LBK nr 71 af 23/01/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 23
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget kan pålægge kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, at nedsætte størrelsen af en bevilling, der er fastsat med vedtagelsen af budgettet for 2006, til et bestemt beløb. Reglerne kan begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller bevillinger inden for et eller flere bestemte områder.
Stk. 2. Et pålæg efter stk. 1 udgør den bindende regel for forvaltningen i den i stk. 1 nævnte kommune fra det tidspunkt, hvor pålægget meddeles kommunalbestyrelsen. Foranstaltninger, der medfører indtægter eller udgifter, som indebærer en overskridelse af den i henhold til pålægget nedsatte bevilling, kan ikke iværksættes. Foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan dog iværksættes uanset pålægget.
Stk. 3. Et pålæg efter stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af nærmere angivne poster på årsbudgettet. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et pålæg efter stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 23
RetsinformationTil stk. 1
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges med bestemmelsens 1. pkt. til at fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget kan pålægge kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i sammenlægningen, at nedsætte størrelsen af en bevilling, der er fastsat med vedtagelsen af budgettet for 2006, til et bestemt beløb.
Bestemmelsen sikrer, at der kan gives sammenlægningsudvalget indflydelse på størrelsen af de bevillinger, der fastsættes med vedtagelsen af budgettet for 2006. Sammenlægningsudvalget kan herved sikres indflydelse på størrelsen af bevillinger, som indebærer et ressourceforbrug hos de kommuner, der indgår i sammenlægningen, der påvirker det økonomiske udgangspunkt for den nye kommunes fremtidige opgavevaretagelse. Sammenlægningsudvalget vil således kunne sikres mulighed for at nedsætte bevillinger til et beløb, som er i overensstemmelse med interesserne i at sikre den nye kommune det bedst mulige økonomiske udgangspunkt for opgavevaretagelsen.
Med bestemmelsen imødegås en eventuel risiko for, at kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2006 fastsætter bevillingerne på et niveau, som må anses for uhensigtsmæssigt. Eksempelvis vil det kunne være uhensigtsmæssigt, hvis kommunalbestyrelserne ved budgetvedtagelsen for 2006 fastsætter bevillingerne på et niveau, der indebærer et uhensigtsmæssigt ressourceforbrug, herunder indebærer væsentligt forøgede serviceudgifter, som kommunalbestyrelsen for den nye kommune efter kommunesammenlægningen vil have behov for at tilpasse. Fastsættelse af bevillinger på et niveau, der indebærer væsentligt forhøjede serviceudgifter, vil kunne medføre, at der i 2006 skabes urealistiske forventninger hos borgerne om et serviceniveau, som ikke vil kunne opretholdes efter sammenlægningen.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i lovforslagets § 21 , hvorefter sammenlægningsudvalget kan tillægges beføjelse til at ændre beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der er truffet af kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2006. Til forskel fra bestemmelsen i lovforslagets § 21 vil sammenlægningsudvalget kunne pålægge kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, at nedsætte bevillinger, der er fastsat ved budgetvedtagelsen for 2006, til et bestemt beløb uden at skulle ændre de enkelte beslutninger, der er truffet i forbindelse med vedtagelsen af budgettet. Anvendelsen af beføjelsen til at give pålæg om at nedsætte bevillinger forudsætter således ikke, at sammenlægningsudvalget er blevet opmærksomt på de konkrete beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, som kommunalbestyrelsen har truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet.
Bestemmelsen omfatter ikke beslutninger om meddelelse af tillægsbevillinger i forhold til budgettet for 2006, som træffes i løbet af 2006. Beslutninger herom vil derimod kunne kræves godkendt i medfør af bestemmelsen i lovforslagets § 20, hvorefter beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der med virkning for 2006 eller senere træffes den 1. januar 2006 eller senere, kan kræves godkendt af sammenlægningsudvalget.
