LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 32a
§ 19, stk. 1, 2. pkt., og §§ 25 og 29 finder tilsvarende anvendelse for Folketingets Administration.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 32a
RetsinformationForslaget til § 32, stk. 1, er bortset fra en enkelt ændring, jf. nedenfor, en videreførelse af den gældende § 15, stk. 1-2, i lov om etablering af den selvejende institution Udbetaling Danmark om adgangen til at optage lån til etableringen af Udbetaling Danmark. Hjemmelen giver mulighed for at omkostningerne til etableringen af Udbetaling Danmark kan finansieres ved, at Udbetaling Danmark optager lån hos pengeinstitutter og staten. Låneadgangen efter denne bestemmelse i etableringsloven er blevet benyttet til at optage et statslån indenfor en ramme på 500 mio. kr. I låneaftalen er fastlagt, at tilbagebetalingen af statslånet starter senest i 2014, og at afdragsbetaling på lånet skal svare til overskuddet i Udbetaling Danmark.
Statslånet vil herefter med forslagets vedtagelse have hjemmel i lovforslagets § 32, stk. 1. Det foreslås tilføjet i stk. 1, at Udbetaling Danmark – ud over lån i pengeinstitutter og hos staten – også kan optage lån til etableringen af Udbetaling Danmark hos »andre finansielle institutioner«. Det betyder for eksempel, at også Arbejdsmarkedets Tillægspension vil kunne tilbyde lån til Udbetaling Danmark. Forslaget vil sikre, at Udbetaling Danmark får større fleksibilitet i sine lånemulighederne og kan optage det mest fordelagtige lån.
Kommunerne hæfter for etableringslånet fra tidspunktet, hvor Udbetaling Danmark idriftsættes. Det fremgår herudover af bemærkningerne til § 15 i lov om etablering af den selvejende institution Udbetaling Danmark, at administrationsbidragene, jf. forslagets § 22, først kan reduceres, når de lånefinansierede etableringsomkostninger er tilbagebetalt, og at det er hensigten, at etableringslånet tilbagebetales inden for en kortere årrække fra tidspunktet for opgavernes overgang til Udbetaling Danmark.
Forslaget til § 32, stk. 2-4 indeholder nye bestemmelser, der udvider Udbetaling Danmarks låneadgang. Låneadgangene vil styrke Udbetaling Danmarks muligheder for at tilrettelægge en hensigtsmæssig og fleksibel afregning af administrationsbidrag m.v.
Det foreslås i § 32, stk. 2, at Udbetaling Danmark kan optage lån på op til 75 mio. kr., der kan anvendes som en kassekredit til finansiering af underskud eller nye initiativer i løbet af budgetperioden. Baggrunden herfor er, at administrationsbidraget, der skal dække Udbetaling Danmarks udgifter, meldes ud for et år ad gangen, jf. forslagene til §§ 22-23 og 25. Det indebærer en risiko for, at der opstår et udækket finansieringsbehov som følge af nødvendige beslutninger, der bliver truffet af Udbetaling Danmark i løbet af året.
Administrationsbidrag, jf. lovforslagets §§ 22 og 25, skal svare til de budgetterede omkostninger i Udbetaling Danmark. Samtidigt skal bestyrelsen sikre, at der til enhver tid er tilstrækkelige midler til, at Udbetaling Danmark kan varetage sine forpligtelser overfor Arbejdsmarkedets Tillægspension og andre kreditorer. I de tilfælde, hvor administrationsbidraget mod forventning måtte vise sig ikke at kunne dække forfaldne krav (reguleringer, periodiseringer, refusioner etc.), er det et krav, at bestyrelsen for Udbetaling Danmark på andre måder skal kunne varetage sine forpligtelser. Det er derfor en forudsætning, at bestyrelsen - efter at have anvendt træk på kassekreditten, jf. § 32, stk. 2, sikrer sig, at et fremtidigt administrationsbidrag fastsættes således, at kassekreditten på ny kan danne en betryggende sikkerhed for fremtidige driftsunderskud eller uforudsete udgifter, der ikke er blevet taget højde for i budgettet. Det vil således være udgangspunktet, at træk på kassekreditten skal afdrages hurtigst muligt ved en forhøjelse af administrationsbidraget i løbet af 2 år. Det vil indebære, at et træk på lånet ved udgangen af 2013 skal søges nedbragt ved indregning af et skønnet træk i administrationsbidraget for 2014, hvis dette kendes, eller med det faktiske træk i bidraget for 2015.
