LBK nr 38 af 02/01/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. § 2
Denne lov berører ikke anvendelsen af ILO-konvention nr. 94 af 1949 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. § 2
RetsinformationEfter ILO-konvention nr. 94 af 1949 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter er offentlige myndigheder forpligtet til i kontrakter med private leverandører m.v. at indsætte bestemmelse om, at leverandørens medarbejdere ved opfyldelsen af kontrakten skal sikres løn- og ansættelsesvilkår, der ikke er mindre gunstige end dem, der følger af lov og overenskomst, der gælder på den egn, hvor arbejdet udføres. Danmark har ratificeret konventionen, jf. bekendtgørelse nr. 1 af 4. januar 1957 (Lovtidende C 1957, side 1) og Arbejdsministeriet har udsendt et cirkulære til statslige myndigheder med pålæg om at overholde konventionen, jf. cirkulære nr. 114 af 18. maj 1966 (Ministerialtidende A 1966, side 314). Desuden har Arbejdsministeriet henstillet til kommunerne og amtskommunerne at anvende konventionen inden for bygge- og anlægsområdet, jf. cirkulære nr. 115 af 27. juni 1990 (Ministerialtidende 1990, side 707).
En klausul i en kontrakt med et udenlandsk firma, der udstationerer medarbejdere til Danmark, indebærer f.eks., at medarbejderne skal sikres ferie efter danske regler uanset varigheden af udstationeringen. Da udstationeringsdirektivet imidlertid indeholder nogle regler om undtagelser for arbejde af kort varighed og ringe omfang, er der umiddelbart et sammenstødsproblem. Da Danmark har tiltrådt konventionen, før Danmark blev medlem af EF, har konventionen forrang i tilfælde af sammenstødsproblemer, jf. EF-traktatens artikel 207 (tidligere artikel 234). Da ILO-konventionen imidlertid alene er gennemført ved cirkulære, vil en lov om udstationering efter den interne danske retsorden tilsidesætte cirkulæret og dermed konventionen. Derfor er det nødvendigt at bestemme, at loven ikke berører anvendelsen af konventionen. Det kan således forekomme, at begge regelsæt skal anvendes samtidigt. Hvis det udenlandske firma f.eks. ikke giver medarbejderne ferie efter de danske regler, vil det for det første være en overtrædelse af denne lov. For det andet vil det være et kontraktbrud over for den offentlige myndighed, der i henhold til cirkulæret har betinget sig, at den udenlandske virksomhed skal sikre medarbejderne danske vilkår.