt afgiver en beretning til økonomi- og erhvervsministeren om sin virksomhed. Beretningen skal indeholde VisitDenmarks vurdering af udviklingen inden for turismeerhvervet. Bestyrelsen offentliggør beretningen samtidig med oversendelsen til økonomi- og erhvervsministeren.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at økonomi- og erhvervsministeren årligt bliver holdt orienteret om VisitDenmarks virke, herunder om gennemførte aktiviteter og etablerede partnerskaber. Offentligheden skal ligeledes holdes orienteret herom. Det forudsættes, at beretningen følger kalenderåret.
Med bestemmelsen oprettes en rådgivende nomineringskomité, som løbende har til opgave at give anbefalinger til ministeren om bestyrelsens sammensætning, dog ikke vedrørende formanden.
Ministeren bemyndiges til i en bekendtgørelse i medfør af loven at fastsætte regler for, hvilke medlemmer komitéen skal bestå af samt for komitéens virke, jf. stk. 2.
Det er hensigten, at komitéen ved VisitDenmarks etablering skal bestå af 7 medlemmer, og at Økonomi- og Erhvervsministeriet, Dansk Erhverv, DI, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Turisterhvervets Samarbejdsforum og HORESTA udpeger hver ét medlem af komitéen.
Det er ligeledes hensigten at medlemmerne af komitéen har viden om og kendskab til relevante kandidater, der er kvalificeret til bestyrelsen. Det vil sige kandidater, som har viden om og forretningsmæssig forståelse for de forskellige typer af turismeerhverv i Danmark, herunder afledte erhverv, kendskab til international markedsføring, ledelse, økonomistyring, kommunikation og PR samt erfaring med den regionale og kommunale turismefremmeindsats.
I praksis forventes rådgivningen at ske ved, at komitéen anbefaler medlemmer af bestyrelsen til ministerens videre overvejelse og endelige beslutning. Beslutningen om, hvem der skal udpeges til bestyrelsen, tilfalder således økonomi- og erhvervsministeren.
Formanden for komitéen, jf. stk. 3, varetages af det medlem, der udpeges af Økonomi- og Erhvervsministeriet. Det påhviler formanden at sikre, at komitéen inddrages i god tid ved besættelse af ledige poster i bestyrelsen.
Komitéen er i forbindelse med sin rådgivning forpligtet til at følge de kriterier, som er fastlagt i nærværende lov samt til at følge de til enhver tid gældende anbefalinger for god selskabsledelse (corporate governance).
Det følger af bestemmelsen, at VisitDenmarks aktiviteter, herunder udgifter til administration, markedsføringstiltag, deltagelse i partnerskaber mv., finansieres af de midler, der afsættes på finansloven til VisitDenmarks virke samt eventuelle midler, som måtte blive tilført VisitDenmark fra andre, herunder fra turismeerhvervet eller regionale eller kommunale parter via betaling for konkrete ydelser vedr. branding- og markedsføringsaktiviteter.
De eventuelle midler, som måtte blive tilført VisitDenmark fra andre end staten, herunder eksempelvis fra turismeerhvervet, kan bl.a. være gennem kontingentbetalinger og/eller kapitalindskud i forbindelse med indgåelse af aftaler om partnerskaber omkring gennemførelse af konkrete projekter.
VisitDenmark kan indgå kontrakter og andre bindende aftaler i VisitDenmarks navn. VisitDenmark har også selvstændig søgsmålskompetence. Det vil sige, at VisitDenmark kan blive part i en retssag, for eksempel om krav om erstatning i tilfælde af misligholdelse af en kontrakt.
