LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 9
Udbetaling Danmark og kommunen skal på eget initiativ videregive oplysninger til hinanden, herunder oplysninger om rent private forhold, om den, der får hjælp eller har fået hjælp, dennes ægtefælle, samlever eller formodede samlever og andre husstandsmedlemmer eller formodede husstandsmedlemmer, hvis oplysningerne er nødvendige for den modtagende myndigheds kontrol af, om en borger har modtaget kontante ydelser eller økonomiske tilskud med urette og mod bedre vidende. Oplysningerne kan videregives uden samtykke fra borgeren.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 9
RetsinformationForslaget til § 9 regulerer videregivelse af oplysninger fra kommunen til Udbetaling Danmark, hvor Udbetaling Danmark forud for videregivelsen, har truffet afgørelse om hjælp til en borger. Forslaget til § 9 regulerer herudover videregivelse af oplysninger fra Udbetaling Danmark til kommunen, hvor kommunen forud for videregivelsen, har truffet afgørelse om hjælp til en borger.
Forslaget til § 9 regulerer således ikke den situation, hvor henholdsvis kommunen og Udbetaling Danmark skal videregive oplysninger til hinanden i forbindelse med, at borgeren har søgt om en ydelse. I sidstnævnte tilfælde vil kommunen og Udbetaling Danmark kun skulle videregive oplysninger til hinanden, hvis borgeren har givet samtykke til det til Udbetaling Danmark eller kommunen efter betingelserne i § 11 a, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område eller efter forvaltningslovens § 29, eller hvis oplysningen kan indhentes uden samtykke efter andre bestemmelser for eksempel § 11 a, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Anvendelsesområdet for forslaget til § 9 er således tilfælde, hvor kommunen og Udbetaling Danmark kommer i besiddelse af oplysninger, der har betydning for kontrol af, om en borger kan have modtaget kontante ydelser eller økonomiske tilskud med urette og mod bedre vidende, men hvor der endnu ikke er påbegyndt en sag om tilbagebetaling, der kan oplyses i medfør af § 11 c, stk. 1, nr. 4, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det vurderes, i afsnit 2.7.2.1, i de almindelige bemærkninger, at Udbetaling Danmark bliver omfattet af persondatalovens § 8, stk. 3. Som følge heraf kan Udbetaling Danmark efter de gældende regler i persondatalovens § 8, stk. 3, ikke uden samtykke fra borgeren systematisk videregive oplysninger om rent private forhold til andre myndigheder uden at skulle vurdere i hvert eneste tilfælde, om betingelserne for at videregive oplysningerne er opfyldt. Ligeledes kan en forvaltning i kommunen, der udfører opgaver på det sociale område, efter de gældende regler i persondatalovens § 8, stk. 3, ikke uden samtykke fra borgeren systematisk videregive oplysninger om rent private forhold til andre myndigheder uden at skulle vurdere i hvert eneste tilfælde, om betingelserne for at videregive oplysningerne er opfyldt.
Det er vigtigt, at Udbetaling Danmark og kommunen fremover kan modtage nødvendige oplysninger fra hinanden om forhold, der er relevante for kontrol af, om der kan være sket misbrug af sociale ydelser, herunder for at kunne vurdere, om der skal påbegyndes en sag om tilbagebetaling af en ydelse, som en borger kan have modtaget med urette. Det er ligeledes vigtigt, at videregivelsen af oplysningerne altid sker på eget initiativ og kan ske uden at indhente samtykke fra borgeren.
For en nærmere beskrivelse af de gældende regler om sociale myndigheders muligheder for at videregive oplysninger til brug for tilbagebetalingssager efter gældende regler, henvises til afsnit 2.7.1. og til afsnit 2.8.1. i de almindelige bemærkninger til forslaget om at sikre et tæt og koordineret samarbejde om kontrol og tilbagebetalingssager mellem kommunen og Udbetaling Danmark. Der henvises herudover til bemærkningerne til forslagets § 10, der handler om videregivelse af oplysninger efter anmodning til brug for potentielle tilbagebetalingssager.