Et pålæg efter bestemmelsen skal rette sig mod en bevilling, der er fastsat på årsbudgettet for en kommune, der indgår i en sammenlægning. Pålægget knytter sig således til de bevillinger, der er afsat ved budgetvedtagelsen. Det indebærer, at pålægget kan rette sig mod enhver bevilling, som kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, har afsat på årsbudgettet, uanset på hvilket bevillingsniveau den pågældende bevilling er fastsat. Pålægget kan således rette sig mod en bevilling på udvalgsniveau såvel som en bevilling, der er fastsat på et lavere bevillingsniveau, f.eks. bevillinger til en bestemt skole m.v. Pålægget vil således også kunne rette sig mod bevillinger, som der ikke efter det kommunale budget- og regnskabssystem er krav om, at kommunalbestyrelsen skal tage bevillingsmæssig stilling til, men som der ved vedtagelsen af budgettet er taget stilling til.
Pålægget kan rette sig mod en bevilling, hvorunder der i budgettet er fastsat flere poster, som der ikke er taget bevillingsmæssig stilling til, herunder poster som er indgået i beregningen af bevillingens størrelse. Hvis pålægget retter sig mod en bevilling, hvorunder der i budgettet er fastsat flere poster, vil sammenlægningsudvalget skulle anvise, hvorledes bevillingsnedsættelsen i forhold til de enkelte poster kan gennemføres, jf. stk. 3.
Pålægget indebærer, at bevillingen nedsættes til et bestemt beløb. Virkningen af pålægget er således, at den bevilling, pålægget retter sig mod, tilsidesættes og erstattes af en bevilling på et beløb svarende til det beløb, der fremgår af pålægget.
Der vil ikke i medfør af bestemmelsen kunne fastsættes regler om, at der skal gives pålæg om forhøjelse af en bestemt bevilling. Der vil heller ikke kunne gives pålæg om ændring af forudsætningerne for en bevilling.
Overførslen af det beløb, hvormed den bevilling, som pålægget retter sig mod, nedsættes som følge af pålægget, til en anden drifts- eller anlægsbevilling, forudsætter, at der træffes beslutning om meddelelse af en tillægsbevilling til overførsel af beløbet til en anden drifts- eller anlægsbevilling. En sådan tillægsbevilling vil kunne kræves godkendt i medfør af bestemmelsen i lovforslagets § 20. Det vil indebære, at det beløb, hvormed den bevilling, som pålægget retter sig mod, nedsættes, ikke kan anvendes uden sammenlægningsudvalgets samtykke.
De kommunale parter vil blive inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af de regler, der vil blive udstedt i medfør af bestemmelsen.
Det forudsættes, at sammenlægningsudvalget ved vurderingen af, om der skal gives pålæg efter stk. 1 , herunder til hvilket beløb, bevillingen skal nedsættes, foretager en afvejning af på den ene side generelle samfundsmæssige betragtninger, herunder hvorvidt bevillingen er hensigtsmæssig set i lyset af den ændrede opgavefordeling efter kommunalreformens ikrafttræden, og på den anden side mere specifikke forhold hos den kommune, hvis kommunalbestyrelse har afgivet bevillingen ved budgetvedtagelsen for 2006, herunder udviklingen i den pågældende kommunes økonomi og hensynene bag de poster, der knytter sig til den pågældende bevilling.
Hvis sammenlægningsudvalget træffer beslutning om at pålægge kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, at nedsætte flere bevillinger, forudsættes det således, at sammenlægningsudvalget for hver bevillings vedkommende foretager den nævnte konkrete afvejning, jf. også stk. 3.
Efter bestemmelsens 2. pkt. kan reglerne begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller bevillinger inden for et eller flere bestemte områder.
Til stk. 2
Det følger af bestemmelsens 1. pkt., at et pålæg efter stk. 1 udgør den bindende regel for forvaltningen i den i stk. 1 nævnte kommune fra det tidspunkt, hvor pålægget meddeles kommunalbestyrelsen.
De poster på årsbudgettet, som kommunalbestyrelsen har taget bevillingsmæssig stilling til ved budgettets vedtagelse, afgiver efter de gældende regler i § 40, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse den bindende regel for næste års kommunale forvaltning. De gældende regler indebærer, at kommunalbestyrelsen med vedtagelsen af budgettet har opstillet rammer for forvaltningen, som kun kommunalbestyrelsen selv kan ændre.
