LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 2
Ved Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver på sine sagsområder efter § 1 og § 1 a, nr. 3, finder §§ 3 og 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Udbetaling Danmark skal henvise borgere, som skønnes at have behov for helhedsorienteret vejledning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, eller for personlig bistand, jf. denne lovs § 3, stk. 2 og 3, til kommunen. Udbetaling Danmark skal efter en konkret vurdering formidle den indledende kontakt til kommunen, hvis Udbetaling Danmark skønner, at borgere har brug for bistand, jf. denne lovs § 3, stk. 3.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 2
RetsinformationEfter forslaget til § 2, stk. 1-2, finder de gældende regler i forslagets §§ 3 og 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område tilsvarende anvendelse for Udbetaling Danmark og skal fortolkes på samme måde.
For en nærmere beskrivelse af de gældende regler i § 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om sociale myndighedens forpligtelser til at sikre borgeren hjælp hurtigt og for en beskrivelse af de gældende regler i § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om sociale myndighedens forpligtelser til at sikre, at borgeren kan medvirke ved behandlingen af sin sag henvises til afsnit 2.5.1. i de almindelige bemærkninger. Der henvises herudover til forarbejderne til de nævnte bestemmelser i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område i Folketingstidende 2002-2003, Tillæg A, side 3385-3386 og Folketingstidende, 1996-1997 Tillæg A, s. 4488.
Hurtig hjælp og fastsættelse af frister
Efter forslaget til § 2, stk. 1, skal Udbetaling Danmark efter § 3, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Efter § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal Udbetaling Danmark herudover fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Udbetaling Danmark skal offentliggøre fristerne.
Ved fastsættelse af frister kan Udbetaling Danmark tage hensyn til ydelsesområdets kompleksitet, om der er tale om forsørgelsesydelser, om sagsoplysningen er afhængig af oplysninger, der skal indhentes fra andre myndigheder, samt hensyn til, hvordan ressourcerne i Udbetaling Danmark bedst anvendes.
I visse tilfælde, for eksempel i forbindelse med udbetaling af førtidspension, vil fristerne for Udbetaling Danmarks udbetaling følge af ydelseslovgivningen. For eksempel skal førtidspension udbetales med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om pension, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt på dette tidspunkt.
Bestyrelsen skal fastsætte frister for alle de nævnte sagsområder og ikke kun nogle af områderne. Bestyrelsen kan fastsætte en eller flere frister inden for det enkelte sagsområde, for eksempel hvis der inden for den enkelte lovgivning kan træffes flere forskellige afgørelser, som det er tilfældet efter lov om individuel boligstøtte. Der kan ikke under et fastsættes én frist for samtlige sagområder. Dette er dog ikke til hinder for, at der fastsættes samme frist i forhold til flere kontante ydelser og økonomiske tilskud inden for samme lovgivningsområde eller i forhold til ydelser, der hører under hver sit lovgivningsområde. Forslaget om at fastsætte frister foreslås, som på det kommunale område, kun at gælde i forhold til sager, hvori der skal træffes afgørelse og ikke i forbindelse med rådgivning og vejledning af borgeren.
Udbetaling Danmarks frister vil skulle offentliggøres, jf. § 3, stk. 2, 1. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Det er ikke et krav et krav, at Udbetaling Danmark udformer individuel information til hver enkelt borger.
Det foreslås herudover, at Udbetaling Danmark i overensstemmelse med § 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal give ansøgeren skriftlig besked, hvis fristen ikke overholdes og besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Som det er tilfældet efter gældende regler for kommunerne, foreslås det, at der heller ikke er ikke særlige sanktionsregler knyttet til § 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område ved Udbetaling Danmarks administration af bestemmelsen. En systematisk tilsidesættelse af egne frister og fastsættelse af meget lange sagsbehandlingstider vil dog kunne blive genstand nærmere undersøgelse i forbindelse med tilsynet med Udbetaling Danmark, jf. forslaget til § 19 om tilsyn.
Borgens ret til medvirken
Efter forslaget til § 2, stk. 1, skal Udbetaling Danmark i overensstemmelse med § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område sørge for, at borgeren kan medvirke ved sagens behandling.
I forhold til Udbetaling Danmarks sagsbehandling får bestemmelsen primært betydning i forhold til at sikre, at borgeren bliver oplyst om, hvilke oplysninger borgeren eventuelt selv skal hjælpe med at fremskaffe til brug for sin sag, retten til at få hjælp af en bisidder, til at klage og til at få aktindsigt i sagen. Bestemmelsen indebærer herudover, at borgere, der henvender sig telefonisk med spørgsmål om, hvor der kan findes digitale vejledninger eller om anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger, skal have den fornødne hjælp og vejledning.
Det vil herudover være op til Udbetaling Danmark selv at vurdere, hvordan myndigheden vil leve op til forpligtelser, der følger af § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. For eksempel kan Udbetaling Danmark beslutte, at borgerens information om sine rettigheder i forhold til sagsbehandlingen sker via pjecer, hjemmesider eller telefonisk og fastsætte retningslinjer for forskellige grupper af borgere.