Det fastsættes i stk. 2, at Økonomi- og Erhvervsministeriet årligt fastsætter mål for VisitDenmarks virksomhed. Bestemmelsen giver mulighed for, at Økonomi- og Erhvervsministeriet årligt kan forhandle om indgåelse af en resultatkontrakt med VisitDenmark. Resultatkontrakten vil indeholde den strategiske og turismepolitiske ramme, som VisitDenmark skal virke inden for. Således skal resultatkontrakten indeholde overordnede strategiske mål samt mere specifikke resultatmål for VisitDenmarks virke. Strategiske mål kan eksempelvis være en overordnet målsætning om, at værditilvæksten i det danske turismeerhverv skal stige, eller at kendskabet til Danmark som turistmål skal styrkes. De mere specifikke resultatmål kan variere fra år til år og vil afhænge af, hvad der er særligt behov for at sætte fokus på. Der kunne eksempelvis udfærdiges et resultatmål om, at VisitDenmark skal bidrage til at etablere velfungerende erhvervspartnerskaber for målgruppebaseret udvikling og markedsføring af dansk turisme.
Ligeledes skal resultatkontrakten sikre, at VisitDenmark afsætter midler til at varetage en række specificerede »public-service opgaver« til gavn for almenvellet og samfundet som et hele, herunder eksempelvis den årlige turismestatistik og internetplatformen www.visitdenmark.com. Resultatkontrakten vil også indeholde mål for VisitDenmarks medfinansieringsprocent.
Det følger af stk. 3., at VisitDenmarks formue i tilfælde af nedlæggelse tilfalder statskassen. Staten indtræder ved VisitDenmarks nedlæggelse også i VisitDenmarks rettigheder og forpligtelser.
VisitDenmark er i henhold til stk. 1 undergivet økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.
VisitDenmark må efter stk. 2 alene med økonomi- og erhvervsministerens samtykke foretage eller medvirke til ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko for, at VisitDenmarks vedtægt ikke kan overholdes.
Bestemmelsen er indsat for at sikre, at VisitDenmarks ledelse forudgående indhenter ministerens samtykke, når VisitDenmark foretager eller medvirker til ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko for, at VisitDenmarks vedtægt ikke kan overholdes. Bestemmelsen svarer til § 21, stk. 3, i lov om erhvervsdrivende fonde mv. og skal fortolkes i overensstemmelse hermed.
Med ekstraordinære dispositioner forstås for eksempel optagelse af lån eller kassekredit og indgåelse af andre økonomiske forpligtelser af større rækkevidde. Ved vurderingen heraf indgår størrelsen af VisitDenmarks samlede nettoaktiver og de årlige tilskud.
Det følger af stk. 3, at økonomi- og erhvervsministeren til enhver tid er berettiget til at kræve de oplysninger om VisitDenmarks virksomhed, som ministeren finder nødvendige til udøvelse af tilsynet. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler herom i vedtægterne.
Bestemmelsen fastslår, at VisitDenmarks regnskab skal aflægges efter årsregnskabsloven, og at regnskabet skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. Efterfølgende skal regnskabet indsendes til økonomi- og erhvervsministeren.
Bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af Lov om VisitDenmark, hvorefter der indføres en mere sammenhængende og effektiv organisering af turismefremmeindsatsen i Danmark. Med lovforslaget etableres et nyt VisitDenmark, som fremover bl.a. får ansvaret for koordinationen af den offentligt medfinansierede internationale markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål. Bestemmelsen fastsætter, at regioner og regionale turismeudviklingsselskaber fremover forudgående skal koordinere offentligt medfinansierede aktiviteter til international markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med VisitDenmark.
Tilsvarende regulering fastsættes for kommunerne og kommunale turismeudviklingsselskaber. Dog er kommuner i grænseområder undtaget for forudgående koordination af egne markedsføringsaktiviteter i og med det naboland, det har direkte trafikal forbindelse til, jf. bemærkningerne til § 2, stk. 2 nr. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til dette lovforslag, afsnit 3.3.
VisitDenmarks koordinationsopgave omfatter alle væsentlige aktiviteter til markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål, der varetages internationalt, og som er rettet mod udenlandske turister eller andre internationale turismeaktører. Det kan være aktiviteter i forhold til udenlandske medier, rejseindustri og forbrugere. Det kan også være planlægning og gennemførelse af større kampagner i udenlandske medier, løbende bearbejdning af rejsearrangører i udlandet og arbejdet med at påvirke og bistå udenlandske medier i udlandet. For eksempel større kampagner rettet mod at skaffe turister til Danmark fra det tyske marked.
