LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 6
Kommunen skal uden samtykke fra borgeren videregive oplysninger til Udbetaling Danmark om borgere, der søger om eller får hjælp fra kommunen, herunder oplysninger om rent private forhold, hvis oplysningerne er nødvendige
-
for at foretage efterregulering, omberegning, fradrag eller modregning, for at frakende eller stoppe kontante ydelser og økonomiske tilskud eller for at foretage anden opfølgning i sager på Udbetaling Danmarks sagsområde eller
-
forud for Udbetaling Danmarks første udbetaling efter lov om en børne- og ungeydelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 6
RetsinformationForslaget til § 6 regulerer videregivelse af oplysninger fra kommunen til Udbetaling Danmark, hvor Udbetaling Danmark forud for videregivelsen, har truffet afgørelse om hjælp til en borger. Forslaget regulerer således ikke den situation, hvor kommunen skal videregive oplysninger til Udbetaling Danmark i forbindelse med, at borgeren har søgt om en ydelse hos Udbetaling Danmark. I sidstnævnte tilfælde vil kommunen kun skulle videregive oplysninger til Udbetaling Danmark, hvis borgeren har givet samtykke til det til Udbetaling Danmark efter betingelserne i § 11 a, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, eller hvis oplysningen kan indhentes uden samtykke efter andre bestemmelser for eksempel § 11 a, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
I de tilfælde, hvor kommunen skal videregive oplysninger til brug for opfølgning af sager i Udbetaling Danmark, hvor Udbetaling Danmark tidligere har truffet afgørelse, skal videregivelsen efter gældende regler ske i overensstemmelse med persondataloven. Denne videregivelse kan ikke ske uden samtykke fra borgeren, uden at kommunen i hvert tilfælde skal vurdere, om betingelserne for at videregive oplysningerne i persondatalovens § 8, stk. 3, er opfyldt. For en nærmere beskrivelse af sociale myndigheders muligheder for at videregive oplysninger efter § 8, stk. 3, henvises til afsnit 2.7.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås på den baggrund i § 6, nr. 1, at kommunen uden samtykke fra borgeren skal videregive nødvendige oplysninger, om den der søger om eller får hjælp til Udbetaling Danmark uden samtykke fra borgeren, hvis oplysningen har betydning for efterregulering, omberegning, fradrag, modregning, frakendelse og stop for kontante ydelser og økonomiske tilskud eller anden opfølgning i sager på Udbetaling Danmarks sagsområde. Videregivelsen skal kunne ske, uden at kommunen skal vurdere, om betingelserne i persondatalovens § 8, stk. 3, er opfyldt.
Med »efterregulering og omberegning« henvises til de forskellige bestemmelser i særlovgivningen om efterregulering og omberegning af kontante ydelser og økonomiske tilskud, det vil sige myndighedsudøvelse, der finder sted, efter at der er truffet afgørelse i en sag
At kommunen skal videregive oplysninger til brug for »fradrag« betyder, at kommunen skal videregives oplysninger til Udbetaling Danmark, når Udbetaling Danmark efter loven skal foretage fradrag eller modregning ved borgerens manglende betaling af en ydelse. Der henvises til afsnit 2.2. i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.) samt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 15, § 3, nr. 13 og § 9, nr. 12.
Herudover skal kommunen videregive oplysninger, hvis kommunen har frakendt for eksempel førtidspension, hvorefter Udbetaling Danmark skal standse udbetalingen af ydelsen. Der kan også være tale om tilfælde, hvor kommunen har truffet afgørelse om at gøre en førtidspension hvilende, hvorefter Udbetaling Danmark skal stoppe udbetalingen af pensionen. Videregivelse af oplysninger kan også ske, hvis kommunen kommer i besiddelse af viden, der betyder, at Udbetaling Danmark skal frakende en ydelse for eksempel folkepensionens grundbeløb.
»Anden opfølgning« omfatter forskellige administrative forpligtelser, som Udbetaling Danmark skal varetage efter de forskellige lovgivningsområder, som ikke er nævnt i eksemplerne i bestemmelsen, for eksempel, hvis Udbetaling skal genoptage en udbetaling af førtidspension, der har været hvilende. Herudover dækker »anden opfølgning« opkrævning af tilbagebetalingskrav, der ikke skyldes, at ydelsen er modtaget med urette og mod bedre vidende. Der henvises til de almindelige bemærkninger i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.) samt til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 25, § 1, nr. 28-30, § 1, nr. 32 og 33, § 2, nr. 11-12, og § 9, nr. 3-4.
