LBK nr 1690 af 13/08/2021
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 3
Vejledningen skal inddrage den enkeltes faglige interesser og forudsætninger og arbejdsmarkedets behov for kompetencer.
Stk. 2. Vejledningen skal basere sig på et metodisk velfunderet grundlag, evidens og nyeste viden om vejledningsmetoder og vejledningsværktøjer.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om vejledningen, herunder om mål med vejledningen og vejledningens indhold samt kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af vejledningen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 3
RetsinformationEfter vejledningslovens § 1, stk. 3 og 5, og § 12, stk. 2 og 3, skal vejledningen blandt andet inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige forudsætninger, som det forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige erhvervsdrivende. Endvidere skal vejledningen bidrage til, at den enkelte selv kan søge og anvende informationer, herunder it-baserede informations- og vejledningstilbud, om uddannelse, uddannelsesinstitutioner og fremtidig beskæftigelse. Derudover skal vejledningen inddrage arbejdsmarkedets krav til kvalifikationer og de fremtidige beskæftigelsesmuligheder i Danmark og i udlandet, og uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om vejledningen, herunder om kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen.
Det følger af studievalgsbekendtgørelsens § 4, at vejledningen omfatter det samlede udbud af videregående uddannelser i hele landet, uddannelser inden for videreuddannelsessystemet samt de erhverv, som uddannelserne sigter mod, og at vejledningen skal ydes individuelt, gruppevis og kollektivt.
Det følger videre af studievalgsbekendtgørelsens § 5, at vejledningen gives på baggrund af aktuel og generel information om uddannelsernes indhold og opbygning samt de muligheder for beskæftigelse og selvstændig erhvervsudøvelse, den enkelte uddannelse fører frem til i Danmark. Endelig skal vejledningen omfatte regler om adgang til og optagelse på videregående uddannelser, herunder overgangene mellem videregående uddannelser, videregående voksenuddannelse, diplom- og master-uddannelser, generelle studiemæssige forudsætninger, Statens Uddannelsesstøtte (SU), Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) og specialpædagogisk støtte (SPS).
Af studievalgsbekendtgørelsens § 9 fremgår, at vejledningscentrene ved tilrettelæggelse af vejledningen skal anvende og henvise til den nationale virtuelle vejledningsportal, uddannelsesguiden.dk og den nationale vejledningsenhed, som tilbyder vejledning gennem virtuelle kommunikations- og vejledningsværktøjer, eVejledningen.
Endelig følger det af studievalgsbekendtgørelsens § 13, stk. 1, at vejledningscentrene skal have et system til kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af den vejledning, der udbydes, og at kvalitetssikringssystemet som minimum skal omfatte opgørelser af omfanget, resultater og effekter af vejledningen, videreudvikling af kvaliteten i vejledningen på baggrund af de indhøstede erfaringer, og inddragelse af brugerne, så der skabes et grundlag for en brugerorienteret videreudvikling.
Det foreslås i stk. 1, at vejledningen skal inddrage den enkeltes faglige interesser og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov for kompetencer. Bestemmelsen er i vidt omfang en videreførelse af vejledningslovens § 1, stk. 3, og § 12, stk. 2, idet den foreslåede bestemmelse er justeret sprogligt i forhold til de gældende bestemmelser. Med bestemmelsen er det hensigten, at vejledningen skal være helhedsorienteret. Vejledningen skal inddrage den enkeltes faglige interesser og forudsætninger, herunder personlige forudsætninger, med henblik på, at den enkelte får nemmere ved at vælge en uddannelse, som passer til den enkeltes ønsker, interesser og forudsætninger. Samtidig skal også arbejdsmarkedets behov for såvel faglige som personlige kompetencer samt mulighederne for at finde arbejde efter endt uddannelse inddrages i vejledningen. Inddragelse af arbejdsmarkedets behov for kompetencer skal understøtte de vejledningssøgendes og vejledernes efterspørgsel efter relevant og opdateret viden om beskæftigelsesmuligheder, herunder forventede beskæftigelsesmuligheder.