VisitDenmarks koordinationsopgave gælder alene for aktiviteter relateret til international markedsføring og branding af dansk turisme. Aktiviteter relateret til markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser inden for Danmarks grænser - det vil sige markedsføringsaktiviteter rettet mod målgrupper bosat i Danmark - er således ikke omfattet af kravet om forudgående koordination.
Forberedende aktiviteter i Danmark relateret til international markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål er heller ikke omfattet. Forberedende aktiviteter foretages typisk af regionale eller kommunale aktører og omfatter eksempelvis ydelse af faglig bistand til udarbejdelse af ansøgninger om værtskaber for konferencer og kongresser, etablering af netværk etc. Det kan også være modtagelse og rundvisning af internationale medier og rejsevirksomheder.
Med turismeprodukter og -oplevelser menes produkter og oplevelser, som især sælges til turister, og som har varig og længerevarende karakter. Det kan for eksempel være forlystelsesparker, museer, oplevelsespakker, som et gourmetophold på kro kombineret med foredrag, rundture mv., udstillinger eller seværdigheder. Det kan også være ophold på hoteller, campingpladser eller i sommerhuse.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren desuden til at fastsætte nærmere regler om undtagelser fra den forudgående koordination med VisitDenmark. Denne bemyndigelsesbestemmelse er indsat for at sikre en klar afgrænsning af, hvad der forstås som væsentlige aktiviteter, og som derfor er omfattet af forudgående koordination med VisitDenmark.
Således vil det i en bekendtgørelse udstedt i medfør af lov om erhvervsfremme blive præciseret, at der med væsentlige aktiviteter forstås alle aktiviteter, der har et samlet budget på mere end 250.000 kroner. Hensigten med denne bagatelgrænse er at begrænse de administrative opgaver i forbindelse med løsning af koordinationsopgaven. Annoncering i begrænset omfang, for eksempel i svenske eller tyske medier i forbindelse med enkeltstående begivenheder, kan således gennemføres uden koordination, og uden at den overordnede hensigt om at sikre koordination af alle væsentlige internationale turismefremmeaktiviteter som større kampagner mv. påvirkes.
Det vil ligeledes blive præciseret, at enkeltstående begivenheder af kulturel karakter, som er afgrænset til den enkelte kommune eller region, og som samtidig ikke vurderes at have en særlig markedsførings- eller brandingmæssig betydning for hele Danmark som turistmål, heller ikke skal omfattes af koordinationsopgaven. Herunder eksempelvis lokale festivaler eller julemarkeder mv. i den enkelte kommune eller region.
Endelig vil det blive præciseret, at den styrkede koordination af den internationale markedsføring og branding af dansk turisme ikke ændrer ved, at kommuner, regioner og statslige myndigheder fortsat kan informere i udlandet om forhold, som har tilknytning til myndigheden, for eksempel om miljøforhold, tilgængelighed, bo- og levevilkår, offentlige tilbud mv. via hjemmesider, repræsentationskontorer, venskabsbyer o.lign. Myndighedsinformation afgrænser sig fra markedsføring og branding af dansk turisme ved ikke at have som overordnet mål at tiltrække turister til Danmark. Myndighedsinformation har karakter af serviceoplysninger til den enkelte borger med henblik på at højne borgerens kendskab til de tilbud og service, som den enkelte kommune og region råder over.
For at VisitDenmark kan løse sin koordinationsopgave skal de regionale og kommunale turismeaktører løbende forsyne VisitDenmark med relevante informationer om turismeprodukter og -oplevelser. For eksempel om nye lokale oplevelser, relevant nyt inden for kulturen, ny arkitektur, nye mødefaciliteter, nye overnatningsfaciliteter etc. Der skal desuden informeres om planlagte og igangværende aktiviteter relateret til international markedsføring og branding af dansk turisme. Tilsvarende skal VisitDenmark løbende orientere de regionale og kommunale turismeaktører om planlagte og igangværende aktiviteter relateret til markedsføring og branding af dansk turisme. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler herom ved bekendtgørelse.