LBK nr 1690 af 13/08/2021
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 16
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af 28. september 2017, som ændret ved lov nr. 143 af 28. februar 2018, foretages følgende ændringer:
-
I § 1, stk. 4, udgår »eller studerende«.
-
Kapitel 3 ophæves.
-
I overskriften til kapitel 3 a indsættes efter »Studievalg«: »Danmark«.
-
I overskriften før § 12 a udgår »og studerende«.
-
§ 12 a affattes således:
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 16
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af vejledningslovens § 1, stk. 4, at vejledningen skal bidrage til, at frafald fra og omvalg i uddannelserne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst muligt fagligt og personligt udbytte.
Som følge af, at vejledning om valg af videregående uddannelser foreslås reguleret med dette lovforslag om Studievalg Danmark, foreslås med nr. 1, at »eller studerende« udgår af § 1, stk. 4, idet vejledningsloven herefter ikke længere vil omfatte vejledning af studerende på videregående uddannelser.
Til nr. 2
Som konsekvens af, at vejledning om valg af videregående uddannelse foreslås reguleret med dette lovforslag om Studievalg Danmark, foreslås med nr. 2, at vejledningslovens kapitel 3 vedrørende vejledning om valg af videregående uddannelse og erhverv, som dermed regulerer de samme forhold, ophæves i sin helhed.
Til nr. 3
I vejledningsloven har lovens kapitel 3 a overskriften Samarbejdet mellem Ungdommens Uddannelsesvejledning, Studievalg og uddannelsesinstitutionerne.
Som konsekvens af forslaget om at etablere Studievalg Danmark, jf. forslagets § 1, foreslås det med nr. 3 at ændre overskriften til vejledningslovens kapitel 3 a til Samarbejde mellem Ungdommens Uddannelsesvejledning, Studievalg Danmark og uddannelsesinstitutionerne.
Til nr. 4
§ 12 a i vejledningsloven har som overskrift Samarbejde om fastholdelse af elever og studerende i uddannelse.
Som konsekvens af lovforslaget, hvorefter fastholdelsesarbejdet for de studerende på de videregående uddannelsesinstitutioner ikke længere skal reguleres af vejledningsloven, foreslås det med nr. 4 at ændre overskriften, så studerende ikke længere fremgår.
Til nr. 5
Efter vejledningslovens § 12 a skal uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område, der udbyder ungdomsuddannelse, almen voksenuddannelse eller videregående uddannelse, tilrettelægge indsatsen for at fastholde elever, kursister under 25 år og studerende i uddannelse i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning og de regionale vejledningscentre.
Bestemmelsen blev indsat i vejledningsloven ved lov nr. 641 af 14. juni 2010. Ifølge bemærkningerne til § 12 a, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 194 som fremsat, side 26, skal samarbejdet sikre, at der ydes eleven og den studerende den indsats, der anses som nødvendig for at styrke eleven og den studerende i at gennemføre sin uddannelse. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at inddragelse af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) og Studievalg i institutionens fastholdelsesarbejde vil være med til at give en sammenhængende vejledningsindsats til gavn for eleven og den studerende. Uddannelsesinstitutionen sørger for, at der indgås konkrete aftaler med relevante UU- og Studievalgscentre.
Det foreslås med nr. 5 at nyaffatte vejledningslovens § 12 a, så uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område, der udbyder ungdomsuddannelse eller almen voksenuddannelse, tilrettelægger indsatsen for at fastholde elever og kursister under 25 år i uddannelse i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning, jf. § 9, og eventuelt Studievalg Danmark.
Med den foreslåede nyaffattelse af vejledningslovens § 12 a udgår videregående uddannelse og en generel forpligtelse til samarbejde med Studievalg derved af bestemmelsen vedrørende samarbejdet om fastholdelse af elever og studerende i uddannelse på uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område. Med forslaget indsættes »eventuelt Studievalg Danmark«, så det fremover må bero på de konkrete forhold, hvorvidt Studievalg Danmark inddrages i vejledning om fastholdelse på uddannelsesinstitutionerne.
Det er således hensigten med den nyaffattede bestemmelse at videreføre forpligtelsen for uddannelsesinstitutionerne på Undervisningsministeriets område til at tilrettelægge indsatsen for at fastholde elever, kursister under 25 år og studerende i uddannelse i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning. Særligt over for unge, der ser ud til at have vanskeligheder ved at gennemføre en ungdomsuddannelse eller slet ikke har et videreuddannelsesperspektiv med uddannelsen, må uddannelsesinstitutionen have en særlig opmærksomhed og overveje at inddrage Ungdommens Uddannelsesvejledning i en forstærket vejledning med henblik på at støtte den unge i at fortsætte og have perspektiv for dette, herunder eventuelt med inddragelse af Studievalg Danmark, eller alternativt vælge en anden ungdomsuddannelse. Studievalg Danmarks opgave vil i den forbindelse være – inden for rammerne af dette lovforslag – at bidrage med vejledning om valg af videregående uddannelse. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 4 om Studievalg Danmarks samarbejde med blandt andet ungdomsuddannelsesinstitutioner samt lovforslagets § 17 om ændring af § 59, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser.