Forslaget til § 2 indebærer, at lov om en børne- og ungeydelse, lov om opkrævning af underholdsbidrag og § 16 i lov om friplejeboliger som noget nyt er omfattet af de nævnte bestemmelser i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Kommunen skal efter gældende regler administrere de øvrige lovgivningsområder, der foreslås varetaget af Udbetaling Danmark, i overensstemmelse med de nævnte bestemmelser i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Udbetaling Danmark skal henvise til helhedsorienteret vejledning
Efter forslaget til § 2, stk. 2, 1. pkt., 1. led, skal Udbetaling Danmark henvise borgere til kommunen, hvis borgeren skønnes at have behov for helhedsorienteret vejledning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Bestemmelsen betyder, at Udbetaling Danmark i forhold til alle borgere skal foretage en vurdering af, om den enkelte borger skønnes at have behov for at få hjælp, vejledning eller rådgivning ud fra en helhedsorienteret tilgang ud fra de oplysninger, som borgeren giver. Er det tilfældet, skal Udbetaling Danmark ikke give denne vejledning, men oplyse borgeren om kommunens forpligtelse til at hjælpe og rådgive efter principperne i § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Udbetaling Danmark skal dog fortsat vejlede om kontante ydelser og økonomiske tilskud inden for eget sagsområde, jf. forvaltningslovens § 7, jf. nærmere nedenfor.
Bestemmelsen indebærer ikke, at Udbetaling Danmark har pligt til at foretage vurderingen i forhold til alle borgere, der søger om kontante ydelser og økonomiske tilskud hos Udbetaling Danmark, men kun i de tilfælde, hvor kontakten til borgeren i øvrigt giver anledning til det, for eksempel hvis borgeren i en telefonsamtale eller en skriftlig henvendelse spørger til ydelser og hjælp, der ikke hører under Udbetaling Danmarks sagsområder.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at Udbetaling Danmark samtidig vejleder borgeren om mulighederne for at læse mere om sine rettigheder efter den sociale lovgivning på internetportalen borger.dk og om mulighederne for at søge om kommunale kontante ydelser og økonomiske tilskud digitalt.
Udbetaling Danmark skal henvises borgere med særlige behov
Efter forslaget til § 2, stk. 2, 1. pkt., 2. led, skal Udbetaling Danmark henvise borgere, der vurderes at have behov for bistand efter forslaget til § 3, stk. 2 og 3, til at få bistand i kommunerne. Det drejer sig om borgere, der har brug for hjælp til at benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger om kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark, jf. forslaget til § 3, stk. 2, samt borgere med særlige behov, der har brug for særlig bistand efter forslaget til § 3, stk. 3. Bestemmelsen sigter primært på de situationer, hvor borgeren har henvendt sig til Udbetaling Danmark med henblik på at få hjælp til at indgive ansøgninger mv. digitalt, men hvor telefonisk eller skriftlig bistand fra Udbetaling Danmark har vist sig at være utilstrækkeligt. Der henvises til bemærkningerne til forslaget til § 3, stk. 2 og 3.
Udbetaling Danmark formidler indledende kontakt til kommunen
Det foreslås herudover i § 2, stk. 2, 2. pkt., at Udbetaling Danmark efter en konkret vurdering skal formidle den indledende kontakt til kommunen, hvis Udbetaling Danmark er i kontakt med en borger, der formodes at være omfattet af forslaget til § 3, stk. 3, det vil sige har et særligt behov for bistand til at varetage sine interesser. Forpligtelsen til at henvise indtræder, hvis Udbetaling Danmark ikke selv kan hjælpe borgeren via telefonisk bistand, vejledning eller skriftlig korrespondance. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 3, stk. 3, for en nærmere beskrivelse af, hvornår en borger kan antages at have et særligt behov.
Udbetaling Danmarks vurdering af, om borgeren skal henvises til kommunen, jf. forslaget til § 2, stk. 2, kan ikke selvstændigt påklages til Ankestyrelsen.
Udbetaling Danmarks forpligtelse til at vejlede borgeren
Der foreslås ikke fastsat nærmere regler om Udbetaling Danmarks forpligtelser til at vejlede inden for eget sagsområde. Udbetaling Danmark vil som myndighed være omfattet af forvaltningslovens § 7 om vejledning og almindelige forvaltningsretlige principper. Udbetaling Danmark skal ikke kun være opmærksom på mulighederne for hjælp efter den ansøgte lovgivning, men skal også kunne vejlede på tværs af de øvrige områder, der varetages af Udbetaling Danmark. En borger, der søger om børnetilskud hos Udbetaling Danmark, skal efter omstændighederne efter forvaltningslovens § 7, for eksempel samtidig vejledes om mulighederne og betingelserne for at få boligstøtte. Udbetaling Danmarks vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud inden for eget sagsområde kan være både overordnet og mere detaljeret, afhængig af hvad borgeren har behov for.
Efter forvaltningslovens § 7 vil Udbetaling Danmark for eksempel være forpligtet til – efter en konkret vurdering af borgerens behov - at sørge for og betale for tolkebistand, for eksempel ved oversættelse af breve. Udbetaling Danmark skal desuden sørge for tolkning til døve/stumme eller andre med svære fysiske handicaps. Denne gruppe af borgere vil dog typisk henvende sig i kommunen for hjælp, jf. forslagets § 4.
Udbetaling Danmark skal herudover sørge for, at interne retningslinjer for sagsbehandling, der har betydning for sagerne, bliver offentliggjort i det omfang, oplysningerne skal offentliggøres efter offentlighedsloven.
Forslaget til § 2, stk. 1, samt forvaltningslovens § 7 er ikke til hinder for, at Udbetaling Danmark efter forslaget til § 13 fastsætter regler om digital kommunikation. Det skal bemærkes, at § 13 er udformet under hensyntagen til kravet om, at borgeren skal have ret til at medvirke ved behandlingen af sin sag. Forslaget til § 13 kan således ikke anvendes til at afskære personer fra at henvende sig til Udbetaling Danmark på andre måder end ved digital kommunikation.