Det foreslås i stk. 2, at vejledningen skal basere sig på et metodisk velfunderet grundlag, evidens og nyeste viden om vejledningsmetoder og vejledningsværktøjer. Hermed menes, at vejlederne forventes at holde sig opdateret om nyeste viden og forskning på vejledningsområdet med henblik på at kunne yde den bedst mulige vejledning. Bestemmelsen skal også ses i sammenhæng med kompetencekrav til vejlederne, jf. den foreslåede § 9. Vejledningen skal inddrage uvildige it-baserede vejledningsværktøjer som UddannelsesGuiden og Uddannelseszoom, hvor der kan søges informationer om valg af videregående uddannelse og erhverv. Derved sættes den enkelte i stand til selv også at søge relevante informationer om uddannelse og beskæftigelsesmuligheder. På UddannelsesGuiden findes der informationer om alle offentligt anerkendte uddannelser i Danmark, herunder ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksen- og efteruddannelser. Der findes endvidere information, der relaterer sig til forhold om det at være studerende på en videregående uddannelse og inspiration til relevante jobs og karriereveje. Uddannelseszoom er et digitalt værktøj, hvor man kan sammenligne uddannelser på en række parametre om uddannelsernes kvalitet og relevans i forhold til arbejdsmarkedets jobmuligheder.
Med stk. 3 foreslås, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om vejledningen, herunder om mål med vejledningen, vejledningens indhold og om kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af vejledningen. Bemyndigelsen forventes anvendt til at videreføre regler om forhold, der i dag reguleres i studievalgsbekendtgørelsens §§ 3-5, herunder om de mål, som vejledningen skal søge at opfylde, f.eks. i forhold til at bringe den enkelte i stand til at foretage uddannelses- og erhvervsvalg, at der skal gives vejledning om det samlede udbud af videregående uddannelser i hele landet, også videregående uddannelser der hører under øvrige ministeriers ressortområde, at der skal gives vejledning om uddannelsesmuligheder, herunder studieophold, i udlandet, og at der skal gives vejledning om fortsat uddannelse inden for videreuddannelsessystemet for voksne, samt om de erhverv, som uddannelserne sigter mod. Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at vejledningen skal omfatte information om de regler, der gælder for adgang til og optagelse på ordinære videregående heltidsuddannelser efter afsluttet ungdomsuddannelse, samt deltidsuddannelse (akademi, diplom- og masteruddannelser), samt information om de generelle studiemæssige forudsætninger, Statens Uddannelsesstøtte (SU), Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) og specialpædagogisk støtte (SPS).
Uddannelses- og forskningsministeren forventes derudover at fastsætte regler om, at vejledning ydes som individuel, gruppevis og kollektiv vejledning ved personligt fremmøde, men der kan også fastsættes regler om rammer for at tilbyde vejledning digitalt. Digital vejledning kan f.eks. være relevant i forbindelse med, at vejledningsopgaven samles i én institution, hvor studievalgsafdelinger i langt højere grad end tidligere får mulighed for at trække på hinandens viden om særlige uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder på tværs af afdelinger og landsdele, og hvor den vejledningssøgende og vejlederen kun vanskeligt har mulighed for et personligt møde, men der kan også være tale om andre digitale vejledningsværktøjer, i det omfang det med tiden viser sig relevant.
Uddannelses- og forskningsministeren forventes endvidere at fastsætte nærmere regler om forhold, der i dag reguleres i studievalgsbekendtgørelsens § 13, således at Studievalg Danmark skal have et system til kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af den tilbudte vejledning, herunder at Studievalg Danmark løbende skal udvikle den tilbudte vejledning med henblik på forbedring af vejledningens kvalitet og indhold, at Studievalg Danmark skal inddrage brugerne med henblik på at få den rette kvalitet i den tilbudte vejledning, og at Studievalg Danmark skal opgøre omfanget, resultater og effekter af vejledningen.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte nærmere regler om, at vejledningen til elever i ungdomsuddannelser så vidt muligt skal tilbydes inden for almindelig skoletid på ungdomsuddannelsesinstitutionerne med henblik på, at vejledningen når ud til så mange elever i ungdomsuddannelserne som muligt. Det vil inden for disse rammer være Studievalg Danmark, der har ansvaret for indholdet og den nærmere tilrettelæggelse af vejledningen på ungdomsuddannelsesinstitutionerne. Tilrettelæggelse vil i givet fald ske i et samarbejde med ledelsen på den enkelte ungdomsuddannelsesinstitution, sådan at vejledningen kan foregå inden for den almindelige skoletid og i institutionens lokaler. Dette skal ses i sammenhæng med samarbejdet med ungdomsuddannelsesinstitutionerne i øvrigt, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 4.