LBK nr 38 af 02/01/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. § 5c
(Ophævet)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. § 5c
RetsinformationBestemmelsen henviser til en række love, der skal anvendes på udstationerede lønmodtagere. Det anføres i forslaget, at de skal gælde, uanset hvilket lands ret, der i øvrigt regulerer ansættelsesforholdet. Hermed understreges det, at der er tale om regler, der skal være internationalt præceptive. Om dette begreb henvises der til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger. Det forudsættes, at henvisningen til de nævnte love også omfatter administrative forskrifter, der er udstedt i medfør af lovene. Dette er særligt relevant for arbejdsmiljøloven.
Til nr. 1
Som det er anført i de almindelige bemærkninger, gælder arbejdsmiljøloven allerede efter den gældende retstilstand for udstationerede arbejdstagere. Arbejdsmiljøloven indeholder bestemmelser om minimal hviletid, om sikkerhed m.v. på arbejdspladsen samt om beskyttelsesforanstaltninger for gravide kvinder og for børn og unge, jf. direktivets artikel 3, stk. 1, litra a, e og f. Henvisningen til arbejdsmiljøloven omfatter som nævnt også tilhørende bekendtgørelser.
Til nr. 2
Ligebehandlingsloven indeholder vilkår, der er opremset i direktivets artikel 3, stk. 1, litra f og g.
Ligebehandlingslovens regler om ret til fravær indeholder bestemmelser om ret til fravær i situationer, der ikke betragtes som en beskyttelsesforanstaltning for gravide kvinder og kvinder, der lige har født, f.eks. reglerne om ret til fædreorlov og fravær fra arbejdet for adoptanter, og derfor undtages disse grupper i forslaget.
For personer omfattet af dansk sociallovgivning vil der under fravær efter ligebehandlingsloven være ret til barselsdagpenge. Som nævnt under de almindelige bemærkninger berører udstationeringsdirektivet imidlertid ikke anvendelsen af forordning nr. 1408/71 om social sikring for vandrende arbejdstagere. Efter denne forordning forbliver udstationerede lønmodtagere omfattet af hjemlandets regler for social sikring, hvis udstationeringen ikke påregnes at overstige 1 år. Der kan således opstå den situation, at udstationerede lønmodtagere i Danmark har ret til fravær efter ligebehandlingslovens regler, men at betalingen under fraværet må afgøres efter hjemlandets regler. For kvinder, der opfylder funktionærlovens betingelser, gælder dog funktionærlovens regler om betaling, jf. bemærkningerne til nr. 4 nedenfor.
Til nr. 3
Bestemmelsen har til formål at gennemføre direktivets artikel 3, stk. 1, litra g.
Til nr. 4
Under bemærkningerne til nr. 2 er det nævnt, at der under fravær på grund af barsel efter ligebehandlingsloven er ret til barselsdagpenge. For funktionærer gælder imidlertid funktionærlovens regler om betaling, der stiller funktionæren bedre end efter dagpengeloven. Da funktionærlovens regler om betaling er et ansættelsesvilkår og ikke social sikring, er funktionærlovens regler ikke omfattet af forordning 1408/71, jf. herved bemærkningerne til nr. 2.
Selv om funktionærloven som sådan ikke er en af de regler, som efter udstationeringsdirektivet skal finde anvendelse på udstationerede lønmodtagere, så er denne del af funktionærloven et element, der må betegnes som en beskyttelsesforanstaltning for gravide kvinder og kvinder, der lige har født. Derfor må denne del af loven anvendes på udstationerede lønmodtagere. Det gælder dog naturligvis kun for lønmodtagere, som efter dansk lovgivning ville være omfattet af funktionærloven. Følgelig er der indsat en betingelse om, at lønmodtagerne skal opfylde betingelserne for at være funktionær efter lovens § 1.
Til nr. 5
Bestemmelsen har til formål at gennemføre direktivets artikel 3, stk. 1, litra g.