LBK nr 1690 af 13/08/2021
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 9
Vejledningen skal varetages af personer, der har en vejlederuddannelse eller kan dokumentere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om krav til uddannelse og kompetencer efter stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 9
RetsinformationEfter § 2, stk. 2, i vejledningsloven skal vejledningsaktiviteterne varetages af personer, der har en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse, som er godkendt af Undervisningsministeriet, eller som kan dokumentere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau. Undervisningsministeren har bemyndigelse til at fastsætte regler om forhold omfattet af vejledningslovens § 2, stk. 2, jf. vejledningslovens § 2, stk. 3.
Det fremgår af studievalgsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, at vejledningen skal varetages af personer, der har enten en professionsbacheloruddannelse i offentlig administration med studieretningen uddannelses- og erhvervsvejledning, diplomuddannelsen i uddannelses- og erhvervsvejledning eller masteruddannelsen i uddannelses- og erhvervsvejledning. Vejledningen kan endvidere varetages af personer, som har mindst 5 års erhvervserfaring som vejleder, og som har gennemført en af de i § 11, stk. 2, anførte vejlederuddannelser.
Det foreslås med stk. 1, at vejledningen skal varetages af personer, der har en vejlederuddannelse eller kan dokumentere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau. Bestemmelsen skal sikre, at vejlederne også fremover vil have et højt vejledningsfagligt kompetenceniveau. Dette skal understøtte, at de vejledningssøgende får en professionel vejledning og skal endvidere ses i sammenhæng med, at vejledningen skal basere sig på et metodisk velfunderet grundlag, evidens og nyeste viden om vejledningsmetoder og vejledningsværktøjer, jf. den foreslåede § 3, stk. 2. Det følger heraf, at vejlederne også forventes at holde sig opdateret om nyeste viden og forskning på vejledningsområdet. Der kan henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 3.
Det foreslås endvidere med stk. 2, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om krav til uddannelse og kompetencer efter stk. 1. Uddannelses- og forskningsministeren vil dermed kunne fastsætte regler om de uddannelser og kompetencer, som er påkrævede for at kunne varetage vejledningsopgaven. Bemyndigelsen forventes anvendt til i det væsentligste at videreføre kompetencekrav svarende til i dag, jf. § 11 i den gældende studievalgsbekendtgørelse, men der kan også blive tale om anden relevant uddannelsesmæssig baggrund. I dag er relevante vejlederuddannelser efter studievalgsbekendtgørelsen f.eks. en professionsbacheloruddannelse i offentlig administration med studieretningen uddannelses- og erhvervsvejledning, en diplomuddannelse i uddannelses- og erhvervsvejledning eller en masteruddannelse i uddannelses- og erhvervsvejledning, men de nødvendige kompetencer kan i dag også opnås på anden vis og kan dokumenteres gennem en realkompetencevurdering.