LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 11b
Kommunen og Udbetaling Danmark kan udveksle nødvendige oplysninger fra afgørelser i sager, hvor de samme faktiske forhold har betydning for en afgørelse, som kommunen og Udbetaling Danmark skal træffe på hvert sit myndighedsområde vedrørende den samme borger, hvor de faktuelle forhold og vurderinger i sagerne bygger på et ensartet retsgrundlag. Oplysningerne efter 1. pkt. kan udveksles uden samtykke fra borgeren.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 11b
RetsinformationAnvendelsesområdet for forslaget til § 11 omfatter den situation, hvor Udbetaling Danmark har påbegyndt en sag om tilbagebetaling, der kan oplyses i medfør af § 11 c, stk. 1, nr. 4, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. I den situation kan Udbetaling Danmark anmode kommunen om at forestå hele eller dele af sagsoplysningen.
For en nærmere beskrivelse af de gældende regler for sociale myndigheders muligheder for at videregive oplysninger henvises til afsnit 2.7.1.
Nedenstående forslag forventes primært at få betydning for oplysning af sager om borgeres økonomiske forhold og samlivsforhold, idet både kommunen og Udbetaling Danmark fremover har myndighedsansvaret for kontante ydelser og økonomiske tilskud, der bliver påvirket af disse forhold. Der forventes primært at blive samarbejdet om sager om tilbagebetaling, hvor en borger formodes at have uoplyste indtægter eller formodes at have et ægteskabslignende forhold med en anden person, da disse forhold ofte danner baggrund for sager om tilbagebetaling på det sociale område. Der henvises desuden til afsnit 2.8.1.1. for en nærmere beskrivelse af betingelserne for at kræve tilbagebetaling af kontante ydelser og økonomiske tilskud, der er modtaget med urette og mod bedre vidende.
Forslaget til § 11 giver Udbetaling Danmark mulighed for at bede kommunen om at forestå sagsoplysningen i tilbagebetalingssager inden for eget sagsområde, jf. forslagets § 1, til kommunen. Forslaget indebærer, at kommunen kan oplyse sagen ved at indhente helt nye oplysninger til brug for sagen fra for eksempel andre myndigheder og private.
Hvis Udbetaling Danmark anmoder kommunen om bistand til sagsoplysningen, er udgangspunktet, at kommunen har frihed til at bestemme, hvordan sagen bedst oplyses. Udgangspunktet for anmodninger efter forslagets § 11, vil således være, at kommunen får ansvaret for at forestå hele sagsoplysningen i sager for Udbetaling Danmark, særligt i sager hvor kommunen samtidig skal undersøge en sag på sit eget sagsområde. Udbetaling Danmark og kommunen kan dog indgå aftale om, at kommunen kun oplyser dele af sagen, således at Udbetaling Danmark forestår visse dele af en sags oplysning samtidigt med, at kommunen undersøger sagen. I sidstnævnte tilfælde bør der være en klar aftale mellem kommunen og Udbetaling Danmark om, hvilken myndighed der undersøger hvilke forhold. Formålet med en sådan aftale skal være, at borgerens forhold bliver belyst på den mest optimale og effektive måde, der vil være borgeren mindst til gene.
Kommunen kan kun handle efter anmodning fra Udbetaling Danmark. Kommunen kan således ikke på eget initiativ undersøge en sag, der hører under Udbetaling Danmarks sagsområde. I forbindelse med, at Udbetaling Danmark anmoder kommunen om at undersøge en sag, skal Udbetaling Danmark videregive alle nødvendige oplysninger i sagen. Det vil sikre, at kommunen ikke indhenter oplysninger, som findes i sagen i forvejen.
Efter forslaget til § 11 er kommunen ved sagsoplysning omfattet af de samme beføjelser til at oplyse sagen, som hvis kommunen havde varetaget opgaven som sit eget sagsområde. Kommunen kan således bruge de samme sagsoplysningsskridt som i forhold til egne sager. Kommunens beføjelser til at oplyse tilbagebetalingssager følger primært af § 11 a, stk. 1, jf. § 11 c, stk. 1, nr. 4, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forvaltningsretlige principper om proportionalitet, herunder de begrænsede muligheder for brug af observationer i sociale sager. Herudover kan kommunen genbruge oplysninger fra andre sager i kommunen i overensstemmelse med persondatalovens regler, for eksempel oplysninger fra bopælssager efter lov om Det Centrale Personregister, hvor en formodet samlevers adresseforhold undersøges nærmere.