Det foreslås i § 32, stk. 3, 1, pkt., at Udbetaling Danmark, kan optage lån på maksimalt 650 mio. kr., dog højst 100 mio. kr. til lån ud over lånet til etableringsomkostninger, jf. stk. 1. Efter forslaget til § 32, stk. 3, 2. pkt., kan lånet optages i pengeinstitutter eller andre finansielle institutioner, og skal være tilbagebetalt inden 2018. Efter § 32, stk. 3, 3. pkt. forudsætter optagelsen af lån efter stk. 3, at eventuelle lån til etablering efter stk. 1 betales tilbage, og at låneadgangen efter stk. 1, lukkes. Det nye lån, der optages efter stk. 3, forudsættes således anvendt til dels at indfri den eksisterende gæld efter stk. 1, dels at danne grundlag for dækningen af Udbetaling Danmarks resterende finansieringsbehov i etableringsfasen og under opstarten. Det er bestyrelsen for Udbetaling Danmark, der beslutter, om og hvorledes man vil anvende lånehjemlen efter stk. 3.
Når det statslige etableringslån, jf. lovforslagets § 32, stk. 1, indfries fuldt ud, og låneadgangen lukkes, bortfalder eventuelle krav og forudsætninger for afdrag på lån, jf. stk. 1, som disse blev fastsat i bemærkningerne til § 15 i lov om etablering af den selvejende institution Udbetaling Danmark. Bestyrelsen for Udbetaling Danmark vil på den baggrund have større handlefrihed med hensyn til fastsættelsen af administrationsbidrag i indfasningsperioden.
Det foreslås i § 32, stk. 4, at Udbetaling Danmark, kan optage lån til dækning af de udgifter, Arbejdsmarkedets Tillægspension afholder for Udbetaling Danmark i forbindelse med udarbejdelse af udbud af og indgåelse af it-kontrakter samt til brug for udvikling og tilkøb af it-løsninger. Lånet kan kun optages på baggrund af en enstemmig beslutning i bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Bestemmelsen sikrer, at Arbejdsmarkedets Tillægspension har finansiering til at foretage den nødvendige konkurrenceudsættelse af it-løsninger. Da det ikke er muligt på kort sigt at opbygge en likviditetsreserve via det administrationsbidrag, som Udbetaling Danmark opkræver hos kommunerne fra 2013 og frem, er det nødvendigt med en låneadgang, som foreslået i § 32, stk. 4.
Udnyttelsen af låneadgangen kan kun ske efter grundige analyser og en indstilling til bestyrelsen for Udbetaling Danmark, og kun på grundlag af en konkret business case for udbud af de enkelte systemer indeholdende de forventede besparelser, den forventede tilbagebetalingstid samt afregningsmodel. Lånet kan ikke finansiere driften af it-løsningerne eller på anden måde finansiere de løbende driftsudgifter for Udbetaling Danmark. Låneoptagelsen kan således ikke ske til betaling af Arbejdsmarkedets Tillægspension udgifter til it-løsningerne efter implementeringen til fx licenser, vedligeholdelse af it-løsningerne, videreudvikling mv. Sådanne omkostninger omfattes af den administration, som Arbejdsmarkedets Tillægspension leverer til Udbetaling Danmark på omkostningsdækket basis, og som Udbetaling Danmark finansierer gennem det løbende administrationsbidrag fra kommunerne. Låneoptagelsen og afskrivningerne på udgifterne til konkurrenceudsættelse af it-løsninger skal fremgå af særskilte regnskabsposter i Udbetaling Danmarks årsregnskab, således at disse udgifter tydeligt adskilles fra de almindelige driftsomkostninger.
Af hensyn til generelle overvejelser om regeringens økonomiske styring og digitaliseringsstrategier mv., forudsætter finansieringen, at der ligger en enig beslutning i bestyrelsen for Udbetaling Danmark til grund for låneoptagelsen, dvs. de statslige repræsentanter skal sikre sig tilslutning til, at finansieringsbehovet er acceptabelt opgjort og i overensstemmelse med intentionerne, førend der kan godkendes låneoptagelse efter stk. 4.
Det foreslås i § 32, stk. 5, at kommunerne hæfter solidarisk for de lån, som bestyrelsen for Udbetaling Danmark optager efter lovforslagets § 32. Bestyrelsen for Udbetaling Danmark skal være særlig opmærksom på, at den har ansvaret for, at det årlige administrationsbidrag fra kommunerne og staten til Udbetaling Danmark altid er af en sådan størrelse, at Udbetaling Danmark til en hver tid er i stand til at tilbagebetale de optagne lån i overensstemmelse med de aftalte vilkår mellem den pågældende långiver og Udbetaling Danmark, herunder tillige de aftalte rente- og tilbagebetalingsvilkår. Bestyrelsen for Udbetaling Danmark skal endvidere påse at kreditfaciliteten efter § 32, stk. 2, vedligeholdes således, at den fremadrettet kan opfylde sit formål.
Bestemmelsens lånebeløb er alle fastsat i 2012-pris niveau.