Det foreslås i § 9, at Udbetaling Danmark og kommunen på eget initiativ skal videregive nødvendige oplysninger til hinanden, herunder oplysninger om rent private forhold om den, der får hjælp eller har fået hjælp, dennes ægtefælle eller samlever og andre husstandsmedlemmer, hvis oplysningerne er nødvendige for den modtagende myndigheds kontrol af, om en borger kan have modtaget kontante ydelser eller økonomiske tilskud med urette og mod bedre vidende. Oplysningerne kan videregives uden samtykke fra borgeren.
Videregivelsen skal kunne ske, uden at kommunen og Udbetaling Danmark skal vurdere om betingelserne i persondatalovens § 8, stk. 3, er opfyldt.
Bestemmelsen vil primært få betydning for udveksling af oplysninger om borgeres økonomiske forhold og samlivsforhold, idet både kommunen og Udbetaling Danmark fremover har myndighedsansvaret for kontante ydelser og økonomiske tilskud, der bliver påvirket af disse forhold. Der forventes primært at blive videregivet oplysninger om, at en borger har uoplyste indtægter eller oplysninger, der er nødvendige for at undersøge, om en borger har ægteskabslignende forhold med en anden person, da disse forhold ofte danner baggrund for sager om tilbagebetaling på det sociale område.
Forslaget til § 9 forpligter kommunen og Udbetaling Danmark til at videresende nødvendige oplysninger fra modtagne anmeldelser fra borgere, der mener, at en anden borger modtager en ydelse med urette. Der kan kun videregives oplysninger, der er nødvendige for, at den modtagende myndighed som led i sin myndighedsudøvelse kan fastslå et retskrav.
Den afgivende myndighed forudsættes at have en grundlæggende viden om, hvilke oplysninger der kan medføre, at den modtagende myndighed skal foretage kontrol af, om der er sket misbrug af udbetaling af kontante ydelser og økonomiske tilskud, men skal ikke tage stilling til, om oplysningen konkret vil medføre, at den modtagende myndighed vil kunne påbegynde en tilbagebetalingssag, eller om oplysningen vil blive lagt til grund i en sag om tilbagebetaling, der eventuelt allerede er påbegyndt. Dette er op til den ansvarlige myndighed, som har alle oplysninger, og som kender regelgrundlaget og kriterierne for at kunne tilkende kontante ydelser og økonomiske tilskud og for hvornår, der kan træffes afgørelse om tilbagebetaling på sit eget sagsområde. Der henvises til afsnit 2.8.1.1. for en nærmere beskrivelse af betingelserne for at kræve tilbagebetaling af kontante ydelser og økonomiske tilskud, der er modtaget med urette og mod bedre vidende. Bestemmelsen svarer til gældende praksis, hvorefter myndigheder på eget initiativ videregives oplysninger efter en værdispringsbetragtning efter persondataloven, hvis oplysningen er nødvendige for tilbagebetalingssager hos andre myndigheder.
Den afgivende myndighed skal inden videregivelsen af oplysningen undersøge, om borgeren modtager eller har modtaget en ydelse hos den anden myndighed, hvor oplysningen kan få betydning for ydelsen. I praksis vil det ske ved, at kommunen og Udbetaling Danmark efter forslaget til § 8 får terminaladgang til oplysninger om, hvilke kontante ydelser og økonomiske tilskud, som borgeren har modtaget de seneste 3 måneder. Dette vil sikre, at der kun bliver videregivet oplysninger om borgere, der modtager en ydelse, der vil blive påvirket af oplysningen. Der henvises til de specielle bemærkninger til forslagets § 8. Er der formodning om, at oplysningen vedrører en borger, der tidligere har, men ikke aktuelt modtager hjælp hos den anden myndighed, kan oplysningen først videregives, når den myndighed, der skal videregive en oplysning har sikret sig, at borgeren tidligere har modtaget en ydelse hos den myndighed, der skal modtage oplysningen, og at oplysningen, der skal videregives, har betydning for udbetalingen af ydelsen hos den modtagende myndighed på det pågældende tidspunkt.
