LBK nr 537 af 19/05/2025
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om trafikselskaber § 3c
Kommuner kan finansiere faste anlæg, der kan anvendes til fjernbuskørsel m.v.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om trafikselskaber § 3c
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse i stk. 1 fastlægger trafikselskabets finansiering til at være indtægter fra salg af kort og billetter m.v. samt et tilskud fra de deltagende kommuner og regioner. Trafikselskabet vil således have mulighed for at få indtægter fra salg af køreplaner, salg af reklamepladser i busser og andre lignede ydelser med tilknytning til transportopgaven. Efter §§ 27 og 28 om rejsekort og rejseplan har trafikselskaberne tillige mulighed for at oppebære indtægter på deres engagement i Rejsekort A/S og Rejseplanen A/S i form af omsætningsafgift og udbetaling af udbytte.
Der sigtes mod, at tilskuddet fordeles mellem de enkelte parter i forhold til deres brug af trafikselskabets ydelser, hvilket giver en hensigtsmæssig incitamentsstruktur i forhold til tilrettelæggelse af trafikselskabets drift.
Det foreslås i stk. 2, at trafikselskaber vest for Storebælt selv bestemmer fordelingen af tilskuddet mellem de deltagende parter. Fordelingen af tilskuddet skal tage hensyn til, at ingen kommune kan forpligtes til at betale mere end det forholdsmæssige forbrug af trafikselskabets ydelser, herunder individuel handicapkørsel. Fordelingen af tilskuddet skal ligeledes tage hensyn til, at regionerne ikke kan forpligtes til at bidrage med mere end udgifterne til privatbaner og et busnet af regional betydning samt den hertil svarende andel af selskabets administrationsomkostninger.
Det foreslås i stk. 3, at tilskuddet til trafikselskabet på Sjælland dækkes af de deltagende regioner og kommuner. De to regioner bidrager med et tilskud svarende til udgifterne for busruter af regional betydning og privatbanerne samt udgifter til fælles administration og drift af selskabet. Kommunerne bidrager med udgifterne til de lokale busruter. Lokale busruter, som kun betjener én kommune, betales af den pågældende kommune. Øvrige busruter betales af de kommuner, som de pågældende ruter betjener. Udgifterne for den del af en busrutes trafikomfang, der er fælles for to kommuner, deles efter den indbyrdes erhvervspendling mellem de pågældende kommuner, mens resten betales af den kommune, hvori det overskydende trafikomfang foregår. Reglen finder tilsvarende anvendelse ved kørsel gennem tre eller flere kommuner. Kommunerne betaler endvidere for individuel handicapkørsel for egne borgere.
Det foreslås i stk. 4, at hvis alle er enige, kan de deltagende kommuner i trafikselskabet på Sjælland og Region Hovedstaden og Region Sjælland aftale at fravige principperne i stk. 3, såfremt særlige forhold taler herfor. Det kan fx være tilfældet, hvis en rute internt i én kommune har speciel interesse for andre kommuner, og disse kommuner derfor har særskilt interesse i at medfinansiere ruten.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne under afsnit 3.3. om trafikselskabernes finansiering.