LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 8
Udbetaling Danmark og kommunen har til brug for vurdering af, om oplysningen skal videregives til den anden myndighed, jf. §§ 6, 7 og 9, og til brug for myndighedsopgaver efter den sociale og den beskæftigelsesmæssige lovgivning terminaladgang til et register med nødvendige oplysninger om, hvilke typer af kontante ydelser og økonomiske tilskud borgeren har modtaget de seneste 3 måneder, samt oplysninger om størrelsen på ydelsen og tilskuddet.
Stk. 2. Udbetaling Danmark og kommunen har terminaladgang til et register med nødvendige oplysninger til brug for beregning af pension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Stk. 3. Kommunerne og Udbetaling Danmark har pligt til at stille de nødvendige oplysninger efter stk. 1 og 2 til rådighed for de nævnte registre.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 8
RetsinformationDet foreslås i § 6, nr. 1, at kommunen uden samtykke fra borgeren skal videregive nødvendige oplysninger om borgere, der søger om eller får hjælp, fra kommunen til Udbetaling Danmark, hvis oplysningerne er nødvendige for at foretage efterregulering, omberegning, fradrag, modregning for at frakende eller stoppe ydelser eller for at foretage anden opfølgning i sager på Udbetaling Danmarks område. Det foreslås herudover i § 7, at Udbetaling Danmark uden samtykke fra borgeren skal videregive nødvendige oplysninger til kommunen om borgere, der søger om eller modtager kontante ydelser og økonomiske tilskud fra Udbetaling Danmark, hvis oplysningen er nødvendig for, at kommunen kan fortage efterregulering, omberegning, fredrag, modregning, for at frakende eller stoppe ydelser eller for at foretage anden opfølgning i sager på kommunens sagsområde. Endelig foreslås det i § 9, at Udbetaling Danmark og kommunen på eget initiativ uden samtykke fra borgeren skal videregive oplysninger til hinanden, til brug for den modtagende myndigheds kontrol af, om en borger kan have modtaget kontante ydelser eller økonomiske tilskud med urette og mod bedre vidende. Der henvises til afsnit 2.7.2. og 2.8.1. i de almindelige bemærkninger og til de specielle bemærkninger for en nærmere beskrivelse af de enkelte bestemmelser.
For at henholdsvis kommunen og Udbetaling Danmark som afgivende myndighed kan vurdere, om oplysningen vil være nødvendig at videregive til den anden myndighed efter kriterierne i §§ 6, 7 og 9, foreslås det i § 8, stk. 1, at begge myndigheder får terminaladgang til et register med nødvendige oplysninger om, hvilke kontante ydelser og økonomiske tilskud borgeren har modtaget de seneste 3 måneder hos den anden myndighed samt størrelsen på ydelsen.
Dette kan dog kun lade sig gøre uden samtykke fra borgeren ved at fravige kravet i persondatalovens 8, stk. 3, i det omfang, der skal være adgang til oplysninger om ydelser og tilskud, der direkte eller indirekte indeholder oplysninger om borgerens rent private forhold. Da videregivelse efter forslagets §§ 6, 7 og 9 skal ske uden samtykke, er det nødvendigt, at kommunen og Udbetaling Danmark også får terminaladgang til de nævnte de nævnte oplysninger uden samtykke.
For en nærmere beskrivelse af de sociale myndigheders muligheder for at videregive oplysninger, henvises til afsnit 2.7.1. i de almindelige bemærkninger.
Kommunen og Udbetaling Danmark vil efter bestemmelsen kun få adgang til oplysninger om de »kontante økonomiske ydelser og tilskud«, borgeren har modtaget de seneste 3 måneder, dvs. oplysninger om økonomisk hjælp, som erstatter arbejdsindtægt helt eller delvist, eller som består i målrettede tilskud til forskellige målgrupper efter lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, lov om social service, dagtilbudsloven m.v., og love omfattet af forslaget til § 1.
Adgang til data efter forslagets § 8 vil ske via adgang til at kigge i et fælles it-system, hvor henholdsvis kommunen og Udbetaling Danmark er dataansvarlig for databehandling af de kontante ydelser og økonomiske tilskud, der hører under eget sagsområde. Det vil kun være den myndighed, der har dataansvaret, som har adgang til at redigere i oplysningerne. Det vil sige, at kommunen og Udbetaling Danmark alene får adgang til at se, men ikke ændre i de oplysninger, der stilles til rådighed af den anden myndighed.
De oplysninger fra den anden myndighed, der vil blive terminaladgang til i det fælles it-system efter forslaget til § 8, stk. 1, vil hovedsageligt være oplysninger, der ikke er følsomme personoplysninger, og som Udbetaling Danmark og kommunen i størstedelen af tilfældene selv vil kunne finde ved at lå op i indkomstregistret, i det omfang ydelsen er skattepligtig.