Bestemmelsen omfatter kun tilbagebetalingssager om kontante ydelser og økonomiske tilskud hos henholdsvis kommunen eller Udbetaling Danmark. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 8 for en nærmere beskrivelse af, hvilke ydelser, der kan være tale om.
Når henholdsvis kommunen eller Udbetaling Danmark efter forslaget til bestemmelsen har videregivet en oplysning, kan den modtagende myndighed efter forslaget til § 10 herefter indhente yderligere og mere deltaljerede konkrete oplysninger fra den afgivende myndighed.
Det foreslås endvidere i § 9, at kommunens og Udbetaling Danmarks videregivelse af nødvendige oplysningerne sker på eget initiativ, det vil sige uden anmodning fra den modtagende myndighed. Herudover forslås det, at de to myndigheder »skal« videregive oplysningerne, hvis betingelserne for videregivelse i øvrigt er til stede.
Bestemmelsen medfører, at Udbetaling Danmark kan videregive oplysningerne til kommunen efter forslaget til § 9 uden at vurdere, om betingelserne for videregivelse efter persondatalovens § 8, stk. 3, er opfyldt. Tilsvarende kan kommunen videregive oplysningerne til Udbetaling Danmark efter forslaget til § 9 uden at vurdere, om betingelserne for videregivelse efter persondatalovens § 8, stk. 3, er opfyldt. Videregivelsen i disse situationer svarer dog til den praksis, der gælder for videregivelse af oplysninger til brug for kontrol efter persondatalovens regler, herunder persondatalovens § 8, stk. 3.
Kommunen og Udbetaling Danmark kan videregive oplysninger til hinanden, herunder oplysninger om rent private forhold om den, der får hjælp eller har fået hjælp, dennes ægtefælle eller samlever og andre husstandsmedlemmer, da oplysninger om denne personkreds har betydning for om en kontant ydelse eller et økonomiske tilskud udbetales på et korrekt grundlag. Der vil kun i særlige tilfælde være behov for at videregive oplysninger om ægtefælle, samlever eller andre husstandsmedlemmer. Det vil dog for eksempel være nødvendigt, hvis kommunen eller Udbetaling Danmark, skal videregive oplysninger om, at en af de nævnte personer har uoplyste indtægter, idet disse oplysninger kan påvirke retten til at modtage en social ydelse, for eksempel enkeltydelser efter aktivloven eller social pension
Oplysninger om, at en person er forkert bopælsregistreret, er som udgangspunkt ikke en oplysning, der er omfattet af persondatalovens § 8, stk. 3, da dette ikke er en oplysning om rent private forhold.
Pligten til at videregive oplysninger omfatter almindelige ikke-følsomme personoplysninger, der er omfattet af persondatalovens § 6 og følsomme oplysninger, der er omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8. Pligten omfatter desuden alle dele af kommunen - og ikke kun de dele af forvaltningen, der udfører opgaver på det sociale område - hvis oplysningen er nødvendig at videregive efter kriterierne i bestemmelsen til brug for Udbetaling Danmarks myndighedsudøvelse for at kunne fastsætte et retskrav.
Forslaget til § 9 er målrettet videregivelse til brug for den modtagende myndigheds kontrol af, om der er sket misbrug med udbetaling af kontante ydelser eller økonomiske tilskud. Forslagets § 9 giver - i modsætning til forslaget til §§ 6-8 - mulighed for at videregive oplysninger, selv om den afgivende myndighed ikke aktuelt selv behandler en ansøgning eller giver hjælp til den borger, som oplysningerne drejer sig om. Hvis oplysningerne vedrører en borger, der aktuelt søger om eller modtager kontante ydelser og økonomiske tilskud hos den afgivende myndighed, kan der være tilfælde, hvor oplysningerne kan videregives uden samtykke med henvisning til begge bestemmelser, idet den afgivende myndighed ikke på forhånd kan vide, om borgeren har modtaget for meget hjælp i god tro eller mod bedre vidende. Vurderingen af om borgeren er i god tro, foretages konkret i hver enkelt sag og afhænger blandt andet af den information om oplysningspligten, som borgeren har modtaget i forbindelse med ansøgningen efter § 12 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det er borgerens opholdskommune, der efter forslaget til § 9, har pligt til at videregive oplysninger til Udbetaling Danmark, ligesom det er borgerens opholdskommune, der skal modtage oplysninger efter bestemmelsen, når Udbetaling Danmark videregiver oplysninger efter bestemmelsen.