Til nr. 6
Vejledningslovens § 12 b vedrører samarbejde om fastholdelse af elever og studerende i uddannelse på videregående uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område, herunder at uddannelsesinstitutionerne skal opfordre studerende til at søge vejledning hos de nuværende regionale vejledningscentre eller den pågældende uddannelsesinstitution, hvis en studerende ønsker at afbryde sin uddannelse eller begynde på en anden uddannelse.
I forbindelse med ressortomlægningerne i 2011 blev blandt andet videregående uddannelser under Undervisningsministeriet ressortoverført til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse (nu Uddannelses- og Forskningsministeriet). Som en konsekvens af de foreslåede bestemmelser i § 12-15 foreslås det med nr. 6 at ophæve bestemmelsen i vejledningslovens § 12 b. Indholdsmæssigt foreslås vejledningslovens § 12 b således i det væsentlige videreført med forslaget til § 12 vedrørende universitetsloven, forslaget til § 13 vedrørende lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, forslaget til § 14 vedrørende lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner samt forslaget til § 15 vedrørende lov om maritime uddannelser. Der henvises til de specielle bemærkninger til de foreslåede §§ 12-15.
Til nr. 7
Det følger af vejledningslovens § 14, stk. 2, 1. pkt., at uddannelses- og forskningsministeren for de videregående uddannelser sikrer, at der sker en koordinering af uddannelsesinstitutionernes optagelse af ansøgere til uddannelserne med henblik på, at ansøgerne optages på den højest muligt prioriterede uddannelse og uddannelsesinstitution, og således at der sker en effektiv ressourceudnyttelse af den samlede optagelseskapacitet på uddannelserne. Det følger videre af § 14, stk. 2, 2. pkt., at reglerne om koordinering af uddannelsesinstitutionernes optagelse af ansøgere til de videregående uddannelser, herunder fastsættelse af regler om internetbaseret kommunikation og digital signering, fastsættes efter forhandling med kulturministeren.
Med nr. 7 foreslås det at ophæve § 14, stk. 2, i vejledningsloven. Dette som en konsekvens af, at også øvrige bestemmelser vedrørende opgaver for Uddannelses- og Forskningsministeriet og videregående uddannelser forslås at udgå af vejledningsloven.
Det er hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren fortsat vil sikre, at der for de videregående uddannelser sker en koordinering af uddannelsesinstitutionernes optagelse af ansøgere til uddannelserne med henblik på, at ansøgere optages på den højest muligt prioriterede uddannelse og uddannelsesinstitution.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i væsentligt omfang videreføres med forslagets § 11, nr. 1, der vedrører ændring af adgangsreguleringsloven. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 11.
Til nr. 8
I medfør af vejledningslovens § 15, stk. 1, varetager Undervisningsministeriet som Landscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning opgaver efter lovens kapitel 3 og 4, jf. dog lovens § 13, stk. 3.
Som en konsekvens af, at vejledningslovens kapitel 3 ophæves, jf. lovforslagets § 16, nr. 2, foreslås det med nr. 8, at henvisningen til kapitel 3 udgår af vejledningslovens § 15, stk. 1.
Til nr. 9
I medfør af vejledningslovens § 15 a er der under Undervisningsministeriet etableret et nationalt dialogforum for, at relevante myndigheder, organisationer, foreninger m.v. kan fremsætte og drøfte synspunkter og vurderinger om alle forhold, der har betydning for uddannelses- og erhvervsvejledning. Det nationale dialogforum har et formandskab, der i medfør af vejledningslovens § 15 a, stk. 5, har til opgave at følge og vurdere samt rådgive undervisningsministeren om forhold vedrørende uddannelses- og erhvervsvejledning og om elevernes og de studerendes udbytte af vejledningen.
I forbindelse med ressortomlægningerne i 2011 blev blandt andet videregående uddannelser under Undervisningsministeriet og vejledning om valg af videregående uddannelser og erhverv ved de regionale vejledningscentre ressortoverført til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse (nu Uddannelses- og Forskningsministeriet).
Som en konsekvens af ressortoverførslen i 2011 foreslås det med nr. 9 at ændre vejledningslovens § 15 a, stk. 5, så formandskabet ikke længere skal rådgive undervisningsministeren om studerendes udbytte af vejledningen.
Til nr. 10
Efter vejledningslovens § 15 f kan undervisningsministeren eller uddannelses- og forskningsministeren bemyndige en styrelse under Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og Forskningsministeriet til at udøve de beføjelser, som er tillagt ministeren i henhold til vejledningsloven. I sådanne tilfælde kan ministeren fastsætte nærmere regler om fremgangsmåde ved og adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om, at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren.
Som en konsekvens af forslaget til lov om Studievalg Danmark, hvorefter der lægges op til at vejledning om valg af videregående uddannelse reguleres af dette lovforslag, foreslås det med nr. 10, at uddannelses- og forskningsministeren og Uddannelses- og Forskningsministeriet udgår af lovens § 15 f. Vejledningslovens § 15 f ændres således ikke for så vidt angår undervisningsministerens bemyndigelse til at afskære adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse fra undervisningsministeren efter vejledningsloven.