Udbetaling Danmark vil kunne få adgang til oplysninger om, at en borger modtager helbredstillæg. Hertil skal det bemærkes, at kommunerne udsteder et såkaldt helbredstillægskort til borgeren på baggrund af reglerne om helbredstillæg, selv om borgeren ikke gør brug af kortet. Helbredstillægskortet udstedes efter gældende regler i mange kommuner til alle pensionister, der opfylder de økonomiske betingelser for at modtage kortet af hensyn til et eventuelt fremtidigt behov for tilskud til for eksempel medicinudgifter. En oplysning om, at borgeren modtager et helbredstillægskort, er således ikke ensbetydende med, at borgeren aktuelt har helbredsproblemer. Hertil kommer, at en borger efter etablering af Udbetaling Danmark vil skulle sende en ansøgning om helbredstillæg til kommunen, men skal afgive oplysninger om formue til Udbetaling Danmark til brug for udstedelse af helbredstillæg eller helbredstillægskort i kommunen. Udbetaling Danmark vil således i forvejen vide, at borgeren opfylder betingelserne for at få helbredstillæg eller helbredstillægskort i kommunen.
Udbetaling Danmark vil herudover få adgang til følsomme personoplysninger om, at en borger eventuelt modtager førtidspension fra kommunen. Det er imidlertid også en oplysning, som Udbetaling Danmark allerede har kendskab til, da Udbetaling Danmark udbetaler førtidspension.
Der vil kun være adgang til nødvendige oplysninger efter lovforslagets § 8, stk. 1. Der vil ikke efter bestemmelsen kunne gives adgang til oplysninger om baggrunden for tilkendelse af førtidspension.
Herudover vil der være adgang for Udbetaling Danmark til oplysninger om, at en person modtager kontanthjælp eller sygedagpenge, men ikke oplysninger om, hvor længe personen har modtaget hjælpen.
I § 8, stk. 2, foreslås det, at Udbetaling Danmark og kommunen har terminaladgang til et register med nødvendige oplysninger til brug for beregning mv. af pension efter lov om lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. Dette register vil for eksempel indeholde oplysninger om formue og indtægtsforhold, der er nødvendige for både kommunens og Udbetaling Danmarks myndighedsudøvelse, hvis en borger modtager pension og personligt tillæg efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. Terminaladgangen kan bruges til beregninger og de øvrige myndighedsbeføjelser henholdsvis Udbetaling Danmark og kommunerne har efter loven.
Oplysningerne i registret efter forslaget til § 8, stk. 2, vil kun indeholde oplysninger, der er nødvendige for både kommunens og Udbetaling Danmarks myndighedsudøvelse.
Det foreslås i § 8, stk. 3, at kommunerne og Udbetaling Danmark har pligt til at stille de nødvendige oplysninger efter stk. 1 og 2, til rådighed i de nævnte registre.
Oplysningerne i registret efter forslaget til § 8, stk. 2, vil kun indeholde oplysninger, der er nødvendige for både kommunens og Udbetaling Danmarks myndighedsudøvelse i forhold til lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal aftale, hvordan oplysninger om pension mest hensigtsmæssigt stilles til rådighed, og om registreringen i pensionssystemet skal understøttes ved, at kommunen og Udbetaling Danmark sender elektroniske meddelelser til hinanden (adviser), hvis der er nye oplysninger vedrørende en borger i registret. Der kan således aftales forskellige fremgangsmåde ved deling af informationer for folkepension og førtidspension. En række meddelelser vil således mest hensigtsmæssigt alene skulle videresendes som en enkeltstående besked efter forslaget til § 6, nr. 1, eller § 7. Det er væsentligt, at praksis for udveksling af oplysninger bliver ens mellem Udbetaling Danmark og alle kommuner.
Kommunerne skal give Udbetaling Danmark adgang til oplysninger om følgende i registret:
– at en førtidspension er gjort hvilende,
– at en førtidspension, der er gjort hvilende skal udbetales igen,
– at der er indgået en administrationsaftale med borgeren,
– at kommunen har anmodet Udbetaling Danmark om at fradrage krav på tilbagebetaling af personligt tillæg i fremtidig pension,
– at en pension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension er blevet forhøjet, og
– at en pension, herunder bistands- og plejetillæg, er blevet frakendt.
Udbetaling Danmark skal give kommunen adgang til følgende oplysninger i registret:
– oplysninger om størrelsen af den personlige tillægsprocent og størrelsen af den likvide formue samt ændringer af disse og
– oplysninger om, at en borger har givet meddelelse om udlandsophold efter § 42 a i lov om sociale pension og § 41 a i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension.