Med borgerens opholdskommune henvises der til reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om opholdskommuner, idet disse regler fastlægger, hvem der har forpligtelsen til at yde hjælp til borgeren. Borgerens opholdskommune vil typisk være den kommune, hvor borgeren har bopæl. Efter forslaget til § 9 vil der skulle videregives oplysninger til den kommune, der aktuelt udbetaler kontante ydelser og økonomiske tilskud til borgeren.
Kontrol- og tilbagebetalingssager er ikke ansøgningssager. Bestemmelserne udgør således ikke en fravigelse af forvaltningslovens § 29.
Forslaget til § 9 giver ikke adgang til at foretage registersamkøring.
Det forudsættes, at der efter bestemmelsen alene videregives enkeltstående oplysninger og ikke for eksempel gives adgang til et fælles register over oplysninger, der skal videregives efter forslaget til bestemmelsen.
Der henvises desuden til bemærkningerne til forslagets § 8, der giver kommunen og Udbetaling Danmark mulighed for at få adgang til oplysninger om, hvilke typer af kontante ydelser og økonomiske tilskud borgeren har modtaget de seneste 3 måneder. Adgangen til oplysninger uden samtykke efter forslaget til § 8, kan alene ske til brug for vurderingen af, om det er nødvendigt for at videregive oplysninger efter forslagets §§ 6, 7 og 9. Anvendelse af oplysningerne til andre formål skal ske i overensstemmelse med reglerne i forvaltningsloven, persondataloven, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område eller efter anden lovgivning. Der henvises herudover til afsnit 2.7.2.2. i de almindelige bemærkninger.
Det forudsættes, at forslaget til § 9 administreres af kommunen og Udbetaling Danmark inden for rammerne af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EU´s persondatadirektiv), særligt artikel 7 og 8.
Efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, kan der ske databehandling, hvis det er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Det antages, at denne bestemmelse omfatter myndigheders behandling af oplysninger som led i myndighedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4. Det forudsættes i den forbindelse, at § 5 i persondataloven om god sagsbehandlingsskik fortsat skal iagttages, herunder princippet om at databehandling kun kan ske til saglige formål, og at databehandlingen skal opfyldet kravet om proportionalitet. Disse betingelser forudsættes således overholdt i hvert enkelt tilfælde, hvor der behandles personoplysninger, når der sker databehandling til brug for fastsættelse af et retskrav som led i myndighedsudøvelse efter forslaget til § 9.
Der kan kun videregives nødvendige oplysninger. Kommunen og Udbetaling Danmark skal således nøje overveje, hvilke informationer der er nødvendige at videregive. Ved vurderingen af, om oplysningen kan videregives efter § 9, vil det være afgørende om videregivelsen af oplysningen til kommunen er i overensstemmelse med persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter senere behandling af oplysninger ikke må være uforenelig med de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. De oplysninger, der videregives, skal desuden kun omfatte relevante og tilstrækkelige oplysninger, jf. persondatalovens § 5, stk. 3, og må ikke omfatte mere, end hvad der kræves til formålet
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.8.1.2. for en nærmere beskrivelse af forholdet til EU´s persondatadirektiv.
Herudover henvises til afsnit 2.8.1 samt afsnit 2.9. og 2.10. om øvrige betingelser i persondataloven, datasikkerhed mv.