Kommunen kan i sager efter forslagets § 11 henvende sig skriftligt til borgeren eller indkalde borgeren til en samtale, hvor borgeren får lejlighed til at bidrage til sagens oplysning eller til at udtale sig om de oplysninger, der er indsamlet eller indhentet i sagen af kommunen og af Udbetaling Danmark.
Kommunen kan også indkalde borgeren til et møde, selvom borgeren kun har en sag i Udbetaling Danmark. Hvis der kun er en sag i Udbetaling Danmark, vil Udbetaling Danmark selv kunne henvende sig skriftligt til borgeren. Muligheden for at kommunen kan henvende sig skriftligt til borgeren, får derfor primært betydning i de tilfælde, hvor kommunen i samme sagsgang undersøger egne sager og sager for Udbetaling Danmark og i den forbindelse vurderer, at der alene skal ske skriftlige henvendelser til borgeren.
Det er Udbetaling Danmark, der har ansvaret for at reglerne i forvaltningsloven om parthøring bliver overholdt, når der skal træffes afgørelse i sag om tilbagebetaling, uanset om kommunen har bidraget til sagens oplysninger efter forslaget til § 11.
En anmodning om at kommunen overtager sagsbehandlingen efter forslagets § 11 betyder, at kommunen automatisk selv skal vurdere, hvilke foreliggende oplysninger fra egne sager, der bør indgå i oplysningen af sagen.
De oplysninger, som kommunen indhenter efter forslaget til § 11, kan anvendes til kommunens egne sager i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Det foreslås i § 7, nr. 4, i de specielle bemærkninger i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.), at det fortsat er kommunen, der har kompetence til at foretage virksomhedskontrol efter § 12 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, også i forhold til borgere, der modtager kontante ydelser og økonomiske tilskud fra Udbetaling Danmark. I de tilfælde, hvor kommunen overtager sagsoplysningen i medfør af forslaget til § 11, i dette lovforslag på Udbetaling Danmarks vegne, vil kommunen således fortsat kunne iværksætte en kontrol af løn- og arbejdsforhold i en virksomhed efter § 12 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område på baggrund af oplysninger om en sag hos Udbetaling Danmark, hvor der er en formodning om, at borgerens ikke har oplyst Udbetaling Danmark korrekt om sin lønindtægt.
Kommunen og Udbetaling Danmark skal ved oplysning af sager om tilbagebetaling herunder også sager, der samarbejdes om efter forslaget til § 11, være opmærksomme på, at give borgeren besked om retten til ikke at udtale sig, i tilfælde af en konkret mistanke om et strafbart forhold, jf. lov om retssikkerhed og ved forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter. Borgeren skal ligeledes oplyses om, at borgeren ikke er forpligtet til at møde op til et møde, hvis der er en konkret mistanke om, at borgeren har begået et strafbart forhold. Dette medfører, at kommunen og Udbetaling Danmark efter omstændighederne skal orientere hinanden om eventuelle politianmeldelser, således at borgeren kan påberåbe sig retten til ikke at udtale sig hos den anden myndighed.
Det er borgerens opholdskommune, som Udbetaling Danmark kan anmode om at varetage sagsbehandlingen efter forslaget til § 11.
Med borgerens opholdskommune henvises der til reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om opholdskommuner, idet disse regler fastlægger, hvem der har forpligtelsen til at yde hjælp til borgeren.
I tilfælde af tvivl om, hvor borgeren har opholdskommune, skal dette afgøres efter regler i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Indtil dette er afgjort, vil det være den kommune, som borgeren senest har haft folkeregisteradresse i, der er ansvarlig for, at borgeren kan få hjælp, og som er forpligtet til at handle på en anmodning fra Udbetaling Danmark jf. forslaget til § 11. Dette følger af § 9, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det foreslås i § 11, at Udbetaling Danmark uden samtykke fra borgeren kan videregive oplysninger om rent private forhold om den, der får hjælp eller har fået hjælp, dennes ægtefælle, samlever og andre husstandsmedlemmer i forbindelse med anmodning om sagsoplysning i kommunen. Det vil kun i særlige tilfælde være behov for at videregive oplysninger om ægtefælle, samlever eller andre husstandsmedlemmer. Det vil dog for eksempel være nødvendigt, hvis kommunen eller Udbetaling Danmark, skal videregive oplysninger om, at en af de nævnte personer har uoplyste indtægter, idet disse oplysninger kan påvirke retten til at modtage en social ydelse, for eksempel enkeltydelser efter aktivloven eller social pension. Forslaget medfører ikke en udvidelse af den personkreds eller de oplysninger, kommunen eller Udbetaling Danmark kan indhente i medfør af § 11 a, stk. 1, jf. § 11 c, stk. 1, nr. 4, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Udveklingen vil kunne ske uden samtykke og kommunen og Udbetaling Danmark skal vurdere, om betingelserne i § 8, stk. 3, i persondataloven er opfyldt.