Videregivelse af oplysninger fra kommunen til Udbetaling Danmark til brug for Udbetaling Danmarks kontrol af, om en borger har modtaget kontante ydelser eller økonomiske tilskud med urette og mod bedre vidende, sker efter forslagets § 9. Der henvises til bemærkningerne til § 9.
Der kan kun videregives nødvendige oplysninger. Om oplysningen er nødvendig at videregive, vil skulle vurderes ud fra kriterierne for at få tilkendt og udmålt hjælp mv. i de enkelte ydelseslove, som Udbetaling Danmark administrerer.
Der kan videregives oplysninger om borgere, der søger om eller får hjælp fra kommunen. »Hjælp« omfatter hjælp efter lovgivning, som kommunen har myndighedsansvaret for. Det vil som altovervejende hovedregel kun dreje sig om hjælp efter den sociale- eller beskæftigelsesmæssige lovgivning, da det vil være oplysninger fra disse sager, der har betydning for Udbetaling Danmarks sagsområde. »Hjælp« fra kommunen omfatter også afgørelser efter lov om social service, herunder sager om anbringelser af børn (både frivillige anbringelser og anbringelser uden forældrenes samtykke) samt om hjemsendelse efter endt anbringelse.
Kommunen kan - og skal - efter bestemmelsen for eksempel videregive nødvendige oplysninger om, at kommunalbestyrelsen i et kvartal har truffet afgørelse efter § 12 i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) om standsning af børneydelsen, at barnet som noget nyt bliver forsørget af det offentlige, eller at barnet ophører med at blive forsørget af det offentlige, da disse oplysninger er nødvendige for Udbetaling Danmarks myndighedsudøvelse. Herudover skal kommunen videregive nødvendige oplysninger, hvis en modtager af boligstøtte får tilkendt døgnhjælp efter lov om social service, eller får et bevægelseshandicap. Herudover skal kommunen for eksempel videregive nødvendige oplysninger om, at kommunen har truffet afgørelse om, at forældre ikke efterlever et forældrepålæg.
Der henvises i øvrigt til eksemplerne i afsnit 2.7.2.2. afsnit A, nr. 1-2, i dette lovforslag samt til de specielle bemærkninger til § 9, nr. 2, i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.).
Det foreslås, at kommunen i denne forbindelse kan videregive oplysninger om den, der søger om eller aktuelt modtager hjælp fra kommunen. Der kan ikke efter forslaget videregives oplysninger om borgere, der tidligere har modtaget hjælp i kommunen eller en ydelsesmodtagers ægtefælle, samlever eller husstandsmedlemmer.
Borgeren skal i forbindelse med ansøgningen til kommunen gøres bekendt med, at kommunen efter bestemmelsen kan videregive oplysninger uden samtykke til Udbetaling Danmark. Der henvises nærmere til bemærkningerne til § 7, nr. 2, i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.).
Det er borgerens opholdskommune, der kan videregive oplysninger efter forslaget til § 6, idet det vil være borgerens opholdskommune, der eventuelt træffer afgørelse om og udbetaler kommunale ydelser til borgeren, som kan få betydning for Udbetaling Danmarks administration.
Med borgerens opholdskommune henvises der til reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om opholdskommuner, idet disse regler fastlægger, hvem der har forpligtelsen til at yde hjælp til borgeren.
I tilfælde af tvivl om, hvor borgeren har opholdskommune, skal dette afgøres efter regler i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Indtil dette er afgjort, vil det være den kommune, som borgeren senest har haft folkeregisteradresse i, der er ansvarlig for, at borgeren kan få hjælp, og som kan videregive oplysninger efter forslaget til § 6. Dette følger af § 9, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Børne- og ungeydelsen udbetales efter gældende regler uden ansøgning, og sagsbehandlingen er efter gældende regler ikke omfattet af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Kommunen indhenter derfor oplysninger forud for udbetaling af ydelsen uden samtykke fra borgeren. Børne- og ungeydelsen foreslås fremover administreret af Udbetaling Danmark og skal fortsat udbetales uden ansøgning. De oplysninger, som Udbetaling Danmark skal basere sin afgørelse på, vil Udbetaling Danmark primært få adgang til via CPR eller indkomstregistret. Det gælder imidlertid ikke oplysninger om, at barnet bliver forsørget af det offentlige, som fremover vil skulle videregives fra kommunen til Udbetaling Danmark. Forslaget til § 6, nr. 1, sikrer, at kommunen skal videregive oplysningerne uden samtykke fra borgeren til brug for efterregulering og anden opfølgning mv. af kontante ydelser og økonomiske tilskud i Udbetaling Danmark, dvs. efter, men ikke før Udbetaling Danmark har foretaget den første udbetaling og beregning af en ydelse. Det foreslås derfor i § 6, nr. 2, at kommunen i sager efter lov om en børne- og ungeydelse også forud for Udbetaling Danmarks første udbetaling på eget initiativ skal videregive nødvendige oplysninger om borgere, der søger om eller får hjælp fra kommunen, herunder om rent private forhold. Videregivelses foreslås at skulle ske uden samtykke fra borgeren. Med forslaget sikres det, at Udbetaling Danmark for eksempel kan få relevante oplysninger om, at et barn forsørges af det offentlige, inden den første udbetaling af ydelsen har fundet sted og kan udbetale ydelsen på et korrekt grundlag. Når den første udbetaling har fundet sted, kan udveksling af oplysninger til brug for efterregulering mv. til brug for sager efter lov om en børne- og ungeydelse ske efter forslaget til § 6, nr. 1.