Det fastsættes med den foreslåede bestemmelse, at pålægget efter stk. 1 indebærer, at den bevilling, der efter pålægget erstatter den bevilling, pålægget retter sig mod, fra tidspunktet for pålæggets meddelelse udgør den bindende regel for forvaltningen. Herved tillægges sammenlægningsudvalget mulighed for at ændre de rammer for den kommunale forvaltning, som kommunalbestyrelsen har fastsat med budgetvedtagelsen.
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelsen fra det tidspunkt, hvor pålæg efter stk. 1 meddeles, er forpligtet til at sikre, at kommunen overholder de bevillingsmæssige rammer, som fastsættes i medfør af pålægget.
Det fastslås med bestemmelsens 2. pkt., at foranstaltninger, der medfører indtægter eller udgifter, som indebærer en overskridelse af den i henhold til pålægget nedsatte bevilling, ikke kan iværksættes. Kommunalbestyrelsen vil således ikke kunne iværksætte foranstaltninger, der indebærer en overskridelse af det beløb, som bevillingen i medfør af pålægget nedsættes til. Kommunalbestyrelsen vil således heller ikke selv kunne træffe beslutning om iværksættelse af foranstaltninger, der indebærer en overskridelse af det beløb, bevillingen i medfør af pålægget er nedsat til. Kommunalbestyrelsen vil derimod kunne anmode sammenlægningsudvalget om at genoptage sagen om meddelelse af beslutning om pålæg med henblik på en fornyet bedømmelse af, om bevillingen skal nedsættes, eller til hvilket beløb bevillingen skal nedsættes.
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden retsforskrift, sker i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan dog efter bestemmelsens 3. pkt., iværksættes uanset pålægget.
Foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan således iværksættes af kommunalbestyrelsen, uanset at det medfører en overskridelse af det beløb, som bevillingen efter stk. 1 er nedsat til. Kommunalbestyrelsen vil under sådanne omstændigheder kunne tilsidesætte et pålæg efter stk. 1. Det gælder dog ikke, hvis overskridelsen af den pågældende bevilling kunne være undgået ved at undlade at iværksætte foranstaltninger, som ikke er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift.
Til stk. 3
Et pålæg efter stk. 1 skal efter bestemmelsens 1. pkt. ledsages af et forslag til nedsættelse af nærmere angivne poster på årsbudgettet.
Bestemmelserne indebærer, at sammenlægningsudvalget ved meddelelsen af et pålæg efter stk. 1 , som retter sig mod en bevilling, hvorunder der i budgettet er fastsat flere poster, som der ikke er taget bevillingsmæssig stilling til, er forpligtet til at give kommunalbestyrelsen anvisninger på, hvorledes den nedsatte bevilling kan gennemføres ved nedsættelse af nærmere angivne poster på budgettet.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter bestemmelsens 2. pkt. nærmere regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et pålæg efter stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af. Der vil med hjemmel i denne bestemmelse kunne fastsættes regler om, at sammenlægningsudvalgets anvisninger skal angive én eller flere poster på eksempelvis hovedfunktionsniveau eller et andet fastsat niveau ud fra den autoriserede kontoplan i »Budget- og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner«, som vil kunne nedsættes som følge af pålægget efter stk. 1. Der vil kunne fastsættes regler om forskellige niveauer under hver hovedkonto. Sammenlægningsudvalget vil således kunne forpligtes til at anvise, hvorledes den nedsatte bevilling kan gennemføres ved nedsættelse af en eller flere poster på eksempelvis hovedfunktionsniveau.
Kommunalbestyrelsen forpligtes ikke med bestemmelsen til at følge sammenlægningsudvalgets anvisninger. Kommunalbestyrelsen træffer således selv beslutning om, hvorledes de poster på budgettet, som knytter sig til en bevilling, som sammenlægningsudvalget har givet pålæg om at nedsætte, vil skulle nedsættes som følge af pålægget.
Anvisningspligten sikrer imidlertid, at sammenlægningsudvalget forholder sig til de nærmere angivne poster på budgettet. Det forudsættes således, at sammenlægningsudvalget ved vurderingen af, om der skal gives pålæg efter stk. 1 , herunder til hvilket beløb, bevillingen skal nedsættes, vurderer, om de poster, der knytter sig til den pågældende bevilling, er økonomisk uhensigtsmæssige.