Pligten til at videregive oplysninger omfatter almindelige ikke-følsomme personoplysninger, der er omfattet af persondatalovens § 6 og følsomme oplysninger, der er omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8.
Fravigelsen af persondatalovens § 8, stk. 3, betyder, at Udbetaling Danmark og en forvaltning i kommunen, der varetager opgaver på det sociale område, kan videregive oplysningerne til kommunen efter forslaget til § 7 uden at vurdere, om betingelserne for videregivelse efter § 8, stk. 3, i persondataloven er opfyldt.
Kontrol- og tilbagebetalingssager er ikke ansøgningssager. Bestemmelsen udgør således ikke en fravigelse af forvaltningslovens § 29.
Kommunen og Udbetaling Danmark kan i forbindelse med overdragelse af sagsoplysningen videregive oplysninger, herunder oplysninger om rent private forhold om den, der får hjælp eller har fået hjælp, dennes ægtefælle eller samlever og andre husstandsmedlemmer.
Forslaget til § 10 giver ikke adgang til at foretage registersamkøring.
Det forudsættes, at der efter § 10 alene videregives enkeltstående oplysninger og ikke for eksempel gives adgang til et fælles register over oplysninger, der skal videregives efter forslaget til bestemmelsen.
Det forudsættes, at forslaget til § 10 administreres af kommunen og Udbetaling Danmark inden for rammerne af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EU´s persondatadirektiv), særligt artikel 7 og 8.
Efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, kan der ske databehandling, hvis det er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Det antages, at denne bestemmelse omfatter myndigheders behandling af oplysninger som led i myndighedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4. Det forudsættes i den forbindelse, at § 5 i persondataloven om god sagsbehandlingsskik fortsat skal iagttages, herunder princippet om at databehandling kun kan ske til saglige formål, og at databehandlingen skal opfyldet kravet om proportionalitet. Disse betingelser forudsættes således overholdt i hvert enkelt tilfælde, hvor der behandles personoplysninger, når der sker databehandling til brug for fastsættelse af et retskrav som led i myndighedsudøvelse.
Der kan kun udveksles nødvendige oplysninger. Kommunen og Udbetaling Danmark skal således nøje overveje, hvilke informationer der er nødvendige at videregive i forbindelse med samarbejdet. Ved vurderingen af, om oplysningen kan udveksles efter forslagets § 11, vil det være afgørende, om videregivelsen af oplysningen til kommunen er i overensstemmelse med persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter senere behandling af oplysninger ikke må være uforenelig med de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. De oplysninger, der videregives, skal desuden kun omfatte relevante og tilstrækkelige oplysninger, jf. persondatalovens § 5, stk. 3, og må ikke omfatte mere, end hvad der kræves til formålet.
Kommunen og Udbetaling Danmark vil ikke efter bestemmelsen få adgang til at se afgørelsen om tilbagebetaling, som samarbejdet konkret har vedrørt, heller ikke selv om den ene myndighed i vidt omfang har bidraget med oplysninger til den anden myndighed efter forslagets §§ 9-11. For at sikre gensidig udveksling af erfaringer mellem kommunerne og Udbetaling Danmark foreslås det, at der løbende skal ske feedback til kommunerne i form af statistikker over, hvor mange af de sager, som kommunerne har medvirket til at oplyse, der har ført til afgørelser om tilbagebetaling i Udbetaling Danmark samt om sager, hvor borgeren er anmeldt til politiet for bedrageri i strafferetlig forstand. Herudover vil der kunne ske gennemgang af sager, som kommunen har oplyst i medfør af forslagets § 10 i anonymiseret form i kommunerne med henblik på at drøfte ’best practise’ for kommunens oplysninger af sager på Udbetaling Danmarks sagsområder. Rammerne for erfaringsudvekslingen vil blive drøftet i bestyrelsen for Udbetaling Danmark.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.8.1.2. for en nærmere beskrivelse af forholdet til EU´s persondatadirektiv.
De overordnede principper for samarbejdet om kontrol og tilbagebetalingssager mellem Udbetaling Danmark og kommunerne vil blive drøftet i bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, stk. 2.
Herudover henvises til afsnit 2.8.1. samt afsnit 2.9. og 2.10. om øvrige betingelser i persondataloven, datasikkerhed mv.