Udbetaling Danmark kan med hjemmel i persondatalovens § 8, stk. 1, genanvende oplysninger, som Udbetaling Danmark har modtaget fra kommunen efter forslaget til § 6, nr. 2, til behandling af ansøgningssager på Udbetaling Danmarks sagsområde, da dette ikke er uforeneligt med det saglige formål, der ligger bag indhentelsen af oplysningen, jf. § 5, stk. 2, i persondataloven. Der henvises til afsnit 2.9. i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af § 5, stk. 2, i persondataloven (finalité-princippet).
Forslagene til § 6 udgør en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3, i det omfang, der videregives oplysninger om rent private forhold og betyder, at en forvaltning i kommunen, der udfører opgaver på det sociale område, kan videregive oplysningerne til Udbetaling Danmark uden at vurdere, om betingelserne for videregivelse efter § 8, stk. 3, er opfyldt.
Bestemmelserne giver herudover kommunen en pligt til at videregive oplysningerne til Udbetaling Danmark, jf. henvisningen til at oplysningen »skal« videregives. Pligten til at videregive oplysninger omfatter almindelige ikke-følsomme personoplysninger, der er omfattet af persondatalovens § 6 og følsomme oplysninger, der er omfattet af persondatalovens § 7 og 8.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at videregive oplysninger til brug for kontrol eller til at foretage registersamkøringer
Forslaget til § 6, nr. 1, udgør ikke en fravigelse af forvaltningslovens § 29, idet der efter bestemmelsen først kan ske videregivelse af oplysninger til brug for en sag, efter at ydelsen er tilkendt i Udbetaling Danmark og ikke længere er en ansøgningssag. Henvisningen til at oplysningen kan videregives til brug for efterregulering, omberegning, fradrag, modregning og anden opfølgning af sager betyder således, at kommunen ikke kan videregive oplysningerne til brug for behandlingen af selve ansøgningssagen i Udbetaling Danmark.
Der henvises desuden til bemærkningerne til forslagets § 8, der giver kommunen og Udbetaling Danmark mulighed for at få terminaladgang til oplysninger om, hvilke typer af kontante ydelser og økonomiske tilskud borgeren har modtaget de seneste 3 måneder samt oplysninger om størrelsen på ydelsen til brug for vurderingen af, om det er nødvendigt for at videregive oplysninger efter lovforslagets §§ 6, 7 og 9.
Det forudsættes, at forslaget til § 6, nr. 1 og 2, administreres af kommunen og Udbetaling Danmark inden for rammerne af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EU´s persondatadirektiv), særligt artikel 7 og 8.
Efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, kan der ske databehandling, hvis det er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Det antages, at denne bestemmelse omfatter myndigheders behandling af oplysninger som led i myndighedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4. Det forudsættes i den forbindelse, at § 5 i persondataloven om god databehandlingsskik er fortsat skal iagttages, herunder princippet om at databehandling kun kan ske til saglige formål og at databehandlingen skal opfyldet kravet om proportionalitet. Disse betingelser forudsættes således overholdt i hvert enkelt tilfælde, hvor der behandles personoplysninger, når der sker databehandling til brug for fastsættelse af et retskrav som led i myndighedsudøvelse efter forslaget til § 6.
Der henvises herudover til afsnit 2.7.2.2. og afsnit 2.9. og 2.10. om øvrige betingelser i persondataloven, datasikkerhed mv.