Når der som led i myndighedsudøvelse stilles oplysninger om kontante ydelser og økonomiske tilskud til rådighed i et register, der er tilgængeligt for både kommunen og Udbetaling Danmark, der betragtes som følsomme personoplysninger, for eksempel om helbredstillæg og førtidspension, vil forslaget til § 8 være en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3. Det betyder, at en forvaltning i kommunen, der udfører opgaver på det sociale område, kan – og skal – levere oplysningerne til registret uden at vurdere, om betingelserne for videregivelse efter § 8, stk. 3, er opfyldt. Pligten til at levere oplysninger til registret omfatter almindelige ikke-følsomme personoplysninger, der er omfattet af persondatalovens § 6 og følsomme oplysninger, der er omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8. Pligten omfatter desuden alle dele af kommunen - og ikke kun de dele af forvaltningen, der udfører opgaver på det sociale område - hvis oplysningen er nødvendig at videregive efter kriterierne i bestemmelsen.
Adgangen til oplysninger efter forslaget til § 8, kan kun ske, når det er nødvendigt for at vurdere, om der som led i kommunens eller Udbetaling Danmarks myndighedsudøvelse skal ske videregive af nødvendige oplysninger efter forslaget til §§ 6, 7 og 9 med henblik på at kunne fastsætte et retskrav eller når det er nødvendigt for at kunne fastsætte et retskrav efter lov om social pension samt lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Ved behandling af ansøgningssager i kommunen og Udbetaling Danmark skal betingelserne i forvaltningslovens § 29 og § 11 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område iagttages før der kan ske opslag i registret efter § 8, stk. 1 og 2.
Det er borgerens opholdskommune og Udbetaling Danmark, der har adgang til oplysninger efter forslaget til § 8, stk. 1-2.
Med borgerens opholdskommune henvises der til reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, idet disse regler fastlægger, hvem der har forpligtelsen til at yde hjælp til borgeren. Borgerens opholdskommune vil typisk være den kommune, hvor borgeren har bopæl.
I tilfælde af tvivl om hvor borgeren har opholdskommune, skal dette afgøres efter regler i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Indtil dette er afgjort, vil det være den kommune, som borgeren senest har haft folkeregisteradresse i, som Udbetaling Danmark har adgang til oplysninger fra efter forslaget til § 8. Dette følger af § 9, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Adgangen til oplysninger om kontante ydelser og økonomiske tilskud skal i de tilfælde, hvor § 8 ikke finder anvendelse, ske inden for rammerne af persondataloven og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område samt forslaget til §§ 9-11 i dette lovforslag. I ansøgningssager skal adgangen til oplysninger om kontante ydelser og økonomiske tilskud således ske under iagttagelse af forvaltningslovens § 29 eller efter § 11 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Forslaget til § 8, stk. 1-2, giver ikke hjemmel til at videregive oplysninger til brug for kontrol eller til at foretage registersamkøringer.
Forslaget til § 8, stk. 1, vil sikre, at der ikke efter bestemmelserne i forslagets §§ 6, 7 og 9, videregives nødvendige oplysninger om borgere, der ikke aktuelt modtager en ydelse. Bestemmelsen er således en sikkerhedsforanstaltning, der har til formål at sikre, at kommunen og Udbetaling Danmark kan vurdere, om en oplysning giver anledning til at gøre hinanden opmærksom på, at der kan rejses et retskrav hos den myndighed, der modtager oplysninger efter betingelserne i forslagets §§ 6, 7 og 9. Forslaget til § 8, stk. 2, vil ligeledes sikre, at både kommunen og Udbetaling Danmark kan vurdere, om et retskrav kan gøres gældende på pensionsområdet.
Det forudsættes, at forslaget til § 8, stk. 1-2, administreres af kommunen og Udbetaling Danmark inden for rammerne af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EU´s persondatadirektiv), særligt artikel 7 og 8.
Efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, kan der ske databehandling, hvis det er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Det antages, at denne bestemmelse omfatter myndigheders behandling af oplysninger som led i myndighedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4. Det forudsættes i den forbindelse, at § 5 i persondataloven om god databehandlingsskik fortsat skal iagttages, herunder princippet om at databehandling kun kan ske til saglige formål, og at databehandlingen skal opfyldet kravet om proportionalitet. Disse betingelser forudsættes således overholdt i hvert enkelt tilfælde, hvor der behandles personoplysninger, når der sker databehandling til brug for fastsættelse af et retskrav som led i myndighedsudøvelse ved administration af forslaget til § 8.
Der henvises herudover til afsnit 2.7.2.3. og afsnit 2.9. og 2.10. om øvrige betingelser i persondataloven, datasikkerhed mv.